napsal Jaroslav Čechura
Vlkův úvod:
Kosa cca před dvěma týdny vydala další díl knižní hlídky kolegy Řezníčka z Brna Tip na Dobrou knížku. Tehdy kosířstvo informoval a doporučil mu zmíněnou knihu
Tip na dobrou knížku: Lukáš Kašpar, JAROSLAV ČECHURA
dvojice autorů Lukáš Kašpar, Jaroslav Čechura.
Nedávno na ni reagoval polemikou jiný z kolegů, píšící pod značkou velger. Tedy on mi poslal mail, kde vyslovil určité výhrady k závěrům prof. Čechury a to na základě osobního dlouhého studia při sestavování rodinného rodokmenu. Což pro něj znamenalo prostudovat stovky a možná tisíce archiválií a získat tak mnoho specifických historických, ekonomických, sociekonomických a jiných poznatků.
Jeho argumentace v mailu mne zaujala natolik, že jsem se rozhodl ji vydat jako samostatný článek
Polemika s historikem Čechurou
To rozhodnutí je výsostně moje, nikoliv velgrovo.
Autor výchozího materiálu – Řezníček z Brna dostal podnětný návrh – upozornit prof. Čechuru na oba materiály Kosy, zejména na ten druhý, polemický. Velgerův. Informoval mne o tom a já přislíbil, že pokud se pan profesor Čechura ozve, rovnou dodávám, že jsem tomu osobně nevěřil, tak jeho odpověď rád otisknu.
Přiznávám, že můj odhad ohledně reakce pana profesora se ukázal býti chybným. Přiznávám to rád. Těší mne když se ukáže, že svět je lepší než čekám. Takže nyní plním slib a reakci pana profesora Jaroslava Čechury dávám na sklo tak, jak mi přišla mailem. Předávám mu slovo:
Šest zastavení kolem robotního mystéria
Nečekal bych, že v době sílící korony, rostoucí inflace a problémů s cenou elektrické energie může někoho vzrušit téma roboty v dobách dávno minulých. Leč stalo se. A to takovým způsobem, že na to musím reagovat, neb se to týká mé práce. Mrzí mě jen, že autor ostrých slov se tak nějak zapomněl podepsat. Spokojil se značkou VELGARA. Budiž, je to jeho volba. Oč se vlastně jedná, či jednalo?
1. zastavení: Na podzim minulého roku vyšla kniha V pavučinách času. Dobrodružný život našich předků.
Jedná se o soubor mých rozhovorů, které jsem vedl s panem Lukášem Kašparem po dobu jedné dekády. Obsahují bezpočet témat, od osudů hlav nejurozenějších až po vesnické chudáky. Vyprávěl jsem o životě na královském dvoře, v renesančním zámku, či o provozu venkovské hospody. Uvedl jsem řadu příběhů vážných i nevážných: kriminalitu, sex, každodennost, svátky. Krátce desítky prostředí, skutečností z naší minulosti. Časově se jedná o 13.–18. století. Vycházel jsem z českých reálií, moravskými poměry jsem se dosud odborně nezabýval. Neopomenul jsem ani robotu. A pan VELGARA se toho chytil a ostrými slovy robotní momenty zkritizoval.
2. zastavení: Robota je když…
Moje výroky byly zobecněním dlouholetého zkoumání českého (opakuji českého) venkova, včetně roboty. Velmi seriózně a podrobně jsem se zabýval robotou v odborných pracích, z nichž jmenuji dvě z poslední doby: Krizový management barokní ekonomiky?
Panství Třeboň a Hluboká nad Vltavou za prvních Schwarzenberků (1660–1720), Praha 2019,
a Neklidné 17. století – jihočeský venkov v proměnách válečného věku, Praha 2021
Zde je podrobně vysvětlené celé ono robotní mystérium, včetně každodenní reality. Například: Vesnice měla postavit v pondělí 10 osob s potahy na odvoz dřeva. Sedláci to ignorovali, nepřišel nikdo. Co se stalo? Byl za to odpovědný rychtář obce, mohl dostat až 3 dny vězení, ale také nemusel. Když šel do šatlavy, vesnice mu platila z obecního rozpočtu velmi slušné diety…
3. zastavení: Morava kontra Čechy?
