Krymská párty – EU a NATO pozvány, ale asi nepřijdou


(povrchní rychlo-analýza zpoza internetu se soukromou predikcí dalšího vývoje)

napsal joshuatree

Při sledování nejnovějšího vývoje situace na Ukrajině jsem si hned vzpomněl na rčení „kdo seje vítr, sklízí bouři“ a taky na to, že „kdo chce všechno, nemívá nic“. Koho je mi, ale nejvíc líto jsou samotní Ukrajinci. Proč?

Protože nakonec to samozřejmě budou ONI, kdo v nadcházejících událostech zaplatí cenu nejvyšší. Nebudou to ani současné místní politické špičky (Tymošenková, Kličko, Jaceňuk, Tjahnybok) – ti můžou nakonec vždy z Ukrajiny odjet a žít si (někdo více, jiný méně) pohodlně v zahraničí, ani představitelé EU a USA, kteří konflikt na Ukrajině poctivě rozdmýchávali a slibovali podporu všeho druhu proti Říši zla, ale jen a jen obyčejní Ukrajinci, kteří na Ukrajině zůstanou a po létech ekonomické bídy a politické nestability si pro změnu zkusí trošku té války (doufejme, že ne) a ještě větší porci bídy a chaosu.

Původní, patrně dobře míněný, boj za odstranění vládnoucí zkorumpované suity a cestě na západ do EU byl zdiskreditován jednak osobami již samotných protestujících (rekrutujícími se často z extrémně militantních, nacionálních a anti-semitských pravicových kruhů), ale zejména eskalací násilí/tlaku a ignorace politických dohod ze strany demonstrantů. Viz oznámení nového ultimáta Janukovyčovi jedním z demonstrantů (Volodymyr Parasjuk) a znegování dohody, kterou krátce předtím s Janukovyčem pracně uzavřela opozice (Kličko). Pokud by stejným stylem válcoval opozici Janukovyč (a buďme rádi, že to neudělal), byl by Majdan do 2 dnů rozehnán nebo by mrtvých bylo mnohem, mnohem více.

Po Janukovyčově útěku už šlo vše ráz na ráz. Parlament, který měsíc předtím odhlasoval řadu protidemonstrantských zákonů hlasoval přesně opačně – Tymošenková byla ihned propuštěna z vězení, z Janukovyče (pořád legitimního prezidenta) se stal interpolem hledaný zločinec, Berkut byl rozpuštěn a začal hon na nejvyšší státní/policejní představitele. Revoluce zvítězila na všech frontách. Vypadalo to, že je vše OK a že lid Ukrajiny čekají jen světlé zítřky. Tak to však rozhodně nebude. Takhle jednoduché věci nebývají. Chápu, že v revolučním kvasu není na přemýšlení moc času, ale novodobá ukrajinská elita se dle mého názoru ukázala jako spolek amatérů, kteří nereagují promyšleně, ale nahodile strhnuti davem a neřídí vlastně vůbec nic, podle toho to také vypadalo. Největší chyby spatřuji v tom, že

* došlo k negaci dohody z 20/21.2, další eskalaci násilí a vyhrocení celé situace místo, aby se vše řešilo s rozvahou a větším klidem převážně politickými prostředky

* docházelo k otevřené podpoře militantních excesů a separatistických tendencí všeho druhu bez výrazné (nebo alespoň zjevné) snahy o integraci regionů s ruským obyvatelstvem, netlumení, ale podpora největších excesů

* došlo k bezmeznému a naivní spoléhání se na bezmocné, polo-funkční Evropské a světové instituce a naprostému ignorování širších geopolitických souvislostí a faktu, že 17,3 % obyvatel Ukrajiny jsou Rusové

Domnívám se, že pokud by byl v první fázi odstraněn pouze Janukovyč a s ostatními změnami by se pokračovalo řekněme postupně, nenásilně a ne přes noc, tak by nedošlo k radikalizaci pro-rusky orientovaných regionů a dalo se ze strany nové elity ustát. Možná i bez rozpadu státu a ztráty území

(což už je dnes nereálné). Ukrajinské elity se evidentně v ničem nepoučily z gruzínského vojenského dobrodružství v roce 2008 a rozhodly se ho zopakovat, no tak ho tedy budou mít.

Eskalace situace významně nahrála Rusku, které samozřejmě nemůže nečinně sedět a přihlížet jak v jeho sousedství dostávají ruské geopolitické zájmy na frak. Rusko je totiž velmoc. Stejně jako USA a stejně jako Čína. Uvažování velmocí se řídí velmocenskou logikou nikoliv logikou malých států. Tudíž apely na Rusy prezidenta Zemana typu „I když naprosto rozumím zájmům většinového ruskojazyčného obyvatelstva Krymu, který byl v roce 1954 nesmyslným Chruščovovým rozhodnutím přičleněn k Ukrajině, máme své zkušenosti s vojenskou intervencí z roku 1968. A domnívám se, že jakákoliv vojenská intervence vytváří hluboký příkop, který po generaci nelze zasypat“, jsou zcela mimo a je nutno je považovat za čistě ideové, politické deklarace bez reálného obsahu. Jsou ostatně určeny spíše domácí politické scéně, zejména Schwarzenbergovým příznivcům. Velmoci jednají pragmaticky, myšlenkové rámce, apely na humanitu apod. jsou podporovány a využívány avšak zcela účelově v souladu se širšími zájmy. Uvažovaly snad USA o tom zda invazí do Iráku a Afganistánu způsobí obyvatelům nějakou psychickou újmu? J

Neschopnost nových ukrajinských elit zvládnout situaci v zemi nyní Rusku poskytla naprosto unikátní příležitost:

* legálně či polo-legálně podnikat konkrétní, vojenské a ekonomické akce

* poměrně bezpečně a bez následků demonstrovat sílu Ruska jakožto velmoci celému světu

* otevřeně, jasně a konkrétně vystoupit na ochranu ruských občanů

* rozšířit sféru vlivu a významně si zabezpečit svoji geopolitickou pozici v regionu (získáním Sevastopolské námořní základny)

* ušetřit (slevy na plyn pro novou Ukrajinu již nebudou třeba)

* prověřit celkovou připravenost státu reagovat na mimořádné situace

* prověřit celkovou připravenost armády a uplatnitelnost nových způsobů boje (barevné revoluce na ruský způsob, paramilitární akce, akce policejního typu, taktika a la specnaz) v bezpečí Velkého Ruska bez jakýchkoliv logistických a jiných potíží

a zatím to vypadá, že Rusové všech těchto využijí dokonale. A jaké možnosti mají Ukrajinci při spoléhání se na pomoc zvenku?

* EU: je určitě schopna poskytnout morální a psychickou podporu, trochu peněz, léků, pár set Ukrajinců se bude moci léčit v EU nemocnicích. V případě vyhrocení situace si dovedu představit i nějaký ten úvěr nové Ukrajině. Víc podle mě EU nebude ochotna ani schopna Ukrajině poskytnout. Má vlastních problémů až nad hlavu (ekonomických i politických). O členství nové Ukrajiny v EU nemůže být v tuto chvíli, dle mého názoru, ani řeč. Možná tak za 10-15 let.

* NATO: bohužel sotva stačí v současnosti na omezené podpůrné vojenské operace ve třetím světě (Mali, Afganistán, Irák). Je zatíženo nevyjasněnou koncepcí (v novém světě po pádu železné opony se tak trochu hledá) a nulovým útočným potenciálem a omezeným obranným. Osobně tipuji jeho využitelnost v potenciálním boji o Ukrajinu jako nulovou. Snad podpůrné funkce (dodávky materiálu, léků, peněz, otázka je jestli zbraní a bojové techniky.)

* OSN: deklaratorní, psychická, morální podpora ve formě rezolucí.

* USA: bez možnosti přímé vojenské angažovanosti, snad podpora ve formě peněz a materiálu (tady možná už i vojenského).

* MMF & spol.: možná půjčka nové Ukrajině

Takže si to shrňme: Ukrajina je v tom dost sama. A ví to. Přes deklarované uvedení vojsk do stavu pohotovosti do opravdového boje určitě nepůjde. Doufám. Byla by to krvavá lázeň s výsledkem, jež může být nyní dosažen v podstatě politicky. Vše bude také samozřejmě záležet na vnějším tlaku USA, EU a spol. na Rusko. Možnosti dalšího vývoje vidím následující:

* Nová „západní Ukrajina bez Krymu“: to se v podstatě již stalo, po kladném výsledku referenda plánovaného na 30.3.2014 bude Anexe Krymu legální.

* Nová „západní Ukrajina bez Krymu a dalších pro-rusky“ orientovaných regionů (Dněpropetrovská oblast, Doněcká oblast, Záporožská oblast, Luhanská oblast, Nikolajevská oblast, Oděská oblast, Charkovská oblast, Chersonská oblast): touto variantou by Ukrajina přišla o cca 19,8 miliónu obyvatel (42 %), a důležité průmyslové oblasti. Např. Doněcká oblast generuje 22 % celoukrajinského HDP. Taktéž Dněpropetrovská, Charkovská, Luhanská a Cherskonská jsou důležitými centry průmyslu. Pro novou Ukrajinu by byla ztráta těchto oblastí velkou ranou a degradovalo by ji to v podstatě na zemědělský stát. Ve spotřebě primárních energií dominuje plyn, jehož se 80 % dováží z Ruska. S tím by byl zřejmě také konec, nebo by došlo alespoň k zásadnímu přenastavení podmínek spolupráce. Obecně je Ukrajina velmizávislá na dovozech energií. S tímto vším by musela pomoci EU. Pro Rusko, tyto oblasti, podle mého názoru, až tak lákavé nebudou. Pro Rusko bylo a je číslo jedna Krym a přístup do Černého moře, to je jasné, ten už mají. Se získáním dalších oblastí mohou být spojeny velké politické potíže a můžou celý konflikt vygradovat do regulérní války. Rusko je v poměrně dosti komfortní situaci a může si dovolit vyčkávat a dovedvě balancovat mezi oběma scénáři. Trochu toho uhlí z Ukrajiny jej opravdu nevytrhne a může pro-rusky orientované oblasti Ukrajiny dovedně využívat v dalším nadcházejícím mocenském a politickém boji proti nové “Západní Ukrajině” a pěkně jim to osladit (ne vývozem cukru to opravdu nebude J).

To je asi k Ukrajině všechno. Bůh s nimi.

Situace na Ukrajině nastavila zrcadlo zejména EU a NATO a tím vlastně i nám všem. Jejich (NAŠE) slabost, váhavost, rozhádanost, nejednotnost, neschopnost stát si za svými názory do hrdel a statků slibování všeho všem bez reálných možností totiž pouze přispívá k rozšiřování zmatku ve světě. Je snadné něco zbořit, zničit, dát lidem naději, slíbit ale dělat toto všechno s vědomím, že ve finále pro ně nemůžu téměř nic udělat je pokrytecké a hanebné. Ano Evropa není USA, má bohatou kulturní tradici, není ve spoustě aspektů jednoduchá, simplicistní až vulgární jako USA ale všeho do času. Šlechetné myšlenky utopené v chaosu váhání jsou k ničemu. Jednotný celoevropský postup v základních otázkách a koncepcích je nutnost. EU i NATO by si s hledáním své role a identity měli velmi pospíšit nejen kvůli Ukrajině ale hlavně kvůli sobě. V nadcházejícím světě nebude (ostatně jako nikdy nebylo) pro slabost místo a bude krutě trestána. Je třeba začít hned teď a udělat to rychle.

Příspěvek byl publikován v rubrice Joshuatree a jeho strom se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

125 reakcí na Krymská párty – EU a NATO pozvány, ale asi nepřijdou

  1. Skogen napsal:

    Na vině je též stále ještě vnímaná monopolarita z devadesátých let. Tehdy se mělo za to, že Rusko už se ze svého úpadku nevzpamatuje a bude dorozebráno. Vzpamatovalo se, ale místo respektu si na západě vysloužilo směsici nenávisti a nedůvěry s pohrdáním. Analytici samozřejmě vědí své, nicméně politici skládají účty voličům, takže z rozjetého vlaku dosud nikdo nevyskočil a jede se dál… Celou dobu se EU chovala, jako by měla Ukrajinu na lopatě a Janukovyč jako by vůbec neměl na vybranou. Nesmírně by mě zajímalo, co mezi ním a představiteli EU padlo.

