Atmosféra v Evropské unii rapidně houstne- Od konce ledna 2021 by měl vstoupit v platnost nový sedmiletý unijní rozpočet v těžko představitelné výši cca 1,1 bilionu Eur, tentokráte navíc zvýšení o dalšího 3/4 bilionu Eur z tak zvaného fondu obnovy, majícího zalepit krvavé finanční ztráty, které členské zem utrpěly díky opakovaným koronavirovým vlnám. Nikdo ovšem netuší, zdali se tak stane. Maďarsko a Polsko vše zavetovali.
Bruselští progresivisté nejen z administrativního vedení unie, ale především z europarlamentu, za vydatné pomoci představitelů některých členských zemí – typicky Holandska, Lucemburska, Švédska, abych jmenoval alespoň ty úplně nejaktivnější, dokázali prohlasovat, že čerpání unijních fondů a to jak řádného rozpočtu, tak fondu obnovy, bude umožněno jen těm zemím, které nebudou porušovat princip tzv. vlády práva. To jest, že se přísně podřídí principům demokracie – omlouvám se – LIBERÁLNÍ demokracie. Protože prostě dnes u politických elit západního světa převažuje dogma, že není demokracie jako demokracie. Jediná pravá je ta už zmíněná liberální!
Zdá se, že svět je nepoučitelný. Nedávno uplynulo 400 let od bitvy na Bílé hoře – uznávaně začátku Třicetileté války. Která je obyčejně podávaná jako válka katolíků proti protestantům. Tedy křesťanů proti křesťanům. Kdy rozlišovacím znaménkem jejich věrouky, stojícím na stejném základě, byl zejména způsob konání bohoslužeb a poměr církevní hierarchie dané země k papežskému stolci. Tohle tehdy stačilo k tomu, aby začalo bezpříkladně dlouhé a stejně bezpříkladně kruté vraždění v podstatě celé Evropě.
Dnes jsme o čtyři století starší, ale spor je veden ze stejně malicherných příčin, stejně fanaticky a na stejném principu – kdy určité státy, respektive společenské elity, vědí lépe než jiné, co je pro ty druhé nevědomé a kacířské nejlepší a je zde jakási univerzální instituce, nadaná stejnou všemocností a stejnou vševědoucností, jako kdysi papežský stolec, papežská administrativní kurie a sbor tehdejších kardinálů. A stejně tak je to s odbojnými. I ti mají patent na rozum za každou cenu a patent na zázraky a zázračná vnuknutí. Své vlastní. Naštěstí ovšem se nehoufují obrovské a početné žoldnéřské armády na obou stranách! Aspoň toho, že jsme ušetřeni! Což neznamená, že výsledkem nebudou gigantické škody.
Válka o čerpání unijních peněz s podmínkou onoho podivného paradigma- zajištění vlády práva, či bez ní je stejně tvrdá a rozhořčená. A hrozí, že může mít i stejně pustošící dopady.
Ti, co vidí Unii a její bruselskou centrálu jako peleš satanskou, mají jasno – za všechno mohou vítači a sluníčkáři a basta! Zničit, zrušit, vystoupit!
Naopak ti, co co horují pro liberální anarchii ukazují prstem směrem na Budapešť a Varšavu a křičí – vymrskat kacíře a odpadlíky od víry prvé a jediné a když je nemůžeme vyhodit, tak jim seberme peníze! Oni nectí vládu práva! Rozuměj – konají bohoslužbu jinak a neklaní se Římu/Bruselu a mají problém s autoritou zástupce božího na zemi – papeže! Takhle si ten spor stojí.
My vidíme a soudíme černobíle. A fakta? Ty nás buď nezajímají vůbec nebo si vybereme a uznáme jen ta, která nám vyhovují.
Přesně na tohle tu Kosa není. Dnes se hodlá tou materií zvanou vláda práva ve vztahu k členský zemím unie zabývat alespoň trochu pod povrchem a zrovna tak se podívat na oba odpírače – tedy postoj Maďarska a Polska, trochu blíže. Už teď, na samém začátku je mi jasné, že jako vždycky naštvu úplně všechny. Dodávám, že mi v takovém případě bude potěšením. Protože fandovství a povrchní pohledy, přísně podmíněné právě tím fandovstvím, mne ani trochu neinteresují. Zato pohled pod povrch ano. Takže můžeme začít.
