Velikonočník aneb TRABANTŮV sváteční SLOVNÍK Dnes o: velikých nocích


napsal  Trabant

Podobně  jako Nedělník  ani Velikonočník nemá za úkol dávat odpovědi, ale vyvolávat otázky.O velkých  dnech.

Vzpomínáte si ještě na vánoce? Jak na Štědrý den stálo v nedělníku, že ty pravé vánoce jsou o den později, než kdy je my nejvíc slavíme? Dnes je tomu naopak. Velikonoční nedělník vychází v pondělí, ale ty skutečné velikonoce křesťané prožili v pátek a oslavili v neděli. Leží-li na křesťanských vánocích krusta „svátků klidu a míru“, křesťanské velikonoce jsou přímo zasypány lavinou odpadků „svátků jara“, horou čokoládových zajíců, piškotových beránků s očima z hřebíčku (alespoň nějaká analogie s Velkým Pátkem, tedy vhodně zvolené koření) a všude okolo vejce, vejce, vejce. A kočičky. A kuřátka. Za svistotu bušících pomlázek utlouká pondělí, co znělo v neděli. Znělo-li.

Ó, české velikonoce. I Trabant běhával jako dítě po sídlišti s pomlázkou či větvičkou jalovce, igelitku plnou vajec a sladkostí. Když pak před jeho očima spadla opona z velikonoc ne podle Tesca, ale podle evangelií, každoročně na velikonoční pondělí trpně přihlíží, jak po sídlišti běhá jeho opomlázkovaný syn, protože škola, hypermarkety a tištěná i audiovizuální média solidně odvádějí svůj byznys. Trabant si tedy počká, až syn povyroste, až bude schopen rozlišovat, analyzovat, domýšlet.

Tady jsme na Kose, tady jeden nepotřebuje servítky, když píše, protože zde čtou dospělci. A tak zajíčky a beránky z piškotu může směle nahradit ten odér skutečných velikonoc – pach krve a radost z naděje. Skutečné velikonoce prožívají nejprve Židé v Egyptě. Ten národ otroků, který Mojžíš navzdory egyptským božstvům včetně faraóna na Boží zavolání vyvádí, vytahuje na poušť a ještě dál, do svobody a domů. Tu noc, než vyrazí, tu velikou noc, kdy faraón ustoupí, protože on i Egypt bude náhle oplakávat své mrtvé, sní každá židovská rodina v chvatu beránka, potře jeho krví veřeje a nadpraží, protože po veliké noci velikého krveprolití přijde první ráno svobody.

A pak, po hezké řádce staletí, potomci těch osvobozených otroků přitlučou na kříž živého Beránka, Ježíše, který je Kristus, a po tom pátečním odpoledni velikého a do nebe volajícího krveprolití přijde po velké noci ze soboty na neděli to ráno veliké a z nebe volající radosti, tak veliké, že Rusové tomu dni v týdnu dají jméno „voskresenije“, vzkříšení. Ten ukřižovaný, ke kříži přitlučený a umučený Beránek Ježíš totiž ne BYL, ale JE Kristus, žije, žije! A v jeho „žije“ je naděje, že i nad námi, nad naším smutným hrobem někde v čase zavolají ti, kdo nás znali, své „žije“, a ten, který neměl být a přesto je, nás zavolá a povolá jako Lazara, my vstaneme z těch zbytků naší fyziognomie, i kdyby to byl jen postkremační prach, a vyjdeme z pouště hrobu do svobody a domů, protože dokud jsme ještě žili, tam v Egyptě a v otroctví, chvatně a všelijak kách jsme potřeli veřeje a nadpraží svých životů důvěrou tomu, kdo za nás a kvůli nám pokořil faraóna Hada.

Velikonoční události jsou nedokazatelné. Těžko však lze popřít zásadní náboženský předěl, ke kterému nečekaně došlo v židovství na přelomu letopočtu, obrovskou motivaci a energii, kterou jako z uvolněné pružiny získalo právě narozené křesťanství. Evangelia, psaná za života generace, která byla u toho, uvádějí nedokazatelná svědectví, skandální a otevřená, která dodnes motivují a iritují, dodnes rozdělují a oslovují –  a přesto nebyla tehdejší generací smetena jako pohádka, lživá legenda, jako přání, které bylo otcem myšlenky.

Ó, české velikonoce, spolehlivě zjalovělé, vyprázdněné, slavené většinou až v pondělí po neděli! Pod nánosem odpadků tiše spí veliký metapříběh o mnoha staletích, o velkých příbězích, o rozražených dveřích, které měly zůstat zavřené, protože Had je pečlivě zamknul autogenem a my jsme mu k tomu poskytli ruce, plazovi. Za sklem mé i tvé knihovny máme ten příběh kdykoliv k dispozici v konzervě, sláva panu Gutenbergovi. Kéž i já i ty prožijeme v životě svou velikou noc, kdy veřeje a nadpraží svých životů potřeme důvěrou věnovanou Beránkovi, který už neměl být a přece je – a necháme se z Egypta či z pouště, která nás tak jako tak jednou zasype, navzdory všemu a všem, tím Beránkem s hřeby zavolat a povolat do svobody, zavolat a povolat domů, Hynku, Viléme, Jarmilo.

Kontakt na autora: toulkyknihou@seznam.cz

Příspěvek byl publikován v rubrice Trabantův nedělník se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

62 reakcí na Velikonočník aneb TRABANTŮV sváteční SLOVNÍK Dnes o: velikých nocích

  1. pepan napsal:

    patří to pod včerejšek,
    mezi rozličnými majiteli „víry“ a komunistickými majiteli Marxe nevidím, jako exřímský katolík žádných rozdílů. Pokračovat v další debatě nemá smysl, chtěl jsem jen poukázat na rozpor mezi ideou Kristova učení a institucí, která jeho myšlenky „spravuje“.