    Války se dnes vedou podivné. Nikomu se nevyhlašují, pronese se zaměření akcí vůči nějaké skupině a odnese to celý stát. V poslední době jsou to navíc války guerillové. USA, rozhodnou-li se intervenovat, se podle mého omezí na nějaké formální aktivity a stranou, tak jako jindy, proti Rusům využijí zástupy bojovníků za svobodu, toho času bez práce. Zachovají zdání solidnosti a oslabí Rusy. Vždyť Ukrajina pro ně není ničím jiným než dalším územím třetího. Pro USA je přinejmenším lhostejné, připadne-li Ukrajina EU, anebo bude rozvrácena. Problémy bude tak jako tak řešit někdo jiný a podstatné pro ně je, že sem nerozšíří vliv Čína a Rusko.

    Mají li Státy nějakou dohodu s Německem, nebude nikterak překračovat meze pragmatimsu, Kličko co by německý favorit šel ze hry a to dokonce v okamžiku, kdy měl uzavřenu dohodu s Janukovyčem a naopak Jaceňuk, preferovaný US, má premiérské křeslo.

  2. Kanalnik napsal:

    Snad bych doplnil, ze by se nekdo mohl zacit aktivne zasazovat o prime jednani s Ruskem, mam pocit, ze Rusko se citi na vedlejsi koleji a vubec neni vtahnuto do dialogu (od zacatku az do ted, podtrzeno kolapsem one smlouvy z 21.2.). Kroky EU ani USA ci NATO v tomhle nic pozitivniho nedelaji, spise situaci diplomaticky eskaluji vyhrozovanim a hloubenim prikopu (a solichanim svych agend v Kyjeve). Takhle se podle meho zadelava na mnohem zavaznejsi problemy. Trochu nadeje ve mne vzbuzuje zprava o telefonatu Merkelove s Putinem. Tyhle dva politiky tipuji na viteze, tedy pokud se vyhneme vojenske eskalaci, pri ktere by zavladl absolutni chaos.

  3. Narcis napsal:

    Ten poslední odstavec je jen praporismus, nereálné přání. Ukrajina není dostatečně silný impuls, aby EU nějak víc sjednotila. Naopak umožní politickým špičkám ještě více se odtrhnout od přání občanů. Taky může přijít pěkná kocovina po květnových volbách do parlamentu EU.

    Osobně si myslím, že se nevyplní žádná z naznačených alternativ. Krym nejspíše zvolí autonomnější statut, než má v současnosti, ale součástí Ruska se nestane. Rusko už zabránilo přenesení krvavých akcí na východ a jih Ukrajiny. Majdan ztratil dynamiku a neobhájí svou legalitu. Začnou vycházet najevo problémy, které 3 měsíce demonstrací Ukrajině způsobily a bude zveřejněn mechanismus událostí. Nová vláda nebude schopna nadcházející efektivně řešit a bude nucena jednat s Ruskem. Myslím, že Rusko dokáže vrátit situaci do stavu po podpisu smlouvy mezi reprezentanty EU, opozice a Janukovyčem a k novému legálnímu a racionálnějšímu řízení státu bez nastalého chaosu. Je to pro něj nejvýhodnější řešení. Situace se vrátí k řešení, které je již 3 měsíce na stole. To jsou třístranná jednání EU, Ukrajiny a Ruska o mechanismech budoucí spolupráce. V tom nejlepším případě se omezí vliv oligarchů a Ukrajina bude o něco demokratičtější a možná se přitom dopracuje i k nějaké vizi své budoucí existence.

    • ernest napsal:

      Kyjevská vláda jmenuje ukrajinské oligarchy guvernéry východních provincií. http://blisty.cz/art/72383.html Takhle jednání asi nedosáhnou. A s nácky Putin jednat nebude.

      • Narcis napsal:

        Takových rozhodnutí neústavní ukrajinská vláda ještě udělá víc. Ale čas není na její straně. Uvidíme taky, jestli našim médiím vydrží to bojové nasazení. Život není internet. Nestačí jen kliknout, aby se obraz změnil.

  4. cobolik pacholik napsal:

    ja neviem afalt,co ty za jeden,nepochybujem,ze toto,co pises je jeden z mala scenarov vyvoja na ukrajine,vlastne ten druhy prvy je pre vsetkych pravdepodobnejsi riesit to politicky a zachovat ukrajinu jaka je,co len dobre pre chocholov,ale toto,co pises naisto vedia v langley virginia,aj v moskve,proste vsade a dokonca aj na ukrajine terajsi opozicnici,bo jedno je hura mame vsetko a druhe holota dookola,ktoru trochu nalakovali,ale vacsina ich dumku spievat nebude.traktar bude mal hlavne slovo,co aj ukazal ten hlineny kolos asi pred 20 rokmi tak dristali o traktaroch,ta prolhana EU,bude s chocholami pocuvat pozerat do zeme a suchat nohamy,co zaspieva ruska balalajka ,nejaky diplomati z unie,co respektuju moskale aj chocholy,myslim ty z reichu,mozu nieco skonstruovat aby sa zacalo dristat,len preboha nie vojnu,cim skor tym lepsie,rusom krymska zakladna na vecne casy a ukrajine tiez lepsie casy,bo traktar je vidiet ma dost vodenia za nos a mi tu nikdy nebudeme pocut,jak lavrov,ci putin,ked dristaju ,ze ich uz neinteresuju nejky dristy o demokracii,bo v tom sevastpole zarvalo tej ruskej holoty tiez dost,do toho aby nedostali hamky este samuraji na kurilske ostrovy,co by pasovalo tym z poza murika,ty by to vyriesili za
    traktarov,.proste nebudem tu pindat svoje kuky,co maju vahu kolibrika,len nech proste nebude vojna,nech jednaju vypiju,zozeru susenej ryby a zju v pokoji a bratskej laske,tiez pim velkej rusi nech otvori klapacku,cokolvek nech otvori klapacku,len nech necvaka zaver.musim napisat na konzulat chocholom aj moskalom do toho brudneho city,alebo pojdem tam osobne,bo tu netreba jak u nas casenku tam povedat bo mam este 3 dni starej dovolenky,zalebo sa postavim s plagatom moskal a chochol to brat a ja ich bratranec.

    • cobolik pacholik napsal:

      zase som sa zblul, a josua drevo nech berie v potaz,ze som na to prisiel ok?

  5. Sylva Šauerová napsal:

    Pozor na žonglování s etnicitou obyvatel, pane joshuotree („otevřeně, jasně a konkrétně vystoupit na ochranu ruských občanů“), to je kremelská rétorika, jak je zřejmé, dobře se uchytila, do nepovrchní práce by ale patřit neměla. V naprosté většině jde o občany Ukrajiny (zatímco např. v Panamě šlo o občany U.S.).
    Pokud jde o plebiscit, samozřejmě že s tím, co jste napsal, je třeba souhlasit. Za pár týdnů to mohl mít čekista v kapse a bez ozbrojené agrese. Jenže ono ani tak nejde o Krym, jako o východní Ukrajinu, jak ještě zřejmě uvidíme. Kdyby nebylo lidí na Ukrajině, člověk by skoro řekl : „skvělé, to se Vlaďkovi velmi, velmi povedlo“, protože takhle jeho akce samozřejmě ovlivní spoustu dalších dějů, m.j. také volbu prezidenta v U.S.

    • kchodl napsal:

      Až na to, že „čekista“, jak prezidentu Putinovi docela nepřesně říkáte, žádnou „ozbrojenou agresi“ dosud neudělal. Na Krym podle smlouvy může přesouvat a stahovat vojáky ke své flotile jak se mu zlíbí – nesmí bez ohlášení překročit 40.000 vojáků. A budete se divit, podle smlouvy z roku tuším 1998 může přesouvat vojáky i na území kontinentální Ukrajiny. Pokud jste si všimla, oni „neznámí ozbrojenci“, působící na Krymu jako ostraha základen a úřadů, neměli oficiálně s Ruskem nic společného. Psst ! Byli to samozřejmě Specnaz výsadkáři, neříkejte to Obamovi.
      Právně je to sice na hraně, ale kdo si dneska hraje na právo, že. Američané ? Pche.

      • Sylva Sauerova napsal:

        S „cekistou“ jsem se vubec nespletla, pane kchodle. Jde totiz o slova samotneho Putina.
        Jeden z tradičních ruských axiomů říká: „Ze služby[tajné] se nikdy neodchází“ a sám Putin jej parafrázoval v rámci své prezidentské kampaně v roce 2000, když prohlásil: „neexistuje bývalý čekista“. Jako čekisté se běžně nazývají i dnešní příslušníci FSB a SVR, to na vysvetlenou.
        To dalsi, co jste napsal, komentovat nehodlam. Scenar je prece vzdycky stejny. Po predchozi anexi, pripominam, prisla Gruzie cca o tretinu sveho uzemi.
        Vam i ostatnim diskutujici preji prijemny den.

        • kchodl napsal:

          Čekistou by někdo mohl rozumět Džeržinského. Nebo třeba Beriju.
          No je fakt, že byste Putinovi mohli říkat třeba Napoleonek nebo Nejlepší džudista a potápěč, Velký malý muž zápasící s medvědy atd. Na tom vlastně nesejde.

          Že to nehodláte komentovat, mě vůbec nepřekvapuje. Havloidí slepota typu „účel světí prostředky“, kdy klidně prohlašujete neonacisty za kladné hrdiny, pokud bijou Vašeho „nepřítele“, je mi dávno známá.

          Dokonce Vám nevadí ani to, že jsou to antisemité a židobijci. Hrdinové Majdanu. V jiném případě kvůli náznaku antisemitismu vyskakujete z kůže. Tady nevadí.

          Také mě je jasné, že nehodláte komentovat pravdu o tom, že na Ukrajině se jedná o ukradenou revoluci, kterou uplatily americké a evropské tajné služby. Dokonce jsou tak drzí a bohorovní, že o tom veřejně mluví, kolik je to stálo miliard.

          Že celá česká mediální stoka jásá nad takovou krásnou revolucí, kopcem mrtvol, a jak se konečně zametá s rusákama. Kdy se jim konečně postaví raketová základna až před vrata. Na obrazovkách defilují stíhačky, letadlovky, moderátorky vzrušeně vypočítavají ráži a kadenci děl. Bude válka ? Atomová ? Hurá. Vskutku pravý fašismus jak z Orwella.

          A samozřejmě, stálé lži. Od rána do večera. Veškeré noviny změněné ve fašistickou žumpu. Televize k nekoukání.

          To komentovat nemůžete, to chápu.

        • hans napsal:

          Nesmysl, Gruzii nikdo žádné území neanektoval, pouze roku 1991 se obyvatelé Jižní Osetie a Abcházie odmítli připojit ke gruzínskému vyhlášení samostatnosti.

          To, že vy jste rasistka, která zmíněným národům (a obyvatelům Krymu) upírá práva, která přiznává Slovincům, Chorvatům, Bosňákům a (kosovským) Albáncům, je jiná věc.

          • scallop napsal:

            Myslite prava krymskych tataru? Nebo prava cecencu?

          • strejda napsal:

            Skallope, Čečenci mají svůj stát v rámci RF, tak jako mnoho jiných národů. Že si Rusko nemohlo dovolit mít v čečensku extremisty je pochopitelné. Američané si je nemohli dovolit dokonce v Afghanistánu. A to není US stát. A autonomie Tatarů na Krymu se zcela jistě nezhorší. Nebo si opravu myslíte, že přijdou o svá práva, která jim zaručovala Ukrajina? Jaká byla? Ta jim po „revoluci“ dokonce nařídila mluvit ukrajinsky. Vskutku silně demokratické.

          • scallop napsal:

            Cecenci meli svuj stat v Rusku, rusove na Krumy zase v ramci ukrajiny.

            Jak dopadnou tatri na krymu nevim. Putin je patrne zpet do rezervace ve stredni Asii neposle a bude se snazit minimalizovat vznikle skody. Nicmene historicke krivdy jsou obrovske a o krymske tatary uz se hlasi turecko. Proste dalsi neruska narodnost uvnitr imperia je do budoucna problem.

    • kchodl napsal:

      A jihovýchodní Ukrajina ? Tam už pučistům pšenka nepokvete, jen býlí.

