Chiméry kolem elektromobility. DOPLNĚNO!!!


Vůbec  nepochybuji o  tom, že rok 2021 přinese  velmi zesílený tlak evropských ekofanatiků.  Jakmile  přestane  být  korona  hlavním tématem, nepochybně  se okamžitě  zase  přihlásí a to mimořádně  hlučně, aby  si vykompenzovali komplex  z  toho, že  skoro celý rok 2020museli mlčet, se  svým obvyklým fanatismem.

Zase budeme masírováni, co všechno je  potřeba  omezit, zakázat, zrušit  ve  jménu zachránu klimatu. Přirozeně , že  v Evropě, ačkoliv  ta  se podílí na  produkci znečištění  ovzduší naprosto minimálně. Ve s rovnání se zbytkem světa. Viz  následující grafy

zdroj

zdroj

Jejich terčem bude zejména autoprůmysl a  automobilová,doprava, respektive  doprava  jako taková. Ačkoliv,  no dejme si mix  producentů skleníkových plynů v některých evropských zemích:

zdroj

Tihle  fanatici budou ohledně  dopravy, speciálně  té automobilové, rajtovat na  tom, že to  je  první či druhý  největší zdroj znečišťování v každé evropské zemi. A tudíž dosť bolo aut se  spalovacími motory!  Nahraďte je  ekologickými elektromotory!

Už  delší čas jsem se chystal napsat na  tohle  téma pojednání.  Protože nevěřím elektroautům. Mám to za  kolosální a totální slepou uličku, do níž  jsme manévrováni fanatickými magory.  Sbírání podkladů mi trvalo velmi dlouho. Protože  mým cílem bylo najít  nějaké srovnání  známého a  rozšířeného modelu auta s  různými druhy  pohonu, včetně  elektrické verze. Aby  bylo jasno, jak to s produkcí skleníkových plynů  je.

Haupttrefou pro mne  byl článek na  webu německého automotoklububu ADAC.

Elektroautos brauchen die Energiewende: Die Klimabilanz

Ten  provedl, s německou důkladností rozsáhlý  srovnávací  test nejrozšířenějšího auta  na  německých silnicích  – VW  Golf.  A  výsledky?  Více než překvapivé!

Než jsem ovšem článek začal překládat, čirou náhodou  totéž už udělal web Garáž.cz . Byť, řekl bych – v příliš sporém rozsahu. I tak mi ušetřil spoustu  času a  mohu jeho text přebrat:

Němci srovnali auta na diesel, benzin, plyn a elektřinu a řekli, kdy se skutečně vyplatí

Elektromobilitu obestírá řada mýtů a polopravd, které jejich příznivci rádi přiživují demagogickými argumenty. Mezi ty nejčastější patří, že elektrická auta jsou bezemisní, neboť nespalují pohonné hmoty a tudíž nemohou do svého okolí cokoli vypouštět. A když už náhodou připustí, že se to týká jen aktuálního místa provozu auta a elektřina může vznikat o kus dál stejným Carnotovým cyklem v uhelné elektrárně, jakým vzniká pohybová energie v autě se spalovacím motorem, popírají fakt, že elektrická auta musí vzniknout energeticky podstatně náročnějším způsobem, než ta konvenční.

Německý autoklub ADAC by si takto uvažovat netroufl a prostřednictvím své studie se rozhodl zasadit všechna fakta do souvislostí. Srovnána byla proto produkce emisí CO2 u aut kategorie Volkswagenu Golf, přičemž na startovní čáru se kromě elektromobilu postavily vozy spalující nejen benzin a diesel, ale také CNG. ADAC přitom počítal s průměrným ročním nájezdem 15 tisíc kilometrů a životním cyklem 15 let a bral pochopitelně v potaz německou realitu výroby elektřiny.

I Německo spoléhá při výrobě elektřiny hlavně na uhlí, a tak ve výsledku není překvapivé, že elektromobily ani tam nedávají velký smysl. Aby zatížily emisemi CO2 životní prostředí méně než auta spalující CNG, musí najet více než 225 tisíc kilometrů, během 15letého cyklu se tedy nevyplatí nikdy. Na překonání dieselů potřebují 219 tisíc kilometrů (což dle kritérií studie odpovídá 14,6letému provozu, tedy opět téměř nikdy), benziny pak strčí do kapsy po najetí 127 tisíc kilometrů (tedy po 8,5 letech).

Zejména v prvních dvou případech jde o porce, které řada lidí nenajede za celý život, natož pak s jedním autem. A to je třeba dodat, že ADAC počítá s tím, že si elektromobil po celých 15 let vystačí s jedním akumulátorem, což praxe nepotvrzuje – nejspíše bude potřebovat minimálně dva, a to jeho efektivitu dále zhorší.

