Lidi to tak chtějí?! Aneb můžeme si za to sami! DOPLNĚNO!


Když  už  jsem jednou   spustil ten  seriál  o  G20, nešlo jej zastavit. Ačkoli  se objevilo   „velké“  vnitropolitické  téma , kterého  byly  v  úterý a  ve středu  plná sdělovadla- ministerstvo  zemědělství  nechalo na  Vysoké  škole  chemickotechnologické  provést  srovnávací  testy  složení  vybraného  potravinářského a  drogistického zboží ,  které  se prodává  shodně  v  Německu, Rakousku, Slovensku, ČR a  v   Maďarsku. A  výsledek  analýz,  pak  s  velkým  mediálním  i  laickým  echem, prezentoval ministr  zemědělství  Jurečka.  Tedy  zejména  a  já  hned  dodám –  naprosto  očekávané  zjištění, že

stejný  výrobek  od  stejného výrobce  pro  Německo nebo  Rakousko má  v  podstatě  s tímtéž  kusem  ovšem  vyrobeným pro  východní  Evropu  společný  zejména  obal.

Z  21 testovaných  výrobků  byly plně  identické  jen  TŘI!  Detaily například  zde.

Ministr  Jurečka  se spravedlivě  a  státně  odpovědně  rozhořčil ve  smyslu, že  tohle  je   podvod,  že  jsme popelnicí  Evropy, atd.atd. , přirozen , že  se  toho  hned  chytili jako  bezva  trháku  psáči a  intervjůci  z  medií a  když se  člověk  na  internetu  podíval  do  debat  pod  příslušnými  artikly,  byl   zavalen  lavinou  výkřiků  typu  –

to víte, voni nám  sem  hrnou  šmejd a sami s i nechaj  to lepší,  Jsme pro ně  lidi  druhé  kategorie  a Brusel  s tím nic  nedělá a  ještě  to podporuje. 

Ano  není  nad   oprávněný  hněv  ve  spravedlivé  věci!  Může  za  to mezinárodní  spiknutí  nadnárodních  šmejdů  a  Brusele.  A  my  bychom  jim  to měli  nandat!

Kolika  z  vás  jsem  právě  zvednul  tep na hodnoty  kolem  dvou  set a začalo mi  nadávat?  Asi  vás  bude dost… Promiňte,  ale  tímhle  začít  bylo  nutné.  Snad jste  to  přežili…. Jistě  jsou  mezi  vámi  také  klidnější  povahy,  u  kterých převažuje  věcnost  a racionalita, takže  ti místo  aby  volali  záchranku  mi  nyní  adresují  výčitku  ve  smyslu

-vlku  chceš  nás  přesvědčovat,  že  je  to tak v  pořádku?

nebo

-vlku a  tobě  to  nevadí? 

a ti  úplně  nejklidnější  a nejracionálněji  kalkulující  pak položí  ještě  jeden  dotaz

-co  s  tím  navrhuješ udělat?

Ty  tři  dotazy  jsou  ready  a sedí!   A  se  všemi  se hodlám  vypořádat.  Hned  teď.

Ne,  opravdu si  nemyslím,  že  je   to v  pořádku.  Leč  okamžitě  dodám  –  nejsem a nebyl  jsem  výsledkem  testů  překvapen! Ani co by  se  za nehet  vešlo! Už  proto  ne,  že  téměř  přesně  na  den před  DVĚMA  ROKY!!!! dělala  stejná  Vysoká  škola  chemickotechnologická  stejné  testování,  byť  s asi  nepatrně     jiným  košíkem  zboží a  dopadlo to  úplně  stejně.  Tenkrát  nikoli  z popudu  lidoveckého ministra  zemědělství  Jurečky /to víte,  nebylo před  parlamentními  volbami!!!!!/,  nýbrž  z iniciativy europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD). Protože  většina   z  vás  už  nejspíš  tehdejší  zjištění  zapomněla,  dovolím  si   je  připomenout – k  nalezení  zde. Zkuste  to  rozkliknout  a třeba  jen  letmo,  až  do  úplného konce zrakem  přelétnout.  Uděláte  sami  sobě    službu!  Ale  abych se vrátil  k první položené  otázce – ne není  to  v  pořádku! V  žádném případě! Takže  si  dáme  další  dotaz

-vlku a  tobě  to  nevadí? 