      Koukněte se na fotky. Nedělní demonstrace ve všech JV městech:
      http://rt.com/news/donetsk-kharkov-ukraine-protest-365/

      Pápá, Majdánská verbeži. Pozdravujte Viktorii Nulandovou, from Ukraine with love.

    • schlimbach napsal:

      Ovlivní to volbu prezidenta v USA? Myslíte, že ta divadelní fraška bude mít jako nepředvídatelný konec a její autoři že se v tom ztratí? 🙂 🙂

    • ernest napsal:

      „Pozor na žonglování s etnicitou obyvatel, pane joshuotree (“otevřeně, jasně a konkrétně vystoupit na ochranu ruských občanů”), to je kremelská rétorika“ Konec citátu.
      Vážená S.Š. to není kremelská rétorika, to je banderovská rétorika. Nevíte, kdo v ukrajinské poslance donutil odhlasovat zákon o jediném úředním jazyku?

  6. cobolik pacholik napsal:

    pani sauerova v usa moze byt volba hocijaka,bo v us 90% holoty nema sajnu co voli prezidenta us,co je nejaka crimea,lebo ci je tam teraz obama,ci by bol teraz rozhodny christie jak ho poznam a videl dristat,co ma aj velku podporu,nic by nezmenil ak by us holota mala nejaku sajnu co sa robi vo svete ,bo oni nevedia,co deje v susednom county oni vedia,len co im tu nabulikaju politicky komisari z news(no nie vsetci),ani jeden americky prezident teraz v tejto chvili by robil len to,co robi mulat,robil bu,bu,ci by vyhodil par drobnych na podporu opozicnikov,nic viac nic menej bo krym to nie je panama od rusa 100 svetelnych rokov,ale jeho strategicka zakladna,ak by sa jednalo o venezuelu,ze by vania tam poslal vojakov,to by sa tu posrali,ale oni seru,len ta lichvarska hnida v prezidentskej kampani bude dristat,ze demokraticky prezident sracka,republikansky taky, jak bush halliburton company to by boli rozhodnejsi v akcii na ukrajine,take dristacky platia tu pre us holotu,ale nie pre nejakeho z europy,co ma nejaku paru o svete,myslim radova holota,dalej akcia traktara vzisla z tahov us ostatnych slabe 10 rokov,to ovplinilo jak vaniu a este zklutasek z poza murika sa ozve a vtedy to ziadny americky prezident nebude mal lahke,to nebude scenar z hollywod ala rambo to budu stali dva mocnosti na ktore,ked chce us existovat nejak normalne nema sancu,bo si samo posralo,co tolke roky tu holota budovala,prestiz demokracie a jej hodnoty premenila lichvarska devka na loz,co uz aj tu casom poukazuju,ale zatial neucinkuje bo velmi dobry politicky komisari ovladaju mainstream,ale vsetko do casu,system lichvarskeho uzernika za ostatne 25 rokov zbural hodnotu slobody,co sa tu budovala roky a bola ukazkou,ze to funguje to nevedia,len okolo volgy,ci chuan che,to vedia tak isto ty pri ryne a okolo temze uz tiez zacinaju ponimat,okolo sieny,ty to amikov nemozu citit a ja tu obycajne hovno im stale hovorim musite zmenit sytem zahranicnej politiky a hlavne volnu ruku co ma trh trochu skratit,alebo odrubat a prisit novu bo tato vas priviedla na mizinu a serie ma to bo ja nijaky american v zivote nebudem,ja len dodrziavam zakon,ale zeriem ich chlieb spolu s ich holotou a nechcem,aby to,co tu vybudovali hlavne slovo sloboda sa poslo past s jalovinou do hor montana.

  7. kchodl napsal:

    Další barevná revoluce vyšla. Ale ne tak jak si představovali loutkáři. Jak řekla Viktorka, stálo je to 5 miliard dolarů, tak to bylo velké divadlo. Ale přese všechny „úspěchy“, Ukrajinci nejsou arabáči, takže blbnutí se omezilo na jedno náměstí „Náměstí“ a dvě přilehlé ulice, kolem fungoval normální život, metro jezdilo, lidi chodili do práce. Ani generální stávku se nepovedlo svolat, jaká škoda. No tak museli přijít „neznámí odstřelovači“ a trochu to pošťouchnout, asi tak o 100 mrtvol.
    Pak stačilo obsadit pár vládních baráků a bylo hotovo. Jenže co teď ?

    Ukázalo se, že loutkář je švorc. EU nabízí přes 600 milionů ojro, strýček Sam přes MMF a SB asi miliardu dvě. To je fakt sranda, když zlý medvěd měl bez podmínek ve šrajtofli nachystáno 15 miliard a laciný plyn. A EU k tomu chce podepsat cosi, co se velmi podobá ekonomické okupaci na dlouhá léta – na začátek zmrazení platů, propuštění administrativy, zdražení energií na dvojnásobek. A „reformy“ MMF, SB, EU. Pokud to budou ty reformy, co ze středostavovské Argentiny udělaly téměř Somálsko, tak to potěšení Ukrajincům nezávidím.

    Udivuje mě ale celková šílenost celé operace. Amíky najmenovaná vláda (dopadlo to přesně podle odposlechnutého hovoru Viktorky Nuland) je plná úžasných demogratů, tak trochu židobijců a nácků. První co udělají je hon na stávající administrativu (která by se určitě ráda pokořila a pomohla jim stát ovládnout – popravit je mohli až potom), zakážou ruštinu (ačkoliv 17% úkáček jsou rusáci – ale z těch bohatých částí UA i 60%) a dokonce vymýšlejí, jak zakázat ruskou televizi a jak vyrobit svoje vlastní atomovky. Také výzva k čečenským teroristům neměla chybu.

    Takže, jelikož přes své agenty to do té chvíle loutkáři řídili zcela rutinně a bezchybně, že by se jim to najednou vymklo ? Nebo že by byla celá CIA pod drogama ?
    Kdepak. Hlavním účelem není ovládnutí, ale zkáza. Chaos. Potopit celou zemi do sraček. To je snad jediné, co dává smysl.

    Ale stejně se jim to nepovede, úkáčka nejsou totiž vymaštění arabáči. Vědí svoje, došlo jim to a proto se také drželi zpátky. Armáda, letectvo, loďstvo na ty psychopaty zvysoka kálí. Polovojenskou náckovskou verbež smetou než bys řekl „Stěpan Bandera“ a bude klid. No a do měsíce dojde na pumpách benzín, v lékárnách léky, plyn trubkama přestane téci, Donbas nedodá Kyjevu a západní Ukrajině uhlí, důchodci nedostanou důchody, státní zaměstnanci gáži …
    pak bude konečně generální stávka, lidé se plošně naštvou a pučisti budou prosit o azyl v USA nebo EU, aby jim vděční spoluobčané neudělali bebí.

    Možná se dokonce povede tu zfalšovanou a ukradenou revoluci opravit a dokončit. Směrem k volbám a vládě, která nebude tolik krást. Obejmout medvěda, dostat zase levný plyn, úvěry bez MMF úroku, volný ruský a čínský trh.

    • okolojdoucí napsal:

      Těžko se to čte, ale asi máte pravdu. Jak najednou zmizela ta dohoda Kličko-Janukovič a EU se k ní přestala hlásit, tak to nabralo směr chaos. Nemůžu se zbavit pocitu, že z toho Američané, na rozdíl od EU a Ruska, těžkou hlavu neměli. Ukradená revoluce.

      • kchodl napsal:

        Američané z krachu dohody věru „těžkou hlavu“ neměli. Proč by najmenovali do té pučistické „vlády“ samé magory, kdyby chtěli, aby to k něčemu pozitivnímu bylo. Dali je tam, protože chtěli chaos, rozvrat, občanskou válku.
        Proto sabotovali jakékoliv umírněné dohody, o které se pokoušel Kličko a Merkelová.

        K vedení si vybrali Jaceňuka, který je stejný zloděj jako byl Janukovič – nakonec má také „skromnou chatičku“ jen 100m od podobně „skromné chatičky“ Janukoviče.
        To nám ovšem média neukáží. Zde se můžete podívat na „domy lidových vůdců EuroMajdanu“:
        http://rus.ruvr.ru/2014_02_28/photo-V-kakih-domah-zhivut-lideri-Evromajdana-9536/#photo.267469563
        (Top09 havloidní volič bude hned křičet: závist, sestra bolševické argumentace)

        Posledních pár let se američtí mírotvorci dokonce pokoušeli aktivizovat muslimskou kartu u krymských Tatarů, podle osvědčeného receptu.

        Naštěstí jim při jejich globálním pohledu na věc nedošel rozdíl mezi Ukrajincem a negramotným arabským islamistou, který žije se svojí kozou a má právě letopočet 1435. To ho čeká asi něco jako bitva u Lipan, mám ten dojem.

    • ernest napsal:

      „Možná se dokonce povede tu zfalšovanou a ukradenou revoluci opravit a dokončit. Směrem k volbám a vládě, která nebude tolik krást“. KONEC CITÁTU.
      Kyjevská vláda jmenuje ukrajinské oligarchy guvernéry východních provincií. http://blisty.cz/art/72383.html Takto?

      • kchodl napsal:

        Takto právě ne, to je snad jasné z kontextu.
        Ta pučistická sebranka (protože žádná vláda to není) nedělá chyby, dělá to tak blbě schválně. Jinak to není možné, nikdo takový magor být nemůže.

  8. vonrammstein napsal:

    Tak kdyby to bylo znovu v Afghanistanu, tak tam byla Rusům houby platná technika, 15 000 jich skončilo na onom světě a přes vší techniku na tom byli jen hůř. Jejich drahou armádu s technikou zlikvidovala levná guerilla. Zde pouze hřeší na to, že Evropané nejsou Afghánci.

    • cobolik pacholik napsal:

      treba najprv vediet,jaky system operovania viedla ruska holota a jaky system operovania vedie nato holota,bo tych hero by tiez bolo jak maku pod monte casino,bo ruska holota viedla otvorene operacie v terene a nato holota vedie tiez bojove operacie na mape s GPS v ruke s lietadielkamy co namiesto pilota skielko,ktore stoja viac,jak vsetka technika ruskej holoty, za stenou 6 metre vysokou a 2 metre hrubo,alebo rovno z mojave desert,pritom rozdavaju zelene tej levnej guerile jak nam lizatka na prveho maja a dalej,co je dostupna informacia z hentych casov,ta levna guerila,vtedy,ked ruska holota tam budovala soc.demokraciu,dostavala,len od CIA pol miliardy fucken U$D na mesiac,plus nie do zaplatenia logistiku a o dalsich velmi mocnych peniazoch sa nedrista,co prisli od tych,co donedavna varili caj na velbloudim hovne,ale ked chceli zakopat nebostika,tak zistili,ze tam maju nieco mastne,bo je pravda,ze v horach hindukusu na strane pakistanskej vyroby z kusa zeleza hadrak,zbran spolahlivu do kalasnikova,ale raketu stinger to nevidel,ani ked padal z osla,takze asi tak som vydedukoval,co som videl na skielku,dostal z pravej ruky od tej ruskej holoty,co mala stastie a vratila sa a tiez od tych hero,co tiez mali statsie a na druhy turnus,odmietli ist a radsej odisli do civilu.

    • kchodl napsal:

      Tak jednak rusáci válčit nechtějí – proč by proboha stříleli po ukrajincích.
      Ani neválčí ani válčit nezačnou, to by byli blázni a sami proti sobě. Stačí silou pohrozit. Krym o který jim šlo už mají stabilizovaný. JV Ukrajiny se stabilizoval sám, stačilo je jen morálně podpořit. NATO už řeklo, že neudělá nic, EU to samé. Je hotovo.
      Ve všech městech JV UA visí ruské vlajky, na pučistickou „vládu“ všichni kašlou.
      Do konce měsíce to určitě nevydrží – do plánovaného podpisu „přístupové“ smlouvy s EU. Také budou docházet peníze, takže legitimita toho spolku půjde rychle ke dnu.

      Za druhé, že Sojůz v Afghánu „prohrál“, to není pravda. „Prohrál“, asi jako prohráli amíci ve Vietnamu. Politicky to byla prostě naprostá šílenost. Snad „zadržování islamismu“, podobně jako amíci ve Vietnamu „zadržovali komunismus“. Asi se stejným úspěchem.

