Zdá se, že mám příbuznou. Blízkou příbuznou, o které jsem dosud nic netušil. Ne, nemyslím skleněnou Rozu, ta mne doprovází už nějaký čas a důvěrně si tykáme. Tahle , v mém pokročilém věku dosud tajená sestra se jmenuje naivita. A vztah je evidentně velmi úzký.
Například když mne okolnosti donutily před cca 3-mi týdny vydat, díky katastrofickému stavu na drahách článek
Na kolejích číhá smrt… ale prý to není systémové selhání, říká ministr Havlíček.
NAIVNĚ se jeden domníval ,že bizár na českých kolejích je popsán dostatečně a nemůže být větší… Omyl vážení! Pokud dnešní text dočtete až do konce, zjistíte, že nabral nové, netušené rozměry. Spojené přímo či nepřímo s aktivitami pana super ministra. Fakt neuděláte chybu, když dnešní Kosu nevezmete letem světem. Možná, že se u ní vyděsíte, možná těžce zasmějete, to záleží jen na vaší nátuře.
Jádro prvního článku, po téměř sérii těžkých železničních incidentů v minulém měsíci představovalo naprosto zavádějící a nesmyslné tvrzení superministra Havlíčka, že nehody na železnici
-jsou a byly a že to jaksi patří ke koloritu, když ne rovnou přímo k provoznímu bontonu a že se tudíž nic neděje
-že nastavený systém fungování drah a železniční dopravy je, když ne rovnou skvělý, tak nejméně zcela určitě dobrý, protože při těch sériových havárkách šlo „jen“ o selhání lidského faktoru a nikoli systému.
Přiznávám, že mne tehdy nejvíce šokovala nestydatost, s kterou ten pán tohle do kamer tvrdil!
I malému dítěti musí být jasné, že systém, který umozňuje opakované a vícečetné selhání lidského faktoru s nemalými počty lidských obětí a ještě většími škodami hmotnými, nejen že selhává, ale troufnu si tvrdit, že je nikoli systémem, nýbrž naprostým chaosem. Ale dál po této lince nepojedu, jen bych opakoval to, co už je popsáno v minulém textu.
Znovu k mé nové rodné sestře -naivitě. Našeptávala mi, že na železnici po té hypersérii červencových malérů, které dosáhly naprosto rekordní měsíční hodnoty, když Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí, tedy v průměru 3,5 maléru denně!!!! superman Karel Havlíček ,ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce, dopravci a vůbec všichni, co mají s provozem a bezpečností na kolejích co do činění, začnou rychle a smysluplně konat. Vždyť incidenty na železnici si vyžádaly 28 obětí a 55 zraněných, což je nejvíce během letošního roku. Nešlo přitom jen o vlaky, v červenci přibylo i střetů s auty na železničních přejezdech. Bylo jich 26, což je o 14 více než o měsíc dříve. Při těchto střetech zemřelo sedm lidí.
Člověk by řekl, že tahle černá statistika s fousi, nesoucími jakoukoli odpovědnost za železniční dopravu už jen tahle čísla sama o sobě zatřese a přinutí konat.
Snažil jsem se sledovat, co a jak se bude dít. A zjistil jsem čtyři oficiální aktivity:
1-Úřady chtějí zpřísnit kontroly práce strojvůdců. Drážní úřad připravuje například monitorovací systém, který by se měl zaměřit na dodržování povinného odpočinku strojvedoucích, a také nové mechanismy trestání problémových strojvedoucích.
2-spustily na regionálních kolejích i novou aplikaci na upozorňování strojvedoucích na protijedoucí vlak.
3- Stát vytvořil Komisi pro bezpečnost na železnici. To uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Komise vznikla před 14 dny v reakci na sérii nehod na železnici.
4- Stát hodlá do zabezpečení tratí masivně investovat prostředky a to nejméně po dobu 20-ti let v minimálním množství 5-7 miliard ročně.
Už tohle je, samo o sobě superbizár. Vezmu to per partes, jak mám ve zvyku!
Tak prvním opatřením je zostřit dohled nad mašinfýrou!!! Ten za všechno může! Nedodržuje povinný odpočinek a vůbec – je problémový a je třeba jej trestat!!! Že by se například někdo zajímal o to, jak je to s jejich odpočinkem v reálu? Jak bylo vylíčeno v předchozím článku? A pokud jde o ty problémové strojvůdce? Jak to, že se vůbec dostanou na koleje? Což dříve, nejméně nějakých 100-120 nazpět na tomto teritoriu neexistovalo, díky přísným výběrovým testům? Pro mne, jestliže se nyní MUSÍ TRESTAT, jde o naprosté selhání systému! Atrestá je třeba někoho úplně jiného než jsou fýrové.
