Na Hod Boží vánoční republika zažila poslední kulaté osmičkové výročí právě končícího roku – 80 let od smrti největšího mistra slova, kterého kdy tato země ve své historii měla – Karla Čapka.
Kosa na tohle výročí ostřila už hodně dlouho – kolega Geordyn Čapka připomenul už někdy koncem léta. Mailem. Odvětil jsem mu, ve smyslu – fantastické téma, zpracuj ho a pošli. Prostě skvělý nápad by měl realizovat ten, kdo jej dostal. Věc se vyvíjela tak, že Geordyn skutečně text napsal, poslal, ale přiznávám, já ho viděl, či spíše – cítil jinak. Asi nebyl potěšen, když si to ode mne přečetl, ale reagoval jako frajer – nabídl téma ke zpracování seniorbardovi tohoto blogu – Leovi K. Pan Leo výzvu přijal, leč…. leč v mých očích to netrefil ani on. Takže jsem zklamal i jeho a sdělil, že článek napíši sám.
Mám na tomto místě psát o pýše co předchází pád? Ano i ne. Pýcha v tom nebyla. Zato pád ano.Pád tvrdého prozření, že ten sloupek o Čapkovi, tak jak jej cítím uvnitř sebe, nejsem ze sebe dostat ani já. Tohle téma je pro mne prostě příliš velké a osobní, promiňte Geordyne a Leo, chyba nebyla u vás, ale v mých očekáváních.
Pro mne je Karel Čapek totiž persona olbřímí velikosti, svou předvídavosti a moudrosti. A jeho smrt, respektive atmosféra, která ji zapříčinila a doprovázela, natolik děsivá a odporná ve svých konkrétních tehdejších konturách, které se ovšem stále častěji objevují dnes a prolínají do nás, zkrátka jsem cosi chtěl, protože jsem to cítil. Nicméně velmi rychle zjistil, že nejsem, při nejlepší vůli, to ze sebe dostat a pro Kosu napsat. Tristní a smutné zjištění. Ale je to tak.
Zjištění, že si nakonec musím vypomoci přetiskem cizího textu, který jste sami mohli číst. Na Novinkách.cz. Neuvěřitelné – já takovýhle námět přebírám a z dokonce z Novinek….
Smutné, ale když je něco prostě dobré, ba lepší než to, k čemu se Kosa může dobrat ve svých originálech a to dokonce po úsilí hned tří autorů? Kteří nejsou tak úplně nešikovní, neznalí, bez fantazie a espritu? Geordyne a pane Leo, promiňte, nestalo se vám nic jiného, než mně osobně. Následující řádky mi prostě mluví z duše.
Z míst kam jste nedosáhli ani vy ani já. Věřím, přátelé a bardi, že to chápete. Všem třem se nám stalo totéž. Někdo jiný byl zkrátka lepší. Víte, že to takhle v životě chodí.
Takže je čas pustit ten text z Novinek.cz
Karla Čapka uštvali před 80 lety k smrti
„Nic nechci a nic nepotřebuji. Co jsem chtěl, není. Co jsem potřeboval, bylo mi vzato. I Anglii jsem měl rád. Mr. Chamberlain mi ji vzal. Můžete mi vrátit mou zemi? My country? Proč se o mne zajímáte, jestliže jste se v Mnichově nezajímali o mou zemi?“ Takhle dopáleně odsekl spisovatel Karel Čapek britskému novináři, který mu po Mnichovu navrhl odchod do exilu.
Podobně ostré odpovědi rozhodně nebyly Čapkovi (1890 až 1938) vlastní – ovšem tentokrát měl více než dobrý důvod. Spisovatel byl symbolem humanistické kultury meziválečného Československa.
Patřil také k předním stoupencům, ba ideologům Hradu, stýkal se s oběma prezidenty – T. G. Masarykem i dr. Edvardem Benešem. Právě proto byl po podepsání mnichovského diktátu 29. září 1938 vystaven krutým útokům ze strany konzervativní a fašizující pravice.
