Majčika polemika se Signálními šátky – Historie strašlivá, která se v jedné škole udála aneb Šátek je jenom šátek


napsala  Majka

 

Vědci říkají, že (nemáme věřit článkům, které začínají slovy „vědci říkají”, ale kromě toho, že) naše myšlenky a rozhodnutí vytváří cit. Rozum tomu pak dělá advokáta.

Takže pokud jde o ty studentky, jednu ze Somálska a druhou z Afghánistánu, cit mi říká toto:

Somálsko i Afghánistán jsou země, kde se špatně žije. Ženám zvláště. Ženská obřízka v Somálsku, o které se nechci šířit… Proto si říkám, že když dívka z takové země chce studovat a když jí to její rodiče dovolí, zaslouží si podporu a ne házení klacků pod nohy. A kde je psáno, že ty dívky mají v úmyslu pracovat v nemocnici v Podolí? Třeba chtěly jako zdravotnice pomáhat ženám a dětem ve své vlastní zemi. Třeba tam u nich neměly možnost potřebnou kvalifikaci získat. Třeba bude svět o něco lepším místem, když jim umožníme tu kvalifikaci získat.

Takže tohle mi říká cit a teď dostane slovo advokát Rozum, aby se pohádal s advokátem těch, kterým jejich Cit říká, že „tady žádné šátky nechceme”.

Důvodů, se kterými jsem se setkala v internetových diskusích, bylo několik. Budu postupovat od těch nejméně závažných.

1. Je to neslušné. Společenská pravidla to nedovolují. – Ale dovolují. Ženy si narozdíl od mužů mohou ponechávat v místnosti, salónu, kostelu, soudní síni klobouk nebo šátek na hlavě. Dáma klobouk odkládá pouze při jídle nebo v divadle, když nesedí v lóži. Na to mi někdo odpověděl, že školní třída není chrám nebo soudní síň, což opravdu není. Ale není-li neslušné mít pokrývku hlavy v těchto místech, jistě školní třída není prostorem méně posvátným. K tomu Jahelka http://www.youtube.com/watch?v=5ifHq89TQfg

2. Školní řád to nedovoluje. Viz bod 1. Školní řád oblečení, které je v rozporu se slušností. Pokrývka hlavy u ženy (pokud to není obrovský klobouk bránící ostatním vidět na tabuli) v rozporu se slušností není. Ostatně za závažných důvodů – někdo se s odkrytými vlasy cítí neoblečený – lze udělit výjimku.

3. Hygienické důvody. Nedovedu posoudit. U nás ve městě na medicíně studují muslimské studentky. Není dne, abych některou z nich nepotkala. Nosí hidžáb. Nevím, jak se to řeší, když mají praxi v nemocnici, ale protože jsem neslyšela o žádném problému, asi došlo ke konsensu. A s tímhle hygienický problém nemáme? http://img.ct24.cz/cache/616×411/article/50/4964/496301.jpg?1377013378 http://www.satmarky.sk/images/hospic_historia/a_sestra_Ulrika1_big.jpg

4. „Co by se stalo, kdyby se některá z nás v Saudské Arábii prošla po ulici v bikinkách?” – Pravděpodobně něco strašného. Já bych se v Saudské Arábii neprocházela po ulici v bikinkách. Já bych se neprocházela v bikinkách ani po Praze, a to ani v případě, že bych očekávala, že mě městský strážník nechá na pokoji, protože bych se bála, že se na mě budou lidi divně koukat. (Já bych si teď už nevzala bikinky ani na pláž, ale z jiných důvodů.) Kdybych navštívila Saudskou Arábii nebo Írán, pohybovala bych se na veřejnosti v oblečení, ve kterém bych nebyla nápadná. Pokud bych v Turecku chtěla vstoupit do mešity, dala bych si na hlavu šátek a vzpomněla bych si, že v Římě a v Řecku se nesmí do chrámu v tričku bez rukávů a minisukních. Ovšem kdybych navštívila zemi, kde místní ženské obyvatelstvo chodí nahoře bez a v sukni z trávy, trvala bych na tom, že chci mít na sobě aspoň tričko a sukni nebo kalhoty. On je totiž rozdíl být nucen na sebe něco navléknout (hrozí nepohodlí) a být nucen něco

svléknout (trpí stud). Nehodláme se přizpůsobovat amazonským indiánům v tom, že u nich budeme chodit nahatí, tak proč by se musely nám přizpůsobovat ženy, které si připadají nahaté s odkrytými vlasy?

5. „Ony ty šátky stejně nenosí ze své vůle, nutí je k tomu rodina.” – Takže škola je naopak bude nutit, aby je nenosily. Na holky bude tlak z obou stran. Fajn.

