V minulém díle jsem se s tradičními diskutéry moc nepotkal. Já do vás s Chicagem a Iron Butterfly, vy jste na mne vytáhli Iggy Popa, Iron Maiden a Punk. Nedá se, já sice Iggyho znám podle jména, ale o jeho hudbu jsem nikdy nezavadil, nikdy jsem nezaregistroval žádnou pecku s vědomím „to je Iggy“ a ani jsem neměl nikdy žádné jeho album. Cestičky bigbítu jsou křivolaké.
Doufám, že dnes se sejdeme více a v jednom případě jsem si tím setsakra jist. Ale pojďme prohrábnout má cédéčka i vzpomínky pěkně po řadě.
napsal Jethro
J
První jméno, které se mi pod J vybavilo, je Jefferson Airplane. Pravda, JA nepatřili k mým favoritům, protože v jejich muzice bylo hodně folku a ten já za mlada nerad. Proto má známost s JA skončila na úrovni jednoho alba, které jsem nějaký čas poslouchal a pak jsem na tuto formaci zcela zapomněl. Možná i proto, že v roce 1973, kdy už měli na kontě devět alb, se na dlouhou dobu s deskami odmlčeli a to až do roku 1989, kdy už jsme u nás měli zcela jiné starosti.
Dáme si pár ukázek z jejich starší tvorby. Je to třeba White Rabbit z druhého alba (1967), ovšem ta nahrávka je z roku 1969 a (jak jinak) z Woodstocku. Potom bych vám nabídl z téhož Somebody To Love a pak snad ještě Won’t You Try… No, co říct. Docela chápu, že mne to nikdy neuchvátilo. Tato směs pdychadelic, rocku, country a kdoví čeho s nevýraznými písněmi a nevýraznou vrchní pěnicí… Asi tak. Ale třeba zas od někoho v diskusi dostanu kartáč. Njn.
Já bych tedy raději pokročil dál a to o hodně velký kus, protože nebudu psát o Jethro Tull. Těm jsem věnoval svůj první hudební článek na Kose, a kdo máte zájem, můžete se k němu vrátit. Asi bych ho dnes napsal umněji, ale na obsahu bych nic neměnil.
Ale mám pro vás jiné jméno. Jméno u nás hodně uctívané. A jak mohu posoudit ze svého okolí, tato dáma za svůj krátký hudební život uchvátila hodně posluchačů. Ano, je to Janis Joplin. Opravdu váhám, jak ji pro ty z vás, kteří slyšíte toto jméno poprvé, charakterizovat. Možná kamarádovou větou „šeredná feťačka bez hlasu, ale boží muzika“? Tehdá za to dostal skoro do nosu, za tu šerednou feťačku…
Nebo drsným životopisným „Dvě alba se skupinou Big Brother & the Holding Company 1967/68, potom sólově album I Got Dem Ol‘ Kozmic Blues Again Mama! 1969 a vydání alba Pearl na jaře 1971 už se nedožila, protože zemřela 4. Října 1970 ve věku 27 let“?
Já jsem začal Janis poslouchat až po její smrti, někdy koncem roku 1971. Opět nahrávka z kamarádem půjčeného alba Pearl, co mu přivezla sestra ze západu. Nejprve mne ta hudba zaujala svou drsností. Umíte si jistě představit, jak za počínající normalizace bylo „in“ poslouchat takovou svobodomyslnou, buřičskou divočárnu. Vzpomínám si, že v té době jsem pařil z pásků leccos, ale pokud byli doma rodiče, omezoval jsem se na legalizovanou bigbítovou klasiku Beatles, Tremeloes nebo Wakemana. I tak jsem od rodičů často schytával to obligátní „už zase posloucháš ty bítlsáky, ty z toho zblbneš, co z tebe bude…“, a pak v rychlém sledu „běž se nechat ostříhat“.
