Hitlerjugend Jamnitz a není to vlku trochu jinak?


napsal Navajamm

som si vedomý citlivosti témy aj toho, že pôvodný článok napísal „domáci pán“, no odhodlal som sa napísať túto polemiku práve z veľkej úcty k intelektuálnej poctivosti šéfa tohoto blogu a z veľkej úcty k „zákonom Kosy“.
Nemienim polemizovať o tom, či je prípustné hnednutie našej spoločnosti, ani o tom, či je správne, aby po našich mestách a mestečkách znovu verejne pochodovali deti v uniformách a tým skôr v uniforme Hitlerjugend. Toto sa stať nesmie a v záujme objektivity a „kosířskemu – padni komu padni“ by sme mali vziať do úvahy všetky dôležité informácie o tomto incidente.

Parlamentné listy (http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Dejepisna-soutez-pro-deti-Nejsympatictejsi-byli-Hitlerjugend-Nedelame-si-legraci-396060) o tejto súťaži píšu na prvý pohľad tendenčne, preto som si našiel aj iné zdroje a prekvapilo ma, že objektívnejšie informuje napríklad aj Blesk:
Stadiaľ citujem:
„Ředitel Hirt také přiblížil průběh soutěže. „Družstva složená ze studentů jednotlivých škol v průběhu soutěže plní nejrůznější úkoly, které se vztahují k danému tématu. Jedním z úkolů je také prezentace družstva v kostýmu, který má souvislost s daným obdobím. V něm se tým představuje na začátku celé soutěže a získává první body do celkového hodnocení. V letošním ročníku jsme měli v soutěži dvě mužstva – první Bombarďáci se nechali inspirovat zbraněmi a převlékli se za bomby určené pro jednotlivá města, např. Nagasaki, Drážďany apod. Druhé zvolilo kostým Hitlerjugend, podle něhož bylo také pojmenováno,“ uvedl Hirt.“.
Predovšetkým teda – nešlo o verejné vystúpenie. Bola to uzatvorená dejepisná súťaž na škole s presnými pravidlami, kam spravidla majú prístup len žiaci a pedagógovia. Všetci zúčastnení vedia, že ide o divadlo a vydávať tieto vystúpenia za propagáciu nie je férové. A presne to urobili Parlamentní listy.
Mimochodom, mne osobne (po tom, čo som napísal pred časom na Kose o Hirošime) by som mal veľké výhrady proti družstvu Bombarďáci, z ktorého jeden člen má na sebe nápis Hirošima a druhý Drážďany. Keby sme tieto kostýmy chápali ako propagáciu.
Takže buďme fér. Vedľa seba stoja dva kostýmy: bomba na Hirošimu a Hitlerjugend. Buď sú obidva propagáciou, alebo obidva dobovou ilustráciou. Podčiarkujem, že ide o družstvá z tej istej školy, takže sa dá predpokladať aj rovnaký prístup k spracovaniu témy.
Ak ale všetci chápeme, že deti nie sú nadšené masovým bombardovaním, ako to, že sa nám zrazu zatemnilo a nechápeme, že nie sú nadšené ani Hitlerjugend?
Ako to mysleli sami organizátori a účastníci:
“ Jako bývalý učitel dějepisu a občanské výchovy si neumím představit, že by někdo z pedagogů v rámci takové soutěže třeba jen náznakem vyjádřil sympatie k této totalitní době. A podle mého názoru v žádném případě ani k něčemu takovému nedošlo. Mluvil jsem s panem ředitelem Hirtem ten mi sdělil následující: „Byli jsme si vědomi citlivosti zvoleného tématu, proto jsme se v úvodní prezentaci, která je divadelním výstupem, omezili pouze na dobové oblečení a představení družstva v historických souvislostech. V dalším soutěžním klání je družstvo již posuzováno podle toho, jak vystupuje, jaké má znalostí, dále podle schopnosti reagovat na danou situaci, jak umí improvizovat apod.Období druhé světové války je velmi rozmanité, obsáhlé a hlavně složité, má především své stinné stránky, historie Hitlerjugend k němu také neodmyslitelně patří a to byl jediný důvod, proč jsme zvolili tento název a kostým“. Jinými slovy to považuji za zajímavý nápad, žáky a učitele bych pochválil za jejich kreativitu a maximální snahu ukázat atributy tehdejší tragické resp. „šílené“ doby a rozhodně v tom nevidím žádnou kauzu, kterou je třeba se zabývat. Věřím, že pan ředitel ten pro mne až podivný a nesmyslný tlak ustojí a bude nadále podporovat žáky a učitele v jejich nápaditosti,“ sdělil Roman Křivánek. ředitel příspěvkové organizace Kraje Vysočina  pro celoživotní vzdělávání učitelů Vysočina Education.
O historickom podtexte tejto súťaže sa vyjadril napríklad aj špecialista na túto dobu historik Jiří Padevět (ktorý sa ani náhodou nedá porovnávať s Krystlíkom spomenutým v článku):
„Při výuce dějepisu se nelze tvářit, že se některé věci nestaly a některé organizace neexistovaly. Na první pohled vypadá fotografie poněkud bizarně, ale pokud je učitel dějepisu normální, nejde podle mého názoru o nic skandálního,“ uvedl historik Jiří Padevět.
Mimochodom, pri historických filmoch nám nacistické symboly a uniformy nevadia, ani presvedčivé výkony hercov, lebo všetci vieme, že je to divadlo a herci nevyjadrujú svoje osobné presvedčenie.
Takže, vlku, ak by z tohoto incidentu malo niekomu „padnúť“, tak nebuďme nespravodliví, aby sme najviac naložili deťom a učiteľom príslušnej školy.
Berme do úvahy, že celý incident by nevyvolal takéto pohoršenie, keby sa nedostal pred neinformovanú verejnosť, ktorá nepozná a nectí pravidlá súťaže a tomu, čo sa stalo, podsúva vlastnú ideologickú interpretáciu.
Z tohoto pohľadu sa previnili najmä:
– neznámi účastníci (odhadujem, že družstvo bez skvelých vedomostí a bez ocenenia), ktorí sa po vyhlásení výsledkov sťažovali na chovanie družstva z Jemnice. Je to neférové a nešportové.
– neznáme osoby (možno tí istí sťažovatelia), ktorí informovali tlač. Je to čistá podpásovka, lebo s reakciou neúplne informovaných žurnalistov si mohli byť dopredu istí.
– novinári (napríklad „spa“ z Parlamentních listov), ktorí aj pôvodne uverejnené správy (echo24) ideologicky učesali tak, aby zapadali do vlastnej agendy. Pekný príklad zneužitia žiackej súťaže – toto je podľa mňa ten novinársky hyenizmus.
Na záver ešte raz spomeniem, že je dôležité nezabúdať na všetky zbytočné obete a nedopustiť, aby sa táto doba totality a utrpenia vrátila.
Len… zamerajme svoju energiu správnym smerom a buďme pritom poctiví.
Vlkova odpověď:

