Značný rozruch o víkendu vyvolala akce občanské nespokojenosti v Brně. Kdy se skupina občanských aktivistů pokusila přerušit zkoušku, odpustím si nepatřičný termín -kontroverzního a nahradím jej daleko případnějším i když delším záměrně sprostě provokujícího divadelního představení „Prokletí“, v podání polského souboru Teatr Powszechny. Protesty pokračovali po tom, co začaly ve čtvrtek na festivalu Divadelní svět v Brně. Tentokrát v brněnském divadle Husa na provázku, kde proto musela asistovat i policie, kvůli odpůrcům divadelní hry „Naše násilí, vaše násilí“, v níž divák spatřuje i velmi kritizovanou scénu, jak Ježíš znásilňuje muslimku.
Hra chorvatského režiséra Olivera Frljiće měla umělecky zpodobňovat uprchlickou krizi, ignoranci a strach Evropanů. Vrcholnou scénou hry „Naše násilí, vaše násilí“ je pak znásilnění muslimky Ježíšem Kristem.
Zde musím popis předmětu tohoto článku přerušit a otevřeně konstatovat, že jsem zmíněné “ umělecké“ počiny neviděl a ani neuvidím. I kdybych měl tu možnost. Z toho přirozeně vychází slabost tohoto článku. A jsem si jí vědom – píši o něčem, co neznám z vlastní zkušenosti. Čemuž se na Kose, když mohu, pečlivě vyhýbám. Ale nepokládám tuto slabost za fatální. – zrovna tak jsem totiž psal o nacismu, válce, koncentračních táborech, protektorátu a jeho hrůzách a také s tím nemám osobní zkušenost.Naštěstí. A mnozí, kteří dnes stojí na straně na straně tzv. moderních a dnešních „umělců“ a jež mi rádi káží o svobodě, morálce, demokracii a hrůzách komunismu / které nepopírám/ aniž by je zažili a alespoň elementárně rozuměli těm pojmům, kterými tak rádi šermují a kacerují jiné. Takže se cítím být minimálně nejzákladněji legitimován ke komentování toho, co se děje v Brně a tamní „kultuře“.
Část tamní veřejnosti se cítí být uražena, ponížena a to ve svém nejniternějším vnitřním vědomí a existenci. Duše se tomu říká. A já se těm uraženým a poníženým vůbec nedivím. Naše civilizace vyrostla na křeštanských hodnotách. A tyto jsou podány ve „hře“ takto:
Zkrátka – Kristus slezl z kříže a znásilnil muslimku….
Smyslem téhle šílené a hnusné scény, je něco, co má pravdivý podtext – hra má údajně popisovat násilí, kterého se západní svět dopustil na tom rozvojovém a konkrétně na Blízkém východě. Je to prý alegorie… Tak to musíme brát a tak to je! Šmytec!
Nebudu popírat, že základní motto té sprosté provokace má bezpochyby logické a pravdivé jádro. Což neznamená, že kdokoli může kvůli svému poselství okamžitě znásilnit jiné, v daném případě občany České republiky obecně a Brna konkrétně. Nikdo rozumný nebude bránit nikomu v odprezentování oné základní pravdy – o násilí naší civilizace, díky technické převaze,kterou jsme disponovali/disponujeme
Ale každý, koho se dotýká zvolená forma „zjevování pravdy“ má právo na její odmítnutí! Je asi stejné, jako kdybyste šli do špičkové restaurace na výjimečnou gastronomickou specialitu a oni vám ji naservírovali do použitého a špinavého nočníku!
