Minulý týden Brusel, ústy předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen představil NÁVRH nového unijního migračního paktu.Ačkoli byl odprezentován jen ve velmi hrubých rysech, respektive tak je podán široké veřejnosti obecnými sdělovacími prostředky, je okamžitě zřejmé několik věcí:
1- že předložené základní premisy se nelíbí vůbec nikomu. Vítačům se zdá být drasticky tvrdý, mluví o Festungu Europa, o tom jak nelidsky pošlapává lidská práva nebohých prchajících pronásledovaných válkou a krvavými diktátory,jak jsme ztratili jakoukoli lidskost. Opačně uvažující naopak konstatují, že jde o klasického trojského koně, který má protlačit nepřijatelné povinnné kvoty na přerozdělování migrantů a zahltit běženci Evropu.
2-návrh paktu má být reakcí na stávající migrační praxi jednotlivých členských zemí i samotné Unie. Která rovněž nevyhovuje nikomu.
3- Brusel si je dobře vědom hned několika zásadních věcí
- na migračním problému může projekt Unie totálně ztroskotat. Hrozí jí zánik pokud někdo nepřijde s dobrým řešením. Špičky Unie si vážnost situace uvědomují a stejně tak v podstatě nemožnost ono správné řešení nalézt.
- migrační politika je obrovským vnitřním politikem pro skoro každou členskou zemi. Generuje se na ní vládní většina, či dokonce schopnost v nějaké zemi vytvořit funkční vládu ale především je zcela schopna změnit politické spektrum kteréhokoli členského státu. Současné vládní elity jsou jednak pod tlakem velmi hlasitých a razantních vítačů, ale stejně tak i odpůrců migrace. V řadě zemí a především těch nejvlivnějších, se společnost štěpí v podstatě půl na půl a žádný kompromis není možný kvůli naprosté nesmiřitelnosti postojů.
- uvést jakýkoli nový mechanismus řešící celoevropsky migrační problematiku,bez ohledu na jeho konečnou konstrukci, představuje nesmírně náročný složitý a časově dlouhý proces. Obsahově, technicky i institucionálně.
- něco změnit je holá nutnost, neboť zejména tzv. frontové členské státy – míněno především Řecko, Itálie, ale i Kypr, Malta, Španělsko, Francie čelí stabilnímu náporu migrantů a není naděje, že tomu do budoucna bude jinak a u řady z nich jsou veškeré disponibilní rezervy, jak migraci zvládat – vyčerpány.
Tohle všechno a mnoho dalšího vyřešit,je ambicí onoho nového migračního paktu. Je to reálné, či jde o holou fikci? Na to se pokusím odpovědět /jakkoli už dopředu vím, že velmi nedostatečně/ v dnešním textu.
Skutečně nepodléhám iluzi, že by tenhle článek se s novým migračním paktem vypořádal alespoň dostatečně. Nejsem ani sebevědomý a vševědoucí mainstream, ani sebestředná alternativa s jejími jednoduchými, ale patentními recepty na cokoliv.. S jejich černobílými přístupy a řešeními. Popíši jen to, co spolehlivě vím z dostatečně verzírovaných pramenů a vyvodím z toho velmi opatrně závěry, které se mohou ukázati například neúplnými, protože neobsahovaliydostatečně hluboký vhled.
Začneme tím jak je migrační pakt v zásadě postaven.
Nemá být jednostupňový, jak by bylo lze očekávat. Nýbrž minimálně třístupňový.
První stupeň tvoří „normální“migrační tok. Takový, s jakým jsme konfrontováni letos či minulý rok. Kdy EU deklaruje, že o azyl v EU požádalo 140 000 migrantů. Vedení EU při prezentaci paktu předstíralo, že i v budoucnu zůstaneme u těchto čísel….
V případě prvního stupně pakt předpokládá zřízení záchytných center na hranicích EU, v gesci frontových států, kde migranti budou rychle identifikováni /včetně odebrání jedinečných biometrických údajů/, zdravotně a bezpečnostně testováni a především dojde k důkladnému přezkoumání důvodů proč o azyl žádají. Ti kteří projdou, získají povolení vstupu do Unie. A podle okolností i možnost odejít do jimi preferované země jestliže ta dobrovolně přijímá. Zejména tehdy, když k ní už existují nějaké osobní vazby. Například tím, že tam žijí jejich příbuzní. Aby prý začlenění proběhlo snáze.