Bratře  Navajamme jsme jedné krve  ty i já. Kosa  jsi dneska ty  zrovna tak jako já. A  že máš na cokoli jiný názor  než já? A proč bys neměl mít? V pravidlech prostoru je  výslovně uvedeno, že  není nutné souhlasit s   vlkem nebo jiným autorem Kosy. Takže  znovu – proč bys měl souhlasit s mým článkem nebo  jeho vyzněním?

Když jsem psal svůj článek

Od usmiřování a omluv přes Krystlíka až k Hitlerjugend Jamnitz

byl jsem si, více méně vědom, že nějaká taková reakce jako od tebe,  může dorazit. Jakkoli jsem se jí snažil  v textu  předejít. A  bylo mi zřejmé, že  přesně se stejnými argumenty  se budou hájit  ti, co  se na tom, pro mne osobně  naprosto nepřijatelném skandálu nějak podíleli.  Nejdu po těch dětech, těm, jak píšeš, nehodlám nakládat.

Jiná kategorie jsou pro mne učitelé v Jemnici i ti  co organizovali tu soutěž a  také – rodiče těch kluků. A také všichni samozvaní kazatelé jediné správné morálky, kteří v tomto případě  zarputile mlčí.

Na druhou stranu pro mne není podstatné, proč  někdo pustil informaci na veřejnost – mimochodem – ty fotky kluků jako Hitlerjugend  Jamnitz a chlubení se jejich úspěchem, byly  umístěny  i na oficiálním webu školy. Takže  osobně  bych do konstrukce  toho, kdo a proč mohl mít zájem na zveřejnění  informace osobně rozhodně přidal,  mimo prostých neschopných závistivců,  třeba  také obyvatele obce kteří mají stejný problém jako jako já s protektorátním názvem Jamnitz, či  vůbec  s tou hroznou dobou, kdy  se obec  takto nazývala.. Důvod k takovému postoji se najde velmi snadno. Ve  Wikipedii  pod heslem Jemnice lze  nalézt například toto:

Jemnická Židovská čtvrť leží v jihovýchodní části městského centra u zámku – dnes jde o ulici U Templu, Zámeckou a Havlíčkovo náměstí. Dodnes zde stojí 22 z původních 31 domů včetně chederu otevřeného v roce 1812 v ulici U Templu čp. 160 a čp. 27 v Zámecké ulici, což byl původní obecní dům s rabinátem.[17]
Ve 30. letech 19. století židovské ghetto vyhořelo. Zdejší synagogu z roku 1649 zbořili nacisté v roce 1942, kdy byli také všichni místní židovští obyvatelé transportováni do Terezína.[18] Na místě připomíná synagogu a židovské oběti holokaustu památník instalovaný v roce 2006.[19]

Jemnická židovská komunita přestala oficiálně existovat v roce 1940.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Jemnice

Třeba  někdo z těch, co šel tenkrát  v roce 1942 do terezínského transportu,  přežil. A reagoval na tu zprávu a fotku na webu školy. Nebo někdo z jeho potomků.  Kterým se  prostě onen počin, provozovaný navíc  s požehnáním školy a krajských školních orgánů, hrubě nelíbil. Stejně jako se  velmi ekluje  mně osobně.

Nechť se na mne nikdo nezlobí,  ale  já to omlouvání nemohu přijmout. Podobně jako jsem nemohl přijmout   to,  do Osvětimi k výročí osvobození vyhlazovacího tábora  nebyl pozván představitel nástupnické mocnosti po té, která  tu dokonalou továrnu na smrt osvobodila ačkoli vnuk velitele tábora – Rainer Höss se oficiální pozvánky  dočkal.

A to nebyl v uplynulých měsících od  začátku tohoto roku jediný incident tohoto druhu! Stačí si připomenout polský trucpodnik na Westerplatte  nebo co možná nejokázalejší ignoranci oslav Dne vítězství v Moskvě!

Ale tak daleko jsem nešel. Já tenhle,  znovu opakuji – pro mne naprosto nepřijatelný úlet, zasadil do kontextu českého mediálního a  politického posunu v pohledu na nacismus a  vlastní dějiny. Zmínil jsem, že nikomu nevadí  například:

-jakýsi nácek  Krystlík zcela volně a  bez odezvy  publikuje   cosi, co osobně  kvalifikuji jako Osvětimskou lež a nikdo nehne  prstem

-že  v Čechách nyní  jakési pokoutní nakladatelství, s podporou naprosto nepřijatelné figury  jménem  A.B. Bartoš vydává antisemitské spisky  prominentního protektorátního novináře – snad  Kraus  se jmenoval, který byl hned po válce  pro bezpříkladnou kolaboraci s nacisty  okamžitě popraven – opět, aniž by ta jeho reinkarnace  někomu oficiálnímu vadila

-že  naopak oficiozní diskurs  ale  má pochopení pro pro Sudetské Němce  a omlouvá se až do úplného omlouvání- viz brněnský magistrát

-že takový  Klvaňa a  spol. pojali velmi svérázně  české dějiny  od  data  9.5.1945, kdy  podle nich  Češi a Slováci jen vyměnili jednu vyvražďovací diktaturu za druhou.

Jestliže  TOHLE  VŠECHNO  nyní nevadí, tak proč  by měla  v obecném prostoru vadit  parta  nazývající  se, s vědomím rodičů a školy a  s podporou krajských školních orgánů Hitlerjugend  Jamnitz?

Schválně Navajamme,  jak by  asi podobná akce  a vystoupení bylo přijato někdy  v roce 1947? Ne v roce 1948 nebo později, aby nemohl být použit  argument o komunistické indoktrinaci, ale  v roce  1947! Kdy republika byla svobodná. Jaká by tehdy byla  reakce?  Uspěl by tehdy někdo z podobnou argumentací jakou předvádějí pánové Roman Křivánek. ředitel příspěvkové organizace Kraje Vysočina  pro celoživotní vzdělávání učitelů Vysočina Education nebo historik Jiří Padevět? Co se od té doby změnilo? Proč  dnes jsou možné věci, které by rozhodně neprošly  dva roky   válce?  Objevily  se snad nějaké důkazy, že nacismus  nebyl tak hrozný nebo že  holocoust byla  z velké části jen fikce  vítězů, kterou omlouvali svou válku?

Jak už řečeno v  úvodu, nějakou takovou argumentaci jsem předpokládal  už v původním článku. Proto tam, mimo jiné, stojí:

Nevadí to ani věčným kazatelům morálky  z pražské kavárny  a napojených kruhů. Zdá se, že  nacismus  a náckové, pokud  jaksi už nejsou vůbec in, tak jsou tak nějak společensky přijatelní. Když nevadí na Ukrajině a oficiálně  je podporujeme, tak proč by měli vadit  v Jamnitz??? Kde je páter Halík, Kocáb, Štětina, Kalousek, Jan Urban,  občan Schwarzenberg a další a  další kazatelé té správné  a nejsprávnější morálky? Nikde!   Zřejmě  je to nezajímá a nevadí jim to.