  2. vonrammstein napsal:

    Taky pod včerejšek: Marná slova, pepane. Veliká je tato noc, hřeby zvoní, kladiva jsou napřažena. Beránek zemře jen proto, aby se znovuzrodil. Za nás, za Tebe, dokonce i za mě. Nic, co bychom dokázali oplatit. Teď spočiň v tichu, spi. Až Beránek vstane, nebudeš pořebovat budík ani letní čas. Otřese to vesmírem, Tebou, mnou. To je jediný čas, který potřebuješ znát. Pán s Tebou.

  3. Jeff napsal:

    pohybujeme se v rozměrech, kdy jakákoliv další úvaha na tohle téma postrádá vbyť jen minimální smysl. Jedno jestli v neděli nebo v pondělí. Podle mě. Naopak, nyní je třeba okamžitě zředit hromadící adrenalin dávkou halonovincézet. Jinak totiž hrozí kosher vykrvení nejen mé.. Je spíš třeba přestat nahlas lhát a potichu šeptat pravdu.. a k tomu nám dopomáhej bůh?

  4. Puck napsal:

    Tak mě napadlo.
    Křesťanství učí nejen o Bohu, učí o milosrdenství, o lásce k bližnímu, dokonce prý Ježíš řekl :
    “ Milujte své nepřátele, a čiňte dobro těm, kteří vás nanávidí. “
    Nu, a ve jménu kříže bylo zničeno několik civilizací, které křesťanům žádné příkoří nečinily, a ani nemohly, protože neměly způsob, jak se do Evropy dostat.
    Má nějaké podobné ustanovení i islám ? Nevím o něm.
    Až islámské ženy přemašírují ty křesťanské bude v Evropě docela krušno. Pro křesťany. 🙂

    • Anonymní napsal:

      Zkuste uplatnit, Pucku, základní rozlišení mezi obsahem a formou. Procesy padesátých let také jaksi nebyly tím, pro co lidi v jednadvacátém roce zakládali KSČ.
      Trabant

      • Puck napsal:

        Nu ano, něco jiného je učení, a něco jiného je praxe.
        Člověk by nebyl člověkem, kdyby nezneužil i ty nejušlechtilejší myšlenky. Ani představa pekla, či očistce nedonutila člověka, aby byl lepším.
        Ostatně, i křesťanovi ponechala víra zadní vrátka. Má institut zpovědi, účinné lítosti, a tak.
        Mám prostě své pochyby, byl mi dán rozum, který je sám předkládá, bez mé vůle a cítím povinnost svůj rozum poslouchat.
        Kolik druhů náboženství ve světě existuje ? A kolik lidí je skálopevně přesvědčeno, že to jejich náboženství je to pravé. Proč tomu tak je ?
        Protože pro žádné náboženství neexistuje jednoznačný a nevyvratitelný důkaz jeho správnosti.
        Náš rozum nedokáže zpracovat jednoduchou úlohu.
        Je možné, že vesmír a vše v něm, mohlo vzniknout bez příčiny, bez asistence nějaké vyšší moci ? Tady rozum naráží na příčinné souvislosti, kterým ho naučila zkušenost. Ani jeden smysl, který má mozek k dispozici, mu jinou možnost, než tuto, nenabízí.
        A proto mi rozum hlásí, že vyšší moc existuje, ale žádné náboženství nemá k dispozici nezvratný důkaz. Pokud by ho mělo, muselo by jednoznačně zvítězit nad těmi ostatními.

        • Trabant napsal:

          Pucku, píšete: „Člověk by nebyl člověkem, kdyby nezneužil i ty nejušlechtilejší myšlenky. Ani představa pekla, či očistce nedonutila člověka, aby byl lepším.“ Nuže, dovolte poznámku: Cílem křesťanství není učinit člověka lepším. Cílem křesťanství je obnovit v člověku vztah důvěry k Bohu.

          Dále píšete: „Ostatně, i křesťanovi ponechala víra zadní vrátka. Má institut zpovědi, účinné lítosti, a tak.“ Dovolte poznámku: To, čemu říkáte zadní vrátka, je de facto hlavní vchod. ne ta zpověď, ale ta lítost, vede-li k rozhodnutí důvěřovat. Tehdy je „účinná“.

          Dále píšete: „Kolik druhů náboženství ve světě existuje ? A kolik lidí je skálopevně přesvědčeno, že to jejich náboženství je to pravé. Proč tomu tak je?“ Dovolte, abych to vnímal jako otázku a odpověděl: Inu, žijeme v Hadově světě, Pucku. Žijeme obklopeni náboženstvími, snažícími se o magii ve smyslu manipulace božstvem, žijeme obklopeni dalšími náboženstvími, která se jako náboženství vůbec netváří a přece jimi jsou. Možná proto, že potřebujeme takové berličky, když jsme oblékli fíkové listí, možná proto, aby se v té kupě fíkového listí lépe ztratila kožená suknice (viz nedělníky O jablku, O hříchu, O vině a trestu). Prostě tu hrajeme jak nám Had píská, protože na toho machra nemáme – a důvěra Bohu nám přijde neatraktivní, bez důkazů, jedna z mnoha možností – protože my přece známe a odborně posoudíme dobré i zlé, ne?

          • Antonie napsal:

            A proč obnovit v člověku vztah důvěry k Bohu? Aby se stal lepším?

          • Trabant napsal:

            pro Antonii: Ne. Aby se stal lepším, to ne. Jen aby se vrátil, jako ten marnotratný syn. To „být lepší“ se dostaví jako důsledek, ne jako cíl, ani ne jako příčina, a ne ve smyslu „být lepší“, ale „být jiný, být (jakoliv je to zavádějící) nový“. Být lepší by byla jen přemalovaná bída, tady jde o víc.

