Diplomatická letadla a jejich náklad….


Dnešní  článek  je  svým  způsobem  podivný.  Nerad  přetiskuji na Kosu  cizí  věci,  nerad dávám  věci,  které nemohu  sám  dostatečně  ověřit.  Nicméně…  nicméně  stane se,  že mi napíše někdo,  koho osobně  už  hodně  dlouho  znám,  vím že je  nade  vší  pochybnost  solidní a spolehlivý a pošle  překlad mimořádně  zajímavého  textu ze  zdroje,  o němž  jsem  dosud  neměl  ani tušení a  který,  ačkoli  je  podle mé metodiky  měření  malinký, vypadá, co  jsem  schopen  přezkoumat,  mimořádně  zajímavě.

Přesně  tohle  se mi stalo v  závěru minulého  týdne, kdy  jsem  dostal  od nicku PB,  který  pro Kosu  dlouhodobě  sleduje  kauzu  nad  Donbasem  sestřeleného malajského  letadla.  Po provedení  krátké a  velmi  povrchní rešerše, protože  na  hloubkovou  nejsem  bohužel  vybaven,  padlo rozhodnutí   celý  mail  od  PB pro Kosu  převzít. Jak  stojí a leží. Protože  když  prohlížím  původní  anglický  text,  a  všechny  tam  zobrazené  faksimile  úředních  dokumentů,  nezdá  se,  že  by  si někdo  dal  takovou  horu práce,  navíc  na  vlivově  naprosto bezvýznamném serveru,  aby  pracně  vyrobil  podvrh.  Ostatně když  může  CNN si  nyní už  doložitelně  cucat  zprávy  o  ruském  zasahování  do  amerických  voleb  a Trumpovi  z prstu? Nicméně uvědomuji,  si, že  Kosa,  v  tomhle případě, vstoupila  na  poněkud  tenký  led. Ale  tahle  ledová  plocha mi  měla  být  daleko kluzčí pro ty,  o kterých  je řeč, pokud informace  primárního zdroje  sedí.  Bystrá  voka  a služební  ucha  prý  sledují Kosu. Tedy  nejen. Nevím, je  li to pravda a nemám  jak to zjistit.  Nicméně, je  – li  to realita,  pak  pro  tyhle  dámy  a pány, které si  platíme  z  našich  daní , dneska  zcela  nezištně dávám  tip na  smysluplné  naplnění  jejich  pracovní  doby – totiž  eventuální  ověřování   toho,  zda  informace  v  článku obsažené,  které se týkají  České republiky,  sedí  či nikoli.A  když  ano,  tak by  bylo záhodno, aby  konali…Rychle a  důsledně. Jestliže  tedy  opravdu  bojujeme  proti  terorismu.

A  nyní  už  PB a  jeho  mail a překlad.