      Vojensky tam rusové vyhráli (stejně jako Američané ve Vietnamu) – nakonec po několika letech chyb začali budovat ty opevněné kišlaky, ozbrojovat vesničany a hrát to podle místních kmenových pravidel. Že se jim to skutečně povedlo stabilizovat, svědčí i to, že po jejich stažení trvalo snad 4 roky, než se ten režim, co tam instalovali, zhroutil.

      Samozřejmě, partyzánská válka se nedá vyhrát definitivně, pokud mají partyzáni bezpečné základny v sousední zemi. O podporu obyvatelstva ani tolik nejde, podporuje je každý, na koho namíří pušku.

  9. cobolik pacholik napsal:

    mas dobry styl kchodl a dobry kuk,mne len tuklo v palici,ze dostavaju povolavacie rozkazy a rukuju,to je jedna vec,ale som zvedavy,kolko generalov da rozkaz k akcii,lebo pochodovat v kasarnach,nevadi,mam tusenie,ze sa tam menili velitelia generalneho stabu,jak ponozky,ten ich minister obrany,to kus zapareny,ale daleko od velitelov a ty davaju rozkazy, a ci uposluchnu to je otazka,aby z tamade neprisla naprava a tych bojovnikov za slobodu polapu samy,alebo im poslu listocek s holubom do troch dni,inac na opratke,alebo niekde v poli strateny,velmi mozlive,ze armada urobi poriadok a potom preda vladu trochu normalnejsim,co si unia vydychne a reziseri ohnostrojov made in majdan budu vedeli,ze dajak s holotou nevyslo a budu mahli analyzovat s workoholickym zapalenim,bo zatial sa armada drzala bokom a naisto nechcela pocuvnut,ani rozkaz janukovica a tak splni rozkaz k svojej vlasti zachovat poriadok a ochranit svoju holotu,len to,ze pred svojim vlastnym.

    • kchodl napsal:

      Jojo, snad to tak dopadne. Ale určitě se pár magorů najde a pár ubohých kluků to odskáče, jako vždycky, když se dějou takovéhle věci. Snad to brzy skončí, po tech dementech skočí regulérní ukrajinská armáda a zatípne je.

      Dočasná vojenská vláda do voleb, to by bylo východisko.

  10. Hudec napsal:

    Kvalifikovaný průzkum veřejného mínění k tomu chybí (tedy on možná někde už je, ale veřejně určitě ne), a tak jen podle diskusí na různých českých webech usuzuji, že česká většina stojí v této věci spíše na straně Ruska, než EU a NATO. Ostatně i ve svém okolí to sleduji.
    Myslím, že se tím jen utvrdí už dosud značně odtažitý vztah české veřejnosti k EU, český eurorealismus až euroskepticismus.
    Nevím, jaký to bude mít vliv na očekávané eurovolby.
    Že jsme vlezli do spolku, který má už po sezoně je zřejmé. Že to bruselské špičky povede k ještě větší snaze po centralizaci Evropy vidím jako samozřejmé.

  11. Admirál napsal:

    Asi bych neřekl, že jde o odtažitost od EU, jen naprosté znechucení aktivistickou a pokaňhanou politikou EU směrem k Ukrajině a všepřítomnou mimořádně tupou protiruskou propagandou.

    Evropští politici od samého počátku (vyjednávání asociační dohody, organizace a podněcování protestů, přehlížení násilí a neschopnost plnit dohody) předvádí festival tuposti a nekompetence. proti tomu i průměrná politika Ruska může vypadat jako geniální.

    Závěr pro občany EU z toho je, že „majdan“ zřejmě není až tak třeba organizovat v Kyjevě, ale v Bruselu.

    • kchodl napsal:

      Výsledek se projeví v EU volbách. Doufám, že euro-hujeři a havloidi dostanou na zadek.

      Bezpochyby pomůže také totálně žumpoidní mediální „svatá válka“ proti rusákům. Svojí prezentací v rámci proválečné hysterie si Kchárlovci, ČSSD a další euronadšenci naběhli na nastavené vidle.

      Věřejnost bude bezpochyby reagovat stejně, jako reagovala na hysterickou propagandu „punkáče“ před rokem.

  12. Laco G. mlynář napsal:

    Tak bych řekl, že se stále více ukazuje, že bez Ruska a proti Rusku dnes nelze na světě nic dohodnout. Oni to ve W, DC a v Braslu vědí, jen musí ukázat, že umí napínat svaly, ale ve skutečnosti s Putinem závodit naostro nepůjdou ani náhodou.

    Takže, válčit se dál nebude, Vidlák může nechat příbuzné tam kde jsou. Rusům stačí Krym. Ukrajina se už do NATO nemá šanci dostat, teď se povedou desetiletí ústní spory o to, že chtějí Ukrajinci Krym zpátky, asi jako Španělé chtějí zpátky Gibraltar. Ale co nadělají, když přesně podle scénáře GB na Malvínách a na té Skále udělají vždycky Rusové referendum o setrvání ve federaci a ono dopadne demokraticky ve prospěch Ruska, které má 5 x výkonnější ekonomiku, než UA a nůžky se nepochybně s nastávajícím svrabem ještě víc rozevřou?
    Žádný politik při smyslech nenabídne Ukrajině členství v NATO po dobu existence tohoto do budoucna nekonečného sporu. A o to hlavně jde.

    A sankce?
    Já bych to viděl, že účinnými sankcemi by mohla být výzva Schwarzenberga všem paraolympionikům ze „standardních demokracií“ aby bojkotovali Para Sochi . To je tak všechno co by mohl vymyslet. Doufám, že těm západním blbům by Para Oly řekli své, po tom jak jsem viděl v TV, jak se tam těší, i když je to tam hrozný, mají tam až dva hajzly v jedné místnosti.

    Prý Kerry přijede zítra povzbudit vládu v Kyjevě. Tak to je tak všechno čeho jsou schopni a ochotni.
    Celkem bych řekl, že Lavrov zahrál výtečnou střední šachovou hru. Následovat bude koncovka spočívající v ekonomické šlamastice Ukrajiny promíchávané tak co rok nějakým Majdanem.

    • scallop napsal:

      Pripomenu Vami oblibenou ideologickou klasifikaci. Nejprve prisel prevrat v Kyjeve (revoluce) a pak protiuder reakcnich sil za pomoci cizich mocnosti (kontrarevoluce).

      • Laco G. mlynář napsal:

        Když šachista prohrává, většinou ten slušnější položí figurku krále a podá soupeři ruku. Mezi šachisty se málokdo uchyluje k ideologickým řečem, jsou k ničemu.
        Takže, něco věcného k šachové partii Lavrova s Kerrym by nebylo?

        • scallop napsal:

          Jen ukazuji, jak je Vase klasifikaze na „revoluce“ a „kontrarevoluce“ nesmyslna.

          Americane sveho casu dobyli Irak, ale vitezstvi to nebylo. U Krymu je to podobne. Rusko prohralo – ovsem SSSR vyhral.

          • Laco G. mlynář napsal:

            Nad úrovní Vašeho komentáře nezbývá než vyslovit „Ách jó.“

          • Narcis napsal:

            Scallope, můžete nějakým argumentem podpořit, že se na Majdanu jednalo o revoluci?

          • scallop napsal:

            Narcis

            A Vy myslite, ze to byla kontrarevoluce? Zajimava myslenka.

          • Narcis napsal:

            Scallop
            Postrádá to definiční znaky revoluce, je to obyčejný puč.

          • kchodl napsal:

            Účast na náměstí „Náměstí“ 30-50 tisíc maximálně, v těch posledních rozhodujících fázích, co vedly k puči. Žádná generální stávka. Nezájem až nenávist většiny lidí k banditům z „Náměstí“.
            Ergo, puč. Žádná revoluce.

        • ernest napsal:

          Nejde om šachy, jde o kšeft. Tam něco takového možné není. Sežer, nebo budeš sežrán.

  13. Laco G. mlynář napsal:

    Tragické je nejen to, že spousta lidí na západě se chová hazardérsky, ale také, že naši politici na situaci reagují jako nesvéprávné loutky. Od největšího obhájce jediných otevřených nepřátel České republiky Schwarzenberga je uchopitelné, že drze přirovnává současné dění na Krymu k intervenci Hitlera do Československa v roce 1938. Kdyby alespoň oficiální představitelé Česka, slabinger Sobotka a chaot Zaorálek, projevili v této krizi trochu kreativity. Kdyby alespoň vymysleli něco originálního, třeba protest proti porušování práv menšin současnou ukrajinskou juntou, jako to udělal premiér Maďarska a prezident Rumunska. Nic takového od českých loutek nečekejme. Budou slepě opakovat to, co řekne W DC. Je to o to smutnější, že hájení českých zájmů předpokládá jasnou vlastní orientaci v materii.

    • hans napsal:

      … protest … premiér Maďarska a prezident Rumunska….

      Velmi zajímavé. Mohu, prosím, požádat o odkazy?

      • Laco G. mlynář napsal:

        Zrušili Janukovyčov jazykový zákon z roku 2012, ktorý umožňoval používanie druhého jazyka v regiónoch, kde menšina tvorí viac ako desať percent obyvateľstva.

        Čítajte viac: sme.sk/c/7112978/ukrajina-sa-otaca-k-unii-docasnou-hlavou-statu-je-turcynov.html#ixzz2utOyHHKj

        The Hungarian Foreign Minister expressed his disappointment at the abolishing of the minority language law by the Ukrainian parliament. Nevertheless, he also referred to a discussion he had held with the Ukrainian ambassador in Budapest, who claimed that a new and better language law would be adopted in Ukraine.
        kormany.hu/en/ministry-of-foreign-affairs/news/visegrad-four-foreign-ministers-call-for-swift-assistance-to-ukraine

        Oficiální web prezidenta Rumunska bohužel není přístupný kvůli updatu, více viz ZDE: presidency.ro/?lang=en

        • Laco G. mlynář napsal:

          Ještě jsem našel toto: czech.ruvr.ru/2014_03_01/Rumunsko-odsoudilo-jazykovou-politiku-Kyjeva-6369/

      • strejda napsal:

        hansi, to je velice jednoduché, žádný politik by v Maďarsku politicky nepřežil kdyby se nezastal utlačovaných Maďarů. A nařídit jim mluvit ukrajinsky a zakázat maďarsky je opravdu síla, která nevadí Zaorálkovi, ale destabilizuje vztah Maďarů k NATO a EU. Jsou věci, které běží samospádem a jistě.

    • kchodl napsal:

      Je vidět, že „pomluvy“ Sobotky o tom, jak blízko má k Top09 a potažmo k US diplomatické kleptokracii, ať již si říkají neo-cons nebo nová levice, nebyly až tak pomluvy. Sudeťák je kapitola sama pro sebe, jenom na zmařených průmyslových zakázkách stál tenhle škůdce republiku desítky miliard.

      Jelikož všechno souvisí se vším, můžeme se obávat, že Temelín bude od Westinghouse. Naše vyspělé jaderné strojírenství, které postavilo s Rusy přes 20 jaderných elektráren a živí velké množství velmi kvalifikovaných lidí, tím půjde do kopru. Ani od amíků už nic nevyrazíme, protože mezitím uplatili Rumuny, kde také bude WGH centrum, co slibovali stavět v ČR. A to se po roce 2025 mají stavět ještě Blahutovice.

      Na rozdíl od zmíněných Maďarů, kteří umí říci svoje a národní zájmy hájí urputně, klidně i přes ostrakizaci „celou EU“. A nové jaderné elektrárny si objednali od Rusů, bez výběrového řízení a posílání pusinek a výpalného žabožroutům do Arevy nebo amíkům do Westinghouse.

      • strejda napsal:

        Amíkům? Japoncům! Westinghouse je již jen nálepka.

        • kchodl napsal:

          Přesně tak. V současnosti se toto japonsko-americké konsorcium prodává Číně.
          Před prodejem chtějí navýšit cenu akcií, takže stojí o referenční zakázku v EU. To stálo existenci Nečasovu vládu, jakmile odjela vyjednat předběžný souhlas s Temelínem do Ruska. Stát sebezáchovně reagoval odložením rozhodnutí, mezitím WGH uchvátil zakázku v Rumunsku, takže tlak na ČR nebude už tak velký. Ale přece.

          Pokud místní pro-ami tak touží po „strategickém zakotvení“, budou ho mít. K Číně.

          A jako bych to s tím Temelínem nečekal, už to vypadlo z Dinstbiera a Stropnického.
          U obou jsou ty vazby jasné.