V režimu prvního stupně členské státy NEMUSÍ aktivně vzít ani jednoho jediného migranta. Jen když budou sami chtít. Ovšem ty, které zůstanou uzavřené, místo toho získají neodmítnutelnou povinnost podílet se na zpětném transportu zamítnutých žadatelů do země jejich původu. Na své náklady a především svým úsilím. Navíc s určitým přesně vymezeným časovým rámcem, do kdy svůj kontingent odmítnutých musí vyexpedovat ze záchytného tábora.
Druhý stupeň pracuje s variantou, že migrační pakt se dostane pod určitý, ale ještě pořád nějak zvládnutelný migrační nápor. Prý v tomto režimu má být praxe velmi podobná prvnímu scénáři. Bohužel to nešlo dostatečně ověřit, ale drobné indicie ukazují, že by jedním z markantů druhého stupně představovalo především výrazné zkrácení lhůt a to zejména těch odsunových. V dalším pojednám více.
Třetí scénář modeluje situaci obdobnou migrační tsunami 2015,kdy dojde k nezvladatelné migrační vlně. V tomto případě opce dobrovolnosti přijímat migranty pro členské státy končí a je nahrazena povinností povinného převzetí podle jakéhos nespecifkovaného klíče. Bez možnosti odmítnout, nikoliv konkrétního migranta nýbrž kvótu.
Ursula vond der Leyenová ve svém představovacím projevu bazírovala na tom, že tolik vášnivě diskutované kvóty jsou definitivně mimo a že vše je na základě dobrovolnosti a každý si může vybrat. Totéž tvrdila věcně příslušná švédská komisařka Ylva Johanssonová – takto unijní ministryně vnitra. Ta navíc pracovala s oním už publikovaným číslem 140 000 migračních žadatelů o azyl v roce 2019.
Že to není ani 1/10 oproti roku 2015 a že se vlastně nikdo nemá čeho bát a že Unie situaci musí řešit protože… A právě to protože zkusíme rozebrat.
Nejprve je ale potřeba trochu přebrat to něco dalších známých informací, co ještě Migrační pakt představuje.
Podle rozboru Spiegelu stojí návrh patu na čtyřech hlavních pilířích:
-efektivním a rychlém azylovém řízení
-férové rozdělení odpovědnosti a solidarity
-posílení procesů na hranicích a za hranicemi EU
-výrazné zlepšení spolupráce s tzv. třetími zeměmi
Řekněme si zároveň, proč je nový migrační mechanismus nahrazován – protože prý ten současný, zvaný Dublin II nestačí a neodpovídá potřebám doby a klade přílišnou zátěž na nárazníkové státy, neb jeho centrálním bodem je zásada, že migrant může o azyl požádat jen v té členské zemi, kde prvně vstoupí na půdu Evropské unie. Což prý je nespravedlivé, protože dovedeno do konce – taková Česká republika podle Dublinu II, při dodržování jeho pravidel, je konfrontována jen s těmi migranty, kteří by u nás přistáli s nějakým letadlem v Ruzyni. Podobně Rakousko a počínajíc Německem celý unijní sever, zatímco zátěž nese celý jižní pás členských zemí. Což prý není ani fér ani solidární.
Přiznávám, že chápu pocity Řeků, Italů, Kypřanů, Malťanů, Španělů, kteří migrační vlnu dostávají z první ruky. Také bych se na jejich místě dožadoval unijní pomoci a solidarity ostatních členských zemí. Jim na Dublinu vadí především to, že migranti, ať už v jakémkoli množství jsou, dle Dublinu II, JEN JEJICH problém. Kdyby ČR neležela uprostřed Evropy, nýbrž někde na středomořském pobřeží, chápali bychom jejich stesky bleskově a zcela.
Přesto se domnívám, že konstrukce Dublinu II a jeho principy jsou ,minimálně z technického hlediska funkčnější a tudíž lepší, než to, co připravila EU.