Evropská unie ve své legislativě ukotvila tzv. princip jednomyslnosti pro veškerá důležitá rozhodnutí. A unijní rozpočet, jak jeho tvorba a přijímání, tak čerpání je podmíněn právě touto jednomyslností. Totéž platí i pro onen fond obnovy, ale jak si ukážeme, u toho to lze řešit i jinak.
Další výchozí informací je fakt, že Polsko je, tuším od roku 2004, největším příjemcem unijních peněz na hlavu a Maďarsko je na tom jen o něco málo hůře, co týče unijních financí.
Máme základním způsobem nalajnováno hřiště, je vhodné začít.
Spolu s migrační krizí došlo ke štěpení do té doby celkem jednotné EU. Na země, které přijímaly migranty a ty, jenž to odmítaly. EU i její vedoucí země učinily několik pokusů zkonstruovat a prosadit povinný přerozdělovací mechanismus, což se zatím a doufejme, že napořád – nepodařilo.
Symbolem odporu přerozdělování se stala V4 a z ní především Maďarsko a jeho premier Viktor Orbán. Ke kterému se, po převzetí moci v zemi připojilo, pod taktovkou šéfa strany Práce a Spravedlnost – Jaroslava Kaczynckého, také Polsko.
Jak polský, tak především maďarský lídr opakovaně vyhrávají volby a neotřesitelně vládnou ve svých zemích. Někdy skutečně velmi „podivuhodným“ a nepochybně autoritářským způsobem.Dodávám, že nikdo nezpochybnil svobodu a férovost volebního procesu. Také opakovaně. Takže se opírají o legitimní většinu voličského elektorátu země.
Oba dokázali zcela bezskrupulozně zglajchšatovat mediální svět ve svém státě, ohnout /Maďarsko/ justici nebo si ji zcela podřídit /Polsko/. To vše je vyšperkováno různými dalšími excesy typu zákazu potratů /Polsko/, či velké korupce /Maďarsko/.
Viděno přes hranice – ano, plně funkční demokracie vypadá leckdy jinak. Jenže.. jenže je tu otázka první
– jde o pravdu o porušování pravidel právního státu do té míry, že je potřeba někoho trestat? Nemají jiné členské země podobné problémy i když jiného druhu?
A přidám hned druhou, protože jde o siamské dvojče té položené – kdo nebo co legitimuje samozvané soudce k tomu, aby v jiném státě posuzovali, co je a co není demokracie a vláda práva?
Než je začnu zodpovídat, prohlásím rovnou, že Kaczynski ani Orbán nejsou ani trochu hrdinové mých snů. Speciálně polskou zahraniční politiku považuji za pokračování zastydlých předválečných Pilsudského a Beckových imperiálních choutek. Nicméně rok 2015 bez Viktora Orbána by asi skončil v Evropě podstatně jinak než jak z migrační tsunami nakonec vyšel. Ostatně, k problému migrace se nejpozději na konci tohoto textu ještě zásadně vrátíme.
Takže jak je to s tou vládou práva v některé členské zemi a jak s puvoirem kohokoliv cizího tu vládu či nevládu práva posuzovat a dokonce kohokoliv trestat?
Pro mne platí, že vládu práva v každém státě nastoluje jedině volič. Jestliže Ústava České republiky má svůj článek 2
pak zcela jistě totéž obsahují jistě i ústavy všech další členů Evropské unie. Lid konkrétní země je zdrojem veškeré moci a vykonává ji prostřednictvím voleb a z nich vzešlých volených orgánů!!! Svobodné a férové volby jsou základním a absolutně nejdůležitějším atributem právního státu! Nic jiného neváží více! Všechno ostatní je nadstavba.
Občané kterékoliv země mají právo spravovat svou zemi, jak uznají za vhodné. Polsko ani Maďarsko nejsou výjimkou.
Ústava žádné členské země v žádném případě neobsahuje nějaké ustanovení o tom, že lid je v pozici suveréna omezen nějakým cizím a dokonce multilaterálním dohledem! Lid a jen lid, tedy volič, rozhoduje o tom, co je v dané zemi právo a co nikoliv. A proto, z mého pohledu, se flagrantního bezpráví dopouští ten, kdo si ursurpuje právo superabitráže nad rozhodnutími konkrétního státu a jeho administrativy, pokud tyto vyjdou ze svobodných voleb! Pokud a dokud existuje v dané zemi stav jistoty, že i další následné volby budou svobodné a spravedlivé! Beuz ohledu, jestli se nám líbí vítěz těch férových a svobodných voleb. Protože jen suverén lid disponuje v budoucích volbách právem soudit a posoudit činy dosluhující vlády! A vystavit vysvědčení.