Žalujeme civilizovanému světu, že náš barbarský nepřítel, místo aby přijal naše podmínky, nechává dál od našich letců pobíjet své ženy a děti.Karel Čapek o občanské válce ve Španělsku
Nervózní, unavený a svými nepřáteli týraný spisovatel odjel v polovině listopadu 1938 do svého žlutého domku na Strži blízko Dobříše. Ve středu 23. listopadu 1938 odpoledne mu oznámila manželka, herečka Olga Scheinpflugová, že jej přišel navštívit „nějaký pán z ciziny“.
Špatně to s vámi dopadne
Návštěvníkem byl už zmíněný britský novinář Mister Esquier – nabídl spisovateli, ať odjede i s doprovodem na jeho „mírový ostrov“, protože tady by to s ním špatně dopadlo. Čapkova nezvykle prudká odpověď byla naprosto jednoznačná. A ve stejném duchu reagoval i na výzvu novinářky a spisovatelky Eriky Mannové, dcery Thomase Manna, nositele Nobelovy ceny za literaturu.
Následky Mnichova Čapek správně předvídal. Tažení proti demokracii mělo různou podobu – nacionalistickou, katolickou, anti semitskou. S „návratem k malosti“ se Čapek vypořádával už čtyři roky před Mnichovem – v listopadu 1934, kdy došlo v Praze k bitkám mezi fašizujícími a liberálními studenty.
Čapek podle historika Jana Rataje (O autoritativní národní stát, Karolinum, 1997) dobře rozpoznal atmosféru, která připomínala hnidopišské nacionální spory 70. a 80. let 19. století a vyznačovala se „četností pranýřů pro údajné zrádce národa, za něž byli označováni především lidé kritického rozumu, a archaickou terminologií“. Tzv. insigniádu komentovala i Obec čs. spisovatelů představovaná právě Čapkem.
My spisovatelé se z národa vyházet nedáme
Obec čs. spisovatelů podpořila ve svém manifestu demokratické studenty. Její odsouzení fanatických národnostních vášní ovšem vyvolalo tažení spisovatelů obhajujících nacionalismus, kteří Čapkovi a jeho kolegům oponovali v tzv. Vzdoromanifestu.
Zde vedle sebe stanuli například Ignát Herrmann, Hanuš Jelínek, J. S. Machar, F. X. Svoboda, Renáta Tyršová, Rudolf Medek a mnozí další. Nejbojovnější byl právě Medek, kterého si Čapek ve dvacátých letech velmi vážil pro jeho legionářskou minulost.
Nyní mu Medek poslal otevřený dopis, v němž jej varoval před vůlí národa, který Čapka nebude jednou potřebovat. Končil farizejsky: „Věru, nechtěl bych vidět ten obraz, kdy Karel Čapek, S. K. Neumann a A. M. Tilschová spolu s J. Vodákem a V. Nezvalem cvičí klencáky v nějakém koncentračním táboře.“
Rozčilený a zaskočený Čapek odpověděl v Lidových novinách 9. prosince 1934: „My spisovatelé se z národa vyhazovat nedáme. A od nikoho. Na to je jediná odpověď: rána do zubů. Nejsem bolševik ani marxista, ale pokud dýchám, nepřipustím, aby někdo vyhazoval z národa dejme tomu S. K. Neumanna, který je komunista, ale napsal Knihu lesů, vod a strání, napsal Zpěvy ticha, a tyto knihy nebude nikdo vyhazovat z české literatury, tak jako nikdo nebude z české mapy vyhazovat říčku Svitavu.“
A útoků přibývalo.
