Rozbor slovenského mediálního trhu aneb skvěle investovaných 8 000 eur měsíčně posluchači Slobodného vysielača


Borísek mi onehdá poslal link na jakýsi, pro mne do té doby  zcela neznámý slovenský server  Kakadu.  A  speciálně na  článek

Aký vplyv majú dezinformačné weby?

S jednoduchou poznámkou  -máš  rád  grafy, tak si  hraj!  Ví jak na  vlka 🙂 . Hrál jsem si. Původně  bylo mým zámyslem jít po hlavním tématu toho textíku,  který  je  dán  už  první větou perexu:

Slovenskom zarezonovala správa o tom, že viac ako polovica učiteľov 2. stupňa základných škôl považuje za dôveryhodné a odporúčali by svojim žiakom Hlavné správy a Zem a vek ako objektívny zdroj informácií.

O ta hrůza a děs!!!!

Aby  to všechno dorazil tou druhou:

V Kakadu.digital sme sa pozreli na to, aký je priamy zásah rôznych (serióznych aj konšpiračných) médií na slovenskú facebookovú populáciu.

A  soustředil se na  především na  mladé Slováky  a to jak onividí  a konzumují  mediální svět.

Jenže mladá  generace  – v  tomto případě  všichni mezi 18-20 roky je  sice zajímavá a její  příchylnost nebo nepříchylnost  k jednotlivým  typům  medií

– ta „správná“  -SME,Deník N

-bulvár- Nový  čas,Topky, Plus jedne den, Plus  7 dní

-vyslovený  odpad -Zomri

– alternativa -Slobodný vysielač, Hlavné  správy , Zem a vek,

také, ale  pro mne  je  to málo. Mne  zajímá Slovensko jako celek a  když už  si s tím někdo dal práci, aby  sebral data a to dokonce pro celou populaci, rychle jsem ty  rozbory preferencí náctiletých opustil. Protože  z grafů vyplývá, že  na politiku v podstatě  z vysoka  kašlou.  A  ty  věčně  správné  mají  na háku.

Pokud je vůbec něco zajímá, pak bulvár. A  nebo….  a nebo  mediální totálodpad  typu server  Zomri. Což je opravdu  cynická až sprostá stoka.  A  jestliže  onen  hodnotící  server  Kakadu  má  za  to že je  fajn, když  holt  ten bulvár  a  ne  alternativa, že  jako velký prsa,rozvody celebrit a  dramatické záběry  z  bouraček, tak  jo!

Ale, že Zomri je pro ně  prostředek pro šíření demokracie a  liberálních hodnot  a vůbec  správnácká věc?  Tak to  už mi hlava nebere. Prostě pitvat  skupinu  18-20 let na Slovensku se  mi přestalo chtít. Ačkoli alternativa ani v tomhle voličském sektoru nijak zásadně  za těmi vždy správňáky nijak nekulhá.  Lepší mi přišlo  soustředit se  celou slovenskou populaci a rozebrat  ji. Z hlediska  zpravodajského impactu. A dělalo mi to neskutečně  velký plezír. Věřím, že  stejně na  tom budete  i vy, pokud  si alespoň trošku projedete  následující grafy.  Protože  být  šéfredaktorem u SMEtáků nebo u DeníkuN/eneávist/ měl bych z toho  těžké bolení hlavy a břicha  současně.

Začnu  tím úplně  zásadním grafem:

Jestliže  Slobodný vysielač  má v populaci  stejnou rezonanci jako Pravda nebo Trend a  ti nejlepší  a nejsprávnější ze  správných SME  a N  se „honosí“   jen dvojnásobnou,  pak bych, být  majiteli těhle  sdělovacích kanálů  velmi a přemýšlel, co dělám špatně!

Když  se podívám na  věkové rozložení  posluchačů nebo jejich průměrné stáří, nevidím žádnou parametrickou odchylku od  správňáků!  Nejsilnější  echo je  u skupiny  25-34 a tedy  v případě Slobodného vysielačřa  padá mýtus o publiku  nostalgických gerontů kontra    mladí a na budoucnost  oreintovaní odpovědní občani nové, popřevratové  doby!

