Reakce na „zbavování se iluzí“ pana Jeníka Čermáka


napsala Edita

 

Pane Jeníku Čermáku, tleskám Vašemu dnešnímu (13.5.) článku, kde se projevujete jako přesvědčený Darwinista, potažmo(skoro) Freudián. (Mimochodem Váš text výborně ladí se vtipem na tento den, zřejmě ne náhodně vybraným, ten mne tedy hodně pobavil.) Z hvězdných reakcí je vidět už poměrně časně zrána, že ani Váš text, ani ten vtip ne všem zrovna konvenoval. Holt už je to tak, že ani bohaté historické zkušenosti , ani více jak dvousetletá výuka historie v našich školách ke zbavování se iluzí o naší člověčí nadřazenosti nijak valně nepřispěly. Stále jsme většinově hluboce přesvědčeni- tedy myslím hlavně my ze zemí s křesťanskou a muslimskou tradicí, že jsme v živočišné říši cosi extra. (Ostatně o tom tématu mluví už princ Hamlet [II,2]: „ Jaké mistrovské dílo je člověk! Jak vznešený rozumem! Jak neomezený schopnostmi! Sestrojením a úkony, jaký zázrak! Vystupováním jak podoben andělu! Chápáním jak podoben bohu! Rozkoš stvoření, pravzor všeho živoucího! A přece, čím je pro mne tato umocnina prachu?“ –překlad A.Saudek)

Tohle vědomí nadřazenosti, tahle iluze, nás s muslimy myslím spojuje. A současně je přirozeným podhoubím pro vzájemnou nenávist. S.Freud o křesťanském světonázoru napsal stať, jejíž název se druží s tím Vaším-„ Budoucnost jedné iluze“ se to jmenuje. V závěru vyslovuje přesvědčení, že iluzí je křesťanské náboženství (a vůbec všechna náboženství), zejména jeho názor na lidskou nadřazenost, iluzí však že není naše evropská věda. Dnes už právě tu víru ve všespásný vědecký pokrok nelze úplně sdílet a třeba ji mít, alespoň z části, rovněž za iluzi.

Máte pravdu pane Jeníku Čermáku, že zejména arabští muslimové úspěchy západního křesťanského světa cítí již dávno jako urážku a ohrožení jejich víry, jejich boha, nikoliv jako vlastní neschopnost. Souhlasím, že islám a muslimské země jsou v krizi.

Souhlasím s Vámi také v tom, že kolem své další kulturní existence děláme příliš velký povyk, protože v mnohém případě, to co bychom kulturními změnami v důsledku migrací ztratili, za ten povyk nestojí.

Nesouhlasím s Vámi v tom, že nemá smysl hodnotit a porovnávat křesťanství a islám. Ostatně jsme to dělali v minulosti, děláme to a budeme dělat. I když již většinově nesdílíme křesťanskou víru, neboť jsme sekularizovaní, narodili jsme se tady a nemůžeme svoji křesťanskou historii a její dosah vymazat.

Provokativní je ale Váš názor, že zákonům evoluce je třeba se podrobit a že vlastně pomuslimštění Evropy nebude žádná tak velká škoda. Ani v jednom, ani v tom druhém s Vámi nesouhlasím. Bude to škoda, pokud se tím ztratí to specifické, co přinesla křesťanská Evropa světu. Bude to škoda podobná té, kterou cítíme my, když si prohlížíme pozůstatky antického Řecka a Říma v podobě kamenných, poškozených a bezbarvých ruin a soch a přitom už jenom vzdáleně cítíme, že cosi podstatného se definitivně ztratilo. Snad jen tušíme, jak velkolepě to asi působilo, když to bylo celistvé, barevné a živé. Zejména ale bude škoda, pokud se vytratí to, co křesťanská Evropa přinesla světu zcela jedinečného, myslím naši hudbu. Muslimská kultura jak známo, tím, že z náboženských důvodů leccos zakazuje, značně omezila své potenciální tvůrce. Její architektura a výtvarný projev opakuje původní vzory, vývoj je málo znatelný. A už vůbec nebyla schopna vytvořit něco, co by se byť vzdáleně mohlo srovnávat s evropskou hudební tradicí. Arabská hudba je beztvará jak tonalitou tak formou, stereotypní a ducha nepovznášející. Evropskému uchu většinou protivná.

V naší evropské hudbě především překračujeme svoji malost a svůj stín. Byť hlavně prostřednictvím výjimečných jedinců, kteří ji vytvořili. Ale i prostřednictvím svého sluchu- poslouchat ji dobře může skoro každý a bez nás posluchačů by ta hudba ani neměla smysl. V tom je také jedna z esencí křesťanské tradice. Zrození evropské hudby je vskutku tím pravým a nezpochybnitelným křesťanským zázrakem. (A mimochodem současné neurovědy stojí před fenomény hudební paměti, absolutního sluchu a dalšími s tím spojenými záležitostmi docela bezradně, pokud jde i jen o tvorbu hypotéz.) Podle mne , islám neposkytuje možnost takové zřetelné a všem přístupné transcendence. V této souvislosti stojí za povšimnutí, že evropskou hudební tradici, zejména interpretační, jsou schopni převzít a dál rozvíjet Asiaté- Japonci, Číňané, Korejci, nemluvě o Indech). V čistě muslimských zemích tomu tak, pohříchu, téměř není. Z toho zřejmě plyne závěr, že v případě možného pomuslimštění Evropy, to bude s touto tradicí a s možnostmi takové transcendence stále horší a horší. Proto a nejen proto bych byla spíše pro zalidnění Evropy Číňany J.

Jinými slovy a na závěr: Jsem pro, abychom se zbavili iluzí, hlavně svého antropocentrismu. Jak říká Freud, první ránu našemu nafoukanému antropocentrismu zasadil na úrovni makrokosmu Mikuláš Koperník. Tu druhou na úrovni biologické Charles Darwin a konečně tu třetí Sigmund Freud tím, že dokázal, že je iluzí si myslet, že jsme pány své psychiky. (Jinými slovy- nelze už nadále ztotožňovat psychiku a vědomí.) Nicméně to neznamená, že jsme předvídatelně jen a jen v područí genů a memů, tj. v podstatě jen a jen v područí matérie, jak to vypadá z Vašeho textu. A ani ostatní živé bytosti nejsou jenom v tomto područí. Takový materialismus je podle mne další iluzí ,které je třeba se zbavit.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.