      • ernest napsal:

        Naše vyspělé strojírenství dávno patří Rusům. Škoda Jaderná energetika je ovládána Rusy. A dnes jsem někde slyšel v médiích, že k nám přijela nějaká delegace, vyjednat podíl načich firem na výstavě jaderné energetiky.

        • kchodl napsal:

          Nu ano. Ale jednak zaměstnávají veškerý náš personál včetně vědců a inženýrů, jednak podporují české subdodavatele všeho.

          Třeba ventily (Česká Třebová), výměníky/vzduchotechnika ZVVZ Milevsko, primární okruh Vítkovice, generátory Škoda, čerpadla Sigma, turbíny Škoda (sice už korejská, ale pořád je výroba v Plzni – možná spolupráce s francouzským Alstomem), řídící/dohledové/simulační systémy jedna firma z Brna (zapomněl jsem název) no a tak dále. A to jsou všechno české firmy (byť kolikrát se zahraniční účastí – kvůli úvěrování a politické dostupnosti trhů).

          Hlavním důvodem prodeje do ruských rukou byl jednak politický tlak na českou firmu, aby nic nikam nedodávala „pro rusáky“, což škodí našim „spojencům“, rozumějte konkurenci z USA a Francie/Německa.

          Druhak peníze – z téhož důvodu – politický tlak zahraničních majitelů českých bank; tedy jak by mohli úvěrovat/podporovat českou konkurenci německých, rakouských, holandských, francouzských firem, přece také chtějí něco od státu, že.
          Nedostupnost úvěrů.

          Úplně stejné to bylo s energetickou divizí Škody. Turbíny Jižním Korejcům.
          Tady banky dělaly, že celá divize je při miliardě úvěru „předlužená“, a nejraději by celou fabriku přeprodali na šrot. Zatímco Korejci to po pár letech koupili za asi 11 miliard. Výroba zůstala zachována.

    • Laco G. mlynář napsal:

      Jo Rammsteine, ale rekordně roste cena ropy, ze které Rusko vytvořilo dosud až 500 mld USD přebytků ve Fondu blahobytu na horší časy, tj. 10 bilionů Kč, 10 ročních rozpočtů vlády ČR. Kolik pak má ČR miliard USD ve Fondu blahobytu i přesto, že ceny akcií ČEZu nepadají? A koruna padá leda tak, když Singer chce ožebračit lůzu a vidí v pádu koruny blahodárnou věc?
      To středověké šermování Vám jde asi lépe.

      • vonrammstein napsal:

        Ale já vůbec nejsem ekonom. Jen jsem dal link na zprávu, která mi v kontextu přišla zajímavá.

        • Laco G. mlynář napsal:

          No jo právě, jenže ta zpráva mluví jen o jedné straně mince, o té negativní, o té pozitivní, která negativa vyrovná už nepíše.

        • pepan napsal:

          jo, je to jen důkaz o tom, že máte ramštajne, poněkud „nestandartní“ myšlení.
          Ukrajinská hřivna spadla za ty dva tejdny od vítězství tamější Pravdy und Lásky asi o 25%. Chápete vůbec rozdíl mezi čísly 25 a 2,5?

      • okolojdoucí napsal:

        Víte, Laco, ona zatím stoupá cena jiné ropy. Obrat z prodeje té ruské patrně nestoupne, o to se USáci, jak je hezky nazýváte, nejspíš postarají.

        Fond blahobytu je mementem ruské rozhazovačnosti, nikoliv spořivosti. Porovnejte jeho objem s náklady na jednu zimní (!) olympiádu, popř. s objemem Norského státního ropného fondu. Jinými slovy, Rusové dokáží za čtrnáct dní slávy „rozfofrovat“ desetinu svého budoucího „blahobytu“, Norové s méně než pětinovou produkcí ropy a plynu mají odložen a pěkně diverzifikován na horší časy ekvivalent téměř 17 biliónů Kč.

        Toto není kritika Ruska, jen poukaz na závislost ruského státu na výnosech z prodeje ropy a plynu a nepodstatnost jeho rezerv z hlediska objemu průběžných potřeb. Rusové potřebují klid a stabilitu k tomu, aby mohli investovat do infrastruktury potřebné k efektivním dodávkám svých surovin do JV Asie, popř. zvýšení svého podílu na evropském trhu. Takového klidu se jim teď nedostane, sami z toho asi radost nemají. EU v tomto má blíže k Rusku, než k USákům, to bylo ostatně vidět i na jejich účasti na té efemérní dohodě s Janukovičem.

        Bohužel, za tím vším jsou sotva vidět Ukrajinci, i ti rusky hovořící.

        • Laco G. mlynář napsal:

          Tak Fond blahobytu Ruska je projevem rozhazovačnosti? Ruský aktuální vládní dluh je asi na 12 % HDP, asi 230 MLD USD, jenže navíc mají uloženo ve státní bance oněch 500 MLD USD aktiv.
          To náš stání dluh je 1,7 bilionu Kč, asi 85 MLD USD, ale na rozdíl od Ruska nemáme žádný Fond blahobytu.
          Celkové roční HDP Ruska je 1.600.000 MLD Euro, zatímco náš jen 153.000 MLD Euro, takže Rusko má 10x větší HDP než my, ale jen 3 x větší vládní dluh.

          Po odečtení Fondu blahobytu od vládního dluhu je Rusko v plusu cca 270 MLD USD.
          My pořád jen v tom mínusu 85 MLD USD.
          Já bych takovou rozhazovačnost bral, než žít na dluh a chlubit se navoněnou bídou.

          • okolojdoucí napsal:

            Rusku, věřte, nevěřte, fandím, neboť jej mám za zemi velkých možností, přičemž si samozřejmě přeji, aby svoji sílu napřelo konstruktivním směrem.

            Teď k těm číslům. Samotná Moskva má více obyvatel, než ČR. Nerostné bohatství je nesrovnatelné, přesto RF vytvoří jen cca desetkrát vyšší HDP? Budiž, ale cca polovina příjmů federálního rozpočtu je z výnosů za prodej ropy a zemního plynu, navíc tento podíl stále roste! Jinými slovy, ruský státní rozpočet je neuvěřitelně závislý na ceně ropy a plynu a na objemu jejich prodejů.

            Rusové měli pár klidných let a dostatek přebytků, aby zainvestovali do infrastruktury a také diverzifikace svého hospodářství, nejsem si zdaleka jist, že této šance využili. Není tajemstvím, že Rusové mají dlouhodobě problém s efektivitou své těžby i otevíráním nových ložisek. Také stávající ropovody jsou zatíženy vnitřním dluhem z hlediska jejich průběžné obnovy, Transněft ani neskrývá problémy s rozšiřováním přenosových kapacit do Číny, přitom to je pro Rusko zcela zásadní. Výrazem „navoněná bída“ bych tedy raději šetřil, není jisté, kdo ho nakonec bude potřebovat.

          • Laco G. mlynář napsal:

            Tak komu patří titul „navoněná bída“ je jasné, Česku, protože je nesplatitelně zadlužené a pokud by dluh zaplatilo upadne do chudoby 19. století.
            Řeči Kalousků, že se máme nejlépe jak jsme se kdy měli jsou opravdu směšné. Zkusme žít za své a budeme závidět Albáncům.

          • okolojdoucí napsal:

            Pokud to berete takhle, tak je navoněná celá EU, hlavně Německo. Vývoj německého státního dluhu od znovusjednocení je přímo strašidelný. Podobné je to s Francií a UK, jen se o tom moc nepíše. V žití nad poměry moc nevynikáme, na to jsou jiní experti.

          • Laco G. mlynář napsal:

            No samozřejmě, že je to jak píšete. Celá západní civilizace žije za cizí a z cizího. Rozdíl proti dřívějšku je, že to ukradli, dneska si to půjčují, o to je to horší pro ně.
            Chudáci cinkálisti v89tém netušili, že se hrnou na Titanic.

          • MIČMAN MANYČAROV napsal:

            Tak ono je spíš „zajímavé“, že největší země světa s největším přírodním bohatstvím má snad 145 milonů obyv. a Německo asi 82 milionů , jenže Rusko sotva dobře uživí své obyvatele s velkým svým bohatstvím než Německo. Takže medvěd na hliněných nohou. Prostě v 82 milonovém Německu je určitě méně bezdomovců než v bohatém na přírodní zdroje Rusku s fondem blahobytu. Ostatně, kdyby to bylo tak skvělé, tak proč se Rusové snaží dostat do USA, do Německa a ne naopak chudí američané ze zkrachovaného Detriotu například jako perspetktivní zaměstnanci do Ruska do nějaké ruské automobilky, Tak asi tak, Rusko jej jen lesk a bída kurtizán, nic více.

    • hans napsal:

      Jen před pár měsíci nám ČNB a celý zástup ekonomů vysvětloval, že pokles měny je pro exportně orientovanou ekonomiku móóóc dobrá zpráva. Za stejný vývoz dostane víc peněz a domácí výroba pookřeje kvůli zdražení dovozů. U česka, kde jsou vývozní odvětví dovozně náročná to moc nefunguje, u Ruska lépe.

      Co se týče toho, že (krátkodobí přelétaví) „investoři“ prodávají akcie ruských podniků, kdo je kupuje? No, jiní investoři. Levně, vydělají. Proč by to mělo Rusku ublížit není jasné…

  14. Šims. napsal:

    Mne dost rozčilují naši ptředstavitelé. Máme zde vlastních problémů přehršel, ale oni najednou řeší jen Ukrajinu, vyjadřují se doslovně ke každému prdu, užívají neadekvátní výrazivo, které budou jednou dementovat (kníže je v totmo premiant, začal si i s hitlerovskými pojmy). Zase jsme v roli aktérů typu – myš, která řvala. Taky se mi moc líbí převážení zraněných do nemocnic v ČR. To už vypadá jako kdyby tam byl válečný stav nebo spíše válka v plné parádě. No, čecháčkové zase budou vykládat, jak všechno pomáhali řešit, jak byli aktivní a bez nich, že by to ani nešlo. Nakonec se ještě prolákne, že Kličko měl vlastně české předky, nebo měl alespoň českou kojnou. Jak se nyní tichounce přešlapuje okolo aktivit našeho Füleho, který si taky v maléru omočil palec. Každopádně by si měla česká republika uvědomit co je ve hře, sdělovací prostředky by neměly zkreslovat a zamlčovat dějinné skutečnosti. Rozjely se zde hry velkých mocností, my opět všemu sekundujeme, přeci bez nás se ve světě nemůže nic řešit, asi tak vidím aktivity našich politiků a to napříč politickým spektrem.

    • hans napsal:

      Ržál jsem smíchy nad zdůvodněním převozu zraněných majdanovců do Prahy – prý když nyní ozbrojenci z Majdanu neomezeně vládnou v kyjevských ulicích, nemohou si zaručit bezpečné léčení.

      • pepan napsal:

        šak je, podle Radiožunálu raněné mučeníky za Evropu sváželi až ze 400 kilometrové vzdálenosti..
        dalo to fušku, sehnat aspoň těch 20.

  15. XY napsal:

    No, určitě je to vynikající analýza, komentzovaná mnoha chytrými lidmi. Má to jeden háček – vono už není o čem jednat. Na Krymu je hotovo, teď se bude chvíli mlátit hubou a do roka se zase na všechno zapomene.
    Pěkný den!

    • hans napsal:

      Na Krymu je hotovo. Ale na východě a jihu Ukrajiny se teprve rozhoduje, kdo bude vládnout. Jestli demokraté s podporou obyvatelstva, nebo oligarchové s podporou svých soukromých armád, nebo polofašistické bojůvky haličanů. Na západě a ve středu taky nemohou bojůvky pravého sektoru fungující v Calverově stylu vegetovat věčně; otázka je, kdo zaskočí za sedm statečných.

    • pepan napsal:

      proč do roka, mediální žumpa teď o třeba o předcházejícím žhavém tématu, Sýrii a krvavém Assadovi ani necekne.
      Bude to dřív

  16. hans napsal:

    1. ad zeman a příkopy které vytváří okupace – analogie s rokem 68 by byla platná, kdyby před srpnem 68 v ČSSR lidé zaplňovali náměstí pod sovětskými vlajkami a žádali o pomoc proti pražské vládě. Zeman by si měl pamatovat co se tehdy dělo. Naopak americko-sovětská okupace z roku 45 žádné příkopy nevyhloubila.