Tohle zjištění  by mne  v Deníku N a  SME doopravdy  zdrtilo…. Stejně  tak jako  hledisko  průměrného věku posluchačů SVSK, jenž je  stejný  jako u těch  superextra nejsprávnějších. A také popularita, či akcentace  ve věkových skupinách. Nevidím  mezi  „sloupy“  neomylné a jediné pravdy  -SME a  Deník N a  Slobodným  vysielačem žádnou podstatnou  diferenci.  Ale přiznávám, že  u zbytku  alternativního mediálního spektra  ono, řekněme  klišovité rozdělení, platí. U Slobodného vysielače nikoli.  Pro mne důkaz , že  Borísek s  Peterem Kršiakem provozují mimořádně kvalitní projekt,  který  zasahuje  celoplošně, napříč  věkovými skupinami! Ale pojďme se podívat  na  další  části grafů.

Co takhle  teritoriální rozložení konzumentů? Má nějakou vypovídací schopnost?

U  správňáků je to takhle:

U  rozvracečů a záškodníků  pak takto:

Tady  už  určitý rozdíl vydefinovat  lze. Ačkoli  jej není možno generalizovat,  jak jsem původně  předpokládal, protože se  charakteristika  prosazení v  regionech mění  nikoli podle  rozlišení  –  správnáci/podvratáci nýbrž  titul od  titulu.

Předpokládal jsem původně, že  ti správní budou rezonovat zejména  v  Bratislavě  a okolí a  v regionech,  které profitují s  hospodářského růstu na  Slovensku a alternativa  naopak v  těch ostatních.  Takovýhle předpokladu splňuje  vlastně  jen  právě  Slobodný  vysielač a SME  ve  svých poolech, ale pro ostatní  členy  skupin to až tak neplatí. Dokonce  ti úplně  nejsprávnější že  správných, tedy  N/enávist/ nemá nejsilnější  rezonanci v  Bratislavě, ale  jestli dobře  vidím  – na domácím hřišti  Slobodného vysielača – v Bystrici a okolí.  Naproti tomu Hlavné  správy, proti všemu očekávání a přes veškerou  skandalizaci  – bodují v  Bratislavě. Holt  ani tam  všichni nepatří mezi  vítěze.

Ale kdybych  měl  regionální impact  správnáci vers. podvratáci  nějak regionálně  rozdělit,  pak bych  to asi  vzal  podle osy  západ/východ.!

Je zcela  zřejmé,  že  ti, co mají patent na rozum a pravdu  jsou  na východě Slovenska  silně minoritní. Pokud  by  nyní  Todová , Schlutz a  spol.  s  úšklebkem  chtěli cosi  procedit  o  hloupých  východňárech,  docela bych  je před  tím varoval.   Jednak  vytváření  dvou Slovensek je  cesta  do pekla   a především – náskok  na  alternativu  i na tom bohatém  západě  není kdoví jaký!  Je  daleko menší  než bych byl osobně  předpokládal.

Opět  platí to, co jsem napsal už  výše – na jejich místě  bych  měl důvod přemýšlet, co sakra  asi tak dělám špatně!  A  musí toho být docela  dost!

A nakonec si dáme  přehled toho, jak to mají  konzumenti  správňáků a  podvraťáků  obecně  s  medii.  Jak  u nich  který informační kanál boduje.

 

Přiznávám,že  tady mne  čekalo největší překvapení.  Očekával jsem jasnou vyhraněnost onou  táborů,.  že  jejich příchylnost  bude naprosto jednoznačná  ve  smyslu správná media/alternativa.

