Názor je úsudek


napsal Leo K.

Chtěl bych tady představit svůj názor, že předpona post-, která vyjadřuje něco, co následuje (postmoderní, postkapitalismus, postdemokracie a další), je v případě demokracie zase jenom vychytralým způsobem, jak lidi přesvědčit, že demokracie je překonaná. Množí se totiž hlasy, že podstata demokracie eroduje, podřizuje-li se ekonomickým nárokům, které hranici mezi legálním a nelegálním stále více smazávají. Vzpomeňte si na proslulý výrok, že nelze rozlišit „špinavé a čisté“ peníze, ale jenom zdaněné a nezdaněné příjmy. Dochází tak opravdu k masivní privatizaci samotné demokratické politiky, která je nejenom stále více závislá na moci peněz, ale svobodná soutěž politických stran, se mění na sponzorovanou soutěž vykonavatelů zájmů mocných ekonomických skupin, jejichž nadnárodní charakter navíc ani nekoresponduje s tím, co zbývá z národních zájmů. A místo posílení demokracie a odstranění vazeb systému na moc finančního kapitálu, manipulace o překonání demokracie směřuje k předání veškeré moci, včetně zákonodárné, nadnárodním subjektům. Před tím bych se chtěl pozastavit u pojmů názor a postoj.

Názor je úsudek, jehož pravdivost nelze ověřit. Jeho existence vychází jenom z toho, že jej někdo zastává a na jeho pravdivost nemá vliv počet lidí, kteří mají stejný názor. Spíše platí opak, že čím je společnost více rozrůzněna v názoru na stejný jev – to znamená, že na stejný jev existuje více různých názorů – tím je společnost zdravější. Přílišný sklon k názorové jednotě může předznamenat extremismus. Změnit názor není nic zvláštního, pokud se například přesvědčíme, že předchozí informace byly chybné nebo neúplné.

Někdy dodatečně zjistíte, že to, o čem jste si mysleli, že je informovaný názor, byl jen úsudek, založený na nedostatečném nebo chybně interpretovaném souboru faktů spolu s vyvolanými emocemi. Míra informovanosti interpretovanými fakty souvisí daleko víc s osobností interpreta, než s vaší vzdělaností. Vzdělání neexistuje proto, aby vás pronásledovalo.

Zato změnit postoj bývá daleko obtížnější, ne-li nemožné. Postojem rozumíme sklon ustáleným způsobem reagovat na předměty, osoby, situace a na sebe sama Všechny postoje jsou relativně trvalé, přičemž v jednotě postoje lze rozeznat jako složky názor na subjekt postoje, který je postaven na všech informacích, které člověk o věci získal, na rozumových úvahách o věci, citový vztah a tendenci k chování vůči subjektu postoje, tedy snahu jednat ve prospěch objektu nebo proti němu.Postoj se vytváří dlouhodobě, na jeho tvorbě se podílí dosavadní životní zkušenost.

Požadavek na změnu postoje nastává, když je postoj zúženě vydávaný za názor a subjekt postoje není sto pochopit, proč by měl změnit „názor, na který má přece právo.“ Zatímco názorově různá společnost je prostředím, ve kterém mají šanci všechny hlasy, společnost, jejíž členové mají podobně rozrůzněné postoje, se není schopná domluvit na společném krédu (nemám na mysli náboženský význam slova), na společných hodnotách.

Určitá šance existuje tehdy, jestliže jsou tyto postoje věcně chybné. To, že takové věcně chybné postoje zastává velké množství lidí, nemá s jejich oprávněností či nesprávností nic společného. Věcně chybný postoj úzce souvisí s mírou informovaností, s pojmovou neujasněností, ale především s psychologickými faktory. Daleko snáz se souhlasí s davem, než proti němu. Souhlas většího počtu subjektů upevňuje postoje. A potom již nejde o názor, ale o neuměle interpretovaný postoj. Věcná chyba se ale přece jenom odhaluje lépe Realitě je ovšem jedno, co si myslíte. Coca Colou se neumývají skvrny od krve na asfaltu. Čísla na zalepeném rohu tetrapacku trvanlivého mléka neudávají, kolikrát bylo vrácené prošlé mléko převařeno. Důchodcům romského původu, kteří nesplnili minimální dobu zaměstnanosti, se nevypočítává důchod z celostátního průměrného výdělku a Evropa nebyla nikdy multikulturní, ve smyslu zdvižené černé rukavice olympijského vítěze v Mexiku (Black Power). To nejsou názory. To jsou jenom mýlky, a to mýlky vzniklé chybnou informací nebo neporozuměním. Vždyť například doktrína státního multikulturalismu vyzývala různé kultury, aby si žily svými oddělenými životy. Jenom pojmová neujasněnost, jenom drobná mýlka. Ale jsou to mýlky vytvářející postoje. Jestliže se tyto „zaručené zprávy“ vyvracejí, není to proto, že by někdo chtěl potlačit jejich nositele. Špatně informovaní lidé nejsou v žádném případě utlačovanou menšinou. Jenom se po nich žádá, aby se lépe informovali. Přehlížením vzniku takových postojů, například mlčenlivou ignorancí takových „zpráv“, dochází k extremizaci společnosti, a k „řešení“ rozporů mezi stoupenci jednotlivých postojů represivními složkami státu. Občany demonstrující za názorovou jednotu a ty, kteří vidí v názorové jednotě projev extremismu pak odděluje policie! Tedy dochází ke vzniku podmínek, které brání vzniku a rozvoji občanské společnosti, kde podle Masaryka je praxí demokracie diskuse.

Měli bychom si přiznat, že žijeme v systému, který je schopen manipulovat lidmi víc, než kterýkoli jiný systém v minulosti. Parlamentní „demokracie“ je za těchto okolností jen pimprlovým divadélkem vytvářejícím iluzi, že tu existuje účinná kontrola politiky. Ve skutečnosti jde o politiku prosazování soukromých ekonomických zájmů a funkce státu je tomu zcela podřízena. Tkví v udržování pořádku, podpoře akumulace kapitálu a zdání legitimity.

Vlády moderních států nereprezentují všeobecné zájmy veřejnosti, ale z větší části jen zájmy konkrétních podnikatelských skupin. „…veřejnost neví, co se děje, a dokonce ani neví, že to neví…“ říká výstižně Noam Chomsky.

Základní způsob, jak ve veřejné sféře plnit soukromé zájmy a zároveň vzbuzovat zdání legitimity, je přitom zakrývat skutečné záměry ideologickým nánosem. Naoko svobodné myšlení denně podléhá tvrdé indoktrinaci. Jde o rozsáhlou manipulaci společenského vědomí, a to pomocí všech dostupných společenských institucí. Politický systém funguje díky několika mantrám, základním tvrzením, které se lidem podsouvají už od jejich útlého věku. Zatímco v dětství sehrává tuto úlohu zejména rodina, s přibývajícími lety se jedinec dostává do sítí informační manipulace, o kterou se starají především média.

