Vychovávat děti v Americe znamená žít ve strachu, že budou zastřeleni


Na vysoce prestižním, těžce mainstreamovém americkém webu TIME  jsem objevil následující  velmi alarmující  text  americké spisovatelky Katie Gutierrezové. 

Její esej  je jednak hluboká sonda do nitra  současných Spojených států, popisuje pro nás, zatím,  zcela nepředstavitelnou situaci,  totiž, že  naše  děti a vnuci jsou prakticky denně  bezbrannými chodícími terči šílených střelců, jichž je stále  a stále více. A kteří se  prostě  stávají symbolem současné americké společnosti.  Ta  esej nese název

Na vysoceprestižním, těžce mainstreamovém americkém webu TIME  jsem objevil následující  velmi alarmující  text  americké spisovatelky Katie Gutierrezové. 

Její esej  je jednak hluboká sonda do nitra  současných Spojených států, popisuje pro nás, zatím,  zcela nepředstavitelnou situaci,  totiž, že  naše  děti a vnuci jsou prakticky denně  bezbrannými chodícími terči šílených střelců, jichž je stále  a stále více. A kteří se  prostě  stávají symbolem současné americké společnosti.  Ta  esej a věřte, že je  to drsné čtení, nese název

Raising Children in America Means Living in Fear That They’ll Be Shot

podle  překladače

Vychovávat děti v Americe znamená žít ve strachu, že budou zastřeleni

Když byla moje dcera novorozeně, četla jsem esej o batoleti, které zemřelo poté, co  mu  na hlavu spadla uvolněná cihla z budovy. Zničující náhoda, nemožné rozumně rozebrat význam. Přidala jsem svoje volné cihly k litanii možností, jak může moje dítě zemřít.

Seznam se neustále rozšiřoval. Když jsem s ním v noci seděla ve vaně, když se krmila z mého prsu, představovala jsem si, jak usínám, jak se obě propadáme dolů do tepla. Když jsem ji zavinula a položila na záda do kočárku, představovala jsem si, jak se její kolibří srdce mezi jedním a druhým nádechem zastaví. Když jsme ji s manželem připoutali k autosedačce, představovala jsem si, jak jsem na křižovatce ražena opilým řidičem. Nebo v karambolu na dálnici. Představovala jsem si, jak autosedačka pluje mimo dosah mých rozdrcených prstů.

Teď už vím, že se tomu říká vtíravé myšlenky a že jsem pravděpodobně trpěla nediagnostikovanou poporodní úzkostí. Věřím tomu, protože jsem to nezažila u svého druhého dítěte, ačkoli se narodilo v prvním roce pandemie a zvýšená úzkost byla pravděpodobně oprávněnější. Tehdy jsem si však myslela, že tento teror – skrytý za novou euforickou láskou a neúnavnou každodenní péčí – je prostě to, co znamená být matkou, vedenou instinktem a touhou chránit zranitelné potomky před světem, kde uvolněná cihla, bez přemýšlení, bezcitně, může jednoduše spadnout.

A svým způsobem jsem měla pravdu. Milovat dítě, pak je kousek po kousku svěřit světu – nechat je samotné lézt po parku, chodit do školy, někde jej nechat přes noc – je vždycky hořkosladká hrůza. Teď víc než kdykoliv předtím.

V roce 2020 se zbraně staly hlavní příčinou úmrtí dětí a dospívajících v USA

Do mobilu se mi valí oznámení: teenageři a mladí dospělí byli zraněni nebo zabiti proto, že zazvonili na špatný zvonek , zastavili u špatného domu , nastoupili do špatného auta a stáli na špatném místě při  baseballovém zápase . Dospívající byli zabiti nebo zraněni při hromadných střílečkách v parcích a na večírcích oslavujících maturitní ples a Sweet 16 . Pět členů rodiny, včetně 9letého chlapce, zmasakroval ve svém vlastním domě soused, kterého požádali, aby přestal střílet na  dvoře, protože se jejich novorozenec snažil usnout.Před tím pět volání na policii a pomoci se nedočkali. Pak soused znovu nabil. Běžel k jejich domu, kde manžel řekl své ženě, aby šla dovnitř. „Nebude na mě střílet, jsem žena,“ řekla. Zemřela první. Další dvě ženy byly nalezeny ležet mrtvé na svém dítěti a dalším dvouletém dítěti, které chránily. Děti zůstaly  živé, pokryté krví žen.

To vše za poslední měsíc.

Když jsem o víkendu psal tuto esej, přemýšlela jsem, co by tuto hrůzu v naší kolektivní paměti předčilo. Co by nás přimělo zapomenout na mladého chlapce, který vyzvedával svá dvojčata, roztleskávačku, 9leté dítě, váhu, teplo a krev tří žen, jejichž posledními akcemi bylo umístit svá těla mezi kulku a děti, které milovaly?