Na tomto místě očekávám dvě námitky
1- tu klasickou – přece i Adolf Hitler se dostal k moci přes svobodné volby a okamžitě je zakázal
2-vstupem do Evropské unie každý z členských států přijímá nadřazenost unijní legislativy nad svou vlastní státní,viz článek 1,odstavec 2, české ústavy
Ano Adolf Hitler moc převzal v posledních německých předválečných svobodných volbách. To je bez debaty. Ale svobodné volby nebyly příčinou, že se dostal k moci. Do kancléřského křesla ho dostal mix okolností a důsledků vzniklých z Versailleské smlouvy, selhání Výmarské republiky, hyperinflace a Velké hospodářské krize a z nich rezultující obecné beznaděje, kterou on využil ve svobodných volbách! Jeho diktatura se zrodila z gigantických selháních demokracie a tehdejších demokratů! Demokracie přestala být pro většinu Němců jakoukoliv hodnotou, protože nedokázala řešit jejich problémy. Hitler moc uchopil nikoliv kvůli volbám.Nýbrž kvůli chybám demokratů a jejichzahraničních protektorů. A trpí snad někdo představou, že nějaká EU, kdyby tehdy existovala, by nástupu německé totality zabránila? Stačí si vzpomenout na chování tehdejších bašt demokracie – Britů, Francouzů či Američanů. O těch menších demokratech ani nemluvě!
Nevidím žádnou paralelu mezi Viktorem Orbánem a Jaroslavem Kazynským a Adolfem Hitlerem! To jednak. A dále dodávám- kdyby Adolf Hitler nehodlal vnutit svoje politické představy zbytku světa ozbrojenou silou a svou politiku provozoval jen německých hranicích z roku 1937, nejspíš by vládl v Německu až do své poklidné smrti i kdyby se dožil stovky. Přesně stejně, jako se to podařilo ve Španělsku generálu Francovi nebo portugalskému diktátorovi Salazarovi. Jakkoliv obě země vstoupily do EU až s odstupem po jejich úmrtí, není známo, že by se od nich sloupové dnešní liberální demokracie v dobách vládnutí obou vůdců, nějak ostentativně distancovaly. Portugalsko například patří mezi zakládající členské státy NATO. Španělsko drželo statut spojenecké země. Zcela jiný přístup -žádná ostrakizace dnešního Běloruska.
Rozdíl mezi španělským fašistickýma hitlerovským režimem byl z hlediska tehdejších demokratů především v tom, že hitlerismus disponoval světovládnými ambicemi a frankismus jen lokálními. Nic více,nic méně.
Ohrožením demokracie není ambice Viktora Orbána nebo Jaroslava Kaczynského, ale principiálně nesmyslná politika fanatických fundamentálních liberálních pozivistů, vnucovaná a vynucovaná za všech okolností, všemi prostředky, včetně síly – všem. Vzpomeňme na smlouvu z Versaille.
K druhé námitce ohledně nadřazenosti mezinárodních smluv a speciálně právního řádu Evropské unie tolik, že jsem si dal velmi nevděčnou práci a trochu se popasoval s tzv. Lisabonskou smlouvou /jen trochu/. Přesto si troufnui tvrdit, že tam nikde taxitivně vyjmenované atributy toho slavného právního státu nejsou vyjmenovány. Když nejsou vyjmenovány, je onen žádaný právní stát zcela chimérickým pojmem. Často ti jedině správní argumentují článkem 2 Konsolidovaného znění Smlouvy o Evropské unii. Jak se ona Lisabonská smlouva oficiálně jmenuje. Takže ho přezkoumáme:
Ano, zmínka o právním státu tam je, jakákoliv specifikace absentuje. čili jde o čistě výkladovou záležitost! Kdy má každý právo na ten svůj vlastní a bezezbytku platí pořekadlo- každý soudí podle sebe. Kdo má patent na ten jediný správný pohled? A jak k tomu patentu přišel?
Tenhle požadavek, podmínit čerpání evropských peněz nějakým politickým či spíše lidskoprávním požadavkem, navíc nespecifikovaným, se objevil na evropském fóru poprvé ve spojitosti, s už zmíněným odporem několika členských zemí, nechat si nadekretovat povinnost z rozhodnutí jiných a přijímat povinně na své území nelegální migranty. Kdy někteří členové EU, ze skupiny tzv.ochotných veřejně prohlašovali, že kdo nepřijme migranty musí být sankcionován. Nejméně přes přístup k evropským fondům.