Muž kategorie C
S postupující rozpínavostí sousedního Německa přibývalo Čapkových střetů se zastánci fašizujících teorií. Například v lednu 1937 s katolickým básníkem a lékařem Jaroslavem Durychem. Čapek byl tehdy otřesen občanskou válkou ve Španělsku a napsal: „Žalujeme civilizovanému světu, že náš barbarský nepřítel, místo aby přijal naše podmínky, nechává dál od našich letců pobíjet své ženy a děti.“
Durych ho vzápětí napadl v článku Pláč Karla Čapka: „Jsem vojenský lékař. Čtu tedy Karla Čapka nikoli jako spisovatele, nýbrž jako vojenský lékař. Poznávám jeho C a bojím se.“
Bylo to sprosté a podlé – kategorie C byla určena pro muže neschopné ze zdravotních důvodů vojenské služby. Čapek se svou nemocnou páteří nikdy vojákem být nemohl.
V tomto období se už Evropa slovy spisovatele proměnila ve „vřící kotlík“. S přáteli se usilovně snažili proudu války postavit účinnou hráz.
Schůzka na Strži
Po anšlusu Rakouska v březnu roku 1938 se Karel Čapek spolu s Ferdinandem Peroutkou pokoušeli navázat kontakty s Německem, aby zabránili nejhoršímu. Oba muži tak učinili na přání vlády i Edvarda Beneše. Několikrát se na Strži setkali s německým vyslancem Ernstem Eisenlohrem, ten však zůstával v otázce zprostředkování styku s Berlínem rezervovaný.
Jediným důsledkem byl publicistický dozvuk v podobě Peroutkových článků v Přítomnosti a v Eisenlohrově zprávě do Berlína, v níž vyslanec upozornil na ochotu nejvyšších československých státních kruhů dohodnout se s Německem. Situace ČSR byla stále zoufalejší.
Posledním hřebíčkem do rakve čs. samostatnosti se stal Mnichov. Hraniční ztráty ČSR v roce 1938 činily třicet procent původní rozlohy státu. Druhá republika poklesla se svými 98 912 kilometry čtverečními ze 13. místa v Evropě na místo sedmnácté. Nový zpitvořený tvar státu byl dlouhý (900 kilometrů) a úzký (průměrně 115 kilometrů). Republika byla vedle Chile nejužším státem světa.
Mnichovem přišel stát o jednu třetinu obyvatel a nebylo divu, že mnohé zachvátila panika a hrůza. Zhroutila se demokratická republika Karla Čapka a některé protiliberální české politické skupiny se „dostaly do nepřirozeně veselé nálady. Dávaly si šít tógy otců národa a brousily si nůž“ (Ferdinand Peroutka).
Karel Čapek Mnichov označil za „mravní prohru“ a prohlásil, že „všichni spisovatelé zvedají vědomím křivdy posílený protest proti hanebnému způsobu, jakým na náš úkor byl vykupován domnělý mír v Evropě“. Nebylo to nic platné.
Bílá nemoc zakázána
Začaly se dít věci. V polovině listopadu 1938 ministerstvo vnitra zakázalo promítat Bílou nemoc. Zprávy za zahraničního tisku hlásily, že Nobelovu cenu za literaturu převzala místo Čapka Američanka Pearl S. Bucková.
Agrární večer napsal, že Čapkova nenáročná tvorba není nic jiného než „zborcený tón humanistické harfy“. Vrcholem bylo, když po Čapkově listopadovém odjezdu na Strž začal Jaroslav Durych roznášet, že „náš autor Dášeňky“ utekl v zářijových dnech na Strž, aby „se vyhnul odpovědnosti“.
Byl to výmysl až trapný – v kritických dnech předcházejících Mnichovu připravoval spisovatel jménem Obce československých spisovatelů její manifest alarmující světovou veřejnost. Za čas se Durych omluvil Olze Scheinpflugové za to, že „spáchal vůči Čapkovi těžké bezpráví a tíží jej svědomí“.
Nejvíce ale spisovateli uškodila jiná pomluva.