Pan VELGARA vychází z moravských skutečností. A tak je vlastně – chtíc nechtíc – přenáší na poměry české. Robota nikdy nebyla jakýmsi parním válcem, který by všude zasáhl stejně. Proto je absolutně nesprávné přenášet poměry určitého panství jinam a zobecňovat je. Panství mohlo být malé, velké, v úrodných krajích, v podhorské oblasti – to vše zásadně ovlivnilo výši a vykonávání roboty. Rozdíly v robotních povinnostech mezi oběma historickými zeměmi jsou doložené již od pozdního středověku.
4. zastavení: Poddaní, nebo nevolníci?
Bohužel, pan VELGARA píše skoro výlučně o nevolnících barokní epochy. To je zásadně nesprávné. Byl principální rozdíl mezi poddanými a nevolníky. Objasňuje to třeba Encyklopedie českých právních dějin. Zjednodušeně řečeno – poddanství bylo založeno na tom, že sedlák držel půdu, nevolnictví vycházelo z jeho osobní vazby k pánovi.
5. Robotní mysterium:
Vím, že slovo robota vyvolává různé asociace, zejména pro nás starší. Mně se zpravidla vybaví scéna ze Steklého filmu Temno, v níž je několik vesničanů zapřaženo místo koní či volů jako tažné síly do pluhu. Jaký nesmysl! Pro středověk mám ještě jiný obraz, totiž noční práci Islanďanů na svých polích, protože ve dne museli pracovat na panském. Na severu ovšem existuje polární záře… Je to pravda, nebo ne? Z toho plyne drobné ponaučení, že s takovými zprávami je třeba zacházet opatrně. Stejně tak jako s údaji amatérských genealogů, kteří nejednou v zápalu boje se starými zprávami dovozují, že jsou potomci Lucemburků, Rožmberků apod.
6. A ještě něco nakonec?
Ono i v historii či dějepisu platí: dvakrát měř a jednou řež. Obávám se, že pan VELGARA toto úsloví poněkud obrátil.
Tyto řádky považuji z mé strany za konečné, více se k tomu vyjadřovat nebudu.
Jaroslav Čechura
Vlkův dovětek:
Vážím si skutečnosti, že pan profesor Čechura si našel čas a dal si tu námahu napsat svoje stanovisko pro tento blog. Znovu opakuji – příjemně mne překvapil. Touto jeho reakcí tato polemika končí. Věřím, že s tímto rozhodnutím bude srozuměn i kolega velger.
Nicméně nemohu si odpustit pár poznámek. Nikoliv proto, že chci zaujmout v tomto sporu stranu, nýbrž proto, že jak už deset let máte možnost sledovat, patří k mé osobní bytostné výbavě nutkání klást otázky. A pan profesor Čechura jich otevřel hned několik.
Než s nimi půjdu ven je nutné, protože počítám, že si pan profesor dnešní Kosu přečte, jej informovat o pár věcech, které vy už dávno znáte.
-na Kose si autor kteréhokoliv článku sám zvolí, zda píše pod svým jménem nebo nickem. Je to jeho svobodná volba. A každý rozhoduje dle svého pohledu a potřeb. U některých jsem jim nicky přidělil já, ze svého vlastního rozhodnutí, protože mi bylo jasné, že v dnešním profízlovaném světě by jim jinak hrozilo bezprostřední minimálně profesní nebezpečí. Sám z vlastní minulé zkušenosti vím, jak to funguje.
-použití nicku nijak nedegraduje kvalitu článku nebo názoru! Není znakem méněcennosti nebo dokonce neschopnosti pádně argumentovat.
-autorský nick na Kose nepředstavuje úkryt pro dehonestaci kohokoliv. A už vůbec v tomto konkrétním případě! Velger, nikoliv VELGARA, neměl v úmyslu na kohokoliv útočit. Ani netušil, že jeho mail vydám. Stejně tak mou ambicí není zpochybnit sebeméně vědeckou erudici pana profesora Čechury. Velgerova reakce mi přišla jako velmi zajímavý pohled z druhé strany. Na základě nastudovaných faktů. Dojmologie opravdu na Kose není doma.
Ale už je čas na ty vlkovy otázky. Položím je v pořadí šesti bodů pana profesora Čechury:
1- proč má vadit, že si kolega velger vybral k replice právě robotu? Nepředstavovala zcela dominantní prvek vztahu pán versus jeho poddaný? Nebyl právě počet poddanských hlav, vedle rozlohy držené půdy, nejcennější část naprosté většiny panských majetků středověku a raného novověku? Obojí tvořilo ekonomickou základnu tehdejšího hospodářského života.
Nemohu ani akceptovat následující větu:
Vycházel jsem z českých reálií, moravskými poměry jsem se dosud odborně nezabýval.