          • Antonie napsal:

            „To “být lepší” se dostaví jako důsledek“ – Samo jako důsledek bez našeho přičinění se to nedostaví. Kdyby stačila jen samotná víra bez lidské spolupráce, už dávno by bylo na základu víry všech věřících nebe na zemi. Ano, jde o víc, Jde o život, jde o to uvěřit a milovat, plnit přikázání s důvěrou radostně z lásky, ne ze strachu a z povinnosti, ale podmínkou je pokání. To znamená napravit se.

            „Ale když spatřil, že mnoho farizeů a saduceů přichází ke křtu, řekl jim: „Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem? Neste tedy ovoce, které ukazuje, že činíte pokání. …Sekera už je na kořeni stromů; a každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. …Lopata je v jeho ruce; a pročistí svůj mlat, svou pšenici shromáždí do sýpky, ale plevy spálí neuhasitelným ohněm.“

            „Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus. Zda někdo na tomto základu staví ze zlata, stříbra, drahého kamení, či ze dřeva, trávy, slámy – dílo každého vyjde najevo. Ukáže je onen den, neboť se zjeví v ohni; a oheň vyzkouší, jaké je dílo každého člověka. Když jeho dílo vydrží, dostane odměnu. Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm. Nevíte, že jste Boží chrám a že Duch Boží ve vás přebývá?“

            Co myslíte? Jeden člověk měl dva syny. Přišel a řekl prvnímu: ‚Synu, jdi dnes pracovat na vinici!‘ On odpověděl: ‚Nechce se mi.‘ Ale potom toho litoval a šel. Otec přišel k druhému a řekl mu totéž. Ten odpověděl: ‚Ano, pane.‘ Ale nešel. Kdo z těch dvou splnil vůli svého otce?“ Odpověděli: „Ten první!“ Ježíš jim řekl: „Amen, pravím vám, že celníci a nevěstky předcházejí vás do Božího království. Přišel k vám Jan po cestě spravedlnosti, a vy jste mu neuvěřili. Ale celníci a nevěstky mu uvěřili. Vy jste to viděli, ale ani potom jste toho nelitovali a neuvěřili mu.

          • Antonie napsal:

            Ještě dodatek. Boží spravedlnost je přijímána vírou a vede k víře a je psáno: ‚Spravedlivý z víry bude živ.‘ „Budeme moci jít dále, když to Bůh dovolí“ (Židům 6:3). Tedy žít z víry v moci Boží, to je to nové jiné, co přichází, že Bůh vyleje ze svého Ducha na každé tělo, ale z víry v moci Boží ne hříšný ale spravedlivý podle vůle Boží bude živ.

            Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.‘ Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec. (Matouš 1- 5:48)

          • Trabant napsal:

            pro Antonii: Víte, paní Antonie, kdyby pokání znamenalo napravit se, nemusel by Bůh viset na dřevě, prostě bychom se tak nějak napravili. Nezlobte se, ale z Vašich komentářů na mě juká úhledně zabalená gnose, se kterou křesťanství bojovalo od svého počátku a stále ještě nedobojovalo.

          • Antonie napsal:

            Možná nerozumím tedy významu pokání. Kdyby ale stačila jen samotná víra ke spáse, byl by spasený i ďábel a zavržený vůbec nikdo a vlastně by cnosti i hříchy žily vedle rovnocenným způsobem i v nebi a nedal by nám Bůh přikázání, tedy všechno by bylo dovoleno a na konci věků by byli odděleni jen věřící od nevěřících. Všichni věřící, i Hitler i ďábel by byli svatí a nesvatí jen ateisté. Tomu vážně nerozumím.

            A co toto tedy znamená:
            „ Přes to všechno nečinil lid pokání a neupustil od svých hříchů, až byli odvedeni ze své země a rozptýleni po celé zemi.“ (Sírachovec 48:15)

            „Nepřišel jsem volat k pokání spravedlivé, ale hříšníky.“ (Lukáš 5:32)

            „Pravím vám, že právě tak bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, než nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují.“ (Lukáš 15:7)

            „Dal jsem jí čas k pokání, ale ona se nechce odvrátit od svého smilstva.“ (Zjevení Janovo 2)

          • Antonie napsal:

            Rozumím tak, že kříž je výkupné. To znamená, že když nezavrhneme hříšníka, ale odpustíme mu, je vykoupený skrze Ježíšovu oběť z moci zlého, a Bůh mu dá svého Ducha aby pochopil, litoval hříchů a napravil se. Tedy Bůh mu dá milost pokání vykoupením z mrtvých skutků, v tom vidím smysl kříže. Ale kdo by uvěřil ale setrval ve hříchu, tak znovu upadne do rukou zlého.
            A pak je psáno, že
            „Kdo byli už jednou osvíceni a okusili nebeského daru, kdo se stali účastníky Ducha svatého a zakusili pravdivost Božího slova i moc budoucího věku, a pak odpadli, s těmi není možno znovu začínat a vést je k pokání, protože znovu křižují Božího Syna a uvádějí ho v posměch. Země, která často přijímá déšť a rodí užitečnou rostlinu těm, kdo ji obdělávají, má účast na Božím požehnání. Rodí-li však jen trní a bodláčí, je nepotřebná a blízká prokletí a nakonec bývá vypálena.“

          • Trabant napsal:

            pro Antonii: Já přece pokání neanuluji, jen tvrdím, že nejsme s to se napravit. Pokání není náprava, ale opuštění konání, změna myšlení, změna způsobu – ne změna kvality. Ale takové uvádění veršů, jaké užíváte v komentářích, by patřilo do diskuze na církevním webu, tady pro to jaksi není adekvátní plénum. Do diskuzí na náboženských webech nechodím, protože nikam nevedou – stejně jako nikam nepovede tato naše diskuze o kostelních tématech na nekostelním fóru. Všimněte si, že nedělníky ten kostelní oldspeak jaksi pomíjejí – nejde v nich o pravdu, ale o nasvícení. Máte-li potřebu říci to jinak, napište na Kosu článek o svém pojetí, ale nenuťte mne, prosím, abych utrácel čas veršíčkovými půtkami (při vší úctě).