Dopis od Beneše
Agrární tisk začal tvrdit, že Čapek dostal od Beneše z exilu dopis. Bylo to nebezpečné a zákeřné – spisovatel obvinění dementoval už v posteli se zápalem plic, obložený polštáři, s lesknoucíma se očima. Byl utýraný, psychicky i fyzicky.
Na první svátek vánoční četli čtenáři Lidových novin: „Stav Čapkův jest podle profesora Charváta velmi vážný.“ Večer už ale zpráva neplatila. Karel Čapek zemřel.
Jeho pohřeb ve čtvrtek 29. prosince 1938 na Vyšehradě se stal veřejnou demonstrací – stovky lidí postávaly v dlouhém studeném dešti, choulily se do zimníků pod deštníky, aby vyjádřily zesnulému umělci své sympatie a obdiv. Po Eduardu Bassovi promluvil básník Josef Hora. Obsah projevů ale nebyl důležitý.
Slovy novináře Julia Fučíka ti „lidé nejrůznějších povolání, dělníci, učitelé a úředníci se sešli proto, aby projevili úctu mrtvému a slíbili mu něco do budoucna“. Celkem se na hřbitově shromáždilo tři tisíce lidí.
Vdova Olga Scheinpflugová, skrytá za černým závojíčkem, neplakala. Později napsala v autobiografickém Českém románu o tom, co jí probíhalo hlavou ve chvílích, kdy tiskla kondolující ruce: „Kdo z nich v budoucnu zradí?“ Její myšlenky se ubíraly správným směrem.
Nenávist až za hrob
Po Čapkově smrti obdržela jeho rodina kondolence od čelných představitelů druhé republiky: Emila Háchy, Rudolfa Berana, J. A. Bati, Jaroslava Preisse. Jiní projevili neskrývanou radost.
Slovy historika Rataje „jejich nechuť a nenávist k Čapkovi šla až za hrob“. Generál Rudolf Medek, ředitel Památníku osvobození, za první republiky každoroční slavnostní řečník o T. G. M. na shromáždění pražské posádky, označil Karla Čapka za „levicového zednářského velekněze a Čeku veřejného života“.
Jeho dílo vyhlásili mnozí za nenárodní a plné „filozofické měkkosti“. Botanik a profesor Karel Domin, ovlivněn svou profesí, přirovnal Čapkovy „slabé a netvořivé hrdiny“ k „jakýmsi bledulkám, jakýmsi popínavým cizopasným rostlinkám“.
Objevil se nový pojem „čapkaření“ pro „spisování umrtvující lásku k vlasti a odvahu k hrdinné oběti“. Byli dokonce i tací, kteří prohlásili, že spisovatelův pohřeb „byl nechutnou blasfémií“, čili nechutným urážením, zesměšňováním či rouháním.
Čapkovo jméno mělo být zcela vymazáno z české kultury a historie.
Nestalo se tak.
Tolik onen převzatý text z Novinek.cz………..
Čapkovo jméno mělo být vymazáno z české kultury a historie. Nejdříve hnijícím bahnem tzv. Druhé republiky, které se vyvalilo po Mnichovu kdo ví z jakých podzemních kavern Republiky Československé. Následně vše umocněno Protektorátem. Aby nedlouho po osvobození, kdy si svět nakrátko myslel, že humanismus přeci jen v poslední vteřině, jak v každé dobré pohádce zvykem, v poslední vteřině zvítězil, se stalo, že byl opět poslán na hanbu diktaturou proletariátu.
Čapek sice nebyl zakázán, ale…. Ale ve školách se o něm vykládalo pološeptem a pouze ve smyslu scény, kdy MATKA bere se zdi pušku a dává ji do rukou nejmladšímu synovi… Možná ještě se sem tam připomenula ta válka s mloky.
Nevím jak to bylo u vás, ale já na Čapkovi vyrostl. Nejprve Dášenka a Devatero pohádek. A přirozeně také Josefův Pejsek a kočička. A tak dál.
