Povedla nebo nepovedla se přímá volba prezdenta?


napsal Jaromír  Bradavka

Nejdříve  si  dáme  to, co si  o přímé volbě  prezidenta  myslí  politici:

Novinky.cz, 19.4. 2017:

Přímá volba prezidenta se nepovedla, shodli se lídři parlamentních stran

Zavedení přímé volby prezidenta byla chyba, přiznali lídři politických stran. Je to podle nich příklad ukvapené změny ústavy. Na politické debatě, kterou zorganizoval Politologický klub Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, se na tom ve středu shodl šéf TOP 09 Miroslav Kalousek, předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura i lídr KDU-ČSL Pavel Bělobrádek.

Přímá volba prezidenta bez ohledu na to, kdo byl zvolen, nebyla nejšťastnější. Ačkoli věřím, že lidé byli zklamáni druhou volbou Václava Klause,” odpověděl předseda KDU-ČSL Bělobrádek na otázku ohledně změn ústavy. Právě zavedení přímé volby hlavy státu podle něj dokazuje, že by se ústava měla upravovat velice opatrně a promyšleně.

S tím souhlasil i lídr TOP 09 Kalousek. „Jsem jeden z hříšníků, kdo hlasoval pro přímou volbu, a to bylo vychýlení z jedné pojistek demokracie,” prohlásil. Chtěl by, aby se ústava měnila evolučně a nikoli revolučně.

Podobně to vidí i šéf poslanců ODS Stanjura. „Jestli měnit ústavu, tak velice opatrně. Poslední zásah do ústavy, tedy přímá volba prezidenta, se nepovedla,” míní.

  A nyní je  čas  na občanův   komentář:

Omyl, páni lídři. Přímá volba prezidenta republiky je jeden z mála pozitivních výsledků vládnutí tzv. tradičních, dnes už ovšem dávno profláknutých a občany prokouknutých stran. Přímo zvolený prezident je totiž jedna z mála ústavních pák na vaše lumpárny, podvody a vládní i parlamentní zvůli vašich partají.

To by se vám líbilo, holenkové, zvolit si na Hrad pěkně za zavřenými dveřmi poslušného panáka, který by vám odkýval všechny legislativní paskvily a pak jen nanejvýš kladl věnce u pomníků a jmenoval profesory nových věd. Nebo byste si tam odložili zestárlého a zešedivělého předsedu za zásluhy o výstavbu strany a společnosti, že?

Jelikož je prezident podle Ústavy součásti moci výkonné, je třeba jeho pravomoci naopak vyvážit s vládou, a také (protože je volen přímo občany) s parlamentem (rovněž přímo voleným občany), a nastavit jejich vzájemný vztah, tak aby žádná ze složek státní moci neměla výraznou převahu nad jinou. Ovšem s tím, že v nejdůležitějších rozhodnutích státního významu má konečné slovo hlava státu.

Nově by se tedy v Ústavě mohlo postavení prezidenta vymezit např. takto:

Článek 57


(1) Prezident republiky je hlavou státu.
(2) Prezident republiky je volen v přímých volbách.
(3) Prezident republik
y je z výkonu své funkce odpovědný občanům a Ústavě.

Nové znění.

Článek 59


(1) Prezidenta republiky
volí všichni občané starší 18 let s volebním právem, přímo, tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva.

(5) Navrhovat kandidáta je oprávněn každý občan České republiky, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná nejméně 100 000 občany České republiky oprávněnými volit prezidenta republiky.

(6) Navrhovat kandidáta je oprávněno nejméně dvacet poslanců nebo nejméně devadesát zastupitelů z nejméně tří vyšších územně správních celků.

Nové znění. Zvýšení počtu podpisů zabrání kandidatuře „rádoby osobností“, které nemají o politice, ekonomice a řízení státu ponětí.

Článek 60


(1) Prezidentem republiky může být zvolen občan, který je volitelný do Sněmovny regionů a dosáhl v roce voleb věku 40 let.
(2) Nikdo nemůže být zvolen prezidentem více než dvakrát.

Prezidentem pouze dvakrát, bez rozlišení zda za sebou či s přetržkou.

Článek 65


(1) Odvolat prezidenta republiky lze referendem. Referendum se může konat nejdříve po uplynutí jednoho roku ode dne, kdy se prezident ujal úřadu. (2) Referendum vyhlašuje předseda Sněmovny regionů na základě petice občanů, kterou podepsalo nejméně 500 000 občanů. (3) Referendum se koná do 90 dnů od přijetí petice Sněmovnou regionů.

(4) Prezident je odvolán, pokud se referenda účastní napoloviční většina všech oprávněných voličů a nadpoloviční většina účastníků referenda vysloví s odvoláním prezidenta souhlas.
(5) Nové referendum o odvolání prezidenta na základě nové petice se může konat nejdříve za jeden rok od vyhlášení výsledků předchozího referenda.

Nový článek. Posílení demokracie.

Článek 66


Prezident republiky

a) vyhlašuje všeobecné celostátní referendum o přijetí Ústavy a Listiny svobod, práv a povinností a o jejich změnách;

b) vyhlašuje všeobecné celostátní referendum o vstupu ČR do mezinárodních organizací nebo vystoupení z nich,

c) vyhlašuje všeobecné celostátní referendum o odvolání člena vlády nebo o odvolání vlády a rozpuštění Parlamentu na základě petice občanů, d) vyhlašuje místní referendum o odvolání poslance,
e) jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi,
f) svolává zasedání Parlamentu,
g) rozpouští Parlament,
h) pověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou odvolal, vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády,
i) jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy,
j) jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu,

k) má právo předložit Poslanecké sněmovně návrh zákona;
l) má právo vrátit Parlamentu přijatý zákon, včetně ústavního zákona,
m) podepisuje zákony,
n) jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu,
o) jmenuje guvernéra a členy bankovní rady České národní banky.

Nové znění.

Jak se vám to líbí, občané – voliči?

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.