Jejich funkce je po marginalizaci rodiny a náboženství, v moderní společnosti pro zachování systému, klíčová. Jejich úlohou je indoktrinovat a ohlupovat veřejnost, nenápadně vnášet hodnotový žebříček založený na vlastnictví do společenského vědomí, odklánět pozornost veřejnosti od vážných témat a produkovat poslušnost a apatii. Jde o proces kontrolované socializace, který vytváří takové lidi, jaké existující systém pro své fungování potřebuje, pokračuje Dalibor Hejna z Technické univerzity v Liberci.

Z indoktrinace není v podstatě úniku a systém na každém kroku upevňuje svou nadvládu nad lidským myšlením. Přitom ale nejde o žádnou konspiraci. Manipulace se nedomlouvá na tajných dohodách v nějakých zakouřených špeluňkách, ale vyplývá jednoduše z faktu, že mnozí z těch, co nezávisle na sobě rozhodují, vycházejí ze stejného světonázoru, ze stejných hodnot, které si navzájem sjednocují, ať se tyto akce jmenují Bildenberg nebo Trilaterální komise (jsou to zajímavé přednášky, jak říkal Vladimír Dlouhý či Karel Schwarzenberk), sledují stejný cíl – zisk pro korporace. Důvod manipulace je systémový, v žádném případě nejde o náhodu.

Média každodenně informují o nevyhnutelnosti trhu, podsouvají nám teze o egoismu jako lidské přirozenosti či „pravdy“ o tom, že jedině bohatství, kariéra a konzum mohou lidi učinit šťastnými. Přes všechny absurdnosti, nemorálnosti a negativní důsledky kapitalistického systému nás masmédia neustále ubezpečují o tom, že jedině tento systém si může i navzdory svým excesům udržet funkčnost, protože je údajně postavený na lidské přirozenosti a racionalitě. Moc se drží díky tomu, že lidem podsouvá falešné vědomí reality. Jakékoli myšlení je pro udržení systému nebezpečné. V informační době je pro elity nejdůležitější odvrátit pozornost mas od skutečných problémů a ohlupovat je zábavním průmyslem. Samozřejmě elity potřebují lidi schopné technicky myslet, ale lidé mají rozum používat jen instrumentálně, nikoli hodnotově. Nemají se zamýšlet nad podstatou, jen nad řešením technických problémů. Nemají spekulovat o absurditě systému, jen efektivně řešit každodenní situace. Nejvyšším společenským cílem se stala prázdná racionalita a bezobsažná efektivita. Lidé se přeměnili na disciplinované masy konzumentů, jejichž základním cílem je optimálně fungovat, přizpůsobit se, chovat se tržně, flexibilně, účelově a oportunisticky. A samozřejmě platí, že tento stav je vlastně Matrixem, zvlášť pokud si jej lidé neuvědomují.

Užitečnost médií je také v tom, že nemanipulují lidmi 24 hodin denně, v každém příspěvku a v každé zprávě. Média, kvůli věrohodnosti, musí nabízet v zásadě realistický obraz světa a manipulace musí být nenápadná. Navenek se může zdát, že současná média jsou dostatečně kritická, vždyť přece poskytují vytrvalou kritiku společenských nešvarů. Tím se ale vzbuzuje jenom dojem, že společenský systém je kritizovaný a stále se pracuje na jeho zlepšení. Média jsou představována jako neúnavný obránce pravdy, spravedlnosti a demokracie. Navenek kritická média mají vytvořit iluzi, že systém je otevřený a svobodný. Média však nejsou dobročinné instituce, jejichž cílem je chránit demokracii a udržovat lidi informovanými. Jsou to především komerční subjekty, které usilují o zisk. Aby co nejvíc bohatla, potřebují prodávat co nejvíc reklamního prostoru. Aby ho mohla prodávat co nejdráž, potřebují hodně konzumentů, kteří čtou nebo se dívají na jejich produkty.

Obraz světa, který média nabízejí, proto reprezentuje úzké zájmy a hodnoty vlastníků těchto médií a odběratelů jejich reklamních služeb, tedy těch nejbohatších složek společnosti. Mediální manipulace zasáhla celou společnost a prakticky pohltila jakýkoli prostor oficiálního diskurzu, ze kterého by bylo možno se základním systémovým ideologickým nastavením vzepřít. Ale v zákulisí se přece jenom odehrává příběh odporu a alternativních hodnot. A to dává malou, ale přece jenom jakousi naději na změnu. Abychom na ni byli připraveni a aby svět po ní nebyl horší než dnes, je třeba hledat a promýšlet alternativy systému.

Je děsivé, že od takových osudových událostí minulého století, kterými byly dvě světové války a svržení atomových bomb na civilní obyvatelstvo dvou měst, nás dělí jenom desítky let a dnes se naprosto jasně ukázalo, že žádná z těchto událostí, ani jejich souhrn nebyl otřesem, který probouzí z lhostejnosti.

Každá z těchto událostí vybledla, a byla překryta procesem produkce a konzumace. Každá z uvedených událostí se transformovala na pouhou součást a projev procesu, v němž se devastují krajina, města a – duše lidí. Každá ideologie, tj. zvrácenost, převrácenost, mystifikace a zaslepenost, vzniká z pověrečné úcty k modlám. Cosi nového je pozvednuto na místo svrženého boha a z lidí se stávají modloslužebníci, kteří přisluhují modlám – svým fantasmagorickým výtvorům. Modlou mohou být prozaické věci, jako stát, strana, rasa, majetek, trh, peníze nebo veřejné mínění. Ve zvrácené představivosti byly obdařeny nadpřirozenými vlastnostmi a zaujímají místo zázračného nejvyššího jsoucna, jemuž lidi slouží a obětují sebe i jiné.

Otevření stavidel a informační revoluce po roce 1989 začalo rychle vytvářet jiný typ kapitalismu, jehož základní rysy i předpoklady byly nastíněny v podobě tzv. Washingtonského konsenzu (Pojem Washingtonský konsenzus označuje desatero hospodářských pravidel, které měly představovat standardní reformní balíček pravidel, jež byly uznávány ve washingtonských institucích, jako je Mezinárodní měnový fond, Světová banka a ministerstvo financí USA. Následně se začal používat pojem Washingtonský konsenzus v širším významu, kdy odkazuje na obecnější ekonomické orientace směrem k výhradně tržnímu přístupu) Byl spojen s nástupem tržního fundamentalismu a rychlým odbouráváním bariér v mezinárodním obchodu.Ve spojení s nástupem moderních komunikačních technologií, které umožňují globální přenosy dat a komunikaci v reálném čase, vznikl vpravdě globální trh.

To mělo několik zásadních dopadů na vztah kapitalismu a demokracie. Tak především byl povýšen neoliberalismus na globální doktrínu, jejímž jedním rysem byl výrazný odklon od principů, z nichž vyrostly státy blahobytu — tedy odklon od jisté rovnováhy mezi státem, potažmo politickou demokracií, a trhem. Trh byl v této nové, globální rovnici povýšen nad stát.

