Tak trochu jiný e- shop.


Minulý  víkend, za  značné mediální pozornosti proběhl programátorský work shop,  který svolal  jistý pan Tomáš  Vondráček, takto podnikatel v IT. Kterého  mělo naštvat jak stát  zachází s penězi daňových poplatníků, když se chystal utratit  přes  400 milionů  Kč  za programové vybavení, řešící prodej a správu  elektronických  dálničních známek. V obecné  hantýrce  označovaný  jako  e- shop na  dálniční známku a její distribuci.

„Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!”, zdůvodnil výzvu minulý týden na svém profilu v aplikaci LinkedIn Vondráček.

Víkendová  akce  byla  na principu dobrovolnosti a  zadarmo. Přišlo několik  stovek přihlášek  od  ajťáků všeho druhu, z nich  nakonec  organizátor  vybral  60 a  v neděli večer  někdy po 18,00 hod.bylo hotovo.

Systém je  nyní přístupný  široké veřejnosti a  volně k testování. Na webu ferznamka.cz  dokonce ve čtyřech jazykových mutacích.

Premiér Andrej Babiš (ANO) řekl, že v případě, že bude systém plně funkční, tak ho stát využije. Kremlíkův nástupce Havlíček oznámil, že původní zakázka bude po dohodě s firmou Asseco zrušena. A netrvalo dlouho a pochlubil se, že opravdu všechny  zakázky , jakkoli související s  elektronickými dálničnímu známkami také okamžitě  zrušil.

Prostě jako v pohádce!  Statečný  Honza  –  takto  pan Vondráček, vyrazil na pomoc  ohrožené princezně  –  takto státu a zachránil ho před zlým drakem. Takto  nehodnými a  zřejmě zkorumpovanými úředníky  a nenažraným původním dodavatelem – prostě  před  devítihlavou saní.  Alespoň takhle je ta  story prodávána.

Král Babiš  i se  svým  rádcem nejbližším  -Havlíčkem, se  radostí div .. no  nerozplakali,  ale  jak by se  slušelo v každé  správné pohádce, princeznu a  půl království Honzovi -Vondráčkovi nedali.   Jen mu potřásli zpocenou rukou  a slíbili, že  to, co  Vondráček a další dobrovolníci  vytvořili prý stát použije. když s e to ukáže  být  funkční.

Jenže  je  v tom několik  háčků, či spíše  háků. Například  ten, kdo bude  vyvinutý program  servisovat a  udržovat?

Kdo bude provozovat  celý  e  shop a  příslušnou agendu a za kolik?

Kdo se postará  o  trvalé zabezpečení  systémů proti hacknutí a zneužití? A  že to možné je a dokonce na  tom programovém balíku vytvořeném  touto programovací  akcí Z  bohužel  akutní, ukazuje  i test o  němž informuje  odborný server  Lupa.cz Čímž  rozhodně nechci shazovat  odvedenou práci.

A  především  – je  to, co ti dobrovolní programátoři vytvořili přes jeden  víkend  skutečně  to, co kryje  celé původní zadání?

Z těhle    otázek známe  odpověď  jen na  tu poslední – je  ad  hoc  vytvořený  programový  balík  kompletním řešením toho, do původně  požadoval  SFDI a ministerstvo  dopravy?

Odpověď  JE TRISTNÍ A DEPRIMUJÍCÍ -NENÍ!!!

Viz  vyjádření Tomáše Vondráčka

Část, která v původní zakázce podléhala utajení, si musí stát zařídit přes firmy s bezpečnostní prověrkou.

Takže  .. Část, která v původní zakázce podléhala utajení???

O co asi tak jde?  A proč je tam  část podléhající  vůbec nějakému utajení? V  e  shopu na  prodej  dálničních známek?  Co to je???  Tohle  zavání  čertovinou na sto honů!!! Tedy  spíše těžkým  fízlováním.  Nikdo, kromě zadavatele a původního řešitele,  nezná rozsah. Není náhodo podstatná  část  té  neslýchané ceny  skryta právě tady? Jak to,  že se na to nikdo  Babiše  a  Havlíčka  dosud nezeptal?

A  nevylhal se takhle náhodou  Babiš  z problému, který  on sám a  jeho ministři způsobili? Já bych řekl že  ano!  Doprava je trvale v  gesci ANOšéfe. Nemám zdání, kdy byla zakázka  na  elektronické dálniční známky zadána. Jestli už za Kremlíka nebo  ještě  za Ťoka. V každém případě  za  působení a  v přímé odpovědnosti  Babišem vybraného ministra! A vjejich  odpovědnosti!

