Jak doopravdy a bez příkras „funguje“ rezervační systém na očkování proti covidu


zažil a napsal REDO

Dostat  termín na  očkování proti covidu není jen tak. Aby  všechno klaplo  jakby mělo, potřebujete dvě  věci.

-štěstí

-pevné nervy

Ze všeho nejvíce to štěstíčko a potom silné, opravdu silné nervíky!  Protože ten registrační systém ze všeho  nejvíce připomíná prográmek  vytvořený  jako první  pokus  o vstup do světa počítačů dětmi  v kurzu  začátečnického programování mladých bobrů.

Chci Vám popsat svoji zkušenost,  dle mého názoru, s mírně řečeno, nedomyšleným registračním a rezervačním systémem na covid očkování. Je téměř jisté, že podobnou zkušenost má mnoho zájemců o očkování. O co jde? Popíšu konkrétní případ.

Říkáte si, že to snad není možné, mimo jiné i proto, že by to mohlo mít nepříjemné důsledky. Kdyby někdo v těchto dostizích neuspěl 3x, tak dle propozic je považován za nezájemce o očkování a je z registrace vyřazen. Bez jakéhokoliv vlastního zavinění. A to, že ho systém vyzval k rezervaci termínu a pak mu to neumožnil, zřejmě nikoho nebude zajímat. Mimo to je vysoce pravděpodobné, že během doby opakované nemožnosti rezervovat si termín, dojde k naočkování spousty lidí, kteří byli za vámi v prioritní řadě, ale stihli dostihy o rezervaci termínu, přičemž ten systém měl zaručit právě to, aby očkování probíhalo dle prioritní řady registrovaných. Tady vyvstává otázka, k čemu ta prioritní řada vlastně je?

Nechce se vám věřit, že je systém takto naprogramován a provozován a proto hledáte někoho, kdo by vám vysvětlil, jak to může nastat. Napíšete mail na adresu krajského koordinátora očkování a také do firmy, která provádí administraci systému s tím, že se zřejmě jedná o nedopatření či lokální poruchu. V obou případech se ale dozvíte prakticky totéž, že nikoliv, že nejde o poruchu, ale systém je nastaven tak, že počty termínů a počty zasílaných SMS tam vkládá přímo očkovací centrum, a že počet vložených a tím i rozesílaných SMS je větší než počet volných termínů. Tím se centrum jistí, aby se všechny termíny zaplnily a aby jim, v případě nezaplnění termínů, nezbyly nepoužité očkovací látky. Toto je ovšem řešení ve stylu: my (očkovací centrum) bychom mohli mít problém s nevyužitými vakcínami a proto to „vyřešíme“ tak, že problém hodíme na hlavu někoho jiného (nejlépe na toho, kdo se nemůže bránit a hlavně ani netuší, že se tak stalo), v našem případě na zájemce o očkování a ti ať se starají. A když jim to nevyjde, tak mají smůlu. Takový postup v této rezervační části systému (je otázkou, zda to tak bylo myšleno už při jeho „výrobě“) naprosto degraduje celou myšlenku o očkování podle prioritní řady.

Jako třešnička na dortu (nebo výsměch?) je pak to, že v pátek dostanete další, upozorňovací SMS, abyste si určitě nezapomněli rezervovat termín a pak v sobotu v 18.00 další SMS, kde se píše, že protože jste si termín nerezervoval, končí platnost zaslaného druhého pinu a máte čekat na další. A je to.

Musím však říct, že odpověď, kterou jsem dostal od krajského koordinátora očkování byla velice vstřícná i s nabídkou pomoci, pokud by se situace opakovala znovu. Lépe by bylo ovšem systém upravit tak, aby k podobným situacím nedocházelo. Je ovšem otázkou pro IT specialisty, zda je to v době, kdy systém je v běhu, vůbec možné.

Volal jsem proto znovu na linku 1221 s tím, že jsem požadoval informaci, jak je zajištěno, aby systém po trojí nemožnosti rezervace termínu nevyřadil zájemce o očkování z registrace. Bylo mi sděleno, že nyní to vyřazení není možné, protože počet opakovaně zasílaných SMS s druhým pinem byl, světe div se, zvýšen ze tří na pět (tuto informaci jsem slyšel prvně). Proč k tomu asi došlo? Není obtížné si domyslet, že je to jasný důkaz toho, že systém selhával a opakovaně neumožňoval rezervaci termínu aktivním zájemcům a vyřazoval je z registrace a byly na to stížnosti. Vyřešilo se to po česku. Místo úpravy systému tak, aby umožnil bezproblémovou rezervaci termínu očkování těm, kteří jsou prioritně na řadě a kteří jsou k rezervaci vyzváni, tak jim místo toho umožníme účast na větším počtu dostihů o rezervaci termínu. A až k tomu nebude stačit 5 SMS, tak zvedneme počet na 10. A ti, co měli být očkování dle postavení v prioritní řadě např. v březnu, budou tímto způsobem postupně odsouváni na červenec. Mezi tím budou očkování všichni ti, kteří stačili po obdržení SMS rychle doběhnout k počítači a naklikat tam potřebné údaje, bez ohledu na své postavení v prioritní řadě daleko za vámi. Neuvěřitelné, leč reálné.

I když jsem na paní na lince 1221 naléhal, co mám dělat, když se mi ani po páté SMS nepodaří rezervace, stále dokola opakovala, že ta situace už nemůže nastat, že není možné aby se rezervace ani po pěti pokusech nezdařila (!!??). To, že lidé, kteří by měli být očkování prioritně mohou tímto způsobem být odsunuti třeba o několik měsíců ji vůbec nezajímalo, možná že to ani nechápala. A ať nemám obavy, že určitě přijdu na řadu, snažil jsem se jí vysvětlit, že o to nejde, že jsem už přece na řadu přišel, ale nesmyslně zkonstruovaný (či nesmyslně provozovaný) systém mi odmítl rezervaci termínu. Zdráhala se i upozornit na tento obecný problém svého nadřízeného. Nakonec mi řekla, že jejich nadřízeným orgánem je Ministerstvo zdravotnictví a že se mohu obrátit tam. Pochybuji, že by to mělo nějaký smysl. Už před cca dvěma měsíci jsem tam poslal dotaz (vycházející z vlastní zkušenosti), zda mají praktičtí lékaři v souvislosti s covidem doporučeno omezit běžnou péči a dodnes jsem nedostal žádnou odpověď.

A nakonec ještě jednu poznámku. Dnes bylo v ČT uvedeno, že od poloviny dubna se otevře registrační systém pro věkovou skupinu 65-69 let. Nechápu, proč to má nastat, když dosud nejsou naočkováni zájemci z věkové skupiny 80+ a o skupině 70-79 vůbec nemluvě. Jen ve dvou nejbližších centrech v mém okolí je dosud nenaočkováno cca 150 osob ve věku 80+ a 2580 osob ve věku 70-79 let. Registrace pro uvedenou věkovou skupinu spolu s podivným způsobem rezervace vnese ještě větší chaos do původně zamýšleného očkování podle prioritní řady.

Zkrátka

                     Czech Republic: The Country For The Future.

jak stojí na  oficiálním vládním webu!

A klíčovou složkou  té  České republiky, co je zemí pro budoucnost je  také digitalizace….

Kdybyste náhodou nevěřili  tam si to ověřte  zde. Jeden aby měl opravdu strach, že  ti  programátorští „šikulové“ v budoucnu budou  řádit ještě  daleko a daleko více…..

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.