Proč stát zachraňuje ČSA, respektive Smartwings? Protože Babiš!


Totální  stopka  ekonomice  v půli  března  si vyžádala  ještě  vyžádá  svou velkou  daň. Není žádná debata  o  tom, že  mnohé české i světové firmy  tenhle úder nepřežijí a ty, kterým se to nakonec  podaří, budou  redukovat, leckdy  velmi podstatně,  svůj  zaměstnanecký  kmen. Dny  plné zaměstnanosti jsou nenávratně  pryč. Jde pouze  jen o to, jak velké budou  ztráty. Jak  na podnikatelské, tak zaměstnanecké straně.

Není proto divu, že  vlády  celého /rozvinutého / světa, včetně  té Babišovy  si dělají  starosti,  jak ze  šlamastyky  ven a  jak otřesy  zmírnit. Aby  nedošlo například  až na  sociální nepokoje.A  jsou rozhodnuty  vydávat  nevídané sumy  peněz na tzv. záchranu ekonomiky.

To je jedna  rovina  vládního uvažování. Tou druhou, méně  viditelnou  jsou tvrdé lobbystické zákulisní  souboje, někdy  doslova na krev,    o to kam  státní pomoc, která logicky nemůže  být  nekonečná  – nasměrovat. Prostě  kdo se dostane  mezi ty  šťastné, kterým stát  poskytne  na  „firemní ekonomické JIPce!“  finanční kyslík a kdo zůstane odkázán sám na  sebe.

Nezávidím  vládě  toto rozhodování. Tedy pokud bude  celý problém pojednávat na  férovku a  nestranně.

Myslím, že nikdo z nás  by  netoužil  být španělským, italským, britským nebo americkým lékařem, který v nedávných týdnech  rozhodoval o  tom, komu přidělit  život zachraňující a právě  těžce nedostatkový  plicní  ventilátor a komu  říci  NE,  tobě ho nedáme a  podepsat mu tak rozsudek smrti.  A  to šlo o jednotlivé případy. A nyní si představte, že  totéž  děláte u stolu a máte  rozhodnout  o tom, kterou firmu podpoříte a tím zachráníte a  kterou pošlete  do ekonomického zapomnění a  její zaměstnance, někdy  v  tisících lidech, včetně  jejich rodin  na pracák a  do primární chudoby. Není  doopravdy  o co stát.  Jak už  uvedeno – ani v v případě, že  takováhle osudová rozhodnutí děláte  férově a podle  svého objektivního a nejlepšího vědomí a  svědomí.  Kde  porovnáváte  spoustu navzájem nekompatibilních kritérií typu:

-důležitost  podniku pro národní ekonomiku nebo chod státu

-množství zaměstnávaných osob

-situaci v konkrétním regionu a  odvětví

-schopnost postavit se  rychle na  vlastní nohy a  obejít s enásledně  bez státní pomoci

-riziko toho, že  podporovaná společnost  zkrachuje i přes  státní pomoc

-porovnání  šancí na přežití s jinými  žadateli

-nahraditelnost  kandidáta na podporu v jeho ekonomické činnosti jinými soutěžiteli na trhu

-atd. atd.

Těch kritérií může  být nekonečně  mnoho.

Vláda  je  si toho plně  vědoma a proto si s naprostou většinou firem  zahrála na  chytrou horákyni. Proč  by  měla být   přímo involvována  do rozhodovacího procesu komu pomoci a komu ne? A nést  za  výsledné verdikty přímou odpovědnost a být pod mediálním drobnohledem a  riskovat nevůli veřejnosti ? Aby  se tomu vyhnula vymyslela  podpůrný program COVID III, který v kostce  vypadá takto:

Cílem programu je podpořit prostřednictvím ručení za provozní bankovní úvěry podnikatelů do 500 zaměstnanců, jejichž ekonomické aktivity jsou omezeny v důsledku výskytu koronavirové infekce a souvisejících preventivních opatření.

Jaké parametry má státem /ČMZRB/ nabízená  záruka?

