napsal Jeník Čermák
Tohoto pána musím dát z hlavy. Nebude přesný, ale bude živý. Doufám.Volil jsem ho v anketě o největšího Čecha. Ne snad, že by se zasloužil nejvíc o stát či národ. Ale myslím, že je to náš nejlepší exportní artikl. Něco čím jsme obohatili lidstvo, co můžeme světu nabídnout. Rusové, Francouzi, Američani – ti všichni trpí spasitelským syndromem. Jsou přesvědčeni o své vyvolenosti lidstvo spasit, zachránit, vládnout mu… Češi tímhle komplexem naštěstí netrpí. Já ale trochu ano. A myslím, že kdyby všichni lidi četli Kačenku a aspoň něco z něj pochopili a převzali, žilo by se na světě sakra lépe. Vím – marnost.
Nejradši mám asi Válku s mloky . Přijde mi geniální jak je popsán ten mechanismus konce lidstva. Za mloky si můžem samozřejmě dosadit Hitlera, ale i Stalina, Muslimy, libovolný ismus. Ale taky skleníkové plyny nebo znečištění moří. Podstatné je, že dva lidi se nikdy nejsou schopní dohodnout na společném zájmu. Vždycky upřednostní jen ten svůj. Politici i media jsou podvodníci, každý si mele to svoje a pojem lidstvo je jen smích vzbuzující abstrakce. A tak se nutně musí mlok objevit i ve Vltavě. A všechno to začalo tak nenápadně a s dobrým úmyslem a nikdo to není schopen a ochoten zastavit. Kapitán Van Toch chtěl jen pomoci nebožáčkům, to Bondy to je jiný formát, akciová společnost nemá žádné svědomí, zisk je jediným kriteriem rozhodování, a máme tu konec světa. To bych taky podtrhnul, uděláme li zisk jediným kriteriem rozhodování musí lidstvo nevyhnutelně vyhynout. Proč je to dnes tak módní směr myšlení? Zapomněl jsem na Povondru, to je Havlovo motýlí křídlo, i zdánlivě bezvýznamný člověk, drobnost, může změnit běh věcí. Změnit svět. To je až povzbuzující, ne?
A v Továrně na absolutno se dozvíme, že žádné absolutno není. Žádná víra, přesvědčení, pravda nemá cenu lidského života. Absolutizujme cokoli /víru, trh nebo naopak sociální práva/ a dostaneme válku, smrt a svět k nežití. Všechno a vždycky je relativní.
Větu z Krakatitu o tom, že dělat malé věci je správné jsem tady už měl. Ale to je náš největší dar světu. Naše malost.Paradoxně. Jsme malí zaprděný v naší kotlince a světa se bojíme. A tohle můžem světu nabídnout – že ten „malý člověk“, čobolík by řekl holota, je měřítko. Měřítko, kterým se musí poměřit každý vynález, zákon, ismus, idea, národ, stát…. A jen když se mu bude líp žít má smysl. Málo si uvědomujem v našich intelektuálních diskusích, že ještě naše babičky měli hlad a umírali na tuberu.
R.U.R. tolik aktuelních temat. Technika jako nelidská věc, co nás nakonec zničí. Zase motiv zisku, co se neohlíží na následky. A láska jako jediná naděje lidstva. Jako to nejdůležitější.