Protože jestliže migrace má být omezena jen na ty úplně nejnutnější případy hodné zvláštního zřetele, vždycky hlavní roli v tom sehraje některý z hraničních členských států. Ten se Dublinu ve vlastním zájmu musí starat o co nejlepší ostrahu své a tedy i vnější hranice EU. Což rozhodně provádí lépe tehdy, když ví, že mu bezprostředně hrozí, že každý další došlý připrchlík zůstane s velkou pravděpodobností u nich,v nárazníkovém státě, než když existuje poměrně značná pravděpodobnost, že se ho podaří rozdistribuovat někam dále do Unie. Tohle je prostě železné pravidlo – omezit příliv hned na okraji EU!
Fandové polojaponce podobných oblbovačů lidí se nyní nepochybně jistě cítí na koni -nikoho nebrat! Nový migrační pakt nepřijímat! A máme klid!
Vážně?!
Zapomínají, že na každou zbraň existuje protizbraň, respektive na každé opatření protiopatření. Stačí si vzpomenout na rok 2015. Tehdy se Řecko dostalo do pozice, že připrchlíků tam vtrhlo tolik, že příval nešlo zvládnout. Z EU žádná pomoc nepřišla,takže Řekové otevřeli hranice a migranty jednoduše vypustili dále. Tohle lze kdykoliv zopakovat a co s tím?
Přesně tohle je technická slabina Dublinu II a jakéhokoliv dalšího ujednání o práci s migranty, včetně Migračního paktu – hraniční stát, v okamžiku, kdy bude přetížen nebo si to bude myslet, vždycky může dát kolonám migrujících zelenou a uvolnit další cestu do evropského ráje! Že další stát je může stopnout? To jistě ano, ale pokud ten, co své hranice, kvůli migračnímu přetlaku otevřel, zpět běžence nepřijme, což je jisté, stejně černý Petr zůstane další zemi. A tak postupně dále a dále dominovým efektem.
Nějaké uzavření českých hranic, i kdybychom disponovali dostatečnými kapacitami, což je naprostá iluze, pak pokusy vracet nějak silově připrchlíky na Slovensko a do Polska, či Rakouska, je, jak jistě uznáte fantazírování v deliriu tremens. To vám ovšem Okamura zapomene sdělit. Ačkoliv to jistě ví.
A co jiné snadné řešení -zablokovat vnější hranici EU tak, že se migranti do Unie vůbec nedostanou?
Na souši si to jakž takž představit umím. Ale stejně to nikdy nefunguje stoprocentně – viz útěky přes Železnou oponu na Západ, viz nájezdy Latinoameričanů na jižní hranici USA, chráněnou zdí a ostrou americkou pohraniční policií? Stejně jich mnoho projde! Ale vytvořit neprostupnou námořní hranici, zejména v Egejském moři, kde nejvíce vysunuté řecké ostrovy jsou jen několik málo kilometrů od tureckého pobřeží?! Naprosto nemožné!
Tohle lze zrealizovat jedině tehdy, když by byl vydán příslušnými autoritami rozkaz k bezpodmínečné ostré střelbě s cílem potopit každé plavidlo s migranty, které se přiblíží na určitou vzdálenost k členské zemi EU! Domnívá se někdo, že něco takového je v současné Evropě možné? Že si tohle nějaký politik s vládní kompetencí dovolí? Myslí si snad někdo, že kdyby v ČR vládl Okamura, že by se k něčemu takovému odhodlal? A kdo z vás by se dobrovolně postavil ke kulometu a zahájil palbu na nafukovací člun plný neozbrojených lidí, často žen a dětí? Zanechme snadného a laciného fantazírování a plácání nesmyslů! Mořská hranice je slabé místo Evropy. A všichni to vědí. O migrantů, přes pašeráky, autoritativní politiky mimo EU a zejména dobro páchající neziskovky. Ani podstatně přiuzavřít námořní hranice nelze! Už tohle si prostě si z logiky věci vynucuje nějaký evropský modus operandi.
Máme tady Dublin II a návrh nového migračního paktu. Něco z toho v současnosti platí a bude platit dále, či dojde k náhradě novým ujednáním. Více se uhrát nedá. Možnosti jsou redukovány jen na volbu mezi Dublinem II a jeh nějakou náhradou. Takže řešme otázku – je lepší a funkčnější to, co platí dnes, či to, co s takovou pompou a reklamou v Bruselu prezentovala předsedkyně Evropské komise?
