Diodová Evropa. Vlastně polovodičová. DOPLNĚNO!


Velmi rád, v případech kdy  to sedí, používám termín, že  někdo má diodovou  paměť. Což znamená, že  jde  o jedince nebo například  vládu či mediální kanál, pracující s informacemi  na principu  klasické polovodičové diody – pustí, či vezme na vědomí jen to, co se mu hodí. Informace pro něj negativní, nepříznivé, prostě nehodící se –  zapírá, blokuje, nekomentuje, no prostě  dělá, že  vůbec neexistují.

Dnes  už běžná  výbava  politikářů, politických komentátorů a bohužel také čím dál rostoucí  části voličského elektorátu. Nikdo s tím nic nenadělá. Žijeme  v době polovodičové. Pamětí počítačových i lidských, ideologií, výrobků, konzumu, politiky a vlastně  úplně všeho. Vše je v binárním módu  1 nebo 0, pravda nebo lež. Ovšem vždy jen TA NAŠE  pravda. A lež těch druhých!

V podstatě na  to narážím  každý den. Polovodičová/diodová  paměť. Jenže  v posledních měsících, ale především týdnech se termín polovodič, polovodičová dostalo  do obecného povědomí – v  sousloví  polovodičová  krize.

A už nejde  o nějaký  zajímavý titulek  bulváru, který chce  bombasticky  vyděsit/přitáhnout  konzumenty  své produkce kvůli mediální bublině, nýbrž se  jedná o holou  skutečnost. Ano, máme  co do činění s polovodičovou  krizí! Automobilky  napříč kontinenty, ale především ty  evropské, zastavují výrobu, skladují na nevyužívaných  letištích a leckde jinde  desetitisíce  nedokončených  aut, na  ta  hotová se  sestavují  mnohaměsíční pořadníky  jako za  bolševika a to všechno „jen“ proto,  že  prý nejsou polovodičové prvky, bez nichž se  dnes  žádný moderní průmyslový výrobek a tudíž ani  auta  neobejdou. Tím spíše, že především Evropa se zfamfrněla do tzv. elektromobilty. Či spíše  elektrodebility. A jestliže  vozidlo, ještě postavené na klasické bázi se  bez  čipů nefunguje, tím spíše  to platí pro ty  elektrické parodie na  užitečný automobil!
Mladá Boleslav oznámila, že zastaví výrobu a možná i do konce  roku, totéž  TPCA  v Kolíně. Neuvěřitelné!!!!

Tématem dnešní Kosy  logicky nemůže  být  konfrontace  s elektromobilitou!   Tím je  ona  zmíněná polovodičová  krize. O níž  všichni mluví.  Ale nikdo se nenamáhá s  vysvětlením, jak vlastně  vznikla, co je její  příčinou. A jen mlhavě je občanům sdělováno,  jak z ní  ven. Aby ne. Protože  když se do problému ponoříte  hlouběji, zjistíte jednu velkou hrůzu!  Na jejímž konci je Evropa jako klasický třetí, tedy  tzv. rozvojový svět! Ale  s vyřešeným LGBT, genderem,  hybridními hrozbami, emisemi a kdo ví čím dalším, ale  rozvrácenou a nekonkurenční  energetikou strojírenstvím, prostě  celou ekonomikou. Přesně  tohle dostanete, když  rozklíčujete ten tzv. nedostatek čipů.

Tvrdí se nám, že  za všechno je odpovědný  covid a jeho pandemie. Prý kdyby  korony  nebylo, tak  je vše  v pořádku, čipů dostatek a  automobilky  by nestály.  Prý…

Také  vám to připadá  jako nesmysl?  Jestliže  svět a  globální ekonomika  disponovala v době předcovidové  dostatečnými výrobními kapacitami a  ty nezmizely /nebo snad  ano?/, jak to,  že  ty nyní nestačí  na  vykrytí  poptávek zejména  automobilového průmyslu? A  to až tak, že ten  jde do dlouhodobých odstávek?

Takže mi nezbylo než pátrat. Normálně zdrojuji, dnes  toho nejsem úplně  schopen. Protože  ty  nejzásadnější  informace mne zastihly  v  autě z rozhlasového vysílání a pak už nešly  vygůglit. Tedy přesněji -mně  nešly  vygůglit.  Ale i tak si dovolím předložit  hlavní zjištění:

-na světě  jen jen několik málo opravdových  velkovýrobců průmyslových  čipů.

