Vedle války na Ukrajině toho, co s ní souvisí, se snažím pečlivě sledovat dění kolem dolaru, amerického šíleného zadlužování a také to, co se děje s evropským automobilovým průmyslem a kolem něj. Důvodem toho posledního velkého zájmu je fakt, že jde o poslední velký průmyslový sektor, kde ještě Evropa hrála nějakou významnou roli /možná s výjimkou chemie, zejména té specializované/, než si podřízla větev, na které se svými autovýrobci seděla, šílenstvím green dealu.
Důsledky gigantického výronu idiocie v Bruselu a sebe nedaly dlouho čekat. Stejně jako sankční útěk západních autofirem z třetího největšího trhu na kontinentu -Rusku. Varoval jsem před těmito bláznivými kroky, s tím, že jen urychlíme příchod nezadržitelné čínské automobilové laviny. Stalo se, už se stalo! Jak popisuje renomovaný německý server n-tv.de v článku
Der deutschen Autobranche droht eine „Existenzkrise„
Německý automobilový průmysl je ohrožen „existenční krizí“
Čínští výrobci elektromobilů dominují autosalonu IAA v Mnichově. V Číně stále více ztrácí Volkswagen, dlouholetý lídr trhu. Dvě skutečnosti, které ukazují, že automobilový průmysl se mění – velmi rychle. Temné časy pro tuzemské automobilky? Musí se nyní Německo orientovat na Čínu? Co se stane s Teslou? Odpovědi poskytuje ntv.de odborník na automobilový průmysl Helmut Becker.
ntv.de: Pane Beckere, automobilový rok 2023 byl mimořádně zajímavý. Jaký by mohl být rok 2024?
Helmut Becker: Rok 2024 bude ještě napínavější! Co bude dál v politice a v ekonomice? Může Německo pokračovat v proplétání se krizí najednou nalevo i napravo jako předtím? Jak může automobilový průmysl absorbovat vše, co mu přijde do cesty?
To je spousta otevřených otázek…
Pravda a předpovědi jsou jako vždy obtížné. Nicméně i přes veškerou nejistotu: hlavní proud prognóz je opatrně optimistický. S tím souhlasím: slabý růst, klesající inflace, klesající úrokové sazby – koneckonců.
V novém roce tedy bude také složitá situace: Očekáváte vnější rušivé faktory, třeba z politické strany? Už v lednu jsou na Tchaj-wanu volby, které by mohly zatížit vztah mezi USA a Čínou – a pak budou na konci roku americké prezidentské volby…
Od začátku roku 2020 máme dost rušivých faktorů. V roce 2024 budou stále virulentní: například válka na Ukrajině, válka na Blízkém východě. Zda Tchaj-wan a prezidentské volby v USA přidají sérii krizí, nelze předvídat. Pokud to Čína vezme s Tchaj-wanem vojensky vážně a Trump vyhraje americké volby na konci roku, je myslitelné cokoli.
Co by mohl americký prezident Donald Trump znamenat pro globální automobilový průmysl?
Stručně řečeno, stručně a drasticky: dramatický propad výroby, prodeje a zaměstnanosti. Nakonec možná i vážnou obchodní válku!
Měly by se tedy německé firmy obávat Trumpových voleb?
Myslím že ano. Vzpomeňme na slogan „Amerika na prvním místě“, který charakterizoval jeho funkční období. 80 procent německého automobilového průmyslu se opírá o export. I primární efekt narušení zahraničního obchodu s Čínou a USA stačí k tomu, aby způsobil recesi. Tím by to ale neskončilo: negativní sekundární efekty, tedy kaskádové důsledky pro evropské partnery a zbytek světa, by způsobily existenční krizi. To se musí říct jasně! Také je nutno znovu ocenit, čemu dosud politika přes všechny vnější otřesy a tlaky dokázala zabránit.
Obecně: Jak vidíte pozici německých výrobců automobilů a dodavatelů pro rok 2024?
Rozhodně horší než v roce 2023. Globální konkurenční tlak se obecně zvyšuje. Čínští výrobci se stále více prosazují na globální trh. Ceny klesají a výnosy také.
Na co by se měli zástupci německého průmyslu zaměřit? Kde byste se měli soustředit?
Dvěma způsoby: Pokud jde o elektromobilitu, udělejte to, co Číňané udělali na široké frontě za posledních 30 let – kopírujte a vstupujte do partnerství s automobilkami, abyste přenesli know-how elektrické platformy. Na druhou stranu by měly držet při životě i téma spalovacích motorů. Stále zde máme technologické výhody, které je třeba rozšířit pro dobu syntetických paliv, která jistě přijde.
Když už jsme u toho: Jak se bude vyvíjet německý trh prodeje aut v roce 2024?
