Ze země Durianu a Sandokana II – Candy Crush, Hello Kitty a Vítek Bárta


napsal Václav P

Tak jak začít ? Vy co nechodíte na web nejlepšího fotbalového klubu ve střední Evropě – FC Viktoria Plzeň, tak bohužel nevíte, že pan Vlk měl před důchodem  asi velice hezkou pracovní smlouvu ! A díky tomu, i když je již v důchodu, pravděpodobně zaplatil 20 Kosířů, aby napsali komentář k mému pilotu a dalších 60 aby o něm hlasovali. Vlkovo a vaše chyba ! Přimělo mě to napsat ještě jedno pokračování, ale už v tom nepokračujte, protože sem nepsal od střední školy a dost mě to vyčerpává.

 

A jsme zpátky v Singapuru. Protože jsem se chtěl na svém blogu věnovat hlavně dvěma nejdůležitějším tématům – politice a sportu ( mimochodem, dle výzkumu Spartu v Singapuru nikdo nezná), dnes bych ještě zvolil oddychovější téma a to moderní technologie. Nevím co je v Čechách příznakem socíálního postavení, jestli audina, bavorák nebo vila v Toskánsku, ale tady v Singapuru je to smartphone. Před svým odjezdem do země kde neznají korupici ( Singapur je dlouhodobě vždy na čele zemí s nejnižší korupcí ) jsem odložil svojí nechytrou Nokii 1600, mladší čtenáři se můžou zeptat svých prarodičů jestli nějakou nemají na půdě, a začal používat starý polochytrý telefon HTC, co se neovládá rukou ale hůlkou. Díky tomu jsem se sice propadl na samé sociální dno, ale podařilo se mi v metru navázat nesčetná přátelství, když lidé ze stejného sociálního dna projevili zájem o můj telefon a začali se mnou konverzaci. Evropané jsou zde pořád bráni jako bohatí lidé a tak v kombinaci s 5 let starým telefonem působím jako arabský šejk v Evropě s trabantem. A teď se blíží pointa. Čekali byste, že tady všichni na těch smartphonech a tabletech se super procesorem budou hrát 3D hry a simulace, ale chyba lávky. Každý kohoto potkáte v MHD, každý v práci na poradě hraje Candy Crush. Super telefony jim slouží k hraní hry na úrovni tetrisu ! Hraje to tady opravdu 50% populace. O čem to svědčí ? Že by i hi-tech asijská populace byla z technologií unavená a hledala něco jednoduššího ?

Candy

 

SMRT

 

 

A pojďme dále ! Věděli jste, že Singapurci jsou národem milovníků front ? Já ne, ale moje komunistická minulost ( samozřejmě ve smyslu, že jsem v tom žil a banány měl většinou jenom na vánoce ) a absolvování Fakulty sociálních věd mě samozřejmě přinutily, začít fronty studovat. Například jdete po singapurském chinatownu při oslavách čínského nového roku, 33 ve stínu a vidíte dva stánky s místním grilovaným masem nasládlé chuti. U jednoho stánku nestojí nikdo a u druhého stánku je čtyřhodinová fronta, lidé mají sedačky a čekají. Kupuju samozřejmě v tom bez fronty, později mimo nový rok i v tom druhém, chuť samozřejmě stejná. No a aktuální fronty. McDonald zde nabízí ke každému menu panenku Hello Kitty. Nevím jestli někdo víte o co jde, já to doposud nevěděl, jde o původem japonský motiv, původně určeno pro předškolní mládež, následně populární mezi mládeži i dospělými. Tu samou figurku si můžete koupit v internetových a kamenných obchodech, ale na sadu McDonald stojí dvouhodinové fronty. Můj závěr je, že původ japonských front je opačný než těch českých, komunistických. Singapurci stojí ve frontách, protože jsou ukrutně bohatí.

 

kitty

Tak dost zábavy, sliby nesliby, jde se na politku. Možná někoho při čtení titulku napadlo co s tím má proboha chudák Bárta společnýho. Nic. Ale musim se podělit o jednu nepřímou zkušenost s Bártou. Nedávno tu na Kose někdo vybízel nehodnotit politiku fotbalově, ale objektivně. To teď udělám. Jsem volič pravice a Bárta je vhodný reprezantant pravice. Ambiciózní, inteligentní businessem protřelý. Ale v životě bych ho nevolil. Firmy typu ABL totiž nejenom nabízejí ostrahu firem a objektů, ale take šmírování firem a objektů. Zaměstnavatel tak může monitorovat data na vašem smartphonu ( tak něco přeci jen společného s dnešním článkem ) a získávat o vás pro něj zajímavé údaje. S tímto mám osobní zkušenost. Takže Vítku doufám, že jsou na tebe rodiče a manželka hrdí, já rozhodně dne, spíš je mi z tvé minulosti špatně. A nabízím diskusní otázku, zda je horší zlo, zde skloňovaná korupice nebo jakýkoli pokus o omezování lidské svobody a šmírovaní. Nashle u voleb !

