Posílení pravomocí ministra zdravotnictví v novele zákona o ochraně veřejného zdraví, zrušení policie či armády a proplácení prvních tří dnů nemocenské


Rád píši své články k nějakému aktuálnímu dění nebo problému tak, že  to, co je leitmotivem  konkrétního článku postavím do kontrapunktu  k něčemu co už  existuje, či co bylo zrušeno protože….  zkrátka nastavuji  politikářům zrcadlo, aby  bylo zřejmé, že  jsou schopni  popřít  vlastní  nos  mezi očima, kdykoliv  si myslí, že jim to přinese  politické body u potencionálních  voličů nebo alespoň  chvilkovou pozornost  televizních kamer. Aktuálně  takovým soustem je  boj o novelizaci zákona  o veřejném zdraví,  která by prý velmi posílala  pravomoc  ministra zdravotnictví,  jenž by  svým rozhodnutím mohl omezovat  v podstatě  veškeré společenské a ekonomické aktivity  v zemi.

Abych  mohl situaci v  parlamentě a licoměrnost  českých politikářů skutečně plasticky odprezentovat, byl záměrně zvolen dnešní  dlouhý titulek tohoto sloupku. Zopakuji jej

Posílení pravomocí ministra zdravotnictví v novele zákona o ochraně veřejného zdraví, zrušení policie či armády a proplácení prvních tří dnů nemocenské

Může  být, že  to někomu, na  první pohled  přijde srovnatelné s tím  jak pejsek s kočičkou  snášeli svoje  oblíbené ingredience, aby  jejich společný dort jim co nejvíce  chutnal. Až  z toho udělali naprosto nepoživatelnou záležitost.

Dokáži, že tento  dojem je naprosto mylný.

Než se pustíme  do argumentace,  je potřeba konstatovat, že opozice má v jedné věci pravdu  – že  vláda  touto cestou  si chce  ulehčit situaci s  vyhlašováním mnohdy hraničně  tvrdých opatření, omezujících celou společnost a naprostou většinu jejich  aktivit.

To je bezesporu pravda.

Nicméně za  sebe  dodávám, že po  zcela  skandálním a účelovém rozsudku Městského soudu v Praze, resp. soudce  Výborného a  jeho dvou kolegů je  rychlá zákonná úprava  nejen potřebná, ale  dokonce  akutně nutná.

To nepíši jako nějaký podporovatel Andreje  Babiše a jeho vlády, kterým jsem nikdy nebyl a  nikdy nebudu, nýbrž  jako člověk, který  desítky a  desítky  let žije politikou a  je zvyklý  vážit  veškerá dostupná pro a  proti na lékárnických  vahách, odmítající   fungovat na základě  pavlovovských reflexů, jakmile  zaslechne  jméno nějakého oblíbeného či naopak neoblíbeného politika. Jsem bohužel příliš  starý a  to, abych skočil na kde jaký laciný politický špek.

Klíčovým faktorem mých dnešních úvah je  situace, v níž  se  nyní  ČR po prvním ataku koronaviru nachází.

Po totálním  umrtvení  veškerých aktivit  v republice, které  vláda  vyhlásila  v půli března, se nyní země  začíná vracet k jakž takž  funkčnímu normálu. Pro mnohé příliš pomalu. Pro  mne osobně příliš  rychle. Ale  dnešní text není rozjímáním nad  rychlostí a účelností /nebo spíše  „účelností“/  rozvolňovacích opatření. To přenechám jiným nebo  si to nechám na jindy, pokud by  se ukázalo, že  můj osobní pocit, že   vláda příliš  snadno ustupuje  lobbistickým tlakům  jednotlivých podnikatelských a zájmových skupin a také   voličským náladám, aby byla populární. A dodávám, že   se  velmi rád ve  svých pocitech spletu.

