Další zahraniční automobilový gigant k překvapení mnohých znovu spustil výrobu v Rusku


Neustále  a neustále  slyšíme  slyšíme, jak další a  další  západní značky, někdy  za  cenu opravdu krvavých ztrát, opouštějí říši zla jménem Rusko, protože  jím v  dalším bagrování zisků   brání jejich etické a morální nastavení! Jak jinak. Morálka a velký  byznys  si přece  vždycky  tykaly  a  fungovaly  jako jednovaječná dvojčata.

Tuhle  se ozvala  Yaleova universita, která  vede  dva  seznamy  -Seznam cti, kde  jsou ty západní firmy, které  podnikání v  Rusku zabalily a pak Seznam hanby, kde  naopak Yale zaznamenává  ty, co v  Rusku  podnikaj dále. A jakýsi profesor, co to tam má na  starosti  na  ČT intervjůkovi  Vostalovi  /ten s  tedy  ČT opravdu povedl…/ vyprávěl, jak Putin trpí a trpí a  jak s emu ekonomika hroutí,  jestli si to dobře pamatuji, tak letos prý o  celých 18-20%  mínus. Ačkoliv  Světová  banka a  MMF  to vidí max . na  2,5%. A po ČT to převzaly  i ostatní čeští vždycky  a jedině správní. No nic, to rozebírat  nehodlám.

Protože  vám chci předložit  článek z  Garáže.cz, který popisuje dva zcela opačné příklady. A já dodávám  – pro válčící Rusko dnes mimořádně důležité,   přímo strategické výrobce. Takže  dobré počtení.

Další zahraniční automobilový gigant k překvapení mnohých znovu spustil výrobu v Rusku

Počkat, až se situace na Ukrajině uklidní, popřípadě rovnou vyklidit pozice, zjevně nejsou jediné dvě cesty, kterými se velké zahraniční firmy hodlají v Rusku ubírat. V případě jednodušších produktů si vystačí s domácími zdroji a obnovují produkci.

Zdá se být zřejmé, že konflikt na Ukrajině hned tak neskončí. Pro Evropu to není dobrá zpráva, zejména kvůli významu ruských dodávek plynu a ropy. Prakticky všichni ekonomičtí analytici tak naznačují, že nadcházející podzim, zima a jaro budou opravdu náročné, a to zejména pro některé firmy. Není tedy nakonec divu, že ne každá si troufá za svými aktivitami v samotném Rusku udělat tlustou čáru, neboť jde o velmi drahé kroky. Některé se tak i za současné situace ke svým aktivitám v Rusku vrací.

Jak jsme vás informovali před pár dny, jako první se do hry vrátil Continental, který od 1. srpna obnovil výrobu ve své továrně v Kaluze. Pneumatiky nicméně již bude vyrábět pouze pro tento trh, což pro firmu bude tak jako tak představovat citelný zásah. Před invazí totiž v Rusku produkovala zhruba čtyři miliony pneumatik ročně, z nichž přibližně polovina šla na export. S tím je dnes konec, Continental je ale rád i za tento posun, pozastavení aktivit s platbou dvou třetin platu svým ruským zaměstnancům pro něj bylo nákladné.

Continental je gigant, jedna z největších automobilových firem světa, a tak hned připadalo v úvahu, že jeho spustí lavinu. A může to tak být, třebaže lavina to zatím není. Gubernátor ruské Lipecké oblasti totiž oznámil, že v jeho rajónu obnovil činnost další automobilový obr, japonská Yokohama. Její továrna znovu zahájila činnost výrobu 10. srpna, neboť stejně jako ta německá již vyřešila logistické problémy s dodávkami kaučuku. Zaměstnanci, kterých je 760, se tak mohou po pěti měsících těšit na vyplácení stoprocentní mzdy, dosud rovněž pobírali pouze dvě třetiny.