Jak se tedy ukazuje, elektromobily v tuto chvíli nijak zvlášť ohleduplnou alternativu nepředstavují a je třeba říci, že Německo vyrábí neobvykle mnoho elektřiny z obnovitelných zdrojů. Zasaženo do české, slovenské, polské… reality by se jejich provoz z pohledu produkce CO2 nevyplatil nikdy bez ohledu na to, s jakým druhem pohonu by byla srovnány.

Investice do jejich rozmachu tedy těžko něco podstatného změní. Individuální pohled na věc pochopitelně ovlivní řada faktorů od toho, kolik kdo najede kilometrů až po způsob výroby elektřiny v té které zemi, tvrdit ale, že elektromobily nemají výfuk, neemitují tedy jedovaté zplodiny, a jsou proto skvělé, je evidentně naprostý nesmysl. Stejně jako to, že stačí pár let a začnou se vyplácet.

Dobré, že?  Kdo z  vás  najezdí se svým domácím autem, než ho dá z ruky 219 000, resp. 127,5 tisíce km. Aby  emisně  elektroauto  trumflo, z hlediska emisí  klasické spalovací motory?  Při současném německém energetickém mixu. Ten druhý sloupeček, počítající  emisní výhodnost  při hypotetickém případu  100% produkce  elektřiny  z obnovitelných zdrojů je zjevný  nesmysl – obdoba  perpetua mobile či  kamene mudrců.

Ina  tohle  ADAC  pamatoval, takže  dal dva grafy  energetického mixu. Toho německého současného  a  prognozovaného pro rok 2050.

2030

2050

Bezemisní energetika , i případě  dlouhodobého výhledu v Německu VŽDYCKY  představuje  MENŠINOVÝ  podíl. Že  by  snad někdy  tvořil ideálních 100% je  čirá fantazie  fanatiků!

Ale ta  situace s  elektroauty je ještě  tristnější, než by  se mohlo zdát! Zkuste  si představit, že  by  vás  zasáhlo přechodné zatmění  rozumu a  elektroauto jste  si koupili. Ať stojí kolik chce a především mimořádně hodně. Kdy ho asi tak budete  většinou nabíjet? Zkusím si tipnout – stejně jako mobil – přes noc!

Lze v noci získávat energii ze  solárních panelů? Že jsem se  zbláznil?  Nikoliv, já ne! V žádném případě, jen upozorňuji na  to, že  v případě  „dotankování“  elektromobilů ze  zásuvky lze  spolehlivě  většinově  vyloučit. Hlavní roli nepochybně převeznou  klasické spolehlivé výrobny  elektřiny  z  fosilních paliv!!!! Takže  by  to v té bilanční tabulce  chtělo ještě  jeden, třetí sloupec, Který by  také mohl prokazovat, že    spalovací  motory, bez ohledu na  to zda benzinové či dieselové mají emisní bilanci skleníkových plynů takovou, že  ji ono fanatiky vzývané a nedotknutelné elektrobožstvo  nepředčí NIKDY. Jde jen o to, jaký podíl na nabíjecím mixu elektroautu přisoudíte!

Ale  to není zdaleka  všechno. V té originální studii  ADAC je ještě jeden zajímavý graf. Vypočítávající  celkovou emisní  zátěž, která je  spojena  s celou dobou  životnosti auta, v tomto případě   Golfu. Počínajíc jeho výrobou, přes provoz,až k jeho likvidaci. Vypadá takto:

Přidejte si k tomu takovou „drobnost“  jakou by asi tak představovala energetická náročnost, kdyby třeba jen 1/3 současného parku osobních vozidel přešla  na elektropohon! Tvrdím, že  současné výrobní kapacity  elektráren a to ani ty  v blízké budoucnosti by nedokázaly požadavky  na  zásobování vykrýt. A  kdyby  nějakým zázrakem ano, pak je nezvládne přenosová  síť.  A  to nemluvím o skutečné reálné  užitné hodnotě  současných elektroaut ve  srovnání  s těmi se spalovacími motory. Nedávno  byl proveden srovnávací test mezi svatým grálem všech elektroaut -Teslou    Model S  a jeho klasickým naftovým ekvivalentem BMW 730d.

Detailně je popsán v  článku

Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7

Řada  z vás  si to jistě přečte  celé. Já do dnešní Kosy  převezmu jen pár  těch úplně nejvýživnějších  laskomin!