Kousek přeci jen opíšu a zkrátím: „Proč není komunistou? Protože heslem komunismu je vládnout, nikoli zachraňovat, heslem je moc, nikoli pomoc. Protože nejhlouběji ve tvém srdci vidím nenávist. Protože není sentimentální. Protože věří-li komunismus, že zastřelit člověka od zadu není zločin, pak je tu něco, čemu nemohu rozumět.1924!“
„Amerika. Amerikanizace Evropy mne děsí. Stavěl jsem si domek dva roky. Sociální boj, dělníci pili pivo, povídali si, drbali se na zádech. Poznal jsem spoustu podrobností o životě zedníků, truhlářů kantýnských, to vše je zazděno mezi cihlami, je to můj domov. V Americe by ho postavili za 3 dny. Levněji , rychleji, ekonomicky výhodněji. Ale mám pocit, že bych tam byl méně doma. V Evropě vznikají věci pomalu. Pokud vím americká“ efficiency“ se týká zmnožení výkonu, nikoli zmnožení života. Je pravda, že člověk pracuje , aby žil, ale jak se zdá, žije i v té chvíli, když pracuje. Je možno říci, že člověk
je velmi špatný stroj. Spěch, rychlost ! To je nové evangelium. Chceteli být bohatí zvyšte svou rychlost a výkonost! Člověk se neměří ničím jiným, než číslem uvádějícím jeho výkon. Druhé heslo, které nová Amerika vyváží do ubohé Evropy, je veliké slovo Úspěch. Začni jako liftboy a staň se ocelovým králem! Úspěch je cíl a smysl života. Pošetilá Evropa se dovedla starat o tisíce jiných věcí než o úspěchy, tyto věci zůstaly. Shakespeare, Beethoven, Balzac… Zatímco všechny úspěchy v dějinách, co jich bylo, vzal čert. Kdybychom soudili lidi podle jejich úspěchu devadesát lidí ze sta má v životě smůlu. Evropská morálka nás odpradávna ujišťuje o jiných hodnotách, mluví se tu o marnosti všech úspěchů a nabádá nás, abychom hledali hodnoty vyšší a trvalejší. Třetí heslo je Kvantita. Podivná víra, že jen to největší je dosti veliké. Stvořitel Evropy ji udělal malou a ještě ji rozdělil na drobné díly. Evropa se těší z rozmanitosti, nikoli velikosti…“
„Poslání intelektu je především ustavičně jít za poznáním, za pravdou. A sám sebe zrazuje, když místo ustavičného poznávání přijímá hotová hesla a místo nekonečných verifikací konečné verdikty. Duch který chce být s něčím hotov, je hotov sám se sebou. S touto bojovnou vášnivostí, s níž hájíme svá stanoviska, podivně kontrastuje snadnost a ledabylost, s níž si je opatřujeme.“
„Nebudeme považovat demokracii za dosažený ideální stav, nýbrž za věčný úkol, tak jako je věčným úkolem poznání. Každý její krok se musí platit námahou a trpělivostí. I demokracie bývá zneužito, jako se rozumu zneužívá k všelijakému chytráctví, ale což je na tomto světě něco chráněno proti zneužití?“
A nemohu v knihovně dohledat tu o alelidech. Tak aktuální zejména na internetových diskusích. Jdete na procházku a pod jezem se topí pes. Hupnete tam , vytáhnete ho a mokrý vylezete na břeh. Tam stojí alečlověk s rukama v kapsách a sděluje vám. Ale člověče já bych se na to vykašlal, nemá to cenu, africký děti vám umírají hlady a nezaměstnanost roste, stejně jste ničemu nepomohl….
Nesmím zapomenout na Bedu Foltena. Toho čtu pořád dokola. Nějak se tam vidím, nic neudělat pořádně, všechno jenom jako, na efekt. Kolik takových znám, jak často to potkávám, a jak často se to týká i mě?
Bílá nemoc mi dnes nejvíc připomíná naivitu mnohých, třeba tady na kose, že je možné změnit svět k lepšímu. Myslím, že oficiálně se to dnes nesmí. Je to naivní, netržní a trapné. Galen se choval dost netržně, a taky špatně skončil. Tak to s levičáky bývá, něco zlepšovat? Zadarmo? Hlupáčci…
A nakonec Matka. Intelektuál -nepraktický, lidumil – praktický, člověk, který by mouše neublížil, demokrat až na půdu jako svůj životní epitaf bere pušku a jde bránit bezbrané malé děti. Tohle slušný člověk prostě udělat musí. V krajní situaci. A vtip, umění, je rozhodnout, kdy ta situace nastala. Zase jsme včera zabili čtyřletého Afgánce….
Hezky napsáno. Čapek by opravdu měl být často připomínán. Ve shonu a chvatu na něho často zapomínáme. Lidství se pomalu ze života vytrácí a vyhrává to „nové evengelium“.
Ale co s tím, mladí skoro nečtou a když, tak o Čapka přes 70 let mrtvého, nemají zájem. A tak po radosti z připomenutí, pěkně napsáno, mám nakonec smutek v duši. Svět se zcela změnil a my, co do toho starého světa patříme, se setkáváme v nemocnicích a na pohřbech.
Ba ne, já myslím, že i mladí čtou, dokonce i Čapka. A věřte, že učitelé na gymnáziích se velmi snaží :-).