Vadí mi  to!  Zatraceně  mi  to  vadí –  stejně  jako v  roce 2015! Co  mi ovšem  vadí  ještě  více,…….  ale všechno popořadě,  takže  si  dáme    otázku  třetí

-co  s  tím  navrhuješ udělat?

Není  to  sice ani trochu  zdvořilé a  je  to proti  bontonu,  ale  nemohu  jinak – musím položit protiotázku

a co s  tím  hodláte  udělat  vy?!

Nebo  možná  jinak – co  jste  s  tím udělali  v  roce  2015, po  tom  prvním  testu?   Říkáte,  že  ministr  Jurečka  chce , aby  s tím  pohnul  zejména  Brusel, protože  televize  jednoho  modelu  nebo  auto  jednoho  modelu  je  úplně  stejná  na  západ  i  na  východ  od   našich hranic  a  stejně tak v  tuzemsku?  Tak proč  by  to  tak  nemělo  být  u pracích  prášků,  jogurtů nebo  masných  výrobků.  Zejména, když  to má  stejného  výrobce a je  to  v  naprosto identickém  obalu!  A  tohle  prý  chce Jurečka  prosadit  na nejbližším  zasedání  ministrů  zemědělství  EU!

Zní  to logicky ,  že?  A  Jurečka  je  správnej  borec a  vy  mu  budete  držet  pěsti?  Pak se  ptám – a proč  do toho nepraštil  už  v létě  2015? Mimochodem, doporučoval  jsem  vám,  abyste  si otevřeli ten  link  na článek, který popisoval ten  stejný  test  před  dvěma  roky. Vzhledem k tomu,  že  to většina  z  vás  určitě  neudělala, tak  sem z  něj  dám  malý  výsek:

„Smyslem nebylo udělat senzaci, abychom trh líčili v černých barvách,“ říká Sehnalová, která tak chce vyvolat debatu o tom, že by stejně se tvářící výrobky na vnitřním trhu měly být identické. „Pro mne i nadále platí, že stejný marketing má garantovat i stejné vlastnosti zboží, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Proto znovu téma vrátím i do Evropského parlamentu,“ dodala Sehnalová.

Zkrátka  europoslankyně  Sehnalová, která to tehdy  zorganizovala, to tenkrát  chtěla  rozmáznout  v  Evropském  parlamentu. Důvodně  se domnívám, že  se jí  to,  vzhledem  k  právě  publikovaným zjištěním  -NEPODAŘILO. Z  různých  důvodů.  Prostě  nedokázala  přesvědčit  europoslance  z  ostatních  zemí  v  dostatečném počtu,  že  to stojí  alespoň za debatu, když  už  ne  za  nějaký  právně  závazný  výstup. A  stejně  dopadne  Jurečka. Na to  můžeme  vzít  jed.  Důvodů  bude  pochopitelně  více,  nicméně  neprohádám,  když  si troufnu tvrdit,  že  k těm  nejzásadnějším  bude  patřit  nechuť  zejména  starých  členských  zemí  tohle  nějak  medializovat,  natož  řešit,  protože  by  to jednak  znepokojilo  spotřebitelskou  veřejnost  u  nich , která  by mohla  začít  také vyžadovat  testy,  co  vlastně  jedí, pijí a v  čem perou a  kdo  ví  , jak by  to nakonec dopadlo, ale  zejména  by  to  mohlo  ohrozit  pověst  velkých nadnárodních  i  národních  výrobců,  kteří  u nich  sídlí a  platí daně.  Stačí, když  si  na  etiketách testovaných  výrobků  najdete  jména  producentů a máte  jasno. Tyhle  ohrožovat? Proč?

Už  slyším to hromové  – zase ten  zatracenej  Brusel,  takhle  nás  vodrbávat!  Dělají a budou , že  je  všechno v pořádku a nehnou  pro  nás  prstem? 

Vážně? Respektive  – vážně  je  vinen  Brusel?  Nebo přesněji – vážně  je  ten  Brusel  tak  strašně  vinen?  Není  náhodou  daleko větší  díl  viny  na  každém  z  nás?

Dám sem ještě  jeden  úryvek z  roku  2015. Tenhle “

Hlavní složkou masové konzervy Luncheon meat Tulip byl drůbeží separát. Stejný produkt v Německu přitom obsahoval výhradně vepřové maso i přesto, že oba pocházely ze stejné továrny v Dánsku.