-převážně jsou soustředěni  do Asie

Největším producentem čipů je Tchaj-wan následovaný Čínou a Japonskem. Tyto tři země mají globální podíl téměř 60 procent. Následují USA. Evropa, střední Východ a Afrika se na produkci podílí asi 13 procenty. Evropa je na tom s jejich produkcí asi jako Afrika. Prima, že?

světovým lídrem a  rozhodujícím výrobcem je  tchajwanská  firma  TSMC. Závislost na tchajwanských čipech „představuje pro globální ekonomiku hrozbu,“ napsala nedávno výzkumná společnost Capital Economics.  Technologie společnosti jsou natolik vyspělé, že firma vyrábí kolem 92 procent všech nejsložitějších čipů na světě. Zbytek vyrábí korejský gigant Samsung Electronics. Jak dlouho evropské  politické a ekonomické špičky o téhle smrtelné hrozbě  ví a co proti ní podnikly? Odpovím si sám – dlouho a nic!

-Tchajwanská firma vyrobila i většinu ze zhruba 1,4 miliardy procesorů pro chytré telefony. Produkty TSMC využívají miliardy zařízení od iPhonů přes osobní počítače po auta, aniž by o tom spotřebitelé věděli – TSCM provádí smluvní výrobu pro světové značky, jako je například Apple. Ale ve frontě  tam stojí úplně  všichni.

Takže ať  čtu, jak chci, nikde žádná zmínka o covidu! Respektive  žádá souvislost  čipového hladu  a  korony! 

Jen více než jednoduché sdělení  – svět, zejména ten evropský  si o tuhle  křemíkovou krizi doslova koledoval už pěkných  pár let, protože  je zřejmé,  že  TSMC  je opravdovým králem ve  své branži a ostatní jen příštipkaří!  Bez jeho dodávek a know  how se prostě  dnes nikdo neobejde. Takže  tahle krize přijít  musela!!!! A globální svět  jeho  fatální závislost na  jednom jediném výrobci  jaksi do teď  nevadila. A ze  všech nejvíce ji zjevně  ignorovala  Evropa!!! A  ta je teď  nejvíce postižena. A bude ještě  hůř!

Ohledně  korony  a  jejího vlivu  mám pouze  dvě  naslechnuté informace.

-firma na  výrobu  automobilových  polovodičů Renesas v Japonsku  padla  za oběť požáru. V době  covidové. A její kapacitu nikdo nenahradil. Opět – kromě  časové shody  s koronou, žádný  vliv  pandemie.

-malajsijský  poměrně  silný polovodičový  výrobní sektor  momentálně trpí  silným výbuchem koronové epidemie  v zemi a výrobní linky  stojí. Ale zase  rozjedou. Tedy  žádný globální problém.

A přidám jeden  mimořádně zajímavý případ  ze Spojených států – tam se  zhroutila  výroba  v hlavní texaské polovodičové firmě letos  v zimě po té, když se díky  velkým mrazům rozpadla  texaská energetická soustava  vlivem silných mrazů. Prostě  v Texasu, takto zdaleka  největším dodavateli břidličného plynu, mrazy  zastavily  většinu jeho produkce a  tím pádem se  ani netopilo, ani nesvítilo, ani nevyrábělo, protože  elektrárny  na plyn se také ocitly na suchu. Toto zjištění  věnuji především vyznavačům dovozu   LNG  a molekul svobody….Tudíž  vypadly  i texaské kapacity na výrobu čipů!!!  Molekuly  svobody jaksi  nemolekulovaly  ani v USA! Hlavně nebrat ruský plyn…. Ale  to je na jiný článek. Který vyjde  zítra  a pozítří a věřte,  že  budete valit oči!!! Ale to až opravdu zítra a pozítří.

Vraťme se zpět k základní materii. Jednoduše –  polovodičů není dost. Zejména  co se týče autoprůmyslu.  Covid je v  tom úplně jinak, než je nám předkládáno! A to tak, že když  během  zimy  a jara  2020 a následně podzimu a zimy  a jara  2021 došlo k tvrdým lockdownům a omezení  výroby  v  automobilkách celého světa, ale i  třeba  bílé elektroniky nebo průmyslových strojů všech druhů, dnes rovněž napěchovaných integrovanými obvody, přeorientoval se /nejen/ tchajwanský polovodičový gigant  na  výrobu obvodů pro sektory, jež v té době  doslova  kvetly.