Jednou, mne cosi popadlo, nějaká revolta nebo co, máma v sobotu dopoledne vařila a já tam pustil Pearl. Dost dlouho se nic nedělo, čekal jsem oprávněnou dávku pokárání, protože Janis byla všechno jiné, než co bych přiřkl rodičům do jejich vkusu. To spíš božského Káju. Máma tak v půlce desky položila váleček na těsto a povídá: „Kdo to je, ta paní? Ona má strašně krásnou duši. Z toho zpěvu je to cítit“.
Je vám jasné, že toto jsem od praktikujícího pedagoga klasické hudby na místní lidušce opravdu nečekal. A to je asi ta nejpravdivější charakteristika Janis Joplin. Musím podotknout, že od té doby jsem směl Janis pouštět i v přítomnosti rodičů a nemuselo to být na sluchátka.
Takže začněme u alba Cheep Thrils – to byla Janis ještě s kapelou Big Brother & the Holding Company. No, kapela nic moc, ale Janis naprosto úžasná. Začnu rovnou tou největší nádherou, kterou počítám mezi nejlepší bigbítové songy všech dob. Je to Gerschwinovo Summertime. A co mne hodně potěšilo, našel jsem video z nahrávání Summertime ve studiu. Je to skvělé, hlavně z pohledu vidět Janis před a po nahrávce. Jsem z toho tak nějak naměkko a přemýšlím, jestli má vůbec cenu ještě něco přidávat. Ale ano. Určitě ano. Co takhle Piece of My Heart ze stejného alba? Nebo Ball and Chain? A našlo by se více.
Pojďme se ale podívat na její první „vlastní“ album I Got Dem Ol‘ Kozmic Blues Again Mama! z roku 1969. Tady už kapela hraje o hodně lépe a Janis je excelentní. Poslechněte si třeba nádhernou Maybe. A znáte tuto verzi To Love Somebody bratří Gibbů? Nevím, kdo jiný by byl schopen zazpívat ji takto. Jistě jste už poznali, že jsem dost ujetý na takovéto předělávky a tak vedle Joe Cockera s With a Little Help, Tiny Turner s Help, i Janis a To Love Somebody patří k mým nej nej. A samozřejmě Summertime. A co Janis jako autorka? No třeba Kozmic Blues. Co dodat?
Jeden z jejich posledních koncertů před smrtí. Ale to stačila Janis natočit ještě skvělé album, jeho vydání se už ale nedožila. Pearl, to je absolutní muzika, další album, které patří mezi těch mých Top kolik? Už nevím. Ale hodně nahoru. Hned od začátku vás dostane skvělá vypalovačka Move Over. Hned za ní skvělá Cry Baby a tak pořád dál. Zase se musím krotit, abych tady nenaskládal všech deset kousků pěkně jeden za druhým. Ale pokud máte chuť, zbytek alba si najděte. Takže jen ukázky: Me and Bobby McGee, Mercedes Benz, kde si to střihla rovnou bez doprovodu, a za ní hned v kontrastu Trust Me – vražedná kombinace. A snad ještě Get It While You Can. A už musím brzdit. Ostatně Janis mezitím zabrzdila zcela brutálně a připravila nás tak možná o největší rockovou zpěvačku všech dob. Tak ji musela zaskočit Tina Turner. Mimochodem, také se vám stává, že slyšíte 42 let starou muziku a běhá vám mráz po zádech. Mně se to občas stává, i u Janis.
K
Jsem docela rád, že se mohu přeladit na trochu jinou notu a že má další formace ještě (alespoň doufám) žije. Už jsem se vícekrát zmiňoval o tom, že mne minimálně z poloviny zajímaly kapely, které měly v obsazení něco dalšího, než kytary. Ať už to byla flétna Iana Andersona nebo výrazné klávesy u Focus, dechová sekce u Chicaga, vždycky mne to tak nějak víc bralo. A když už jsem byl zahlcený muzikou od Genesis přes Procol Harum až po Van Der Graaf Generator, narazil jsem na americkou kapelu, která mne na první poslech zaujala barevnou ale tvrdou muzikou, nádhernými kompozicemi a do toho elektrická viola … No prostě Kansas.