Ostatně, je vinen jen Západ nebo to také v historii bylo i jinak? Samozřejmě že ano! Jeden z čtenářů Kosy mi poslal velmi zajímavou mapu jak se v čase vyvíjely hranice v Evropě. Z ní jsem si dovolil dva screenshoty:
Z roku 1163, kdy na Pyrenejském poloostrově naprosto dominoval islám
a další z roku 1618- tedy z doby před 400 roky a počátku Třicetileté války , kdy moc univerzální muslimské říše – otomanského Turecka byla na svém vrcholu:
Chci těm citlivým krasoduchům, aniž bych omlouval hloupost, nadutost, aroganci, drzost a násilí imperiálních šiřitelů dobra a jejich systému připomenout, že historie mezicivilizačního násilí není ani vynálezem ani unikátním charakteristickým rysem západního světa, ale běžným postupem momentálního světového či regionálního hegemenona vůči všem slabším entitám, na které dosáhne svým vlivem!!! A také to, že historie vzájemného násilí mezi křestanským a muslimským světem rozhodně nezačala až roku 1798 s Napoleonovým vpádem do Egypta, ale daleko a daleko dříve! Ostatně – tak je tomu vždycky, když někdo “ v zájmu napravování historických křivd“ začne poučovat a oblažovat, ty hlupáky podivně smýšlející, svým výkladem toho jak to vlastně všechno bylo. Ostatně s tím máme své speciální zkušenosti ohledně Sudetských Němců.. Pro ty a jejich české chápače a vcitovače, respketive – jejich milé krajany, jak nepochybně víte , začíná historie 9.5.1945. Před tím tu podle nich byl ráj a splynutí duší… A zjevně zcela stejně je tomu s „umělci“ a jejich chápači ohledně té brněnské sprostárny. Těm historie také začíná zcela nedávno a bez jakéhokoli historického kontextu!
Nebudu popisovat konkrétní události v Brně. To už jste nejspíš četli, viděli a slyšeli z jiných zdrojů. Jde mi o něco jiného! O totální pokřivenost dnešního světa a jeho interpretaci elitami. A o jeho nikoli dvojí, ale jen a pouze zásadně gumový metr, kterým elity, tzv. umělci, majitelé jediných správných postojů a univerzálních pravd mentorují ty druhé!
Dám sem pár ilustrativních výroků:
Ředitel Národního divadla Brno, takto pořadatele festivalu Divadelní svět Brno – Martin Glaser, rovnou nazval protestující nácky, protože podle něj chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. „Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného,“ zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK.
Podle brněnského primátora Petra Vokřála (ANO) „je to smutné sbírání bodů do voleb. Spíš k pláči,“ …. „O předpokládaném vyjádření protestu, vzhledem k charakteru hry, jsem věděl. Forma protestu ale odpovídá ‚slušným‘ lidem a Pernicovi. Co jiného se dá jiného od nich čekat,“ uvedl v neděli Vokřál.
Ejhle, ejhle …. Tak brněnskému primošovi vadí forma protestu demonstrujících – forma zvolená „umělci“ kupodivu nikoli!! Ti klidně mohou provokovat a urážet! A točí se tom, že protestující vedl kickboxer… Kupodivu mu nevadí, že českou vládu vede člověk podezřelý z podvodu velkého rozsahu a vyšetřovaný policií. Chtěl bych se Vokřála, kdybych mohl, zeptat – zda by sestavil listinu sportů, které bere jako přípustné pro účastníky občanských protestů….
Ještě horší je to člověkem, který šéfuje prvnímu divadelnímu stánku země – minimálně té moravskoslezské – oním Glaserem…. Takže ti, kteří mají na ten hnus jiný názor než on, jsou náckové? Protože si dovolí vyjádřit své mínění na „umělecký projekt“? A chtějí zakázat to, co se jim hluboce příčí a co je elementárně uráží a zraňuje? Zvláštní!!! Velmi zvláštní, řekl bych. A mohl nyní pánu Glaserovi doporučit, aby si vzal do ruky starý, hodně starý, ale nanejvýš moudrý a poučný text – Bible se jmenuje a zejména onu notoricky známou krátkou pasáž , obsahující slova, nečiň jiným, co nechceš, aby činili tobě.
Je to tam nejméně dvakrát:
„Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim.“ (Bible, Tob 4,15) „Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi.“ (Bible, Lk 6,31, srov.
Alespoň na internetu se to tak píše. Ale může být, že nejvyšší moravský národní divadelník Bibli považuje za cosi dávno překonaného, ba škodlivého. Nebo minimálně vyčpělého a dnešních intelektuálů nedůstojného…
Má přirozeně právo na takový názor. Pokud jej NEUPLATŇUJE NA JINÝCH. Vyčítá totiž demonstrujícím náckovství, tedy naprostou netoleranci a sám? Sám prostě vnucuje jiným to, co ON považuje za tu správnou kulturu! A ti, kteří mají jiný názor na JEHO kulturu jsou nacisté! Inu, pan nejvyšší moravský národní divadelník by udělal rozhodně dobře, kdyby si jaksi vyhledal ve výkladovém slovníku význam slova Kulturträger. Ten můj říká následující:
šiřitel vzdělanosti) hanl. domýšlivý nositel, šiřitel domněle vyšší kultury….