Tedy  běžnou informační elektroniku  – počítače, tablety, mobily, nositelnou elektroniku, televize,  prvky  pro  potřeby  mobilních operátorů a výstavbu jejich sítí, zejména  5G. 

A udělal to dokonce  rád.  Tyto čipy  jsou složitější a daleko sofistikovanější než  ty pro autoprůmysl. A on na nich více  vydělá.    Navíc  – automobilový průmysl napříč  zeměkoulí  vyznává mantru nemít zásoby nebo jen minimální a pracovat se svými dodavateli přísně v režimu just in time. Protože skladování stojí stojí přece peníze! Ty ať platí dodavatelé  za to, SMÍ  automobilce dodávat! Autoprůmysl  žije  v přesvědčení, že  všichni dodavatelé si vždycky  před ním sednou na zadek!

A ze všeho nejvíce nerad garantuje odběry, pracuje s kratšími výrobními cykly. V covidu se choval podle svého naturelu  a nezareagoval ani trochu pružně. Prostě omezil výrobu, finito! Ať se to jeho dodavatelům líbí nebo ne.Nelíbilo. Pochopiterlně!

Ti co mohli hledali jiné odběratele.  A  u polovodičů to šlo. Dokonce náramně. Prostě kapacity  rádi  vykoupili producenti spotřební a IT technicky  a nehodlají ji přepustit  automobilkám a  dalšímu strojírenství zpět. A  v podstatě monopolní  výrobci obvodů také ne. Proč  by měli?

Navíc  – návrat  k  předkovidové  struktuře polovodičového sortimentu je  více  méně  nyní nemožný.   Producenti totiž  částečně přestavěly linky a odmítají je  vracet zpět. Obvody, jež potřebuje  a požaduje  automobilový průmysl pro ně představují svou architekturou polovodičový  středověk!  K němuž  se příliš nehodlají vracet. Jejich zájmem je  produkovat  špičkové  součástky, odpovídající  nejmodernějším požadavkům.  A na  těch automobilky  naprosto nestaví. Ony preferují to o čem vědí, že  to je  robustní a  především spolehlivé, protože  dnes kupované auto bude nejspíše  jezdit za  15 možná i 20 let. Což opravdu není  o  elektronické vychytávce, jako o elektronickém držáku!  Výrobci aut totiž netouží po současných verzích, které jsou vhodné do telefonů či počítačů. Chtějí jednodušší na úrovni těch, jaké užíval třeba původní iPhone. Jde tedy o zastaralou technologii, která nicméně automobilkám vyhovuje. Často tyto čipy mají na starosti třeba jen stěrače, nemusí tedy mít extra výkon, potřebují odolnost a spolehlivost.

Automobilky  si za své problémy  a odstávky ohledně polovodičů výslovně   mohou sami. „Vychytralou“ opatrností  v covidové  pauze, na úkor  svých dodavatelů, si daly dokonalý vlastní  gól.  Navíc představují velmi specifický  zákaznický sektor – jejich  dominantním zájmem jsou  jednoduché, nepříliš  náročné elektronické prvky.

Přesto vás možná    napadlo – když má někdo v podstatě   monopol a těžce  vydělává  -výsledky  TSMC  říkají, že v roce 2020 ohlásil tržby 45,5 miliardy dolarů, zisk dosáhl 17,6 miliardy dolarů. Zisk, nejspíše  čistý, v úrovni cca 1/3? Snová  čísla!!!!  Jak to, že  do produkce  horního segmentu polovodičů ještě nikdo Tchajwancům nenajel?  Zejména když  zjevně  TSMC zároveň nemůže vyrobit dostatek čipů, aby uspokojil poptávku.

Snad nikde jinde neplatí Nerudovo – Kdo chvíli stál, již stojí opodál – den žádný dvakrát se již nenarodí, čin dvakrát neuzraje, než právě  v tomto oboru!