Nakupovala jsem v Targetu dárek k narozeninám pro dítě, když můj manžel dostal SMS: jeho bratr volal z Austrálie, odkud je můj manžel, a zeptal se, jestli jsme v pořádku. Můj manžel odvětil – ano; proč? Můj švagr slyšel, jaksi dříve, než my, o masakru v Allen Premium Outlets , který si vyžádal devět mrtvých, včetně střelce, a dalších sedm zraněných, včetně dětí ve věku 5 let – ve stejném věku jako naše dcera. Můj švagr si vzpomněl na outletové centrum, kam jsme ho jednou vzali. Nemohl si vzpomenout na název malého města. Mohlo to tam být, pomyslel si. Mohli jsme to být my.

Není to poprvé, co naše australská rodina volala téměř zběsile, obávala se, že jeden nebo všichni z nás byli zastřeleni. Zavolali minulý měsíc, když slyšeli, že jejich soused popravil texaskou rodinu. Zavolali loni, když slyšeli, že střelec zabil 19 dětí a 2 učitele na základní škole poblíž San Antonia, kde bydlíme. Jednalo se o Robb Elementary v Uvalde, kde tři přátelé kamaráda ztratili své devítileté dcery. Jak, proč?  se ptají. Jak se to může pořád dít? Jak to můžeme tak nechat?

V roce 2021 se v Texasu prodalo odhadem 1,6 milionu střelných zbraní, více než kdekoli jinde v zemi. Zákony o zbraních se stále uvolňují a počet úmrtí způsobených střelnou zbraní stále stoupá . Podle CDC byla v roce 2021 úmrtnost se zbraněmi na hlavu v Texasu 15,6 na 100 000 obyvatel v roce 2021 ve srovnání s 10,7 v roce 2014. V tomto roce bylo střelami zabito více Texasanů než při automobilových nehodách . A nejsme ani blízko nejvražednějšímu  státu v zemi, pokud jde o smrt střelnou zbraní –  Mississippi s 33,9 zabitých  na 100 000. (Nejnižší je Massachusetts na 3,4.) Podle Pew Research Center zemřelo v roce 2021 v USA na násilí se zbraní 48 830 lidí, což je více než v jakémkoli jiném zaznamenaném roce. Podle údajů Archivu násilí ze zbraní letos v USA zemřelo v důsledku střelné zbraně 14 711 lidí, přičemž 202 masových střeleb přibylo.


Neúplný seznam míst, kde jsem si představovala, jak tam  jsou mé děti zastřeleny:

  • Jejich třídy, těla rozprostřená na pěnových podložkách pod laminovanými kachňaty s otisky rukou
  • Cíl, kde si vždy připomenu- vchody a východy, ulička s košíčky na prádlo, kde bych je mohl schovat
  • Restaurace, kde si představuji, že bychom mohli převrátit stůl, použít ho jako štít, ale tolik stolů je upevněno na místě, a kdyby nás dřevo mohlo ochránit, lidé by se nestříleli dveřmi
  • Kino , takové, kam nás moji rodiče brali každý týden jako děti, jeden z našich nejoblíbenějších rodinných výletů, ale kde teď myslím, v kategorii – jde o tzv. sedící kachny
  • Průvody , na které stejně nechodíme, tak snad je můžu zatím odškrtnout  ze seznamu
  • Později: ples, večírky, bary, vysoká škola , kancelářské budovy, banky , nemocnice , večerky , kdekoli, kde se lidé scházejí během svého krásného, ​​obyčejného života

Jsou to vtíravé myšlenky? Nebo jsou to jen myšlenky, strašné, ale rozumné, vezmeme-li v úvahu, že žijeme v Americe?


V noci, kdy se natáčel Allen Premium Outlets, pročesávám Twitter kvůli aktualizacím. Kolují videa. Jeden z palubní kamery auta vyjíždějícího z parkoviště ukazuje střelce, jak vystupuje ze stříbrného sedanu a začíná střílet. Z parkovacího místa se odlepí zvednutý pickup a uhne. Komentáře jsou v plamenech a lidé říkají, že řidič se měl otočit směrem ke střelci a zkosit ho. Každý si myslí, že by v této situaci jednal jako  hrdina.

Další video, grafika. Vím, co uvidím, ale stejně se dívám. nevím proč. Vydat svědectví? Možná. To mi připadá důležité. Když můj manžel vejde do ložnice, říkám mu, že jsem se dívaa na video. „Ach, zlato,“ říká. „Ach ne. Všichni na Redditu říkají, že se máme vyhýbat Twitteru. Chtěl jsem ti říct – je tu dítě – viděl jsi to dítě? Přikývnu a on mě drží, když vzlykám.