Nově a zcela až hystericky se znovu objevil při přípravě rozpočtu a jeho projednávání a vše korunoval, jak jinak – Evropský parlament, který je zcela pod taktovkou tzv.progresivců.
Evropský parlament (EP) 9.10.2020 na svém plenárním zasedání řešil otázku právního státu. Europoslanci požadují, aby vznikl právně závazný mechanismus, který by umožňoval Unii lépe chránit a bránit základní hodnotu Evropské unie (EU): vládu práva. Pro usnesení jich hlasovalo 521, 152 bylo proti a 21 se zdrželo.
Mechanismus má podle jednoznačných a předem daných kritérií posuzovat situaci v členských státech. Podle europoslanců totiž Unii v tuto chvíli chybí nástroje k řešení „bezprecedentní a stále se stupňující krize základních hodnot“.
Europoslanci se obávají o právní řád EU a základní práva jejích občanů, pokud nedojde k zavedení navrhovaného mechanismu.
Podle slovenského zpravodaje návrhu Michala Šimečky (Progresivní Slovensko/Obnova Evropy) navrhovaný mechanismus zavádí „roční cyklus monitorování”.
„Pokud nebude daný stát řešit závažné problémy, které budou zjištěny, může se stát, že budou přijata konkrétní nápravná opatření. Ta by měla větší účinek než náš současný nejednotný rámec, zejména ve spojení s rozpočtovou podmíněností,” dodal.
Stojí v článku s naprosto přesným názvem
Vláda práva v EU: Europarlament navrhuje nástroj na trestání potížistů
Pan Šimečka se ovšem plete. Spíše je na místě konstatovat, že cíleně mate hlavu veřejnosti. Ona už zmíněná Konsolidovaná smlouva o Evropské unii má kodifikovány dostatečné mechanismy, umožňující e strany EU postihnout případné tendence k diktatuře v některém členském státě! Řeší je článek 7 Smlouvy:
Článek 7
bývalý článek 7 Smlouvy o EU)
1. Na odůvodněný návrh jedné třetiny členských států, Evropského parlamentu nebo Evropské komise může Rada většinou čtyř pětin svých členů po obdržení souhlasu Evropského parlamentu rozhodnout, že existuje zřejmé nebezpečí, že některý členský stát závažně poruší hodnoty uvedené v článku 2. Před přijetím tohoto rozhodnutí vyslechne Rada daný členský stát a může stejným postupem podat tomuto státu doporučení.Rada pravidelně přezkoumává, zda důvody, které ji k takovému rozhodnutí vedly, stále trvaj
.2. Na návrh jedné třetiny členských států nebo Evropské komise a po obdržení souhlasu Evropského parlamentu může Evropská rada jednomyslně rozhodnout, že došlo k závažnému a trvajícímu porušení hodnot uvedených v článku 2 ze strany členského státu, poté co tento členský stát vyzve, aby se k této věci vyjádřil.
3. Bylo-li učiněno zjištění uvedené v odstavci 2, může Rada kvalifikovanou většinou rozhodnout, že určitá práva, která pro dotyčný stát vyplývají z použití Smluv, včetně hlasovacích práv zástupců jeho vlády v Radě, budou pozastavena. Přitom přihlédne k možným důsledkům takového pozastavení pro práva a povinnosti fyzických a právnických osob. Povinnosti dotyčného členského státu vyplývající ze Smluv jsou pro tento stát v každém případěi nadále závazné.
4. Rada může později kvalifikovanou většinou rozhodnout, že změní nebo zruší opatření přijatá podle odstavce 3, jestliže se změní situace, která vedla k přijetí těchto opatření.
5. Pro účely tohoto článku se v Evropském parlamentu, Evropské radě a Radě použijí pravidla hlasování stanovená v článku 354 Smlouvy o fungování Evropské unie.
Je zcela zřejmé, že Šimečkovi a dalším fanatickým fundamentálním progresivistům šlo o jedno jediné – vytvořit nové právní prostředí, umožňující vypustit, respektive obejít kategorickou podmínku článku 7, bodu 2, který pro zavedení sankcí vůči některému z členů stanovuje PODMÍNKU JEDNOMYSLNOSTI! A nahradit ji tzv. kvalifikovanou většinou….
