Mše na sudetský způsob


napsal  včelař

Tak máme  na  Kose  jednu další  autorskou premieru. Ačkoli  vůbec  netuším,  jestli  ten, jehož  řádky  budete  za  chvilku  číst, je  s  tím vůbec  srozuměn. Nicméně  mail, který  i šel včera  jako reakce na  včerejší článek o konferenci  špiček Sudetoněmeckého  landsmaschaftu  v  Plzni  o víkendu je mimořádně  zajímavým doplnujícím osobním  svědectvím.

Takže volba  byla jasná  – tohle musí prostě  na Kosu!  Včelaři – prostě  jsem  to  zveřejnit  musel. Omluvte  mne, že  jsem vynechal  konzultaci s  Vámi,  jakkoli  to nebyl  žádný problém. 

Vůbec nepochybuji,  že  za  těhle  pár  řádek  sklidíte  celé  hvězdné  nebe! A  nyní  co zažil v neděli  při bohoslužbě v   naší  katedrále  svatého Bartoloměje   včelař.

Se zájmem jsem právě dočetl článek o Komunální konferenci. Škoda!Taky jsem o tom nevěděl. Jen jsem se v neděli v katedrále náramně divil a přiznám se, že jsem z toho měl zkažené odpoledne, že mše musela být celá (bohoslužba slova) sloužená dvojjazyčně a na závěr byla doplněna politickou vsuvkou, což nebývá zvykem.

Na závěr k nám totiž do duší promluvil jakýsi Němec se silnou nadváhou: o tom, že boha máme jen jednoho všichni stejného, že společná křesťanská Evropa a už žádné tancování kolem nějakého býka , že je nutné čelit nacismu i komunismu, že nacismus v Německu byl hřích, se kterým se Němci museli vyrovnat, a stejně tak my že máme odsuny u nás. Víc už si nepamatuji (moc už toho nebylo) protože ty odsuny mi trochu zablokovaly myšlení.

Jen vím, že Lidice nezmínil, oběti poprav také ne, K.H. Franka a jeho oblibu u sudetských Němců také ne. Zato jsem ještě zachytil něco o povinnosti postarat se o uprchlíky; což ale
není překvapivé a jsme na to už v kostele zvyklí.

Na závěr se strhl potlesk, ke kterému se mnozí čeští věřící připojili, tak krásně sluníčkový ten projev pro mnohé byl; asi za to může ten společný boj Čechů a sudetských  Němců proti nacismu. Ale hrstka netleskajících se tam také našla, co jsem tak rychle zachytil… Pocity z toho samozřejmě mizerné. Už jen čekám, kdy zas nějaký superintelektuál opět   vyrukuje s tím, že Němci už tady byli prakticky od nepaměti (Berlod Bretholz). Jen už tentokrát pochybuji,že se najde nějaký Pekař, který bude schopný a ochotný tomu
kontrovat. Nebo, že  ho  vůbec  pustí  ke  slovu, kdyby  se náhodou  našel.
Až nyní — po přečtení článku na kose — mi to dává větší smysl. Příští neděli bude mše s emeritním biskupem Radkovským. Tak třeba se k tomu dozvíme ještě i nějaký přídavek.

Tak to jen doplnění mých zážitků s tou zrůdou, co už zase začíná vystrkovat rohy. Jen už ne pod nálepkou nacismu, ale duch je v nich stále tentýž.  Naši předkové, kteří tu hrůzu druhé světové války zažili, se musejí obracet v hrobech.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.