Příspěvek byl publikován v rubrice Asijské postřehy Václava P. se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

10 reakcí na Ze země Durianu a Sandokana II – Candy Crush, Hello Kitty a Vítek Bárta

  1. vonrammstein napsal:

    SMRT je ovšem dokonalá! 🙂 Váhal bych, jestli do toho nasednout 🙂

  2. anita napsal:

    Zajímalo by mně, co v těch frontách dělají
    – jen tak odpočívají a sledují šrumot kolem
    – hrají bonbónovou hru
    – navazují nové vztahy a vesele se baví
    -hádají se
    -řeší politiku
    -nervozně přešlapují a hlídají, aby nikdo nepředběhnul

    Zabíjet čas se dá všelijak, někteří lidé mají dobrý pocit, když si něco zaslouží, jsou na to, tak trochu pyšní. Dostanou-li Hello Kitty, pravděpodobně pokaždé v jiném oblečku, určitě mají doma pěknou výstavku 🙂

    Co se týče voyeurů, zatím bez deviace, je tu v Česku dostatek i bez Vítka a Nagyové

    Jinak, za článek plný počet hvězdiček

    • VáclavP napsal:

      K tomu jeden psychologický rozbor, Lidé v Asii jsou někdy neskutečně tvrdí při obchodních jednáních, ale uvnitř jsou to vlastně hravé děti oproti staré unavené Evropě.

  3. Dreamrover napsal:

    Moje matikářka na střední se jmenovala Smrtová. A na zvonku u jejich baráčku měli s manželem ozdobným písmem vyvedený nápis „SMRT“. Když jsem jí byl navštívit, dost jsme se rozhodoval, zda mám zazvonit…

    Václave, děkuji Vám za zpestření čtvrtečního rána !!!

  4. český maloměšťák napsal:

    Korupce /což je mj. neoprávněné nakládání s prostředky svěřenými do péče/ je horší než oprávněné “ šmírování“ /nezneužité monitorování, odposlouchávání podezřelých osob, v podstatě oprávněné nakládání s prostředky svěřenými do péče/.
    Každá civilizace se musí bránit tomu, aby si nechala rozkrádat vzácné zdroje, které potřebuje ke svému udržení – efektivní fungování příslušných institucí je i v tomto případě významnějším kulturním statkem než individuální lidská svoboda. /předpokladem je samozřejmě zachování nejen logického, ale i humánního rámce zásahů institucí do individuálních svobod, ale například v případě invaze agresora usilujícího o zničení či převzetí dané civiliozace je na místě požadovat po domácím obyvatelstvu oběti téměř jakéhokoliv charakteru a stupně, pokud díky nim dojde k ubránění daného, jinak ale v časech klidných z humanistických tradic vycházejícího kulturně-civilizačního rámce/..

    K frontám.
    Největší fronty se tvoří v případech, kdy je prodávána hloupost, potažmo iluze /masová procesí, shromáždění, průvody…/. Také tržby bývají v těchto případech mnohdy největší – často se trží celý stát., Přičemž lidé účastni těchto front odešli či odcházejí z takové fronty s pocitem, že nakoupili či nakupují dobře, někdy mají pocit, že to právě že oni nakoupili onen stát.

    Opět zdraví všechny zde milovník paradoxů všeho druhu – č.m.

    P.S. Možná že ale právě Bárta to „celé“ /Rath, Novák, Kotrouš, Parkanová…./ rozjel, jeví se to tak – ve vztahu k historii spravedlnosti tvarované zde v Kraďákově např. Rampulou a spol..
    Na Mafii nelze jít s prosíkem , mávajíc při tom tyčkou s bílým praporem, zde jsou podrazy a svinstva / prováděná ve směru potření Mafie/ všeho druhu žádoucí….pokud pak válčí jedna Mafie s druhou, je dobré využít i tohoto, netřeba hned odkrývat karty.

    • VáclavP napsal:

      Díky za názor, velice mě zaujalo „efektivní fungování příslušných institucí je i v tomto případě významnějším kulturním statkem než individuální lidská svoboda. “ Já sem totiž, žil v domění, po studiu škol a hlavně ekonomii, že za vzestupem „západu“ je právě důraz na svobodu jednotlivce a že platí to americké „svoboda jednoho končí tam kde začíná svoboda dalšího“…A o šmírování jsem myslel následující. Příklad. Šéf oddělení se zrozhoduje komu přídá, odposledechem rozhovorů podřízenách zjistí, že si jeden koupil nové auto a přidá tomu druhému….je to v zájmu celku nebo je to zneužítí ?