Ale v součtu nejde o nic nového pod sluncem – kdykoliv má máslo na hlavě vrchnost, trestá kmána. Klasika.
Druhé opatření – tak dráhy nám,vlastně strojvůdcům, spustily mobilní aplikaci upozorňování na protijedoucí vlak?
Hosana!!!! V minulém článku o drahách nechyběla poměrně rozsáhlá pasáž, konstatující, že soudný člověk neumí pochopit, proč v době GPS sledování a mobilních technologií, nejsou do lokomotiv montovány poziční a varovné systémy,kterými je vyzbrojen každý taxík i náklaďák, respektive dnes naprostá většina firemních služebních aut. A když je stát schopen realizovat rozsáhlý mýtný systém na dálnicích a silnicích, jistě by, za velmi levný peníz pořídil nějakou takovou varovnou technologii zejména pro regionální dráhy bez zabezpečení.
Nakonec, pro rozsáhlost textu tahle pasáž z článku vypadla. Ale co bránilo, aby dráhy tuto mobilní aplikaci nasadily před 6-ti měsíci, rokem, dvěma roky nebo třeba letos v květnu? Zmařené životy by se nekonaly,velké hmotné škody jakbysmet! A nyní ji spíchl někdo přes noc? To není selhání systému?
Třetím opatřením je opět česká klasika! Neboť platí pořekadlo – máš li malér,vytvoř komisi! Stalo se! Ale činnost této komise a peripetie jejího konání a fungování na dráze si nechám až na samý závěr. Protože to…. no počkejte si. Opravdu to stojí za to!
Takže přejdu hned ke čtvrtému bodu – ke slíbeným masivním investicím do zabezpečovacích systému na železnici!
Havlíček slibuje investice v roční výši pod deset miliard Kč po dobu dvaceti let! Z čehož si dovolím dovodit následující:
-nepřímo přiznal, že zabezpečení je v naprosto tristním stavu. A JDE tedy opět o SYSTÉMOVÉ SELHÁNÍ!!! Jakkoliv to zaobalil do plků o tom, že půjde o financování přechodu na systém ETCS. Což je jaksi evropský standard. Nic více. Jen standard. Ale v českém podání? Ministerstvo dopravy počítá s jeho zaváděním na celostátních i regionálních tratích. Nejdříve by měl být na koridorových tratích, konkrétně na prvním a druhém koridoru do roku 2025, na třetím a čtvrtém koridoru o další dva roky později. Investice do tratí by měly pokračovat i po roce 2030!!!! Tohle říká a tváří se při tom vážně a důstojně… Co se vleče,neuteče, že pane ministře! Chápe tohle někdo?
Zejména v době, kdy vláda finance doslova rozhazuje z virtuálních vrtulníků. A kdy se chlubí tím o kolik jich podojila Brusel a že je potřeba rychle najít velké a vhodné investiční infrastrukturní projekty, protože se z krize proinvestujeme! Jak to, že systém zabezpečení železniční dopravy není součástí těch velkých projektů? K tomu nejsou potřeba výkupy pozemků, ani stavební povolení či všelijaké studie EIA…
Prostě bizár a nekompetence, kam se člověk podívá. Ale věřte,že to nejšťavnatější vás teprve čeká!!!!
To se totiž týká prvních výstupů z činnosti té spešl Havlíčkovy komise. To je tedy něco!
Začnu drobností. Na svém prvním zasedání, jak čtu na monitoru tisku , doporučila ministrovi ,kromě jiného také úpravy legislativy pro kácení stromů u kolejí!!!!!
To jsem si opravdu oddechl. To fakt na dráze dřív netušili, že stromy kolem tratí je třeba prioritně přizpůsobit tomu, aby nebránily provozu nebo jej přímo neohrožovaly! Na druhé straně – vím o letitých sporech mezi Správou železniční dopravní cesty a zelenými fanatiky /s podporou MŽP/ které tomuto kácení brání. Jestliže ale má ANOšéfe obě dotčená ministerstva už 6 let v přímé gesci, jaksi nechápu, proč to dávno není vyřešeno když přece platí Babišovo
a nejen pro Prahu platí
Nejen Petr má/měl číslo na Andrejův mobil. Jistě jím disponuje i Karel /Havlíček/ a Ríša /Brabec/. Takže takováhle prkotina jako evergreen? Fakt – oni nekecají, oni makají!!! Ale jak to lidi mají poznat?
Ale nic, to je jen taková prkotina. Mám daleko větší kalibr. Z činnosti té komise! Netuším zdali jste sledovali hlavní zpravodajskou relaci v pondělí večer na ČT. Tam se ta komis předvedla jako opravdový totál bizár svým doporučením, jak situaci na železnici okamžitě zlepšit. Nechtěl jsem věřit, že nejde o silvestrovské nebo těžce aprílové vydání a několikrát jsem si znovu a znovu z novu vytahoval z archivu ČT, abych se ujistil, že fakt to tak je jak vidím a slyším.