Pro rodinu Koblihových  je dnes  Babiš  zase za  toho řízka, co všechno řeší. Jenže  mně se to jeví úplně jinak. Ale  nejsem bohužel schopen  popsat, jak.Na  to je příliš málo informací.

Ale  na  webu D Fens  vyšel skvělý  článek, jehož  autor  si dal sakra  práci, aby tu záhadu té podivné zakázky  a jejích temných zákoutí  aspoň trochu rozkryl.  Nemá smysl, abych z něj cokoli vybíral. Měl bych z   toho ostatně nedobrý pocit, protože komu čest, tomu čest! A tady byla odvedena  sakra  dobrá práce. Takže  ho přebírán 1:1.

Takový trochu jiný e-shop

Zatímco představitelé ODS diskutovali na svém kongresu o budoucí podobě své strany a postupu její prestrojky na zelenoliberální sociální demokracii pro bohaté pro případ, že by se někdo rozhodl je volit, udělil Bába všem prvotřídní lekci, jak se sbírají politické body i za situace, kdy jste totálně ve sračkách.

Abychom upřesnili celkovou částku, cena za dílo představuje podle Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) 105 milionů korun, 156 milionů má stát zaplatit za čtyři roky služeb provozní podpory, dalších téměř 140 milionů má stát rozvoj platformy. K ceně je třeba připočítat dalších 477 miliónů na síť 800 prodejních míst. To si řeknete, jedno obchodní místo za půl mega, co to asi může být?

On ten „e-shop“ totiž bude docela zvláštní, úplně jiný, než e-shopy, které známe. E-shop takový, jaký ho známe z prodeje vstupenek, letenek, jízdenek a podobně, by byl jistě postačující řešení, kdyby ovšem neexistovala iracionální posedlost úředníků kontrolovat a sankcionovat řidiče, a posedlost policie fízlovat, kontrolovat pohyb osob, hromadit údaje a agregovat je s jinými údaji.

Ministerstvo dopravy publikovalo svého času prezentaci, která do značné míry objasňuje funcionalitu systému na „prodej“ dálničních známek. E-shop je jeho pouze malá část.

Určité části schématu jsem zvýrazníl zeleně, protože jsou zajímavé. Celý „e-shop“ je totiž platformou pro další aktivity státu, které zjevně nejsou tak docela veřejné a dost možná nejsou ani legální.

„E-shop“ otevírá příležitost pro pokutový byznys století. Jak asi všichni víme, počínaje příštím rokem nebudou už dálniční známky fyzické, ale virtuální. To, že za příslušné vozidlo byla dálniční „známka“, správně by se řeklo dálniční poplatek zaplacen, budou hlídat kamery, které budou číst registrační značky a párovat je se záznamy o uhrazených známkách. Tyto kamery budou jednak stacionární, ale také mobilní ve vozidlech Policie ČR a pravděpodobně celní správy. Zapojení soukromých subjektů po vzoru Eltoda nelze vyloučit.

Odpovědnost za přestupek, který bude tímto způsobem eventuálně zjištěn, bude konstruována na principu objektivní odpovědnosti a bude za něj ze zákona odpovědný provozovatel vozidla. Může se tedy stát právě třeba vám, že někomu půjčíte auto, řeknete mu, že z něho není uhrazený dálniční poplatek a aby s autem nejezdil na dálnici anebo si to zaplatil sám. Jenže on na to nějak pozapomene, a protože virtuální známka není vidět, z nedbalosti vjede na dálnici a bude zaznamenán. O tuto funkcionalitu, totiž rýžování peněz na osobách, jejichž vozidla vjedou na dálnici a jejich řidiči zapomněli zaplatit dálniční daň, se zatím nikdo nijak intenzivně nestará. K zaznamenávání přestupků a předávání agendy těchto přestupků na místně příslušné úřady bude třeba nějaký systém, kterým se předají informace potřebné k přestupkovému řízení, to proběhne ponejvíce automaticky jako zpopelnění ve filmu Equilibrium. „E-shop“ k tomu vytváří nezbytný interface k podpoře přestupkové agendy, která se odehraje v tomu dedikovaných aplikacích od nějaké jiné firmy, která má vřelé vztahy se státem, jako třeba ADP od ICZ.