I kdybychom ale odhlédli od této nové „ideologické“ konstelace, i v reálném životě začaly národní státy náhle ztrácet kontrolu nad globálně fungujícím trhem. Rychle se ukázalo, že dokonce ani politické reprezentace největších a nejmocnějších států světa, či dokonce nadnárodních uskupení, jako je Evropská unie, nemusejí být pro globální trh rovnocenným partnerem, protože jejich případnou regulaci a omezení trhu v rámci jejich teritorií globální trh lehce obejde svojí schopností přesunout těžiště svých aktivit jinam. Situace by samozřejmě byla jiná, kdyby se politika dokázala globalizovat stejně rychle jako kapitalismus, jenže se tak nestalo. V případě demokratických zemí přibývá navíc ještě jeden negativní faktor, kterým je pomalost demokratické politiky. Demokratické země se prostě dostaly po roce 1989 do vleku globálního kapitálu a i to je, mimo jiné, důvod, proč země, jako je Čína, se svým autoritářským systémem, získala v tomto novém systému kompetitivní výhodu. Dokáže na různé poryvy globálního kapitalismu reagovat mnohem rychleji, dokáže také lépe využívat svých výhod. A dokáže si také lépe vynutit na kapitálu ústupky tam, kde je potřebuje.

Demokratické státy tak nejsou ani schopny kontrolovat vznik nejrůznějších dluhových pastí, které vznikají globálně a v globální sféře, která je z větší části mimo politickou kontrolu. Ba už nejsou schopny ani čelit útokům kapitálu na ně samotné, jak se ukázalo, když došlo, k ekonomické krizi v roce 2008.

Ilona Švihlíková správně popisuje jak vyděšené státy pod tlakem „trhu“ a proti zkušenosti Islandu, napumpovaly do záchrany soukromých nadnárodních firem, které byly prý příliš velké na to, aby mohly padnout, tisíce miliard, na což si musely půjčit, jen aby se o několik let později, oslabeny dluhy, samy ocitly coby kořist spekulativního kapitálu pod obrovským tlakem. Přitom argument, že některé firmy jsou příliš velké na to, aby mohly padnout, vycházel i ze zjevně zbytečné privatizace veřejných statků, což znamenalo, že se do značné míry smazal rozdíl mezi soukromým a veřejným v řadě oblastí, například penzijních systémech. Státy tak ani neměly jinou volbu než uznat, že v podobě záchrany neodpovědných soukromých firem zachraňují vlastně úspory a penze svých občanů. Výše zmíněná nerovnováha mezi silou globálního trhu a národní politiky má devastující účinky na demokracii i v jiných ohledech. Není ku příkladu vůbec jasné, jak má, a zda vůbec může, tradiční parlamentní demokracie fungovat v prostředí, kde je celá řada zásadních rozhodnutí činěna za hranicemi národních států. Zvlášť tam, kde je veřejný prostor rychle kolonizován soukromými zájmy, často majících svůj původ za hranicemi národního státu. Ve spojení s neoliberální ideologií, v níž je stát viděn jako jakási zbytnělá zbytečnost, dochází také k rychlé privatizaci státních funkcí či, v podobě „outsourcingu“ jejich odevzdávání do rukou soukromého sektoru, často daleko za vlastními hranicemi.

Je zapotřebí dodat, že mimořádná moc korporací a finančních institucí nevznikla rozhodnutím lidu. Byla vytvořena soudy a právníky při vytváření vývojové etapy, která slouží zájmům soukromé moci. Důvod je v systému financování předvolební kampaně, a který je v zásadě legalizovaná korupce, kde jsou kandidáti koupeni firmami dokonce ještě dříve, než jsou zvoleni. A, samozřejmě, vědí, kdo je jejich pánem – vědí pro koho pracují – a přijímají zákony, které dávají firmám větší moc.

Národní demokratický proces se stává iluzorním, jestliže zejména ekonomický vývoj určují síly více méně mimo jeho kontrolu. Demokracie nemůže fungovat bez veřejného prostoru a některých veřejných statků, které jsou globálním kapitalismem stále více privatizovány. Globální trh už zdaleka není formou občanské společnosti, z níž vyrostla národní demokracie.

Globální kapitalismus je založen na vlastnictví mnohem méně spojeném s konkrétními lidmi. Z jejich pohledu je demokracie problém, a tak zkouší nejrůznější dohody, které jsou navrženy k ukončení tohoto problému. Tak například Severoamerická dohoda o volném obchodu NAFTA (stejně jako připravovaná CETA, TTIP, TiSA a TPP) ve skutečnosti obsahuje ustanovení umožňující společnostem žalovat vládu v cizí zemi, aby se zbavily zákona, o kterém si myslí, že narušuje jejich zisky v té zemi. Takže cizí společnosti mají větší moc než občané té země. Existují pokusy toto rozšířit i mimo NAFTA. Například, toto je jeden z cílů takzvané zóny volného obchodu Ameriky, rozšíření tohoto principu na všechny státy Jižní Ameriky a Karibiku, a mnohostranná dohoda o investování měla toto rozšířit na celý svět. Tyto dohody nejsou dohodami o volném obchodu. Ve skutečnosti jsou to obchodní dohody řízené korporacemi, které předávají korporacím kontrolu nad světovým obchodem, aby se tak eliminoval volný obchod. Aby daly moc firmám místo zákonům a policiím. Globalizace je velmi zvláštní způsob, komentuje Richard Stallman, jak zvýšit životní standard lidem v zámoří. Řekněme, že Američan dostává 20 dolarů na hodinu, aby něco udělal, a vy dáte jeho práci Mexičanovi, který dostane možná 6 dolarů za den, a co se stalo je, že jste vzali velké množství peněz americkému dělníkovi a dali nepatrný zlomek, něco jako pár procent, mexickému dělníkovi a zbytek získala korporace. Takže je-li vaším cílem zvýšit životní standard mexických dělníků, tohle je všivácký způsob.

Řekněme to takhle – státní dirigismus nebo tržní individualismus, není ničím, v čem bychom mohli najít světélko budoucnosti. Země, kde za vše zodpovídá stát, není svobodnou zemí, jak ostatně známe z vlastní zkušenosti. Země, v níž tržní princip ovládá veškerou lidskou činnost, není rozhodně férová, jak ostatně zjišťujeme právě teď, v současnosti; a země, v níž existuje jenom vypreparovaná občanská společnost bez jednotícího státu, by byla naprosto oprávněně kritizovaná jako anarchistická. Celý smysl občanské společnosti spočívá v připomenutí, že nikdy neexistuje jenom jedno řešení problémů, jak se nám snaží namluvit politici, nýbrž neurčitý počet všech schůdných možností. Občanská společnost je takový soubor nevládních institucí, který je dost silný, aby mohl fungovat jako protiváha státu, jeho byrokracie a jeho politických tendencí. Ponechává státu funkce garanta míru a arbitra zásadních zájmů, ale zabraňuje mu atomizovat zbytek společnosti a ovládnout ho.

Předchozí věta vyhlíží jako definice, kterou ale není. V tradičních společnostech vzniká řada velmi stabilních a autonomních podstruktur, které koexistují se státem a jsou jeho protiváhou – společenství rodová, „subkomunity udržující vnitřní solidaritu pomocí rituálu a definované v termínech rodových závazků“(připomeňme si, v této souvislosti, potíže státu v Afganistanu nebo Somálsku).