Řekl bych , že v kontextu je ta definice dokonalá pane řediteli! Prostě sedí. Ale nikoli na ty protestující.
Spisovatelka Kateřina Tučková to vidí velmi podobně! Protestující si, podle ní, dovolili zničit představení a utlačovat umělecký soubor přímo na jevišti….
Paní spisovatelko, bylo by k tomu došlo, kdyby náhodou neutlačoval tenhle „umělecký soubor“ brněnské občany přímo v jejich městě?
Nepochybně je mi nyní namítnuto, že komu se představení nelíbí, nemusí na něj chodit a tím je věc vyřízena….
Omyl! Hluboký omyl!
Není totiž pochyb, že Národní divadlo pana Glasera si na svůj provoz a tedy ani na pořádání onoho festivalu, který ten hnus prý „obohatil“, nevydělají a jsou existenčně odkázáni na veřejné rozpočty. Podobně je na tom Divadlo Husa na provázku. Ekonomické výkazy Národního divadla jsem nehledal. Tam mám jasno.Ale zajímalo mne, zda si na sebe vydělá ta Husa… Nebo zda jede z veřejných peněz. A snadno jsem našel. Nejnovější informace v tomto směru je na internetu zde a kromě jiného se tak praví ústy Petra Oslzlého, v čase rozhovoru ještě ředitele Centra experimentálního divadla (CED), pod které Husa na provázku, stejně jako HaDivadlo, patří toto:
Z rozhovorů s rozličnými lidmi jsem zjistil, že si stěžují na podfinancovanost CEDu, respektive HaDivala a Husy na provázku. Jaká je finanční situace podle Vás?
Podfinancované je nesporně celé české divadlo a CED a jeho divadla patří k těm rozpočtově nejskromnějším. I když v posledních letech byly tarifní platy příspěvkových organizací, a tedy i CED, ze zákona navyšovány a Města Brno navyšovalo v příspěvku položku na mzdy, stále ještě je průměrná mzda v CED nižší než celostátní průměrná mzda. A přitom je u nás dosti vysoký podíl zaměstnanců s vysokoškolskou kvalifikací.
Pro rok 2017 navýšilo město Brno příspěvek CED adresně na tvorbu inscenací, ale i tak můžeme platit externím tvůrcům inscenací nižší honoráře, než je u nás běžné a podobně je nutné stále šetřit při výrobě inscenací. Po dvaceti pěti letech od otevření areálu na Zelném trhu vzrůstá také potřeba investic do stavby jako takové a u obou divadel je také potřeba investic do scénických technologií. V příspěvku Města Brno jsou vždy investice zohledněny, ale ne v takové výši, jaká by byla potřeba.
Takže stejně jako brněnské Národní divadlo, je i Husa na provázku bytostně závislá na veřejných zdrojích. Tedy na daních občanů. „Umělci“ naprosto jasně požadují – občane koukej nám zaplatit a garantovat naší existenci. Ale následně už kušuj!
A paní Tučková a panem Glaserem dodávají – když se ty hloupej oslíčku otřes se ozveš, tak jsi nácek, buran, hlupák, ignorant!
Vše završuje totální paskvil na demokracii jménem Kalousek!
A všichni dohromady mobilizují do nadcházejících voleb… Tomu by jeden nevěřil!!!
Okamura je pro mne totální noční můra. Když byly prezidentské volby, dělal jsem všechno, co bylo v mých silách, aby Zeman zmizel z Hradu. Totéž ohledně Babiše v parlamentních volbách. A udělám to znovu. Vše z naprosto dobrých a hmatatelných důvodů. Mám ty lidi za zemské škůdce a devastátory demokracie. Nicméně problém je, že přesně takovéhle excesy jako jsme právě zažili v Brně, prostě naštvou voliče. Většinového voliče. A hodí to právě Okamurům, Zemanům a FIlipům! Na just. Protože tihle budou umět tu brněnskou idiocii za veřejné peníze, perfektně zkomunikovat!!!! Díky vy namyšlení, sebestřední a sebeprezentující „umělci“!
Až se zase na podzim budou ti nejmoudřejší z nejmoudřejších a nejelitářštější z elitářských divit, proč komunální volby dopadnou, jak dopadnou, tady budou mít jeden z flagrantních důvodů! Chtějí lidi provokovat a kdo není jejich vyznání je, jak řečeno- hlupák, ignorant, prostě buran nebo rovnou nacista. Tak jo, akce budí reakci. A provokace dvojnásob! Kdo seje vítr, sklízí bouři! Což ostatně stojí v opět v Bibli… Ta naš e bouře, v které už jsme má tvář Zemana, Babiše, Okamury a Filipa. Zatím. Nejspíš další a ještě horší už jsou v jejich stínu.
