Diodová Evropa. Vlastně polovodičová. II. -DOPLNĚNO!


Včerejší  článek vzbudil  docela  silnou odezvu. Přišla mi k němu slušná řada  komentů. Dva pokládám  za natolik důležité, že kvůli nim přesouvám, nejspíše na příští týden, další dva  díly Plynatosti, ačkoliv  tam mám opravdovou pecku! Věřte, že  si počtete!  Ale  dva maily  z těch mnoha  včera mi  přijdou natolik zásadní,  že  je  opravdu škoda je nevydat!

Takže  jdeme na  věc!

První a zcela  zásadní mi dorazil od kosíře  ID. Já mu velmi děkuji za  expertní vhled  do polovodičové problematiky. Zjistíte, že ten  evropský malér  je  ještě o dost  větší, než  se zdá i po mém rešeršování.  EU si může  klidně  blábolit  o  novém  ekosystému výroby čipů, leč je zcela  zjevné, že  jako kontinent nedisponuje  ani tou nejtriviálnější čipovou výrobní základnou a kapacitou!!!

Napsal ID

Dobré odpoledne Vlku,
přečetl jsem si během dopoledne aktuální článek na Kose.
Rád bych Vám doplnil, vyjasnil některé maličkostí.
1. Mezi samotnou výrobou polovodičů (v podstatě je jedno jakých) a samotným vstupním materiálem, je ještě výroba (tzv. „tažení“) polovodičových krystalů a následné řezání „Waferů“ – naporcování té šišky křemíku na tenké plátky, které jsou v podstatě vstupní materiál pro samotnou výrobu integrovaných obvodů…
Problém je, že v současné době celosvětově nedostačuje kapacitou ani samotná výroba tohoto vstupního materiálu.
Například taková firma ON Semi, která má u nás vývojové centrum a výrobu v Brně a v Rožnově p. R., sice produkuje samotné polovodičové „šišky“, ale nechává je řezat v Číně, odkud potom vozí zpět hotové wafery…
Vedení ON Semi se nicméně rozhodlo, že investuje 50M Euro, vybuduje chybějící část výrobního řetězce – řezání, plus modernizuje a částečně rozšíří samotnou výrobu čipů.
Já vím, je to plivnutí do moře, ale každá dílčí dobrá zpráva se dnes počítá…
Poměrně velkou továrnu na polovodiče (přinejmenším na wafery) buduje Bosch v Drážďanech – viz https://www.bosch.com/stories/factory-of-the-future-wafer-fab-dresden/
Opět to není nic, co by zachránilo Evropu, ale aspoň něco… Mimo této aktivity Bosche a ON Semi, zavětřili příležitost i Rusové, kteří budují také továrnu na wafery a oživují svůj rezavý polovodičový průmysl (firma Mikron tuším…). Zkusím dohledat víc.
Tohle berte jen jako doplnění. Rozhodně to není vše, co se v této oblasti děje pozitivního. Například TU Darmstadt je ve vývoji polovodičů velice aktivní s tím, že na vlastní půdě umí produkovat prototypy, aniž by cokoliv „outsoursovali“ – viz https://www.iht.tu-darmstadt.de/ihtn_institute/index.en.jsp
Samozřejmě se už nebavíme pouze o křemíku, ale o nových, případně méně známých materiálech jako například GaAs, GaN, SiGe, SiC a další…
Na tohle jste možná narazil, ale pokud ne, byla by škoda Vás o následující tabulku připravit, byť popisuje stav k r. 2011:
2. Co se týče automotive, tak tam je to opět maličko složitější. Jde o to, že nové součástky se musí složitě a především zdlouhavě kvalifikovat a aby je bylo možné použít musí splňovat normu AEC-Q200…V rámci samotné výroby elektroniky do osobních automobilů (nákladní jsou ještě o kousek náročnější), probíhá při každé změně designu složitý schvalovací proces s účastí zákazníka (např Bosch, Valeo, Continental vs. Audi, BMW, atd), kdy může dojít i k opakování celé série drahých a zdlouhavých testů konkrétní elektroniky s tím, že totéž může potkat výrobní linku – je to tudíž nejen o penězích, ale i o čase. Bohužel i testovací kapacity, které jsou částečně vždy outsourcované, mají velmi dlouhé čekací doby… Neomlouvám ani jeden tenhle zkostnatělý korporát – měli jednat pružněji.
3. Když už jsem zmínil zavádění nových typů součástek do automotive, ještě zmíním jednu drobnost. Jak je z výše uvedených odkazů jasné, wafery mají standartní rozměry a na ně se v určité technologii vejde konkrétní počet čipů… Takže tu máme výtěžnost výroby. Navíc je zde problém, že od středu waferu směrem k okrajům, klesá kvalita. Tohle jste v podstatě sám zmínil a já to potvrzuji. Výrobcům se prostě finančně nevyplatí rozšiřovat výrobu staré technologie. Tečka :-)
4. Po rozhovoru s českými zástupci firmy Analog Devices – www.analog.com, jsem se dozvěděl vcelku logickou zajímavost, řekněme pikantérii. Navýšilo se jim o cca 30 – 50% množství objednávek oproti předkrizovým rokům. Nákupčí prostě předobjednávají na sklad. Tohle samozřejmě celou situaci ještě výrazně zhoršuje.