Ovšem zkouším si představit, jak by tihle  všichni vyšilovali, kdyby  ti nostalgičtí Hitlerovi mládežníci místo stejnokroje HJ napochodovali do sálu v uniformě  uzavíracích jednotek NKVD  nebo speciální jednotek Smeršč!  To by byl mediální tajfun !! Školská inspekce by už dávno převrátila  ZŠ  Jamnitz, pardon Jemnice  nejméně dvakrát  na hlavu. Tedy nejprve na hlavu a následně zase z hlavy na nohy a ředitel školy  by už dávno byl na  pracáku a učitel dějepisu nejspíš  také.

Aby  byl zcela  jasný záměr, který jsem těmi řádky sledoval, dovolím si znovu  zopakovat a zvýraznit  klíčovou  větu z toho výseku:

Ovšem zkouším si představit, jak by tihle  všichni vyšilovali, kdyby  ti nostalgičtí Hitlerovi mládežníci místo stejnokroje HJ napochodovali do sálu v uniformě  uzavíracích jednotek NKVD  nebo speciální jednotek Smeršč!  To by byl mediální tajfun !!

Pochybuješ o tom Navajamme? Já ani trochu! Dokonce soudím, že  kdyby  ti hoši na sobě  měli obyčejné dobové  uniformy  Rudé armády, pak by je určitě minul  titul nejsympatičtějších účastníků. Ačkoli by uměli stejně  a nejspíš na místním hřbitově  v Jemnici, nikoli Jamnitz, jich určitě  pár pohřbených v nějakém tom společném hrobě  bude.A  že tam jiné družstvo bylo jménem Bombarďáci, z ktorého jeden člen má na sebe nápis Hirošima a druhý Drážďany?

Chápu,  že  i s tímhle může  mít leckdo problém. Kdyby se někdo zeptal mne, tak bych tohle svému hypotetickému týmu také nepovolil. Příliš mnoho mrtvých, příliš mnoho. Jakkoli jdou na konto těch, co tu poslední Velkou válku rozpoutali – jako důsledek jejich konání.  Na  rozdíl od Hitlerjugend, která byla  součástí té příčiny, nikoli jejím důsledkem.

Nakonec  si nemohu odpustit srovnání situace v chápání nacismu a jeho symbolů u nás  a v Británii, kterou se  tak ráda ohání pražská kavárna, fungující jako náboženská policie  a snažící se určovat mravy. Aniž by k tomu měla  jakékoli oprávnění.

V roce 2005 princ Harry přišel na soukromou maškarní party v nacistické uniformě:

https://i0.wp.com/www.bbc.co.uk/staticarchive/7e8c1f15482c9fcd120abf302616312afa6a1c63.jpg

Byl z toho těžký skandál. Přesto, že šlo nikoli o oficiální školskou soutěž placenou z veřejných prostředků, ale opravdu o přísně soukromý podnik!

Na oficiálním webu BBC se k celé události dočíst také  toto:

Židovské organizace mladšího syna následníka trůnu obvinily z ostudné necitlivosti. Královská rodina už vydala prohlášení, ve kterém se Harryho jménem omlouvá všem, koho se jeho čin dotkl.

Princ Harry, který je po svém otci a bratrovi třetí v nástupnickém pořadí na britský trůn, se v oficiálním prohlášení omluvil a přiznal, že si kostým vybral špatně.

Přední britská židovská organizace jeho omluvu přivítala a uvedla, že kostým považuje nevkusný.

Obzvlášť vzhledem k tomu, že jen za dva týdny se koná vzpomínkový den holocaustu na památku 60. výročí osvobození nacistického vyhlazovacího tábora v Osvětimi.

Viz:

http://www.bbc.co.uk/czech/worldnews/story/2005/01/050113_royal_swastika_0620.shtml

Dodejme, že princ  Harry  byl tehdy jen o málo starší než ti kluci z Jamnitz.

Proč  britská královská rodina  cítila povinnost se tehdy omluvit a proč my, dnes, omlouváme totéž a to dokonce jako součást oficiální akce?

Bratře Navajamme,  jsme jedné krve ty i já. Ty  máš právo  nesouhlasit se mnou. Já mám stejné právo  na jiný pohled než ty. Normálka. Oba  s tím rozdílným pohledem umíme  žít. Aniž bychom žádali hlavu toho druhého.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka, Navajammova pošta se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.