Ruské písně a jejich publikum


napsal Pozorovatel

Vlkův  úvod:

Dnes je na  Kose další  autorská premiera. Přiznávám, že  jsem ji docela  dost  dlouho odkládal a řešil,  jestli to na Kosu  dát  nebo nikoli. Jenže  pak mi přišel  text od přítele  Jeníka  Čermáka, který zveřejnuji  také  dnes. Protože  soudím, že  jde o dokonalý  komplementární  doplněk  A který  nejspíš  vzbudí  četné  reakce. Tím  jsem si  jistý. Už  tu bouři  vidím. Takže v okamžiku  zahájení  redakce Jeníkova textu bylo  zřejmé,  že  Pozorovatel  nutně  musí  jít  dnes  na Kosu v  autorské premieře. Nikoli  kvůli vyváženosti, to na Kose nepěstuji a nechám  jiným. Ale proto,  že  každý má právo  na svůj  názor. Důležité  je, aby  měl co  sdělit a uměl to sdělit.  Já  chci Kosu  pestrou. Kde má svoje  místo  Jeník i Pozorovatel. Chci, aby  to byl jejich domov. Společný  domov. Lidí  dobré  vůle. Což  neznamená, že  si musí  myslet  totéž.

Takže  forbína Kosy nyní už  patří jen Pozorovateli  a  je na  vás, kolika  hvězdami  jeho premieru  oceníte.

Rozhodl zkusit, alespoň krátce reagovat na příspěvek Východniara – Malé zamyslenie nad morálkou
https://vlkovobloguje.wordpress.com/2016/07/29/male-zamyslenie-nad-moralko
u-alebo-preco-je-lepsie-byt-na-floride-ako-na-sibiri/>

Vzhledem k tomu že posledních pár let, jako Východniar, působím ve školství, dospěl jsem k podobným úvahám a podobným zkušenostem s názory naší mladé generace. Nehodlám je nyní podrobovat analýze, ale podobně jako Východniar, jsem před asi dvěma lety narazil na video uvedené na konci jeho článku.

Uź tehdy jsem se zamýšlel na reakcí publika, které se při začátkutéto písně automaticky postavilo do pozoru. I brouzdal jsem po internetu dále a narazil na další videa, která možná o trochu výmluvněji vypovídají o rozdílných a hodnotách střední a mladší generace na východ od našich hranic, které tímto nabízím ke shlédnutí.

Navrhuji k následujícím ukázkám přistoupit dle pravidel hermeneutiky,
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hermeneutika
a pokusit se po shlédnutí ukázek přistoupit k vyjádření možného přístupu kanalýze.

(Beru do úvahy, že hudební a kulturní vkus je různý, ale nás zde zajímáreakce publika ve vztahu k ukázkám)

A Studio Нам нужна одна победа

https://www.youtube.com/watch?v=t2W47fpL7pI

Лев Лещенко – День победы

https://www.youtube.com/watch?v=qijZwhmhNvo

Představuji si jak by asi mohl západní analytik přistupovat před summitem k NATO k hodnocení předložených ukázek.

Zamyslel bych se nad reakcemi publika a zkoumal proč reagují v relativně nedávné době tak, jak je vidět na ukázkách  jejich reakcí, na více než 40 let staré písničky a do jaké míry to odráží jejich hodnoty. Zajímal bych se do jaké míry reprezentuje vzorek publika reakci převážné většiny populace. Přece jenom soudě dle koncertu se jedná pravděpodobně převážně o publikum velké aglomerace.

V případě první ukázky bych se možná zamýšlel co vede asi relativně
úspěšnou popovou hvězdu gruzínského původu Keti Topuria, která jinak zpívá
spíše takto:
https://www.youtube.com/watch?v=ywB8vL-fnoA
https://www.youtube.com/watch?v=KGd-5b_sQhM

aby na koncertu k výročí 9. května intepretovala přes 40 starý text Bulata Okudžavy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bulat_Okudžava
pro film Běloruský vakzal z roku 1970
http://www.csfd.cz/film/109856-beloruske-nadrazi/prehled/
originál zde:
https://www.youtube.com/watch?v=mrrdgePYegg
a proč je tato píseň tak často zpívána i dalšími interprety:
https://www.youtube.com/watch?v=OPzUE3QZlxY
https://www.youtube.com/watch?v=KxHNsou8iLI

V případě druhé ukázky bych se zamýšlel proč se zrovna píseň spíše estrádního charakteru, která byla původně v soutěži k 30. výročí konce války uměleckou komisí zamítnuta jako nedůstojná, se přes údajné cenzurní zásahy nakonec v intrepretaci Lva Leščenka stala tradiční písní závěru oslav 9. května a do dnešních dní jí zůstala.

Být tím pomyslným analytikem, zamýšlel bych se do jaké míry zpívané texty
stále po 40. letech vyjadřují hodnoty a postoje jak intepretrů tak i jejich publika.
Zda náhodou nevyjadřují nějaký obecně sdílený kulturní kód, který by mi pomohl předvídat jejich reakce v případě ohrožení. Zda náhodou toto publikum nevypovídá o populaci která bude tak trochu citlivá na rozmísťování vojsk poblíže jejich hranic.

Bohužel, představa takto uvažujícího západní analytika je asi naivní už jenom vzhledem k znalostem jazyka, kulturních reálií a historie, který by si po tom všem asi řekl parafrázujeíc Butche a Cassidyho co tam žije za lidi?

Nutno přiznat, že v našich zeměpisných šířkách by dešifrování tohoto složitého kulturního klíče mohl pokusit pouze někdo z generace 40 let +, kdo má vzhledem k částečně sdílené kultuře jisté předpoklady. Na druhou stranu jsme se dobrovolně povýšeně informačně odřízli, takže i starší generaci bude tento složitý kulturní klíč, vzhledem k změnám které mezitím proběhly, zatěžko pochopit a dešifrovat.
Bohužel u nastupujících analytiků z mladší generace, která má často problém i rozumět slovensky, si žádné iluze nedělám.

PS:
Vedlejší poznámky a zamyšlení pod čarou:
Co vede Zaru, původně etnicky arménku jezídského vyznání intepretovat
Прощание Славянки

https://www.youtube.com/watch?v=y8fHOH6KE2s
a druhou stranu ukázka ruského typu multikulti
https://www.youtube.com/watch?v=39rqFgnODDg&feature=youtu.be

K otázce vojenské morálky kterou nadnesl Vychodniar:

Návrat výsadkářů (kadetů) z přehlídky na základnu
https://www.youtube.com/watch?v=mZDxSYAmnVw
https://www.youtube.com/watch?v=rSCginFiLsg

Netušil jsem, že po oficiální části vojenské přehlídky – pokračuje
neoficiálně dál pro „běžné lidi” i když vojáci by se na to už mohli
vykašlat…
https://www.youtube.com/watch?v=Nog7W0TwEjI

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.