Vidlákovy rodičovské rady pro začínající i pokročilé rodiče -III.


napsal Vidlák

Nejhezčí pohled na světě  na holku je, když  je v tom. Ne náhodou je vražda těhotné ve všech kulturách klasifikována jako nejhorší zločin,který se nepromíjí a odplácí se i po sto letech. Mladá holka okolo dvacítky, která se na svoje miminko těší a je hrdá na své bříško… znáte něco lepšího? Postava přesýpacích hodin, krev a mlíko… takhle vypadají ve všech kulturách bohyně plodnosti a štědrosti. Takhle se symbolizuje hojnost i štěstí. Kulaté bříško, nalité prsy… ať si státníci a politici přepisují dějiny, ať je pokrok jakýkoliv ať jste budhista nebo křesťan, maoista nebo muslim, eskymák nebo černoch, tohle máme všichni stejné.
Mateřství je starší než klínové písmo,  jako kult je starší než křesťanství a kde se budou rodit děti, tam potrvá zlatý věk. Pokud chce žena, aby si jí muž vážil, dosáhne toho mateřstvím mnohem efektivněji než vědeckou kariérou. Proto nabádám všechny mladé holky, aby chtěly děti a měly děti.

A nedá se svítit, když už jste počali, nakoupili vybavení, přečetli pár chytrých knížek a počkali si devět měsíců, jednoho dne musí přijít porod. Zní to mnohem hůř, než jaké to doopravdy je. My si vyslechli celou řadu hrůzostrašných historek a pak byli příjemně překvapeni. U porodu jsem samozřejmě byl. Dokonce jsem šel i na předporodní kurz. Tedy jen na tu jednu hodinu, kde mi vysvětlili, co tam v té porodnici na sále vlastně budu dělat.
Lektorka byla fajn, první na co mě upozornila, že si mám vzít sebou svačinu. Celý porod může trvat pár hodin a jedna vyděšená a nervózní maminka jim stačí, ještě aby tam měli nervózního manžela kterému kručí v břiše tak, že to ruší přístroje.
Dál nám se ženou vysvětlila, kdy se dýchá zhluboka dlouze a kdy naopak povrchně a mělce. Dost na mě v té chvíli uhodila, abych dával pozor, protože až to na maminku přijde, stejně všechno zapomene a pak není od věci jí to připomínat a nezvorat to.
No a do třetice mě připravila na to, že během porodu mě žena může třikrát poslat pryč a pětkrát nazpátek, může mi nadávat, proklínat mě, stydět se přede mnou a ani jedna z uvedených věcí nebude už deset minut po porodu nic znamenat. Měla pravdu.
Abych řekl pravdu, nevím, zda porod nějak usnadňuje nějaká jóga, pilates a kdo ví, co ještě existuje. My si vystačili s jednoduchým trikem. Naučte budoucí maminku, aby uměla zadržet dech alespoň na třicet vteřin a aby byla připravená po celou tu dobu tlačit.  Většinou toto cvičení chvíli trvá, třicet vteřin není úplně krátká doba. Když to pak má umět i nervózní,nevyspalá a s břichem, příprava potřebuje pár týdnů tréninku.
Nám to pak šlo v porodnici ráz naráz. Uměli jsme dýchat i tlačit a za nějakou tu hodinku bylo po všem. Moje žena dodnes tvrdí, že raději rodí než chodí k zubaři. Na porodu je podle ní nejhorší to, že první kontrakce přijdou už doma, většinou se nejezdí do porodnice po prvním záchvěvu, ale každopádně budoucí maminka už toho moc nenaspí.
Nikdy jsme také nedělali vědu z toho, že si sestřičky dítě po porodu vzaly, umyly ho, zvážily, změřily, oblékly a pak uložily na nějakou chvíli do inkubátoru, aby se ohřálo.  Samozřejmě ho položily mamince na břicho, nechaly nás fotit, pokochat se, ale pak se moje žena mohla v klidu umýt, vysprchovat  a trošku si pospat. Tam, kde má maminka dítě od první minuty u sebe, tam jí celé to vstávání k dítěti začíná naprosto zbytečně o pár hodin dřív.
Nikdy jsme na našich dětech nezpozorovali žádný defekt fixace na matku. Spíš si myslím, že je to výmluva pro ty rodiče, které se dětem později nevěnují a výchovné problémy pak svádějí na porodnici.
Dvě děti se nám narodily v Sokolově a dvě ve Znojmě, můžeme tedy porovnávat. A mohu říci, že mnohem více záleží na tom na jakou šichtu narazíte. Když přijedete sami a už dva dny tam neměli jediný porod, tak vás budou chovat jako v bavlnce. Když přijedete v deset ráno a směna už má za sebou šest porodů a s vámi přijely ještě tři další mnohem hysteričtější páry, nedivte se, že sestřičky nestíhají a špatně se jim tváří přívětivě.
V té chvíli se hodí ten otec u porodu, protože tu sestru může poměrně kvalifikovaně zastoupit. Mateřství a ni porod nejsou nemoc. Sestra ve frmolu nakoukne jednou za hodinu a zběžně mrkne na přístroje, nemá čas si povídat, kdežto otec může ženu podepřít, pomoci jí do sprchy, otírat jí čelo a tak vůbec.
Porodnice u nás jsou na velmi dobré úrovni všude, ale jedno rozumné kritérium existuje… zjistěte si, zda pak při poporodní péči vyžadují pravidelné kojení po třech hodinách. To je totiž pomsta minulého režimu. Mojí ženu takhle nutili v Sokolově. Dítě krásně spinkalo, najednou vběhla setra a všichni kojit… Než to dítě probudila, byla půl hodina pryč. Dítě samozřejmě řve… Než se uklidní, tak se unaví, pak mizerně pije, trvá mu to dlouho a když je konečně hotovo a dítě zase usne, tož uběhly tři hodiny a začíná to celé nanovo. Doma jsme tuhle hovadinu okamžitě zrušili a množství vypitého mlíka rapidně vzrostlo. Ve Znojmě dítě přivezli až se probudilo, což mohlo být po dvou ale i šesti hodinách. Odpočinula si maminka i dítě…
Víte, já jsem manželčino prví těhotenství prožíval tak nějak napůl. až jsem si říkal,jaký to budu otec, když se ve mně žádné city k dítěti neprobouzely. Jo, k manželce ano, ale dítě jsem vnímal spíš nejasně. Ještě u vlastního porodu jsem se na celou věc díval více jako vojenský pozorovatel než jako otec, bylo to více zajímavé než dojemné. Pak naši dcerku vzali, odnesli za plentu a jak ji umývali, poprvé se ozval její křik. Od té chvíle jsem sentimentální, od té chvíle jsem byl táta se vším všudy. Ještě po cestě domů jsem posmrkával a polykal slzičky… Doma jsem to musel spláchnout pořádným panákem a měl jsem poslední tři dny mládí. Pak jsem si je oba přivezl domů.
Příspěvek byl publikován v rubrice Vidlákovy podávky se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.