Kolega velger píše, podobně jako profesor Čechura o SVÝCH osobních zjištěních. Jež pochází zejména z Moravy. A také to bez obalu poctivě přiznává – viz:
Na Moravě bylo daňové zatížení obyvatel o něco vyšší než v Čechách už před Bílou Horou. Pro ilustraci si můžeme uvést, že z původních stovek svobodných selských rodů se jich v Čechách do konce feudalismu zachovaly ještě stále desítky, na Moravě zbyl jeden jediný.
Opravdu nehodlám útočit na knihu profesora Čechury a už vůbec ne na něj osobně. Vážím si zcela mimořádně toho, že poslal svoji reakci. Nicméně jeho kniha se jmenuje
V pavučinách času. Dobrodružný život našich předků.
Nikoliv například
V pavučinách času. Dobrodružný život našich předků v Čechách.
Kdyby ano, bylo by zeměpisné vymezení se proti velgerově argumentaci plně na místě. Takhle není validní.
2- opravdu mám věřit tomu, že když vesnici pán uložil robotní povinnost přistavit deset potahů, poddaní si troufli vzdorovat do té míry, že ten příkaz naprosto odignorovali a jediným důsledkem by býval pár denní fešácký kriminál pro rychtáře?
Tohle mi k velmi drsným moresům středověké a ranně novověké šlechty, která nikdy nešla pro ránu daleko a byla zvyklá své pokladně vypomáhat loupežemi, přepadáváním na cestách, kořistnými potyčkami se sousedy, kořistěním v různých válkách, v českých zemích dokonce i mimořádně častou revoltou vůči panovníkovi naprosto nesedí. Soudím, že takhle vzpurní poddaní by se se zlou , opravdu zlou, potázali. A rychtář také. O fešáckém kriminále by si nemohl ani nechat zdát. Ale třeba mám málo nastudováno.
3-Morava kontra Čechy
Už o tom padla zmínka výše. Nyní to pojmu z jiného úhlu. Velgerovi je vyčítáno zobecňování. Že přenáší poměry z jednoho panství na všechny.
Naprosto nepochybuji o odborné erudici profesora Čechury. Nicméně feudální společenský řád se vyznačoval obecně platnými atributy. Mezi nimiž poddanství, robota a pod. představují hlavní markanty. A tím nejhlavnějším je fakt, že poddaný zcela a to včetně vlastního života závisel na svém pánovi. A neměl jak to změnit nebo se dovolat. Tohle je fakt, který lze aplikovat zcela plošně.
Neberu tvrzení, že někde bylo lépe a jinde hůře. S podtextem, že excesy se dály Ačkoliv je to pravda. Ale nikoliv pravda rozhodující. Osvícené panstvo se jistě vyskytovalo. Ale nikoliv jako norma nebo pravidlo. Pravidlem se stalo, že poddaný byl prostě jen živý inventář svého majitele. Samozřejmě s výjimkami speciálních profesí nebo svobodných sedláků. A s živým inventářem se zacházelo různě. Někdo lépe, jiný hůře. Ale vždycky jako s živým inventářem.
Ve wikipedii jsem vyhledal heslo selská povstání. a vyjelo mi toto:
Vynechám předbělohorské povstání na Blatech. Zbylých 6 největších selských povstání je rovnoměrně rozděleno mezi Čechy a Moravu. Respektive to poslední z roku 1821 jsem přičetl Moravě, jakkoliv se týkalo i Čech. Což nesvědčí o tom, že by situace na Moravě se nějak zásadně lišila oproti Čechám.
4- nepochybně mi bude vyčteno, že ani já nerozlišuji mezi poddaným a nevolníkem. Nerozlišuji. A soudím, že si to lze dovolit. Nemám k dispozici údaj, kolik procent venkovského obyvatelstva ve středověku a raném novověku z celkového počtu poddaných patřilo mezi nevolníky. Ale troufnu si odhadnout, že s výjimkou nekrálovských měst /poddaným městským řemeslníkům, kupcům a podobným, těžko ukládat robotní povinnost na poli nebo v lese, protože ve svých dílnách a živnostech vyprodukovali pro vrchnost daleko větší přidanou hodnotu/ nevolníci tvořili minimálně 90% z celku. Ale opakuji – to číslo neznám. Zajímalo by mne. Velmi. Neposkytne jej prof. Čechura?
