Šílené nápady českých ministrů


napsal Gerd

Není tomu tak dávno, kdy jsme museli rozdýchávat potrhlé nápady českého ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka a jeho stranického kolegy Milana Urbana na ožebračení českých domácností prostřednictvím platby za jističe, aby Němci a Rakušané nemuseli platit výstavbu nových elektrických vedení a přenos elektrické energie ze severního Německa do Bavorska a Rakouska (https://vlkovobloguje.wordpress.com/2015/12/03/jeste-jednou-elektrina-a-jistice/), a už tu máme zase další šílený nápad z dílny ministerstva průmyslu a obchodu. Podstatou je snaha o omlazení vozového parku v ČR, který činí 14,9 roku a motivace lidí k vyřazení starých vozidel plnících emisní normu EURO 2 a nižší k jejich ekologické likvidaci.

Asi se na MPO domnívají, že je třeba popohnat lidi k nákupu nových vozidel a roztáčet kola výroby. Nějak jim nedošlo, že lidé nejezdí ve starých autech z nostalgie, ale ze zcela prostého důvodu, že si na nové auto nevydělají. Zatímco Němec si na nejlevnější Škodu Rapid vydělá za 4 měsíce, průměrnému Čechovi to trvá rok.

http://byznys.lidovky.cz/nemec-si-na-nejlevnejsi-skodu-rapid-vydela-za-4-mesice-cech-za-12-puk-/doprava.aspx?c=A130924_150326_ln-doprava_pef

Pokud bydlí na vesnici a do práce dojíždí, je jeho největším životním nákladem doprava do zaměstnání. Pěšky tam opravdu nedoběhne. Proto si na cestu do práce pořídí co nejlevnější auto, které jede. Sice nekomfortně, ale přepraví jej z bodu A do bodu B. Největším výdajem průměrného obyvatele ČR je totiž náklad za dopravu do zaměstnání, a to si ještě mnozí salonní personalisté stěžují na nízkou mobilitu pracovní síly. Ta je dána vysokou cenou bydlení a vysokou cenou nákladů za dopravu v porovnání s průměrným platem. Vše ještě umocněno nemožností alternativní dopravy. V některých vesnicích autobus jede dnes už jen 2x denně, lokální vlaková doprava je stejně tragická. Tak se doprava přesunula na 4 kola a není neobvyklé, že rodina, kde všichni dojíždí do zaměstnání, má těch aut více a jedno z nich je náhradní. Tedy co nejlevnější a obvykle nejstarší. Postačí, protože za rok najezdí jen pár kilometrů a je užíváno v době, kdy jsou jiná rodinná auta opravována. Jenže zhoršuje statistiku průměrného věku vozidel.

Řešením by bylo zavedení dalších autobusových linek nebo obnovení lokální dopravy  a  ani  by  to  nemuselo  ani  zdaleka  být v úrovni  té, co jsme  zde měli  ještě na  začátku 90-tých let! . To by ale museli spolupracovat obce, zaměstnavatelé a především úředníci na ministerstvu dopravy Dana Ťoka by měli mít nějakou koncepci regionální dopravy. Žádná není.

Dále minulý týden proběhl tiskem stejně šílený nápad Josefa Kotrby /manžela  kdysi  ministryně  Buzkové/, šéfa české pobočky poradenské firmy Deloitte, kterou si ministerstvo dopravy vybralo jako poradce k mýtu. Ten totiž navrhl, že by osobní auta v ČR měla platit podobně jako v Chorvatsku, Itálii nebo Francii podle ujeté vzdálenosti a nikoliv předplaceným časovým kuponem na 10 dní, měsíc nebo rok. Josef Kotrba říká, že stát by tak vydělal více peněz na stavby dalších dálničních úseků. Ministr dopravy Dan Ťok zatím změnu poplatků pro osobní auta odmítá.

Josef Kotrba evidentně žije v Praze a v problematice života většiny obyvatel ČR mimo Prahu se vůbec neorientuje. Pokud jeho nápad dojde někdy do stádia realizace, bude překvapen, protože na mýtném za osobní auta nevybere více, ale méně. Důvod by mu přitom poradil kterýkoliv průměrně placený pracovník montovny. Je natolik jednoduchý, že se divím, jak si ministerstvo dopravy mohlo vybrat jako poradce tak neschopnou firmu jako je Deloitte.

