Nám narodil se, nám. Štědrý včerejšek patřil dětem kolem nás i dětem v nás, ale dnes, dnes jsou vánoce. Všechny ty betlémy, jesličky, pastýři v kožiších a teple dýchající dojnice tvoří jen občas infantilní, občas kýčovité kulisy scéně, která rozdělila dějiny a dodnes dělí svět, který zachránila. Adamům a evám, janám, petrům a martinám, izákům a sárám, gejzům i pištům, nám, protože pro nás, se narodilo dítě, které dostane jméno Ježíš, později se projeví jako Kristus a proto jej přitlučeme na dřevo. Ale to až později, dnes je to dítě, matka je šťastná, otec neznámý.
napsal Trabant
Na počátku dnešních katedrál, kostelů, modliteben, na počátku dnešních církví a všeho co jejich jest, bylo nenápadné narození v rozpačitých okolnostech. Uprostřed dějin světa, v bezejmenné chvíli, ve chvatně pronajaté jeskynní stáji na okraji maloměsta v nevýznamné provincii významného impéria se rodičům, kteří jsou tak trochu kách, narodí malý hladový krk. Po všech těch náznacích velikého dění a výjimečného těhotenství nic extra, kdoví jak to s tím početím bylo, co letí hlavou Marii, co letí hlavou Josefovi?
A najednou jsou tu pastýři, trousí se s nuznými dary, nezváni, už neočekáváni, trousí se s očekáváním. V jeskyni zazáří zlato, přišli ti králové z ledna. Pod Řípem sednou děti k pohádkám, nemusí do školy, protože kostely udělaly díru do všednosti. Na Kose čteme o hodu, máme vánoční pohodu. Karavana s dary pokračuje dějinami, někdo přikládá svůj, jiný štěká.
Těch několik desítek našich let je obklopeno oceánem času. V přítomnosti děláme vlny, v dějinách se to vsákne, čas je důležitosti tím, čím koroze železu. Jednou za rok v těch desítkách let, třeba sedmdesátkrát za život, prochází kolem mých a tvých oken karavana s dary, kterou bys nečekal. Exotičtí velbloudi se zvolna ubírají pod trolejbusovým vedením, krok jim zvoní o tramvajové kolejnice. Je to karavana z dávno zmizelého světa, jehož ambasáda dodnes funguje v každém českém městě a každé větší vesnici, problematicky, tak trochu kách, ale funguje. Navzdory době, navzdory sama sobě. Ten malý z periferie, ten další hladový krk a další lopata, dospěl, uspěl a žije. I mne, i tebe přežije. A jednou možná zavolá. Proto ty dary, proto ty kostely, proto ty vánoce.
Nám narodil se, nám. Nedělá vlny, nepočítá hřeby. Karavana s dary zase prochází pod tvými okny, vždyť je 25. prosince. Ty velbloudy bys nespočítal. Zas je jich víc, než loni. Tu a tam někdo vyběhne na ulici, přiloží náklad. Nevrací se zpátky, pokračuje s karavanou. Je to divný zástup, taková všehochuť, každý tak trochu kách. Dětem v televizi běží Lotrando a Zubejda. Jak stojíš u okna, z obrazovky televize i ze skla Kosy veršuje Táborský nebo Trabant něco o cizí delegaci na velbloudech a očekávané reakci. Nám narodil se. Nám. Mně. Tobě. Dnes. Dnes!
Vlkova prosba
Velmi úpěnlivě si dovoluji p.t. obecenstvo Kosy požádat o rozjímání. Budu povděčen všem, kteří by měli chuť podotýkat cosi nezbytě politického, aby si to nechali na jindy. Máme Vánoce. A Trabant to napsal věru moc hezky. Díky.
Nádhera…. děkuji…
Velmi zajímavá verze téhož je také zde: http://www.umlaufoviny.com/www/nabozenstvi/kazani/kazacky/CyklusA/Kazani/advent_4.html
Trabantova verze je snovější a tolik neprovokuje.
Pěkné, milé počtení. Rád vidím, když někdo chce svět polepšit svým příkladem, a v něm i působit na jednotlivé lidi.
Jaký je rozdíl mezi tím, když nás ovlivňuje svým osobním vzkazem a příkladem, k lepšímu podotýkám, Matka Tereza, Marx, Ježíš, Mandela, Mohamed, Gándhí…? Není tohle ta politika ve svém slova smyslu nejpolitičtější? Vlastně jediná smysluplná. Tak proč se některé výhýbat a některé ne?
Matka Tereza, Marx, Ježíš, Mandela, Mohamed, Gándhí. Pět lidí, jeden Bůh.
Ano!
Raději pro srozumitelnost doplním: Šest jmen, pět lidí, jeden Bůh. Aby to nevyznělo jinak, než jsem původně chtěl 🙂
Trabante, důležité upřesnění, chyboval jsem.
A také na mnoho lidí zapomněl : M.L.King, Komenský …
Čím to bude, že žádný z seznamu v odkazu se mi sem nehodí? :
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_liber%c3%a1ln%c3%adch_myslitel%c5%af
Petřepavle, třeba tím, že liberalismus souvisí s nezakotveností – a právě zakotvenost, ač je to s podivem, ač bychom očekávali opak, rozvazuje ruce a mysl.
Ještě doplním – všichni lidé z Vašeho seznamu jsou tak nějak věřící, včetně toho Marxe, ano. To jim dává určitou míru svobody. Proto mohou být ta jména velká – a ta nejmenší nejvíce.
Ano, musí mít zakotvení a „něčemu“ věřit, poněvadž, jak říká české přísloví : “ Když se zapne první knoflík špatně, tak je celé zapínání špatné.“
Liberalismus : „Stokrát opakovaná lež se stává pravdou.“, ale naštěstí “ Žádná píseň není tak dlouhá, aby jí nebyl konec. „
Je tu i jiný monoteistický pohled: Není Boha kromě Boha 😉 a Ježíš je jeho prorok.
http://www.national-geographic.cz/detail/jezis-pro-muslimy-velky-prorok-pro-zidy-podvodnik-buddhistum-je-to-jedno-6436/
Je více pohledů. Vybrat si jeden je vždycky odvaha.
Nevybrat si apriori žádný bývá v mnoha zemích spojené s nutností ještě větší odvahy.
Nemyslím, Soumare. Nevybrat si žádný, to lze schovat pod pláštíkem přetvářky, kdy si naoko vyberu. Ale vybrat si jeden, vážně vybrat, vsadit na něj život i smrt, to neschováte, to nepřekryjete.
Hezká legenda. Mně vždycky, coby ateistovi, připomene, o kolik by byl svět horší, kdyby nikdy nevznikla.
Díky.
24.12.2012 23:59 hod.
Půlnoční Mše Církve Římskokatolické z kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze na Starém Městě.
Bohoslužbu slouží Mons. Tomáš Halík.
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2795140