Ty dva režimy porovnejme a zvažme, co je funkčnější. A to nejen z našeho hlediska! Berte v úvahu, že pouze pár zemí – konkrétně ČR, Slovensko,Maďarsko, Polsko, tři malé baltské státy a snad ještě Rumunsko nejsou buď nárazníkovým státem, či součástí silné migrační trasy nebo cílovým státem migrantů! Z 27 členů EU pouhých 8! Jen osm! Všichni ostatní mají přesně opačný interes než tato osmička. A legitimně. Co s tím? Jak z toho ven, když zájmy jsou vlastně protichůdné a efektivní zastavení migrace v podstatě není možné?
Mně osobně z toho vychází první zásadní závěr – nový migrační pakt klíčový problém – tedy příchod běženců v rámci jejich pochodu na Evropu neřeší. Respektive řeší, ale v principu stejně málo jako současný Dublin II. Ale na rozdíl právě od Dublnu neguje hranici suverenity státu v oblasti jeho základní funkce – tedy rozhodování o tom, koho na svém území chce a koho nevpustí!
Tato suverénní státní pravomoc je, jak slyšíme, nahrazena principem „dobrovolnosti“ – migranta můžeš dobrovolně přijmout nebo dobrovolně odmítnout, pak ale MUSÍŠ povinně jednoho dalšího odtransportovat do jeho původní vlasti.
Na první pohled to dává smysl – ti, kteří hrají hru migranti vítáni,mají, co chtějí. Ti kdož na ni neslyší, se mají podílet na odsunu těch bez nároku na azyl.
Jak řečeno, prvoplánově to dává smysl. Protože druhou nejúčinnější zbraní proti ilegální migraci, když už jí nemohu zabránit, je vynucený rychlý návrat odmítnutých připrchlíků do jejich země původu. To řadu z nich zabrzdí,jestliže to funguje. Nikdo nevyhodí peníze a nepřijme riziko utopení, jestliže ještě navíc přibude značná pravděpodobnost, že bude posléze nuceně vrácen tam, odkud přišel.. Jenže….Ale než to jenže rozeberu, hodlám se ještě probrat dalšími známými detaily návrhu migračního paktu. Tentokrát se opřu o server Euroactiv, jenž ani v nejmenším nelze považovat za protibruselský.
Ten detailu popisuje jak má v novém migračním faktu fungovat ten členský stát, jež se hodlá zapojit formou odsunu odmítnutých žadatelů zpět!
Podle Euroactivu dostane u každého určeného ke zpětnému transferu, za normálních okolností, osmiměsíční lhůtu na to, aby jej repatrioval. Itohle jaksi chápu – ten časový test má donutit, ty, z bruselského hlediska nesolidární odmítače, aby si svou povinnost řádně plnili a snahu jen nepředstírali! Proto je tam sankce -v případě, že to během toho necelého 3/4 roku nestihne, musí neodsunutého povinně převzít! Dál už bude jen na něm, jak ho dostane pryč nebo zda mu přece jen umožní pobyt. Vše samozřejmě na národní náklady. I tohle může , opět prvoplánově, vypadat logicky….
Dodejme ještě, že určitých případech -podle mého odhadu při stupni dva, se doba zkracuje na Pouhé 4měsíce!
Kdybych nevěděl, s jak velkým problémem bojují Němci,když zkoušejí odtransportovat odmítnuté žadatele o azyl, asi bych přemýšlel jinak a chápal prvoplánovou logiku té konstrukce, jež už byla výše popsána. Jenže vím, že domovské státy běženců většinově odmítají přijímat svoje repatrianty. Přes veškerý německý tlak. Jak asi tady pořídí nějaká Česká republika, když velké a silné Německo je v podstatě neúspěšné?
Je totiž běžnou praxí, že migranti zničí svoje cestovní dokumenty a jejich původní státy odmítají uznat, že se jedná o jejich občana. Například atentátník Amri, který v Berlíně vjel s náklaďákem do davu na vánočním trhu byl německé policii znám jako nebezpečný islamista, drogový dealer a kriminálník, jeho identita jednoznačně určena, klasifikován a přímo určen pro návrat zpět, ale Tunisko si postavilo hlavu, že jej nepřevezme. Takže v Německu byl dál. Až ukradl náklaďák a bez zaváhání s ním vraždil.