Mimochodem, těsně před Listopadem vyšel dokonce i čtyřdílný komix Válka s mloky. A z doby takřka nejnovější – uvedení opery Věc Makropulos se Soňou Červenou v Národním divadle v roce 2010 bylo označováno jako událost sezóny.
Rád bych Vám věřil. Je možné že nemám přesné informace. Ptal jsem se ale, u nás ve městě si Čapka opravdu půjčují studenti, hlavně Povídky … a Apokryfy. Je to povinná četba, nemohou jinak. Po studiu již do knihovny nechodí. Tak nevím. Myslím si, že čtení beletrie je dnes exkluzivní záležitost nebo záležitost starších a starých.
Čapek jako komix? To si nedovedu představit.
Výborně napsáno, moc mě autor potěšil. Čapek umřel na vánoce, na 1. svátek vánoční, to nikdo nemá náladu vzpomínat na Čapka, v TV běží pohádky, cukroví, návštěvy a tak se výročí jeho úmrtí v tisku vůbec neobjeví
Když bych to měl vyjádřit – Čapkova díla měla „duši“.
Možná ještě Hrabalova.
To bohužel ta současná česká literatura nemá.
Já bych připomenul i Čapkovy cestopisy.
S Karlem Čapkem jste mi udělal velkou radost. A s Bedou Foltenem ještě víc. Často pročítám Čapkovy povídky (z obou kapes) a trilogii a tahle kniha mi přijde jako dovršení či pokračování toho všeho, co Čapek v těchto knihách pojednává.
Nic proti Marvanovi, ale mám pocit, že filmově by tuhle linii v Čapkově díle nejlépe ztvárnil David Lynch. Všechno je jinak, než se zdá. Takový Povětroň nebo Obyčejný život by v jeho podání mohly být nádherné. Ale to jsem se jen zasnil 🙂
Strašně moc děkuji za citát: „S touto bojovnou vášnivostí, s níž hájíme svá stanoviska, podivně kontrastuje snadnost a ledabylost, s níž si je opatřujeme.“ Sedí přesně na dnešní všeobecně markýrující a povrchně „uřvanou“ dobu.
Pane Čermák.
Dobré a vhodné.
Čapek to dokázal,dobře a čtivě napsat.
Jak už někdo dříve poznamenal,historie se točí v kruhu,tak nějaké poučení si nikdo nebere,takže každá generace si musí to svoje prožít.Určitě znáte to mládežnícké o těch stařeckých kecech.
reakce na Solcy – Jelňu u předešlého článku:
Mýlíte se. V datech i významu operací.
Solcy: německý útok začal 10. července, sovětská protiofenzíva 14. července.
Jelňa: německý útok začal 16. července (sám to tvrdíte), sovětská protiofenzíva 30. srpna.
Co bylo dříve? Podle mne Solcy, protože 14.7. je dříve než 30.8.; podle vás Jelňa.
Solce byl taktický úspěch (vržení německých tankových klínů o 40 km zpět a zastavení jejich postupu na měsíc) se strategickým dopadem (zastavení postupu Mansteinova tankového sboru na Novgorod a Leningrad, čímž se zabránilo obklíčení Severozápadního frontu, zhroucení fronty na severozápadě a dobytí Leningradu). Naproti tomu likvidace jelňského výběžku v situaci, kdy Němci na středním úseku fronty již dříve zastavili postup a setrvávali v obraně, přinesla pouze lokální vylepšení pozice sovětské 24. armády před dalšími boji, bez dlouhodobých strategických důsledků.
Tvrdíte, že „Jelňa naproti tomu byla regulérní strategická operace s cílem obklíčit a zničit německé tankové klíny. Což se úplně nezdařilo. “ Pche. Cílem sovětského útoku u Jelni nebyly žádné tankové klíny, a to proto, že v jelňském výběžku žádné tankové klíny nebyly, byl tam pouze německý 20. pěší sbor v sestavě čtyř pěších divizí, jehož tanky se daly spočítat na prstech (ruk a nohou dvou lidí).