Člověk tradiční společnosti je v moci „buď krále, nebo bratranců“, říká trefně Gellner, analytik tradičních společností. Moderní občanská společnost ale nemůže být založena ani na faktoru zrození, ani na ritualizované akceptaci a už vůbec ne na podřízenosti „bratrancům“. Běžně chápeme občanskou společnost jako „třetí sektor“, přičemž prvním sektorem se rozumí trh, v němž subjekty i cíle jsou soukromé, a druhým sektorem je vláda, kde subjekty i cíle jsou veřejné. Ve třetím sektoru, v občanské společnosti, jsou subjekty soukromé a cíle veřejné; čtvrtým sektorem je korupce, kde subjekty jsou veřejné a cíle soukromé. Žádoucí stav věcí je tedy takový, kdy se lidé stávají aktivními členy občanské společnosti, a tím i skutečnými občany. Zda nás takováto činnost činí šťastnými, může zatím zůstat otevřenou otázkou. Zbývá shrnout, že občanská společnost a svoboda jsou sice nerozlučně spjaty, ale neplatí, že občanská společnost je dána přirozeným pokrokem civilizace. Je ale demokratickým východiskem ze současné krize hodnot. Musíme ji žádat, tvořit, bránit a rozvíjet, pokud se chceme vyhnout byrokratickému státu i nebezpečí tržního fundamentalismu.

Návrat k tradiční agrární společnosti typu Vidlák, není možný, a jelikož je globalizace naším osudem, musíme se také starat o její společenské důsledky. Již z tohoto důvodu se vyplatí bránit spolky a jiné dobrovolné činnosti, které nejsou včleněny do hybridního uspořádání s hospodářskými podniky nebo státními zařízeními.. To, že nejsou svázány se státem nebo tržními subjekty formou „převlečených“ think tanků (viz například CEP či Liberální institut, které jsou místo na občanském principu založené a udržované politickými stranami či spíše byznys zájmovými uskupeními), je nejdůležitější částí předchozí věty.

Klíčem k občanské společnosti není určitý organizační princip, nýbrž dobrovolná lidská činnost. Ať se občanská společnost skládá pouze z osobních iniciativ, z komun nebo dokonce z náboženských společností – důležitý je fakt, že je-li jakákoliv změna bez použití násilí možná, stojí za to za ní plédovat. Na druhé straně by bylo příliš zjednodušující, kdybychom přehlédli dvě věci. Občanská společnost nemůže fungovat jinak než v právním řádu. A tedy stát, nebo jiný zastřešující útvar, musí zůstat garantem dodržování právního řádu. Občanská společnost se vždycky vymezuje ve vztahu ke státu nebo jiného zastřešujícího útvaru a nelze ho tedy prostě vynechat. A opět – bylo by na druhé straně příliš zjednodušující, jak se začasté děje, chápat občanskou společnost jako to, co zbude, jestliže odečteme trh a stát a to proto, že občanská společnost ve smyslu tohoto článku, je regulativem nejen trhu, ale i byrokratického a politického aparátu státu. Občanská společnost se přece nezříká parlamentní demokracie, jenom ji staví pod permanentní kontrolu. Této kontrole se pak nevyhne ani bolavé místo státní byrokracie, která ač je nevoleným subjektem – je prováděcím orgánem zacházení s veřejnými prostředky.

Tak tedy postdemokracie? Odpověď musí znít: NE! Nechat si brát demokracii za cenu appeasementu vůči nadnárodním kupčíkům, je cestou do konzumerismu. Proč k sakru, nechcete dát šanci prohloubení demokracie?

Vlkova poznámka:

je otevřena diskuse!

Příspěvek byl publikován v rubrice Země Lea K. se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

50 reakcí na Názor je úsudek

  1. Narcis napsal:

    Excelentní rozbor současné společnosti. Obdivuji.

    Zbývá ovšem jako u všech podobných rozborů otázka: Co dělat?

    • Rys Ostrovid napsal:

      1) Vyzbrojiť naše deti (našich vnukov) tým, že ich naučíme kriticky myslieť! Nenechať to na školu, nenechať to na TV, urobiť to každý sám u seba doma. S minimálne takou zodpovednosťou a nasadením, s akým tým istým deťom odkladáme nejaké tie peniažky, aby sme im ich (až budú mať raz 18) mohli dať.
      2) Podporovať (z pohľadu globalizácie) „retardačné“ tendencie, t. j. v prípade oboch našich krajín najmä posilňovať národný charakter štátu (všade tam, kde to ešte je možné, prípadne nachádzať nové možnosti a nový priestor) a v prípade Slovenska a Slovákov (tam sa to ešte dá) posilňovať aj desekularizačné tendencie (prehlbovanie zmluvných väzieb s Vatikánom, agenda výhrady vo svedomí, hnutie na ochranu života, atď.)! Politicky: voliť strany s národnou a kresťanskou orientáciou (ak existujú a ak sú autentické). Nie je náhoda, že najvýdatnejšie súčasným globalizačným trendom odoláva nacionalistické Maďarsko, pravoslávne Rusko či islamské krajiny. Hoci zato ťažko platia.
      3) Začať pristupovať k „advokátom“ multikulturalizmu, genderovej ideológie a ďalších subštruktúr ideológie globalizácie ako k tomu, čím v skutočnosti sú: elementom, ktorý chce zničiť súčasný spôsob života. Teda, uvedomiť si konečne vážnosť hrozby!

      Vo všeobecnosti si však myslím, že otázka „Čo robiť?“ sa premení na odpoveď „Treba robiť toto!“ až vtedy, keď si ju položí kritická masa ľudí. A to sa stane najskôr v prípade veľkého spoločenského otrasu. Či tým otrasom bude veľká vojna alebo veľký krach, to je vo hviezdach. Do tej doby sú všetci, čo so súčasným stavom vecí nesúhlasia, skrátka hnutím odporu, odbojom. Nič viac.

      • zemedelec napsal:

        Pán Rys Ostrovid.
        Dlužím Vám odpověď i poděkování,stihl jsem si to přečíst,než to pan Vlk vymazal.
        K Vašemu příspěvku jen tolik k víře mám kladný vztah,jen to prohlubování vazeb na Vatikán nesdílím,když se chovají jako nadnárodní společnost,ze vším všudy.

        • piangendo napsal:

          Já k tomu musím podotknout, že Vatikán svou korporátní povahou podle mého názoru velmi neblaze ovlivňuje politiku USA, na které všichni nadávají. CIA ovládají velmi pochybní lidé.