          • Antonie napsal:

            Píšete hezky, vážím si Vás a vůbec nemám zájem se dohadovat, ale někdy nerozumím. (Matouš 5:37)

          • Trabant napsal:

            pro Antonii: Ale ano, i já si Vás vážím, to není proti Vám, ale proti tendenci ty texty posouvat – na některé přístupy jsem z dávnější minulosti hodně pozorný – a opravdu tady z toho nechci dělat křesťanský diskuzní klub nad nuancemi zvěsti, které Vám možná přijdou zbytečně vymezované, pro mne však z odborného hlediska představují vážné nebezpečí pro pochopení a vyznění celku uším laického čtenáře.

        • wiki napsal:

          Puck napsal: Je možné, že vesmír a vše v něm, mohlo vzniknout bez příčiny, bez asistence nějaké vyšší moci ?… mi rozum hlásí, že vyšší moc existuje …

          Je už efektivně po Velikonocích, proto si dovolím zareagovat.

          OK, akceptací „vyšší moci“ jsme vyřešili otázku příčinnosti v našem Vesmíru. Co ale případná kauzalita v „nadvesmíru“, ve kterém existuje ten bůh/vyšší moc/prvohybatel ? Tam už „příčiny“ jeho existence netřeba? 🙂

          • Trabant napsal:

            Já věřím, že netřeba, vy věříte, že třeba. Já své víře říkám důvěra, vy své víře říkáte zdravý rozum. Skutečnost, že předmět našeho hodnocení nepřekonatelně přesahuje mantinely nám dostupného hřiště, je vůči mé „důvěře“ inertní, zatímco vůči Vašemu „ratiu“, neřku-li zdravému, zpochybňující.

          • Puck napsal:

            Také píšu. že můj rozum to nezvádá, chybí dimenze, která by umožnila pochopit nepochopitelné.

          • Puck napsal:

            Ještě lepší otázka :
            Kdo stvořil Boha ? Bůh ?

          • wiki napsal:

            Trabant napsal: Já věřím, že netřeba, vy věříte, že třeba.

            Jaké zase hned „vy věříte“. Já jen položil otázku, zda jsme náš problém „spontánně se vyvíjejícího vesmíru“ akceptací „vyšší moci“ doopravdy vyřešili, anebo pouze odsunuli o jednu úroveň dál …

          • Trabant napsal:

            Pro wikiho:
            Ale my ten problém přece nevyřešíme, na to nemáme ani vy, ani já, ani Puck dost velké hlavy. My k němu můžeme jen zaujmout postoj.

          • wiki napsal:

            Trabant napsal: Ale my ten problém přece nevyřešíme

            Takže „chytání za slovíčko“ ?

            Pokud se podíváte ve vlákně výš, nemůžete přehlédnout, že já se tu nic vyřešit nesnažím, jen jsem se pokusil zpochybnit (jako příliš jednoduché ;-)) „řešení“ navržené předřečníkem

          • Trabant napsal:

            pro wikiho:
            Ale ne, vždyť já Vás nechci chytat za slovíčko, nemá to být půtka. Spíš je to komunikační šum 🙂

          • Rys Ostrovid napsal:

            Pre odreagovanie všetkých prítomných (a možno trošku pre pobavenie) sem dám niečo v angličtine. Zdá sa mi to zaujímavé. Rozhovor človeka a boha 🙂

            Je boh Taoista?
            http://www.mit.edu/people/dpolicar/writing/prose/text/godTaoist.html

  5. Lex napsal:

    Komentář nepřidám, vím, že Trabant k tomu má podobný názor jako já, konečně to vyjádřil i tím příměrem mězi obsahem a formou, dám jen odkaz na včerejší Novinky.cz http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/297724-katolicka-cirkev-neni-charita-vzkazuji-papezi-polsti-biskupove.html
    Tohle zní z evropské země s nejvyšší (křesťanskou) religiozitou.
    Bůh pomáhej papeži Františkovi a nechť mu dodává sílu.
    L.

    • Trabant napsal:

      Ano, Lexi, je to od polských biskupů docela chucpe. Ale je to viditelný výraz skrytě působící tendence, způsobené odtržeností církevních administrátorů od reality (a v římskokatolickém ritu je tato odtrženost ještě znásobena celibátem). Církev se už od Konstantina rozchází s masami a přimyká k žezlu, a nejen z té blízkosti trůnu nabývá dojmu, že je arbitrem nad obsahem zvěsti, kterou nese. ten, komu věřím, ale není biskup, nýbrž Ježíš – a On, ne biskup, je Kristem. Forma má tendenci nejen chránit, ale i formovat obsah – a tak je občas obsahem sama násilně přepracována. Třeba to k tomu zase pomalu směřuje. Omlouvám se, pokud jsem málo srozumitelný. Největší česká protestantská církev lamentuje nad záměrem nového mariánským sloupem na Staromáku, ale korupce a exekuce jsou jí šumák, o hanbě restitucí nemluvě. Neustále se největší česká církev ohání charitou jako jediným restitučně pozitivním (podle ní) tématem – a že je Charita hrazena státem naprosto stejně jako poslední profánní občanské sdružení, ba ještě štědřeji, zůstává skryto. K tomu ti Poláci… Prostě forma nad obsahem, ale všeho dočasu…