Přidejte si k tomu úvahu o tom, jak asi pohraniční stát bude namotivován, zjistit přesně totožnost konkrétního člověka,když mu z prvního výslechu vyjde, že na azyl nemá šanci a za návrat není odpovědný?!
Vedle toho různé „dobrodějné“ neziskovky vymýšlejí všelijaké právní triky a kličky, kterými účinně odsun zdržují a maří. Přes tzv. právní pomoc. Pokud si někdo myslí, že jde jen o německou specialitu, hluboce se mýlí. Tohle už dost dlouho funguje i v ČR. I když ne v takovém masovém a propracovaném měřítku jako u našich sousedů. Pokud nevěříte, že něco takového může nastat u tuzemských soudů, pak si jistě se zájmem přečtete tento verdikt Ústavního soudu. Upozorňuji, že vím o dalších.
Díky lidem jako je ředitel Organizace pro pomoc uprchlíkům -Martin Rozumek, který už má na své virtuální pažbě pár pěkných právních zářezů do rozumu běžného občana, si lze snadno dovodit, s jakými překážkami všeho druhu by české úřadu v návratové politice musely vypořádat a jak hladce by repatriace asi tak probíhaly, pokud by Migrační pakt vstoupil v platnost.
Zrušením Dublinu II a jeho nahrazením čerstvě představeným Migračním paktem, v konečném součtu, dle mého nejlepšího vědomí a svědomí nikdo nic nezíská. Jen ztratí.
Přetížené nárazníkové země získají ILUZI /ano,nic víc než iluzi/, že v problému nejsou ponechány sami sobě. Že jim Evropa pomůže. Jak je to reálné se Řekové a Italové názorně přesvědčili, když EU naprosto dementně na sílu protlačila povinné kvóty pro přerozdělení 160 000 běženců z italských a řeckých táborů. Nakonec došlo k převzetí asi 20% stanoveného počtu a sám J. C.Juncker nakonec přiznal, že tenhle tristní počet představoval všechny,kteří z toho kontingentu splňovali daná kritéria. Stanovené počty, jestli si správně pamatuji, naplnily jen asi 3 země. Myslí si někdo, že nyní by to fungovalo jinak? Ona i ochota těch „správných“,co se zaváží k dobrovolnému přebírání je silně limitována.
Brusel je přesvědčen, že by se stal hlavním hráčem v řešení migrace a především ve vynucování solidarity. Je bez debaty, že by rozhodně přijetím Migračního paktu výrazně posílil.V režimu Dublin II nemůže žádný členský stát k ničemu přímo nutit. Jen žádat. Nyní by tu pravomoc získal a navíc ještě by sám rozhodoval o vyhlášení II. resp III.stupně, kdy už členské státy si nemohou vybírat mezi přijetím a odsunem,nýbrž podle přesného klíče běžence prostě přebírají. Konečně by získal ten správný bič!
Už tohle je pro řadu států, zejména těch, co kvótám dosud vzdorovaly, nepřijatelné. A Unii vygeneruje další zapřisáhlé nepřátele. Ale to není nic proti tomu, čemu by Unie čelila při opakování migrační tsunami z roku 2015! Tehdy byl mainstreamový politický establishment, zejména ten unijní doslova zděšen nárůstem politických preferencí národních stran a uskupení! V Bruselu vyhlašovali poplach po celé Evropě. A velmi si oddychli, když před evropskými volbami migrační vlna dozněla a národní strany neudělaly takový výsledek, jaký sami očekávaly. A od té doby, protože voliči rádi zapomínají, když se pohroma nevrátí, ještě zeslábly. Nicméně kdykoliv migrační problém znovu ožije,voliči to zreflektují. A nejspíše ještě daleko více než v minulosti. Protože tehdy Evropa zažívala vrchol konjunktury s minimem nezaměstnaných a konsolidovanými veřejnými rozpočty, jež ufinancovaly náklady spojené s migrací a migranty. Podobná situace hned tak zase v Evropě, v souvislosti s CoVidem, nenastane. Nezaměstnanost výrazně stoupne, rozpočty jedou na dosud nevídané dluhové financování a pro většinu států začne být problém krýt současné sociální výdaje. Pokud v.d Leyenová a další z jejího štábu hodlají rozložit EU, pak Migračním paktem k tomu dobře nakročí! Nucená distribuce běženců klidně Unii pohřbí! A z biče na neposlušné se stane hrobníkova lopata!