        • Rys Ostrovid napsal:

          Pán Zemedelec,

          nemáte za čo, rado sa stalo. Samozrejme, pozdravujem. Viete, v súvislosti s Vašou poznámkou a s reakciou p. Piangenda ma napadá čerstvý príklad súvisiaci s príchodom automobilky Jaguar na Slovensko. Tá mala jednu z podmienok príchodu, aby mohla priamo zasahovať(!) do študijného procesu stredoškolákov na technických školách (jej budúcich zamestnancov). Našťastie sme zrovna tohto roku na Slovensku konečne systémovo rozbehli projekt tzv. duálneho vzdelávania (prepojenie škôl so súkromnými firmami za účelom výcviku študentov priamo vo firmách), takže im bolo možné vyhovieť. Zoberme si iný typ takej nadnárodnej korporácie: mimovládne organizácie financované z cezhraničných zdrojov! Necitlivo presadzujúce svoje predstavy o civilizačných normách a spolunažívaní ľudí na teritóriu Slovenska. Alebo najrôznejšie grantové schémy (povedzme povestné „nórske fondy“), ktoré nie sú tiež ničím iným, len formou tzv. soft power. Všetkým ide o vplyv! Pri najlepšej vôli akosi nevidím dôvod, prečo by ma vo svetle zmienených 3 príkladov malo vyrušovať zrovna pôsobenie „nadnárodnej korporácie“ z Vatikánu. O to viac, že jej agenda je v priamom protiklade k pôsobeniu „korporácie“ mimovládnych organizácií. Ozaj, nie je práve to príčinou medzinárodnej štvanice, ktorá sa uskutočňuje na katolícku cirkev už mnoho rokov? Podotýkam, že túto otázku si kladiem ako ateista!!! Viete, na Slovensku sme všetci (či takmer všetci) „tak trochu“ katolíci. Slovenský premiér (ľavičiar, socialista) bol tuším aj pokrstený, aj birmovaný, ja sám som napríklad tiež pokrstený. Na Slovensku málokomu z ateistov spôsobuje bolenie hlavy, keď si má (napríklad na žiadosť svojho partnera) odbaviť svadbu v kostole. My nevnímame (väčšinovo) cirkev ako nepriateľa, ako niečo podozrivé či cudzorodé. Týka sa to tak obyvateľstva ako aj politických reprezentácií (bez ohľadu na politické tričko). Fakt je, že v posledných rokoch zrejme cirkev ako inštitúcia stráca verejný vplyv, čo sa ukázalo aj pri minuloročnom referende. Prečo sa tak deje, nato si bude musieť odpovedať ona sama. Čo je naopak potešiteľné, je, že sa aktivizujú tzv. cirkevní laici, ktorí preberajú iniciatívu. Tí totiž rozbehli na Slovensku hnutie, ktoré v posledných rokoch dokázalo dostať do ulíc desaťtisíce ľudí (na pochodoch za podporu a ochranu života) a dokázali zmobilizovať do referenda cca 900.000 účastníkov vrátane mňa. Áno, je možné, že tam bola nejaká koordinácia aj s cirkevnými štruktúrami. Ale ak je výsledkom tohto pôsobenia okrem iného napríklad zakotvená výlučnosť manželského zväzku medzi mužom a ženou priamo v ústave, ak je výsledkom tohoto pôsobenia skutočnosť, že tento rok sa v Bratislave nekonal žiadny Dúhový Pride (zatiaľ čo v Prahe ste mali parádny dúhový „bordel“), pretože si voľakto zo slovenských 4 – percentných uvedomil, že milión ľudí, ktorí si proste nenechajú vnútiť cudzí rebríček hodnôt, by sa ďalšími takými exhibicionistickými šarádami mohol zmeniť na milión a pol, ak je výsledkom tohto pôsobenia, že sa priamo do zákona dostalo konštatovanie, že najvhodnejším prostredím pre dieťa je rodina zložená z otca a mamy – tak potom, pán Zemedelec a pán Piangendo, ZVYSOKA KAŠLEM na „korporatívny“ charakter Vatikánu, pretože omnoho podstatnejšie pre mňa je, že máme rovnaké videnie sveta a rovnaký záujem!!! Takže toľko z mojej strany k tejto téme. Oboch ešte raz srdečne pozdravujem a prajem pekný (už) podvečer.

      • piangendo napsal:

        Kde se nadnárodní korporativismus vzal? Kdo byl první nadnárodní společností? Katolická církev a Vatikán? Může Vatikán ovlivňovat dění v jednotlivých státech, prostřednictvím etablovaných církví, aniž by k tomu měl jakýkoliv mandát? Je prospěšné, aby jakákoliv nadnárodní korporace OBCHÁZELA demokratické rozhodovací procesy?

  2. oldo napsal:

    Pri čítaní ma napadlo, že pokiaľ nám nezrušia peniaze v hotovosti, máme aspoň teoretickú šancu výberom peňazí z bánk, ten kapizalizmus, ktorý stojí len na viere, v podstate položiť.
    Oni sa chystajú hotovosť zrušiť. Potom ostáva len možnosť zhromažďovať drahé kovy, alebo dať hromadne príkaz k nákupu. Ja len tak trošku mimo, no :O)

  3. zemedelec napsal:

    Pane Leo K.
    Výborně napsáno.
    Zastávám naprosto stejný názor a když víme,že finanční instituce zakládají nadnárodní korporace,tak je jasné,kdo nám vládne,za pomoci i právě cizích bank,které jsme prodali za hubičku,když objímali Havla ve Wašingtonu.Další takovou ránou pro naši zemí byl absolutní rozprodej firem do zahraničí,které stát nemůže ovlivnit,jen čekat,jestli pustí nějakou daň ze zisku,do našeho rozpočtu.V případě podpisu TTIP,už vláda nebude rozhodovat o ničem,nějaká ochrana trhu,spotřebitelů,nebude existovat.K tomu ještě přidám tu možnost,jak se udává,že Fed tiskne dolary ve velkém množství,tak mě to připadá,jako tisknout falešné peníze,že pak máte bezpracný zisk,jim se pak vrátí čisté peníze.,nebo zboží.

  4. Geordyn napsal:

    Úžasné jak pan Leo popsal každodennost, ve které se nacházíme. Až nebezpečně pravdivě. Tato zpráva o stavu světa, by měla být předmluvou v každé, jak my jsme mívali, žákovské knížce. Aby děti věděly, co je čeká a vědouc toto, mohli začít přemýšlet o změně.

  5. Vidlák napsal:

    Víte, Vidlák se nechce vrátit ani tak k agrární společnosti. Vidlák se chce vrátit ke statečnosti. Ovšem je těžké být statečným, když máte hypotéku a od hladu vás dělí jen vztah mezi kreditkou a bankomatem. Osobně bych nechtěl nazpět svět 19.století. Ale jednu věc si z něj vzít chci – maximální nezávislost. Třeba chudou, patriarchální a omezenou. Ať je korporace jak chce velká, uhlí mi ze sklepa už nikdo odnášet nebude. Brambory také ne. Umět zabít a zpracovat prase a mít kde to udělat se pak ukazuje jako poměrně rozumné.
    Havel kdysi říkal, že nemá děti a má peníze a tak si může dovolit být disidentem. Já to říkám jinak – mohu si dovolit určitou osobní statečnost a nezávislost, protože i bez výplaty vydržím i s rodinou a přáteli docela dlouho. Jsem na tom líp než většina českého novinářstva.
    věřím, se toto dá dělat i ve městech. Mít prostě menší byt, ale bez dluhů, stát o to,aby někde dole byl sklípek na kompoty a kořalku, protože je to dobré platidlo. Naučit se vařit ze základních surovin, udělat si vztahy s venkovem, prostě být i v jiné síti vztahů než těch v supermarketu. Ne, není to samospasitelné, ale určitou nezávislost to dává.
    Já osobně na to jdu přes zemědělství, protože jsem na místě, kde všechno dobře roste, zdědil jsem zemědělskou infrastrukturu a v mém okolí ještě existuje podobný étos, který mi to usnadňuje. Na Ostravsku bych na to šel určitě jinak.
    Tvrdím, že korporace může být třeba ultraglobální, ale půjde do háje, pokud si nekoupíme její slavné produkty. Představte si, že by se u nás dva miliony domácností odpojilo od ČEZu, prostě že by si řekly, že budou chvíli žít bez elektřiny. Jo, v Praze to jde těžko. Ale to by se najednou ukázalo, jak může jít cena energie dolů. Stačilo,aby Rusko přestalo brát naše jogurty a mlíko a ejhle jaká je sleva i u nás.
    Kdybychom si i sami doma mohli dovolit to co Putin – odstřihnout nás od globalizační sítě alespoň na čas, hodně by se toho mohlo měnit. Leo má pravdu, nebýt poslušné stádo. Ale aby člověk nemusel být poslušný, musí být nezávislý, třeba chudý, ale nezávislý.

