Neustále a neustále slyšíme slyšíme, jak další a další západní značky, někdy za cenu opravdu krvavých ztrát, opouštějí říši zla jménem Rusko, protože jím v dalším bagrování zisků brání jejich etické a morální nastavení! Jak jinak. Morálka a velký byznys si přece vždycky tykaly a fungovaly jako jednovaječná dvojčata.
Tuhle se ozvala Yaleova universita, která vede dva seznamy -Seznam cti, kde jsou ty západní firmy, které podnikání v Rusku zabalily a pak Seznam hanby, kde naopak Yale zaznamenává ty, co v Rusku podnikaj dále. A jakýsi profesor, co to tam má na starosti na ČT intervjůkovi Vostalovi /ten s tedy ČT opravdu povedl…/ vyprávěl, jak Putin trpí a trpí a jak s emu ekonomika hroutí, jestli si to dobře pamatuji, tak letos prý o celých 18-20% mínus. Ačkoliv Světová banka a MMF to vidí max . na 2,5%. A po ČT to převzaly i ostatní čeští vždycky a jedině správní. No nic, to rozebírat nehodlám.
Protože vám chci předložit článek z Garáže.cz, který popisuje dva zcela opačné příklady. A já dodávám – pro válčící Rusko dnes mimořádně důležité, přímo strategické výrobce. Takže dobré počtení.
Další zahraniční automobilový gigant k překvapení mnohých znovu spustil výrobu v Rusku
Počkat, až se situace na Ukrajině uklidní, popřípadě rovnou vyklidit pozice, zjevně nejsou jediné dvě cesty, kterými se velké zahraniční firmy hodlají v Rusku ubírat. V případě jednodušších produktů si vystačí s domácími zdroji a obnovují produkci.
Zdá se být zřejmé, že konflikt na Ukrajině hned tak neskončí. Pro Evropu to není dobrá zpráva, zejména kvůli významu ruských dodávek plynu a ropy. Prakticky všichni ekonomičtí analytici tak naznačují, že nadcházející podzim, zima a jaro budou opravdu náročné, a to zejména pro některé firmy. Není tedy nakonec divu, že ne každá si troufá za svými aktivitami v samotném Rusku udělat tlustou čáru, neboť jde o velmi drahé kroky. Některé se tak i za současné situace ke svým aktivitám v Rusku vrací.
Jak jsme vás informovali před pár dny, jako první se do hry vrátil Continental, který od 1. srpna obnovil výrobu ve své továrně v Kaluze. Pneumatiky nicméně již bude vyrábět pouze pro tento trh, což pro firmu bude tak jako tak představovat citelný zásah. Před invazí totiž v Rusku produkovala zhruba čtyři miliony pneumatik ročně, z nichž přibližně polovina šla na export. S tím je dnes konec, Continental je ale rád i za tento posun, pozastavení aktivit s platbou dvou třetin platu svým ruským zaměstnancům pro něj bylo nákladné.
Continental je gigant, jedna z největších automobilových firem světa, a tak hned připadalo v úvahu, že jeho spustí lavinu. A může to tak být, třebaže lavina to zatím není. Gubernátor ruské Lipecké oblasti totiž oznámil, že v jeho rajónu obnovil činnost další automobilový obr, japonská Yokohama. Její továrna znovu zahájila činnost výrobu 10. srpna, neboť stejně jako ta německá již vyřešila logistické problémy s dodávkami kaučuku. Zaměstnanci, kterých je 760, se tak mohou po pěti měsících těšit na vyplácení stoprocentní mzdy, dosud rovněž pobírali pouze dvě třetiny.
Je to pro mnohé překvapivý vývoj, neboť se očekávalo, že k obnovení činnosti významných ruských továren zahraničních automobilových firem nedojde dříve, než rusko-ukrajinský konflikt tím či oním způsobem skončí. Continental a Yokohama ale už nemíní čekat a obnovily stoprocentní provoz, aniž by propustily jediného zaměstnance. I když část pneumatik byla dříve vyvážena v obou případech, tyto firmy očekávají, že odchod části konkurence jim umožní obsadit větší část ruského trhu. Nakonec tak mohou na nastalé situaci i získat, pokud produkci pro zbytek světa vykryjí jinými továrnami.
Jednou z konkurenčních společností, které to v Rusku zabalily, je finský Nokian. Ten už se do země vrátit nemíní a svou továrnu v Leningradské oblasti prodá Rusům s tím, že mohou na místě vyrábět pneumatiky pod jinou značkou. Nokian musí toto rozhodnutí bolet, ruská továrna byla tou jeho vůbec největší na světě. Rozhodnutí firmy ale lze chápat – produkce mířila hlavně mimo Rusko, navíc takovému politickému rozhodnutí nahrávají i nálady v současném Finsku.
Takže Continental a Yokohama, dva z největších světových producentů pneumatik se vrátily s plnou parádou na ruský trh!!!! Vyřešily dodávky surovin i platební styk a jedou dál. Nechtějí o něj přijít.
Nedivím se jim. Nesmí vyvážet. Zatím. Časem to určitě půjde. A proč podnikají v Putinlandu? Kvůli tomu aby přebrali tamní trh od konkurence? Jistě, ale nemyslím, že to je hlavní důvod. Osobně bych si vsadil na dlouhodobý odhad jejich šéfů. Ve smyslu, že po stabilizaci kolem Ukrajiny, začnou opět celosvětově z Ruska vyvážet. A nejspíše, že pak budou výrobu rozšiřovat. protože gumárenství potřebuje mnoho a mnoho energie. Zejména ve formě tepla. A v Rusku je a především bude průmyslové teplo za půldarma. Oproti západním produkčním místům! Tady už nikdy levné energie mít nebudem. Být zaměstnancem otrokovické Barumky, co patří od privatizace právě Continentalu, už teď bych bál o práci a myslel bych si, že až se to stane, půjdu osobně poděkovat Fialovi. To je ovšem jiný, nikoliv dnešní příběh.
Psal jsem v úvodu, že návrat zrovna těhle dvou firem je pro Rusko strategická věc. Zrovna teď. V době, kdy vedete válku potřebujete ve velkých kvantech všechno možné. Vedle zbraní, střeliva, jídla, PHM a spousty dalšího, také mnoho a mnoho pneumatik…..
Nokian skončil výrobu. Continental a Yokohama smí vyrábět jen pro ruský trh…Že to nepotřebujete dál rozvést?
Jen dodávám -v paralelním článku se dočtete, že korejské automobilky zůstaly na ruském trhu. A možná , že vám neuniklo, že Japonsko nasadilo všechny možné a nemožné páky,, aby jeho dvě velké energetické firmy Mitsui a Mitsubishi, zůstaly v konsorciu na těžbu a zkapalnění plynu Sachalin 2 po jeho restrukturalizaci Moskvou v důsledku odchodu Shellu. A zdá se, že nakonec Japonci uspěli. Sankce nesankce!
Někteří i na Západě holt hlavu používají, pro jiné je to jen záklopka, aby jim nepršelo do krku. I když v letošních extrémních vedrech a trvalém suchu je i na tohle takovým zbytečná! Že Fialo? A taková Leyenová to používá alespoň kvůli trvalé nebo co to na kotrbě má, aby jí měla kde nosit.