 

A nyní si  dovolím  ocitovat  malou  pasáž  zase z toho  čerstvého  šetření pro Jurečku:

„Zjistili jsme tak například, že Tulip Luncheon meat z Německa obsahuje vepřové maso, zatímco v tom českém je drůbeží separát,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Víc masa najde také německý spotřebitel v rybích prstech Iglo než ten, kdo si stejný výrobek koupí v Česku.

Takže  dánská  firma  Tulip  má  českého  spotřebitele  doslova  za  prase, co  sežere  úplně  cokoli. Trvale.  Měla  tenhle přístup  k  nám  před  dvěma  roky a  má  ho  i  nyní!!!

Ptám se – jak je  to možné?  Jak  je  to možné?  Jak to, že  spotřebitel  nereagoval  už  v  červenci  2015 a neřekl  si  -Tulip?  Nikdy  víc! Nejsem  idiot, abych  jim za  ten  odpad, co  sem  lifrují  ještě  platil! 

Kdyby  to  byl  totiž  udělal, tak  Tulip  buď  zmizel  z regálů obchodníků  nebo  sem  začal  dodávat  německou  kvalitu. Nreměl  by jinou  volbu. V zemi se silným  spotřebitelským  vědomím a  postavením  spotřebitelských  organizací,  by nejspíš  už  to první  odhalení  o  jeho praktikách,  vedlo  k  velké  antikampani a  bojkotu  výrobků  téhle  „potravinářské“  firmy.  U  nás  nic.  Naprosto nic – Tulip  musí  mít  pořád  slušná prodejní  čísla, protože  svoje  chování a ni v nejmenším nezměnil!  Nemusel, protože  nebyl  vystaven  sebemenšímu tlaku  spotřebitelů! Tohle  je  zbraň  jak  ty  šmejdy, co  si  myslí, že  jsme opravdu  jen  všežeroucí   brav v  zahnojené  maštali,  pohnout  ke  slušnému  chování.

Své o  tom  dobře  vědí  v  sousedním  Německu.  Tam  kdysi tvrdě   na organizovanou   masovou ignoranci  spotřebitelů  narazil například  takový  Shell /r.1995/ a  za  tři  dny  kapituloval.  Nebo v roce  2006 AEG / Electrolux,  či  o dva  roky později Nokia…  A  vždycky  to  dopadlo  stejně.  Spotřebitel  vyhrál.
A  u  nás?   V roce, když  byli  ti, jejichž  výrobky  měli  flagrantní problém  s různou  kvalitou pro  Německo a pro  ČR, chyceni na  hruškách,  si dovolili / a proto  jsem  vás  vyzýval, abyste  si ten  článek přečetli  až  do konce!!!/,  s pro mne  nepochopitelnou, ale  o to více  urážející  suverénní  drzostí  odpovědět  takto:

Děláme to, co Čechům chutná, tvrdí výrobci

Tohle  tehdy  opáčili  tiskoví  mluvkové  pro MfD  tiskoví  mluvkové  Unileveru  a  Pepsi!!!!!

A prošlo jim  to  – ačkoli  sdělili na  hlas  to, co  se  neodvážil  vyslovit  ani  takový  Tulip  nahlas – Češi  jsou prostě  prasata , co sežerou  všechno!

Aniž  by  to někomu  vadilo!

Nespoléhejme na  Jurečku.  Dopadne, pokud  vůbec  tohle  téma  skutečně zvedne na  tom poklábosení  zemědělských  náčelníků států  EU  i  kdyby se stal zázrak a vnutil ho  do programu jednání,    jako  europoslankyně  Sehnalová.

Nenadávejme  na  Brusel.  Ten  ví, že  europarlament  to nepálí.  Jediná  možnost  je pomoci si sami.  Spotřebitelský  bojkot,  který  by měl nepochybně  mezinárodní publicitu,  by  to zařídit  dokázal.  Je  to jen  o nás  samotných.  Takže  znovu se vás  zeptám  -a  naprosto  vážně

a co s  tím  hodláte  udělat  vy?!