  6. Targus napsal:

    I když debata bude jistě dlouhá, napíšu závěr už teď (musím do práce).
    Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno.
    🙂

  7. NavajaMM napsal:

    Pane Leo, chystám sa Vám napísať obsiahlejší príspevok k Vašim apelom na prehĺbenie demokracia a nejako čas uteká. Vítam preto túto príležitosť na úvod.
    Kľúčové je uvedomiť si, že naša západná spoločnosť (určite v celej EÚ) nie je demokratická. Donedávna si človek mohol myslieť, že demokracia je a že len on náhodou patrí do tej menšiny, ktorá sa väčšine musí prispôsobiť, no dnes je už očividné a zrejmé, že do tej menšiny patrí skoro každý. Už sa to nedá zakryť. Preto tá predpona post-, aby sa zdalo, že k tejto zmene došlo prirodzeným vývojom.
    Treba si uvedomiť, že my v ČR a SR to nemáme s čím porovnať. Naše národy NIKDY nezažili demokraciu, alebo taký zážitok už nemajú v historickej pamäti. Aj toľko vychvaľovaná prvá ČSR sa k demokracii len začala približovať a vyniká snáď len v dobovom historickom kontexte prevládajúcich diktatúr.
    Pane Leo, nie prehĺbiť demokraciu, ale zaviesť ju treba. Ako vyššie spomenul Rys Ostrovid, treba začať výchovou, lebo dnešná generácia nemá predstavu, čo to demokracia je – je treba vychovať nové generácie, ktorým bude demokracia vlastná.
    K demokracii sa neprepracujeme jednými voľbami alebo jedným prevratom. Bude to trvať niekoľko generácií a hoci sa nestotožňujem so všetkým, čo Rys Ostrovid napísal, všetko do tej diskusii o demokracii patrí.
    *
    Ešte slovo k profesionálnym politikom. Nemáme ich. Hlavnou úlohou profesionálnych politikov v demokracii nie je rečniť na pódiu a organizovať voľby. To zvládne aj ľudový rozprávač a moderátor bez dokončeného základného vzdelania. Hlavnou úlohou profesionálnych politikov je vytvoriť z tejto krajiny domov pre Rysa Ostrovida, jezevca, Vidláka, tatka, Vlka, pani Antonie, aj nás dvoch, pane Leo. Ich funkciou by malo byť zlaďovať naše potreby a hľadať optimum. Ak toto nerobia, tak sú nám viac na škodu ako na osoh.

  8. Šims. napsal:

    Velmi dobře se Váš blog četl, člověk by řekl, mluvil mi z duše. Ale nejhorší je, že to konstatuji a nevím co dál. Kritické myšlení si myslím, že mám. Ve svém okolí se snažím lidem otevírat oči, snažím se hledat informace, přemýšlím o nich, ale opět co s tím dál? Když jdu k volbám, tak ostatní většina volí jínak, nebo je to nějak cinknuté? Od voleb si fakt už nic neslibuji, pokud využívám demokratické prostředky pro dosažení práva a spravedlnosti, tak je to přinejmenším běh na dlouhou trať s nejistým výsledkem. Nebo mám nějak špatné vidění světa, třeba je to co kritizujeme to správné, když jde za tím většina. S touto premisou se ale já nehodlám ztotožnit. Taky jsem si všimla, že kdo z našich politiků odjede do USA vrací se „trochu“ jiný člověk. Připadá mi, že máme kdesi každý svůj svazeček a ve vhodnou dobu je s ním potřebná osoba seznámena. Tak nějak jako v „nebi“ se každému sčítají jeho hříchy na poslední soud. Nemohu totiž pochopit proč se naši politici tak blbě chovají a dokonce zapomenou na svoji čest a přestanou plnit své sliby. Takže z toho vychází jediný závěr – nevolíme čestné a statečné lidi.

    • NavajaMM napsal:

      Paní Šims, súčasnú „demokraciu“ geniálne vystihuje bonmot Bolka Polívku: „Dej mi svůj hlas a mlč!“
      Takže: prestaňme sa ľahkomyselne zbavovať svojho hlasu. Nemlčme!

  9. JF napsal:

    Zdá se mi, že postdemokracie je to, co se stane z demokracie, když se v tržním prostředí, jako všechno ostatní, stane sama zbožím. Je sice stále přístupná pro všechny ale kdo má víc peněz, může si jí dovolit větší kus.

    • NavajaMM napsal:

      Áno, toto zrejme vystihuje problém. Postdemokracia je proste plutokracia a nič iné. Demokracia je nedeliteľná, nedá sa dať na trh ako tovar. V tom momente už neexistuje.

  10. Sidonius napsal:

    Všichni pociťujeme, že s naší společností není něco v pořádku. Bylo napsáno již mnoho článků, které se snaží tento stav a jeho příčiny z různých hledisek popsat. Pan Leo K. to udělal stručně, jasně, prostě brilantně. Ano, žijeme v systému, který obvykle nazýváme globálním kapitalismem, v systému, ve kterém se postupně likviduje to, co si představujeme pod pojmem demokracie. Zásadní otázka ovšem zní, zda a jak lze tento proces zastavit a zvrátit. I v tomto směru bylo napsáno mnoho obecných úvah. Pan Leo K. a mnozí další vidí například potřebnou sílu v aktivitě občanských sdružení. Nu, pokud někde jinde začnou taková sdružení vyvíjet nějakou úspěšnou činnost, pak se Češi možná přidají, sami však nic významného nepodniknou. Spíše bych však souhlasil s Rysem Ostrovidem, že něco se začne dít teprve až dojde k nějakému velkému společenskému otřesu. Bohužel, tím otřesem by byla nejspíše válka pod tlakem hrozícího ekonomického krachu. Jako obdivovatel moudrosti našich dávných předků si však myslím, že vývoj naší společnosti se bude i nadále ubírat cestou naznačenou v Platonově Ústavě. To jest, že po období demokracie přichází období tyranie. Rostoucí rozdíl a antagonismus mezi vrstvou nejbohatších a nejchudších by pro to i dnes svědčil. Základní vlastnosti lidí se od dob Platona zas až tak moc nezměnily.