    2. Kyjevská junta jmenovala nové gubernátory ve většině oblastí. Na východě miliardáře = ztělesnění korupce (a do minulého týdne opory Janukoviče). Popřela tím veškerou rétoriku Majdanu. Sledovat reakci majdanovských radikálů bude zajímavé.

    3. Putin (zatím) nedal příkaz k „vstupu vojsk“. „Zdvořilí lidé“ na Krymu nemají vlajky a neříkají co jsou zač, oficiálně je to krymská domobrana. Navzdory hysterii v médiích proto mohou politici v seriózních rozhovorech mluvit o invazi v budoucím čase a řešit věci klidně (týká se to i vlády v Kyjevě, tón jejích proseb směrem k Moskvě je úplně jiný než rétorika namířená dovnitř země).

    4.Velmi pozoruhodné je, že si západní média začala – po několika měsících ignorance – všímat otevřeně fašistického charakteru jádra Majdanu (momentálně cca 20 tisíc ozbrojenců). BL změnu kurzu už zachytily. Z neobyklého postoje západního tisku (toto a neodsuzování protikyjevských demonstrací) jsou ruští blogeři poněkud zmatení a příjemně překvapení.

    5. Svou žádostí, aby soud v Haagu soudil ukrajinského občana (Janukoviče) za činy spáchané na Ukrajincích na Ukrajině, se kyjevský režim dobrovolně vzdal jednoho ze základních znaků suverenity. Dobrovolně se tak degradoval pod úroveň i bezmocné libyjské vlády.

  17. Laco G. mlynář napsal:

    Tak jsem si kdesi přečetl, že prý jednou z konkrétních akcí EU na pomoc západu budou reverzní dodávky plynu Ukrajině ze Slovenska.
    Vždy, když slyším nějaký nesmysl, nejdříve hledám důvod nepochopení u sebe a převádím si problém do zjednodušené podoby. Jestli jsem se nespletl.

    Takže, můj soused má barák, neplatí rozvoďákům a ti mu odpojili elektroměr. Soused přišel za mnou, jestli bych k němu dočasně ze svého baráku nenatáhl ze svého elektroměru bypass. Tak jo a jak se vyrovnáme, ptám se? Já nakupuju od rozvoďáků za 360, za kolik ty sousede, když jsi neplatič?
    Já za 268, ale chtěl bych abys mi zatím dodával zadarmo, potom se nějak dohodneme, jo a náklady na ten bypass nebudu moci hradit, je to tvůj kabel, že?

    Asi jsem spadl z višně na záda, nebo z ní spadly retro nacisti z Majdanu. Zejména, když u nás nakupuje plyn od Rusů soukromá RWE a ne stát.
    Sláva Ukrajině! Sláva, sláva, sláva. Ryčí retro nacisti pořád dokola na EuroMajdanu.

    • pepan napsal:

      Bingo! To sou paradoxy, pane Vaněk, ruskej plyn prodávanej Němcama přes Slovensko bude jistě levnější.
      🙂

  18. Germanicus napsal:

    Tak jsem přečetl joshuu, Hladíska a Vidláka. Se všema souhlasím, všechny jsem ohvězdičkoval.
    Jako obvykle pro ty, které to zajímá, přidávám odkaz na posledního Oskara Krejčího. Pan kolega Hladis, něchť to prosím přeskočí.
    Jo, docela zajímavý je i v dnešních Parlamentních listech Chelemendik (Válka nebude.Ale..). Je to v kostce ruský pohled na věc…
    http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/politika/profesor-krejci-federalizujte-ukrajinu/

  19. Karl napsal:

    Jestli si někdo myslel, že se Rusko nechá donekonečna oblbovat, tak se hodně zmýlil. Ztráta Krymu by znamenala pro Rusko nejen podstatnou ztrátu vlivu ve středomoří, ale praktickou geopolitickou kapitulaci před západem.
    Po rozpadu Varšavské smlouvy se Washington dušoval a sliboval, že se NATO nebude rozšiřovat dále na východ, ale Evropa namísto, aby pracovala na nové a nezávislé koncepci evropské kolektivní bezpečnosti se vojensky stala vasalem USA. Postupně se smlouvy a garance dané Rusku porušovaly a pokračovalo obkličování Ruska. Dnes má Rusko NATO na svých hranicích. Spojené státy vytvořily nárazníkovou zónu kolem Ruska a zahrnuli do tohoto procesu nejen státy střední Evropy, ale také baltické státy, Ukrajinu a Kavkaz…
    Když svého času Chruščov dovolil instalovat jaderné hlavice na Kubě, byl z toho velký poprask a svět se přiblížil jaderné válce.
    Konec bipolárního světa, ale dovedl USA ke snaze vojensky ovládnout svět. Ti, co se nepodrobili byli pod různými záminkam napadeni a bombardováni, ti co se podrobili dostali základny a platí koloniální daň. Narazilo to ale na jaderné velmoci, jako Rusko a Čína. Snahy rozvrátit Rusko zevnitř se dlouhodobě nedaří. Rusko roste, prosperuje i když samozřejmě jsou oblasti, kde to díky jeho obrovské rozloze jde pomaleji. Tak se západ rozhodl uspořádat puč na Ukrajině, mající za cíl destabilizaci a přenos nepokojů na hranice s Ruskem. Jedná se o Britskou imperiální taktiku. Jenže se k tomu přidala i možnost ztratit strategicky významný Krym. Dokud se plánuje základna v Rize nebo radar v Česku a Polsku, Rusko to nevrle toleruje, ale Sevastopol nebo Oděsa jsou Rubiconem za který Rusko nikoho nemůže pustit! Rusko se bránit musí, protože jde o jeho geopolitické přežití. Máme tady nejhorší krizi od dob té kubánské

  20. Fagan napsal:

    Ano, jak poznemanl už kchodl, na území Krymu operují „neznámí ozbrojenci“. To jest naditéé=teroristé. S těmi se nevyjednává, ti se prostě normálně střílí. Nebylo od věci vyslat komando (ať ukrajinské, nebo třeba americké) a zkusit jich pár odstělit.

    Výsledek by byl zajímavý, buď by se Putin ozval, a přiznal tím, že porušuje Ženevské konvence, protože je proti konvencím nevyhlásit válku „oficiálně“ a nepoužívat vojska jenž jsou řádně označena, aby tak u nepřátelských jednotek, civilistů, či státních činitelů nečinilo pochyb o koho se jedná, a tito mohli před nimi použít elementární ochrany, včetně jasného signálu, že se jedná o nepřítele, se kterým jsem ve válečném stavu a se kterým tedy bojuji.

    Pak by měl být souzen jako válečný zločinec, anebo holt mlčet a odepsat své SPECNAZ jeko (ne)lidské, materiální ztráty.

    —-

    V každém případě je zde jasný agresor, není pochyb o tom, že územní celivost suverenního státu byla narušena, prostě hitlerovské argumenty, že naši lidé „se v zahraničí“ bojí, a proto udělám další variantu „Heim ins Reich“ tištěním pasů a nároků na odstoupení Sudet/Krymu/Osetie a dalších enkláv např. jako v minulosti Podněstří, kde jak jinak podněsterské separisty proti malému a chudému Moldavsku zasahovala ruská armáda.

    Jak řekl švédský diplomat Carl Bildt, nežijeme v 19.století. Naše evropská kultura, spočívá na diplomacii a neexistuje možnost, řešit nějaké požadavky násilím. Násilí je akceptovatelné jen jako obrana proti agresorovi, který porušuje státní hranice a územní celistvost. V minulosti to byl např. Miloševič, co jeho tanky stály před Ljubljanou a Mariborem, a jejich pochopové řvali „etoje Srbija“, stejně tak u Dubrovniku a Zagrebu…Asi si spletli tak trochu mapu, hoši. A rozhodně tebylo tomu naopak, žádný chorvatský, slovinský nebo bosňácký tank nestál před Bělehradem nebo Novim Sadem a chtěl jej připojit ke svým historickým územím, které měly autonomní správu v rámci předválečného Království Jugoslávie.

    Rusko by mělo jasně pocítít, že vyspělý euroatlantický svět a především jeho nejdůležitější obchodní partner a soused – Evropská unie – kde nakonec dnes díky desovětizaci SSSR, žije nemálo střední a vyšší střední třídy Ruska -.se tímto stává nepřátelským státem, stává se vyspělé a kulturní Evropě izolovaným státem, stejně jako jsou další dikatury, které jsou pro hospodářskou, kulturní a společenskou spolupráci pro tyto státy na indexu.

    Rusko se potýká se svoj ivlastní ekonomickou zaostalostí, životní úroveň je tam jako v rozvojových státech, úrobveň korupce a z hlediska sociální koheze, tzv. Giniho koeficientu, je Rusko banánovou republikou, je v v otázce rovnosti 51. zemí „nejnerovnější“ zemí světa, za Burundi a Keňou. Ano, v těchto zemích jsou si lidé více ekonomicky rovni než v Rusku.

    Naproti tomu ČR je 4. nejrovnostářštější zemí světa, za Norskem, Švédskem a Slovinskem. Nakonec i my máme s kupací Ruskem, tehdy SSSR své zkušenosti. A POZOR! Ve 20.století to byly vyjma Řecka, Albánie, a Jugoslávie a Řecka, všechny země východní a střední Evropy, co zažily ruskou okupaci. Nikdo se jí nevyhnul.

    • jozka napsal:

      Hele, schvalne… to delate umyslne nebo jste opravdu tak dusledne mimo ve vsem, co napisete?

    • Karl napsal:

      Fagane, kdy jste byl naposledy v Rusku? Tedy jestli jste tam někdy byl? Já tam jezdím celkem často a mám mezi Rusy i přátele, takže mám celkem dobrý přehled o tom jak na tom Rusko je. To co píšete je opravdu naprostá blbost a říká to o vás, že jste člověk, který se na svět dívá černobíle! Hovoříte o vyspělém euroatlantickém světě do kterého patří EU. Tak možná o tom nevíte nebo to nevnímáte, ale ten vyspělý svět je ekonomicky bankrot! A je pouze otázka času než se to projeví tak, aby na to lidé začali reagovat. Rusko, Evropu nepotřebuje vše může prodat Číně nebo Indii. Ale EU se bez Ruska ani neuprdne! A to nemluvím jenom o tom, že nám dodávají plyn a ropu. Jedná se o obchod, který si nemůže EU dovolit ztratit, protože by to byl její konec! Víte jaké investice jsou ze strany Německa v Rusku a opačně? Pro Německo je Ruský trh tak zásadní, že jeho ztráta by Německou ekonomiku naprosto ochromila a tím pádem v tom jedeme s nimi. Nemluvím o Ruských investicích v EU. Nedávno Ruský investor koupil nejstarší Německou firmu na obráběcí technologie. A to není jen koupit nějakou fabriku to je strategické rozhodnutí Němců o tom, aby vstoupil Ruský investor do podobné firmy, který dodává i pro zbrojní průmysl. Nebo například zbytek Poldi Kladno, který Němci před několika měsíci prodali Rusům a tam se jedná o výrobu těch nejlepších ušlechtilých ocelí. Takže dívat se problematiku vztahů Ruska a Evropy takovým zjednodušeným způsobem je opravdu primitivní! A co se týká kultury a vyspělosti Evropy tak to je opravdu tenký led, na který jste vstoupil. Rusové zastávají jiný názor a ryze konzervativní, který nepovažuje tu naši tzv. kulturu a vyspělost za něco co je hodné následování!

      • Laco G. mlynář napsal:

        Dnes se mají sejít potentáti EU, jsem zvědav co z nich vypadne. Například co bude říkat Německo, viz.Karl, ale třeba Ma’darsko, které má smlouvu na zaplacení modernizace Paksi z ruských peněz a podporuje South Steam, nebo takové Bulharsko, dtto.. Bude to asi k popukání.

      • Fagan napsal:

        Já vám dal jeden fakt, a to je Giniho koeficient. Mohu dát další, míru chudoby, přepočítanou podle metrik EU. V EU je průměr 16.5% (v ČR 8.6%) no a v Rusku skoro 40%! Můžeme srovnávat průměrný plat, důchod, a další faktory tzv. rozvoje lidského indexu (Human Development Index- HDI), který dává do vzájemného poměru úroveň státních služeb, míru korupce, dostupnost a úroveň zdravotnictví, školství a sociálních služeb s úrovní právního státu a dodržování lidských práv.