6. „Když někdo chce u nás žít, musí se přizpůsobit.” – Věčná škoda, že se tímto pravidlem nikdy neřídil bílý muž a bílá žena. Taková britská sáhiba v koloniální Indii by v sárí jistě vypadala malebně. Stejně jako antropolog na Nové Guiney, který by se přizpůsobil místním zvykům tím, že by chodil přioděn pouze v pouzdru na penis. Běloši se nejenže nikdy nepřizpůsobili svým oblečením místním lidem, ale naopak v horším případě nutili místní lidi chodit v bělošském oblečení. Mimochodem, ten projev australského premiéra, na který se odvolává doktor Klener, je hoax. Nevím, jak vznikl, ale možná jako vtip, který ocení především ten, kdo si vzpomene, kdo byli předkové dnešního bělošského obyvatelstva Austrálie a jak se tam zacházelo s původním obyvatelstvem.

7. Budu se trochu opakovat, ale „když mi u nich nesmíme tohle, nesmějí u nás oni dělat tamto” mi nepřipadá úplně logické. Má tady platit reciprocita? Pokud to, že u nich „nesmíme tohle” pokládáme za nesprávné, pak bychom se neměli chovat stejně nesprávně. A nebo to pokládáme za správné, budeme jim zakazovat „tamto” a nebudeme se nad ně povyšovat kvůli tomu, že se u nich nesmí „tohle”.

8. Ve škole se nesmí nosit náboženské symboly. Že by? Světský charakter státní školy jsem doposud spatřovala v tom, že tam náboženské symboly nebudou viset na zdi. Jestli mohou viset na učitelích nebo na dokonce žácích snad žádným předpisem řešeno není. Nejsme ve Francii, kde to platí, a nejsem si jistá, jestli Francouzi dělají dobře. Pokud by dilema stálo tak, že dítě bude buď chodit do školy v šátku, nebo zůstane doma, dala bych přednost tomu, aby chodilo do školy.

9. Ale je ten šátek náboženský symbol nebo dokonce „ostentativně nošený” náboženský symbol? Tam, kde je zvykem nosit šátek, ho nosí všichni. Tam, kde se ženy zahalují, se zahalovaly už před islámem, původně kvůli ochraně před sluncem. Bývalo to privilegium bohatých žen. Vlastně i v Evropě poměrně nedávno dospělé ženy „bez něčeho na hlavě” nevycházely z domu a pozůstatkem této tradice jsou závoje nevěst. Tohle jsou pakistánští křesťané: http://i.idnes.cz/12/041/cl5/BTW380bf4_Pakistan_Christmas_ANJ103.jpg a tohle jsou muslimky z Tuniska http://www.theepochtimes.com/n2/images/stories/large/2009/12/10/Tunisie-Tunis-jeunesfilles_20091215_OlivierChartrand_medium.JPG a tohle je z Mali http://www.thisfabtrek.com/journey/africa/mali/20080225-kinieba/bamako-aisha-nanny-twins-daniel-david-4.jpg .Korán předepisuje nevyzývavé oblečení. Co si pod tím kdo představuje, vychází z místních tradic. Někde si pod slušným muslimským oblečením představují barevné, rozevláté, bohatě zdobené šata. A kupodivu se stává, že v zemích s islámským obyvatelstvem bývá nošení šátku postaveno mimo zákon (a část žen pak nevychází z domu, protože se stydí vyjít na ulici).

10. „Šátkem to začne, pak začnou nosit burky, potom donutí nosit burky nás a nakonec zavedou právo šaría.” Myšlenkový klam kluzkého svahu, kde se vychází z toho, že po prvním kroku následují neodvratně další kroky, až se nakonec stane něco strašného. Já bych to spíš přirovnala ke schodům. Na kterémkoliv stupni se můžeme zastavit a vrátit se zpátky. Nemusíme povolit věc, která už představuje něco proti něčemu jen proto, že jsme předtím povolili něco neškodného.

11. „Zatím je jich málo, ale jen co se k nám začnou stěhovat a budou mít hodně dětí…” – A „oni” mohou za to, že „nám” se nechce mít víc dětí než 1,3 na ženu?

Nejspíš kolem své země nechceme znovu natáhnout ostnatý drát. Takže nám sem polezou lidi. Třeba i takoví, jejichž zvyky nám nebudou po chuti. Ale když chceme proti něčemu bojovat, pak ne proti prkotinám. Jistěže nebudeme trpět vraždy z důvodu cti nebo ženskou obřízku. Domácí násilí je také nepěkná věc, ať už se ho dopouští kdokoliv. Ale neplýtvejme silami na boj proti zakrytým vlasům. Nebo trváme na návratu k českým tradicím?

Tak tady jsou:

PS:

Ředitelka školy říká, že o šátky původně vůbec nešlo. http://www.lidovky.cz/reditelka-kritizovane-skoly-o-satky-u-muslimskych-divek-puvodne-neslo-13r-/zpravy-domov.aspx?c=A140827_191941_ln_domov_ele

Zajímavé odkazy:

Muslimské oblečení infografika: http://www.newslab.cz/satky/

A pokud toužíte si koupit muslimské oblečení, třeba elegantní nikáb nebo velmi krásné šátky v různých barvách, můžete tady:

http://islam.shop1.cz/

Wikipedie o právu šaría:

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ar%C3%ADa

http://borivojfilip.wordpress.com/2013/08/12/5-uplnych-blabolu-o-islamu-kterym-mozna-verite/

Příspěvek byl publikován v rubrice Majčin pokojíček se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.