Takže – jde opravdu o vládu práva? Nebo jen a především o trestání potížistů, respektive nesouhlasících? A znovu – co to je ta vláda práva???!!! Jak je kodifikována? Má li být někdo za své jednání sankcionován, pak především
-musí být přesně taxativně vymezeno, kdy je jednání za hranou nějakého ustanovení. Musí si být vědom, že porušil nějaký právní kodex, který přijala zavázal se plnit! Nemám povědomí, že by něco takového se v případě Polska a Maďarska stalo. Kodex neexistuje, takže ho nikdo nepřijal a tudíž ho nešlo porušit. Ta nová vymyšlenost, řečeno fotbalovou mluvou, umožňuje odpískat penaltu za nastřeleno ruku pomezního rozhodčího!!! Nebo za špatný pohled. Ne, že by fotbalové historie takovéhle excesy neznala. Ale Evropská unie , evropské právo, je přeci jenom daleko těžší váha než míč kopaný.
a vedle toho také a především, když je nějaké právo zaváděno jest žulovou usancí , že
-musí být měřeno všem stejně a za všech okolností.
I tyhle premisy hodlám pojednat trochu obšírněji.
V právní praxi platí, že tzv.gumové, tedy nejednoznačně formulované paragrafy, které lze jednou vykládat tak a jindy úplně opačně, představují zaručenou cestu do pekel. Zejména tehdy, když to má ještě být v mezinárodním rozměru! Čili se jim je nutné, za každou cenu -VYHNOUT!
Co že to tvrdí slovenský progresivec Šimečka, zpravodaj EP pro tzv. vládu práva? Zopakujme to -tohle:
„Pokud nebude daný stát řešit závažné problémy, které budou zjištěny, může se stát, že budou přijata konkrétní nápravná opatření. Ta by měla větší účinek než náš současný nejednotný rámec, zejména ve spojení s rozpočtovou podmíněností,”
Kdo a jak zjistí závažné problémy v některém státě? Podle čeho? Kde je to něco sepsáno? Kdo toho zjišťovatele a tím i soudce k něčemu takovému zmocnil a na základě čeho? O tom detailně pojednáme zítra.
Pro tento okamžik znovu odkazuji na článek 2 Ústavy České republiky na všechny podobné artikule, jež jsou nepochybně součástí ústav všech členských států EU- suverénem a zdrojem vší moci v každé konkrétní zemi je tamní lid. A vykonává ji prostřednictvím orgánů,vzešlých ze svobodných a spravedlivých voleb. A nad ním stojí nějaký samokmenovaný soudce, navíc ze zahraničí?
To snad nikdo nemůže myslet vážně.!
Odjakživa platilo, že vláda skládá účty voličům. Nikoli nějakému zahraničnímu arbitrovi nebo arbitrům. Ti, co tohle odhlasovali onou obrovskou většinou v EP, v podstatě otevřeně konstatují, že občan, kterékoliv země, když oni se na tom usnesou, je nesvéprávný hlupák, který neumí posoudit výkon jím zvoleného parlamentu a tím i vlády! Když názory jeho vlastních zákonodárců nekorespondují s těmi, které rezonují v EP!!!!
Nicméně tohle není zdaleka jediná vada na kráse. Tou největší je ona gumovitost.
Je zcela jisté, že náhled unijních zemí na právo a demokratické standardy reprezentovaly jiné parametry v roce 1995, jiné v roce 2005, jiné dnes a zcela jistě jiné v roce 2050. Ale musí je nutně sdílet ve Finsku, Česku, Irsku? Nebo mají právo žít si podle svého? Jde o dokonalé naplnění pořekadla, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde! A tady se Unie snaží opatřit jednu úplně univerzální, kdykoliv použitelnou.
Vedle toho, abych uvedl konkrétní příklad, má úplně jinou azylovou politiku Švédsko, jinou Rumunsko, či Rakousko. O V4 nemluvě. Každá země má, jak chci věřit, nezadatelné právo, své bezpečnostní, sociální a lidskoprávní agendy řešit stále ve své nesdílené kompetenci. Švédsku nikdo neupírá právo na otevřenou širokou náruč pro nelegální migranty z celého světa. Česká republika má stejně nezadatelné právo na svůj diametrálně odlišný pohled.
Nikdo nedisponuje pravomocí vnutit svůj pohled ostatním. Opět -alespoň doufám. A europoslanec Šimečka nejenže tvrdí opak a EP mu to velkou většinou posvětil, ale vyhrožuje zavedením jakýchsi nápravných opatření!!! Ačkoli okamžitě dodává, že v EU dnes existuje nejednotný výkladový rámec. Z čehož automaticky dovodíme, že existuje proto, že není jednotná unijní právní úprava, na niž by se vztahovalo znění článku 1, odstavce 2 české Ústavy o nadřazenosti konkrétních evropských pravidel v této oblasti našemu právnímu řádu!!! Pokud by Unie takový rámec, s jednomyslným schválením členských zemí vytvořila, bez toho, vykazoval esenciální gumovou amorfnost, pak by vše získalo oficiální s nezpochybnitelný punc. Jenže nic takového nehrozí. Jen univerzální klacek na psa.