Konkrétní příspěvek je zde. Celá reportáž má délku 2:39 min. A dozvíte se v ní, krom jiného, že komis a konkrétně její členové za majitele a správce kolejí v zemi -Správy železniční dopravní cesty doporučují následující:
Je to v čase 0:48min…
Vážení přátelé ano!!!! Omlouvám se ANO!!! Ano to není klam a mam to je ANO!
Zkrátka komis a Správa dopravní cesty zastávají neotřelé řešení – je li mnoho bouraček, neodstraňujme příčinu toho,proč vznikají /šlendrián při výkonu služby, zoufalá podinvestovanost tratí, nulové zabezpečení reginálních tratí, atd. atd./ nýbrž omezme provoz. Zejména na regionálkách, kde už grafikony jsou i tak seškrtány dávno na dřeň. Protože jsou prodělečné!
Komis a experti ze Správy železniční dopravní cesty ve svém absurdním bizáru mají konec konců pravdu,když to domyslíme. Pokud by se na železnici přestalo jezdit úplně, tak nepochybně klesne skokově počet nehod na železnici. A to až na nulu. A svět oněmí!!!! Zase jednou budeme v něčem první! To se nedá oddiskutovat!!!!
Odpustím si poznámku, že ty zatracené výletní vlaky, co za ty maléry a určitě i na koridorech, kde nejezdí vůbec, mohou, jsou vypravovány zejména proto, že jsou pro provozovatele finančně lukrativní. Na tratích kde jinak dělá jen a jen ztrátu…Ale zrušme je, ony přece narušují rutinu. A zrušme i tu rutinu. Pro jistotu!
Superbizár vám byl slíben i dodán.Mohl bych skončit, ale neskončím. Mám totiž ještě něco echtovnějšího! To teprve uvidíte, co dělá těžkou hlavu papalášům ze Správy dopravní cesty! To pravé ořechové jsem objevil na webu Odborového sdružení služeb a dopravy SOSAD! To si pošmáknete! Přebírám to 1:1 abych vás o nic neošidil:
Výchova výpravčích na Moravě
Práce výpravčího je krásná a zajímavá v mnoha ohledech. Stinnou stránkou jsou nutnost pracovat bezchybně a povinnost vstřebat celou řadu předpisů a norem, které se musí dodržet, ale také nekonečnou řadu opatření dlouhodobějších, ale i rozkazů a příkazů krátkodobé povahy k určité situaci či příležitosti. Jedna taková nastala v souvislosti s plánovanou, i když nakonec neuskutečněnou návštěvou premiéra v závěru července.
Přednosta jednoho z provozních obchodů Správy železnic informoval svoje podřízené kolegy, řídící železniční provoz, že Olomoucký kraj navštíví premiér, ministr dopravy a generální ředitel Správy železnic, přičemž ten den lze očekávat v době od 7.00 do 14.30 návštěvu některých stanic, především Olomouc hl. nádraží, Bohuňovice, Šternberk, Újezd u Uničova, Uničov, Přerov, Dluhonice.
Pan přednosta neponechal nic náhodě a uvědomil si významný díl odpovědnosti za zdárný průběh návštěvy premiéra. Vydal písemné opatření, jehož podstatnou část uvádím doslovně, avšak z důvodu ochrany soukromí jsou použita fiktivní jména:
Vyzývám a ukládám:
- Vzornou ústrojovou kázeň, upravenost, čistota, oholené tváře.
- Perfektní vystupování. Vstoupí-li premiér do dopravní kanceláře, výpravčí se představí a stručně zhodnotí provozní situaci. Neopomene přivítat i generálního ředitele. Modelová situace:
- Dluhonice: Dobrý den pane premiére, výpravčí Vratislav Vracel. Vítáme vás na Moravě. Náročná výluková činnost, ale vše zvládáme.
- Olomouc hl. n.: Dobrý den pane premiére, vedoucí směny Alois Našinec (Lojzo, budeš mít bílou košili s dlouhým rukávem, aby zakryla tetování). Vítáme vás na Hané. Jezdíme dobře, skoro včas.
- Šternberk: Dobrý den pane premiére, výpravčí Jarmil Čuba. Vítáme vás na Moravě. Se stavbou dobrá spolupráce, náhradní autobusová doprava do Olomouce bezproblémová.