Díky, Pane Čermáku, za hezké vzpomenutí na velkého českého humanistu. Od dětství mě trpělivě učil, že i malé skutky laskavosti, milosrdenství a vlídného slova jsou důležité, nemáme-li zapomenout svého původu a stát se smečkou s právem silnějšího. Vlastně je to, pro mě, takový aktualizovaný Komenský, upínající pozornost lidí na skutečné hodnoty v životě, a nenápadně korigující naše zmatené představy, které že to jsou. Ještě jednou, díky.
http://ld.johanesville.net/capek-81-od-cloveka-k-cloveku-i-?page=144
Pro pana czmiri: Koroljov neměl s kaťušemi nic společného.
a co som hovoril?stale hladam medzi holotou jak sialeny,sam neviem nazvat ten pojem ,mozno po mojom ludsky smrad a kukaj,kazdy nech kuka,bo ja teraz po ranu,ked som si to precital,trafilo ma jak strela z junkersu,kolko holoty kopne ten prebohovsky drist,jak to vie kurnik podat,poseriem sa cermaku? si the best,lebo v mojej siske sa miesa ,jak v miesacke cesta na chleba,toto je potrava,pre ducha,toto bohatstvo holoty.co pises to cena do nevyvazenia zlatym prachom a ja mam satisfakciu jak svina,ze v pepikove nejaky normalny holotnik tak duma,ja seriem bez prestania na nejaky lavy,ci pravy u mna hra hlavne, bud ma cit a charatker,alebo strup na mozgu.
PS.cemraku bars dobre,kurevsky dobreto ta nijak nechvalim to tak kukam z boka na teba a myslim svojim buranskym kukom,fajna holota…
musim podotknut,ze vobec som nemyslel na capka,ale na daneho holotnika,jak dielo capka nastartovalo jeho vnem z ktoreho v tom nalietnom zasranom zivote,ktory nosi v palici tu tak fajne podal,bo dnes to leti nejaka debilina,jak sa mate zachovavat,ak chcete byt uspesny,co mate hovorit,robit s rukamy,jak klipkat s ocamy,jak sediet,baby,co obliect,ked som tak kukal na discovery channel o tom ukazovali jak sa zdurnuje holota,to nech si rovno pracovnika,kupi nejaky podnikatel na baterky,namiesto mozgu nech ma hard disk a ked ho omrzi,nech si kupi nove play station,bo u mna taky,co tak berie holotu jak masinku,co kurnik vidim,ze zacina aj tak byt,to onedlho bude jak v pakarni docista…
Tak jsem zase doma, a kdyz clovek prejede ty byvale ostnate draty, napadne ho, ze ceststvi spociva hlavne ve zlodejistvi/ solarni elektrarny/ a neporadnosti / bordel kolem silnic/ , ale jizni cechy vas usmiri, zanechali nam tu predkove krasu a preci jen jsme za tech 20 let usli kus cesty. Taky si jeden hned prestane idealizovat predlistopadove pomery…
Pane strejdo nebojte, oni k tomu take dojdou…
Pane bobe zkuste Balabana.
Pane este to je ono, mel jsem tam Pekare , jeho spor s Masarykem, myslim, ze to bylo nedorozumneni. Jasne, ze bychom si s realnym Husem nerozumeli, ale skrze ty veky v nasi kebuli je ta synteza mozna a zrejma, a mozna takhle to videl taticek….Komensky, capek, havlicek, chelcicky…..
Pane kolemjdouci, zdravim.
Pan Semjonov. Myslim, ze vcerejsi spor byl zbytecny. Osvobodili nas spojenci,tehdy to spojenci byli, je o tom pan prstenu, i elfove prisli…. A pocitat sve mrtve a tlouci se jejich poctem jako klacky je asi zbytecne…. Jasne , ze se to neda srovnat, ale treba by ti hrdinove byli radeji zivi….
No a pane cobołiku, co k tomu kurva rici…. Jste inspirativni….
po voňavým ramštajnovi jsem to chtěl zabalit, pozdravit a jít. Jenže hned vzpomínka na chutě, co přijdou po lejnu v hubě, na vůně, které nepřijdou bez přičichnutí si ke smradu.
