Aktuální zkušenost s vysokým školstvím v ČR


napsal Mireček

V reakci na to co napsal Xaver a Edita bych se i já chtěl přidat se svojí troškou do mlýna. Mám totiž pocit, že ze svého pohledu mohu do obrázku o úpadku znalostí dnešních studentů doplnit informace, které dle mého názoru nemá ani jeden z autorů a to je vlastní zkušenost s dnešním školstvím. Vzhledem k tomu jak tito dva ve svých článcích srovnávali dnešní generaci studentů s předcházejícími, předpokládám, že oba jsou starší než já, protože já, čerstvý třicátník, žádné takové srovnání provést nemůžu, protože jsem ještě další generaci nezažil. 🙂

Svoje studium na vysoké škole jsem úspěšně ukončil zhruba před 6 lety a tak jsou moje zkušenosti s českým školstvím relativně čerstvé, ale hlavně aktuální, protože přerod našeho vysokého školství je dle mého názoru velice živelný.

Názor že dnešní studentská generace je výrazně hloupější než předchozí, slýchám velice často a většinou si tím autoři takového výroku povzdechnou nad tím, že celá generace je blbější čím dál tím víc a bude hůř. Jenže je si třeba uvědomit jednu zásadní věc. Ano, souhlasím s tím, že průměrný student vysoké školy dnes je hloupější než průměrný student před 30 lety. Jenže ten důvod není podle mě hloupnutí dnešní generace, ale nárůst množství studentů na středních a vysokých školách.

Když se totiž podíváte na dnešní vysoké školy tak zjistíte, že jsou primárně placené podle množství studentů. Pokud budete rektorem vysoké školy, co uděláte pro to, abyste měl víc peněz na svůj provoz? No přeci přijmete více studentů! No jo, ale ono už těch studentů co by zvládlo náročnost vysoké školy prostě víc není, jak z toho ven? No přeci snížíme náročnost našich oborů, aby více studentů zvládlo vychodit naší školu a my tak měli zajištěný stabilní přísun peněz.

Z úzkého pohledu vedení vysokých škol u nás je tento postup čistě logický, z makroekonomického pohledu je ale tento stav děsivý. Zvýšením množství studentů dochází k tomu, že větší procento populace studuje a tím pádem vysává peníze ze státního rozpočtu místo toho, aby tihle  študáci  dělali nějakou produktivní práci a do státního rozpočtu naopak přispívali ze svých daní. Pořád v Čechách ještě existují vysoké školy, které jsou natolik prestižní, že by pro ně snížení standardů na studenta znamenalo takový pokles prestiže, že by odliv jejich studentů byl horší než aktuální stav a z takových škol vycházejí esa o stejné úrovni jako studenti předchozích generací. Není jich ale mnoho.

Tohle ale není jenom hrozné z pohledu makroekonomického, ale i z pohledu velké řady čerstvých absolventů. Dochází totiž k tomu, že pokud se dnešní absolvent uchází o pracovní místo, na které je potřeba určitá dávka inteligence, nestačí mít jenom diplom. Dnešní zaměstnavatelé vysokoškoláků už totiž vědí, že dnes takový diplom nic moc neznamená a uchazeče si pořádně prověří. Schopný absolvent o solidní úrovni testem projde a absolvent z nekvalitní vysoké školy pohoří. Řekli byste si, že to je ideální stav, ale není to tak jednoduché. Teď si představte toho chudáka, co u pohovoru neuspěl, protože prostě nemá úroveň inteligence nebo znalostí nebo obojího  na vysokoškolské pracovní místo a tak to vzdá a musí jít pracovat někam jako doplňovač zboží, prodavač v obchodě nebo na jinou pracovní pozici, na kterou nepotřebuje vysokou kvalifikaci. Jenže personalisté pro tyto práce neznají úroveň našeho školství, protože nemohou mít tu zkušenost s tím, že by najali vysokoškoláka, který na práci o takové úrovni prostě nemá. Takového chudáka pak prostě odmítnou s tím, že tohle není práce pro absolventa vysoké školy, že je překvalifikován.  Takový člověk by jim brzo zdrhnul za lepším místem odpovídajícím pro absolventy VŠ.

Všechny děti ze středních škol se dnes snaží dostat na vysokou školu, protože to berou jako záruku získání lepší práce v budoucím životě. Vysoké školy nabírají větší množství studentů se sníženou náročností studia a tak máme větší množství studentů, kteří studují třeba obor „Uměleckořemeslné textilní disciplíny“ ve kterém se vysokoškolský absolvent naučí plést, drhat, příst na kolovrátku a další vysoce kvalifikované dovednosti. Takový člověk se pak může uchytit v nějakém skanzenu a jeho práce bude mít smysl a pro společnost je potřebná, ale je na to doopravdy potřeba vysoká škola? Nestačila by třeba jenom střední takového oboru?

Abyste si nemysleli, že se od takových VŠ absolventů snažím oddělit tak i já jsem absolvoval vysokou školu jen jisté  kvality. Asi  bych dokázal vychodit i „tvrdou“ vysokou školu. Každopádně tuto školu jsem absolvoval, takříkajíc, s prstem v nose a bez potřeby se nějak výrazně se  na studium soustředit. A lidé jako já by podle mého názoru neměli mít nárok získat diplom bez námahy. Jenom skutečná esa by měla mít možnost absolvovat tak náročnou věc, jakou by studium na vysoké škole mělo být.

Příspěvek byl publikován v rubrice Mirečkova pozorovatelská mise se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.