  • až do výše 90 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků do 250 zaměstnanců
  • až do výše 80 % jistiny zaručovaného úvěru u podniků od 250 do 500 zaměstnanců
  • maximální výše zaručovaného úvěru nesmí přesáhnout 50 mil. Kč
  • doba ručení max. 3 roky

Ano, tohle vypadá  na první pohled  rozumně.  Já  s tím nemám problém. Stát prostě nemá a nemůže  nikdy  mít na plošnou sanaci.  Nelze zachránit  všechny. Takže  Babiš s Havlíčkem a Schillerovou ten  politicky nejnevděčnější úkol přehráli na komerční banky. Je  na nich, pouze a  jen na nich, komu potřebný úvěr s  neúplnou státní  zárukou poskytnou a  komu ne. Ony  budou  určovat, kdo má přežít  a má  k tomu  schopnosti  a komu vzít  finanční plicní  ventilátor. Babiš  a spol. mají  čisté ruce  – my jsme  dali  státní záruky, ale to víte,  banky  rozhodly,  my  bychom  pomohli rádi….

Neměl bych ani  s  tím v zásadě  žádný  velký problém. Nějaké síto a  rozhodčí se prostě najít musí. Neměl kdyby…..

Kdyby  stále  nepřicházely  podivné zprávy o  tom, že  stát je připraven , v případě nutné potřeby,  kapitálově vstoupit  do strategických firem v  České republice.

Ani tohle  není nic  proti ničemu!  Pokud by  se měl zhroutit, vlivem koronaviru ČEZ,  některá z velkých bank, Škoda MB, Transgas,  Telefonica  O2, České dráhy, Česká pošta nebo někdo podobný, nebudu pitvat  svoje pocity jestli  se mi takový krok pocitově  líbí. Vždycky, i když třeba nerad, pochopím systémovou  potřebu takovouto strategickou firmu zachránit!

Jenže    už  dlouho se řeč  točí kolem ČSA, respektive  celého holdingu  Smartwings.  Ten prý je takovým  zásadním strategickým kandidátem na  podporu státu!!!!

Lámu si hlavu  nad  tím  PROČ???  Čím že je tahle letecká dopravní společnost pro každého z nás  tak hrozně  důležitá, že  je  strategickým podnikem, který  musí stát za  každou cenu retovat?

Co by  se  stalo hrozného, kdyby  náhle zmizel ze  scény? Nejčastěji  slyším  – přišli bychom o národního dopravce! ČSA  patří mezi 5 dosud  fungujících leteckých společností na světě…..

Promiňte, ale  takhle může  argumentovat  malý  Jarda  z  mateřské školky, ale nikoli dospělý  člověk, navíc když jde  o stovky miliard  korun!

Takové ČKD  kdysi byla  také skvělá značka s  tradicí .S podstatně  větším ekonomickým významem.  A dnes  z ní v Praze nezbylo vůbec  nic. Vlastně  ano -O2 aréna…

A  to nemluvím o tom, že  kdysi / ne úplně  dávno/ byly ČSA kvetoucí společností, kterou doslova  utavil svými geniálními manažerskými schopnostmi  jistý Jaroslav Tvrdík. Aby  se nejprve pod jeho taktovkou a následně  celou řadou jeho následník, potácela od ztráty k ještě  větší  ztrátě až dospěla na okraj bankrot. Kdy ji stát /zastoupený stejně  geniálním ministrem financí Kalouskem / prodal prodal Korean Airlines  za celých 67,5 milionu Kč.    Tedy za cenu dvou zánovních leteckých motorů…

Takže  to asi zas  tak strategický podnik nebyl a nebude, když  už  jsme si  jednou dovolili takovýhle  byznys  století!

Vrtalo mi  to hlavou.  Až  mi jeden  ze  čtenářů poslal, sám od sebe  link na článek

Státní pomoc pro ČSA, další podniky mají smůlu. Letadla se opravují ve firmě premiéra Babiše

Zůstal  jsem  na něj koukat jako opařený….  A původně ho chtěl převzít formou CTRL +C – CTRL +V.

Jenže mi to nedalo a začal jsem jej prověřovat. A  rozhodl se napsat  vlastní. Ano, podle mých  zjištění informace  z  toho článku sedí.  ČSA  jsou součástí Smartwings. Ty  vyjednávají se  státem. Nejprve  byla  řeč o kapitálovém vstupu  do holdingu. To se ukázalo býti neprůchodné, protože  i  svědci Milošovi by nejspíš těžko trávili to, že se ze společné kasy  zachraňuje  společnost , která  téměř  z poloviny /49% / patří  čínskému státnímu fondu CITIC. O normálních,myslících voličích ani nemluvě.