I ty nejlepší a nejdražší elektromobily na trhu pracují s akumulátory o kapacitě okolo 100 kWh, což je i při zohlednění odlišné efektivity motorů ekvivalent 29 litrů nafty v nádrži dieselového auta. A teď si takovou nádrž představte v 2,5tunovém voze se 700 koňmi…

Ani si to nemusíte představovat, běžte si sjet s Teslou Model S. Ta má udávaný dojezd až 652 km dle WLTP, což zní použitelně, když z ní ale začnete dostávat její dynamiku, neujede na jedno nabití ani 100 km. Být doplnění energie otázkou minut, je to jednou, ale ono to tak není. Jeden Supercharger v ČR vás asi nespasí (i tam ovšem strávíte snadno hodinu), v normální zásuvce doma budete vrcholný Model S nabíjet několik dnů. Klidně znovu jen na desítky kilometrů jízdy.

Autor testu chtěl vyrazit z Londýna do Barcelony, ale protože dostat se teď přes hranice není snadné, jezdil nakonec jen po Británii. Jistě úsporně, ale pořád v běžném provozu. Výsledek? Ujel bez dotankování 900,8 míle, tedy asi 1 450 km – 2,23krát více než co teoreticky zvládne Tesla při spotřebě jen 5,4 litru nafty na 100 km. To samo o sobě je výmluvné, ale zatímco 78 litrů nafty do řady 7 natankujete během pár minut a můžete si dát dalších 1 450 km, v Tesle jste tam, co pár desítek kilometrů rychlé jízdy.

Zkrátka  tenhle  srovnávací prokázal, že  elektromobilita  je naprostá chiméra!  Nefunkční nesmysl. Za to velmi drahý! Který je přijat, coby nezpochybnitelná pravda  z ideologických důvodů. Dokonalé šílenství!

Za  sebe  říkám, elektropopelnice mi nesmí do baráku. Ekofanatici se klidně mohou postavit na hlavu nebo zcvoknout. Tenhle postoj nezpůsobila  ani studie  ADAC, natož  její  český  transkript.  Tohle mi, více méně  pocitově  vycházelo tak jako tak. Nehledě k dalším těžce negativistickým  faktorům, jako je  už zmíněná  naprosto fantaskní cena, která evokuje házení peněz do kanálu a neakceptovatelně krátký dojezd  nebo doba  nabíjení.

Ovšem já, ani naprostá většina  z  vás, není správným adresátem těchto informací. Těmi jsou  zelení ekoteroristé. Především ti z Německa. Ale ti přesně  tohle nikdy nehodlají  vzít na vědomí!  Fanatik nepotřebuje  nic vědět. Fanatik věří! Tomu, čemu chce. Proto je  každý fanatik škodlivý.

Bez ohledu na  to, jestli jde  o ty ekologické, islamistické, Svědky Miloše  Neomylného či Koblihy nejsvětější, evropskyhodnotový  nebo vítací, či jakékoliv jiné.

Ale ti elektromibilní jsou vedle jak ta jedle. Spíš ještě  daleko více. A o nich byla dnes  řeč.

Ovšem elektoromobilní jsou jen určitou výsečí  obrovské globální množiny  energetických pomatenců.  Kteří požadují veškerý dostupný komfort,  tedy zejména  stabilní dodávky  světla, tepla a vůbec  energií, ale odmítají  její získávání z  fosilních paliv  / uhlí, ropa, plyn/ a  samozřejmě  i z jádra. Vždyť přece máme  krásnou  novou energetickou budoucnost  z  alternativních zdrojů – slunce, větru. Ty  nám poslouží a vystačí. A  svět je zachráněn. Ostatně, už  to je výše zmíněno. Samozřejmě, že  to je  blud. To tam stojí také.

Takže by  to chtělo nějaký tvrdý důkaz. I ten mám. O posledním víkendu  Evropa a  speciálně Rakousko jen se  štěstím a o fous  unikly energetickému black outu. Tedy  rozpadu  energetické soustavy  na kontinentální úrovni a zhroucení dodávek. Viz

Evropa stála na pokraji masivního výpadku elektřiny

dovolím si část ocitovat. Pro vyjasnění situace.

Evropě hrozil v pátek masivní výpadek v dodávkách elektrické energie, takzvaný blackout, uvedl server Der Standard. Důvodem byl silný pokles frekvence v elektrické přenosové soustavě, což narušilo synchronizované evropské vysokonapěťové rozvodné sítě. Díky jednotné ochraně a okamžitým dodávkám elektřiny ze sousedních zemí byl během hodiny obnoven normální provoz pro celou Evropu, píše server.