      • vlk napsal:

        Václeve P.
        nechci ti kazit iluze, ale je na čase, aby jsi se oprostil od ideologického balastu 🙂
        Jsi na dobré cestě, protože jediná pravá víra pro tebe je Viktorka.
        Nicméně, to je jen začátek té cesty.
        Kdyby platilo tohle, co do tebe lili ve školách:
        Já sem totiž, žil v domění, po studiu škol a hlavně ekonomii, že za vzestupem “západu” je právě důraz na svobodu jednotlivce
        tak by nešlo zdůvodnit, proč se takovou ohromnou velmocí a to velmi trvalou, stal Řím. Proč třeba mayské a incké civilizace dominovaly dlouhá staletí svému regionu, proč byla Čína takovou nesmírnou velmocí. V nich jedinec neznamenal nic. A jeho svobod a neexistovala. V našem slov smyslu.
        A nevysvětlil bys současný vzestup Číny, který nebude trvat jen několik desítek let, jako tomu bylo v případě Sovětského Ruska.
        Vždycky jde o velmi pestrou symbiozu mnoha různých faktorů:
        napříkald přístupu ke zdrojům, schopnosti prakticky uplatnit nové vědecké poznatky a rychle přenášet aplikovaný výzkum, podíl lidí do 30 let v populaci, schopnosti společnosti umožnit rychlý karierná í postup úspěšným, schopnosti státního aparátu rychle a správně reagovat na výzvy doby, schopnosti převážné části společnosti reinvestovat získané prostředky, o schopnosti vzdělávacího systému produkovat dostatek špičkových odborníků konkrétní doby a tak dále a tak dále. A tohle zkrátka uměl a od roku 1500 do roku 2000 nejlépe civilizace bílého muže. Před tím ne . A obávám s e velmi, že teď už také ne. Jinak bys nebyl tam, kde jsi.
        Jak říká klasik – to co v životě opravdu budeš potřebovat, že naučili už v mateřské školce. A pak doma. Dodává vlk.
        A že svoboda jeddince začíná tam, kde končí svoboda jiného jedince?
        No jak s e to vezme. V mém podání zní tohle už dost zprofanované heslo trochu jinak. Svobod a jedince začíná tam, až kam si ji on sám dokáže vybojovat a uhájit. Nikdo ti nic nedá.Nikdo s e dobrovolně neomezí. Kdyby záleželo jen na mínění tvého souseda, tak od zítřka tě nejradši bud e vidět jako svého otroka.Neudělá to jen proto, že na to nestačí.

        • VáclavP napsal:

          Milý Vlku, ale jak napsal ten slavnej Huntington knížku o Střetu civilizací, tak mě se ta naše líbí a žít tu chci. Chci pracovat a od státu nic nechci, stejně tak nechci aby kdokoliv věděl kolik mám peněz, s kym se stýkám a co si myslim. Teda pokud to nesděluju dobrovolně. Samozřejmě pro stát je jednodušší pokud má všechno pod kontrolou, ale hnací silou pro přežití mnoha lidí v komunismu bylo, že existuje nějaká svobodná Amerika ( samozřejmě bez znalosti dalších stránek kapitalismu ). A o současném vzestupu Číny chystám samozřejmě blog, který překvapivě vyzní pro Evropu pozitivně.

          • vlk napsal:

            Václave
            ok. Já psal o něčme trošku jiném, než mi odpovídáš. Leč to nevadí. Jsi mladý, optimistický a ctižádostivý. A t je správně. Nicméně časem zjistíš, že ten stát, který odmítáš, budeš tak nějak potřebovat.
            Píšeš , že od státu nic nechceš…..
            No vtip je v tom, že si to jen namlouváš. Soudím, že bys neuměl fungovat ve společnosti, kde stát neplní svoje základní služby – tedy nezajišťuje
            -bezpečnost
            -vymahatelnost a prosazování práva
            -nezajišťuje systém vzdělání
            – neorganizuje zdravotní péči
            – nevytváří a neprosazuje systém technických, všeobecně závazných norem a certifikací ke speciálním činnostem
            -není schopen regulovat dopravu
            – nezajišťuje dostatečné dodávky co do množství a kvality elementárních komodit , jako je třeba voda

            A tisíc jiných činností. Platí tohle tvoje – já od státu nic nechci i pro výše zmíněné atributy nebo jen, jak s e domnívám já – pouze ve smyslu – nechci od něj žádné dávky?
            Tomu druhému případu bych rozuměl. Tomu prvnímu, že jsi schopen existovat trvale ty i tvoje budoucí rodina existovat nezávisle na státu -nevěřím. Byť takoví lidé také jsou. V zanedbatelném množství.
            A s těmi dávkami a nějakou tou státní službou… Vycházím z toho, že jsi ještě mladá páka. A mladí jsou i tvoji rodiče. Takže například nikdo u vás neřeší problém péče o staré členy rodiny. Až tohle jednou u vás udeří, uvidíme , jestli to zvládnete bez pomoci státu. Za který beru i celý veřejný sektor, zajišťovaný obcemi, krajem a tak podobně. do nějakých 55-57 jsem svět viděl podobně jako ty.