Takže  tudy  cesta nevedla. Největší akcionář  Smartwings –Jiří Šimáně, takto 18. nejbohatší Čech a  majitel skupiny  Unimex Group a úzký osobní přítel Andreje  Babiše, přehodil včas  vyjednávací veksle, takže  už nejde o státní vstup do firmy , nýbrž  buď  mnohamiliardový úvěr přímo poskytnutý státem nebo alespoň o státní záruku za něj pro komerční  banky. A to nejméně v  rozsahu celkové  záruky pro už zmíněný COVID III…

Takže jde o gigantické peníze!

A podle různých výroků Babišových podržtažků -především superministra Havlíčka a nenahraditelné Schillerové to vypadá, že  tudy  by cesta vedla.

Na počátku jsem napsal, že  rozhodování o tom, komu pomoci a komu ne, je krajně obtížná a nevděčná záležitost. I když  vše půjde transparentně  a  na férovku.

Jenže  zde najednou máme informaci, že  Babišův  invstiční  fond  Hartenberg koupil v roce  2017 velkého opravce  civilních letadel, který  je  dvorním dodavatelem těchto prací pro  Smartwings  a ČSA.

Že  Hartenberg opravdu vlastní  opravny  Avia Prima je neoddiskutovatelný  fakt.  Takže  si dovolím o  téhle firmě připojit pár  detailů:

Avia Prime zastřešuje dvě opravárenské firmy – polskou Linetech a slovinskou Adria Airways Tehnika. Celkem zaměstnává zhruba 700 lidí. Poskytuje servis pro letouny zhruba 70 převážně evropských leteckých společností, mezi něž patří například Lufthansa, British Airways, EasyJet, nebo i česká společnost Travel Service.

Kde  že ta opravárenská  firma  sídlí? V ČR? Ani zdání. V Polsku a  ve  Slovinsku. A  co že  je jejím byznysem?  Opravy  pro Lufthansu, British Airways, EasyJet a českou společnost Travel Service  = Smart wings…..

Čerpám z  článku, který vyšel před 3m roky. Tedy žádná účelová  vymyšlenost, jen proto, abych se mohl svézt po Babišovi!!!  Holá fakta.  A vzhledem k tomu, že 90% všech letadel nelétá a  jen stojí, asi to se zakázkovou náplní pro Babišovu Avii Primu budehodně  na levačku.  A  snadno může  být, že  Lufthansa, BA a podobní ji v dohledné době  nebudou potřebovat vůbec a  radši vytíží svoje  vlastní , či národní opravárenské kapacity. Takže  každé éro na opravu  dobré! Aby Babišova investice nezbankrotovala.

Už jenom tenhle fakt je  diskvalifikační,  bez jakýchkoli dalších zjištění pro státní pomoc  Smartwings. Nehledě  k veřejně  deklarovanému přátelství mezi Šimáněm a  Babišem. Viz třeba

Zkrátka pomoc  Šimáněmuje  vlastně pomocí hádejte komu?

Nyní odbočím – už  když  Andrej Babiš zcela nečekaně a nesystémově   nechal otevřít před  Velikonocemi hobby markety,  se hodně  hovořilo o tom, že  to bylo vstřícné gesto právě  vůči kámošovi Šimáněmu, který jich  pěknou řádku  vlastní a provozuje…  Ale nechme  drbů a pojďme  zpět k naší dnešní věci – zachraňování „strategického“ podniku Smartwings.

Zkusím se  podívat  na  Smarwings nepředpojatě. Zdali opravdu nejde  o nějaký podnik hodný zvláštního zřetele.

Ostatně,  vždyť  Němci právě  masivně  kapitálově  vstoupili do Lufthansy, zaručili s eza  velký  úvěr pro další leteckou společnost Condor, Italové zestátnili /už zase / Al Itálii, Britové jednají o způsobu podpory  BA,  Francouzi o Air France, Holanďané o KLM, atd. atd. Tak proč ne  ČR a Smartwings.

Němce , Brity, Francouze  naprosto chápu.  Lufthansa, BA, Af mají  významný podíl na  celosvětovém leteckém provozu. Reprezentují desítky  tisíc  špičkově placených pracovních míst v každé z těchto zemí.

Jak si v  tomto ohledu  stojí  Smartwings?  Je  to malá, dá se říci lokální letecká společnost. Řečeno slovy  klasika  – čučkaři. Z  pohledu celosvětového leteckého  byznysu.

Podle mých  zjištění provozují ca  60 letadel. V zaměstnaneckém poměru  mají  1230 zaměstnanců.