  11. Vahy napsal:

    Jako vždy autor perfektně se znalosti a pochopení souvislosti popsal
    současnost. Nemohu si ovšem pomoci, když čtu jeho texty tak se mi
    vybaví vzpomínka na studia. Dostal jsem otázku, která se tykala filosofa
    Feuerbacha. Neměl jsem o něm žádné povědomí. Vzpomněl jsem si
    jen na tzv. „Teze o Feurbachovi“. Měl jsem je okomentovat a já znal
    jen jedinou. Známou 11. tezi, která zní stručně: “ Filozofové svět jen
    různě vykládali, jde však o to jej změnit. “ Tenkrát mne zachránila.
    Tyto teze byly napsány v roce 1845. Celý můj život mi vykládají co
    je jedině správné a já jen pozoruji jak se svět kolem mne mění.
    Vůbec nemám pocit, že k lepšímu. Naopak stále s většími obavami
    sleduji jak se situace ve světě mění. Měřítkem teorie je praxe.
    Pokud se týče demokracie a jejího prohlubování je to správná
    teze. V praxi jsme však 25 let pouze svědky oklešťování demokracie.
    Autor vidí světlo na konci tunelu v občanské společnosti. V teoretické
    rovině lze souhlasit. V praxi je třeba se podívat jaký je skutečný
    stav občanské společnosti. Je třeba si odpovědět na otázku jak
    dalece je tato sféra odpolitizována, jaký je stav korupce v teto oblasti.
    Vzpomeňme jen na Ukrajinu. Na Majdanu se podílela a vyslovila
    svou touhu po demokracii také občanská společnost . Výsledek
    vidíme opět v praxi. Současnou společnosti hýbe otázka imigrace.
    Po internetu běhá seznam organizaci, které byly dotovány státem
    v souvislosti s řešením imigrace. Jsou jich desítky a částky jsou
    v desítkách miliónů. Celkem snad šlo o částku kolem miliardy a půl.
    Nic proti tomu, kdyby to nebylo z období, kdy ještě žádný exodus
    nebyl. Nevím jestli je tento seznam reálný. Nicméně lze predikovat,
    že nastane kupčení s imigranty. Dotace budou štědré. Problémy
    zůstanou nevyřešeny.
    Osobně si dovedu představit model funkční demokracie, kde
    občanská společnost má pozitivní vliv na společenský vývoj.
    V praxi na to nevěřím a v současné době a situaci je to jen utopie.
    Současný svět se dal do pohybu a příčiny nehledejme v Rusku a
    Ukrajině.Plán na záchranu “ Demokracie “ s přívlastkem se realizuje
    a nevím co by ho mohlo zastavit. Správně v závěru konstatuje,že
    politika appeasementu není na místě. Historie nás krutě poučila,
    Politici, kteří appeasement prosazovali, věřili, že uspokojením potřeb
    a požadavků nacistického Německa odvrátí druhou světovou válku
    a zachovají mír za každou cenu. Co s tím, když dnes nás opět
    politici zrazují.Situace se opakuje a lidstvo se nepoučilo.

  12. jezevec napsal:

    no tak vida …..
    Klíčem k občanské společnosti není určitý organizační princip, nýbrž dobrovolná lidská činnost. Ať se občanská společnost skládá pouze z osobních iniciativ, ……
    a když říká strejda jezevec, že svůj pozitivní vztah k „přijímání“ uprchlíků nelze relevantně vyjádřit nijak jinak, než přejímat za ně osobní zodpovědnost, brát si je domů a nosit jim jídlo, – to se vám najednou dobrovolná lidská činnost nelíbí.

    jak říkal KHB před stopadesáti roky, stále aktuální:
    Kéž by nám bůh to naše vlastenčení z huby do rukou vraziti ráčil!

  13. Taxi1 napsal:

    Vopred sa ospravedlňujem za tento „radikálnejší“ príspevok.
    Zastupiteľská demokracia, založená na volených politikoch, politických stranách a ich nomináciách do výkonných orgánov má svoje pravidlá – zákony. Napriek ich ohýbaniu podľa zadaní lobistov, oligarchov, korporácii – proste skutočných vládcov, ešte stále dokážeme vidieť porušovanie týchto pravidiel, aj napriek masívnemu mediálnemu krytiu.
    Koľkých však tento systém odsúdil a odstavil?
    Podľa mňa je to jasná motivácia pre ďalšie a ešte väčšie poškodzovanie – privatizovanie demokracie.

    Čo by sa stalo, ak by si niekto „sprivatizoval“ spravodlivosť?

    Luďom s preukázateľným konaním, ktoré poškodzuje väčšinu (podvodníkom, zlodejom), politikom, ktorí vedome alebo z nechopnosti spôsobili škody obrovského rozsahu dal nasledovnú ponuku.
    „Všetko čo si nakradol vráť, škody ktoré si spôsobil naprav!“
    „Ak nie, tak si „získaný prospech“ z tejto činnosti neužiješ!!!“
    Koľko „odsúdených“ by bolo potrebných, aby sa „vyčistil chliev“ a ľudia s nepoctivými záujmom alebo nechopný zabávači nedrali aspoň do politiky?
    Áno, je to ten idealistický princíp „Zoro pomstiteľ, Battman, …“ – nesmejte sa prosím 🙂
    Nie je to v mojom ponímaní o nič smiesnejšie, ako si myslieť, že sa niečo zmení voľbami, agitovaním, vlastným príkladom alebo domácou výchovou ku kritickému mysleniu.
    Nie som žiadny násilník, radikál, ľavičiar ani pravičiar. Nechem silný štát, nemyslím si, že podporovanie národných záujmov je lepšie ako podpora všeobecných ľúdských práv.
    Chcem len slobodu a spravodlivosť (nie SaS).

    • JF napsal:

      On už si leckdo spravedlnost zprivatizoval. Už jen tím, že bohatý má se svými špičkovými právníky daleko větší šanci na spravedlnost než chudák, kterému přidělí nějakého moulu ex offo. A zkuste si prosím přečíst některé materiály spolku Šalamoun – a to je spolek ještě dost vybíravý a některé případy raději „nevidí“.

  14. Edita napsal:

    Výborné shrnutí současné společenské situace na Západě, ale vlastně dnes již také globálně.
    Obdivuji záběr pisatele. Souhlasím, musíme se pokusit nedat si vzít demokracii, ale znamená to jediné (prastaré) řešení, tj. OMEZIT SE. V konzumu, ve svých vášních a jejich uspokojování, zcela konkrétně, každý sám za sebe a každodenně. A nemyslím tím žádnou extrémní askezi. Říkal to už Buddha, Lao C´, (Krista vynechám, protože v jeho jménu jsme- resp. naši předci- činili převážně věci opačné), říkal to výborný znalec lidských povah A. Schopenhauer, říkal to náš příborský rodák, S.Freud a mnozí další. ( Falešně jsme se zaštítili jménem toho posledního a provedli sexuální revoluci. Sex a jeho uspokojování přestal být tabu, každý má na to přece nárok, bez ohledu na formu. Zato se teď tabuizuje smrt a utrpení s ní spojené.) Bohužel nás lidi nic jiného nedonutí ke změně, než jistá míra utrpení, můžeme snést tisíc rozumných argumentů, že se chováme chybně, samy o sobě nezaberou. Přesto nemáme jinou možnost, než to zkoušet ta rozumná řešení si alespoň nedat vzít, když už neumíme najít nová, rozumnější.