      • Trabant napsal:

        má být: „nového mariánského sloupu“, omlouvám se

      • Lex napsal:

        Trabante,
        jsem nevěřící, ale Vám rozumím. A nikomu nevytýkám jeho víru, ať je jakákoliv, pokud není namířena proti jiným.
        Náboženství vidím jako jednu z mnoha filosofií (mnoho z mnoha filosofií). Je každého věcí, jakou filosofii vyznává a jakým mýtům věří, pokud se neopásá ekrazitem a neodpálí se v přeplněném metru (nebo se vůbec neodpálí), nicméně stejně tak pokud nevezme do ruky kříž a z důvodu jeho vnucení jiným nezmasakruje domorodé obyvatelstvo, a stejně tak dokud „preventivní válkou“ neukrade někomu jeho území, protože na to svoje se vinou své politiky, svých základních zákonů nevejde.
        Víra by nikdy neměla jít ruku v ruce s násilím, s vraždami a loupežemi. A náboženství jako prostředek hlásání víry by mělo sloužit všem stejně bez rozdílu, ať je bohatý nebo chudý, nemělo by se stát metlou bohatých proti chudým.
        L.

    • pepan napsal:

      čeští pravověrní katolíci ovšem nezůstávají pozadu:
      „…náměstek Kristův musí dbát na to, aby svěřený papežský úřad nezatížil svými preferencemi do té míry, že jej téměř nebo zcela ochromí. Také proto odkázali papežové do patřičných mezí radikální následovníky sv. Františka, kteří po Církvi a všech věřících požadovali tu samou míru chudoby, kterou praktikovali oni.“
      Další podivuhodnosti jsou k dostání zde:
      http://www.stjoseph.cz/page/2/

  6. be napsal:

    Je zajímavé, že svůj vyvolený národ jeho bůh trestá stále krutěji- egyptské otroctví je proti první polovině minulého století selanka. Co by asi řekli Mojžíšovi jeho lidé, kdyby jim prozradil, že jejich bůh dopustí spousty pogromů a nakonec vyhlazení milionů jejich potomků?
    Možná se bůh na židy zlobí, že musel nechat zabít Ježíše tak sadisticky …teda muse…nemusel…všemocný bůh mohl spasil lidi naprosto jednoduše, ale židi k tomu prostě potřebovali to krvavé divadlo a tak se tomu všemocný bůh musel podřídit…

    • Trabant napsal:

      Ano, čím méně toho o něčem víme, tím snadněji se nám to hodnotí – protože teprve s důkladnou znalostí předmětu hodnocení přicházejí ty nejtěžší otázky a pokora. Co Vám k tomu, co píšete, mám říct, nicku be? Snad jen ok, je to Váš pohled, můj není tak jednoduchý – ale proti gustu žádný dišputát.

      • be napsal:

        Stvořitel neutronových hvězd, galaxií, velryb, člověka, zákožky svrabové, gonokoka..a nařizuje, jak má jeho lid k oběti upravovat skopové ( samozřejmě prvotřídní), nařizuje, že má jeho lid sebrat egypťanům zlato a jiné cennosti…to je směšné jako když ve Stargate SG-1 létá mezi galaxiemi, aby nakonec po padouších z jiných planet stříleli emšestnáctkama….Okolo Země krouží trvale obydlená vesmírná stanice a na Filipínách se nechávají pošahaný katolíci přibíjet na kříž a bičovat…

      • vojnov napsal:

        Be-úv argument je ovšem stejný, jako argument islámu. A, popravdě, nemohu se vyhnout tomu, že na tomto argumentu něco je. Islám uznává Ježíše jako jednoho z proroků. To, že by bůh potřeboval nechat lidmi ukřižovat svého syna proto, aby je mohl spasit, nějak nemohou přijmout*. Vždyť přeci kdyby chtěl… a pokud je to zkouška, pak proč by k ní používal svého syna?

        Pokud tu (jakékoliv náboženství) křesťanství není od toho, aby udělalo člověka lepším (možná ho přiblížilo bohu v myšlenkách a činech, chcete-li), pak se nemohu než tázat, k čemu potom všechna ta přikázání, ta nastavování druhé tváře, ten apel pomáhat lidem v nouzi? Pokud tu není k tomu, aby lidi byli lepší (a tím učinil pouť tímto slzavým údolím trochu snesitelnější), k čemu tedy je?

        Velikonoční pondělí je dědictvím radostného pohanského svátku jara. Co je na tom proboha prázdného?

        *odhlédneme-li od toho, že odmítají přijmout to, že by bůh plodil s lidskou ženou dítě… to koneckonců vyvolává otázku, zda je pak Ježíš polobůh, nebo část boha (ano, zratil své hmotné tělo)?

        • Trabant napsal:

          Vojnove:
          „To, že by bůh potřeboval nechat lidmi ukřižovat svého syna proto, aby je mohl spasit, nějak nemohou přijmout*. Vždyť přeci kdyby chtěl… a pokud je to zkouška, pak proč by k ní používal svého syna?“ Nezlobte se – ale kolik hodin jste o tom přemýšlel, že to „nějak nemůžete přijmout“? On to ani ten Galileo neměl jednoduché s tím, aby přijali jeho tezi, protože o ní dostatečně nepřemýšleli.

          „Pokud tu (jakékoliv náboženství) křesťanství není od toho, aby udělalo člověka lepším (možná ho přiblížilo bohu v myšlenkách a činech, chcete-li), pak se nemohu než tázat, k čemu potom všechna ta přikázání, ta nastavování druhé tváře, ten apel pomáhat lidem v nouzi? Pokud tu není k tomu, aby lidi byli lepší (a tím učinil pouť tímto slzavým údolím trochu snesitelnější), k čemu tedy je?“
          K tomu, aby nás zachránilo z naší bídy, ne aby naši bídu přelakovalo.