Také se vůbec nemluví o tom, že elektronická dálniční známka představuje otevírák pro plošné měření rychlosti na celé dálniční síti, protože ve svém principu úsekové měření není nic jiného než vyčítání registračních značek v nejméně dvou místech ve známé vzdálenosti od sebe. I na tohle bude zapotřebí nějaká ta softwarová podpora.

Stěžejní bod ale vidím úplně jinde.

Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena veřejná soutěž. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb. Asi těžko lze hledat důvod, proč by spuštění systému na online platbu dálničních poplatků mělo vyvolávat zájem silových složek, stejně jako jejich zájem nevyvolává online prodej jízdenek na vlak nebo vstupenek na koncerty. Zjevně tedy mají s elektronickými dálničními známkami nějaký hlubší záměr.

Jak ze schématu můžete naznat, do „e-shopu“ se budou moci přihlásit pouze ověření uživatelé. Systém je tedy bude identifikovat. Možná se ptáte k čemu. Když si kupujete jízdenky nebo lístek do kina, nikoho nezajímá, kdo si ho kupuje, stejně jako systém nezajímá identita osob kupujících si nyní fyzické dálniční známky.

O své zájmy se tady nepochybně přihlásila policie a zpravodajské služby. Policie už takhle snímá hromadně na silnicích registrační značky vozidel (systém Automatická kontrola vozidel) a „e-shop“ je pro ně vysoce atraktivní kořist, protože umožňuje spárovat registrační značku vozidla zjištěnou kamerami, platební kartu nebo číslo účtu toho, kdo dálniční poplatek zaplatil a případně další údaje, které se podaří „e-shopem“ získat ze zařízení, ze kterého je dálniční poplatek placen, tedy nakonec přiřadit registrační značce se značnou určitostí identitu řidiče. Dálnice tak bude fungovat jako obrovský honeypot na vytěžování dat o lidech, kteří se na ní objeví. Ostatně v důvodové zprávě k příslušné změně zákona zavádějící vituální dálniční známky je uvedeno:  „v provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích bude možné prostřednictvím videodetekce porovnávat údaje o projíždějících vozidlech s údaji obsaženými v evidenci…“

Před nějakým časem jsem tady psal, že si čínská vláda libuje v tom nacpat lidem do aut krabičku a sledovat skrz ní pohyb jejich vozidla. Tohle bude to samé, ale nebude třeba krabička.

Myslím si, aniž bych měl nějaké další důkazy, že nafouklá zakázka SFDI a ministerstva dopravy, směřovala právě k těmto skrytým funkcionalitám a rozvoji fízlovacího systému. Jak řekl pan Kremlík, celý systém je daleko složitější. Pro Kremlíka to byla patová situace. Nemohl říci, proč je „e-shop“ tak drahý, protože by prozradil zájmy „stakeholderů“ ze silových složek v pozadí, ale tím se současně připravil o možnost se obhájit. Doslova „padl při výkonu služby“ a jeho řídící orgán ho asi nepochválí.

Snaha programátorů během toho jejich Hackathlonu byla sice hezká, ale nejspíš nevěděli tak docela všechno. Že tady nešlo primárně o e-shop, ale výzvědný systém.

Když celá záležitost medializovala, zařadil Babiš zpátečku a odvolal Kremlíka. Dále doporučil jeho náměstku Tomáši Čočkovi, aby rezignoval též. Babiš ho nemůže vyhodit, protože náměstek je úředník a nikoli politik.

Naprosto nepochybuji, že velká část veřejnosti za vyhození Kremlíka Babišovi tleská. Prostě to zase zařídil. Bravo. A přitom si nejspíš už ani nevzpomenou, kdo tam Kremlíka dosadil. Už v době, kdy Kremlíka jmenoval, se vědělo, že Kremlík pracoval ve vysoké funkci na Ministerstvu dopravy za časů ministra Řebíčka, který je nyní „poradcem“ KSČM a jen tak mimochodem symbolem korupce spojeným s ODS, kterou Babiš veskrze nemá rád. Kremlík se tehdy podepsal mj. pod podivnou zakázku na právní služby za půl miliardy z veřejných peněz na služby, které mělo zajistit ministerstvo a jeho právníci sami. Stejně tak je profláknutý Kremlíkův náměstek Tomáš Čoček, který proslul kumulováním funkcí v různých orgánech státních firem nacházejících se někdy v konfliktu zájmů a rozdáváním přehnaných odměn sobě a svému gangu. Kremlík a Čoček dojili veřejné rozpočty ve velkém ještě dávno před Babišem a Babiš je přesto angažoval.