Druhý den ráno vezmu naše děti na narozeninovou oslavu. Masivní vnitřní hřiště, jejich tváře divoké radostí. Točí se na pěnových talířích skáčou na trampolínách, škrábou se síťovanými tunely, létají po skluzavce. Směju se a mávám, pomáhám svému batoleti, když to potřebuje, dávám mu prostor, když ne.

Vždy existuje napětí mezi tím, co víme o světě, a tím, co vědí naše děti. Moje děti neznají naše obavy –  naši hrůzu. Znají školní a narozeninové oslavy a trhání květin a „Mohu dostat hračku?“ Nevědí o zbraních, opravdu ne. Nevědí, že se lidé navzájem zabíjejí. Nevědí, že dospělí zabíjejí děti. Moje dcera neví, že za tři roky, až bude ve třetí třídě, bude navrhovaný texaský zákon vyžadovat, aby se naučila používat soupravy první pomoci kvůli  zastavení krvácení při střelbě ve škole. (V současné době pouze státní zákon – „ pouze “ – vyžaduje, aby žáci sedmé třídy a vyšší věděli, jak tyto soupravy používat.)

Na oslavě si naše děti hrají a my maminky si povídáme. Jedna nám vypráví o novém neprůstřelném skle instalovaném ve škole jejího dítěte. Další říká, že její děti nikdy nebyly v nákupním centru. Většina z nás vyrostla v domech se zbraněmi. Většina našich manželů vlastní zbraně. Necítíme se bezpečně. Nikdo z nás se necítí bezpečně. Nikdo z nás se necítí svobodný. Otupíme se, přestaneme se dívat na zprávy, kreslíme si čáry do písku a děláme ústupky normálnosti a předstíráme, že každý krok do veřejného prostoru v Americe není skokem víry.

Po večírku, jakmile budou děti plné dortů a zmrzliny a moje batole si zdřímne, hledám novinky o Allenově natáčení. Je tu rozhovor se svědkem, který dorazil k obětem jako první. Popisuje, že viděl dívku – ne ženu, dívku – skrčenou s hlavou zakrytou  v křoví. Nahmatal puls, otočil ji a „neměla žádnou tvář“. Popisuje nalezení dítěte pod tělem své mrtvé matky, jejíž krev ho potřísnila  od hlavy až k patě. Nemůžu uvěřit, že je to podruhé za devět dní, co čtu tento popis.

Někdy si říkám, jaké války bychom asi vedli , kdyby jiná země vyvraždila téměř 50 000 Američanů ročně. Ale krveprolití přichází uvnitř  našich hranic,  tak to necháme. Jsme had, který žere svůj vlastní ocas. Odemkneme čelist a dokořán se rozevřeme.

————————————————————————————————————————–

Tolik Katie Gutierrezová. Jakže  zní předposlední věta  její eseje? Takhle:

Někdy si říkám, jaké války bychom asi vedli , kdyby  jiná země vyvraždila téměř 50 000 Američanů ročně. Ale krveprolití přichází uvnitř  našich hranic,  tak to necháme……

Ano!!! Přesně!!!  Jak by  reagovaly  Spojené státy, kdyby nějaká jiná země  nesla podíl na  zavraždění  cca 50 000 Američanů  ročně? Navíc  z  velké  části malých dětí a  školní mládeže???

Popusťte  uzdu fantazii…. Dnešní Ukrajina  by v  tu chvíli  byla pouhým exkluzivním výletním místem typu Hawai nebo Seyschely. Možná i samotné Peklo by se  rovnalo v nejhorším prázdninovému Chorvatsku.

Jenže  proč  fantazírovat? Lze  na problém  nahlédnout i jinak. Například  jako na odvrácenou  stranu  té nejlepší demokracie na světě.   Která vždycky a  jedině je  naším vzorem za všech okolností. Takový  Fiala, Pekarová Adamová  nebo Černochová  by prohlásili, že  jde  o zcela bezvýznamný nedostatek na  kráse, navíc použitý ve  smyslu … vy zase bijete  černochy…

Vážně? Když jde  ročně už  o 50 000 zmarněných životů a to jen proto,  že  tenhle národ  se zbláznil do zbraní? A trvá na právu  je  vlastnit?  Děj se  co děj!

Tohle  je součástí té příkladné demokracie  a  světa podle pravidel?  Vážně?  No to jistě  inspiruje  zbytek světa!  Už to vidím!

Řekl bych,  že než  zase  Američané začnou poučovat  zbytek planety  o tom jak  žít, co je  dobře a co špatně, nechť  si udělají  nejprve  svoje  domácí úkoly  a zametou před  vlastním prahem. Zametou PŘED  vlastním prahem. Nikoliv  zametou pod koberec. Tam se  50 000 zastřelených, navíc  dětí a nezletilých ostatně  ani zamést nedá!!!

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.