          „Velikonoční pondělí je dědictvím radostného pohanského svátku jara. Co je na tom proboha prázdného?“ Co je prázdného na svátku vegetativního kultu ve srovnání s oslavou milujícího Boha? Asi jako prázdnota hospodského prolévání hrdla ve srovnání s rodinným výročím.

          • be napsal:

            Milujícího Boha? Cože?! Bůh, který pobil prvorozené egyptské jak nějaký šváby?! Bůh, kterému se nepovedlo první pokolení lidí a tak je nechal utopit- z nebe se díval, jak stoupá voda, zoufalí lidé lezou na stromy, utíkají na kopce..mladí, staří, těhotné ženy, kojenci…a za pár dní na hladině plavou jen nafouknté mrtvoly a mrtvolky – tady těhotná matka, támhle chlapec, vedle stařec a mezi nimi dobytek, koloušci i myšky…. A milosrdný to z Nebe sleduje…A po pár tisíciletích srovná se zemí Sodomu a Gomoru, zminarizuluje Lotovu ženu, která se zločinně ohlédla a pak nechá vzniknout dva mocné kmeny tak, že Lotovy dcery otce opijí a nechají se jím oplodnit, přestože je nedávno předtím Lot nabídl ke znásilnění davu…..Milosrdný Bůh? Jak asi vypadá ten nemilosrdný? Kam se vůbec poděli egyptští bohové? A kam se poděli ostatní bohové? Šli do důchodu, nebo je křesťanský bůh pobil? A co jeho Syn, lhář, který lidem tvrdil, že Boží království zažije ještě jejich generace, ale Osvětim jim zatajil?

          • vonrammstein napsal:

            Be? Vy jste idiot. Promiňte, ale někdo Vám to říct musí.

  7. vlk napsal:

    Že bych s i připadal jako na Velikonoce|? Nikoli.
    Ž e bych si připadal jako ti,co právě odešli z otroctví?Nikoli.
    Ž e bych si připadal jako ti, co mají radost z obnovy života? Nikoli.
    Za to mýceni vír y funguje dokonale. Jako z uličního výboru.

    No snad přesto i jaro někdy dorazí. Trabante díky za jeho poselství.

  8. vlk napsal:

    Velikonočník opravdu není o církvi. Žádné. Ani katolické. A Trabant opravdu není církevní hodnostář. Jen věřící. Reformovaně. Dává nádherné texty. O nás lidech. O nás samých. A my hrdinně stavíme na obdiv neutronové hvězdy, zákožku svrabovou. A svůj ateismus. A zítra budem lamentovat nad tím, že nás zklamal nějaký další David původně hrdina….Pěkný zbytek velikonočního pondělí!

    • be napsal:

      vlku, my lidé opravdu nemůžeme za to, že je váš Bůh tisíce let tak krvelačný. Ano, Trabant píše „ušlechtilé“ texty. A v nich útočí. Kdo může za ukřižování? No přeci já! Kdo může za vraždění Židů? No, přeci já. Celý život se mám kát za své hříchy, kterých se nemůžu nedopustit a dokonce mám hřích dřív, než jsem se narodil! WTF? Já si nepřeji, aby za mě byl někdo ukřižován! Nikoho jsem se neprosil! Když si křesťané libují v sebemrskačství, ať vynechají ostatní.Ať mi nikdo nepředhazuje Osvětim a uřižování, že jsem také viník toho všeho! Díky.
      Je hezké, jak věřící popisují svět, který Bůh stvořil- monumentální Vesmír, rozkvetlé louky, motýlci….a za zákožku svrabovou, gonokoka se stydí 🙂

      • vlkp napsal:

        Ach tak… My lidé .. be? Jsme rád, že zd e poznávám někoho kdo píše z a my, lidé. Trabant útočí? A čím? Kd e stojí, že jste byl obviněn vy nebo já?
        Je tím jeho prohřeškem nastavení zrcadla mně? Nebo vám / vám od slova my lidé/?
        Libování v sebemrskačství křesťanů? a co říkáte sebemrskačství brahmánců až k duševní dokonalosti?
        A krvelačnost Nejvyššího, jak píšete? Co myslíte, vraždili s e lidé před ním? Vraždili s e tam kam nepronikl, kd e bylo a možná zůstalo hájemství jiných bohů?
        A co myslíte vraždili také ti, co stavěli na odiv svůj ateismus?

        • be napsal:

          No jistě 🙂 Trabant , vlk, von rammstein, občan + cca 7 miliard dalších bytostí jsme lidé- ale Trabant/křesťané tvrdí, že se Ježíšova oběť týká i jinověrců a bezvěrců. Ta otázka, když se ptal, kde jsme byli, když Ježíše přibíjeli byla výčitkou/obviněním všem lidem. Podle křesťanů má hřích člověk sotva se narodí a pak nemůže nehřešit celý život- každý je hříšný. Co je mi po brahmáncích? „Vy zase bijete černochy“ 😀
          A ta narážka na ateismus- laciné a průhledné a primitivní. Prostě podsouvání rovnice ateista=komunista=Stalin/Pol Pot=gulagy. Ještě mě můžeš poslat na Kubu, nebo do Severní Koreje- to je taky oblíbený postup a závěr diskuse.