Miluji od prvního přečtení Apokryfy a Povídky z obou kapes… Nádherná miniaturní, ale moudrá a chytrá dílka. Oč jsou subtilnější o to jsou obsahově větší. Sem tam, když mi je těžko na duši po nich sáhnu.
Ale často se ptám, jak by viděl Karel Čapek naši současnost? Co by k ní řekl? Jak by reagoval? S kým by držel?
Nekladu si otázky typu – jak bychom ho viděli my, jak bychom s ním asi zacházeli? Přesněji – radši si je nekladu! Nechce se mi na ně odpovídat. Tu hnilobu Druhé republiky osobně neznám. Zprostředkovávali mi ji táta s mámou…Ti zase nevidí, co tu máme dnes…. Nezbývá mi, než abych si složil jejich vidění let 38,39 s tím mým z dneška. Nebudu tvrdit že to je úplně stejné. Naštěstí není. Ještě není. Žádný Adolf nám bezprostředně svou zablácenou holínkou nerozkopává dveře od baráku. Nicméně je dost těch, kteří, stejně jako tenkrát, šíří kolem sebe totální křupanství ve velkém a snaží se utlouci každého, kdo myslí jinak. S despektem mluví o našem „čapkaření “ – pardon- havlismu, Nepíší dnes výsměšně o „zborceném tónu /Čapkovy/ humanistické harfy“, posmívají se pravdaláskařství. Je to totéž a stejné, tenkrát i dnes. Špatně byl humanismus a stejně špatně je hypotetické vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí. Ta lež a nenávist se nám tu dnes šíří asi tak, jak kdysi onen antihumanismus.A tihle dělají, co mohou, aby humanismus i pravda a láska dostávaly denně na frak.
Články k historickým výročím, zejména těm temným, na Kose nevycházejí proto, aby se tenhle blog nad nimi dojímal. Primárně jsou vedeny dvěma motivy
- buď mají přinést nějaký jiný než zažitý nebo oficiální pohled nebo
- dát nějakou paralelu k současnosti
V tomto případě b- je správně – paralela k současnosti.
Nemíním provozovat to, co dnes předvádí tábor, řekněme pohrobků Václava Havla, to jest přivlastnit si a zprivatizovat svého velikána a bičovat s ním všechny ostatní , ačkoli on by to za živa rozhodně neudělal a po smrti nic takového nechtěl. Nebudu si nikoho privatizovat, nicméně zkouším odhadnout, jak by asi Karel Čapek fungoval v dnešních politických reáliích.
Jsem si celkem jist tím, že by si velmi rozuměl s Václavem Havlem. Zcela nepochybně by chápal Moc bezmocných. Určitě by z duše zatleskal Odcházení. Nepochybuji, že by byl nadšen z Havlova projevu v Rudolfinu. Zkrátka – měli by k sobě blízko. Neřeším, kdo z těch dvou by byl principálem a kdo jeho zpovědníkem.To vůbec není důležité. Ale tohle spojení by bezesporu fungovalo. Ku prospěchu nás všech.
Co by ovšem už Karel Čapek posledních 15 let v žádném případě nebyl, je skryto v termínu „“člověk“ Hradu“. Ne, ty uvozovky v konci předchozí věty nejsou špatně. Jsou tam dány úmyslně. Mám totiž osobní problém všechny ty- dříve Hájky, Jakly, Weigely a dnes Mynáře, Nejedlé, Ovčáčky označovat slovem člověk. Slouha, poskok, podržtažka, kývač, vtírka, odezírač od úst, poklonkář, servil, je správně. Žádný Pátečník.
Jen
Tímhle by se Karel Čapek nikdy rozhodně nestal.
