Co nám o F35 nikdo neřekne a co ovšem zjistila americká GAO, obdoba našeho NKU.


pro Kosu našel PB

Vlkův  úvod:

PB je pro mne  leteckým expertem Kosy. Stejně jako třeba Funes zemědělským. Oba, vedle  expertních znalostí  mají  jedno společné  – přihlásí se  jen tehdy, když  narazí na něco hodně  extra. A přesně  tohle  se mi stalo s PB  včera. Přistál mi ve  schránce moc  zajímavý  mail od  PB. Který se  týká  nejnovějšího šetření   americké vládní agentury GAO, což je  obdoba  našeho NKU, jež se  týká  zjištění ohledně  celého projektu superzázračných letadel F35, které  Černochová, Fiala  a Obludárium cítí potřebu nutně, opravdu nutně  nakoupit, ať  to stojí, co to stojí, při historicky nejvyšším shodku rozpočtu,  i když není  na  důchody, nejsou léky, opožďuje se vyplácení dávek a podobně. Prostě  ta letadla  je  absolutní mus!  Přes který vlak nejede!

Takže  se podívejme co  že nám to  za ty  šílené peníze, které  navíc  nemáme, takže  to bude  na dluh hodlá krvavá hapryje, zastupující  ukrajinský protektor v Praze a Obludárium hodlá  vlastně, podle  amerického kontrolního úřadu chtějí  koupit.

Nastal čas, abych na sklo pustil PB.

O čem se moc nemluví je to, že F-35 stále nebyla schválená na plnohodnotnou výrobu (Full Rate Production – FRP), i když se už vyrobilo stovky strojů. Schválení FRP musí předcházet splnění požadavků ozbrojených složek, nároků na  spolehlivost, úspěšné provedení všech testů a schopnost nasazení dle zadání. Z dostupných informací vyplývá, že typ se neustále vyvíjí a upravuje za pochodu, což stojí čas a peníze. Zastánci nedosažení FRP bagatelizují, ale podle mě to může být zdroj dalších zbytečných nákladů a nedostatečné spolehlivosti plně neotestovaných strojů Podává se to jako přísná vnitřní byrokratická pravidla americké administrativy, které nemají v podstatě vliv na výkonnost, což tak úplně není…

Konec konců vše  říká zpráva, kterou po kontrole projektu F35 vypracoval americký  NKU – agentura  GAO.  Originál  výstupní zprávy

F-35 Joint Strike Fighter: More Actions Needed to Explain Cost Growth and Support Engine Modernization Decision | U.S. GAO

strojový překlad

Společný úderný stíhač F-35: Další kroky potřebné k vysvětlení růstu nákladů a podpoře rozhodnutí o modernizaci motoru

Strojový překlad základních faktů:

Nejdražší zbraňový systém ministerstva obrany – letoun F-35 – je nyní o více než deset let zpožděn a o 183 miliard dolarů nad původně plánovanými  odhady.

Tato analýza  zvažuje možnosti modernizace svého motoru a chladicího systému. Nepodnikla však některé důležité kroky, jako je úplné posouzení nákladů a technických rizik různých možností řešení. Ministerstvo obrany také neplánuje spravovat upgrady jako samostatný akviziční program. To by omezilo vhled Kongresu do možného budoucího zvýšení nákladů.

Doporučili jsme způsoby, jak řešit tyto a další problémy, včetně opatření, která by ministerstvo obrany mělo přijmout a Kongres by měl zvážit.

Co GAO zjistil

Program F-35 se nadále potýká se zpožděním časového harmonogramu, růstem nákladů a pozdními dodávkami. Zpoždění programu při dokončování simulátoru F-35 nadále brání ministerstvu obrany (DOD) dokončit testy potřebné k prokázání, že F-35 je připraven na plnou výrobu, i když program již vyrábí více než 125 letadel ročně.

Celkové náklady na pořízení programu F-35 se od posledního odhadu nákladů v roce 2013 zvýšily o 4,2019 miliard dolarů. To je částečně způsobeno tím, že ministerstvo obrany rozšiřuje nákupy letadel a přidává roky do svého plánu dodávek. Dodavatelé mají i nadále problémy s včasným dodáním letadel a motorů, ale pracují na řešení těchto problémů.