Říkáte, že nějak nechápete ten titulek? Dal jsem ho schválně. Protože první, co mne napadlo, když jsem o té drzé brněnské „umělecké“ provokaci a o jejích ohlasech slyšel, bylo, jak by asi ti samí a stejní přijali divadelní hru, se stejným obsahem, jen místo pro roli sexuálního násilníka by nebyla vymezena Kristovi, ale například Winstonu Churchillovi a ten by znásilnil ruskou pravoslavnou řeholnici…. To by byl řev! Od těch stejných co nyní nadšeně tleskají „umělcům“. To by najednou padaly desítky a desítky vážných zamyšlení a i razantních výroků o ohrožování základů demokracie a neúcty k dějinám a j nevím, co všechno další!!! Že jako s tím Ruskem..
OK. Tak to Rusko a pravoslavnou jeptišku vynechejme. Proč ovšem místo Ježíše Krista tu muslimku nemůže násilnit Winston Ch?? ? To by historicky, ale především obsahově, bylo daleko přesnější a trefnější a nepochybně také dostatečně šokující???? To my vysvětlete!!!
Osobně si myslím, že by zkoušku nebo představení nikdo nenarušil a proběhly by v klidu. Ale na druhé straně – ti, co rozhodují o veřejných dotacích by ovšem nepochybně zavřeli kasu! Když by šlo o provokaci se spojeneckým státníkem! To by bylo nepřípustné! Ale útok na morální základ a sloup na našeho světa? To se musí podporovat!!!!
Fuj!
Dodatek z pondělního večera
Článek jsem psal v neděli. S vědomím, že nevyjde hned druhý den. Což samozřejmě oslabuje jeho dopad. Nakonec se ovšem ukázalo, že ta přímá neaktualita může být i ku prospěchu. Pondělek totiž přinesl jednak nové, sotva uvěřitelné skutečnosti a také nové reakce. Těch vždycky správných….
Ale naprosto novou a doslova šílenou informací pro mne bylo to, co zveřejnila na svém Facebooku paní Jana Zwyrtek Hamplová, takto povoláním advokátka:
Takže česká státní vlajka vytažená, dámy prominou – z kundy někoho, kdo si říká umělkyně??? Za sborového přihlížení dalších „umělců“ ? A proč se ta „umělkyně“ neodvázala nebyla ještě „umělečtější“ a nevytáhla naši vlajku rovnou z řitního otvoru? Aby nade vší pochybnost dokázala svou převahu nad hloupým plebsem?
Tohle je projev vrcholné demokracie a svobody slova?
Jak vykřikuje ve veřejném prostoru bývalý redaktor ČT Jan Moláček, či jakýsi Jarda Konáš, takto prý hudební novinář nebo můj oblíbenec z brněnské diskuse o alternativních mediích a fake news, sepisovač novodobého kladiva na čarodejnice -Miloš Gregor, ehm – politolog. Kteří jedním šmahem a lehkou rukou označí ty, kteří si dovolí proti tomuhle doslova barbarsky sprostému hnusnému znásilnění historie, státního symbolu, elementární slušnosti, protestovat, za fašisty?
Neuvěřitelné, nepochopitelné,úděsné! V jakém světě to dnes žijeme? Kde jsou ti, co dělali loni takové obrovské vlny s kampaní hate free? Jak to, že se nerojí a neprotestují? Protože ten, kdo zde hrne mezi lidi buldozerem nenávist je partička narcisů a exhibicionistů a jejich sympatizantů, kteří si myslí, že stojí nad zákonem. Psaným i nepsaným. Nad myšlením a cítěním druhých, nad jejich intelektem a hodnotami… Za co stojí stát, který něco takového dovoluje a vyšetřuje ty, kteří si myslí, že to je nepřijatelně přes čáru? Jakou šanci má takhle na přežití?
A znovu se ptám, jaká by asi byla reakce těch věčně správných, kdyby tu muslimku znásilnil Winston Churchill a ona umělkyně táhla z pochvy vlajku s hvězdami a pruhy nebo Union Jack?
Mimochodem – vzhledem k hlavnímu tématu té sprostoty by přesně tohle bylo naprosto na místě. V historickém kontextu!