Komentovaná minisvodka Brouka Pytlíka:


napsal Brouk  Pytlík

Z časových důvodů jsem vlkovi ještě neodeslal poslední kapitoly mé Chandry. Dodám později. Protože stále je ještě co dodat. Přesto cítím potřebu, třebaže  dnes velmi krátce a  na  pár  řádcích, doplnit své již vydané pasáže o několik odkazů:

1) Osobě Vladimíra Foista a ZŠ v Poběžovicích se v rámci kampaně věnoval 16.6.2016 též deník Blesk. Přináší četné zajímavé doplňující informace:

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/401216/mistr-inkluze-dorediteloval-vzbourili-se-mu-ucitele-kvuli-manzelce.html

2) Tentýž deník přinesl 14.6.2016 rozhovor s exministrem školství Josefem Dobešem.

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/399984/exministr-skolstvi-dobes-valachove-je-mi-lito-je-rukojmim-prospecharu.html

Osobně nejsem přesvědčený, že je Kateřina Valachová „obětí“ svých úředníků, či že to „slízla“ za předchůdce, jak občas říká ona. Platnost lidských zákonů se, na rozdíl od přírodních, totiž dá pozastavit, odsunout i zrušit. Dosavadní kariéra Kateřiny Valachové i její spřízněnost se „stájí“ Jiřího Dienstbiera mladšího naznačuje jednoduše jiný obraz, než je ten obětní.

3) V souvislosti s předchozím odkazem je pak zajímavý rozhovor, který 18.6.2016 přinesly Novinky.cz rozhovor s Kateřinou Valachovou. Názorně ukazuje past rozporů a protichůdností, jež musejí ideologové po nějakém čase ve střetu s realitou řešit. Jeho titulek zní „Děsí mě, že k maturitě z matematiky stačí devátá třída“:

https://www.novinky.cz/veda-skoly/406887-valachova-desi-me-ze-k-maturite-z-matematiky-staci-devata-trida.html

Shrňme si to: ministryni děsí vývoj úrovně výsledků matematického vzdělávání, a tak činí kroky, jež samotný proces ještě více zkomplikují. Také se, po deseti letech existence RVP ZV, sešla s děkany vysokých škol (za což jí budiž chvále), kteří nepopírali, že je třeba něco (i v přípravě budoucích učitelů na pedagogických fakultách) změnit.“ Akademické svobody ovšem nade vše, a tak se krví neupsali. Zatímco se tedy MŠMT vrhá do další reformy škol základních, vysoké školství nestihlo ještě reflektovat ani reformy původní. Ale pedagogické fakulty jsou tématem pro ještě větší chandru. Racionálně uvažující člověk by při tom očekával – alespoň ve vztahu k pedagogickým fakultám – že právě na nich a přípravou budoucích učitelů, nositelů reforem, bude ta která z reforem zahájena.

Potěšitelný je i ministerský optimismus v duchu hesla „zatím dobrý“ tam, kde škarohlídi vidí „poslední příslovečnou kapku ve džbánu“. („Pokud se české školství nerozvrátilo doposud, tak se nerozvrátí ani teď.“). Ministryně ani nepředpokládá úprk do soukromých škol, protože si nejspíš neumí představit vznik nových.

Kateřina Valachová také konstatuje: „Vystavěli jsme za obrovské peníze vědecká a technická centra, která ale zejí prázdnotou. Chtěla bych, aby byla využívána dětmi, a tomu by se měly uzpůsobit vzdělávací programy a organizace výuky.“ Jinými slovy: „Vystavěli jsme za evropské peníze byznys a tomu je nyní třeba dát smysl, byť jedna návštěva centra (bez ohledu na jeho inspirativnost) především pro vzdálenější školy znamená získávání peněz na dopravu a zrušení zbylé výuky pro daný den. Možná by více pomohlo směřovat dané miliardy přímo do škol samotných. Podobné jevy se dějí i ve vztahu k rekonstrukcím veřejných budov z evropských fondů na místní úrovni.

Příspěvek byl publikován v rubrice Prkno Brouka Pytlíka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.