Dále je ministerstvo obrany ve skluzu  5 let ve vývojovém úsilí o modernizaci schopností F-35. Toto úsilí, známé jako Block 4, zažívá zpoždění vývoje důležitých technologických aktualizací. Náklady na blok 4 také vzrostly na 16,5 miliardy dolarů, což je nárůst o více než 1 miliardu dolarů od poslední zprávy GAO.

Mechanismy vykazování nákladů programu plně nevysvětlují důvody jejich růstu. Například zprávy ministerstva obrany pro Kongres o růstu nákladů na blok 4 nerozlišují vyšší než očekávané náklady na dříve plánované schopnosti bloku 4 od růstu v důsledku přidávání nových schopností. V důsledku toho nemá Kongres úplný obraz o rostoucích nákladech na modernizaci F-35.

Program zkoumá možnosti modernizace motoru F-35 a systému řízení teploty, který se používá k chlazení subsystémů letadel, které generují teplo. Program plánuje řídit toto mnohamiliardové úsilí v rámci stávajícího programu, který má brzy přejít na udržitelnost a který by omezil dohled Kongresu. Chladicí systém je přetížený, což vyžaduje, aby motor pracoval nad rámec svých konstrukčních parametrů. Dodatečné teplo zvyšuje opotřebení motoru, zkracuje jeho životnost a zvyšuje náklady na údržbu ve výši 38 miliard dolarů.

Program posuzoval některé možnosti zlepšení motoru a chlazení, ale nedefinoval plně požadavky na to, kolik budoucího chlazení bude letadlo potřebovat. Získáním těchto klíčových informací by ministerstvo obrany a další složky byly lépe informovány o budoucím výkonu, nákladech a technických důsledcích.

Proč GAO provedl tuto studii

Program F-35 Lightning II Joint Strike Fighter je nejdražším programem zbraňových systémů ministerstva obrany. Ministerstvo obrany odhaduje, že nákup, provoz a údržba letadel a systémů bude stát téměř 1,7 bilionu dolarů po celou dobu jejich životnosti. Ministerstvo obrany také posuzuje možnosti modernizace  motoru.

Kongres zahrnul ustanovení do tří pokynů pro GAO k přezkoumání programu F-35 a senátní zpráva obsahovala další. Tato zpráva (1) identifikuje pokrok F-35 směrem k plné výrobě, (2) hodnotí úsilí ministerstva obrany o modernizaci F-35 (známé jako Block 4) a (3) hodnotí přístup ministerstva obrany k modernizaci jeho motoru a systému řízení teploty. GAO přezkoumal program, DOD a dodavatelskou dokumentaci o těchto tématech a rozhovory s programem, DOD a zástupci dodavatelů. GAO vyhodnotil pokrok programu proti  plánům. GAO také podle potřeby uplatnil své postupy odhadu nákladů a technologické připravenosti.

Doporučení

Kongres by měl zvážit nasměrování programu F-35 k řízení modernizace motorů jako samostatného programu. GAO přidal tuto záležitost pro Kongres, protože ministerstvo obrany se nezavázalo k samostatnému motorovému programu, který by byl v souladu s doporučením GAO. GAO učinil ministerstvu obrany celkem sedm doporučení, včetně toho, aby zlepšil své podávání zpráv o růstu nákladů bloku 4 a definoval požadavky na motory. Ministerstvo obrany souhlasilo se třemi, částečně se třemi a nesouhlasilo s jedním doporučením. GAO věří, že všechna doporučení jsou oprávněná.


Za sebe konstatuji,  že  překladač  si sáhl za hranici svých schopností. Takže  se pokusím v jednoduché češtině  sdělit, co  považuji  za  hlavní poselství  té  zprávy  GAO  já a  jak tu zprávu chápu.

Zkrátka –  wunderwaffe  F35 je zázrak, který prostě  vymaže  jakéhokoliv  soupeře  z oblohy. Současně  se ovšem jaksi ukazuje,  že  jde  o jakýsi polotovar. U něhož je leccos  úplně jinak, než  si  jeho tvůrci a zadavatelé, minimálně prozatím malovali. Zkrátka polotovar.!!!

Který ovšem musíme  za  každou cenu  a  za všechny peníze  určitě  mít! I kdyby  na  důchody, nemocnice, léky a školy nebylo!

Takhle  to má Fiala a jeho Obludárium!

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.