Hluboce smekám, pane Čermáku. Váš styl, nevyřčená touha a oslava krásného člověka – to je radost číst i v téhle smutné době. Mě učaroval Krakatit. Zvlášť ten kousek, který sem teď vložím – u Čapka se to může a pokud Vlk nic nenamítá…
Míjela alej bříz a jeřabin, chalupy přikryté duchnou mlhy, kraj spící a pokojný. Dědečku,“ vydralo se z Prokopa, „proč se mi to vše stalo?“ „Cože?“ „Proč mne potkalo tolik věcí?“ Starý přemýšlel. „To se jen zdá,“ povídal konečně. „Co člověka potkává, vychází z něho. To se jen tak z tebe odmotává jako z klubka.“
„To není pravda,“ protestoval Prokop. „Proč jsem potkal princeznu? Dědečku, vy … vy mne možná znáte. Vždyť já jsem hledal … tu jinou, že? A přece to přišlo – proč? Tak řekněte!“
Stařík přemítal žmoulaje měkkými rty. „To byla tvá pýcha,“ řekl pomalu. „To tak někdy na člověka přijde, ani neví jak, ale bylo to v něm. A začne kolem sebe máchat -“ Ukazoval to bičem, až se koník polekal a začal uhánět. Prr, copak? copak?“ zavolal tenkým hláskem na koně. „Vidíš, zrovna tak to je, když sebou mladý člověk hází; všechno se s ním splaší. A ono není potřeba dělat velké kousky. Seď a dávej pozor na cestu; taky dojedeš.“
„Dědečku,“ žaloval Prokop mhouře bolesti očí, „jednal jsem špatně?“ „Špatně nešpatně,“ děl starý rozvážně. „Lidem jsi ublížil. S rozumem bys to nedělal, musí být rozum; a člověk musí myslet, k čemu je každá věc. Třeba … můžeš stovkou zapálit, nebo zaplatit, co jsi dlužen; když zapálíš je to jako větší na pohled, ale … Stejně to máš se ženským,“ dodal neočekávaně.
„Jednal jsem špatně?“ „Cože?“ „Byl jsem zlý?“ “ … Nebylo v tobě čisto. Člověk … má víc myslit nežli cítit. A ty jsi se hrnul do všeho jako střelený.“ „Dědečku, to dělal krakatit.“ „Cože?“ „Já … jsem udělal vynález – z toho -“ „Kdyby to nebylo v tobě, nebylo by to v tvém vynálezu. Všecko dělá člověk sám ze sebe. Počkej, teď přemýšlej; teď mysli a vzpomeň se, z čeho je ten tvůj vynález a jak se dělá. Dobře si to rozvaž a pak teprve řekni, co víš. Hý, no, no, no, pšš!“
Vozík drkotal po chatrné silnici; bílý valášek horlivě pletl nohama natřásaným a starožitným klusem; světlo tančilo po zemi, po stromech, po kamení, dědeček poskakoval na kozlíku a tichounce si prozpěvoval. Prokop si tvrdě přemnul čelo. „Dědečku,“ zašeptal. „Nu?“
„Já už to nevím!“ „Copak?“ „Já … já už nevím … jak … se má … dělat … krakatit!“ „Tak vidíš,“ děl starý spokojeně. „Přece jen jsi něco našel“ (konec ukázky).
Také bych se rád našel i třeba v posledním vdechu, ale to poznání – to lidem závidím.
Skvělé.
“Co člověka potkává, vychází z něho.“ Dokonalá formulace.
Hluboce smekám, pane Čermáku. Váš styl, nevyřčená touha a oslava krásného člověka – to je radost číst i v téhle smutné době. Mě učaroval Krakatit. Zvlášť ten kousek, který sem teď vložím – u Čapka se to může a pokud Vlk nic nenamítá…
Míjela alej bříz a jeřabin, chalupy přikryté duchnou mlhy, kraj spící a pokojný. Dědečku,“ vydralo se z Prokopa, „proč se mi to vše stalo?“ „Cože?“ „Proč mne potkalo tolik věcí?“ Starý přemýšlel. „To se jen zdá,“ povídal konečně. „Co člověka potkává, vychází z něho. To se jen tak z tebe odmotává jako z klubka.“
„To není pravda,“ protestoval Prokop. „Proč jsem potkal princeznu? Dědečku, vy … vy mne možná znáte. Vždyť já jsem hledal … tu jinou, že? A přece to přišlo – proč? Tak řekněte!“
Stařík přemítal žmoulaje měkkými rty. „To byla tvá pýcha,“ řekl pomalu. „To tak někdy na člověka přijde, ani neví jak, ale bylo to v něm. A začne kolem sebe máchat -“ Ukazoval to bičem, až se koník polekal a začal uhánět. Prr, copak? copak?“ zavolal tenkým hláskem na koně. „Vidíš, zrovna tak to je, když sebou mladý člověk hází; všechno se s ním splaší. A ono není potřeba dělat velké kousky. Seď a dávej pozor na cestu; taky dojedeš.“
„Dědečku,“ žaloval Prokop mhouře bolesti očí, „jednal jsem špatně?“ „Špatně nešpatně,“ děl starý rozvážně. „Lidem jsi ublížil. S rozumem bys to nedělal, musí být rozum; a člověk musí myslet, k čemu je každá věc. Třeba … můžeš stovkou zapálit, nebo zaplatit, co jsi dlužen; když zapálíš je to jako větší na pohled, ale … Stejně to máš se ženským,“ dodal neočekávaně.