Faktem zůstane, že  ČR  rozvolňuje a  Babiš  se chlubí, jak patříme do jakéhosi  exkluzivního klubu rozvolňovačů ve světě. Což je  klasická demagogickopropagandistická   růžová  mlha pro  lehce mentálně  duševně  zaostalé  voliče. Nic  více a nic méně. Stačí se podívat na aktuální  Singapur, Hongkong a Jižní Koreu.

Tyhle  tři země  představovaly   ještě před  pár  dny doslova   světovou extratřídu v promyšlených opatřeních, kterými potlačovaly  CoVid19 a  chránily tak špičkově  svou populaci před  masivní nákazou. Všichni ostatní si z nich, jestliže mohli /Itálie, Španělsko, USA, Británie a pod.  určitě nikoliv/, brali příklad  a více  či méně zdařile kopírovali jejich postupy.

A  dnes?  Do všech tří jmenovaných států se koronavirus  vrátil  v  druhé vlně. Se zrušením různých omezení. Což platí především pro otevření  hranic  a různých klubů a dalších součástí zábavního průmyslu.  Zkrátka – co tyto špičkově protiepidemiologicky  postupující  státy uhrály  na samém začátku, to následně  s  příchodem nové vlny  ztratily.

Jejich současný stav není zmíněn z  plezíru. Jde o konstatování základního faktu  – prvotní potlačení CoVidu19  a jeho šíření v populaci tvrdou restrikcí neznamená  žádné vítězství nad  tímhle zlem, nýbrž  jen a pouze  jeho DOČASNÉ omezení. Jeho schopnost  šířit  se bleskově   v populaci, jestliže  k tomu dostane příležitost, zůstala.

Všichni počítají s příchodem  dalších vln jako s naprostou jistotou. A bude to tak do té doby, dokud  někdo světu nedá  očkovací  vakcínu.  V dostatečném množství pro celou planetu.  Za splnění  nepatrné leč  zásadní podmínky  –   její  finanční dostupnosti i pro populaci v  Somálsku, Bangladéši nebo  Středoafrické republice. O ostatních státech světa  nemluvě. Ale ani o téhle vakcíně, peripetiích jejího objevení, výroby a  dostupnosti dnes nehodlám psát.

Stačí mi základní premisa, že další vlna, či spíše  vlny, určitě  dorazí. Jen se  neví  kdy  a kolik jich ještě  bude. A také – jak  mocně zasáhnou populaci.

Co se  ovšem ví zcela  určitě  je, jak může vypadat jejich nejhorší možný průběh, pokud  omezující opatření nejsou  přijata  včas. Bergamo, Madrid, New  York nebo Londýn  jsou  aktuálně dostatečně  burcujícími  a dokumentujícími ukázkami. Chce  si to snad  někdo  vyzkoušet  v  našem malém českém   rozměru?

Zřejmě  ano, pokud  člověk vezme  za bernou minci debatu, která se rozpoutala  mezi tuzemskými politikáři, když  Vojtěch , s Babišovou podporou přišel s návrhem na  novelizaci  zákona o veřejném zdraví, která  výrazně posilovala kompetence  šéfa zdravotnického rezortu ohledně omezování  všemožných společenských a  ekonomických činností a  aktivit.

Okamžitě  se  ze strany  opozice  a  medií,která ji podporují, strhla  doslova  bouře, co si to jako  ten Vojtěch/Babiš  dovoluje, jak tady  chtějí  zavést  zvůli a  násilí, ursurpovat moc a  vůbec  tropit  nezákonné rejdy a  alotria a že jeden  ministr / ve smyslu  fantaskního verdiktu “ výborného“ soudce Výborného/ nesmí mít  až  tak osamocenou  kompetenci a pravomoc. Že prý jde o zásadní ohrožení demokracie, protože  se  tím vláda  a ministr zdravotnictví zejména  vymkne parlamentní kontrole…..

Má ty  svatá prostoto!