5. Problém firmy Texas Instruments s mrazy. Máte pravdu, bylo to tak. Došlo u nich ke zničení vzduchotechniky a kontaminaci super čistých prostorů, z čehož se vzpamatovávali velice, velice dlouho. Tohle konkrétně tehdy zastavilo výrobu v TPCA…ale to jen na okraj. TI mělo i obecné problém s kvalitou a ocitlo u několika výrobců automotive elektroniky na tzv. „black listu“
6. Jen tak mimochodem, ona probíhá ještě jedna krize a to „MLCC crisis“ – chronický nedostatek keramických kondenzátorů, nicméně tady už se podařilo značně navýšit výrobu. Například:
7. Na jaře letošního roku byl chronický nedostatek základních materiálů na výrobu desek plošných spojů (firma Isola například). Výrobci desek plošných spojů nebyli schopni dodávat v podstatě nic.
Jen samotná polovodičová krize, která má tendenci a potenciál pokračovat naplno cca do roku 2023, je prostě jen pověstná špička ledovce, ale to Vám nemusím psát. Tím jsem si jistý….
Perlička na závěr: Škodovka prý momentálně shání prostory k uskladnění nedokončených aut a nabízí komukoliv, kdo vlastní zpevněnou, oplocenou plochu, 500Kč za auto a den … Už to nemají kde skladovat…
To je ode mě zhruba vše. Omlouvám se na neucelenost, možná až zmatečnost – nejsem publicista a navíc mě tlačí čas. Chtěl jsem Vám dodat nějaké informace navíc, na které jste možná nenarazil…Snad se to povedlo :-))
Vlkův komentář:
Ano ID opravdu se to povedlo!!! Ten průšvih  se  zaostáváním evropského strategického průmyslu  dosahuje zcela netušeného rozměru!!! Naše Evropa je  evidentně  na úrovni Křováků. A v podstatě  ani nehledá cestu jak z maléru ven!  Hlavně  Green deal, gender, boj proti hybridním hrozbám, LGBT tématiku!
Čipy, jejich  produkce plus   to ostatní související? To je  brnkačka! To necháme koňovi! Má větší hlavu!
A dám hne  druhý mail . Tentokráte od  AŠ:
Dobrý den,
navazuji Váš článek ohledně čipů a vzácných zemin. Velice tristní je i situace s magneziem. Je to přísada při výrobě hliníku. Současný vlastně dominantní výrobce a dodavatel je Čína. Při výrobě vzniká hodně CO2 takže Evropa více méně výrobu ukončila z důvodu ceny a toho CO2  (Rakousko). Čína nyní vývoz zastavila a v Německu nebudou moc vyrábět hliník, viz článek na Die Weltu – je to sice placený článek ale ten začátek úplně stačí.
Takže nejen  čipy  vzácné  zeminy, roušky,respirátory, léčiva a  milion dalších věcí. Ale i  magnezium. Když Čína  řekne  DOST, tak Evropa zavře  hliníkárny. Nejen v  Německu! Pokud  vím, akutní velké problémy  mají  i na  Slovensku, v Žiaru nad Hronom.  Nejen kvůli zcela  nesmyslným cenám energií! Ono není obyčejné magnesium!
Oběma pánům velký dík, stejně jako všem ostatním reagujícím.
Dodatek ze čtvrtečního rána:
NA monitoru tisku jsem narazil na  článek portálu Finmag, který se  zabývá stejnou problematikou jako Kosa  včera a dnes.
Se zajímavým doplňkem informací Kosy  přichází hned  na  samém začátku  – jak čipová krize  vlastně  nastartovala:
Hned na úvod si řekněme, že za problémy v tomto odvětví mohou primárně americký prezident Donald Trump a čínská společnost Huawei. První problémy s výrobou čipů totiž začaly ještě před pandemií, a to v roce 2019, kdy Trump zakázal americkým technologickým společnostem prodávat své výrobky čínské firmě.
Po Trumpově kroku se tak američtí výrobci čipů jako Qualcomm, Broadcom nebo Intel snažili co nejvíc čipů k Huawei vyskladnit ještě před tím, než zákaz vstoupil v platnost. Výrobci mobilů jsou totiž pro výrobce čipů cennými obchodními partnery. Na druhé straně se ostatní výrobci snažili co nejvíc mobilů vyrobit a zacelit tak díru na trhu, a čipy tedy naopak co nejrychleji naskladňovali.Takže boj proti čínskému nebezpečí  náš  svět přiměl k výstřelu do vlastní nohy!!!

Zbytek článku

Čipy došly, autoprůmysl v krizi. Kde je problém?

už  jen na  zajímavých podrobbnějších datech, než které jsem měl k dispozici já, dokládá,  jak neuvěřitelně  zaostalá speciálně  Evropa  v tomto klíčovém hospodářském sektoru je a  jak jsme  ji vytvořili svou naprosto dmentní  politikou  –  jen proboha  žádnou   špinavou/výrobu!! 

Výroba  integrovaných  obvodů a  zátěž  životného prostředí??? Ano! Je  totiž potřeba například obrovské množství vody!Jeden ze tří top výrobců světa, tchajwanská společnost TSMC, spotřebuje denně 265 milionů litrů vody. Tedy víc než celá Praha.

My  chceme  dělat jen čistou práci, nezatěžující  životní prostředí!!!  a vytvořili jsme na Tchajwanu polovodičového bra, před nímž se nyní doslova plazíme po zemi. Ovšem ten  v  Evropě  nevidí potenciál, protože je zdejší trh zaměřen jen na jednodušší čipy do automobilů a v současnosti sem směřuje jen deset procent jejich produkce. V překladu: Evropa není pro TSMC podstatný partner.

Ale přečtěte  si to raději sami!

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.