Na tomto místě odbočím. Nevím, co vy osobně považujete považujete z Čapkovy tvorby za nejdůležitější nebo nejzásadnější. Už jsem se zmínil o Apokryfech a Povídkách z kapsy. To když potřebuji odlehčit. Ale klíčovým trojhvězdím poselství Karla Čapka je pro mne tahle triáda:
Bílá nemoc
Válka s mloky
Adam stvořitel
Tyhle tři kusy jsou pro mne před všemi ostatními. Můj výběr. Bylo nutné ho ozřejmit. Protože už několikrát mi bylo přemýšlet o tom, komu by dnes Karel Čapek tyhle svoje skvělé věci adresoval.
Soudím, že Bílou nemocí s vlastnoručním věnováním by nechal doručit Klausovi a Zemanovi. To věnování by klidně mohlo znít nějak takhle
O Maršálovi miniMaršálovi, bez úcty miniGalén.
Že by taky jedno podepsané vydání měl dostat Babiš? Jistě. Ale to není Maršál. Zatím ještě ne. Ještě pořád ne. Ale baron Krüg? To už věru ano!
Takže i on. Ale věnování by bylo jiné. Mně napadlo použít část dialogu mezi Dr. Galénem a novinářem:
NOVINÁŘ: Nezdá se vám, že je to k těm bohatým trochu nespravedlivé, že je nechcete léčit?
DR. GALÉN: Je, pane. Já vím. Ale nezdá se vám, že je to k těm chudým – taky trochu nespravedlivé, že jsou chudí? Koukejte se, vždycky umíralo o tolik víc chudých, že ano – a nemuselo by to být, pane, nemuselo by to být! Každý má právo na život, že? Člověče, kdyby se dalo na špitály tolik jako na válečné lodi …..
O čem zároveň nemám sebemenší pochybnost je jak by dnes Karel Čapek dopadl. Stejně jako Galén. Když ne reálně, tak virtuálně určitě. Byl by ovčáškován a soukupčen, popřípadě jaklován, tedy ukřižován a uřván klausovskozemanovskobabišovským fanklubem! Protože tihle se vidí ve svých včerejších/dnešních Maršálech. A oni i jejich Maršálové nesnášejí bytostně Pátečníky/havlisty/, Můžete si vybrat. Že si vymýšlím? Ale vůbec ne! Projděme si jejich seznam:
Karel a Josef Čapkové, T. G. Masaryk, Edvard Beneš, Josef Kopta, Ferdinand Peroutka, Josef Šusta (historik), František Langer, Eduard Bass, Karel Poláček, Václav Rabas, Jan Masaryk, Jan Blahoslav Kozák, Arne Laurin, rakouský spisovatel Karl Kraus, spisovatel a divadelní kritik Josef Kodíček, národohospodář Josef Macek, spisovatel František Kubka, lékař, politik a hudební skladatel Ladislav Prokop Procházka a Vilém Mathesius…..
Ne, nepochybuji, ani na chvíli jak by to měl dnes Karel Čapek se současnou vrchností. Se současným Maršálem, velikánem osobní malosti a msty, který se navezl do Čapkova souputníka Ferdinanda Peroutky, aby sám sobě a pro sebe dodal zdání intelektuální převahy! Pro sebe, svou hulákající pouliční falangu, chtějící za každou cenu válku, omlouvám se – za každou cenu najít text, kde bude Hitler gentleman. S druhou půlkou národa vedou svou válku za Maršála! Bez ohledu na to, že on lhal!
Čapek měl Langera, Basse, Poláčka. Současný maršál má Ovčáčka a Mynáře. Čapek měl Karla Krause,Františka Langera, Eduarda Basse a Františka Kubku. Maršál má Jie Ťien-minga, Františka Ringo Čecha, Michala Davida a servila Soukupa z Barrandova. .. Jak typické! A snadno odhadnutelné, jak by to vrchnost měla s Karlem Čapkem. A také vrchnostenská pouliční klaka! Těch, co všechno vědí za všech okolností nejlépe. Tedy od okamžiku, kdy mohou opakovat moudra svých maršálů. Co vykřikují, že si umí vládnout sami…. Ti by dnes Čapkovi naložili přesně jako v listopadu a prosinci 1938…
Ale máme ještě dva klíčové čapkovské tituly na věnování. Takže i Koblihům, všeho druhu – klausistům,zemanistům, babišákům, okamurovcům lze jeden bezvýhradně věnovat – Adama stvořitele!