Znovu opakuji  – nikdo nepochybuje, že  další  vlna koronaviru udeří.  Zajímalo by mne  zda  ti obhájci demokracie  alespoň přibližně  tuší s jakou  silou….  Nejspíš  asi stejně jako to, kdy konečně  v našich zeměpisných šířkách skončí suché roky  nebo kůrovcová kalamita.  Obojí se  jednou určitě  stane. Jen se  také jaksi neví, kdy a  jak velké škody  do té doby kvůli suchu a  kůrovci nastanou.

CoVid     má oproti lýkožroutovi a  počasí jednu obrovskou výhodu -je  řidtelný a  regulovatelný. Ty  dvě  přírodní katastrofy nikoliv.  Když se zakročí včas a  účinně. Však  jsme si to vyzkoušeli.!Kategorickou podmínkou je ovšem – zavést  odpovídající omezení včas.  U kůrovce  se  to jaksi nepodařilo. Především kvůli  aktivitám přátel chovu brouka  z řad  fanatiků, co si  říkají ochránci přírody.  Takže  se nám vymknul z podkontroly a  ze  Šumavy  rozšířil plošně  do celé  země a požírá  nyní kontinuálně    smrková polesí.  Zřejmě dokud nesežere  úplně  všechna. Nebyla  politická vůle  jít  do sporu  s fanatiky. Protože  byli, v čele  s Buršem součástí  vládní koalice, když  to ještě  šlo zastavit. Koalice těch, co dnes střeží  tu parlamentní kontrolu vlády….

Nyní  chce  ministr zdravotnictví zákonné nástroje, aby   mohl využívat  své kompetence uvedené v přijatém zákoně  a  nesmyslně a  trestuhodně  omezené  zduřeným sebevědomím soudce a jeho politickým nastavením.

Znovu opakuji – ano Babišova  vláda si chce  usnadnit  situaci.  Protože  podstupovat  věčně  ty  nesmyslné opoziční tirády v  parlamentu, když  chce  prodloužit  nouzový stav je  vážně  demoralizující a popuzující.  Samoúčelné a  hlavně  exhibiční řeči před kamerami ještě nikdy nikomu nepomohly  a ničím nepohnuly. A přesně  tohle si současná parlamentní opozice  představuje pod pojmem parlamentní kontrola! Bohužel! Protože je  třeba  jednat. Nikoliv převážně prázdně  mluvit.

Kdyby  Vojtěch/Babiš prosadil svou, opzice  mediálně by  ostrouhala. A  tohle  přece nelze připustit!

Takže ne a  ne  a ne!

Odbočím.  Koronavir  je pro některé skupiny  obyvatel fatální ohrožení. O tom netřeba  vést debaty. Nicméně  mohlo, či příště  by  to s nějakou jinou  pandemií  mohlo být  horší. Spíše  daleko horší.

O CoVid19 se  už sem tam něco  ví. Například  to, že  v počátcích pandemie  bylo  jeho reprodukční  číslo -tedy  cifra udávající, kolik jeden nakažený sám infikuje  dalších lidí leželo někde  v intervalu  3-5. U  tzv. superpřenašečů však    dosahovalo řádově vyšších hodnot.  U takových spalniček prý  je  tento faktor  na  hodnotě  15. Standardně.

Známe  už také  koeficient  mortality. Tedy  kolik procent z nakažených  zemře.  V dobře  řízených zemích typu  Německo je  to něco přes  3%, v  Itálii 15%.  Při poslední pandemii Eboly  prý v zasažených územích umíralo  40-50% z  infikovaných.

Zkusme  si  představit  hororovou vizi, že  někdy v budoucnu bude lidstvo zasaženo dosud neznámou   nemocí, která v  sobě  zkombinuje  přenositelnost spalniček a  smrtící účinek Eboly….  Jen  to zkuste!  A  neříkejte, že  to je vyloučené, že  jde  o šílenou sci fi! CoVid 19  ještě  na  Nový  rok  byl také  z  říše  hollywoodských  scénářů.