Píši toto s plnou vážností a jako ten, kdo si umí spočítat, že po ekonomické stránce neexistuje pro Evropu obecně a ČR zejména, žádná alternativa! Nekalím vodu jako polojaponec a podobní, abych získal jednoduché voličské hlasy. Žádné nepotřebuji.
Když to shrnu – Migrační pakt je pokusem, který nutně musel přijít. A nejspíš dokonce představuje i maximum v úsilí možnosti spojit do jednoho celku oheň a vodu. Jde o vrcholnou ukázku bruselské diplomatické slovní ekvilibristiky, nad jejíž rafinovaností vždycky jen užasle zírám. Ale funkčně, kromě iluzí a toho, že státy ztratí další svou důležitou a výhradní pravomoc, nepřináší nic. Kdyby alespoň za tu ztrátu nabídl nějakou zásadně novou či výrazně zlepšenou funkcionalitu pro řešení trvalého migračního problému. Jemuž Evropa musí trvale čelit a jenž na ni nejspíše potlačí stále více! Jenže kde nic tu nic! Ta údajná velká zlepšení proti současnému stavu? Vyjádření v oněch čtyřech pilířích?
Pojďme je přezkoumat!
-efektivním a rychlém azylovém řízení
-posílení procesů na hranicích a za hranicemi EU
-výrazné zlepšení spolupráce s tzv. třetími zeměmi
-férové rozdělení odpovědnosti a solidarity
Možná jste zaznamenali, že je změněno jejich pořadí. Druhý pilíř je přesunut až na poslední pozici. Mám k tomu důvod. Ale k věci!
-efektivním a rychlé azylovém řízení
Co nebo kdo brání tomu, aby efektivnější a rychlejší azylové řízení se stalo součástí Dublinských procesů???!!! Proč nezbytně je tohle spojeno až s Migračním paktem?
-posílení procesů na hranicích a za hranicemi EU
opět stejná otázka – kdo nebo co brání jejich začlenění do stávajících mechanismů Dublinu?! Čtu o zvýšené ochraně vnější hranice, o daleko silnější roli FRONTEXU, o dodržování práva,atd. atd. To snad není kompatibilní s Dublinem???
Dovolil bych si na tomto místě poskytnout Bruselu jeden drobný, leč významný tip. Když už jsme u dodržování práva. Měl by se zasadit o rekodifikaci námořního práva. Například. O precizování pojmu záchrana na moři, či jak se ten stav jmenuje. Dnes je jím každý, kdo na moři vyšle signál SOS. Přesto, že tvůrce, v současnosti platného námořního právního kodexu, řešil úplně jiný případ, než jsou uprchlické čluny vyplouvající vědomě a dobrovolně z třetí země směrem EU. On počítal s klasickou námořní nehodou – ztroskotáním řádné lodi na moři. Lodi, vezoucí náklad či lidi z místa A do místa B. Nebo ztroskotance lodí válečných. Pro ty se snažil vymyslet záchranný mechanismus, který říká, že trosečníky nelze odmítnout a že plavidlo, jež je přijme na palubu je smí vylodit v nejbližším přístavu. Pochopitelné a přísně logické! Stejná akce jako příjezd záchranky kvám domů v náhlém případě.
Nafukovací čluny vyplouvající z Turecka, Libye či Tunisu směr EU jsou zcela jiný případ, a námořní právo je, v tomto případě, zneužito až do absurdna. V podstatě tu funguje na principu únosu letadla – tedy vynutit si od cizí země předem definovanou činnost v osobním zájmu. Ale na rozdíl od toho únosu -beztrestně.
Tahle bizarnost je ještě umocněna chováním různých migračních neziskovek, které doslova loví bootspeople těsně u libyjských břehů a někdy dokonce už na nich! A pak se dožaduj vjezdu do evropských/unijních přístavů právě na základě námořního práva. A opakují to stále dokola. Protože přece páchají dobro a zachraňují trosečníky.
Změna námořního kodexu je více než nutná. Ale nikoho ani nenapadne, aby jakkoliv konal!