Zbraně nad námi
Často se člověk dostane k zajímavým článkům úplnou náhodou. Na facebooku jeden z přátel odpovídal v příspěvku o přistání AN-124 Ruslan UR-82008 v Bratislavě a mě se ten příspěvek zobrazil. Přečtu si diskuzi a zaujal mne fakt, že Ruslan letěl letos 4. července z Prahy do Tel Avivu s českými pískově a zeleně zbarvenými Tatrami a patrně ty samé vykládal následně v noci téhož dne v Bratislavě. Podle pozorování na Slovensku mělo jít o  3x DANA M1 a 4x TATRAPAN 8×8, ale v Praze bylo naloženo kusů celkem osm, jak dokládá fotografie. Buď při nočním pozorování na dálku byla auta na letišti Bratislavě špatně spočítána, nebo jeden skutečně v Izraeli zůstal. Jelikož mi zvědavost zavelela podívat se na to, co v Izraeli mají společného s Tatrami ve speciální vojenské úpravě, použil jsem Google, který mi sice na původní otázku odpověď nedal, ale vyhodil odkaz na stránku jednoho blogu, v němž byl publikován článek bulharské novinářky. Autor blogu David Isenberg (http://iissonline.net/pmsco/) se zabývá kontraktory ve smyslu námezdních ozbrojených bezpečnostních sil neboli žoldáků a bezpečnostními otázkami. Objevují se tam příspěvky, které běžně v médiích nenajdete a vypadají fundovaně, když autor se chlubí rozsáhlou praxi v těchto tématech.
Ve článku bulharské novinářky Dilyany Gaytandzhievy Google správně objevil zmínku dřívějším o vývozu Tater do Izraele, a to v obdobném a na pohled nepochopitelném schématu jako byl zmíněný případ ze 4. července za použití ukrajinského Ruslana. V tomto případě (podle v článku přiložených dokumentů 10. května 2017) šlo ale o převoz nikoliv z Prahy, ale z Brna do Bratislavy přes Izrael a při využití ázerbajdžánského IL-76. Že nákladní IL-76 4K-AZ101 v Brně 10. května 2017 skutečně byl, dokládá záběr na spotterském webu http://www.planes.cz/cs/photo/1221400/il76td-90sw-4k-az101-silk-way-airlines-azq-zp-brno-brq-lktb . Důvod takového cestování nákladu jsem nikde neobjevil. Obchod s vojenským materiálem kvete i u nás a nelze si o něm dělat iluze.
Jelikož mi článek bulharské novinářky přišel natolik zajímavý, že by mohl zaujmout kosíře, jeho vybrané části jsem v rámci svých nepříliš velkých jazykových možností přeložil, a omlouvám se předem za eventuální nedokonalosti. Vynechaný text je označen tečkami. Originální anglické znění článku s obrázky a dokumenty je možné prozkoumat v plném rozsahu v odkazu pod překladem. Článek vypadá celkově hodnověrně, udělejte si ale názor sami. Každopádně obchod se zbraněmi nepochybně jede na vysoké obrátky a při objemu převážených zbraní a munice si lze snadno představit rizika, která jejich přeprava ve velkém civilními letadly představuje. Že se zbraně dostávaly do rukou nepovolaných článek dokládá s pravděpodobností hraničící s jistotou. Pokud je článek aspoň z větší části pravdivý, je vidět, jak kontrola pohybu zbraní nemůže řádně při zneužívaném diplomatickém krytí fungovat, a jak byznys se smrtí vládne nad prezentovanými veřejnými zájmy. O Saudech jako distributorech zbraní se mluví už delší dobu i ve spojitosti s Libyií a takové obchody mi u nich nepřekvapily.
Nyní výňatky z práce bulharské novinářky:
350 diplomatických letů převáželo zbraně pro teroristy
Ázerbajdžánské Silk Way Airlines převáží zbraně s diplomatickým odbavením do Sýrie, Iráku, Pákistánu, Konga
Dilyana Gaytandzhieva
V prosinci roku 2016 Dilyana Gaytandzhieva našla a nafilmovala ve východním Aleppu devět podzemních skladů naplněných těžkými zbraněmi, jejichž zemí původu bylo Bulharsko.
Nejméně 350 diplomatických letů Silk Way Airlines (ázerbajdžánská státní společnost) transportovalo zbraně pro válečné konflikty na celém světě během posledních tří let. Státní letadla Ázerbajdžánu nesla na palubách desítky tun těžkých zbraní a munice, která směřovala k teroristům pod krytím jako diplomatické lety. Dokumenty, z nichž se dá vyvodit účast Silk Way Airlines na dodávkách zbraní, mi byly poslány přes anonymní účet na Twitteru – Anonymous Bulgaria.
Uniklé dokumenty obsahují korespondenci mezi bulharským Ministerstvem zahraničí a ambasádou Ázerbajdžánu v Bulharsku a jsou přiloženy dokumenty o obchodech se zbraněmi a diplomatickým krytím pro přelety a nebo přistání v Bulharsku a mnoha jiných evropských státech, USA, Saudské arábii, SAE, Turecku a jiných.
Podle těchto dokumentů, Silk Way Airlines nabídla diplomatické lety soukromým společnostem a výrobcům zbraní z USA, Balkánu a Izraele, stejně tak armádám Saudské Arábie, SAE a americkému velitelství speciálních operací (USSOCOM) a ozbrojeným silám Německa a Dánska v Afghánistánu a Švédska v Iráku. Diplomatické lety jsou vyjmuty z kontrol, poplatků a daní, což znamená, že letadla Silk Way volně převážejí stovky tun zbraní do různých míst na celém světě bez omezení. Vykonávají technická přistání se zdržením od několika hodin do jednoho dne v mezizastávkách, a to bez logických příčin jako je potřeba natankování letadel.
Podle Pravidel dopravy nebezpečného zboží Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) mají operátoři zakázáno přepravovat nebezpečné zboží v civilních letadlech a musí žádat o výjimku k transportu takového zboží.
Na základě dokumentů zaslalo Ázerbajdžánské ministerstvo zahraničí instrukce ambasádám v Bulharsku a mnoha evropských zemích, aby požadovali diplomatické krytí pro lety Silk Way Airlines. Ambasády zaslaly diplomatické nóty ministerstvům zahraničí jednotlivých zemí, aby požadovaly takové výjimky. Ministerstva zahraničí poslala zpátky nótu podepsanou místními úřady civilního letectví, které poskytly výjimky pro transport nebezpečného zboží.
Požadavek na diplomatické krytí obsahoval informaci o typu a množství nebezpečného zboží – těžkých zbraní a munice. Avšak odpovědné úřady mnoha zemí (Bulharska, Srbska, Rumunska, České republiky, Slovenska, Polska, Turecka, Německa, Velké Británie, Řecka atd.) zavřely oči a dovolily diplomatické lety pro transporty tun zbraní, které vykonaly civilní letadla pro vojenské účely. Podle pravidel IATA není transport vojenského nákladu civilními letadly dovolen. K obejití tohoto pravidla, Silk Way Airlines použily diplomatickou výjimku skrze místní úřady.
 