Osobně  doufám, že  se ničeho takového nedožiji. Ale  kdyby   se to hrůzné  neštěstí stalo,  pak  rozhodně  chci, aby ten, kdo zrovna  povládne, mohl sáhnout  po co nejúčinnějším zákonném nástroji, jak takovému vyhlazujícímu ohrožení  čelit.Což  rozhodně  nepředstavuje  exhibování kohokoliv  před  parlamentními mikrofony   a televizními kamerami, v rámci tzv. kontroly  vlády parlamentem! Bude  Kalousek a spol. i v takovém případě  řečnit a řečnit  a vykonávat tak onu  „kontrolu vlády“ parlamentem? Obávám se, že  nejspíš  ano. Co je  Ebola proti možnosti se předvádět?

Ken Vojtěch svůj  původní ministerský  návrh novely  novely  zákona, pokud  vím, už nejméně  3x modifikoval. Klidně může  být, že  i vícekrát a že mi  to někdy uniklo. Pokud je  mi známo, tak poslední  varianta v  tom nejzákladnějším obrysu  je postavena  tak, že  šéf  zdravotnictví bude zmocněn navrhnout/ vybrat seznam  nutných opatření  a schválit je musí vláda  jako kolektivní orgán. A  že  novela zákona  je  omezena  časovou platností  do podzimu nebo konce roku /nechce  se mi  to přesně hledat, protože  to není  důležité/.     Zkrátka  jde  o  velmi limitovanou pravomoc, nicméně pořád  ještě  účinnou a funkční  v  účelu, k němuž  je vytvářena.

Jenže pořád  jsou  zde poplašné tamtamy, do nichž  buší opozice a  s ní spojení  žurnalisté, bubnující melodii o ohrožení demokracie, možnostech zneužití pravomocí a vůbec  – fatálním  ohrožení a ztráty  kompetence parlamentu  kontrolovat  vládu.

Pro myslícího smrtelníka, který  je  k tomu schopen  základních politických  počtů  jde o realitě  odporující   a zcela zavádějící manipulaci.   A  to hned  z mnoha  důvodů:

1- vláda nemá v  parlamentu většinu. Což opozice velmi dobře  ví. Je odkázána  na podporu KSČM a  tu Kluzký Vojta  a partička jeho obchodníků s politickou nostalgií velmi dobře  ví a  nechá si vždycky za  svůj souhlas  velmi draze  zaplatit. A už několikrát  vládě  udělal čáru přes její plány. Když zkrátka  výpalné neodpovídalo jeho představám. Takže  těžko  může  přes pravomoci  nastolit nějakou  totalitu.  Na to by musela mít  nejméně  tvrdou 101. Dokonce  ani Kluzkej Vojta  jí nic takového tolerovat nebude.

2- nevěřím, že  vláda, v případě další vlny  koronaviru,  přijde  s  další plošnou paralýzou celého státu a  ekonomiky. Už takhle  jsou škody  enormní a  spolu se světem se s nich  budeme  dostávat  hodně  a hodně  dlouho. Znovu  si to nedovolí.  Všechno směřuje  k tomu,  že  nejspíše  by byla  zvolena  taktika  omezeného uzavírání ohnisek nákazy. Jakkoli  osobně se  domnívám, že  to je  cesta nefunkční.  Viz Lombardie. Tam to také zkusili. Nicméně takhle nějak  by  to asi bylo. A  k  tomu potřebuje  vláda přesně takovýhle  zákon! To není o nouzovém stavu pro celou zemi,  ale o zvláštním zdravotnickém režimu pro určité území.  Zvláštní je, že  když  jde o nákazu ptačí chřipkou  u drůbeže nebo když  se prokázal africký mor prasat na Zlínsku, došlo k  plošné územní likvidaci celých chovů domácích zvířat a ptáků    a nikdo z  opozičníků a ani svobodomyslných žurnalistů neprotestoval. Ačkoli chovatelé byli velmi omezeni na  svých právech. A  rozhodovalo se  to rigorozně  na mnohem nižších úrovních než je ministr  a celá vláda.