Rakousku pomohla zvládnout situaci i elektřina dodaná z jaderných a uhelných elektráren v sousedních zemích.

Problémem je podle ředitele rakouské Wien Energie Michaela Strebla rozvoj obnovitelné energie, s nímž souvisí kolísání ve výrobě elektřiny v závislosti na slunečním svitu či větru. „Počet nouzových zásahů dramaticky narůstá. Zatímco ještě před několika lety musela Wien Energie kvůli stabilizaci sítě ročně zvýšit výrobu elektřiny krátkodobě jen asi patnáctkrát, v posledních letech to bylo až 240krát,“ řekl Strebl. Pro jeho firmu jsou pro stabilizaci zásadní elektrárny na zemní plyn.

Takové mimořádné zásahy, jaké musely dodávkou energie do sítě v pátek učinit energetici z Wien Energie, jsou podle Strebla ale dlouhodobě neudržitelné.

Také dolnorakouský dodavatel energie EVN uvedl, že blackoutu se podařilo v pátek zabránit jen těsně. Ke stabilizaci sítě tam pomohla elektrárna v obci Theiss nedaleko Kremže. Podle mluvčího EVN Stefana Zacha by ale sama situaci nezvládla. „Rakousko v energetické bezpečnosti stále více spoléhá na jaderné a uhelné elektrárny v okolních zemích,“ uvedl.

Jestli to dobře interpretuji a  jsem si jistý, že  ano, pak Rakousku hrozí  black out  dva dny  z každých  tří. A  situaci jim zachraňuje  proud  z  atomových a uhelných elektráren od  sousedů. Rozuměj zejména  České republiky. Kterou ovšem pranýřují kudy  chodí za  provoz jaderných elektráren a  požaduje jejich  zastavení. Totéž ohledně severočeských uhelek…. Kvůli ekologii….

Nejde mi  o to trefovat se  do Vídně. Nýbrž  do všech pomatenců, kteří rozpoutali energetickou hysterii. Aniž  by  alespoň na  chvíli zvažovali, že  slunce svítí polovinu dne a vítr  fouká také jen někdy  i na  té největrnější ze  všech větrných  hůrek.     A  tyhle výpadky  je nutno vykrýt.

Vedle toho  – obnovitelné zdroje, díky  svojí nestabilitě  a nespolehlivosti, nikdy  nepřevezmou roli páteřního článku energetické soustavy.  Takže  jí musí být  cosi jiného -nějaká forma  buď  jádra nebo výrobny postavené na  fosilních palivech. Zmínění  rakouští fousové moudře  radí  – investujme  do plynových zdrojů.

Fajn. Jenže  narazí na  fanatiky. Ti, pokud  s tím nakonec  budou muset souhlasit, určitě  jen za  cenu, že  si prosadí, že  půjde o  tzv. špičkový provoz. Tedy  když  se zrovna  zatáhne nebo přestane  foukat. Obávám se, že  si nakonec prosadí svou. Jestliže  ano, neodvažuji se  ani odhadovat, na kolik asi tak vyjde pro koncového spotřebitele  cenově  1 kWh. Protože postavit za velké peníze  silný  energetický zdroj a provozovat ho jen nárazově, je to úplně nejdražší, co si lze  v energetickém sektoru představit.  Moc  se těším na  spokojené a ekologicky odpovědné majitele plechových elektronesmyslů a na to jak si své miláčky  užívají. Zejména, až jim přijde vyúčtování spotřeby  elektřiny!

Mezi množinu idiotů samozřejmě počítám i ideologické zabedněnce, bránící zuby nehty  dostavění Nordstreamu 2.  Ano, ty plynovky  se postaví. Ale bez  stabilních dodávek modrého paliva jsou úplně k ničemu. Nevyrobí ani watt.

Takže potřebují  dlouhodobě prověřeného spolehlivého a  cenově  nejvýhodnějšího /pokud možno/ partnera. Což rozhodně nesplňuje  americký zkapalněný  břidlicový plyn /nehledě k tomu, že pod Bidenem tenhle sektor  asi čekají dost hubené časy/, natož dodávky plynu z ropných monarchií  Arabského poloostrova a podobných obskurních států. Které už historicky  dvakrát  Evropě  a celému Západu, na  rozdíl od Moskvy, zatáhly na doraz ropné kohouty. Postavte  na  takových prima dodavatelích svou energetickou bezpečnost!!!! Hlavně, abychom nezáviseli na  Rusku!

Koktejl elektromobility a  současného stavu  energetických kapacit  v Evropě rozhodně nevěstí  nic  ani trochu dobrého.