Značná část osobních aut využívá dálnici jako způsob dopravy do zaměstnání, nebo jde o firemní auta. U firemních aut by byla kalkulace jednoduchá, a to čas strávený v zácpách na dálnici plus náklady na kilometry takto strávené oproti jízdě po okresních silnicích. V zemi, kde se neustále něco na dálnicích opravuje a po celý rok nemáme šanci projet z místa A do bodu B bez nějakého omezení. Bohužel i obyčejné sekání trávy nebo křovin středového pruhu nebo výměna svodidel na svodidla dle norem EU způsobuje zácpy a konfliktní situace, kdy je doprava svedena ze dvou do jednoho pruhu. Obvykle dojde k nějaké havárii v místě zúžení a dálnice pak stojí po většinu doby.

Znám spoustu motoristů, co Andreji Babišovi zazlívají, že Danielu Ťokovi dal peníze na opravy dálnic. Kdyby tomu tak nebylo, sice by jezdili na o trochu horším povrchu, ale nestrávili by tolik času v zácpách.

Pokud by někdo dojížděl po dálnici do práce, na 50 km vzdálenosti by mu cesta trvala asi 30 minut. tedy za situace, kdy není zácpa a na dálnici náhodou něco neopravují. Pokud by jel mimo placené úseky, obvykle 45 minut. Nárůst peněz od osobních aut by znamenal, že min 5 minut z rozdílu by motorista strávil ve frontě u mýtné brány. A dalších 5-10 minut by vzalo prodloužení cesty vlivem opravovaných úseků dálnic a placených silnic. Výsledek by byl, že motorista by jel sice stejně dlouho do práce, ale místo toho by za cestu platil. Ani spotřeba benzinu by neklesla, protože co by ušetřil na dálnici plynulou jízdou, by spálil v zácpách. A na 50 km dálnice je pokaždé vždy je den úsek, kde je doprava svedena do jednoho pruhu nebo omezena, i když zde nikdo nepracuje. Obvykle není ani jasné, kdy už je konec úseku, a uzavírka nebo oprava trvá týdny až měsíce. Čím více peněz na opravu dálnic se vybere, tím více bude uzavírek a rozdělaných staveb. Pokud časové hledisko i spotřeba benzinu bude stejná, co si vybere motorista, placený úsek nebo neplacenou okresní silnici? Josef Kotrba se zřejmě domnívá, že si motorista vybere cestu po placené dálnici v kolonách, protože motorista nezná okresní silnice v okolí svého bydliště a cestu do práce….

Do toho všeho máme v ČR 160 000 hrdinů, kteří chodí do práce, přestože jim z minimální mzdy zbyde 8 800 Kč, zatímco hranice chudoby je 10 220 Kč a vyplatilo by se jim spíše nepracovat a pobírat sociální dávky.

https://www.novinky.cz/domaci/414070-pracujici-chudoba-novy-termin-pro-160-tisic-cechu.html

Minimální počet chudých lidí v ČR ve statistikách způsobuje jen chybný způsob výpočtu chudoby, ve skutečnosti je chudobou zasaženo daleko více lidí než uvádí oficiální statistiky. Nebude to méně než 25%. Především na severu Čech, kde jsou platy nízké, přibývá lidí na ubytovnách, přestože by svým vzděláním a profesí patřili spíše do střední třídy. Značná část lidí si z nízkých platů nemůže našetřit na horší časy. Pokud je postihne nějaká životní katastrofa jako jsou nemoc, větší výdaj, ztráta partnera, atd. nejsou schopni situaci rychle vyřešit. K tomu ani důchody nejsou příliš daleko od hranice chudoby. Protože lidé ohrožení exekucemi jich mají obvykle více, je jejich pád do chudoby nevratný a nemají šanci se bez osobního bankrotu z kolotoče exekucí vymanit.

A za této situace chce MPO pod vedením Jana Mládka motivovat lidi k nákupu nového vozu? Asi jde o nezbytnou životní potřebu, aby svými staršími vozy nezdržovali vozy novější!

K tomu postoj české vlády k přerozdělovacím kvótám migrantů, což bude klíčové téma dalších parlamentních voleb. Protože vláda Bohuslava Sobotky je plná ministrů s exotickými a velmi nereálnými nápady (Chovanec, Dienstbier, Pelikán, Mládek, Ťok, Jurečka, Babiš, Bělobrádek, Herman) a ani sám Bohuslav Sobotka nevzbuzuje sympatie především svým servilním postojem vůči Německu a EU, očekávám nebývalý výprask, který voliči ČSSD udělí v parlamentních volbách. Pro ČSSD zcela zasloužený.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Gerdoviny se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.