Je to pro mnohé překvapivý vývoj, neboť se očekávalo, že k obnovení činnosti významných ruských továren zahraničních automobilových firem nedojde dříve, než rusko-ukrajinský konflikt tím či oním způsobem skončí. Continental a Yokohama ale už nemíní čekat a obnovily stoprocentní provoz, aniž by propustily jediného zaměstnance. I když část pneumatik byla dříve vyvážena v obou případech, tyto firmy očekávají, že odchod části konkurence jim umožní obsadit větší část ruského trhu. Nakonec tak mohou na nastalé situaci i získat, pokud produkci pro zbytek světa vykryjí jinými továrnami.

Jednou z konkurenčních společností, které to v Rusku zabalily, je finský Nokian. Ten už se do země vrátit nemíní a svou továrnu v Leningradské oblasti prodá Rusům s tím, že mohou na místě vyrábět pneumatiky pod jinou značkou. Nokian musí toto rozhodnutí bolet, ruská továrna byla tou jeho vůbec největší na světě. Rozhodnutí firmy ale lze chápat – produkce mířila hlavně mimo Rusko, navíc takovému politickému rozhodnutí nahrávají i nálady v současném Finsku.

Takže  Continental a Yokohama, dva z největších světových  producentů pneumatik se vrátily s plnou parádou na  ruský trh!!!!  Vyřešily  dodávky  surovin i platební styk a  jedou dál. Nechtějí o něj přijít.

Nedivím se jim.  Nesmí vyvážet. Zatím.  Časem to určitě půjde. A proč podnikají  v Putinlandu?  Kvůli  tomu aby přebrali  tamní trh od konkurence?  Jistě,  ale  nemyslím, že  to je hlavní důvod. Osobně  bych si vsadil na  dlouhodobý odhad  jejich šéfů. Ve  smyslu, že po stabilizaci  kolem Ukrajiny, začnou opět  celosvětově  z Ruska vyvážet. A nejspíše, že pak budou výrobu rozšiřovat. protože  gumárenství potřebuje  mnoho a mnoho energie. Zejména  ve formě tepla. A  v Rusku  je a především bude  průmyslové teplo  za půldarma. Oproti  západním produkčním místům!  Tady už  nikdy levné energie mít nebudem. Být zaměstnancem otrokovické Barumky, co patří  od privatizace právě  Continentalu, už teď  bych bál  o práci a myslel bych si,  že až se to stane, půjdu osobně poděkovat Fialovi. To je ovšem jiný, nikoliv  dnešní příběh.

Psal jsem  v úvodu, že návrat zrovna  těhle dvou firem je pro Rusko strategická  věc. Zrovna  teď.  V době, kdy vedete  válku  potřebujete  ve velkých kvantech všechno možné. Vedle zbraní,  střeliva, jídla, PHM a  spousty  dalšího, také mnoho a mnoho pneumatik…..

Nokian  skončil výrobu.  Continental a Yokohama  smí vyrábět jen pro ruský trh…Že to nepotřebujete  dál rozvést?

Jen dodávám  -v paralelním článku  se  dočtete,  že  korejské automobilky  zůstaly  na  ruském trhu. A  možná , že  vám neuniklo, že  Japonsko nasadilo  všechny možné a nemožné  páky,, aby  jeho dvě  velké energetické firmy Mitsui a Mitsubishi, zůstaly  v konsorciu  na  těžbu a zkapalnění plynu  Sachalin 2 po jeho restrukturalizaci Moskvou v  důsledku odchodu  Shellu. A  zdá se, že nakonec  Japonci  uspěli. Sankce nesankce!

Někteří  i na Západě holt  hlavu používají,  pro jiné  je  to jen  záklopka, aby jim nepršelo do krku. I když  v letošních extrémních  vedrech  a  trvalém suchu je  i na tohle  takovým zbytečná! Že  Fialo? A taková Leyenová  to používá alespoň kvůli trvalé nebo co to na kotrbě  má, aby jí měla  kde nosit.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.