Jak to bylo s grafem propojenosti proruských webu


napsal Josef Slerka

Vlk sdílel na Facebooku článek Bída kolem Forejt a já mám kvůli tomu autorskou premiéru na Vlkovo bloguje. Proč? Protože jsme se chytli pod příspěvkem ohledně grafu – pavouka, jak celkem přiléhavě říká vlk, – který byl k článku připojen. Ten je převzat z Hlídacího psa. Pro připomenutí – jde o následující grafiku

vystrizek3

Jenže  Hlídací pes jej převzal z mého seriálu na blogu Databoutique před rokem a půl. Inkriminovaná věta, která mne ve vlkově textu naštvala zněla:

„Ti, kteří vytvořili toho proruského pavouka nahoře, Smatana, Janda a spol. se vždycky enormně starali o to, z čeho alternativní media financují svoji činnost a kdo jim přispívá.“

Protože pavouka jsem vytvořil já, nikoli Janda nebo Smatana, a dost jsem si v celém seriálu dal záležet abych za prvé, vysvětlil, že nemá smysl mluvit plošně o proruských serverech, a za druhé, že je dobré o celém fenoménu uvažovat v širším kontextu. Omlouvám se za delší a možná nudné čtení, ale třeba někoho z vás zaujme.

Takže popořadě. Na začátku byl seznam webových stránek označovaných za tzv. proruské. Já se nejdříve pokusil ověřit, jestli facebookové stránky těchto webových stránek, mají navzájem si podobnější aktivní fanoušky než s ostatními médií. Proto jsem vzal i facebookové stránky dalších médií (viz celek pavouka) a postahoval posty a seznamy ID lidí, co tyhle posty lajkují. Aplikoval jsem na ně metodu normalizované sociální vzdálenosti, která je předmětem mojí dizertace (tady se dostáváme k akademické motivaci) a kterou běžné komerčně nabízí firma, kde pracuji, firmám po celém světě (kupodivu politické strany o ní nemají tolik zájem, výrobci alkoholu ano). To celé jsem dělal o své vůli, a protože mne to prostě baví (tolik k vlkovu podezření, že jsem to dělal na objednávku a za peníze). Výsledkem byl zmíněný pavouk. Jak ho číst? Ukazuje, že z pohledu podobnosti fanoušků na Facebooku se dá celý seznam zpravodajských serverů rozdělit na tři celkem odlišitelné části.

Já je pojmenoval jako

-mainstreamová,

-alternativní,

-antisystémová

proč antisystémová řeknu později a v prvním díle seriálu konstatoval hned v úvodu, že označení “proruské” se mi moc nezamlouvá. Důvodem jsou závěry dalšího kroku mé analýzy.

Podíváme-li se totiž na to, co lidé, kteří patří k aktivním fanouškům obou dominantních seskupení médií, sami sdílí a kde aktivně lajkují, vyjeví se, že onen tzv. proruský seznam má svoje příznivce složeny mnohem spíš z radikálních kritiků stávajícího politického systému než z nějakých putinofilů. Zároveň je docela pestrý. Co tyto lidi ale často a silně propojuje, je příklon k názoru, že je třeba změnit systém, v němž žijí, ne jej reformovat. Znovu upozorňuji, že pořád je řeč o fanoušcích zkoumaných serverů, nikoli o serverech samotných.

Kdybych se měl vyjádřit ke zkoumaným serverům (a nejen k těm ze Smatanova seznamu) samotným tak bych dnes od sebe oddělil především tradiční kritické weby, jako je Zvědavec a třeba i vlkova Kosa, od webů, které jsou posedlé konspiracemi, jako v případě Protiproudu, a konečně pak webů, které buď fungují jako „čističky“ na zprávy ruského Sputniku (např. AC24) nebo weby, které fabulují v podobě, která je až podezřelá, jako je Aeronet. Zatímco Kosa publikuje názory, které umím respektovat, Protiproud či AC24 jsou pro mne prostě jen stoka.

Po přestřelce na Faceboku chápu, že vlk kladl důraz na ten seznam, nikoli na pavouka, nicméně považoval jsem za důležité se k tomu vrátit a vysvětlit celý kontext.

Nyní přichází čas na osobnější část, ne tak rigidní jako ta předchozí. Politickou orientací bych se označil za klasického liberála a vidím, jak moc je dnešní liberální demokracie v krizi. Osobně se domnívám, že v samotném jádru téhle krize je přítomen velmi často sociální problém, nikoli putinské Rusko. To z mého pohledu jen dovedně zneužívá frustrace řady lidí pro svoje vlivové akce. Jenže, i kdyby Putin zítra zmizel z planety, frustrace lidí v západní i střední Evropě tu zůstane. Svoboda se pro mnoho lidí stává čím dál víc méně představitelným pojmem (kam cestovat, když na to nemám peníze? atd.). Jejich životní úroveň se pohybuje na hranici chudoby. Budoucnost řady z nich je nejistá. Myslím, že bez vyřešení tohoto problému bude boj s jakoukoli propagandou vždy jen poloviční. Zůstane sice řada dalších, ale tenhle považuji za nejdůležitější.

Vlkův  dodatek – který měl být  vlastně úvodem:

Normálně  když  přichází  nový  autor  na Kosu, snažím se mu udělat  náležité  antreé. Dnes ten svůj  úvod  píši  formou dodatku. Protože  článek  sám uvádí v  úvodu to,co bych napsal a  já  bych, pokud  bych se  snažil  o  svůj tradiční postup v podstatě narušil  logickou  koncepci textu, tak jak  ji  autor  vystavěl a  vypointoval.  Což  v  žádném případě nechci. Co  ale  rozhodně  chci,  je  požádat  jednoho každého z  vás  o  maximální počet hvězd!!! Činím  tak  sice vždycky, ale  tentokráte s  maximální  naléhavostí.Tenhle text  opravdu vznikl jako výsledek  názorové přestřelky mezi  námi dvěma. A já  bych rád  dokázal, že  Kosa  je  názorové  medium  – lépe  řečeno prostor, kde se  názory  VYMĚŇUJÍ, nikoli  diktují!  O  tomhle  budou  vaše případné  hvězdy  pro, řekněme – ne zcela dobrovolného  nováčka. Takže  vám za  ně  dnes  také  předem děkuji více než normálně!

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.