Chvilku jsem váhal, jestli sem patří, protože já se ke Kansasu dostal až v době, kdy už puberta musela definitivně ustoupit roli novomanžele a otce rodiny. Ale protože Kansas vydává desky od roku 1974, je to ještě tak na hraně a navíc, stojí to rozhodně za to. A také se mi nechce rozepisovat nový seriál tentokrát na téma „co jsem v pubertě neposlouchal a dnes ano“. Zatím se spíš těším na nějaký kratší, několikaměsíční pisatelský odpočinek.
Takže Kansas. Dva zjevy – Steve Walsh, vokály, klávesy, frontman a Robbie Steinhardt, viola, vokály, frontman. Tito dva hodně odlišní a skvěle se doplňující hudebníci se stali šťávou prvních devíti alb, poté Robbie Kansas opustil, aby se pak po letech do sestavy vrátil a Kansas hrál opět jako za mlada.
První album 74 – Kansas. Nádhera. Can I Tell You, Bringing It Back J.J Caleho, Journey from Mariabronn, no řekněte, už jste slyšeli hrát poměrně tvrdý rock na violu? Kansas mne hodně baví. Ze druhého alba si poslechněte třeba Icarus. Na trojce bych nabídnul Song for America (ten pán na videu je slabý záskok za Robbieho), z roku 76 a alba Leftoverture jejich známý hit Carry on Wayward Son a skvělou Wall, ale to album je celé nabité skvělou muzikou. Z pětky 77 bych dal Paradox a nádhernou Dust in the Wind.
No, je toho hodně co poslouchat. Ale ta první alba byly nejlepší. Ještě se mi hodně líbí album Power z roku 86 a stejnojmenná píseň. Ostatně na tom albu je toho víc, například skvělá Secret Service. Ale už tam není slyšet Viola. Podobné je následující album In the Spirit of Things, na něm se mi třeba hodně líbí pecka One Big Sky.
A na závěr ještě jedno „bonus“ video – Can’t Cry Anymore z alba Power a ještě jedna lahůdka: On the other side se symfoňákem v zádech.
Pokud byste si chtěli poslechnout celý koncert Kansasu, můžete se podívat například na koncert z Atlanty 2002. Ten mám doma na DVD a opravdu to stojí za to. Kansas se zvukem 5.1 a ve skvělé kondici, to se nedá zaplatit penězi…
Jo a na těch posledních zmíněných albech hrál s Kansasem Steve Morse – také hodně zajímavý pán.
Tak a máme tady mé poslední Káčko a tím je formace King Crimson. Co se dá psát o kapele, která v recenzích svých dvaatřiceti řadových alb má od kritiky tolik hvězdiček, až oči přecházejí? Cokoliv napíšu, bude nošením dříví do lesa. Když jsem je slyšel poprvé, a to bylo snad ještě v devětašedesátém, byla to zase zcela jiná hudba, než dělali ostatní, krásná i brutální, rock i progress, prostě paráda.
Hned první kousek na prvním albu je skvělá 21st Century Schizoid Man– A kdože to tam zpívá a hraje na basu? No přeci Greg Lake co ho známe od Emersona jako lyrického jemného hocha… A tady jsou KC na tomto albu v trošku jiné poloze: In The Court Of The Crimson King…
Druhé album kapela vydala po odchodu tří klíčových hráčů, včetně Grega Lake (víme, kam šel). Hudba se trošku změnila, hlavním autorem se stal Robert Fripp ale Mellotron jako značka zůstal. Poslechněte si třeba In The Wake Of Poseidon. Na rok 1970 hodně dobrá muzika. Potom bych přeskočil až na rok 1983 a Easy Money. To už je ale dost prog-rock a na mne dost velká ujeťárna. Prostě KC už byli tak strašně progresivní, že jim rozuměli jen kritici a hodně progresivní posluchači, mezi které já nepatřil a nepatřím. Takže třeba The Talking Drum je určitě skvělá, progresivní nadčasová avantgarda, ale to už není opravdu pro mne. Já si raději pustím jejich první album s Gregem Lake.