5- robotní mysterium
Jde li o mysterium, pak nechápu, proč v Ottově slovníku naučném v oddíle Dějiny zemědělství českého, kdy autor hesla, opírající se o svědectví Bohuslava Balbína, například čteme toto:
Leč i po této nejkrutější ráně zotavovalo se zemědělství české aspoň na velkostatcích, ovšem tuhou robotou nevolníků, dosti záhy, jak souditi lze ze spisů Bohuslava Balbína, který přečkav třicítiletou válku r. 1688 zemřel. Na statcích selských však šlo to nyní velmi těžce ku předu, poněvadž se lidu selskému za nových pánů ještě více přitížilo, tak že úplná poroba se stala nyní pravidlem. Od nesvědomitých vrchnostenských úředníků býval sedlák český neslýchaným způsobem týrán a uvalování nových nesnesitelných břemen tlumilo dřívější lásku k rodné půdě a živý dříve zájem pro zvelebení statku otcovského tou měrou, že lid zhusta dobrovolně opouštěl své dědiny, dávaje přednost nejistému osudu v cizině před jistým trápením domácím. Tyto smutné poměry překážely netoliko rozmnožení lidu selského, ale nedopouštěly vydatnějšího pokroku ani na velkostatcích a tím méně ovšem na malostatcích. Těmto nedostávalo se pro robotu a dávky hlavních výrobních činitelů: práce a kapitálu, oněm pak nedbalá práce robotníků nemohla býti prostředkem k dosažení intensivnější kultury. – Celá řada panovníků českých přešla, aniž by se bylo lidu selskému polevilo. Teprve velkodušný císař Josef II. ujal se se šlechetným zápalem a pronikavostí bystrého ducha svého žalostného osudu porobeného selského lidu, uznávaje dobře, že nepřirozené poměry, ve kterých úpěl, jsou největší překážkou pokroku hospodářského. Zmírniv a upraviv robotu r. 1775 dle určitých pravidel, zrušil patentem z 1. list. 1781 úplně nevolnictví, zavedl místo něho mírnější poddanství, postavil poddané pod ochranu krajských úřadů, podrobil berni též půdy vrchnostenské, čímž uleveno sedlákům, a umožnil konečně těmto zakoupiti sobě od vrchnosti půdu a státi se poměrně samostatným vlastníkem jejím.
Proč Balbín píše, že český sedlák byl neslýchaným způsobem týrán, proč se mu za nových /pobělohorských/ pánů ještě přitížilo. Proč Josef II. seznal nevolnictví, ale i robotu jako brzdu pokroku a zaostávání Rakouska?
Tohle není o Steklého filmu! Věru ne!
Nová je pro mne ta informace o robotujících Islanďanech, obdělávající svoje vlastní políčka v noci! Nicméně osobně bych právě tímhle, s poukazem na severské bílé noci, neargumentoval. Ani trochu. Jednak bílá noc vrcholí uprostřed léta, kdy už pole mají být, i na vysokém severu, kvůli krátkému vegetačnímu období dávno obdělaná, ale především – i za bílé noci normální člověk potřebuje alespoň chvíli spát. A v každém případě – tu zdaleka nejproduktivnější část dne „spolkla“ robotní povinnost. A svoje vlastní se stíhalo až v hluboké noci. Byť světlé.
6- dvakrát měř, jednou řež?
Souhlasím. Na Kose je potřeba velmi a velmi měřit a dokládat. Dojmologie je tady špatně. Nevidím, že by se jí kolega velger dopustil. Špatně vidím?
A úplně nakonec pane profesore Čechuro – znovu oceňuji, že jste nad polemikou ohledně Vaší knihy nemávl rukou. Prosím berte na vědomí, že zdejší osazenstvo je trochu náročnější než je v zemi obvyklé. A že si umí i v čase covidu, vysokých cen energií, inflace, nevídaného politického napětí ve světě, atd.atd. najít čas i na věci jako je Vaše knížka. Kolega Řezníček ji všem kosířům vřele doporučil. Druhý kolega velger na doporučení reagoval svými poznatky. Za mne dobře! Moc dobře. Oba.
Kosa se primárně věnuje všemu tomu, co jste popsal v samém začátku. Velmi důkladně. A veřte, že z té špíny a hnusu, když to probíráte každý den a píšete o tom, nevyjdete bez následků. Vím, o čem mluvím. Proto jsem mimořádně vděčen každému, kdo dokáže vytáhnout úplně jiné téma. Proto je Řezníček z Brna pro tenhle blog se svou knižní hlídkou nepostradatelný. Proto jsou jejím pokladem i čtenáři jako je kolega velger. A do téhle velmi vzácné skupiny ode dneška patříte, díky své reakci i Vy.