        V tomto je Rusko opět „excelentně“ banánovou republikou na 55. místě za Palau a Kuwaitem. Viz HDI Ranking 2013

        Prosím, nechci používat silných slov, ale nepiště nesmysly a nezesměšňujte se s obviněními, které ne mně, ale vás usvědčují z fatální neznalosti.

        Německý export do Ruska je více než marginální!

        Germany Exports:

        $1.493 trillion (2013 est.)
        country comparison to the world: 4
        $1.46 trillion (2012 est.)
        Exports – commodities:

        motor vehicles, machinery, chemicals, computer and electronic products, electrical equipment, pharmaceuticals, metals, transport equipment, foodstuffs, textiles, rubber and plastic products

        Exports – Main partners:

        France 10.1%, UK 7.1%, Netherlands 6.9%, US 6.3%, Austria 5.6%, Italy 5.4%, China 5.1%, Switzerland 4.7%, Belgium 4.3%, Poland 4.1% (2012).

        https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gm.html

        Kde máte to Rusko, „bez kterého by se Německo ani neuprdlo“? Ano, raketově vyskočilo až poslední rok, ale pořád nepřeskočilo např. USA, Francii, Nizozemsko ani Čínu. Poprvé za celou historii vzájemného obchodu. Jak vypadala situace např. před 10 lety ani nemluvit.

        Např. zde z r. 2005 je Rusko 14. „největší“ vývozní destinací pro Německo, kdy např. malá ČR je 12. Podíl vývozu činí 2.0% celkového exportu Německa. Bez toho by se opravdu ale NĚMECKO nemuselo ani uprdnout.

        Source: Federal German Ministry for the Economy and Technology, from Statistical Office, Wiesbaden, 2005.

        P.S. Naposledy jsem byl Petrohradě v Mariinském divadlu na Verdiho Rigolletu o vánocích minulého roku. Nicméně střídavě žiji a létám po západní Evropě už 10 let, takže rozdíl ve všech těchto faktorech jsem schopen srovnávat nejen na vlastní kůži, ale v realitě, která opravdu vypadá dosti jinak např. v životě běžného obyvatele třeba Ženevy a naproti tomu Volgogradu. Myslím, že i vy si uvědomujete, že žít v Rusku a nepařtit mezi oligarchy, vaše kvalita života by byla nejenže podstatně horší než v Utrechtu, Paříži nebo Londýně, ale např. i v naší Praze, kde dnes už natrvalo žije podle údajů z r. 2012 20tis. lidí (celkem dnes asi 50tis.).

        • Karl napsal:

          No informace od CIA budou pro veřejnost jistě velmi relevantní! 🙂 A to, že jste jednou možná byl v Petrohradu neznamená, že znáte Rusko a můžete ho hodnotit! Já jsem v Rusku každý měsíc a můžu posoudit jaký progres za posledních 10 let udělalo. Rusko jde nahoru a to západ nemůže připustit. Ano Rusko má své problémy jako každá země a u tak velké země je to obzvláště vidět. Osobně, když jsem v Rusku tak se cítím mnohem svobodněji než někde v Bruselu, Paříži nebo NY!

          • okolojdoucí napsal:

            Tak to nejste zrovna nejchudší. V Rusku pocit svobody přijde na pěkných pár rublů. Já dávám přednost drahému, ale přece jen lidovějšímu Bruselu 🙂

          • Fagan napsal:

            Jestli se vám nelíbí CIA, co ten spolkový úřad ve Wiesbadenu anebo chcete abych se podíval v němčině na zprávu ministerstva hospodářství z minulého roku?Ale, rád to udělám, aby snad vaše „argumenty“ měly alespoň povahu „zhrzeného hvězdopravce“ a nemohly by snad zavdávat pocit, že snad lze mít ve věcech ekonbomické faktografie snad „částečnou pravdu“, protože v takovýchto věcech je svět bodudík (stejně jako v matematice nebo fyzice) BOHUDÍK(!) černobílý..

            „Teritoriální skladba německého zahraničního obchodu v roce 2011 nevykázala zásadní změny oproti předchozím letům. Potvrdila jen význam vnitrounijního obchodu. Hlavními obchodními partnery ve vývozu i dovozu byly opět členské státy EU. Jejich podíl na německých exportech představoval 60 %, u importů 63 %. Největšími obchodními partnery SRN v roce 2011 mimo EU je Amerika (10% podíl na exportu) a Asie (16% podíl na exportu).

            Do zemí EU vyvezlo Německo v roce 2010 zboží v hodnotě 570,6 mld. Euro a importovalo zboží v hodnotě 503,8 mld. Euro. Ve srovnání s rokem 2009 poklesl podíl exportu do zemí EU o 2,67 % a podíl importu z EU se snížil o 1,6 %.

            Do zemí Eurozóny vyvezla SRN zboží za 386,2 mld. Euro (+2,3 %), dovozy představovaly 355,5 mld.Euro (-1,4 %). Do zemí EU mimo Eurozónu vyvezla SRN v roce 2010 zboží v hodnotě 184,4 mld. Euro (-0,35 %) a dovezlo zboží v hodnotě 148,3 mld. Euro (-0,16 %).

            Do třetích zemí mimo EU bylo exportováno v roce 2010 zboží v hodnotě 381,2 mld. Euro (nárůst podílu o +2,7 %) a importováno z nich bylo zboží v hodnotě 293,8 mld. Euro (+1,54 %).

            Rozhodující roli v ZO Německa sehrává dlouhodobě v obou směrech zhruba 20 zemí. Nejdůležitějším obchodním partnerem SRN roku 2011 zůstala – stejně jako v předchozích více než dvaceti letech – Francie. Česká republika si i v roce 2012 udržela 12. příčku, nicméně celkový objem exportu do ČR po krizovém roce 2009 a roce 2010 opět stoupl. Největší vývozy realizuje SRN do Francie, největší dovozy realizovala v roce 2011 SRN překvapivě nikoliv z Číny jako v minulých letech, ale z Nizozemska.

            V roce 2012 je Francie opět nejdůležitějším obchodním partnerem SRN. Podle předběžných výsledků se obchodovalo s Francií (vývoz a dovoz) se zbožím v celkové hodnotě 169,2 mld. euro. Dalšími nejvýznamějšími obchodními partnery bylo dále Nizozemsko (zboží v hodnotě 157,6 mld. euro) a Čína (zboží v hodnotě 143,9 mld. euro).

            Nejdůležitější exportní trhy SRN v roce 2011 – 2012 (řazeno podle obratu)

            Vývoz celkem (mil. EUR) 1 097,3
            1. Francie 104,5
            2. USA 86,8
            3. Velká Británie 72,2
            4. Nizozemsko 71,0
            5. Čína 66,6
            6. Rakousko 57,9
            7. Itálie 56,0
            8. Švýcarsko 48,8
            9. Belgie 44,6
            10. Polsko 42,2

            Zdroj: Spolkový statistický úřad, únor 2013, (Statistisches Bundesamt – Destatis)

            Opět se skromě dotáži: „Kde máte to Rusko?“

        • Germanicus napsal:

          Jó, kvalita života se u nás jaksi propadá.
          http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ekonomika/Dnes-muzete-mit-hlad-i-kdyz-mate-praci-upozornuje-docentka-Svihlikova-305913
          Vím o tom své. Společně s manželkou podporujeme potravinami (těstoviny, rýže, olej) jednu rodinu s malými dětmi v jednom okresním městě. Otec má práci v lese, ale vydělané peníze pohltí nájem a energie. Pracující chudoba…

    • Admirál napsal:

      Fagane – „na území Krymu operují “neznámí ozbrojenci”. To jest naditéé=teroristé. S těmi se nevyjednává, ti se prostě normálně střílí. Nebylo od věci vyslat komando (ať ukrajinské, nebo třeba americké) a zkusit jich pár odstělit.“

      Ale ti neznámí ozbrojenci operují také například ve Lvově, co takhle jich také pár zkusmo odstřelit?

      • hans napsal:

        Jsou dva druhy neznámých ozbrojenců.

        Ti na Krymu jsou extrémně zdvořilí, kolemjdoucí lidi se s nimi fotí, oni sami po lidech nic nechtějí, své záležitosti s ukrajinskými vojáky řeší civilizovanou a mírnou cestou bez střelby, bez mrtvých a bez raněných. Na místě jsou na pozvání legitimních úřadů vzešlých ze svobodných voleb, spolupracují s policií. Nemají označení.

        Ti na západní a střední Ukrajině jsou jejich pravý opak. Násilní, bijí civilisty a střílejí po nich, s oblibou obsazují policejní stanice a odzbrojují policisty, obsazjí úřady, vyhánějí úředníky a táboří v jejich kancelářích, dezorganizují státní správu. V Brovarech (město za Kyjevem) tak prý obsadili město a oznámili lidem, že je budou živit a odevzdávat jim peníze na „revoluci“ ala Calvera. Na západní Ukrajině vytvářejí kontrolní stanoviště na silnicích a vymáhají od lidí z projíždějících autobusů mýto. Ozdobují se symboly majdanovského a banderovského hnuti a Banderu mají za vzor.

        První ozbrojence fagan a další (Šauerová,..) nenávidí a chtějí je postřílet. Druhé chválí a vyzdvihují. (zřejmě by si rádi zopakovali Babí Jar)

      • Fagan napsal:

        Nemám s tím žádný problém. Ovšem musel byste popsat, jak se „pohybují“. Ono pohybovat se zbraní v ruce, resp. třeba v pistolí v pouzdře na kterou mám papíry není žádný zločin. Ale s obrněnými transportery a automatickými zbraněmi, granáty a další výzbrojí charaktgeristickou pro VOJENSKÉ jednotky, už ne. Zajisté mi rozumíte. Nějaký ten maidonec s flobertkou prostě je něco jiného než SPECNAZ přiletivší z cizí země v Mi-24. Myslím, že přetahování se o slovíčka bv tomto ohledu nemá smysl.

        Němečtí sudetští Ordneři také měli semtam nějakou flobertku, klacek a také někoho zbili, ale naši četníci a pak i posílené jednotky armády tam dokázaly udělat v r. 1938 pořádek. Ne už ale v březnu 1939, kdy k nám přišel Wehrmacht. Rudá armáda nemá ani tolik „cti v těle“ povalit ten hraniční sloup a ohlásit vstup na naše území jak ti udělal Hitler.

        U janiky, jestli tu čte, tak zdravím, se píše, že tyto (ona nepochybuje že ruské) jednotky s fáborky zdravilo a vítalo tisíce lidí. Inzu, to ty Hitlerovce přeci taky, dokonce miliony, Janiko, miliony! Alespon podle počtu lidí, které jsme pak po válce odsunuli. Nehledě na to, kolik jich bylo před válkou. V takovém Chebu, Domažlicích, Tachově nebo Liberci muselo Hitlera vítat podstatně více lidí než na „blbém“ Krymu. Takže vyplývá z toho, že jejich vstup (v řádných uniformách s insigniemi jako je německá orlice, hákový kříž a hodnostní označení armády a jednotek německé branné moci anebo značení a hodnostní hierarchie německých zvláštních jednotek SS) byl v pořádku, protože chránil podstaně větší „menšinu“ než je pouhých 17.7% lidí ruského původu žijících na Ukrajině oproti našim skoro 40% sudetských Němců?

        Nevím, možná si myslíte že ano, anebo že to co platí pro Rusko neplatí pro kohokoliv jiného.

        • hans napsal:

          Ale fagane, to vy upíráte Rusku stejná práva jaká si USA i Česká republika uzurpovaly už dávno. Vy tady tvrdíte, že pro Rusko mezinárodní právo neplatí. Vy rasisticky upíráte krymským Ukrajincům práva která přiznáváte Chorvatům, kosovským Albáncům…

          Nepravda, naši četníci nedokázali udělat roku 38 pořádek, ordneři se zmocnili Aše a okolí, Varnsdorfu. EU intenzivně několik měsíců tlačila na ukrajinské četníky aby pořádek nezaváděli a teď se ukrajinští dědici ordnerů zmocnili Kyjeva, západu Ukrajiny a terorizují obyvatelstvo už i v Oděse http://ukrnovosti.net/?p=2377 .