Na Káčkový závěr bych se chtěl ještě vyznat ze značných sympatií k jednomu pánovi, co jsem ho za mlada vůbec neznal – jen jedno z jmen černých hudebníků. Na stará kolena jsem ho však objevil a hodně často ho poslouchám. Takže do mojí puberťácké sbírky tak trochu nepatří, ale na druhé straně, on vydal první desku, když mi byly dva roky, takže v mé pubertě už to byl starý kozák. Je to pán, co hraje na kytaru jen sem tam tón, ale geniálně. Geniálně také zpívá a jmenuje se B.B.King.
Nebudu tady vršit ukázky z jeho více než osmdesáti alb. Ani je neznám. Jen snad ukázku z roku 93 a alba Blues Summit, které má pro mne zvláštní význam. Je to Stormy Monday a hráli jsme ji kamarádovi, fandovi blues, na pohřbu. Na bluesovém pohřbu. A tady ještě jedna verze i s videem. Od té doby, když si pustím B.B. a v ruce držím sklenici oroseného, vím, že on je zpátky s námi, poslouchá, plácá se rukou do rytmu do kolena a je mu fajn. I mně je s B.B. fajn.
A všimli jste si, že se nám tam s B.B. vylouplo další skvělé jméno od K? Albert King! Takže ještě jedna ukázka, ale už opravdu poslední. Pro dnešek.
Nebojte, ten konec nebyl smutný, protože blues není smutné, obzvláště když ho hraje KING. Škoda, že jsem na to nepřišel už mnohem dřív.
A což třeba ještě KISS (1973–present), viz třeba
Příliš pozdě?
Na Kiss jsem si vspomněl o půl dvanácté při sledování ukončení Olympiády. Pozdě 🙂
Jethro, zdravim, dneska sama pecka. King Crimson jous moji velci oblibenci. Co treba nejakou jemnejsi napr. Epithaph a Lament
a Skrivanci jazycky v aspiku:
A co treba Kinks:
Jsem rád, že si na Kinks někdo vzpomněl. Vedle Beatles snad moje nejoblíbenější skupina v 60. letech ..
Na Kinks jsem totálně zapomněl, ale je fakt, že jsem je znal jen z Houpačky. Tehdy největší hit Lola…
Díky za Joplinku. Pearl mám, originál, ale některé tady uvedené věci jsem neznal. Paráda.
Pearl je opravdu skvělá deska, i když na CD přimíchali 4 „bonusy, které to ruší. Ale Summertime je o album dřív anebo na tom živém dvojalbu z 1972, kde jsou nahrávky z koncertů 68 + 70. Skvělý výběr.
Já mám vinyl, je na něm na obálce ještě jakási kulatá oranžová samolepka s poděkováním distributorům kokainu coby spoluatorům desky, pokud mě paměť neklame. Už jsem ji pár let neměl v ruce, mám rozbitý gramofon.
Já si dovolím zabrousit do českých luhů a hájů a začnu Pete Kaplanem
Přes Janu Kratochvílovou:
Přes Katapult:
A zakončím Kubišovou:
Istare
díky za Peteho. Kratochvílka mne nikdy nebrala a už jsem psal, že s Dědkem jsem chodil do školy. Ale přiznávám, že ani Kaťák ve mně nezanechal žádné hluboké stopy.
Když jsme v tom přiznávání, tak Hej Jude s Martou Kubišovou mne také moc nebere. Není tam to, co v originále. Myslím to napětí, emoce… Myslím, že Marta za mlada měla lepší písničky.
Lepší? :
Nádhera!!! Jo nádhera. Už jsem to psal. Mně se celej bigboš v podstatě zredukoval na Mefisto, Olympic a George and Beethowens. Ostatní už pro mne nemělo žádný význam.
Ještě bych dodal místní, v městysu působící partičku pod jménem Transit. Ale ta nikde není. a je to nějakých 50 let nazpět. A taky dobrý šramlík v té době byl ve Varech. Ale už jsem zapomněl, jak se jmenovali. Zpěvačka a kapelník byli myslím brácha a segra.. Taky po nich nic nezůstalo.