3- všichni považujeme  za normální, že  stát  zřídil a provozuje  silové složky  – armádu a  policii. Naprosto nikomu  to nepřijde divné. A nikdo nepochybuje, že  suverénní kompetenci nad  nimi má  příslušný  rezortní ministr -vnitra a obrany. I když i zde je nebezpeční  zneužití.  K převzetí moci ve státě. Rozhodně  je  to nepoměrně snazší  s  využitím  silových  složek než s vyhlášením  zákazu  vycházení  a shromažďování nejen na Ústeckoorlicku  nebo kdekoliv  jinde, včetně území  celé republiky. Proč tedy  ti, co nyní mluví o možnosti zneužití  nových kompetencí ministra  zdravotnictví  jsou  tak vyděšeni?  Proč nehorují  pro zrušení policie a  armády  nebo omezení  pravomocí  obou ministrů jimž  ozbrojené sbory podléhají? Vzpomene  si  ještě někdo z nich na to jak Nečasova  tehdejší metresa a  dnešní  manželka  cvičila  s šéfy  Vojenského zpravodajství a  nechala  sledovat manželku svého tehdejšího milence? A  tihle  dnes  cosi vykládají  o   tom, že  by  ministr  zdravotnictví mohl  udělat to a tohle a něco zneužít?  Ostatně  jsou to stejní, co  kdysi, v začátcích  kauzy  CASA  vykřikovali do  parlamentních mikrofonů, že  nám tady nebudou  vládnout policejní plukovníci..  Takže nyní  mají nejspíš  strach z  ředitelů Krajských hygienických stanic…

Jejich plkání je iracionální. Slouží jen dvěma  věcem  – předvést se získat publicitu a  vládě co nejvíce ztrpčovat řešení reálných problémů.

Nějaká  virová pandemie a  z  ní plynoucí ohrožení? Nezajímá!  A případná  budoucí katastrofa  eventuálně  horší i o několik řádů?  Aby zde  byl k dispozici  potřebně účinný instrument? Nezajímá!

Znovu opakuji  – jsem všechno jiné, jen ne  Babišův  fanda. V daném případě, respektive u  daného problému, kterým pro mne  je další vlna  epidemie  CoVid 19  a možná  budoucí  pandemie nějaké, ještě  daleko rychleji se  šířící a  smrtelnější nemoci, mi je  a bude úplně jedno, kdo zrovna  vládne. Jestli je  u vesla Franta nebo Tonda. Jediným důležitým parametrem, který  dnes a    doufám – hypotetickém budoucím případě, hodlám sledovat a podle něj posuzovat  vládu je  a bude schopnost  zabránit  šíření epidemie. Za  cenu co nejmenších  ostatních škod!  Na  to  ale  vládní sestava  musí  mít odpovídající  možnosti a instrumentárium.  Nelze  jí  dát  do ruky  cedník a poslat ji, aby  s ním nabrala  cisternu vody z  rybníka.  A přesně  do takové situace  ji chce, z  úzce parciálních důvodů vystavit opozice a  její tisk.

Místo toho, aby  se zabývala  vládními úlety  typu

-kdo nepošle  své děti do školy po znovuotevření škol může  přijít  o ošetřovné

-učitelé, kteří po datu otevření škol nenastoupí  do práce, třeba proto, že  jsou ohroženou skupinou a  pro něž ředitel nenajde jiné,nerizikové smyslu plné uplatnění  mohou být posláni na  neplacené  volno

Tohle  jsou ideální  terče pro opozici. Nepochybuji,  že  oba  ty nesmyly  v parlamentu budou odstřeleny. Jestliže  s nimi  vláda vůbec  do parlamentu přijde.

Ale  vraťme  se  zpět k materii  dnešního článku  – nesmyslně  tragickou snahou  opozice  svázat  vládě ruce. Jen proto, aby  se jí  dostalo  dalších a  dalších příležitostí   k producírování se v parlamentu, což vydává za  parlamentní kontrolu  vlády. A  prý je  to pro naše  dobro. Jako vždycky….