Podle mne značně méně,  než zatím propustily pražské hotely a  restaurace. Jakkoli nic nechci bagatelizovat  – škoda  každého pracovního místa. Ovšem  jestliže ta mají být zachraňována  ze státního s  rizikem ztráty  mnoha miliard korun? Kdo z vás  by do něčeho takového šel?

říkáte, že  také musím připočíst ztráty na těch cca 60 ér, které by  se případně prodávala  s velkou ztrátou v případě konkursu?  Nemusím! Vůbec nemusím! Jednak nemají se  státem nic  společného a  tratil  by  Šimáně a  Číňané. A  to mi vrásky nedělá. Jenže  ztrátu by nenesli ani oni!!! Jak je  to možné? Snadno – Smartwings  v těch 60-ti přímo vlastní celé JEDNO!  Ostatní jsou na leasing!!!

Možná někdo  další,  verzírovanější a obeznámený  se  situac, namítne – Smartwings spolu s ČSA představují klíčové klienty  Letiště Václava Havla. To vlastní stát a město Praha. Smartwings platí  podle dohledatelných údajů  ročně za různé poplatky letišti dvě miliardy korun, tedy  asi  šestinu ročních tržeb Letiště Václava Havla. Že by  vážný  argument? Ale kdeže! Letecká doprava  je  momentálně doslova na kolenou  a  mezeru, vzniklou odchodem Smartwings  z  leteckého provozu by bleskově zaplnily úplně jiné společnosti! V světě  je přece  gigantický převis  nabídky letecké dopravy  nad poptávkou. A  dost dlouho to tak i zůstane! Letiště Praha by nepřišlo  o vůbec nic.

A  co zájem  českých cestujících? Zahraniční společnosti budou  krýt svoje  zájmy  a nějaký český cestovatel jim může  být a je  ukradený. Však také  mezi nejhlasitějšími veřejnými přímluvci za státní podporu Smartwngs  jsou tuzemské cestovky. Pro něž  Smarwings  zajišťují v letní turistické sezoně   charterové lety….  No holt by  se musely poptat jinde. Nevěřím, že  mají  u Šimáněho aerolinek nějakou  zásadní  výhodu, kterou by u jiného přepravce   nezískaly.   Ostatně, v pramenech pro tento článek jsem našel zajímavou zmínku o tom, jak jsou Smartwings  vytěžovány během roku, která říká, že  čeští občané  jsou pro tuto leteckou společnost zajímaví jen v létě.

Během zimního období se  Smartwings stává tak  trochu kanadskou leteckou společností.Velkou část jejich letadel si se vším všudy pronajímají kanadské firmy k dopravě tamních turistů –ovšem  nikoli do Česka.Dalším velkým zimním klientem Smartwings jsou  arabské společnosti, například  Flydubai.

Takže  znovu, proč  mají být  Smartwings  strategickým podnikem zvláštního  významu pro Českou republiku?

Ať hledám, jak hledám, nemohu najít nic, aby  stát kvůli němu objektivně  riskoval jednu jedinou korunu.

Naopak – je  jasné, že  vedle Šimáněho a  spol.  z podpory  Smartwings  bude  silně  profitovat je polsko slovinská  firma  v portfolia  Andreje  Babiše. To je opravdu  terno! A vedle toho státní Číňané a  jejich  tuzemské investice  přes  státní fond  Citic. Což nepochybně  uspokojí Zemana. On přece  podporuje  tu ekonomickou diplomacii vůči Číně. Kupodivu  to  ale vždycky funguje tak, že  z ní profituje  Číňan!

Sám Šimáně  počínání spoluakcionáře  CITIC charakterizoval takto:

Čínská státní firma CITIC dosud nepřišla s žádnou nabídkou pomoci strádající letecké skupině Smartwings, kde vlastní téměř polovinu. „A nevěřím, že to udělají,“ uvedl spolumajitel a šéf Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Účast čínského státu v akcionářské struktuře české letecké společnosti přitom označil za „ne zrovna šťastnou“. Číňané buď nechodí na valné hromady, nebo na návrhy partnerů nereagují.

Snažil jsem se nalézt poctivou odpověď na to proč by  stát měl či neměl podpořit  jakoukoliv pomoc  pro Smartwings. Nenašel jsem vůbec nic. Kromě  Babišova osobního zájmu. A  Zemanova interesu. Jako čínského místodržícího.

Ještě poznámka nakonec.  Dal jsem dobrovolný závazek, že po dobu koronavirové krize nebudu kritizovat  vládu. Minulé pondělí padla  v podstatě  všechna omezení. Takže  skončil i můj závazek.

 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.