Kupodivu si také nikdo neklade otázku, proč se ty virtuální dálniční kupóny vlastně zavádějí, když hlavním argumentem pro jejich elektronizaci bylo snížení nákladů z důvodů úspor při výrobě fyzických dálničních kupónů, a nyní se ukazuje, že tuto úsporu zhruba na sedm let dopředu negují náklady na monstrózní fízlovací systém.

Tohle je reálná politika ANO, ale to teď nikdo nevidí, protože Babiš to prostě

zase dal do pořádku.

Tolik autor z D  Fensu. Já  bych řekl, že  to vidí  moc růžově. Ano systém asi může  sloužit  ke kontinuálnímu úsekovému měření  po celé české dálniční síti, mající leckde  parametry  zavedeného tankodromu, kombinovaného  s předlistopadovou  frontou  na  banány. Nicméně  kvůli tomu, že  by  tam byla  dnes už přiznaná ingerence tajných služeb? To jako BIS, Vojenské  zpravodajství a UZSI  nyní budou místo  špionů lovit piráty  silnic?  Asi sotva…..

Nemyslím si, že se někdy  dozvíme , co jako ty  utajované moduly  mají vlastně  dělat a  zrovna  tak nás  nikdo nebude obtěžovat s informací,  co tahle  část  programového  balíku, ke  které ta  parta doopravdických  borců  z víkendu  ani nečuchla, nás  bude stát.

Já bych převážnou většinu  z těch  400 mega  hledal právě tady.

Dodatek

To, co jste  právě  dočetli bylo napsáno minulé pondělí Od  té doby ležel text v  zásobníku  a  čekal až na něj dojde řada.

Což s sebou vždycky nese  riziko, že  se  objeví nové skutečnosti. Přihodilo se  to i v tomto případě.  Bohužel se potvrdilo, že  můj odhad toho, co  má  plnit ten  tajný modul, který  si chtěly  jako součást systému tajné služby  je doopravdy  kontinuální fízlovací systém, sledující 24 hodin občana. Respektive v  daném případě  jeho auto.

V praxi to bude fungovat tak, že espézetky automobilů budou snímat kamery přimontované na mýtné brány. Kromě toho, že budou hlídat, kdo zaplatil dálniční známku a kdo ne, bude systém uchovávat údaje o průjezdech všech aut. Tyto informace budou moci využít bezpečnostní složky. Stát tak bude mít kompletní přehled toho, kdo kdy kudy projel.

Paráda, že?

Co tohle  má  asi tak společného  s  elektronickou dálniční známkou, která má  jediný účel – jestli  přísun peněz  do státní  kasy  od dojné krávy  jménem nikoli Stračena, nýbrž motorista?

Prostě  totální fízlování,navíc  v rozsahu, o kterém si bolševik mohl nechat jenom snít!!!! Hlavně, že se staráme o porušování občanských svobod  v Rusku, Číně a kde jaké Horní Dolní, která nepatří do tzv. „našeho světa“!  Že  stejné tajné služby, jenž si PRY  tenhle modul objednaly a nemohu bez něj  žít,  vydávají  jako akutní hrozbu  naší demokracii různé  alternativní weby   a media!!!!  Protože  co kdyby  podlomily  tu demokracii,která pod rouškou  výběru  dálničních poplatků, bude 24 denně  365 dní v roce monitorovat  pohyb  úplně  každého auťáku na území republiky?!  Umíte  si vůbec takovouhle  hrůzu představit?????

Třeba  by  v takové nedemokracii nebylo možné, aby mluvčí BIS Ladislav Šticha s klidem do medií  řekl:

„Pokud systém obsahuje například elektronickou evidenci registračních značek a dálničních známek, tak jsme požadovali přístup do této evidence stejně jako ho máme do evidence vozidel. Takže se nejedná o žádnou novinku,“

Protože  by to třeba od  současného Česka nějaký zákon zakazoval. Zde  to ovšem je možné od novely  zákona  o pozemních komunikacích, která přechod z papírových na elektronické dálniční viněty upravuje po právní stránce od loňského  září, takže se s přístupem zpravodajských služeb do chystané evidence o projíždějících autech a jejich majitelích od začátku počítalo. Do novely chtěla kontrarozvědka vložit tuto pasáž: „Státní fond dopravní infrastruktury zajistí zpravodajským službám České republiky dálkový a nepřetržitý přístup k údajům obsaženým v evidenci vozidel v systému časového zpoplatnění v rozsahu potřebném pro plnění úkolů v jejich působnosti a pro provádění opatření k evidenční ochraně údajů.“