. Polovodiče jsou natolik komplexní a závislé na investicích, že jakmile jejich výrobce zaostane, je pro něj velmi těžké udržet s ostatními krok. Společnosti mohou obětovat roky úsilí a miliardy dolarů, jen aby zjistily, že je pro ně technologický horizont stále v nedohlednu.

Jedna továrna na výrobu polovodičů může stát až 20 miliard dolarů, dílčí nástroje mohou vyjít až na 100 milionů dolarů. Ostatní země by musely každý rok po dobu nejméně pěti let vynaložit 30 miliard dolarů, aby měly „alespoň nějakou šanci“ dohnat TSMC a Samsung, napsala ve zprávě společnost IC Insights.

Resumé? Západ a  konkrétně  Evropa,  co se  týče  produkce  čipů, které  jsou dnes  naprosto rozhodujícím  technickýma  technologickým  průmyslovým prvkem je  za  Asií  sto let za opicemi!  Vlastní produkce  je pouze  okrajovým zlomkem  té celosvětové!

V  Evropě  existuje  jediná  skutečně  významnější  firma  v tomto oboru  – německý Infineon,  který  ovšem  z hlediska  své produkce, kvantitativní i kvalitativní  patří k obyčejnému průměru, či spíše podprůměru. A  jeho celková  kapacita  je  v globálním měřítku  zanedbatelná. Přesto, že právě  v Rakousku otevřel novou  plně  automatizovanou produkční kapacitu  a chlubí se  tím, že její kapacita  teoreticky  stačí na  vybavení  25 milionů elektroaut  výkonovými polovodiči, že  tenhle typ  elektronických prvků se používá také ve výpočetních centrech nebo v solárních a větrných elektrárnách,  že  jejich produkce umožňuje  postavit  ročně  alternativní energetické kapacity, které by nahradily  300 konvenčních  elektráren. Ovšem jen za předpokladu,  že by  neustále  foukal  optimální vítr a  slunce svítilo 24 hod, dodávám   já….. Ta  nová  továrna  Infineonu  přišla  na 1,6 miliardy  Euro a  stavěla  se  dva roky.

Tenhle  údaj pokládám za  důležitý.  Připomenu, co jste  četli před chvilkou:

Jedna továrna na výrobu polovodičů může stát až 20 miliard dolarů, dílčí nástroje mohou vyjít až na 100 milionů dolarů. Ostatní země by musely každý rok po dobu nejméně pěti let vynaložit 30 miliard dolarů, aby měly „alespoň nějakou šanci“ dohnat TSMC a Samsung,

1,6 miliardy  Eur, když  řádná  polovodičová produkce přijde na 20 miliard  USD a  aby nějaký  stát  udržel krok se světovou  špičkou, stálo by  ho to nejméně  dalších  30 miliard  dolarů ročně a  to nejméně  po dobu  5ti let???? A  tady  se bavíme o investici  1,6 miliardy Eur…  A  Evropa je happy?  To ukazuje,  v jak zoufalé situaci se, ohledně vlastní produkční polovodičové  základny  Evropa  nachází!!! Středoafrická  republika  Čad na tom není zas  tak o  mnoho hůře!

Nedávno  jsem  četl,  že  Čína chystá vrhnout  do rozvoje  své  vlastní  výroby  čipů  snad  až  bilion  dolarů. Aby  si zajistila jednak nezávislost a už  nikdy  ji nikdo nemohl podrobit  čipovému embargu, jak  učinil Trump, ale především  – aby se stala  vedoucím   technologickým hráčem na tomto poli. USA  chystají  také  velké peníze  do rozšíření  svých produkčních kapacit. V  řádu vyšších stovek miliard  dolarů. S  cílem být i nadále  inovativní  velmocí.

Jeho čipový  gigant Intel například hodlá  investovat  asi  80 miliard  USD do 8 nových produkčních center. Jedno by  – možná- mohlo stát  i v  Evropě. Pokud Evropané  budou ochotni dorovnat  v subvencích  nabídky  asijských států,  jež Intelu nabízejí  státní dotace  až do výše  40%!!!!! Jinak má  Evropa  utrum! Spojenec nespojenec. Byznys  je byznys. Ani náznak nějaké strategické aliance či plánování.