U těch podvratných to  tak opravdu je.  Tam jsou alternativní  prameny  naprosto jasně  svým  sektorem  preferovány.  U  správňáků je to ale úplně  jinak.  Ti nej nej a  zase nej mají pouze  lehkou převahu nad ostatnímu  mediálními  druhy  a  co podivnějšího  – jejich  konzumenti  zdaleka  nejsou  vůči alternativě  tak  vymezeni,  jak  by  si  Todová a spol.  jistě  přáli.  Naopak  u  těch,  co se orientují na  alternativní  sektor  je  příchylnost  k jejím hlavním  titulům  naprosto  markantní a rezolutní.

Ohledně přístupu a vnímání zbylých  informačních kanálů  jsou obě  skupiny  v podstatě  identické a  ZAMĚNITELNÉ!

Takže  i tady  zjevně  ti nejsprávnější  ze  správných  dělají  někde velikánskou  chybu.  Ještě větší než  soudruzi z NDR kdysi.

Když  to shrnu a pokusím se o nějaký  závěr  -s  vědomím, že  pomíjím  absolutní  čísla počtu  konzumentů v  obou  skupinách a  pracuji  jen s  indexací, pak mi vychází následující  závěr:

Čtenáři a posluchači alternativy  jsou  generalizováni  jako  spolek  gerontologických  subjektů,  kteří žijí  ve  vzpomínkách  na své  mládí, odmítají  přítomnost  a progresi, sídlící v drtivé  většině  někde  v  Horní  Dolní a disponují s rozhledem  zahradního šneka.

To, co přinesl a zveřejnil server  Kakadu  ovšem hovoří úplně  jinak.  Indexy ukazují, že  skupina  držíci na  ty  nejsprávnější  ze  správných,  se typologicky  neliší  od  těch,  kteří preferují  alternativu. Ani věkově, což do jisté míry  znamená, že  ani  sociálně, ani geograficky,  ani  v přístupu i informacím z  jiných  zdrojů než  jsou mienkotvorní vers. alternativa!  Parametry  změřené Kakadu  jsou více méně  stejné.  Kdybych  to měl popsat,  pak  alternativní publikum  je podmnožina  publika  správňáků,  která prostě  meinkotvorným přestala  věřit a odešla od nich bez snahy se  vrátit.  A  důvod, proč tak  učinila,  je natolik  silný,  že  alternativu  naprosto  rigorozně preferuje.

Umím si snadno představit , že  Todová, Havran,  Šimečka a  Schulz nyní  ohrnou  pysk a  procedí  něco ve smyslu  –každá věková  a  sociální skupina  má  svoje  hlupáky, co se nechají  zlákat  jednoduchou propagandou! A budou s  publikem alternativy  hotoví.

V tom případě  jim doporučuji  podívat se na  grafy popisující  mládež  ve věku  18-20!

Kde  sice také  oni nad  alternativou lehce vedou, ale  těžce prohrávají s bulvárem a  naprosto nablblými a primitivními servery  typu zomri.sk. Je li  afinita  k bulváru a  žumpě jménem Zomri  vysvědčením  inteligenční nadřazenosti, pak Slovenskunechť pomáhají všichni svatí!

A to se jedná  o skupinu,  na  kterou ideologicky  nepůsobí  masivně  jen  media, nýbrž  zejména  škola. Která je jednoznačně  v  rukou  mienkotvorných!  A ono to vychází  úplně  stejně! Bulvár  je králem!  Ten  který  vymývá  hlavy  od  zásadních  témat   oblbováním  nepodstatnými marginalitami!!!!

Správňáci  by měli konečně pochopit,  že  alternativa  tu je a bude, že má  nezastupitelné místo  ve  zpravodajském spektru,  ať  se jim to líbí nebo ne. A že  čtenáře a posluchače  jí dodává jejich  vlastní  zaslepenost, která vede  ke zpravodajským  selháváním , kdy  informační povinnost je zaměněna  za  tupou propagandu.  Která se velmi často rychle  ukáže  v  pravém světle  – tedy jako pouhá fabulace. Viz  migrační krize, viz  Ukrajina,  viz  role  Západu  v  naprosté destabilizaci  Blízkého východu.

