Stávka řidičů


 

Proběhla  včera a  z mého pohledu jde  o hodně smutné kino. Vypovídající o našinci daleko více než cokoli jiného. A ten pohled do zrcadla fakt není vůbec pěkný.

Zopakujme zásadní fakta. Vláda před nějakým časem svým nařízením rozhodla /detaily zde /, že řidiči veřejné dopravy, zejména autobusů musí dostat přidáno. A stanovila nejnižší hodinové tarify jak pro samotnou jízdu, tak pro dobu technologického čekání  mezi jízdami.

Nic proti tomu. Jedná se o veřejnou službu, tedy věc na které je nějaký obecný zájem a dodejme, že zejména na venkově vzdálenějším od větších regionálních metropolí pak zájem mimořádný. Protože speciálně tenhle vzdálený venkov trpí přemnohými ústrky. Ztratila se postupně z něj práce, zejména ta slušně placená, vytrácí se infrastruktura, ať už jde o služby, lékařskou péčí, občanský servis, kdy cokoliv úředního znamená cestu do větších obcí pověřených touto agendou, zavírají se školy, pošty, hospody, krámy. A tudíž odcházejí lidé. Tam, kde se jim bude žít snáze a komfortněji. Podstatná část českého venkova vymírá. A jedním ze symptomů tohoto procesu je dnes už v podstatě tragická dopravní obslužnost, takže  je třeba  ji zachovat  a  to i  za veřejné peníze. Takže vše vypadá na první pohled logicky, když vláda předepsala dopravcům, kolik musí platit svým řidičům, aby ti byli ochotni i nadále jezdit do Horní Dolní a krajům, které dopravu u dopravců objednávají, kolik musí poskytnout dopravním firmám navíc peněz.

Vše by bylo ok, kdyby vláda ovšem se svým nařízením také

1- okamžitě upravila, rozuměj navýšila o potřebnou částku každý krajský rozpočet, podle  logiky  – kdo nařizuje , ten také  platí.

2- byla dala s předstihem do parlamentu novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, která by krajům umožnila vstoupit znovu do platných uzavřených smluv a navýšit cenu dopravci poskytované služby. A zajistila jeho bleskový průchod legislativním procesem.

Nestalo se ani jedno, ani druhé. Vláda krajům a dopravcům uložila o kolik mají mít řidiči více, ale nedala ani vorla, Ačkoli rozhodnutí o navýšení krajských financí, dejme tomu jednorázovou dotací, bylo v její výhradní kompetenci. Pamětník si musí okamžitě vybavit povídky Šimka a Grossmanna, konkrétně tu Šumákovo hospodářství a hlášku – Hladíku, zde máš deset korun a skoč mi ke kováři pro bič za patnáct!“

A když už jsme u téhle povídky – když se kraje ozvaly, že nemají z čeho přidat, dopadly velmi podobně jako onen Hladík pánů Š +G.. Ten se otázal „A pětikoruna?“ načež stát, omlouvám se- tyran Šumák odvětil . „Tu si nech od cesty!“ A bylo… Když se kraje  optaly, kde  na to mají  vzít,  opáčil jim  nikoli Šumák, ale  Babiš, že  ve  svých rozpočtech. A zbytek, že  si mohou  nechat od  cesty!

Po tuhých jednáních  s  vládou a zejména  Babišem se nakonec zdálo, že  nějaké drobáky uhrály, přirozeně až po volbách, kdy ANOšéf, s tím jak převzal vládu v některých regionech, trošku změnil názor. Klasika – proč by sypal oranžovým hejtmanům před volbami, že? Takže v některých krajích se situace tímto jaksi vyřešila. Problém nastal tam, kde byly čerstvě uzavřené smlouvy s dopravci, vysoutěžené podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Kde rozhoduje jediné kritérium – nejnižší cena. Nedivím se hejtmanům a radním krajů, že neměli chuť do těch smluv sahat. Bez změny zákona je to dnes  hra o kriminál. A  také tam, kd e nebyla  nižádná  ochota  s řidiči a dopravci  jednat. Překvapí  někoho, že  to bylo zejména  v regionech pod  kuratelou ANO?

