Jeden drobný, ale důležitý detail sestřelu SU 24, kterým s ezatím nikdo nezabýval


napsal Vojtěch

V tisku se hodně diskutuje setřel ruského SU-24 (přesněji SU-24M2). Píše se o varování turecké strany, které bylo opakováno vícekrát, na které ale ruští piloti nereagovali. Zachráněný navigátor ruského letadla pak tvrdil, že nepřijali žádné varování. Přitom varování bylo údajně zaznamenáno jinými letouny v dané oblasti. Psalo se např. o zachycení varování nějakým civilním letounem nad Středozemním mořem.

Zaujalo mě to, protože je těžké uvěřit, že by někdo toto někdo zkoušel zfixlovat a zkreslit pravdu. Vysílání signálu bylo zaznamenáno na záznamech tureckého  VCS (Voice Communication System). To by se dost těžko zfalšovalo a hlavně by se to asi dalo odhalit. To svědectví civilního letadla bude asi taky věrohodné, protože i na palubě letadla se zaznamenává komunikace.
Zjišťoval jsem, jaké radiostanice je v SU-24M2 instalované, protože tak nějak tuším, že  by nemusely  být plně kompatibilní se západními komunikačními standardy používanými v letectví. I české letectvo muselo v 90-tých letech řešit přechod na západní komunikační standardy k zajištění komunikační kompatibility při vstupu do NATO.
Dnes se mi podařilo nalézt článek uveřejněný na na mimořádně renomovaném portálu IHF Jane’s 360. Tento portál se zabývá analýzami v oblasti obrany a bezpečnosti se zaměřením na technologie a vojenskou techniku. Odkaz na článek je zde: http://www.janes.com/article/56295/russian-su-24m-communications-equipment-blamed-for-shootdown
V článku pan Reuben F Johnson, který píše z Kijeva (podstatný detail) uvádí, že ruští piloti zřejmě varování opravdu nemuseli slyšet, protože podle ruských expertů, kteří znají radiostanici R-862, které jsou v SU-24M2 instalované tvrdí, že tato radiostanice bez instalování zvláštního přídavného modulu nemůže přijímat nouzové komunikační kmitočty ani na VHF ani na UHF kmitočtech. Jelikož pan Johnson píše z Ukrajiny, je zřejmé, že tuto oblast měl možnost konzultovat s lidmi, kteří tu radiostanici opravdu znají. 
 
Jedna ze “záhad” sestřelu SU-24 se tím zdá být vysvětlena. Turečtí piloti varování vysílali, ale ruští ho nemohli slyšet, protože neměli kompatibilní radiostanici schopnou turecké vysílání zpracovat. Tato nekompatibilita palubního vybavení by mohla v dalším období způsobit problémy. Rusové zřejmě budou urychleně problém řešit, ale psát se o tom asi moc nebude. 
Vlkův dodatek:
jestliže má  Vojtěch pravdu, pak se svět dostal na okraj atomové války jen proto, že  jsou navzájem nekompatibilní komunikační systémy Ruska a NATO a to i na nouzových frekvencích, které slouží právě k vyloučení  konfliktních situací. Nevím jak vy, ale já z toho mám  totální depku.
Nicméně, ten incident byl nepřípustný a totálně šílený i kdyby žádná  vysílačka neexistovala ani na jedné straně!  To je bez debaty!
 
Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.