„Jednal jsem špatně?“ „Cože?“ „Byl jsem zlý?“ “ … Nebylo v tobě čisto. Člověk … má víc myslit nežli cítit. A ty jsi se hrnul do všeho jako střelený.“ „Dědečku, to dělal krakatit.“ „Cože?“ „Já … jsem udělal vynález – z toho -“ „Kdyby to nebylo v tobě, nebylo by to v tvém vynálezu. Všecko dělá člověk sám ze sebe. Počkej, teď přemýšlej; teď mysli a vzpomeň se, z čeho je ten tvůj vynález a jak se dělá. Dobře si to rozvaž a pak teprve řekni, co víš. Hý, no, no, no, pšš!“
Vozík drkotal po chatrné silnici; bílý valášek horlivě pletl nohama natřásaným a starožitným klusem; světlo tančilo po zemi, po stromech, po kamení, dědeček poskakoval na kozlíku a tichounce si prozpěvoval. Prokop si tvrdě přemnul čelo. „Dědečku,“ zašeptal. „Nu?“
„Já už to nevím!“ „Copak?“ „Já … já už nevím … jak … se má … dělat … krakatit!“ „Tak vidíš,“ děl starý spokojeně. „Přece jen jsi něco našel“ (konec ukázky).
Také bych se rád našel i třeba v posledním vdechu, ale to poznání – to lidem závidím.
Proč je to dvakrát?
Mame stejne nejoblibenejsi misto pane Leo, a protoze uz zhruba tusim, kdo jste, tesi mne to dvojnasob. Jen s Vami nesouhlasim s tou smutnou dobou. Vzpomente na Komenskeho vyse uvedeneho, nebo prave na Capka a jeho “ vyhlidky na konci zivota“
Je to nasima ocima, uhlem pohledu. Mam s tim jako povestny depresor svou zkusenost.
Nase doba je prima ….
http://www.toplist.cz/stat/?menu=256&weekday=0&n=1243443&show_stats=1
Quo vadis, Lupe ?
To je OK, lidi čumí na olympiádu.
Díky za Čapka, pane Čermáku. Každé jeho slovo je perla a mám ráda i Český román, který o něm napsala jeho žena Olga Scheinpflugová.
„Dočistil se své vlastní ryzosti, jeho slova mají co říct lidem různé pleti, rozličných útisků, svobod a hranic, jeho srdce plaché a horoucí chtělo by spasit celý svět. … „Alespoň lidem otevírat oči, když nemohu víc,“ říká a píše. … A mezi prací a spánkem byly chvíle básníkovy vděčnosti, neboť zatím co jiní žili, Čapek děkoval. Děkoval tiše a s úsměvem za každou hodinu lidského vědomí, za každý okamžik, který mu dal slunce.“
Ne, tys nemohl žít pro tento řev
válečných pokřiků a netasených zbraní.
Ty jsi chtěl lidský zpěv a šťastné usmívání,
boj duchů, ve kterém pravda vítězí,
ne hesla, z kterých časem teče krev,
ne slova, která řinčí řetězy.
Ne, tys nemohl žít pro tento svět,
jenž ticho člověka proměnil v pokřik davu.
Tys příliš miloval a toužil rozumět
a příliš uznával jen Boží slávu.
Tys příliš v úctě měl myšlenky, cit a lidi.
Tys příliš miloval a dnes se nenávidí.
(Olga Scheinpflugová Karlu Čapkovi)
A ještě Karel Čapek o Masarykovi:
„Moudrost, dušení velikost, vysoká a přísná mravnost, ano, to všechno je pravda, ale bylo v něm nad to něco vzácnějšího, … něco neskonale prostého, byla to taková samozřejmá ryzost, neporušitelná vnitřní čistota a bezděčná, skoro plachá lidská důstojnost, byl to boží člověk. Krajně pravdivý, ale bez netolerance, opravdový, ale bez pedanterie a plný lásky. … Někdy byl jako veliký chrám a jindy jako selská kaplička v polích, ale vždycky v něm sídlil Bůh.