Mám tu nevýhodu, že mi paměť pořád  jakž takž  slouží. I když  čím dál tím méně. Nicméně stále  ještě  jsem schopen si vzpomenout, jak ono naše  dobro v jejím podáním vypadá.  Za  pár  týdnů  to bude  rok, co při nemoci  zaměstnance došlo ke zrušení tzv. karenční doby a od  kdy už má zase nemocný  nárok na  placenou nemocenskou   v prvních třech dnech nemoci.

Vzpomínáte  na   ty tirády  v parlamentu a v senátu,  od  týchž, kteří dnes jsou  bdělými a ostražitými strážci demokracie ohledně  Vojtěcha  a jeho novely?

Jak nás  tehdy omračovali  tím, jak  chudáci  podnikatelé budou vystaveni simulantství zaměstnanců  a jak ti hodlají masově  zneužívat  toho,  že  nově , v případě nemoci jim půjde nemocenská  i první tři dny? Jak nejdříve  všemožně obstruovali ve  sněmovně  a následně  v senátu?

Napsal jsem k tomu řadu článků. Připomenu jen dva poslední

EET versus nemocenská, aneb občané první a druhé kategorie

a

Sbor hlupců

Kde jsem svou protiargumenatci doložil řadou grafů a tabulek. A kde někteří čtenáři Kosy  reagovali velmi nerudně.

Ale o  to nejde. Jde  mi o všechny  ty  Fialy, Gazdíky, Kalousky , Adamové- Pekarové, Skopečky, Okamury, atd.atd. kteří dělali všechno možné a nemožné, aby  zrušení karenční lhůty zabránili. A zůstalo to tak, jak to v  roce 2008 zavedla  famiglia  TopolánekKalousek. Tedy  že na  nájemné  makáče  se musí přísně. Protože to přece jsou šmahem rození podvodníci!

Opět s podporou svých nájemných a sympatizujících  psáčů. Ti ještě  dlouho po  tom nás  zásobovali  informacemi, jak moc  následně po znovuproplácení nemocenské vzrostla pracovní neschopnost – viz zde, zde nebo zde.

Proč o tom píši v  souvislosti s Vojtěchem a  novelou zákona  o  o ochraně  veřejného zdraví?

Z jednoduchého důvodu. Vsadím  boty, že  nyní hlasy o zneužívání  nemocenské a  škodlivosti  zrušení  karenční lhůty, minimálně nějaký čas, už neuslyšíme!

Ne  do té doby, dokud  zde bude řádit  CoVid 19. Dnes  a v  dost dlouhé blízké  budoucnosti se dožijeme toho, že  jakmile  někdo v práci začne  chrchlat, se  nejspíš  stane  okamžitě psancem,  jehož ostatní, včetně  zaměstnavatele  štando pede  pošlou marodit  domů! Má přece placenou nemocenskou  už od prvního dne! Spolupracovníci proto, aby  nechytli koronavira, protože kdo ví, co to má a zaměstnavatel proto, aby  mu hygiena  neposlala  firmu či její  část, kde podezřelý působil,  do karantény!!!

Nebylo by  takhle na místě aby  se  Fiala, Gazdík, Pekarová -Adamová,Kalousek a  všichni jejich, tehdy stejně hlasující  poslanci a senátoři dnes voličům omluvili?  Já myslím, že  ano. Já osobně, přes koronavirovou optiku, beru  zrušení karenční lhůty  jako obrovskou kliku a  dar z nebes. A  zřejmě  nejlepší protipandemické opatření, kterým Česká republika  vůbec  v  současnosti disponuje. Protože nikdo nemá  důvod z finančních důvodů zkoušet  nemoc přecházet.

A přesně stejně  vidím tu, dnes už těžce vykuchanou,  Vojtěchovu novelu.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.