Evropa  vyhlásila   bombasticky nový sedmiletý  rozpočet, doplněný o plán  pocovidové znovuobnovy. Naiva jako já, se domníval, že  ta  znovuobnova  po koroně  se především zaměří  na  děsivé evropské deficity,  jež pandemie  odhalila  v plné  nahotě!!!  Například, že  EU  dováží  až  90%  léků z Indie a  Číny. Že  v podstatě neprodukovala  žádné  ochranné zdravotnické prostředky. Atd. Atd. Že  se ty  smrtelně důležité produkce  vrátí zpět do Evropy. Produkce polovodičů  sem rozhodně patří. Čímž náš kontinent  získá elementární jistotu přežití. Ostatně, při začátku epidemie právě tohle  evropští i národní  papaláši slibovali. Protože  si náhle uvědomili, jak zranitelná  Unie  v těchto ohledech  vlastně  je. Skutek, jako vždycky – utek! Už jim zjevně otrnulo!  Moje očekávání,  že  to nějak EU  a Evropská rada  promítne  do rozpočtu a  do obrovského investičního  balíků navíc, který je podřízen, jak jinak  – na  dluh, se ukázalo stejně  liché  a  naivní!!! Nic  takového -green deal, LGBT, gender, inkluze, boj s hybridními hrozbami – nikoliv s těmi reálnými a  fatálními, to jsou naprosto prioritní témata!  Však to znáte!

U polovodičů a  jejich produkce  je  to  stejné. Jde opravdu o klíčový průmyslový segment budoucnosti a přežití v ní  a my jsme  v podstatě v  celé průmyslové šíři závislí od  toho, zda  nám Asiaté, konkrétně  jedna  jediná  tchajwanská  firma dodá  ty  správné šváby a  navíc  v dostatečném množství,  abychom dofinalizovali naše  výrobky, protože  ty bez nich mají cenu šrotu! Když nedodají,  vypnou  nám ekonomiky. Kompletně!

Nechápu, jak manažeři velkých evropských korporací  takovouhle  smrtící  skutečnost   připustili a ještě  méně  skutečnost, že  s tím  čelní politikáři, ať  už  v zemích jako Německo, Francie, Británie  a  dnes  zejména  vedení  Evropské unie – nic  neudělali a nedělají!  Že  si  tuhle  fatální  závislost  na jiných  neuvědomilo! Respektive  – oni o ní ví, ale za daleko důležitější drží uhlíkovou  neutralitu, řešení 99 pohlaví, unisex toalet, ty hybridní hrozby a tak podobně.

A když  už  ten Plán  obnovy  Unie  nějak slátala a  vyhlásila, pak by jeden  čekal, že  z investic  do polovodičů učiní věc  prvořadé  důležitosti! Zejména když tolik řeční o digitalizaci!  Jenže  Brusel jede na zelenou! A to i přesto, že  mluví o té  digitalizaci.  Jak  chce digitalizovat, když  jsme  technicky  fatálně  závislí na  dovozech???  A ta  závislost se bude jen a jen prohlubovat? Není ta  digitalizace podmíněna dostatkem výkonného hardware a  tedy  především čipů? Nebo veškeré „železo“ pro veřejnou i soukromou  digitální infrastrukturu  doveze  od  Asiatů?  Tedy  když se rozhodnou nám ji vůbec  dodat… 

Ne že by  EU o tomhle  Damoklově meči nad  hlavou evropského průmyslu nevěděla!  To zase  ano.

Evropská komise  má v plánu vytvořit nový ekosystém výroby čipů….. Ekosystém  je   zřejmě klíčové slovo!  Uvedla to předsedkyně Evropské komise Ursula von der Layenová ve svém  projevu o stavu unie, který přednesla před europoslanci. „Není to jen otázka naší konkurenceschopnosti, ale i naší technologické suverenity,“ uvedla v projevu. Unie tak prý  chce zareagovat na elektronickou konkurenci z Asie a reaguje na celosvětový nedostatek čipů. Jako příklad úspěšné snahy evropských zemí v podobném projektu minulosti  zmínila program navigace Galileo. „Buďme znovu tak smělí, tentokrát s polovodiči,“ vyzvala von der Layenová.