Tolik skutková podstata. A nyní se tedy můžeme věnovat konečně tomu, oč mi v dnešním sloupku jde. O vlastní stávku a reakci řidičů. Ti měli od Nového roku brát výrazně více – někde dokonce až o 40%. Jenže leckde si po onom přidání připadali, abych zase jednou citoval svojí babičku – jak po vejprasku. Takže se naštvali a pohrozili stávkou. Nejen pohrozili, ale začali ji s podporou odborů i chystat.

V půlce března Asociace krajů jednala s vládou a zdálo se, že si konečně vyjednala na Babišovi nějaké peníze. Pro mne   v  neuvěřitelné  formě , že  prý  kraje  dostanou přidáno na opravy  silnic  II. a III. třídy.  Pokud  vím,  jsou  krajské peníze  účelově  vázány. A  není mi tedy  jasné,  jak lze  prostředky z oprav  silnic přesunout  do dopravní obslužnosti, ale  není to můj problém. Když  chce  někdo riskovat  soudy, je  to jeho věc. Jenže problém krajů s čerstvě podepsanými smlouvami zůstal nevyřešen – schází opora v zákoně jak platby navýšit všude. Takže se včera nejezdilo. No spíše se sluší napsat „nejezdilo“.

Byla to zase jednou stávka „po česku“. Se vším všudy. Nyní si dovolím odbočit – od samozvaných elitářů lze věčně slýchat, jak 40 let  komunismu zdevastovalo morálku českého národa, jak jsme sto let za opicemi ze zoologických zahrad tzv. tradičně demokratických zemí, jak.. ale proč to opakovat, když to všichni znáte? Jenže a dodávám to s velkým politováním, když se podívám na včerejší řidičskou revoltu, nezbývá mi, než jim dát tentokráte za pravdu!

Z plošného ochromení veřejné dopravy v zemi se stala dost zoufalá, na malá území omezená akce. V naprosté většině krajů se jezdilo jako vždycky, v  části jen s malými lokálními výpadky a jen v několika okresech to bylo takové, jak si odboráři původně předsevzali a naplánovali. Prostě debakl. I když  šéfové odborů tvrdí  opak.

Představuji si, jak by podobná akce proběhla asi tak v Německu nebo Rakousku a to nebudu fabulovat o Francii  nebo  Británii, kde když  jdou  dopravní odbory  do  akce,  země či metropole  skutečně  stojí.. Když si k tomu přidám hrdá vyjádření z některých krajů, že za ty firmy, kde osazenstvo stávkovalo, zaskočily ostatní dopravci, jejichž personál se na stávce nepodílel…. No tak je jednomu skoro do breku. A jsme u toho komunismu a toho, co u nás zlomil. Především jakoukoli odvahu jít do střetu. Dále sebemenší solidaritu. S výjimkou internetového lajkování a vykecání se v diskusích. Nulovou chuť se angažovat. Odbory? Jo to je ten komoušský vejmysl, co rozdával na vánoce kolekce? Přece nebudu členem odborů, u nás ve firmě není /skoro/ nikdo. Přece  nebudu v  nějaký postkomoušským reliktu?

Zvláštní je, že naši dědové a pradědové to viděli úplně jinak. Nechali se zavírat, nechali do sebe střílet snášeli šikanu a útlak úřadů. Dávno před tím, než se objevil první komunista. Jak by se dne s asi dívali na naši obecnou zbabělost brát se o základní svoje?

Já vím, kdokoli může namítnout – vlku, ty jsi v důchodu, máš svoje jisté, to se ti to káže, když nemusíš nést kůži na trh! Ano nemusím. Ale být řidičem, tak do téhle stávky bych šel bez mrknutí oka. I kdybych byl z regionu, kde se platy navýšily. Protože rizika byla naprosto minimální. A  byla  naprosto ideální  příležitost  ukázat  sílu. Nejen  těm  nahoře,  kteří nerozumí ničemu jinému, ale konečně  i sami sobě. Že vůbec my  dole,  skutečně  sílu máme.  Řidičů autobusů je obecně docela zoufalý nedostatek. Prostě nejsou, je daleko vyšší poptávka než nabídka. A každá firma si dvojnásobně rozmyslí, než nějakého šoféra dneska vyhodí. Navíc politický tlak na stávkující – když máme půl roku do parlamentních voleb? Sankce ze strany firmy? Proč by to dělala, když jde o navýšení ceny nad to naprosté minimum, které jí vyhrálo tendr a nic jí to nestojí?

