Byl černý myslivec opravdu černoch?


napsala paní Věra  Říhová

Nedávno mne zaskočila  moje dvanáctiletá vnučka dotazem, zda černý myslivec z Babičky od Boženy Němcové byl opravdu černoch. Moc se jí to nezdálo – ale holky ve škole říkaly…..

Chtěla jsem vědět, kde takovou informaci sebraly a byla jsem odkázána na pořad ČT1 vysílaný 10.6.2016 v 18,25 hodin pod názvem Deník Dity P. – Snídaně v trávě. Doporučuji ke zhlédnutí v archívu ČT1 a to konkrétně ve dvou momentech :

– od 12,45 minuty pořadu, kde můžeme vidět černocha v nějaké tmavé uniformě (nevyznám se v uniformách, trochu mi připomíná uniformu mysliveckého pluku rakousko-uherské armády z roku 1868, ale s jistotou to nepoznám) , mysliveckém kloboučku a s loveckou puškou přes rameno

Výstřižek

– od 23,50 minuty pořadu to stojí za to. Obrázky  nepřipojím, nejsem si jista, do  jaké míry  chce  vlk  na  Kose softové péčko.

Já jsem se  s černochy setkala obchodně či prostřednictvím turistického ruchu a nikdy jsem nezažila sebemenší pocit nějaké jinakosti. Vždycky mi připadali jako trochu více opálení lidé od moře, ale jinak jsou to pro mě cizinci stejně jako třeba Angličané, Norové, Belgičané. Je mi úplně jedno, jestli vedle mne sedí moje vlastní dcera do tmavohnědá opálená ze solárka, moje vlastní vnučka do tmavohněda opálená od moře, tmavohnědý cikánský soused, kterého tady máme všichni rádi, protože je slušný a je s ním legrace, dokonce i stírá společnou chodbu, nebo tmavohnědý cizinec, který se přijel podívat na naše ZOO. Barva kůže je mi u lidí šumafuk, mne zajímá jejich chování a jejich názory.

Tenhle pořad mě ale dostal. Asi to mělo být vtipné. Nevím. Mně to vůbec vtipné nepřipadalo a to hned ze tří důvodů.

Za prvé si mladé dívky v bílých šatičkách a s rozpuštěnými vlasy nejspíš hrají na pohádkové víly tančící a hodující u lesa a u rybníčka. Alespoň tak jsem jejich prezentaci pochopila. Pokud jsem to pochopila správně, ale mohu se mýlit, pak mě bytostně uráží průnik multikulturnosti do mytologie starých lidových českých pohádek. Opravdu mi to připadá za čárou. Budeme přepisovat staré české pohádky? Možná bychom za pár let zjistili, že český vodník je vlastně zelený mimozemšťan odněkud z Neptunu, červený čert bude asi z Marsu. Konečně, když se dívám na americké pohádky, chce se mi zvracet při pohledu na dlouhého trpaslíka a jiné moderní průniky do klasických pohádek, které totálně likvidují pohádkového ducha a dělají z dětí idioty.

Za druhé se mi snímek jeví jako nenápadné přepisování historie, protože dnešní děti neznají historický původ pojmu černý myslivec, ale samotný pojem jim neznámý není. Dnešní děti už nemohou pamatovat černé myslivce jako součást rakousko-uherské armády a snadno mohou nabýt dojmu (jako moje vnučka) , že černoši v naší zemi žili už v době feudalismu jako běžní lesní zaměstnanci českých šlechticů. Černý myslivec je černý podle barvy uniformy a nikoliv podle barvy pleti.

Máme spoustu kulturních děl, která nám toto historické období připomínají, a máme i následovníky z kruhu zájmové činnosti. Děti zkrátka na pojem černého myslivce občas narazí a zajímají se o to, kdo to je nebo byl. Podívejme se na několik děl dostupných na internetu.

http://www.databazeknih.cz/knihy/cerny-myslivec-996

autor Karl May, dobrodružná kniha pro děti a mládež z německého pohraničí

http://www.e-myslivost.cz/detail/myslivecke-doplnky/knihy/kniha-pro-myslivce-cerni-myslivci.html , o osudech černých myslivců v Zadních horách na severní Moravě. Podle historických záznamů družina černých myslivců, kterou tvořili svobodní mládenci z hukvaldských revírů, doprovázela knížete arcibiskupa Bedřicha z Fürstemberka (1813-1892) …

http://www.cbdb.cz/kniha-9945-cerni-myslivci-cerni-myslivci

autorka Růžena Svobodová, kniha z prostředí beskydských lesů

http://www.fdb.cz/film/cerni-myslivci/26003

http://obscuro.cz/mortal-cabinet-cerny-myslivec/ – trochu hudby od Třeboně

http://rejstrik-firem.kurzy.cz/27008673/svetsky-rad-cerni-myslivci-pobeskydsti-srr-cmp/statisticky-urad/ ; následovníci černých myslivců knížete Fürstemberka viz http://www.mskriby.cz/news/kdo-vlastne-byli-tajemni-cerni-myslivci-horizont-/

Nebo cestou na výletě můžeme narazit na Hospodu U Černého myslivce ve Volfířově u Brandlína.

Na černé myslivce narazíme ještě v dokumentech o druhé světové válce, například alpští myslivci nebo německé oddíly horských myslivců během operace Elbrus v srpnu 1942. Ještě u nás žijí pamětníci, kteří pamatují oddíly myslivců- hraničářů před druhou sv. válkou. Vzhledem k tomu, že se myslivecké pluky zmiňují od roku 1758 z období sedmileté války, můžeme se s pojmem černý myslivec setkat v mnoha dílech historických i uměleckých, především z období rakousko-pruské války v roce 1866, která se v našich krajinách velmi často připomíná na tabulích nově budovaných turistických a cyklistických tras od Trutnova přes Dvůr králové n.L. a Náchodsko až do Hradce Králové.

Za třetí jsem se zarazila z čistě osobního důvodu. 21.6. letos oslavím 40.výročí svého trampování. Za celých 40 let mě ani jednou nenapadlo se v přírodě bát, ani v případě samotného přespávání v lese, ve skalách nebo u vody. Výše zmíněný pořad české televize mne upozornil na nové nebezpečí v české přírodě a to na potulující se cizince – imigranty procházející Českou republikou. Velmi vážně přemýšlím o tom, že se po 40 letech na své cesty ozbrojím, a už jsem se o tom radila s odborníkem na bezpečnost, co by tak pro starou ženskou bez zbrojního průkazu bylo nevhodnější, abych při tom neublížila sama sobě. Kromě kapesního nože na chleba a na houby jsem nikdy v životě žádnou zbraň nepotřebovala, ale časy se nejspíš opravdu mění.

Nu….. nejdříve mě pořad ČT1 naštval, ale teď si myslím, že byl nádhernou ukázkou současné české umělecké tvorby a především myšlení současných rádoby umělců. Co všechno se nedá zakomponovat do obyčejného vaření a smažení, včetně přiznání autorky, že chodila v mládí krást na jezeďácké pole hrách. Dnes vykrádá naše pohádky a naši historii. Aby  zviditelnila  svůj televizní  Eintopf.

Příspěvek byl publikován v rubrice Věřina cesta se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.