Jo, kde ty časy jsou.
Na Karla Černocha mi nesahej. Ten tam patří taky a ne proto, že už je po smrti…
Se Zrcadlem máš jasně pravdu!! Vo tom žádná.Ale Juventus byl prostě Béčko vedle těch, co jsem jmenoval.
No a nesmí u mého K chybět „double K“ – Kris Kristfferson:
Ani jsem netušil, že zpíval. Já ho znám jen z béčkových filmů 🙂
Tak on hlavně zpíval 🙂
Istare,
ten sem nepatří. Kris byl hlavně o country!!! Hlavně!
Já se předminule ptal, prý to nevadí 🙂
Jasně! Free Love 🙂
Na závěr si dovolím dát paní Kozderkovu a už mizím:
Hele Istare,
když jsi sem dal Laďku Kozderkovou / to je tedy fakt vodvaz- do bigbítové antalogie!!!/ ale budiž.
Vzpomeneš si na její vůbec první písničku , která se chytila? Podle mne už nikdy neměla nic lepšího. Myslím, že ji pro ni napsal její táta. Což byl brněnský kapelník.
Vlku, určitě nemáte na mysli její Ztratila Lucinka bačkorku, což PRÝ byla úplně první písnička, kterou nazpívala v rozhlase (a hrála se hodně). L.K. byla opravdu PANÍ ZPĚVAČKA, tak nám snad Jethro odpustí. A.☺
Ne já myslel Duhovou kuličku. Lucinka byla až po ní. Nebo ne? Teď jste mne dostala.
Vlku, já myslím, že Kulička vůbec k L.K. nepatří, vybavuje se mi jiný hlas. Ale je to úplně jedno. Obě písničky byly moc hezké a na L.K. vzpomínám moc ráda. A.☺
Já mám dojem, alespoň mé prameny to uvádějí, že sice Duhová kulička a Bačkorka zazněly při prvním veřejném vystoupení L.K, (v rámci nějakého toho pořadu „hledáme něco pro někoho“) ale ona je nezpívala. Na to samém vystoupení zazněla i dodnes hraná „Hvězda na vrbě“
Z e stránek jejívh fanclubu:
První písničku – a hned hit, nazpívala, kdyľ jí bylo pouhých dvanáct let. Byla o tom, jak se malý kluk a děvčátko klouzali na klouzačce. Písničku malé interpretce sloľil její tatínek. Nesmyslné řeči o tom, ľe jí slavný tatínek zametá cestičku, rychle vzaly za své a Laďka točila daląí nahrávky – Písnička o rýmě, Protivný kluk nebo píseň ze slavného pohádkového filmu Princezna se zlatou hvězdou, kterou nazpívala i na svých dvanáct let s přehledem a navýsost profesionálně.
Tak Hvězdu na vrbě určo nezpívala. Jestli s e nepletu tak ji nazpívalnějaký malý kluk a Paveů Sedláček.
Ale Kuličku podle mne zpívala.A ta klouzačka? Je tam jeden rýým, který si vybavuju:
Pane kluku,
dej mi ruku,
ať neupadnu..
Ale s tou rýmou mám potíž. To už ze sebe nedostanu ani fous.
Vlkp – upřesňuji:
V polovině šedesátých let vyhlásila Československá televize soutěž Hledáme písničky pro děti. Ze soutěžících písní jistě znáte píseň Ztratila Lucinka bačkorku, napsanou Zdeňkem Borovcem pro dceru Lucii a možná i píseň o rýmě v podání mladičké Laďky Kozderkové. Jedna píseň však přerostla a troufám si říct, že navěky, dětskou soutěž. Na melodii Karla Mareše napsal text Jiří Štaidl a nazval píseň Hvězda na vrbě. Píseň zpíval tehdejší člen skupiny Olympic, grafik Pavel Šváb a tehdy dvanáctiletý Bohumír Straka, vlastník krásného čistého hlasu. Olympic doprovodil píseň svým zvukem.
Istare díky za informace.
