Nebyla americká válka v Iráku také zločinem agrese?“


pro Kosu objevil na Weltwoche  a přeložil JM

Vlkův úvod:

Jak víte  nick JM  zásobuje  Kosu šťavnatými kousky  ze  švýcarského webu Weltwoche. Zajímavost našel i tentokráte. Článek v  originálním vydání  pod názvem

«War der US-Krieg im Irak nicht auch ein Aggressions-Verbrechen?»: Der Schweizer Journalist Darius Rochebin grilliert erst Baerbock und nun den US-Klima-Gesandten Kerry. Seine Interviews gehen um die Welt

v překladu

Nebyla americká válka v Iráku také zločinem agrese?“: Švýcarský novinář Darius Rochebin griloval nejprve  němckou ministryni zahrabičí Bearbockovou a potom  amerického klimatického vyslance Johna Kerryho. Jeho rozhovory oblétají svět

Johne Kerry, prezidenta Putina dnes Západ odsuzuje za zločinnou agresi. Nemělo by se, jako důkaz toho, že Západ dodržuje jisté zásady, také odsoudit Bushe za iráckou agresi?

Když Darius Rochebin (56), položil žhavou otázku na francouzské televizní stanici LCI, John Kerry (79), bývalý americký ministr zahraničí a současný zvláštní vyslanec Joe Bidena pro klima, minulou neděli nejprve odpověděl „ne“.

Ale Darius, kterého nyní všichni, včetně Macrona, oslovují pouze křestním jménem, využil Kerryho přítomnost na klimatické konferenci, a rýpá dále: „Nebyl to zločin agrese založený na lži?“

Kerry, trochu v rozpacích: „Ne, tedy vlastně, nevědělo se, že to byla lež.“ Darius: „Ale on lhal?“ „Nechci to teď dále rozpitvávat.“ vyhýbal se Kerry.

Rozhovor Švýcara s íránskými kořeny obletěl svět, podobně jako rozhovor s Annalenou Baerbockovou v lednu, kdy Darius griloval německou ministryni zahraničí ohledně dodání německých tanků Leopard na Ukrajinu přes Polsko: „Rozuměl jsem vám správně, že vy byste se už nebránila těm dodávkám?“ Baerbocková: „Pochopil jste mě správně.“ I tento rozhovor obletěl svět.

Darius, po 25 let tvář frankofonní švýcarské televize – a když vyšlo najevo, že mu byla nabídnuta práce ve  Francii, po  diskreditaci ženevskými bulvárními novinami Le Temps obviněním v kampani  #MeToo, později zcela rehabilitován nezávislými komisemi – má nyní v Paříži u TF1 status nejlepšího interviewera, jenž  zpovídá  ty největší světové velikány. „Pokud bude chtít, dostane i papeže,“ říká Philippe Val, bývalý šéf Charlie Hebdo a ředitel France Inter.

Zde je přepis toho rozhovoru (originál ve francouzštině):

Darius: „Vy, Američané jste se dopustili zločinu agrese v Iráku. A země Globálního Jihu dnes říkají, musíme soudit George Bushe, proč vlastně George Bush není souzen stejným způsobem? Souhlasíte s tím?“

Kerry: „Ne.“

Darius: „Ne?“

Kerry: „Ne. Protože nikdy nebyl nějaký přímý proces obvinění proti prezidentovi, že by zneužil své pravomoce. Ano, já jsem byl proti tomu. Já jsem bojoval ve vietnamské válce, tam docházelo k zlovolnostem, já jsem je viděl a mluvil o nich, a ke konci války…

Darius: „Pardon, takže to nebyl zločin agrese vtrhnout do Iráku na základě lží?“

Kerry: „Ne. Ne. Ne. Vlastně jsme v té době nevěděli, že všechna ta zjištění, co byla doložena, že to byly lži, lidi nevěděli, že se lhalo. Takže ne, znovu ne. Já myslím, že to jaksi překrucujete. To není konstruktivní způsob.“

Darius: „ale on lhal, lhal, lhal.“

Kerry: „Já se nechci teď tady s vámi dát zatáhnout do diskuze o válce v Iráku. S tím jsme v Kongresu strávili mnoho času. Já jsem byl proti tomu tam vtrhnout. Já jsem to nepovažoval za správnou věc. Ale politováníhodně na základě lží jsme dali prezidentovi to oprávnění. A když jsme poznali, že je to lež, lid povstal a udělal správnou věc.“

Darius: „To je mně jasné. Ale jistě chápete, že pro země Globálního Jihu, dle principu spravedlnosti, rovnosti, je to považováno jako double standard (dvojí metr). A o to víc dnes, při debatě o klimatu.“

Vlkův dovětek:

Zkouším si něco takového představit  na ČT….. Ve  Francii to možné je….

Příspěvek byl publikován v rubrice Hosté se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.