Kdyby  principálové  těch jedině  správných  měli svůj  vyjímečný  den, třeba  by pochopili  i to,  že  alternativa  si, na  rozdíl od nich, žádnou bigotně  dogmatickou propagandu  nemůže  dovolit!  Rozhodně  ne dlouhodobě. Protože  by  rychle  skončila. Je  finančně  velmi  křehká. Při  životě  ji drží  svými dobrovolnými příspěvky  čtenáři a posluchači. A  ti se okamžitě  stáhnou,  jakmile  by  se  cítili obelháváni.  Oni  navíc  s tím obelháváním už  učinili  zkušenost.  U mienkotvorných!  A proto od nich  utekli!

Podtrženo, sečteno  -jsem  pyšný na  to, že  patřím do  rodiny  Slobodného vysielača.  Tedy  do media,  které,  jak mi  vychází  z těch průzkumů,  požívá   relativně  vysokého  respektu  napříč  celou slovenskou společností.  Věkově,  geograficky, sociálně.  Dokonce  má v populaci  jen o polovinu  menší kmen než  N/enávist/a  SME.  A to všechno za  8 000  eur  měsíčně!!!!  Se vším všudy. A  spíše  za méně. Protože  každý  druhý měsíc  se  letos  ani těch  osm tisícovek nevysbíralo…..

Být  šéfredaktorem  nějakých  těch  správnáků,  tak  bych  nejméně týden  nespal. A modlil bych se za  to, aby  si můj  majitel tenhle  průzkum od Kakadu  nikdy nepřečetl. Protože by nejspíš musel  dojít k závěru,  že  asi  svou práci neumím. Být redaktorem, pak bych  začal přemýšlet,  jestli takhle  to, co píši a zveřejňuji   odpovídá  realitě nebo jestli bych se  spíše měl dát  na  spisování pohádek nebo telenovel. Jestliže  někdo  za  8 000 eur  měsíčně  dokáže  oslovit polovinu  lidí, co celý titul naší redakce,   zjevně  z  mého publika a  za  dejme  tomu dvacetaronásobnou sumu zasáhnu jen  dvojnásobek, se stejnou indexací důvěryhodnosti a  akceptace, pak selhávám a  musím urychleně  změnit  nastavení.  Nejsnáze  tak, že  upozadím propagandu a začnu psát  o ideologicky  nezkreslené  realitě.

Napsal  jsem nejsnáze? Tak to a si bude chybka!  Popisovat realitu, tak jak je a  ne tak jak se hodí, je  sakra náročné a nevděčné. Jinou realitu vidí  zaměstnavatel,jinou inzerenti, jinou  konzumenti, jinou  lobby  na  kterou  jsi  ti velcí napojeni…  Takže  změna  nastavení  – je  vůbec u nich možná? Nevím. Zodpovědět si to musí oni.

Na  Slobodném  vysielači toto není  potřeba  řešit.  Inzerenti ? Nejsou a není  nutno je  tedy  zohlednit!  Nějaká  lobby?  Není!  Ani tu  není potřeba  zohlednit!  Majitelé?  Inu Borísek a Peter?  Vždyt  oni jsou  součástí  vysílání a pořadů. V kontaktním  rádiu.  Znáte  nějakého jiného mediálního majitele, který  je v  denním kontaktu  se  svými  čtenáři a posluchači?  Takže  má detailní přehled  o  tom, co je  trápí,co jim vadí? Tady je  nesporná  síla  alternativy. Není uzavřena  v nějaké bublině!

Výsledkem je širokopásmový  Slobodný  vysielač. Kde  najde místo každý, kdo má  co říci.  Ať už je  jeho politická, světonázorová  či religiozní nebo společenská  orientace jakákoli.

Posluchači Slobodného vysielača  podle  čísel od  Kakadu  naprosto skvěle  investují  každý  měsíc  svých  8 000 eur!  Te průzkum to  dokazuje nad e vší pochybnost!

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.