Výzva ministru školství Robertu Plagovi a všem kantorkám a kantorům v České republice


V Mladé Boleslavi, 19. 5. 2020

Vážené paní učitelky, vážení kolegové učitelé, vážený pane ministře,

jak jistě víte ze své praxe, každá krize přináší nejen temné období, ale zároveň je velkou výzvou a šancí pro pokrok. Doba koronavirová nám přinesla v březnu tohoto roku nejen zmíněnou krizi, ale jednoznačně ukázala, že vzdělávání na tom není tak špatně, jak někteří „odborníci“ hlasitě  komunikují. Většina pedagogů se iniciativně a  kreativně  ponořila do nového systému výuky a během krátké doby se přeorientovala na výuku distanční. Ředitelé škol se chopili dirigentské taktovky a ladili své školní systémy tak, aby byly pro žáky co nejschůdnější.

Již delší dobu se ve školství diskutuje o tom, že RVP jsou příliš obsáhlé a že učební plány jsou neadekvátně nabobtnalé. Jakou asi může mít efektivitu vyučování pro žáky učebních oborů, když sedí v lavici od osmé hodiny ranní do šestnácté odpolední? Devět hodin v jeden den – tolik nepracují ani dospělí zaměstnanci.

Stejně tak nám distanční výuka ukazuje, kolik  času se při běžné výuce věnujeme bodům RVP, které nejsou zapotřebí a někdy  doslova  balastní. Diskutujme o tom, zda musíme všechny žáky učit vše. Zda je to nutný standard. Nebylo by daleko lepší přejít na systém rozvoje silných stránek našich žáků? Mnohé výzkumy ukazují, že takovýmto způsobem jsme schopni dosáhnout daleko větších posunů u jednotlivých žáků…

Ministerstvo školství má v tuto chvíli jedinečnou šanci na to, aby dalo impulz, jak náš vzdělávací systém výrazně modernizovat. Činí sice mnohé kroky, které pozitivní vztah mezi ním a učiteli narušují, ale stále má na  své straně ještě většinu učitelů ochotných k reformě systému. Pokud však tento klíčový okamžik promrhá, bude to nejzásadnější chyba, jakou může dnes  udělat. S  velkým dopadem do budoucnosti. Daleko zásadnější, než když mění manuály, nařízení a rozhodnutí o zpřístupňování škol. Bohužel si pan ministr a jeho podřízení vůbec neuvědomují, že svými rozhodnutími vrážejí klín mezi učitele a veřejnost. Že ač se učitelé a ředitelé snaží sebevíc vyhovět všem požadavkům, není prostě možné vyhovět všemu a všem. Nečekejme a jednejme.

Hlavní úlohou dne pro MŠMT je připravit úpravy Školského zákona, které by umožňovaly na ZŠ a SŠ distanční výuku. Nikde  totiž není  zajištěno,  že  se její potřeba nebude   opakovat.

A nejen to. Pojďme zahájit diskusi o tom, zda je v době dnešní technické revoluce třeba, aby žáci seděli v lavicích 8-9 hodin denně. Zda je třeba, aby chodili do školy pět dní v týdnu. Nepřineslo by nám určité rozvolnění daleko vyšší efektivitu vzdělávacího procesu?

Přikláněl bych se i k tomu, aby se výuka i v naší zemi daleko více propojila s praxí, aby žáci víc pracovali individuálně, ale i ve skupinách, a to nejen ve škole. Nechť se daleko více učí samostatnosti, odpovědnosti, ale i spolupráci. Ať pracují více na skutečných projektech. Možností je opravdu hodně, čeho se nedostává, je čas – dnes už není za pět minut dvanáct, je dvanáct. Respektive po dvanácté – koronavirus  pomalu v první vlně odeznívá. Musíme s e připravit na  příště. Je třeba zahájit diskuse se skutečnými učiteli ze škol a přípravy na změny. Nikoli nechat hovořit jen  s teoretiky.V tom lepším případě.   Je třeba využít stávající energii učitelů, kteří při distanční výuce pochopili, že můžeme vzdělávat žáky i jinak. Nevyužít tuto šanci by byla obrovská škoda.