To zhroucení zásobování  elektřinou  není žádná nahodilá příhoda, která  se  stala jen  nějakou podivnou shodou okolností  a už se nebude opakovat. Pravý opak je pravdou!!!!  Bohužel. Například  Francie  je  další na  řadě! Viz

Francouzům téměř došla elektrika: Špička ledovce ukazuje problém elektromobility

Dovolím si citovat:

Nástup prvních vážných mrazů ve Francii odhalil vážný problém s kapacitou místní elektrické sítě. Zvýšená spotřeba obyvatel vyvolaná velkou zimou totiž zatížila elektrickou rozvodnou síť až na hranici své kapacity. Informoval o tom magazín Caradisiac. Svou roli přitom sehrály i elektromobily se zvýšenými nároky na elektriku během venkovních mrazů. Jak okamžitě zdůraznili odborníci na energetiku, štěstím je, že po francouzských silnicích zatím jezdí jen poloviční počet elektrických aut, než zněly původní francouzské předpovědi na rok 2020. V současnosti totiž tvoří elektromobily pouze 1,1% francouzského vozového parku, vláda však na rok 2020 předpověděla 3% zastoupení. Kdyby se předpovědi naplnily, Francie začátkem ledna 2021 zcela “zhasne”.

…..Podle statistik RTE roste během mrazů spotřeba elektrické energie o celých 70%. Řešením by měl být zaběhnutý systém V2G, což je vlastně připojení elektromobilů na veřejnou rozvodnou síť, kde by mohli vykrývat energetické špičky a energii do sítě v případě krátkodobé potřeby naopak dodávat. Zatímco tento systém nefunguje, i RTE přiznala, že bude muset regulovat nabíjení elektrických aut. A ať je už reálná situace kolem množství elektrické energie dostupné v rozvodných sítích EU jakákoliv, jisté je jedno – elektriky máme málo už i při současném stavu elektromobility. S rostoucím množstvím elektrických aut v reálném provozu se tento problém bez nových zdrojů “čisté” elektrické energie rozhodně tak brzy nevyřeší. Mnozí odborníci spíše upozorňují na fakt, že z elektrické energie se stane méně dostupná a drahá, jednotlivými vládami dotovaná komodita.

Nevidím potřebu ten článek o francouzské energetické bilanci, ve  světle  budoucí  elektromibility, prosazované  hlava  nehlava ekofanatiky – komentovat.

Jestliže  kritický problém představuje  nabíjení mobilů,  je  jasné, co způsobí  dobíjení  elektropopelnic!

Dodatek z pondělního odpoledne:

Právě  jsem byl upozorněn na  čerstvý  článek  s nadpisem

Švédsku chybí odstavená jaderná elektrárna. Přestaňte luxovat, vyzývá občany

Jde  o další  absolutní triumf ekošílenců nad zdravým rozumem. A také o potvrzení, jak  to se  to má  s energetickou bilancí  jednotlivých států ekofanatické Evropy.  Tedy  tím, kolik spotřebovává a kolik je  schopna  po honu, zdaleka neskončeném,  na  klimatické čarodejnice a  čarodějníky vyrábět.

Rakousko jen tak tak u niklo blackoutu,  Francii se málem zhroutila  její energetická infrastruktura  kvůli tomu , že  příliš mnoho lidí najednou nabíjelo  mobily!!!!!  No  a  Švédsku uhodila  NORMÁLNÍ skandinávská  zima a  země  se energeticky otřásla  v základech. Fabriky  vypínaly, přesto to nestačilo. Takže  domácnostem se dostalo doporučení, ba y omezily  svou spotřebu, zejména  ve špičkách!!!  Něco takového pamatují  ti starší třeba  v Rumunsku. Tam jim Ceuacescu vypínal obden proud  po čtvrtích.

Jedna  z nejbohatších zemí na  světě má problém zajistit  svým občanům dostatek elektřiny. Kvůli bigotní   a fanatické ekopolitice. A  když už to nějak zflikují, tak  za  ceny, které  jsou z hororového snu:

„Dnes (v sobotu) ráno dosáhla cena elektřiny 200 eur (přes 5150 korun) za megawatthodinu, normálně začíná na asi 30 eurech (necelých 800 korunách),“ upozornil švédský server Samnytt.

A  tihle fanatici a megalomani tlačí v  EU ale  především v Rakousku, Francii a  Švédsku elektromobilitu!!!!!!

Vezme  realitu, která nám doslova  buší na  dveře  někdo,  nikoliv  vážně, ale  z těch pomatenců alespoň na vědomí?

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.