Po odchodu ne pouze nashledanou, ale nashledanou, děkujeme za návštěvu. - Výpravčí zítřejší denní směny provedou kontrolu se zaměřením na funkčnost výtahů, eskalátorů, dodržování a kvalitu úklidu, doplnění dezinfekčních prostředků (ve vestibulu i na svých pracovištích), kontrolu nápisů, kontrolu trojjazyčné verze vývěsky na koronavirus. Odstraní přeplácané vývěsky stejného typu a neopomene odstranit zbytky lepící pásky.
Následuje pasáž komu a jak hlásit nedostatky, ale hlavně poučení od přednosty, které představuje strhující závěr, za který by se nestyděl leckterý náčelník ani politruk z éry, na kterou jsme už málem zapomněli:
Nehrajeme si na Potěmkinovu vesnici, nelakujeme narůžovo. Bude-li sebevrah „u sousedů“ a vlaky budou mít zpoždění nebo jezdit odklonem – normálně informovat o problémech.
Můžete mít jakékoliv politické názory, můžete být členem jakékoliv politické strany, ale vnímejte návštěvu jako významný počin pro naši firmu a náš kraj. Nepochybuji o vaší slušnosti a loajálnosti k firmě a nepochybuji ani o vaší profesionalitě ve vystupování.
Zbývá dodat, že pan přednosta o svých lidech bezpochyby pochybuje, ale snaha se cení.
Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
Týýýýý jooooooooooooo! To nemá chybu! Uznejte! A je to zcela v linii toho co, vymyslel náměstek generálního ředitele Správy železnic Jasenčák ohledně omezení železničních bouchanců – tedy omezit počet spojů, podle hesla – nepojede-nebourá!
Tohle je stejný případ, stejný myšlenkový pochod, jen pan přednosta jednoho z provozních obchodů Správy železnic na Olomoucku se holt nemůže tak rozmáchnout jako náměstek generálního ředitele.
Takže místo zajištění řádného provozu honí oholení, bílé košile,nejspíš i čisté trenky a fusekle, když přijede do kraje vrchnost. Maně jsem si vzpomenul na Jiráska a jeho Lucernu. Tam když dorazila paní kněžna to fungovalo némlich stejně! Jenže v těch časech se ještě v Čechách praktikovalo nevolnictví, robota a možná i právo první noci.
Kde ty krásné zlaté časy jsou, že Andreji Babiši, Karle Havlíčku a všichni ostatní minulí, současní a budoucí papalášové, že? To by se to vládlo!!!! Vsadím se, že kdyby ona vzácná a nejvzácnější delegace dorazila /jako že nakonec se vůbec neukázala/ v těch Dluhonicích, či Šternberku, v noci, jistě by místní Lojza s tetováním v bílé košili,či Jarmil bez tetování a v kdo ví jaké košili, také dostali nařízení od svého pana správce,aby vzali lucernu a šli potentátům svítit.
A kdyby ještě platilo právo první noci, tak… No ale pozor – pod 15 let je to trestné a najít nad 15 virgo intacta? Ale nezkoumejme to. Třeba by to klaplo. A já myslím, že pro zavedení tohoto práva, minimálně na železnici, alespoň pro ministra dopravy je dost dobrých důvodů.
Když totiž Andrej Babiš komentoval na veřejnosti svého vice Karla Havlíčka, pronesl toto:
„Ministr Havlíček je nejpracovitější ministr, vstává dokonce o půl hodiny dříve než já. Vstává, myslím, ve čtvrt na pět,” reagoval minulý týden na výzvy, že by měl Havlíček kvůli rostoucímu počtu nehod na železnici rezignovat na funkci ministra dopravy.
Babiš nám tím sděluje, že nejvyšší kvalifikací pro vrcholné vládní funkce je těžká, zřejmě geneticky daná zdravotní komplikace zvaná spánková deprivace! Nemohu si pomoci, ale vtírá se mi neodbytná myšlenka, že by dost možná tenhle stát fungoval neskonale lépe, kdyby si jistí lidé vzali, když už nemohou usnout, či se probouzejí příliš brzy, nějaký ten Rohypnol a dostali se do dlouhého nepřerušovaného limbu. Země potřebuje také vydechnout.
Ale ne každý je smířen s prášky. Leckdo má strach z vypěstování závislosti. Právě pro ten případ dávám k přezkoumání, jestli by se, když už potentát z Olomoucka nařizuje svým podřízeným jako pan správce zdob nevolnictví a roboty, jestli by se železnici nemělo zavést nějaké to právo první noci. Protože takhle by si ti , co neustále makají a mají tu spánkovou deprivaci, přeci jenom trochu orazili navíc….Třeba by železniční bouračky spadly sami od sebe k nějakým normálnějším číslům,kdyby v noci nebděli,nýbrž byli v posteli. Ostatně je to obdoba toho doporučení náměstka Správy železnic – když nejezdí vlaky, nemohou bourat. Já říkám – kdo je v kutlochu,nic nezkazí.