  5. český maloměšťák napsal:

    Václav P
    Vaše individuální svoboda je vám nanic /ten citát co uvádíte – to je klišé, je pro mnohé situace nepoužitelný, v určitých případech je pak nutno v zájmu celku individuální svobody dokonce potlačit/ – pokud se rozpadne daný kulturně civilizační rámec, proto jsem psal, že sama o sobě není žádným kulturním statkem, existence civilizace není podmíněna existencí jedince, to existence jedince je podmíněna existencí dané civilizace, v globalizovaném světě jakoby to neplatilo, ale věřte, že pokud by došlo na lámání chleba, tak to bude platit dvojnásob..
    Západ že vznikl díky důrazu kladenému na individuální svobodu ?
    Co éra uzavřené křesťanské společnosti ?
    Co bonapartismus ?
    Co vyhlazování obyvatelstva celých kontinentů ? Průmyslové vyvražďování /jistě Německo a kolaburující státy počítáte mezi Okcident./ ? Etc etc….

    Ach tak – vy máte na mysli tu svobodu “ vyvolených inovátorů „, že ? Té jejich civilizace…
    Tak zde nemohu sloužit – jak jsme zmínil výše, existují kriteria, za které by žádná civilizace zajít neměla, jedním z nich je úcta k lidskému životu, obecně pak k životu vůbec.

    Vy se mi sice snažíte podsunout, že snad propaguji potlačování svobod druhých, ale to také není fér, já jen nepojímám individuální svobodu coby nepodmíněný dar z nebes, jde o pouze jeden z aspektů života jedince a společnosti, přičemž je tento fenomen velmi a dynamicky podmíněn, sám o sobě / an sich, izolován/ je nesmyslem už jen tím , že jej nelze s ničím poměřovat, i ta vágní “ svoboda prvního“ nutně nekončí tam, kde „začíná svoboda druhého “ , toto kllišé lze interpretovat i tak, že svoboda prvního začíná tam kde končí svoboda druhého – vemte si jen třeba kojící matku a dítě, což jistě uznáte je úkaz celkem dost nepodmíněný – společností, kulturou, okolnostmi, věděním, geny….
    Je matčina svoboda svobodou ke kojení anebo je svobodou k odmítnutí povinnosti kojit, tedy svobodou jak ji chápete vy – svobodou volit, odmítnout /třeba povibnnost/ ? Má mít společnost k dispozici prostředky pomocí níž donutí matky, které hromadně odmítnou kojit dítě…aby dítě kojilly ? Není tím zasaženo do svobod dítěte ? Které má přece mít svobodu mít maku, která kojit nechce. (Nyní zde tak máme začínající svobodu matky /nekojit/ v bodě kde končí svoboda dítěte/ mít matku, která nechce kojit/. Výsledkem je smrt dítěte – přičemž došlo k uspokojení svobod , jak je pojímáte vy…u obou.)
    Je taková společnost utlačovatelkou svobod – nyní takto svobody už nejen individuální ale dokonce rodinné ?

    Různé kvality jevu zvaného “ šmírování“ se mi nechce dnes rozebírat, navíc si myslím, že jsem eventuální přípustnost provádění “ šmírování“ podmínil výše dostatečně. Snad odkaz na Webera a jeho skvělý rozbor procesu rozhodování a vedlejších nákladů změn stavu v důsledku tohoto rozhodování plus nějaké ty Koukolíkovy přednášky – týkající se morálního rozhodování apod.
    Úchylky roztodivných šéfů pak komentovat nehodlám, úchylné šéfy opouštím, nikam to nevede – pokračovat s nima v něčem dál.

    „…Chci pracovat a od státu nic nechci, stejně tak nechci aby kdokoliv věděl kolik mám peněz, s kym se stýkám a co si myslim. Teda pokud to nesděluju dobrovolně. …“

    Tak proč chcete po mně – vědět, co si myslím ? Proč zasahujete do mých svobod ? / ve slušné společnosti – tedy v tom vašem “ západě“ platí takový úzus, že na otázku, pokud není osobním útokem apod….se odpovídá – vy tedy po mně něco VYŽADUJETE, něco chcete, chováte se jak ten stát – zasahujete do mé svobody/

    Vše dobré přeje milovník paradoxů č.m.

Komentáře nejsou povoleny.