Sedne téhle sortě jak ulitý! Pokud neznáte, Vřele doporučuji poslech dramatizace. Ve skvělém podání Viktora Preisse. Audio k nalezení a neomezenému poslechu zde.
Ty necelé dvě hodinky poslechu se věru vyplatí investovat! Je dokonale popsáno, jak to tenhle český Stvořitel umí ze všech a ze všeho nejlépe, když za to osobně vezme a je to jen a jen na něm…
Nepochybně budu nyní v jisté části čtenářského spektra za havloidního eurohujerského vyvrhele. Je mi to úplně jedno. Zejména proto, že mám ještě třetí titul- Válku s mloky. Který si také zaslouží osobní věnování.
Tady bych potřeboval mnoho a mnoho exemplářů! Pro celou Evropskou komisi. Pro poslance Europarlamentu, pro německé zelené a především pro Angelu Merkel a jim podobné. Válka s mloky totiž zdaleka není jen o nacismu, jak nám vyprávěli ve škole. Jde o dílo universální! Wilkommenskultur je leitmotivem! Naprosto aktuálním.
Je mi jasné, že jsem dnešním článkem naštval úplně všechny. Všechny vlastně ne. Ale určitě zemanisty, klausisty, babišáky, Koblihy, Okamuru a jeho pohůnky, jmenovitě jistého poslance Volného, Soukupa z Barrandova, ale také a současně všemožné Halíky, Kocáby, Bursíky, Kalousky, Bendy, Rozumky, Jandy, Mácy, Smatany, Kisky, zkrátka všechny, co si zprivatizovali Václava Havla a co by totéž udělali s Karlem Čapkem, kdyby jim připadal dost in a zejména oblepený dostatkem zajímavého vejvaru. A když není? Tak si ho tahle druhá parta umí opatřit. Poukazem na svůj za každou cenu orígoš pohled. Za všechny takové si dovolím ukázat na profesora bohemistiky z londýnské University College. Ten exot se jmenuje Robert Burton Pynsent. Na letošním bohemistickém semináři ve Zlíně převzal Robert Burton Pynsent cenu Premia Bohemica, udělovanou za šíření české literatury v zahraničí. Neuvěřitelné! Protože Němcovou má za podobnou myšlenkově Hitlerovi. Babiška je něco jako Mein Kampf!!! A Karel Čapek? Ta to chce přímý citát z rozhovoru, který dal v létě Lidovým novinám:
LN: Co je na Čapkovi špatně?
Všechno. Je to maloburžoazní autor, kterého si pro jeho žurnalistické hry oblíbili zejména politici. Ale vaši lepší kritici to viděli už za jeho života.
Zkrátka nějaký takový páter Halík po britsku. Prý jde o předního SVĚTOVÉHO bohemistu.. Potěš koště! Mně připomíná Lorda Runcimana. Ovšem v horší verzi….
Karel Čapek si zaslouží ty první. Proti těm se celý život vymezoval, jakkoli oni si nezaslouží jeho. Ale rozhodně si ani on ani Václava Havel nezaslouží ty druhé, ty, co nastoupili s Druhou republikou. Tenkrát i dnes. Protože humanismus se zprivatizovat nedá!A nedá se ani vyloučit z národa. Ani sprovodit ze světa. Stejně jako láska a pravda.
Zcela záměrně jsem tenhle text nevydal na Boží hod. k výročí. Ale až v běžný den. Nechtěl jsem do svátků dávat ani sebemenší náznak politiky.