Veliké tajemství Masarykovy vnitřní krásy a velikosti byla jeho zbožnost. Nebojoval za víru, nýbrž přijal poslání lidštější, bojoval, protože věřil, hledal pravdu, protože věřil, konal skutky lidské a dějinné, protože byl naplněn vírou. V tom byla jeho hrozná pevnost, jeho démantová neporušitelnost, skrze svou zbožnost věřil v člověka, miloval člověka, odpouštěl mu, ctil jeho důstojnost a uznával jeho svobodu.
Pravda, demokracie, humanita, všechno co hledal, bylo u něho strašně hluboko zakotveno ve zbožné posvěcující víře, ale i sám jeho život, vztah k lidem, práce i denní zájmy, vše bylo jako uloženo v rozměrech věčnosti a nesmírnosti. Pak mu takto zakotvenému pranic nevadilo být věcný a střízlivý, chladně praktický nebo až dobrodružný ve své činné vůli. Někdy se jako filozof snažil zdůvodnit svou víru, ale ve skutečnosti víra zdůvodňovala jeho. Nikdy nezapomeňme, že v základech našeho státu, pokud jej budoval Masaryk, … je Bůh.“
„Svůj důvod pro demokracii mám ve víře v člověka, v jeho hodnotu, v jeho duchovnost a nesmrtelnou duši, to je pravá rovnost, věčné věčnému nemůže být lhostejné, věčné nemůže věčného znásilňovat. Eticky je demokracie zdůvodněna jako politické uskutečňování lásky k bližnímu. Důsledná humanita není, řečeno metafyzicky nic jiného, než bohovláda. Tato politika založená na poznání pravdy a uskutečňování lásky k člověku, politika, jež se opírá o obecnou platnost rozumu a lásky, nemůže být politikou jen lokální a jenom aktuální, překračuje hranice času a prostoru, je sama o sobě politikou světovou. Jediné neměnné, jediné nad čas nepřehodnotitelné je, jakým byl člověk člověkem, jakou byl duší. … Pro všechny věky jsme, jací jsme a všecky převraty dějin nemohou nic změnit na tom, co se v nás nazývá duše.“
Také patřím do kategorie ctitelů knih, pro které jsou knihy nezbytností, stejně jako voda a chléb. Není lepšího společníka pro zábavu i relax. Nenahraditelný ve vzdělávání, poučení i zamyšlení. O díle Karla Čapka tu bylo řečeno vše. Snad jen nebyla zmíněna jeho překladatelská tvorba francouzské poezie. Knížka, dokazující výjimečnost Karla Čapka. Ze všech jeho básnických překladů miluju nejvíc báseň Strom, básníka Émile Verhaerena. Jenom je moc dlouhá pro její napsání sem.
Také moje oblíbená.
( Básnické počátky – překlady, Karel Čapek )
Puklá váza Sully Prudhomme
Na vázu, v níž květ verbén zvadl,
narazil vějíř v doteku;
ba úder ani nedopadl,
zvuk nezradil ho člověku.
Avšak ta lehká rána denně
hlodajíc v tvrdém krystalu
plíživě, jistě, neviděně
obešla vázu pomalu.
Prchla z ní voda po krůpěji,
květ zvadl, vláhy nemaje.
Netuší nikdo rány její.
Netkněte se jí, puklá je.
Tak mnohdy milovaná ruka
se lehce jenom srdce tkne;
tu srdce samo sebou puká,
květ lásky jeho povadne.
Potichu, světem nepoznána,
pláče a dál se rozzeje
hluboká, jemná jeho rána.
Netkněte se ho, puklé je
Pane Čermáku-děkuji. Mám s Čapkem tisíc a jeden morální problém a dávám nepokrytě přednost jeho antipodu Durychovi. Ale ani ve snu by mě nenapadlo zpochybňovat jeho literální kvality.
Byl to dobrý, poctivý muž s nádherně analytickým myšlením. Škoda jen, že zavrhl katolictví ve prospěch zednářství. Mohl být rytířem z nejpřednějších.