          Když si berete za analogii 2.sv. válku, tak Krym je analogie Slovenského povstání – odmítnutí vlády hákového kříže (resp. dnes banderovského trojzubce) a po osvobození části země příchod pomoci – tehdy např. Fajtlových letců.

          • Fagan napsal:

            Asi jste nedával při hodinách dějepisu pozor anebo špatl lživé noviny…

            Do Chorvatska ani Kosova nevnikla armáda cizího okupačního státu. Navíc zbaběle neoznačená a chovající se jako žoldácké teroristické komando. To byla ryzí občanská válka těch méně vyspělých spoluobčanů co si chěli dále vydržovat ekonomicky vyspělejší a schopnější živitele, zatímco oni o soužití se svými zaostalejšími, a jak se ukázalo později co do míry brutality, i brachiálně primitivnějšími spoluobčany, rozhodně nestáli. Takže postupně od soužití se Srby utekli jak Slovinci (kde dneska jsou ekonomicky a úrovní demokracie a kde jsou Srbové, že?), Chrovati, muslimští Bosňáci, nakonec i ti Černohorci, co s nimi do poslední chvíle drželi „federaci“ – od nich nakonec utekli. Manželku, co opustí popořadě za sebou čtyři muži, není s největší pravděpodobností podváděná chudinka, ale daleko spíše zlolajná mrcha a nesnášenlivá semetrika.

            Kdybyste chtěl srovnávat se zeměmi bývalé Jugoslávie, museli by euromajdanisti začít vraždit jako Miloševič ve Srebrenici, Vukovaru nebo Sarajevu. Zakládat koncentráky a musely by se najít první hromadné hroby, jako ten v Račaku. Pak by (ovšem na základě tak širokého konsensu jaký byl v r. 1999) kdy proti byla jen Čína a Rusko a celý civilizovaný svět by musel souhlasit, pak snad ano, hansi.

            To by ovšem Rusko muselo najít jiného spojence než jsou další 3 až 4 další totalitní diktátorské režimy světa, které neznají pojem parlamentní demokracie a lidská práva.

    • ernest napsal:

      „Naše evropská kultura, spočívá na diplomacii a neexistuje možnost, řešit nějaké požadavky násilím. Násilí je akceptovatelné jen jako obrana proti agresorovi, který porušuje státní hranice a územní celistvost“. KONEC CITÁTU.
      Platí to také o Majdanu?

  21. Mathias napsal:

    Na celou tihle eskapádu nemám jednoznačný názor, protože mi zoufale chybí informace. Z českých médií je rozhodně nečerpám, protože jim po minulých zkušenostech nevěřím ani dobrý den. Zaujaly mě na tom v podstatě hlavně dvě věci.
    1) jak je EU totálně bezzubá a bezbranná. Jaké sankce si představují, že na Rusko uvalí? Přestanou od nich demonstrativně kupovat ropu a plyn? Jakmile se Rusko napojí na Čínu, nebude už EU vůbec potřebovat. A kec o tom, jak nám potřebují prodávat svou ropu, jsou opravdu k smíchu.
    2) že naši spojenci absolutně netuší, jaká je situace v našem regionu. Naposledy to krásně demonstrovala CNN, která nejdřív umístila Irák do SRN a teď zas uvedla, že s Ukrajinou sousedí Československo. Ptám se sám sebe, byli by tihle lidé ochotni prolét za nás (své spojence) jediné deci krve, když ani netuší, že ČSSR už víc jak 20 let neexistuje. Docela mám strach z budoucnosti tohoto regionu.

  22. hans napsal:

    Podle prokyjevských novin http://vesti.ua/strana/40514-v-mvd-nachalis-massovye-uvolnenija
    ve středu bude vláda v Kyjevě projednávat úsporná opatření, jejich součástí bude zrušení veškerých příplatků k základní mzdě (za hodnost, přesčasy, práci s tajnými materiály, atd.) v rezortech vnitra a tajné služby. V tajné službě to znamená snížení platu o 2/3, v policii o něco míň. V kyjevské oblastní správě vnitra podle tamní mluvčí už stovky lidí píší žádosti o penzi (po 20 letech služby mají nárok na výsluhy). Dopravaváci také masově odcházejí, v Kyjevě totiž „neznámí ozbrojenci“ z majdanu už jich 5 zastřelili.

    Kyjevská vláda je bezkonkurenčně nejpitomější smečka pitomců všech dob a národů. Snižovat platy bezpečnostním složkám…

    Jo, a jak se píše o mobilizaci ukrajinské armády, to jsou jen propagandistické kecy na oblbnutí davu. Ve skutečnosti ministerstvo obrany a genštáb vyhlásili jen „mimořádné cvičení“. Což v praxi znamená, že evidují vybrané specialisty a posílili ostrahu citlivých objektů. Žádné odvody ani jiné akce neprobíhají.

    • Rošádek napsal:

      Zajímavé označení novin na doméně .UA jako „prokyjevské“. Tedy jinými slovy, nikoliv vlastizrádné, že.

      • hans napsal:

        ano, protože podporují kyjevskou vládu.

        Když napíšu proukrajinské, nebude zřejmé koho podporují – legálního prezidenta, nebo kyjevské neústavní samozvance, obyvatele Ukrajiny odmítající státní převrat v Kyjevě, nebo ty co převrat podpořili, krymské Ukrajince směřující k nezávislosti…

      • hans napsal:

        A je pozoruhodné, jak automaticky předpokládáte, že všechny noviny na jedné doméně budou zastávat jednu politickou linii a držet hubu a krok.

        • Rošádek napsal:

          Jenom pro Vaši informaci. .UA není jedna doména. Je to označení všech domén z Ukrajiny.
          Jinak je samozřejmé, že pokud některé portály z této domény vlastizrádně podporují cizí mocnost, se kterou je Ukrajina ve válečném stavu, musí to mít konsekvence.

          • hans napsal:

            Jenom pro vaši informaci, o doméně UA píšete vy (Březen 3, 2014 v 14.43), já pouze odpovídám s použitím vaší terminologie, aby jste mi rozuměl. Takže si laskavě urovnejte termity ve své lebce.

            Ukrajina je ve válce? Ježižmarjá a ví to ukrajinská vláda? Vyhlásila válečný stav? Co na to ukrajinský prezident a vrchní velitel Janukovič? nebo jste se nechal obalamutit kecy z fejsbůku?

          • hans napsal:

            Vyjasnilo s kým je Rošádek a spol. ve válečném stavu http://putnik1.livejournal.com/2807815.html shrnutí. ozbrojení majdanovci vyrazili na východ Ukrajiny, pohybují se ve skupinách do 100 lidí. Místní lidi mluví psí řečí (to je po rošádkovsky ruština) a to jim stačí jako důvod zbití. Milice se jim vyhýbá s odůvodněním, že oni jsou nová vláda.

          • jozka napsal:

            Jen tak pro vasi informaci, .ua JE domena 🙂

          • hans napsal:

            Ukrajinská armáda evidentně s nikým válčit nechce, když musel Jaroš vyhlásit mobilizaci svých (ilegálních) teoristických bojůvek.

            Rusové ústy Matvijenkové prohlásili, že trvají na teritoriální celistvosti Ukrajiny, že nehodlají s Ukrajinou válčit a že budou respektovat výsledek krymského referenda. Handlování může začít, míč je straně Kyjeva.

            Jinak Doněck a Lugansk neuznávají legitimitu kyjevské vlády. SBU (tajná služba) Dněpropetrovské oblasti taky ne. I v Charkově se milice přidala k lidem. To je jiná revoluce než si naši politici naplánovali…

    • Řezníček z Brna napsal:

      V iráku rozpustili Amíci bezpečnostní irácké služby a pak toho hluboce litovali.

  23. český maloměšťák napsal:

    Obama dává pomalu pacičky pryč už dokonce od Izraele :

    http://www.reuters.com/article/2014/03/03/us-palestinians-israel-obama-idUSBREA2204120140303

    Za čas ho totiž nebude potřebovat, respektive nebude potřebovat tolik arabské ropy. Potřebovat ale bude vysoké ceny ropy – US ropa je totiž ve velké své mase ekonomicky netěžitelná – pokud by cena ropy měla klesnout pod cca 80 USD /uvádí se rozptyl 65 – 85 USD, přesnou částku nezná nikdo kromě firem, které ropu nekonvečním způsobem těží/…a objevují se další náklady – např. na transport, viz aktuální vyjádření W. Buffeta který vlastní firmu na výrobu přepravních nádob na ropu
    http://www.washingtonpost.com/business/buffett-says-rail-tank-cars-need-upgrades-for-oil/2014/03/03/32eed0ec-a2d0-11e3-b865-38b254d92063_story.html
    …tedy pokud by cena ropy klesla – je US ekonomika i geopolitická situace opět obtížná /trochu to připomíná skutečný důvod pádu perestrojky a dekompozice SSSR – náhlé a záhadné snížení svět. cen ropy pod úroveň tehdejších nákladů na její těžbu v SSSR, ale to je jen taková zajímavůstka, nejde o analogii.
    —————————————————————————————————————-
    Balkánské války oslabily Evropu. Stejné má zapříčinit válka na Ukrajině.
    Buď jsou v čele EU kreténi nebo spolupachatelé.

  24. hans napsal:

    A co říkají obhájci evropských hodnost na nejnovější návrh poslanců nyní vládní strany Batkyvščina: 3 až 10 let natvrdo za přijetí dvojího občanství?

  25. Karl napsal:

    Zajímavý odkaz k problematice: https://www.youtube.com/watch?v=neu9Yphl6hI

  26. Kanalnik napsal:

    Zapadni politici celou sitaci dal a dal rozes.raji, to by jeden zaplakal… je takovy amaterismus vubec mozny? Takhle se diplomacie nedela doprcic! Izolovanim Ruska to vsechno jeste zhorsuji a nakonec nam vypestuji neco fakt nebezpecneho…

  27. Admirál napsal:

    „3. března 2014 – Podle vyjádření zdroje z vlády Autonomní republiky Krym již více než 1 500 příslušníků vnitřních vojsk a asi 1 700 příslušníků pohraniční služby, dislokovaných na území poloostrova, složilo přísahu věrnosti krymské republice. Také díky tomu je přechod moci na úřady v Simferopolu zcela poklidný. Podle téhož zdroje v současnosti probíhají jednání s některými vedoucími strukturami o jejich vyvázání ze vztahu ke Kyjevu. O víkendu vrchní velitel ukrajinského námořnictva Denis Berezovskij vyjádřil podporu současnému proruskému vedení Autonomní republiky Krym a vyhlásil věrnost lidu Krymu. Ve své funkci po jmenování „vládou“ v Kyjevě tak vydržel jen několik hodin a nyní je vyšetřován pro vlastizradu. Předseda rady ministrů Autonomní republiky Krym Sergej Aksjonov dnes oznámil rozhodnutí o vytvoření Pozemních a námořních sil Krymu. Do jejich čela byl jmenován právě Denis Berezovskij. Premiér Aksjonov vyzval všechny příslušníky ukrajinských silových struktur na Krymu, aby se podřídili výlučně jeho rozkazům.“

    Tak a Ukrajina má armády hned 2 armádu kyjevskou a Krymskou.

    • hans napsal:

      Podle jiného zdroje už k nim přešlo skoro 6000 vojáků včetně osazenstva letecké základny. Pobavil mě stav techniky: 42 MiG-29 (teoreticky skoro 4x víc než naši) + 4 L-39, ale letuschopné 4+1.

  28. VaclavP napsal:

    Moc dobře napsaný článek

  29. Admirál napsal:

    Dotaz: Kde mají mobilizovaní Ukrajinci u nás legálně či nelegálně pracující hlásit?

    Už ministerstvo vnitra organizuje speciální lety do Kyjeva?

    Kolik jich uposlechlo mobilizačního rozkazu a je v kasárnách?

  30. Mathias napsal:

    Není to tak úplně k článku samotnému, ale právě jsem viděl na ČT v Událostech komentářích úplné dno novinářské žumpy v podání jakési bezvýznamné novinářské nuly referující rozechvělým hlasem z Kyjeva a vzpomněl jsem si na Kojzara a Rudé právo. Netuším, kolik lidí jim tuhle hnusnou propagandu baští, ale mám obavu, že se pravdu o Ukrajině a Krymu nemáme šanci dozvědět.

Komentáře nejsou povoleny.