Hlava mi  z  toho jde kolem!!!  Co dělali poslanci, zejména  ti opoziční, co tak melou   o tom, jak Babiš  soustavně  ohrožuje  demokracii, když  ani nemukli???? O  těch vládních a komunistických nemá smysl mluvit  vůbec!  A  co senát, ta pojistka proti špatným zákonům, kde  má opozice většinu? Jak to, že  zákon nebyl vrácen s patřičným virválem Poslanecké sněmovně? Co dělal prezident, který  tak  dbá  na  svobodu projevu, zejména  tu svojí???? A  co hlídací ratlíci demokracie, co vždycky všechno vědí nejlépe  a  dělají přece  tu nezávislou investigativní žurnalistiku?

A  to nemluvím  o ptydepe,  kterým  ono fízlování  mediálně  ve  středu  kryli příslušní ministři Babišovy  vlády!

Ministr Havlíček odmítá, že by šlo o špiclování a brání funkci s tím, že tajné služby takové informace potřebují.

„Ta funkce tam je pro to, aby se zabránilo případným konfliktům ve smyslu teroristických útoků. Není to o špiclování, ale musíme respektovat požadavek zpravodajských služeb. Od toho tu přeci jsou bezpečnostní složky, aby tohle řešily,“Dodává, že není cílem, aby se buzerovali lidé a někomu se koukalo do kuchyně. „Není to pro to, aby se zjišťovalo, jestli jel Franta Vomáčka na rande,“

Tenhle  Havlíčkův  blábol je  na okamžité  vyhození z vlády!!! Takže  kontinuální  špiclování všech motoristů po celé  republice  má   zabránit  případným konfliktům  ve smyslu teroristických útoků??? To jako  až  sem nějaký ten terorista  dorazí například s  autobombou nebo se rozhodne  vjet někde  do davu a zabít  co nejvíce nevinných, tak  bude mít nějakou speciální SPZ,  z které služební voka a ucha  snadno identifikují, že  jde o teroristu v aktivním nasazení? Nebo předpokládají, že  si na ten  náklaďák napíše  velkými písmeny , aby  si to na kamerách mohli  přečíst například   – jedu zabíjet nevěřící psy“ Allah  Akbar!!! Protože  pokud by neplatila  jedna z těchto dvou možností, geniální superministře  Havlíčku, pak  ten systém  v tomto případě nezafunguje!!! Ale  špiclován bude onen Franta  Vomáčka!

Manažeři Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), kteří se dostali pod kritickou palbu kvůli plánované ceně přes 400 milionů korun, naznačovali, že výška zakázky souvisela právě s požadavky tajných služeb.

Bohužel musím konstatovat, že se můj odhad  bezezbytku potvrdil.  Že  těch 400 mio  má nejspíš  úplně  jiný původ než  že jde o jednoduchou  krádež!!!

A  Babiš  zase jednou předvedl,  jak exelentně  opije  rohlíkem svého dobrého Pepu Koblihu!

Nicméně  zírám v němém údivu nikoli na  Babiše, ale  na  celou opozici.  Na její  naprostou neschopnost poznat problém, a něco s ním udělat! A to ti neschopní v opozičních lavicích  jsou  nepochyblně ještě  ten lepší případ! Protože  si jsem jistý  tím, že  leckdo  z těch, co zákon diskutovali a připomínkovali ve  výborech, přišel na  to, co a  jak,  ale  nevadilo mu  to.  Naopak!  Byl s  tím srozuměn!  Na blbce občana je  přece potřeba  přísnost a  dohled! Kontinuální. Aby  si nevyskakoval!   A ještě  si to ten trouba  v  dálniční známce zaplatí!!!

Muehehe, to jsme  s ním vyběhli!!!!

Až zase nějaký politický  blábolista  bude vykládat  o tom, jak zachránil republice stamiliony na zakázce  dálničních elektronických známek,  pak vězte, že kecá.  Ano, Slováci pořídili svůj  e shop pro tenhle účel za  75 milionů. Zatímco my  za  400. Jenže chudáci bratia  mají jen ten  e shop, zatímco naši papaláši si objednali  Velkého Bratra. A  to holt něco stojí! Z  vaší i mojí  kapsy! Tady je ten rozdíl reálně.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.