A  rovnou  dodám,  že  odpověď  znám předem.  V  roce  2013 tedy  dávno  a  dávno  před  testem potravin,  který organizovala  Sehnalová, o  Jurečkovi  nemluvě, jsem  na Kose  publikoval  článek

Babiš, Okamura, příští volby a špekáčky

kde  jsem ke  své  argumentaci použil  tehdy čerstvý  test  buřtů a  špekáčků,  tak  jak  jej provedl  známý  bojovník proti  šmejdovským potravinám Roman Vaněk  ve  svém internetovém pořadu  Peklo na  talíři.    To  video  má k  dnešku za  ty  čtyři  roky  skoro  1 200 000  shlédnutí.

Z  tehdejšího textu  si  dovolím  ocitovat:

A  teď  tihle  budou  radit  Babišovi!  Který  už  má i bez nich, s  českým Novákem,  bohaté  zkušenosti.  Viz  to, co  jeho firmy  si troufají   nabízet na  trhu  jako potraviny!  Neboť  vědí,  že jim to projde, protože  hodně  lidí  si  zkrátka  kvalitu nemůže  dovolit a „jíst“ se musí. Takže  klidně  vyrábí  to, co  vyrábí.

Jestli  chcete  malou  ochutnávku Babišových  dobrot, pusťe  si  tohle  video:

http://www.stream.cz/peklonataliri/754086-peklo-na-taliri-burty-a-spekacky

Jde o populární Peklo na  talíři, díl  Špekáčky.  Zjistíte,  že mezi  šmejdy, pardon, správné označení  je – propadáky najdete   od  Babiše   tzv. Kuřecí  špekáček / blíže  k tomuto protimluvu  ve  videu/ z Vodňan  a absolutním  šmejdem  testu  je  pak  Babišův  Kostelecký  buřtík. Tak  tímhle  druhý nejbohatší  Čech  krmí  národ.  Bez  protřelých  Amíků.

Takže bezmasé  buřtíky, špekáčky  kuřecí,  ačkoli  norma  jasně  stanovuje, že  špekáček musí  obsahovat  jen  vepřové  nebo hovězí,  a  určitě ne  separát,  tak  tohle  zde máme  už  dávno a bez jakýchkoli  důsledků  pro  výrobce!!!!  Z  tuzemských  zdrojů?  Proč  by  se Tulip měl a  ostatní  měli  chovat  jinak?  Když  exmístopředseda  vlády  a exministr  financí, dlouhodobě nejdůvěryhodnější  politik v  zemi, navíc  budoucí premier a  jistý  vítěz  voleb, totéž  provozuje  se svým  vlastním  voličem celá  léta  a ten  mu  to  baští i s  navijákem!!!!Dlouhodobě  a ani okem  nemrkne. A  ještě  mu  dá hlas!

S  tímhle  Brusel a  nadnárodní  koncerny,  Němci, či kdokoli jiný  nemá  naprosto nic  společného. Ani v nejmenším. To je  naše  vlastní věc!

Nevěřím, že Babiš  nechal  upravit  ty  tehdy  šmejdní  buřty a  špekáčky. Lidi to přece kupují , takže  to  chtějí  !!!!! Je  stejně  arogantní  jako Tulip,  Pepsi, nebo Unilever. Vlastně  vícc  – protože  ty  nás  pumpnou jen o cenu  šmejdového výrobku.   Takže  očekávám, že  jede  tak  jako tenkrát, protože  mu to prochází. A my mu  dokonce svěříme  vládu v  zemi!

Tvrdím, že  znám  odpověď  na  dotaz, který jsem  vám položil.  Nejsem  už  naivní  jako před  čtyřmi roky.  Dneska  už  bych tohle  rozhodně nenapsal:

…Pro tyhle dva pány bylo rozhodnutí Nejvyššího soudu i následné nerozpuštění sněmovny opravdovým darem z nebes! Tak jako si nejspíš nikdo z Kosířů nekoupí Babišův Kostelecký buřtík, tak sotva bude volit jeho politbyznysový projekt, který mu má přinést značný ziskově multiplikační efekt. Což je vždy, když se propojí kšeft s politikou….

Přesvědčivě  o  tom  totiž  bude  svědčit  nízký  počet  hvězd , který  dneska  dostanu. Vím  o  tom a  nijak  mi  to nevadí.  Ani trochu.  Dokonce  s  tím počítám.

Šmejdi si  totiž  dovolí  jen to, co  mi dovolíme jim.  Na prodejních  akcích nebo  hypermarketech.  Je  to stejná praktika. Neukazujme  na Brusel,  Německo, zahraniční  výrobce.  Můžeme  si za  to  především  sami.