Pro rok 2023 se očekává kolem 2,83 milionu nových registrací. To je o 6,8 procenta více než v roce 2022. Vzhledem k tomu, že se celkové ekonomické a růstové očekávání zhoršilo, lze v roce 2024 očekávat na německém automobilovém trhu přinejlepším malý růst. Předchozí odhady jsou si odpovídajícím způsobem blízké, v průměru se pohybují od 2,8 do 2,9 milionu. Takže rok 2024 nebude zaručeně úspěšný.
Pryč z Německa. Čína je a zůstává nejdůležitějším trhem pro prodej automobilů pro celý průmysl, ať už je to politické napětí nebo ne. Elektromobilita je tam velmi důležitá. BYD je nyní lídrem na světovém trhu a tlačí se do Evropy. Bude rok 2024 rokem čínských výrobců automobilů?
Čína dnes uvádí na silnice kolem 25 milionů nových aut, z nichž dvě třetiny jsou stále spalovací motory. Čína je však světovým lídrem na trhu elektromobilů a BYD je zase světovým lídrem na trhu elektricky poháněných vozidel s 2,5 miliony vozů na baterie (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) dohromady. BYD je nyní větší než BMW nebo Mercedes-Benz. I když se podíváte pouze na BEV, BYD nyní předběhl průkopníka elektromobilů Teslu.
A BYD míří do Evropy…
Oprava. BYD není ojedinělý případ: na evropském trhu se chce prosadit minimálně desítka čínských výrobců elektromobilů. Zda bude tento útok úspěšný, se teprve uvidí. Automobilky z Číny v minulosti v Evropě pravidelně zklamaly.
Kde vidíte jejich přednosti?
Čínští výrobci aut se extrémně rychle poučili – také jsem se mýlil, sypu si popel na hlavu. Jejich vozy jsou nyní vysoce kvalitní a konkurenceschopné; nabízejí menší a levnější vozy pro masový trh. Ale ještě ne tak levné, abychom je kupovali ve velkém.
Další prognóza: Která automobilka by mohla letos pozitivně překvapit – mezinárodně i na národní úrovni?
Mezinárodně vedle BYD především Hyundai. Jihokorejský výrobce v tichosti získal podíl na trhu. Hyundai je velmi inovativní, a to i v prodeji, jak ukazuje spolupráce s Amazonem. V Evropě stále vidím silnou pozici elektrických dceřiných společnosti Škoda a Seatu Cupra.
A celostátně?
Celostátně VW mohl a musí pozitivně překvapit – i díky Škodě a Cupře.
Jak je na tom s průkopníkem elektromobilů Tesla?
Vypadá to, že doba největší slávy Tesly je u konce. Už nedojde k růstu jako v prvních letech, také proto, že modely nyní pokračují v letech. Obecně platí, že modelová politika Musk Group potřebuje zlepšení. Skutečně úspěšný je pouze Model 3 a Model Y. Elektrický pikap Cybertruck, který je v USA k dispozici již pár týdnů, pravděpodobně nebude ziskový ještě roky. Vyvolávací cena nerezového monstra je prostě příliš vysoká. V této zemi můžete řídit Cybertruck pouze s řidičským průkazem kamionu. To opravdu není prodejní argument!
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Jak se vám to četlo? Máte na výběr dva krajní pohledy a žádný mezi nimi.
Ten první příjemný sděluje, že Škoda Cuprou, podle přizvaného experta by snad měly zachraňovat dokonce samotný VW!!! Kdo by tohle kdy čekal???? Národovci se srdce pýchou rozskočit může! Tak vidíte, Němčouři, co dokáží zlaté české ručičky a hlavičky!!!
Jenže oni tomu ti Němčouři velí, vše je pod jejich komandem a když budou potřebovat, ta všechno ze Škodovky přesunou do Wolfsburgu než Fila stačí říci Sláva Ukrajině! Nebo jinam.
den druhý je drsný. Hodně drsný. Čína nás, zejména ohledně elektrodebility, omlouvám s e – elektromobility daleko a daleko předběhla. Zjevně tak moc, že německý expert radí svým automobilkám tohle:
Pokud jde o elektromobilitu, udělejte to, co Číňané udělali na široké frontě za posledních 30 let – kopírujte a vstupujte do partnerství s automobilkami, abyste přenesli know-how elektrické platformy.
Nikdy by mne nenapdalo, že se něco takového stane! Pamatuji Japonce, když v 60. létech jezdili po světě, po veletrzích a výstavách a všechno fotili a fotili. A následně doma kopírovali. A všichni jsme se jim smáli. Než jsme zjistili, že už nekopírují, ba naopak, že jejich výrobky jsou kvalitativně daleko lepší. Takže následně opanovali sektor elektroniky, prosadili se v autoprůmyslu a řadě dalších oborů, kde doslova vymazali z trhu renomované a tradiční evropské a americké značky. Totéž předvedli v polovině osumdesátek Korejci. Stejný příběh.
A Čína to zopakuje. Ale v gigantickém měřítku. A MY, ti nejchytřejší, nejzásadovější a neididočtější jí k tomu pomáháme, jak jen můžeme nejvíc.
Ale hlavně ten green deal a sankce na Putlera!