Pardon, ještě Mark Knopfler:
Tak Jethro, na tento díl jsem se těšila – Joplin je moje favoritka, konec konců jsem to už psala – a pokud byste uspořádal nějaké to TOP bigbeatu, Sommertime by myslím, byla moje první volba, už jsem ji slyšela tolikrát a vždycky mě to dostane. Nedávno jsem psala, že jsem tu měla posledních 10 let života svou maminku, a kupodivu, když jsem si pustila „Joplinku“, často si ji přišla poslechnout. Tatínkovi bigbeat vadil od začátku, ale mamka měla cosi, co bych nazvala jako „progresivní ucho“..:-) No a King Crimson – tuto muziku jsem měla na magneťáku a ráda a často ji poslouchala, ale vůbec jsem nevěděla o co jde – kamarád mi někdy v roce 1971? nahrál pásku, kde byli právě oni, Led Zeppelin, Janis a Hendrix – a právě u King Crimpson jsem vůbec neměla ponětí o co kráčí, vlastně jsem na to úplně náhodou narazila na youtube.. Jinak Kansas jsem už poslouchala pod jiným vaším blogem, ale to není nic pro mě.. 🙂 No a B.B. King – to je pan muzikant..
Uplne bych zapomnel na John Lee Hookera, tak aspon tady pod J:
A pod K – Kilminster Lemmy
Od Alberta Kinga mi nefunguje odkaz, tak nevím na co vede, ale podle mého názoru
výborná nahrávka je Albert King + začínající Stevie Ray Vaghan – In Session.
Pro mě je to jedna z nejlepších bluesových desek.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_Session
Od Jany Kratochvílové jsou pro mě nejoblíbenější tyhle dva songy. (První je
cover The Police – So Lonely.)
Škoda, že v tomhle už nepokračovala. Tady je taky ta rocková drsnost a divokost.
Skvělá zpěvačka.
Od King Crimson se mi líbí první tři alba, zbytek mě trošku míjí. Kinks – taky
kvalita – Lola a Waterloo Sunset už tady jsou tak ještě You Really Got Me ,
Sunny Afternoon , All Day and All of the Night.
Kansas jsem doposud znal jen podle jména. Fakt hodně dobrej nášup, myslím tím
70. léta. Musím se seznámit s deskama. Navíc mám rád housle v rockové hudbě.
Podle těch ukázek v 80. let už to hudebně je na můj vkus příliš takové velkolepé
a u bigbeatu ani nemusím ten tehdy moderní zvuk bicích.
U Janis Joplin bych k drsnosti přidal ještě rockovou divokost a v pomalých
písních ohromnou něhu a procítěnost.
Zmínil bych zde film THE ROSE (Růže) který se volně ispiroval Janis Joplin.
Vynikající a smutný film o rock ‚n‘ rollu, láska je tam taky.
Na internetu se dá dohledat, ovšem je třeba dohledat také
titulky. The Rose (1979 Bette Midler)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rose_%28film%29
http://www.imdb.com/title/tt0079826/
http://www.csfd.cz/film/16138-ruze/
Závěrečná píseň The Rose
Když je noc příliš osamělá
a cesta příliš dlouhá
a myslíš si že láska je jen
pro ty šťastné a silné,
pamatuj, že v zimě,
hluboko pod nevlídným sněhem
leží semínko, ze kterého se se sluneční láskou
na jaře stane růže.
Ke Kansas doporucuji zacit s Pro To Kaw, z nich se Kansas vyvinuli.
Děkuji za upozornění, budu se snažit toho držet. Vě většině případů jsou začátky nejlepší (nebo alespoň dost dobré). To je ještě spousta nadšení, nápadů. (Ale to více méně neplatí jen v hudbě.)
Albert King – odkaz byl na
SUPER!!!!!!!!! Je to tam.
Hned je slyšet že právě „teď a tady“ jim to prostě sedlo a rozjeli se. To je těžko popsat, ale to potom na takovém povedeném koncertu běhá mráz po zádech.
Neodpustím si
http://www.stream.cz/slavnedny/751078-15-srpen-den-kdy-zacal-festival-ve-woodstocku