Tip na dobrou knížku


napsal  Řezníček z Brna

DŽIHÁD – v kůži bojovníka islámského státu
napsala: Anna Erelle, novinářka z Francie, která popisuje vlastní příběh
vydalo nakladatelství CPRESS 2016
Vylíčené události jsou skutečným příběhem, odehrály se na jaře 2014, dva měsíce před tím, než Islámský stát obsadil Mosul, druhé největší město Iráku  a jeho vůdce Abú Bakr Al- Bagdadí vyhlásil světový chalifát.

Anna Erelle, francouzská novinářka,  se začíná zabývat zvláštním fenoménem: Ve Francii mizí hodně mladých lidí ze svých rodin a po nějakém čase jejich rodiče nebo přátelé zjišťují, že jsou v Sýrii v řadách Islámského státu. Co se zatím skrývá, jak probíhá verbování, co tyto mladé lidi přimělo přetrhnout veškeré pouta a zmizet ze svého života?
Anna Erelle píše:
Jako žurnalistka se samozřejmě velmi zajímám o geopolitiku, ale nepatřím mezi znalce. Avšak podivné chování mě přitahovalo vždycky, ať už pramenilo z náboženství, národnosti či ze sociálního prostředí. Fascinuje mne motivace vedoucí k osudovým rozhodnutím. Někdy jde o drogy, jindy o zločin, nebo postavení na okraji společnosti. Taky jsem hodně napsala o radikálním islámu. Tehdy jsem evropské džihádisty Islámského státu studovala už asi rok. Jednotlivé případy se hodně podobaly, ale já jsem chtěla vědět, co toho či onoho člověka přimělo, aby se vzdal svého osudu a pro svou věc se odhodlal čelit smrti.
Mluvila jsem s mnoha evropskými rodinami, jež čelí přetěžké zkoušce – jejich děti je náhle opustily a jsou v Sýrii. Snažila jsem se vyslechnout tolik lidí, kolik jsem jen mohla. Viděla jsem, jaký má digitální propaganda dopad na zbrusu nové Boží vojáky, ale stejně jsem nerozuměla tomu, co je pohání vpřed, proč všechno opustili, svou minulost, své rodiny a v řádu týdnu zahodili své životy s přesvědčením, že se k nim již nikdy nevrátí.
Chtěla jsem na vlastní kůži prozkoumat kořeny digitálního džihádismu a přijít na kloub zhoubnému fenoménu, který se dotýkal stále většího počtu rodin. Chtěla jsem rozebrat, jak nad dětmi sklapla past nastražená propagandou a pochopit paradox, kdy vojáci Islámského státu přes den mučí, kradou, znásilňují a uřezávají hlavy a večer sednou k počítačům a chlubí se svými „hrdinskými činy“ a verbují mladé lid z Evropy do řad Islámského státu.
Anna Erelle si zakládá fiktivní internetovou identitu a na  facebooku začíná komunikovat s bojovníky Islámského státu. Pro svoji novou identitu si zvolila jméno MELODIE.
Záhy se v Melodině soukromé poště objeví 3 zprávy od Abú Bilala. Ze Sýrie se ozval francouzský terorista, bojující v řadách Islámského státu:
Salám Alejkum sestro, všiml jsem si,  že jsi viděla moje video. Jsi muslimka? Co si myslíš o mudžahedínech? Přemýšlíš o tom, že by jsi odešla do Sýrie?  
Roztáčí se kolotoč psychologických triků, manipulací a výhružek. Zpočátku rutinní novinářská práce s mění v noční můru, zvláště po té, co vyjde najevo, že Bilel je  pravou rukou nejhledanějšího muže světa: Abú Bakr al Bagdádiho, šéfa Islámského státu.
Dál již Vám neprozradím, pouze doporučuji vypůjčit si tuto knihu v knihovně a nechat se unést dramatickým vyprávěním, kdy novinářská práce se mění v boj o přežití.
Jako malou ochutnávku přikládám jednu ze zpráv francouzského teroristy adresovanou Melodii:
Poslouchej mě, miluji tě víc, než jsem koho kdy miloval. Měla bys tu být se mnou. Nesnesu pomyšlení nato, že žiješ v té zkažené zemi. Ochráním tě. U mě najdeš útočiště před zlem světa. Až sem přijedeš a připojíš se ke mně, uvidíš, jaký ráj tu já a mí mužové budujeme. Ochromí tě to. Tady se lidé o sebe navzájem starají. Váži si jeden druhého. Jsme jedna velká rodina a už jsme ti zde přichystali místo – všichni na tebe čekají.
Kdybys viděla, jak jsou tu ženy šťastné.  Dřív, jako ty byly ztracené. Jedna z manželek mého přítele naplánovala všechno kolem tvého příjezdu. Po lekci střelby z kalašnikova tě vezmu do krásného obchodu, který jako jediný v zemi nabízí překrásné látky. Všechno zaplatím. Díky novým přátelům si tady vybuduješ svou koutek světa. Tolik se těším, až přijedeš. Melodie, ženo moje, nemůže se dočkat.
Opravdu mě miluješ, zeptá se tiše a snaží se, aby její hlas zněl dětinsky, naivně a křehce.
Miluji tě ve jménu Božím. Jsi můj poklad a Islámský stát bude tvým domovem. Cihlu po cihle zde vybudujeme lepší svět. Když s tebou přijedou tvé kamarádky, najdu velký byt pro všechny. Přes den se budeš starat o sirotky a raněné, zatímco já budu bojovat. Večery budeme trávit spolu… in ša Allah.
Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.