USA poslaly zbraně za jednu miliardu
Mezi hlavní zákazníky diplomatických letů se zbraněmi poskytovaných Silk Way Airlines jsou americké společnosti, které zásobují zbraněmi americkou armádu a velitelství zvláštních operací. Společným prvkem těchto případů je, že dodávají zbraně neodpovídající americkým standardům a zbraně nejsou používány americkými silami.
Na základě registru federálních smluv bylo americkým společnostem za poslední tři roky poskytnuto plnění za smlouvy v hodnotě jedné miliardy v rámci speciálního amerického programu pro dodávky zbraní neodpovídající americkému standardu. Všechny používaly Silk Way Airlines pro transport zbraní. V některých případech, kdy neměly Silk Way Airlines dost letadel, přepravovalo vojenský náklad Ázerbajdžánské letectvo, i když se zbraně do Ázerbajdžánu nikdy nedostaly.
…….
6. června 2015 byl zabit 41-letý Američan Francis Norvello, zaměstnanec Purple Shovel, když selhal protitankový granátomet ve vojenském prostoru blízko vesnice Anevo v Bulharsku. Další dva Američané a dva Bulhaři byly také zraněni. Americká ambasáda v Bulharsku potom vydala prohlášení oznamující, že vládní kontraktoři pracovali na americkém programu výcviku a vybavení umírněných rebelů v Sýrii. Toto prohlášení vyústilo bezprostředně k odvolání velvyslankyně z jejího postu. Stejné zbraně jako ty dodávané Purple Shovel nebyly použity umírněnými rebely v Sýrii. V prosinci minulého roku, když jsem informovala o bitvě o Aleppo jako korespondentka pro bulharská média, našla jsem a nafilmovala 9 podzemních skladišť plných těžkých zbraní, které pocházely z Bulharska. Byly používány Frontou Al Nusra (filiálka Al Kaidy v Sýrii označená OSN jako teroristická organizace).
…..
Saudská Arábie – sponzor a distributor zbraní
Vedle USA, další země, která nakupuje velké množství východoevropských zbraní a exportuje je pomocí diplomatických letů Silk Way Airlines, je Saudská Arábie. V roce 2016 a 2017 bylo provedeno 23 diplomatických letů dopravujících zbraně z Bulharska, Srbska a Ázerbajdžánu do Jeddah a Rijádu. Smluvními stranami byly vojenský závod VMZ a Transmobile z Bulharska, Yugoimport ze Srbska a CIHAZ z Ázerbajdžánu.
Království samo nekupuje tyto zbraně pro sebe, když saudská armáda používá jen západní zbraně a tyto dodávané zbraně nejsou kompatibilní s jejich vojenskými standardy. Proto zbraně transportované diplomatickými lety končí v rukou teroristických ozbrojenců v Sýrii a Jemenu, které oficiálně Saudská Arábie nepodporuje. Arabské království také distribuuje vojenské náklady do jižní Afriky, regionu zmítaného válkami o kontrolu nad bohatstvím zlata a diamantů.
…………
Stejná izraelská společnost Elbit Systems na letu z Brna (Česká republika) přes Tel Aviv (Israel) do Bratislavy (Slovensko) re-exportovala obrněná vozidla (TATRA T-815 VP31, TATRA T-815 VPR9). Byly poslány od Real Trade, Praha k Elbit Systems. Konečným příjemcem bylo však Ministerstvo obrany Ázerbajdžánu. Letadlo přistálo v Tel Avivu a potom v Bratislavě, kde byl náklad dovezen jinou společností – MSM Martin, Slovensko. Není jasné, proč letadlo letí z Evropy do Asie a potom zpět do Evropy se stejným nákladem na palubě. Nakonec náklad nebyl dodán do cílové destinace – Ázerbajdžánu. Tento typ letadla IL 76TD může nést až 50 tun nákladu. Tento vezl jen 30 tun podle poskytnuté dokumentace. Potom mohl nést dalších 20 tun. Jelikož byl let diplomatický, nebyl předmětem prohlídky.
…….
Kompletní článek na bulharských stránkách je k přečtení zde: https://trud.bg/350-diplomatic-flights-carry-weapons-for-terrorists/
No a na  konec  si  dáme  ještě  nějakou fotodokumentaci  k té  podivné cestě vojenských tatrovek  z  Letiště  Václava  Havla  přes  půl světa  do  Bratislavy:
Dodávám, že  k  dispozici  mám i kompletní  sadu  tras letu  tohoto ukrajinského  Ruslanu,  tedy přesněji  letadla  Antonov  AN  124 s ukrajinskou registrací  UR-82008 a tzv. Mode -S Code    508 01C, tak  jak  je  registrován na  serveru FlightRadar24. To  kdyby  někdo  chtěl  zpochybnit  výše uvedené  informace.
…….

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.