A přidal bych ještě jeden důležitý námět vedle té rekodifikace pojmu trosečník. Mimořádně užitečná by byla změna paragrafu, umožňující vjezd zachraňující lodě do nejbližšího přístavu k vylodění „zachráněných“ u trosečníků- migrantů. V jejich případě je záhodno současné znění nahradit článkem, který by říkal, že takto zachráněné pseudoztroskotance smí loď vyložit v nejbližším přístavu země, kde je registrována! Jen ve své zemi. Je li německá vláda srozuměna s činností své občanky takto kapitánky Racketeové z lodi Sea Watch, vlastněné stejnojmennou německou neziskovkou, pak nechť Německo automaticky přebere veškeré“zachráněné“ a nevěší je na krk Italům. Jsem přesvědčen, že by migrantů na italské trase velmi rychle a razantně ubylo.
Jistě uznáte, že moje návrhy jsou naprosto nezávislé na tom,zda platí Dublin II či Migrační pakt. Ale věnujme se dalšímu základnímu sloupu Migračního paktu
-výrazné zlepšení spolupráce s tzv. třetími zeměmi
opět stejná otázka – kdo nebo co brání tomu,aby se tak stalo v rámci Dublinu?! Žádná změna vnitřních pravidel EU pro migraci nedonutí žádnou tzv. třetí zemi, aby s EU ohledně zpětného převzetí běženců, či při ochraně vnější hranice unie spolupracovala více či lépe než dosud! Budou se chovat jako dosud! Nebo mi snad někdo hodlá namluvit, že Turecko zůstane paf z nějakého bruselského dokumentu?!
I tady bych si dovolil EU poradit jistou právní proceduru. Migrant utíkající ze své země kvůli ohrožení života, jemuž je tam vystaven, má povinnost požádat o tzv. ochranu v první bezpečné zemi, v níž se ocitne. Chápu, že Libye to asi není.Ovšem Tunisko nebo Turecko? A vůbec institut ochrany jako takový? Jak to, že o něj žádají občané Pakistanu, Alžírska, Maroka, Tunisu???? Tyhle země přece bereme jako stabilizované, s legálně zvolenou vládou! A přitom odtud přijímáme migranty! Nerozumím tomu! A stejně tak nechápu azyl pro Afghánce! Těm jsme přece dosud přinášeli a přinášíme Trvalou svobodu!!! Když tam NATO bojuje 20let! A oni od nás nárokují azyl. U nás! Tak přinesli jsme jim tu Trvalou svobodu nebo ne? Nebo snad oni před ní utíkají, protože se jim nezdá?
Nepřispělo by k snížení migračního tlaku, kdybychom dodržovali už platné evropské zákony o právu na azyl stejně rigorozně, jako taková Sea Watch aplikuje námořní právo o záchraně lidí v nouzi na moři?
A dostáváme sek původně druhému a nyní a závěrečnému pilíři Migračního paktu
férové rozdělení odpovědnosti a solidarity
Tohle je vlastní jádro tvorby tohoto dokumentu a jeho smysl! Rozdělení odpovědnosti a solidarity…!!!! Slovo férové zcela pomiňme. Jde o eufemismus. Zrovna tak lze konstatovat, že tenhle čtvrtý pilíř Migračního paktu se jmenuje
VYNUCENÍ POVINNÉ SOUČINNOSTI OD TĚCH ČLENSKÝCH STÁTU, KTERÉ K NÍ V RÁMCI DUBLIINU NELZE DONUTIT! A zde je zároveň odpověď na mé tři předchozí otázky – kdo nebo co brání tomu,aby se tak stalo v rámci Dublinu?! Proto je tvořen nový systém! Jiný důvod neexistje!
Všechny tři hlučně vyhlašované zbylé pilíře lze snadno, jestliže přinesou něco nového funkčního do Dublinu II integrovat. Ale nelze v něm dosáhnout vynucení tzv. solidarity a Brusel nemá nástroj, jak vnutit své představy členským státům ohledně fyzického kontingentů migrantů k redistribuci. Nemluvě o tom, že by získal právo dle svého uvážení vyhlašovat třetí stupeň – stav migrační noze.Bez dalších konzultací členských zemí.
Za dané konstelace je mimo rámec mojí fantazie, že tahle norma projde.