Přesto mám raději jeho bratra. Ne jako malíře. Jako ve stínu skrytého spisovatele vančurovské mohutnosti.
Zdravim. Antipod, radeji. Jsem taky antiklerikal, tady se neshodnem, jako oni. Ale v pohledu do minulosti na ne se muzem shodnout krasne, dnes uz Durych a Capek nejsou protiklady, ale Jing a Jang, dve stany jedne, nasi mince.
Jistěže neshodneme, počítám s tím. Ve vzájemném respektu nám to nebrání. Stín kapradiny je, pane, alespoň pro mě jeden z absolutních vrcholů české literatury. I filmové zpracování v Macháčkově režii je fenomenální.
Nesouhlasím s tím Durychem, ve vší úctě. Neměl Čapka rád a dokonale věděl proč.Můžu Vám poslat odkaz, chcete-li.
Pane Čermáku, dobré připomenutí. Hovory s TGM mne provázely během vojny až dodnes. Na německé a anglické verzi cestopisů jsem trénoval jazyky.
KČ to zejména od druhé půlky roku 1938 neměl lehké. Pravice, zejména katolická jej štvala jako národní škodou, čím blíž byl Hitler, tím víc. Ale totálně jej zlikvidovala sladká Francie s Albionem, kterým bezmezně i s Benešem věřili.
Po válce jej komunisté neměli rádi právě pro jeho západní orientaci, pro to co napsal o komunismu v době, kdy o něm nemohl moc vědět a tak to co napsal bylo jen zčásti správné. Zastali se jej v Sovětském svaze a od té doby mohl vycházet téměř celý. Mohl se zachránit a měl by se i ekonomicky dobře, neudělal to co poté udělalo spousta Čechů jenom kvůli vypečenějšímu žvanci. Stejným hrdinou byl Josef, jen pár dní a mohl přežít.
Už určitě napořád budou mít copyright na terminus technicus ROBOT.
on trochu pozapomenut a stranou stojí jeho bratr Josef Čapek a myslím,že je ve svých knížkách mnohem hlubokomyslnější ale též méně univerzální než Karel ..
Ano, ano, taky se moc neví, že Josef Čapek spolupracoval s petrkovským Reynkem a staro říšským Floriánem. Což byla úplně jiná část intelektuálů, než Hradní křídlo.
Od Reynka mám nádhernou sbírku poezie a od Floriána, jehož obdivoval Durych, několik originálních signovaných grafických listů.To je Vysočina.
Tak to jste boháč. Já se o Reynkovi poprvé dozvěděl v roce 1966 z časopisu Divoké víno, to ještě žil. Asi v roce 2002 jsem se teprve do Petrkova dostal poprvé i do Říše. Díry světa, ale genius loci jako hrom. Ale pošta fungovala a tak si čile s Josefem Čapkem korespondovali.
Jo na Vysočině žily tehdy velké osobnosti, Deml, Březina, Reynek, jeho žena, původem z Grenoblu, Florián. Floriánová knihovna byla nádherná, ale asi z ní nic nezbylo.
Myslíte? Když jsem byl před pár lety ve sračkách, pokusil jsem se jeden z těch grafických listů prodat za patnáct stovek. Bylo kulaté výročí příchodu Cyrila a Metoděje a tenhle list byl vytvořen k tuším 930. výročí.Nikdo ho nekoupil. Takže boháč teoretik. Odhadní cena je samozřejmě úplně jinde.
Reynka miluju. I Demla, i Březinu. Deml je mi duchovně nejblíž. Tolik ve stručnosti, diskuse za chvíli končí.
Z knihovny zbylo, částečně k tomu mám přístup.
V naší vesnici žije neteř paní Heleny Šunkové. To byla ta paní (vlastně slečna), která od dvacátého osmého roku byla hospodyní u Čapků. Byla výtečná kuchařka. Její štrůdl milovali všichni Pátečníci. Snad pro ten štrůdl si ji Karel Čapek oblíbil natolik, že z každé své cesty jí posílal pohlednici. Byla také první čtenářkou jeho knih. Van Toch z Války s mloky pocházel z Jevíčka. Mluví stejným nářečím, jakým ve svém mládí, prožitém ve Velkých Opatovicích, necelé čtyři kilometry od Jevíčka, mluvila Helena Šunková.
Pane Čermáku, Vaše výlety do krajin literatury vždycky čtu s velkým zájmem a potěšením.