Dalším závažným faktorem je, aby MŠMT cíleně pomohlo rozvoji distanční výuky technicky. Je třeba, aby neponechalo  řešení jen na samotných   učitelích, ale je naprosto nezbytné  řešit nějak systémově  situaci zejména sociálně slabších rodin. Koronavirus může přijít na podzim nebo kdykoli jindy. Může přijít i nějaká jiná problematická doba,  v rozsahu , který dnes  netušíme.

Bylo by dobré se na taková období dobře připravit a zajistit srovnatelné vzdělávání pro všechny žáky. Například zakoupit chromebooky s připojením na internet pro určité procento žáků ročně a bezúplatně jim je pronajmout by byl tak marginální náklad pro státní rozpočet, že mě udivuje, že se touto myšlenkou vůbec nikdo nezabývá. Ostatně, takhle  to leckde  řešili nyní v zahraničí. Názory, aby tuto modernizaci financovali zřizovatelé škol či školy samy, nepovažuji za systémové. Aktivní musí být MŠMT. To ono je odpovědné za vzdělávání v naší zemi. Nehledě na  to, že  na  to školy ani zřizovatelé nemají prostředky.

Nápadů na modernizaci vzdělávání je samozřejmě daleko více. Nepromarněme ten správný okamžik, pane ministře. Byla by to věčná škoda.

Přeji Vám všem krásné dny.

Mgr. Štefan Klíma, ředitel školy – ISŠ a SPgŠ, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206

 

Vlkův  dovětek:

Myslím, že je  vhodné otevřít  diskusi. Takže tak činím.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Výzva ministru školství Robertu Plagovi a všem kantorkám a kantorům v České republice

  1. Karlos napsal:

    Začít by se mělo zrušením inkluze a zákazem činnosti různých (ne)ziskovek s politickými a ideologickými programy (např. Jeden svět) a takto ušetřené peníze přesměrovat do školství.Co se týká připravenosti na krize – na ty, jak vidno nebyl/není připraven nikdo, protože přece nic nehrozí, tak proč do toho vrážet peníze? Krizové plány se staly přežitkem minulosti. Zřizovatelé všeho možného (nemocnice, školy, …, a ani soukromé subjekty) vůbec netuší, že by i za krizové řízení a dostatek materiálu v jimi zřizovaných/vedených organizacích a podnicích měli mít nějakou odpovědnost a pak volají – „vládo dej!“, „vláda nám nezajistila!“. Dokud se tenhle přístup nezmění, lepší to nebude.

    • Ivana Megova napsal:

      Jeden svet na skolach je jedna z nejlepsich vzdelavacich aktivit ve skolstvi. Filmy, ktere zpristupnuje, workshopy, ktere porada jsou o rad vyse nez podobne vzdelavaci aktivity primo rizene statem. Uroven jejich poradu, pripravenost materialu, komplexnost propojení medii, medialni vychovy a skolni praxe je vzorova, tam kde nas necha stat plavat Jeden svet nabizi materialy, projekty, zkusenosti. Nevidim jediny duvod proc takto kvalitni projekt rusit.

      • Pavel napsal:

        Vzhledem k tomu, že „Jeden svet“ je projekt „Člověka v tísní“ (což je velmi odporná organizace, zabývající se mj. bojem proti státnímu zřízení mnoha států, propagující neomarxistickou vizi a zakázaná v několika státech), souhlasím s předřečníkem

      • vlkp napsal:

        Prominte,ale projekt Jeden svět je klasické vymývání mozků! Nic více nic méně. Ale klidně může být, že je dělaný zajímavěji a inteligentněji, než to dělali komunisti. Nicméně cíl je stejný. Vidím to na vnukovi. Nikdy bych si byl nepomyslel,že už zase je potřeba děti, zejména co do historie a obecných souvislostí, potřeba dovzdělávat doma a opět dětem říkat – tohle nemůžeš /za komunistů to bylo ve formě- tohle nesmíš říkat/ ve škole. To je jediný rozdíl mezi bolševikem a Šimonem Pánkem a spol.

Komentáře nejsou povoleny.