Stôl -miniatura.


napsal Ježko

Pozerám sa na stôl. Mám ho po svojom otcovi, dedovi… Jednoduchý, prírodný, s červeno-modro-bielou vlajočkou s tromi vŕškami a dvojramenným krížom. Otec, dedo i otec deda a všetci pred nimi sa snažili vždy zo všetkých síl udržiavať stôl v dobrej kondícii, opravovať pukliny, držať ho v čo najlepšej čistote, aby sa všetci okolo sediaci cítili pri ňom čo najlepšie.

Ja som starostlivosť oň roky flákal. Dospel som do štádia, keď som sa spoľahol na volených zástupcov, že oni sa budú o ten môj stôl starať. S odbornou spôsobilosťou, profi prístupom, že bude pod ich rukami prosperovaťa bude bohato prestretý pre všetkých členov rodiny. A že ja nemusím sa do toho starať, že je v najlepších rukách.

Lenže. Zložil som si ružové okuliare a nestačím sa čudovať. Stôl je v dezolátnom stave. Samá diera po kedysi zelených plochách lesa, ohyzdné megalomanské stavby v chránených prírodných rezerváciách, poľnohospodárska pôda rozpredaná špekulantom, torzá chátrajúcich fabrík, resp. predaných cudzím, nových majiteľom, bezohľadným k prírode, krajine, ľuďom…

Stôl je plný špiny, nánosov klamstva, chamtivosti, korupcie, rozkrádania, manipulácie, pokrútených morálnych hodnôt…

Otec, dedo, prepáčte mi moju hluchotu, slepotu. Aj ty syn môj, ktorý už roky nesedávaš s nami za stolom, ale našiel si si iný v ďalekej cudzine. Nevidel som, nechcel som vidieť, ako sa ti z toho všetkého dvíha žalúdok. Vráť sa, prosím, pomôž mi. Chcem už voliť múdrosť, obyčajnú, sedliacku. Chcem zahodiť nenažranosť, túžbu po pozlátku z cudziny. Poctivá bryndza z Liptova chutí oveľa viac ako načančaný hamburger s geneticky modifikovaným kúskom amerického hoviadka. Chcem zahodiť ružové okuliare, vysúkať si rukávy, odstrániť špinu zo stola.

Kde začať? Špina je všade. A poriadne zažratá. Nechcem korupciu, klientelizmus, rozkrádanie požehnané štátnou mocou, súdnu nespravodlivosť, manipulatívne médiá… Nechcem Smer, SDKU. Nechcem strojenú, hranú snahu o očistenie stola – iba prachovku na tieto nánosy špiny (Most-Híd), nestačí iba voda, prípadne so saponátom (S a S, OĽaNO a NOVA ), chcem do hĺbky čistú, novú plochu maľovanú pestrými farbami. Áno, chcem PD, Priamu demokraciu a ňou presadzované funkčné referendum. Možnosť vyhlasenia referenda bez vysokého kvóra, bez percentuálneho limitu platnosti, ktorého výsledok má silu zákona bez dodatočných potvrdení inou inštitúciou. Chcem, aby mali občania možnosť odvolať nehodného politika, štátneho úradníka, verejného činiteľa. Chcem, aby títo ľudia nehodní dôvery občana boli spravodlivo trestaní za svoje činy. Chcem svoje veci spravovať, dohliadať na ne. Ja, občan. A chcem brať na svoje plecia s tým súvisiacu zodpovednosť za svoje rozhodnutia, konanie.

Ale predtým ten náš stôl potrebuje hrubý šmirgeľ, elektrickú brúsku, nekompromisné odbrúsenie špiny. Inak by tie nové farby zase nedržali, opadali by.

K

t

o

 

b

y

 

m

o

h

o

l

 

b

y

ť

 

t

o

u

 

b

r

ú

s

k

o

u,

 

h

r

u

b

ý

m

 

š

m

i

r

g

ľ

o

m?

 

Ž

e

 

b

y

ĽS…..

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.