          • Trabant napsal:

            Ježíšova oběť se týká člověka, tedy mne stejně jako Vás, be. A otázku, kterou si kladu, jsem si dovolil zobecnit, zeptat se, kde jsme byli my, já i Vy, protože sebe i Vás považuji za člověka. Ostatně podle mne opravdu každým obviněním vmeteným Bohu do tváře za to, jací jsme a za to, jak s námi mává Had, jako bychom se rozmachovali kladivem na Golgotě. Ano, když já zčásti jako hyperbolu, zčásti schválně expresivně a hlavně z přesvědčení se odvážím vztáhnout na lidstvo to, co se jej týká, je to útok. Zato spojení Trabantových nedělníků s církví a jejím marasmem je košér. Manželka by mi řekla: Jistě. Žijeme přece v Hadově světě – a pan be je oběť, ne agresor. Jen si to (pan be) nepřipouští.

          • vlk napsal:

            Je laciné se ptát na masové vrahy bez víry? Zvláštní.Zejména když jsme to nebyl já, kdo s tím začal. A dokonce jsem své vstup y psal s úplně jiným cílem. Ano Ježíšova oběť se týká všech lidí. Tak jako Palachova například. Oba se provinili tím, že se vás nezeptali, jestli o jejich oběť stojíte?

        • be napsal:

          Takže když se upálí buddhista, mám mu být zavázán a obdivovat ho za to mají i naše děti za 2000 let ? Co je Japonci po nějakým Ježíši? Co je Eskymákovi po Panně Marii? Lokální víru pastevců z pozdní doby bronzové chcete furt šířit po celém světě. Kdyby si Bůh vybral Eskymáky místo židů, bádali by teologové nad způsobem lovu tuleňů a jak máme chápat obrazce ze mrožích klů? Mně se zdá naprosto přirozené, že buddhistu Ježíš vůbec nezajímá, protože za něj nezemřel.
          No, už jsem si zvyknul, že křesťané jsou zvyklí mluvit za všechny lidi…přitom se nedohodnou ani sami mezi sebou- pro jednoho je peklo skutečné a s plameny a skřípěním zubů, jiné popisuje Semín a jiné Bezák a jiné Kohák. Ale navenek jsou křesťané majitelé Pravdy

          • pepan napsal:

            …bych řek, že je to marný a zbytečný. De přeci o „Víru“. To pak zákonitě, musí rozum ustoupit.

      • vonrammstein napsal:

        Osvětimí tady kolem sebe házíte akorát Vy.

    • ,passant. napsal:

      A to jste si vlku nevšiml, že i v našich malých poměrech může nějaký David vyrůst v hrdinu? Náš malý David, už málem rok bručí v tenatech pro podezření, ze spáchání dnes bagatelního činu odklonění, 8 , ale co ,ať, 20 mio. Odkloněných v době, kdy desítky miliard „poletují vzduchem jak vlaštovky “ (snad Náhlovský),kdy vyvoleným stačí jenom vztáhnout ruku.
      A tento David, ač úpí ve vězení,podá už asi třináct návrhú zákonú do parlamentu. Návrhú potřebných zákonů,návrhú, které mají hlavu a patu.To že je kalousove nepustí do projednávání, ty návrhy nesnižuje.
      Tak Davide, pevně sevři prapor ideologie,je jedno jaké, jen vystup už z té smrduté kobky a veď nás. My Ti věríme. 🙂 🙂

      • vlk napsal:

        passante
        zklamu vás Onen David němž píšete NENÍ a nikdy nebyl Davidem hrdinou. V jeho lepších letech. Byl to ale ten David, co chtěl moc a co chtěl krást. A myslíte, že by ty zákpny psal, kdyby nebyl v báni? Kde je podle mne po zásluze? Respektive – kde je nyní už dlouho držen z polizických důvodů kvůli vytloukání předvolebního kapitálu. Nicméně kam normálně patří.

        • ,passant. napsal:

          Ale je úplně jedno, jestli je nějaký David fakticky hrdinou, nebo ne. Jde jen o to, jaký obraz hrdiny,či padoucha, je nám prodáván. A jestli tomu namalovanému obrazu uvěříme.
          Už tisíciletí se my lidé, tlučeme po palicích, protože chceme věřit těm kašírovaným podobám hrdinů či padouchů a pod jejich prapory víry v ně, jdeme do válek protože jim věríme.
          Pokud jsou ,či byly bohové na nějakém Olympu či Walhalle ,tak se musí neskutečne bavit nad naši stálou naivitou a ochotou nechat s sebou orat.

  9. ,passant. napsal:

    Jsou těžké diskuze, kde projevené pochybnosti, zakryje prapor víry.
    A tak jen kousek od mistra slova.

    Jan Skácel:
    Smlouva.
    Nechci, aby mne obmýšlel kterýkoliv bůh.
    Mám odedávna svého,
    pro vlastní potřebu, i k svému narovnání.
    A pro pokoru, které je mi třeba.

    Někdy se přihodí, že lidská duše smrdí
    jak namoklá psí srst.
    Za to se nerouhám. Chci jenom, aby bolest
    opravdu bolela a slza byla slza.

  10. Admirál napsal:

    „Ó, české velikonoce, spolehlivě zjalovělé, vyprázdněné, slavené většinou až v pondělí po neděli!“

    Vyprázdněných oslav jsem si užil.

    Se sousedy a jejich dětmi a vnuky jsme obešli čtvť, popřáli jsme si jara, popřáli a pokoledovali i u těch, osamělých, starších, zavdali jsme po kalíšku čisté. Promluvili jsme k sobě vlídnými slovy a projevili dobrou vůli, jak jen každý z nás umí.

    Hledejme vztah k lidem a najdeme vztah k bohu.

    • Trabant napsal:

      Dovolte, Admirále, ono je to podle mne naopak: Hledejme vztah k Bohu, najdeme jako přidanou hodnotu vztah k lidem. Hledáním vztahu k lidem budeme lepšími lidmi, ale k Bohu nás to přiblížit nemusí (ne, že nemůže, jen nemusí). Zatímco opačně to funguje 100%, pokud půjdete po obsahu a ne po formě.