Uvedla, že EK představí nový evropský výnos o čipech, jehož cílem je vytvořit nejmodernější evropský „čipový ekosystém“, včetně návrhu i kompletní výroby čipů. Tento systém by měl zajistit bezpečnost dodávek a vytvořit nový trh pro průlomové evropské technologie. Já si vždycky  myslel, že  nejdůležitější  jsou  smělé investice s  vizí a hle  – podle EK je  daleko rozhodující  je jakýsi výnos  europapalášů! A  hlavně  tam mít  ten ekosystém! Tak to jsem hned klidnější!

Když pominu ten dnes už  povinný  nesmysl čipový ekosystém- jen a jen hezká slova. Ovšem prázdná.Viz evropský komisař pro vnitřní trh Thierry Breton, jenž  upozornil, že čipy znamenají mnohem víc než jen základní komponenty pro výrobce automobilů, chytrých telefonů a videoher. „Závod o nejvyspělejší čipy je závodem o technologické a průmyslové vedení,“ napsal na svém blogu. Podle něj by evropský výnos měl zahrnovat výzkum, výrobní kapacity a mezinárodní spolupráci. Unie by také měla zvážit zřízení zvláštního evropského polovodičového fondu.

Samý podmiňovací způsob  by měl, by měla, naprosto nic konkrétního!!!! Plky a  prázdné floskule! Když jde o zákazy  spalovací motorů, lítají  závazná  nařízení jedno za  druhým! Když jde o fatální závislost a propad  u  rozhodující technologie  slyšíme jen by měl, by měla,mělo by se….

Pro německé informační kanály  byl Breton konkrétnější – dle něj  by  Evropa měla  do roku 2030 krýt 20% své spotřeby  čipů  z vlastních zdrojů…. 20% .. Nemám slov! DVACET PROCENT….

Což znamená trvající totální závislost na jiných  a naši  vydiratelnost! Hlavně,  že  budeme  snižovat  emise a zakazovat všechno možné!!! Ani covid  evropské a naše papaláše nic nenaučil! Pokud někomu  nebyl zřejmý  naprostý trvalý a rychlý úpadek Evropy, tak tady  ho má v brutální podobě! Dál dovážíme  90% léků a zdravotnických potřeb, a tak to zůstane. Čipová  závislost také. EU a Leynová si mohou vyhlašovat co chtějí!  Stáváme  se zaostalým třetím světem.  Zatím JEN ohledně  elektronických součástek!  Hlavně, že  řešíme  LGBT a  99 pohlaví!

Ale i kdyby  se  Evropa jako taková hned  zítra  na  komplex otázek kolem  výroby  čipů vrhla, se  snahou  zbavit se  té strategické podřízenosti, s maximálním nasazením a někde  sehnala  ty gigantické finance, které by  k  něčemu takovému jsou potřeba, pak  by byla konfrontována s handicapy, jež  sotva lze  překonat –  patří mezi ně například i to, že region nemá přímé napojení na vlastní ložiska vzácných zemin, Trh s nimi, včetně těžby i zpracování, ovládá Čína. Bez nich zejména  nejnovější polovodiče  sice lze  navrhnout, ale  rozhodně  ne vyrobit. To pochopili asi před pěti roky  Američané a  nastartovali  finančně  velmi štědře  dotovaný federální program, jehož  cílem je  nalézt  ložiska  vzácných zemi  na  vlastním území. Evropa  je bez šance  cokoliv  v tomto směru objevit. Možná Rusko.. Možná… Pak je  tu   rovněž neochota firem učinit vysoké investice, pokud nebudou moci jejich závody vyrábět na plnou kapacitu, aby se zvýšila návratnost, uvedla agentura Reuters!!!

Dobré, že?

Taková  je  ta  naše  krásná liberálně  demokratická Evropa!  Takhle schopná! Respektive -polovodičově určitě neschopná. Technicky i filosoficky. Technicky  je na nule  a  filosoficky si  pouští  do hlavy  jen to, co chce  slyšet. Prostě  funguje jako dioda. Odmítá brát na vědomí  kriticky nepříjemné záležitosti!  Natož, aby je snad  řešila! Copak je  polovodičová, až  bizarní hrozba, proti těm hybridním  nebo genderovým kvótám?

V každém případě  – covid  za současnou polovodičovou krizi  neodpovídá! Jen v plné  nahotě  ukázal problémy  globální a především evropské ekonomiky. A ještě  více politiky. A gigantický  náskok Asie  v naprosto strategickém odvětví. Který  zřejmě  už nikdy nedoženeme.