Doplněk  z odpolední  soboty:

Na  výše  stojící  text mi dorazilo pár  reakcí.  Zaujala  mne  především jedna  z nich  – od  Anity,  která na  Kosu rovněž  psala. Z jejího  mailu  vyjímám:

Očekávala jsem na Kose vyjádření k tiskovce ministra Jurečka. Zhlédla jsem ho dvakrát, poprvé ve zkrácené verzi. Podruhé celé v záznamu, abych se ujistila jestli jsem jen něco špatně pochopila, jako určitou část vyňatou z kontextu. Populistické žvatlání o Bruselu , kde se bude Jurečka snažit i s výsledky laboratoří projednat v evropském parlamentu  je jako don quichotský boj proti větrným mlýnům. Brusel přeci nemůže za to, že si ČR neumí sjednat pořádek ve vlastní zemi. Jurečka tvrdí, že on nemůže učinit žádnou nápravu, že na to nemá žádnou páku. Docela mě tím prohlášením rozpálil doběla. Osobně se domnívám, že když si čistě názorně nechám ušít šaty nebo boty tak si sama kladu požadavek na výrobce i s tím jakou kvalitu látky, kůže tedy materiál použije a abych to přiblížila k potravinám, nechám-li si upéct dort, cukroví tak budu požadovat i z jakých surovin, či bude ošizený náhražkami nebo z kvalitních ingrediencí. Logicky mi z toho vyplývá, že kvalitu u výrobce si zadává obchodník a ten také kvantitativně i kvalitativně od výrobce přebírá. Zodpovědnost za to co prodává pak nese sám prodejce popřípadě dovozce. Nechápu, proč se stále mluví o výrobci, tem vyrábí na přání objednavatele tedy obchodníka. Pak jistě výrobce bude neustále dokola říkat co si spotřebitel žádá tak vyrábíme, pravděpodobně i někdy se zaťatými zuby, protože logo výrobku je jeho a on nese na trh i pověst, která tím může utrpět. Proč jsou výrobky na hraně poživatelnosti pod logem řetězce a ne výrobce samého je jasné. Sama si nekupuji privátní značky Clever, Tesco a ostatní ani neznám. Pouhým přečtením na obalu je obsah v procentech základního podílu suroviny nižší a doplněn jinými „šmakuládami“. Je mi neskutečně líto lidí, kteří nedosáhnou finančně na lepší kvalitu a nebo „šetři“ ve své nevědomosti a absence čtení. Ano někdo skutečně sní vše a to bez rozmyšlení, sto lidí sto chutí. Koneckonců chutě se u člověka mění a po dvaceti letech absence dříve používaných norem a receptur, tedy rozličnost dnešních chutí je pro naší generaci zdevastována a mladší ji považují za jedinečnou a správnou. Těžko můžeme požadovat od lidí, aby nekupovali něco na co si zvykli a hlavně co by jedli, když není nařízeno, že potraviny musí mít 90% podílu základní složky například v masových konzervách, zeleninových směsích ve sklenici, sekané, klobásách, vuřtech,….. Takže, pokud chceme kvalitu tak musíme nejdříve vymezit jak pro naše výrobce a obchodníky jasná pravidla což pan Jurečka klidně může začít řešit doma a hned. Směrnice, která zakáže dovážet na náš trh šmejdy by mohla zlikvidovat nejen obchodní řetězce, protože jsou to právě oni, kteří nám už léta tu naši zvyklost chuti nutí. Problém je v tom, že odchod nadnárodních obchodních řetězců by neměl kdo nahradit. Jedinou možností je srovnání mzdy  a DPH (tuším 7%) na potraviny na úroveň SRN a vyhláška, že všechny informace o nižším podílu základní suroviny a kvality musí být výrazně označen na obalu, který nesmí být totožný s obalem, jež se běžně používá pro výrobky s kvalitou a podílem základní složky potraviny tradičně běžně v SRN

Toť je můj názor, že si Jurečka dělá předvolební kampaň a chytnul se líbivého tématu, ale jít s tím do Bruselu je opravdu zhovadilost, vlastně –vypadá to navenek dobře, že se opravdu snaží co bychom si bez něho jinak počali.

 

 

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.