  11. Leo K napsal:

    Mě fascinoval proces přijetí křesťanství. Tvůrci filmu Agora představili na příběhu Hypatie z Alexandrie křesťanství jako největší pohromu, která stihla starověký svět. Jenže skutečnost hovoří proti. Už to, že křesťanství přijala Římská říše trochu ten filmový příběh rozbijí. Ale nejenom Římská říše. Když pročítáme Siegfrieda z Písně o Niebelunzích nebo staroanglického Béowulfa z bezejmenného kodexu nemůže nám uniknout jedna věc. Oba dva příběhy pojednávají o mladých hrdinech, kteří prokazovali neskutečné hrdinství. A je symptomatické, že pátráte-li po smyslu jejich života – oni žili proto, aby slavně zemřeli. Pohanské prvky jsou nezpochybnitelné, ale zároveň v obou příbězích nechybí nadhled, který prozrazuje, že tyto příběhy zaznamenal křesťan. Když v roce 1000 islandský Thorgeir Ljósavatn – sám pohan – rozhodl, že příštím zákonným náboženstvím bude křesťanství, zdůvodnil to tím, že předchozí víra (pohanství) dala Islandu právo, nová víra dá Islandu MÍR. Nevím, jestli jsem to řekl dost jasně a srozumitelně – křesťanství, alespoň ve svých počátcích nebylo tou pohromou, jak ji inzeruje Agora. Křesťanství zvítězilo proto, že lidem přinášelo naději. A protože naděje se nikdy zcela nenaplní, není odkaz křesťanství pasé a je to stále proud, se kterým je nutno počítat. Jeho úlohu naplňují lidé – a jak to vypadá s dokonalostí lidí – to snad nemusím vypisovat.
    Na závěr musím připomenout, že jsa ateista, na Vyšší inteligenci nevěřím. ale filozofie Víry, ke které se lze upnout jako k tomu obraznému kůlu zapuštěného hluboko do písku pouště (Trabant) mě cizí není a pokládám jí za dobré (i když ne nejlepší) řešení.
    Hezký zbytek dnešního dne!

    • Trabant napsal:

      Agoru jsem viděl, přišlo mi, že prostě už začalo platit jakési paradigma – co je závazné a co klade nárok, je podezřelé – to staromódní křesťanství je nepohodlné „moderně“ orientovaným plastikovým filmařům. Posledních pět historizujících velkofilmů, které jsem zaregistroval, do jednoho pracují s tajemnými silami a jakousi neurčitou pseudovýchodní mytologií, také asi nové paradigma.

      K tomu rozdílu křesťanského pojetí pohanských textů – staré babylónské látky zpracovávají občas obdobná témata jako Bible a zčásti i jako řecká mytologie – jen ty biblické verze vycházejí z naprosto radikálně jiného přístupu, zcela konzistentního s ostatními biblickými celky. Křesťanské zpracování pohanských látek je unikátní a nechybí mu nadhled.

      • Leo K napsal:

        Mám na mysli závěrečný dialog z pohřbu Siegrieda: Dnes staří bohové opět žijí. Ne. Staří bohové zemřou s nimi… A v Béowulfovi jsou všichni popsáni s charakterovými vlastnostmi, které jsou ceněné v germánské tradici. Morální soudy jsou ale vynášeny z křesťanského hlediska. Například netvor Grendel je výslovně popsán jako potomek Kaina.

    • vonrammstein napsal:

      Agora je prachsprostá prvoplánová antikřesťanská agitka. „Vole vole, to je Holyvůd.“ (Xindl X, Hollywood).

  12. be napsal:

    Trabante, církev a její marasmus jsem tady nespojoval s tebou já! Já myslím, že když platí z Bible A, platí i B. Stvořil-li (biblický) bůh Zemi, nebesa, velryby, laně, myšky, motýlya květiny, stvořil i zákožku svrabovou, klíště, tasemnici, Kochův bacil, dřevomorku…
    Já neobviňoval ( biblického) boha ze zločinů, které spáchali lidé. Dnešní lidé nemají nic společného s tím, jak topil muže, ženy, těhotné, kojence, laně, myši…při potopě světa. Lidé také nezabíjeli prvorozené egypťany a jejich prvorozený dobytek..byl to milosrdný Bůh židů! který svůj vyvolený národ pak po 2000 letech nechal napospas vyvražďování, i když slíbil, že pokud budou s ním, bude je chránit. To jsou fakta! Pravda a Láska si podle Bible poroučí, jak má být upraveno skopové na oběť!
    Představ si, že jsi Maor, žiješ poklidně s rodinou někde na Novém Zélandě, živíš se lovem ryb a tvůj život je naprosto fádní a se všemi jsi zadobře…a pak ti někdo řekne, že máš být vděčný nějakému mladíkovi, co ho jeho lidé nechali zabít před 2000 lety protože měl nějaké divné řeči – on prý ale zemřel kvůli tobě, abys byl spasen….Nebo jsi Eskymák, co loví tuleně…a teď máš shánět mouku na oplatku a víno, abys uctil památku mladíka odněkud z dáli, který prý žil před 2000 lety a obětoval se za tvé hříchy- že jsi třeba hřešil, protože jsi záviděl sousedovi iglů…hmm

    Na církev a ani na křesťany neútočím- jen jejich víra se mi zdá při bližším pohledu a domyšlená do důsledku dosti pitoreskní. To už snad radši Johna Smithe s andělem Moroni a zlatými svitky- je úctyhodné, co v Utahu jeho následovníci vybudovali….

Komentáře nejsou povoleny.