Vedle toho, znovu musím konstatovat, že ta gumovitost je smrtící! Jednak se v ní nelze vyznat předem a jednak jí lze používat v naprosto nečekaných, až absurdních souvislostech. Dnes se bavíme o Polsku a jeho právním systému a maďarském nakládání s unijními penězi a mediálním prostředím, ale pozítří to může být cokoliv jiného. A snahy o přerozdělování migrantů ještě ani zdaleka neskončily. Tohle je v podvědomí všech východoevropských členů EU. Co zabrání notorickým vítačům v uplatnění jejich už 5 let starého požadavku, aby od unijního financování byly odstřihnuty státy, které nesouhlasí s přídělem připrchlých nelegálů? Nebo příští rok někdo přijde s požadavkem, že tradiční rodina je diskriminační forma a proto všichni sezdaní budou automaticky rozvedeni z moci úřední? Říkáte absurdní? Vážně? Tak se podívejte na agendu gender a LBGT dnes o třicet let zpět, například!
Ještě zopakuji část toho Šimečkova moudra jednou:
…budou přijata konkrétní nápravná opatření. Ta by měla větší účinek než náš současný nejednotný rámec, zejména ve spojení s rozpočtovou podmíněností,”
Tím se dostáváme k druhé fatální podmínce – měřit všem stejně!
Bohužel trpím pořád ještě slušnou pamětí. Ne takovou, jako třeba před 10-ti roky. Ale ještě dost slušnou. Takže mi nečiní problém si vzpomenout, že Francie 10 let překračovala parametry Maastrichtské dohody, soustavně ignorovala povolený limit deficitu 3% HDP, o zadlužení členského státu do 60 procent HDP, ani nemluvě. Bez jakékoliv sankce. Jakkoliv tohle porušení unijních předpisů mělo zcela jednoznačný, přezkoumatelný, zjistitelný a exaktní formu i parametry a sankce měly naskakovat automaticky. Nestalo se nic. S hříšníkem, dokonce v těžké recidivě, nikdo ani nezahájil nějaké řízení!!!!
Nebo mám připomenout Angelu Merkel a její smutně proslulé Wir schaffen das, když vysadila z platnosti svým svévolným a nepochopitelným rozhodnutím stěžejní směrnici unijního práva, tehdy jasně upravující praxi s migranty, která platí dodnes a je známa pod termínem Dublin II. a udělala z ní ruličku toaletního papíru? Tohle byl akt čiré zvůle a porušení pravidel právního státu v gigantickém rozměru!!! Opět bez jakékoliv sankce! Na tu si i v tomto případě nikdo netroufl ani pomyslet.
Co na to pan zpravodaj Šimečka a těch 521 europoslanců, hodlajících trestat hříšníky proti právnímu státu?
Co ohrožuje Unii více – polské machle a ohýbání tamní justice, Orbánovo autoritářství a velmi svérázné nakládání s unijními dotacemi /zajímavé je, Rumunsko za podobné prohřešky vůči nezávislé justici jako Polsko nebo Bulharsko a jeho zkorumpovaný a na místní mafii napojený premier Borisov jsou zcela mimo optiku evropských progresivistů/, nebo když druhá nejsilnější ekonomika Unie a eurozony speciálně svými deficity dlouhodobě a soustavně podkopává základy na níž stojí jednotná evropská měna a fatálně ohrožuje její existenci, či když Německo, nejtěžší unijní váha, svým jednostranným rozhodnutím suspenduje, v daném superkrizovém okamžiku klíčovou evropskou právní normu, protože se to jeho vedoucím politikům právě hodilo, ačkoli šlo o akt čiré politické zvůle?
Pro dnešek cítím potřebu skončit. Ale s tímhle tématem nejsem ani náhodou vypořádán. V zítřejším pokračování se hodlám věnovat především tomu, jak se asi technicky bude vyvíjet spor Bruselu a většiny členských států s Polskem a Maďarskem, které uplatnily právo veta ohledně konečného přijetí unijního rozpočtu a především brání čerpání prostředků z něj a z koronavirového záchranného fondu.
dokončení zítra