Suma sumárům – nikdy nebyla příznivější situace pro celorepublikovou akci. Kdy odbory mohly a měly ukázat svou sílu. Jenže nejsou lidi. Odbory  tvoří  jejich členové a  sympatizanti. A  ti  jaksi  jsou  evidentně  ještě méně  k mání  než  řidiči. Je daleko snazší nadávat v hospodě nebo na internetu. A věřit na nějakého toho Zemana a Babiše, co přijde a vyřídí to za nás! My si nebudeme pálit prsty! Babiš  a  Zeman  to  s námi  myslí  dobře, tak se postarají!

Nejde mi vůbec  o  útok na  ty  dva  jmenované politiky,  uvádím je proto, že  podstatná  část národa  si  myslí,  že  hovoří  jejich  jazykem a hlavně  v jejich  zájmu…. Ne, tohle Zeman opravdu nevyřídí.Nemůže,  ani  kdyby  souhrou nějakých náhod   to zařídit skutečně  chtěl. Což  stejně  nehrozí, protože   jako už tradičně, když jde o něco opravdu zásadního, ale rizikového, kde visí možnost, při zaujetí jasného postoje, ztrát hlasů, Hrad mlčí. Jako třeba při  EET. A Babiš? Vrátím se k faktům. Hlavními hráči ohledně realizace vyšších plateb na vládní straně jsou

1- ministerstvo financí

2-ministerstvo dopravy

3-ministerstvo pro místní rozvoj

+kraje.

 

Začnu kraji – skoro polovinu z nich řídí Babišovi hejtmani. Větší stávka byla ve dvou regionech. Oba vede hejtman za ANO. A jeden  z  nich  chce  dát  odboráře  k soudu kvůli nezákonné  stávce, druhý pokutuje  jednu  ze  společností, jejíž  řidiči  stávkovali. Ta  to chce přenést  na odbory!   Jak typické! Tohle ,  vážený  Jozefe  Nováku je Babiš!

Jmenovaná ministerstva, která mají s touto kauzou co do činění jsou opět v v rukách Babiše a spol.! A byl to Babiš, kdo ještě v půlce února odmítal poslat krajům jakékoli peníze – viz až  se do toho  vložil  v  noci ze  středy na  čtvrtek  Sobotka a  spolu s lidovci  ministra  financí  donutili uvolnit  z rozpočtové rezervy  420 milionů a  to nikoli na nějaké opravy  silnic, ale  vázaně  na  platy  řidičů.

Tohle je Andrej Babiš! Kdyby  on byl opravdu chtěl  věc  nějak  řešit,  byla  dávno se  stolu a  všichni spokojeni., protože  měl,  až na parlament,  všechny  nástroje  v ruce. Pochopí už to konečně veřejnost? Ne, nedělám si iluze. Komunisti nás opravdu zmrzačili. Sebrali nám odvahu brát se za svoje základní věci. My věříme na to, že nějaký hodný a osvícený miliardář zařídí, aby se Josefu Novákovi zvýšil plat a Novák se nemusel hnout z fotelu. A  proto ho  na podzim budeme  volit  a uděláme  premierem. Takhle je to tady už 27 let!

Troufnu si předpovědět, že jediný, který z té čtvrteční stávky bude vyvozovat  velmi racionální  závěry, které  následně    nekompromisně  aplikuje, bude  – Andrej Babiš. Je totiž velmi bystrý. A nepochybně mu neujde její debakl a neschopnost obyčejných lidí zorganizovat se a postavit se centrální moci na odpor při hájení svých nejzákladnějších zájmů. A zařídí se podle toho, až po volbách převezme moc. Přesně stejně, jako to udělali Nečas Kalouskové. Máme se na co těšit. Ten debakl ze včerejška není jenom řidičů. Ale nás všech.A  zaplatíme  za  něj  hodně  vysokou  cenu!

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.