Ani tehdy, když  největší  evropské automobilky, náhle probuzené ze svých  úžasných růžových  snů se myšlenkově ZAČÍNAJÍ zabývat fantaziemi typu, že  by si svoje  čipy  snad produkovat  sami a zbavit se závislosti na subdodavatelích, že by se do dané branže vrhly samy a produkovaly by si čipy na míru. O něčem takovém uvažoval i koncern VW, momentálně jsou však firemní strategie trochu jiné. Šéf Audi a bývalý manažer BMW Markus Duesmann v novém rozhovoru pro agenturu Reuters uvedl, že automobilka hledá způsob, jak navázat užší vztahy s výrobci čipů. S ničím jiným než s úspěchem přitom nepočítá, a proto by dle Duesmanna měla z krize vyjít silnější. Než – a pokud vůbec – se tak ale stane, projde si peklem.

Úsměvné! No  vlastně  – daleko spíše  k pláči!

Přemýšlím, jak do toho hodí Rusko, Putina a  hybridní hrozby….

Aby  už jen  úplným bezmozkům  zkusili vysvětlit,  že  papaláši  nic, oni jen muzikanti.

A poznámku pro ty, co  když  jsem psal  o tom, že  naše  volby  v  žádném případě nejsou o zahraniční politice, ohrnovali  pysk  a vlka  zkoušeli vláčet  bahnem – do zahraniční politiky  patří  i  zahraničně  ekonomická  diplomacie.  Jak  se projeví  česká  vláda, když  nyní  její klíčový segment a ten vůbec  nejdůležitější  tuzemský podnik zastaví  výrobu  a  tím zasadí  státním financím další obrovskou ránu? Nijak, že?  Nula! Míň než nula!

Dodatek ze středečního odpoledne:

Týká se  toho, co jsem psal o vzácných zeminách, bez nichž prostě  dnes  obvody  s  mimořádně  vysokou  hustotou produkovat nelze. A  také leccos jiného v segmentu hi tech výroby. 

Celosvětový onopol, téměř  absolutní  zde  drží Čína. Tedy přesněji  – drželi. Četli jste, že  Američané  vrhli  do prospekce  vzácných zemí obrovské finance, aby  se strategické závislosti zbavili, že  Evropa nemá na  svém území co najít a  je tedy bez šance  se  závislosti zbavit. Snad jedině , že by  Rusko. Přiznávám, že mne  už nenapadlo pohledat,  jak na tom v  tomto směru takhle náhodou  jsou… NAštěstí to za mne  provedl jeden z kosířů, kterému tímto moc  děkuji.  A poslal mi  dva  linky

Jeden  na  dva roky  starý  článek z Reuters

Russia has $1.5 billion plan to dent China’s rare earth dominance

kde se píše, že  Rusko plánuje investici 1,5 miliardy dolarů do minerálů vzácných zemin, které jsou klíčové pro odvětví obrany, telekomunikací a obnovitelné energie, protože se snaží stát se po Číně do roku 2030 největším producentem.A  Rusko má rezervy ve výši 12 milionů tun, což je 10% celosvětového objemu, a jeho vláda je ochotna podpořit jakékoli zahraniční investice.

Opakuji, ten článek je z roku 2019.

ten druhý link je  na  ruské zdroje, konkrétně na 

Far East Russia Unveils World’s Third Largest Deposits of Rare Earths

pocházející  z letošního dubna.

Ta praví, že  Rusové,  přesněji  rusko- britská společnost  už objevila, co  potřebovala  ona, Rusko a  vlastně  celý  svět  – třetí největší ložisko vzácných zemin na planetě. Někde u Jakutska.

Žádná  propagandistická kachna!  Stačí  se podívat  na ocenění  akcií firmy  na londýnské burze, kde je kotovaná!

Polymetal Chart

Jak se  vám líbí  ruská aktivita a  akčnost ve  srovnání  s bruselským mělo by se, měla by  se, atd. atd.

Nedám Rusko nikomu za vzor. Většinově  není proč.  Nicméně  přesně takhle se řeší  strategické gapy! To je něco, co v západním , konkrétně  evropském západním světě  naprosto postrádáme!

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.