Převzato z webu Kurzy.cz
Nemám rád konspirační teorie, tedy kromě těch,které eventuálně vymyslím sám 🙂 🙂 🙂
Naopak – miluji tvrdá data. O čemkoliv. Tabulky, grafy, prostě čísla. Protože jen ty hovoří. Ostatní je více méně jen pocit nebo blábol. Zatížený především názorem a názorovým cílem autora nebo skupinky jeho konzumentů.
Velmi brzo budeme zavaleni různými shrnutími, která budou vyčislovat, co nás koronavirová krize stála. Jistě, že se prohrábnu v příslušném čase i jimi. Ale to už bude o nastavení konkrétního autora takového přehledu. O tom, zda jeho cílem bude spíše ukázat, že vláda jednala přímo zázračně a zachránila nás z hrozícího rozvratu nebo naopak, že vláda je spolek nemehel, netáhel a šmejdů, co nás svým neschopným nebo záměrně neschopným konáním skoro úplně zničili…
Rozhodně nehodlám podporovat ani jednu z těhle part. Ale už nyní vím, že střízlivých vyčíslení bude jako šafránu a najít je dá značnou míru piplavé dřiny.
Proto hledám už nyní, kdy ještě politické vášně ohledně interpretace dopadů epidemie CoVid19 ještě nevypukly v plné síle a přesto už jsou k dispozici první, krizi z ekonomického hlediska, popisující statistiky. Jednu takovou, která ilustruje, jak si po vyhlášení pandemie vedly tuzemské domácnosti, za co a jak a podle věkových skupin utrácely pomocí platebních karet, otiskl server Kurzy.cz a já ji s povděkem přetiskuji. Je to krátké, leč zajímavé počtení.
Jak se změnila spotřeba CZ domácností kvůli Covidu

Karetní data nereprezentují všechny výdaje domácností, například ty z účtu na účet (trvalé nebo jednorázové příkazy), nebo když hotovost vyberete jinak, než bankomatu. Odhadujeme, že po jejich zohlednění by poklesla spotřeba domácností v prvních čtyřech týdnech karantény řádově o 10-15 procent meziročně. Pro srovnání v roce 2009 spotřeba domácností v nejhorším čtvrtletí poklesla o necelé dvě procenta. Jídlo středobodem útrat: lidé začali výrazně více nakupovat jídlo, na začátku i léky. Pokud odečteme výdaje na potraviny, tak ostatní útraty poklesly dokonce o 35%.
Lidé začali výrazně více spoléhat na nákupy přes internet: první tři týdny karantény zdvojnásobili online nákupy, ve 4 týdnu došlo ke snížení růstu na 66%. Lidé během karantény platí více kartami a méně hotovostí: výběry hotovosti z bankomatů poklesly o více než 40%. Čím vyšší věk, tím větší pokles karetních transakcí. Zatímco u lidí ve věku 20-30 let poklesly výdaje o 16%, tak v případě 80+ o více než třetinu. Větší pokles u starších lidí naznačuje větší míru jejich izolace.
To je spotřeba. Investice budou klesat ještě více. Na straně výroby můžeme použít data o spotřebě elektřiny. Ta poklesla v první polovině dubna přes 12% meziročně. V Německu -10%, Rakousko -14%. Vše upravené o rozdílné teploty venku.
Jistě, v materiálu není nic zásadně překvapivého. Všechno šlo celkem snadno odhadnout. A v podstatě snadno odbýt tvrzením – jak se nemohl nepropadnout prodej oblečení nebo útrata v restauracích, když tihle dostali, na rozdíl od potravin a drogerie, absolutní stopku.
A jsme u nuancí. Kdyby šlo o hotovostní platby, tak to beru bez výhrad. Ale jde o karetní transakce. Což znamená jednak platby při klasických nákupech tam, kde bylo otevřeno, ale také a v nemalé míře tam, kde se dalo cosi koupit jen přes e- shopy. A to i v těch segmentech, které byly dány k ledu. Takže mne zajímala v detailu i tzv. e-komerce. Jak se vyvíjela co do srovnání s rokem 2019 nebo co do segmentů.
A i tady lze narazit na zajímavá čísla. Například na webu datawebs.com
nárůst e byznysu je obrovský a logický.
Možná si řeknete – ani tady nic extra překvapivého. Ale na serveru gopay.com , který realizuje jednu z nejpoužívanějších platebních bran v tuzemsku při platbám e- shopům je grafika, selektující absolutní vítěze e -komerce v době CoVid19.
Takže až o tisíce procent narostl v e-byznysu sektor elektroniky? Který byl i dříve asi jejím nejdominantnějším sektorem? Ale v počtu plateb vzrostl jen o 7%? Podivuhodné! Takže závěr – lidé kupovali sice mnohokráte častěji přes internet, ale většinově velmi laciné zboží. Drogerie a potraviny, stejně tak obchody pro zvířata nezavřely, ale internetový obchod u nich rostl jako z vody. Lidé zkrátka objevili pohodu nakupování z fotelu bez nutnosti se zvednout a dojít si do krámu….
A také proto, že jednoduše měli strach z nákazy. Zůstane to tak i do budoucna? Já bych řekl, že ano.
Nicméně – všechny věkové skupiny, až na teenagery, utrácely v krizi méně, resp. podstatně méně. Myslím, že pokles hotovostních plateb byl ještě daleko drastičtější než u karetních transakcí. Řekl bych, že CoVod 19 nám na nějakou čas připomenul, co je a co není v našich nákupních zvyklostech důležité a co je jen nepodstatná nákupní pěna.
Mimochodem, osobně jsem čekal daleko hlubší propady útrat, než jak je zjistila Česká spořitelna. Moc se těším na čísla po rozvolnění opatření. Jestli je také vydá. Abychom získali reálnou představu o utlumení retailového prodeje… Bez politických interpretací.