  15. Marxík napsal:

    Post…znamená, že něco bylo nahraženo něčím jiným, tzv. odvarem. Odvar se luhuje a přestává chutnat. Je to vždy dočasné, protože slabé. Neo…. je snaha zavést novou značku a dokázat, že vyluhovaný čaj je moderní. Občané již pijí něco jiného. Takže TV,noviny apod. to označí za málem zločin ( viz Islam nechceme,Pegida). Prostě zombizace. Sklípek nepomůže – je nutné se odstřihnout a pěstovat vlastní názor. Je to prostě normalizace jak po 68. Spolu s rozpadem . A někde započne snad kvésti růže. Možná v Rusku.

  16. Jan Čermák napsal:

    Je to na mne moc „konspirační“. Popis stavu je realistický, ale jako by tam bylo v pozadí, že to někdo řídí a dělá schválně.Nedělá, lidi jsou prostě tací. Nemyslím, že by stav mentálního ovládání masy byl masivnější, účinější než dříve. Prostředky se vyvíjejí, mění, ale princip je týž.
    Poslední dobou se na naších hradech a zámcích méně dmu pýchou a víc myslím na ty chudáky z jejichž mozolů to bylo vybudováno.
    Lidi skutečně jsou sobečtí. Ne že jim to TV implatuje. Vždycky byli. Trh skutečně vládne státům, vždycky vládnul.
    A poslední Rumunsko je vlčku Severní Korea.
    Nemá smysl čůrat proti větru přátelé. Myslím, že pravdu má Františkova babička. Jediný smysl má sázet stromy a vychovávat děti.
    Přestal jsem věřit v „systemovou“ změnu. Doufám, že je to jen změna názoru a nikoli postoje, k další revoluci se samozřejmě přidám….

    • Edita napsal:

      Souhlas s tím, že masy byly vždy ovládány v míře různé, podle doby. nemyslím, že by dnešní stav vlivu masmédií byl něco mimořádného, či dokonce z něčího koncisního úmyslu systematicky působeného.

    • JF napsal:

      Nemohu si pomoci ale já zase moc nevěřím, že všechno jde úplně samospádem. Oni se tam pravidelně v Davosu nebo na těch supertajných schůzkách neradí o štrykování. Abu něco vzniklo a fungovalo, musí se k tomu vytvořit podmínky. Ty někdo systematicky vytváří, ne že ne. A lidská přirozenost to pak samospádem rozhýbe. A stromy je dobré sázet, aby si doma člověk mohl čurat kterýmkoli směrem. A děti je dobré vychovávat v tom, že tam venku se čurat proti větru nevyplácí a je dobré být sobecký, jinak člověk chodí s holou zadnicí. A říká se tomu přirozený řád věcí.

    • NavajaMM napsal:

      Pane Čermáku, sebectvo je do určitej miery prirodzené a je to len prejav pudu sebazáchovy. Ak ho však mierou prekračuje, už je to porucha osobnosti a trúfam si tvrdiť, že aj to sa človek musí naučiť a úspešne ho tomu učí náš výchovný systém. Neviem, či si ešte pamätáte, ako ste sa hrali s deťmi na obchod. Pre deti bolo odmenou, že komunikuje s dospelým človekom a za papierik, čo si za pár sekúnd načmárate na kolene, by Vám zabalilo všetko, čo má na pulte. Nebudem veriť, že tržná hamižnosť a sebectvo veľkého rozsahu je ľudstvu prirodzené. Je to choroba.

      • Jan Čermák napsal:

        Ano je to otázka míry. Vliv výchovy je nepopiratelný. Nicméně choroba to není. Je to trvalý stav. Nevím , že by to někde, někdy, na delší časové období bylo jinak. Napovězte…

        • NavajaMM napsal:

          Napoviem, pane Čermáku, múdremu stačí napovedať…
          Naša rozvinutá západná spoločnosť je len zlomkom dejín ľudstva vzhľadom na čas a počet ľudí. Stačí pozrieť do dejín Číny a na konfucianizmus. Sebci boli vždy a všade, ale sebectvo ako princíp fungovania spoločnosti je novodobá novinka.
          Spomeňte si ešte napríklad na samurajský kódex, v ktorom sebectvo nemá miesto.

          • Jan Čermák napsal:

            Dějiny Číny som čítal. Pravda k obchodníkům měli vztah jiný než v Evropě, taky proto byli v v 19 tém tak poníženi a nyní to dohánějí, jak? Jsou stejní jako my. Pro sobectví máte pravdu tam bylo vždy míň prostoru, jsou přelidnění už tisíc let. Mentalita určitě jiná než naše. Ale míra korupce enormní, spíš než respekt k zákonu jen poklon před nadřízeným, úcta k lidskému životu malá, protekce jako princip fungování společnosti…není to přesný příklad. Samuraj příklad lepší, znáte Ghost dog? miluju. Ale extremní, středověké rytířství taky nebylo „evropský průměr“. Asi by se našly příklady v „méně rozvinutých“ společenstvích. Jak se začlo zemědělčit, a vyrobilo víc než snědlo jsme v Egyptě….Sinuheta určitě znáte. Tisíce let staré sobectví. Vždycky to byl princip. Možná máte pravdu, že třeba v středověku to bylo oficielně nehezké a v ceších i zakázané, a dnes je to s pochvalou, bez ztráty hvězdičky. Dojedeme na to, první můj kosí příspěvek byl o tom, vlastně.Jenže jsem dostal k vánocům evoluční psychologii člověka a začal funkcionařit v zastupitelstvu. Je značný rozpor mezi idejemi a realitou. Přestal jsem prostě věřit v možnost změny, aktuelně.
            Pozdrav na Slovensko

    • hauptmann napsal:

      Na příchodu globální šlechty nevidím nic konspirativního. Spíš by bylo divné, kdyby se tak při současných technických možnostech nedělo. Kdyby někdo změnu rozložení sil po krachu soc.tábora nevyužil, když jsou i technické možnosti. Také si můžeme všimnout, že hlavní stany a sídla těch největších subjektů se soustřeďují převážně v anglosaském světě, případně v centrech byznysu, která jsou plně pod korporátní kontrolou. Zde je vidět britské dědictví.

      My jsme se od dob Seneky moc nezměnili. Jen se už nepoužívá bolehlav a ti nejmocnější se poučili, že riziku přímé zodpovědnosti se lze vyhnout využíváním demokratického systému, kde lze měnit proxy vlády podle své potřeby. Něco jako ve vztahu majitel – ředitel. Samozřejmě je k tomu třeba ještě dokonalá znalost a technologické prostředky na zvládnutí te které masy elektorátu. Být majitelem rezervní měny a financmajstem dvou hlavních polit.stran v zemi, která má technologické a silové prostředky na světovou hegemonii… tak o tomhle asi snil Mayer Rotschild.

      • Jan Čermák napsal:

        Anglosaská hegemonie je minulostí. Kdopak to bude investovat v Nitře? Na principu to nic nemění. Uvidíte, že Čína se bude chovat podobně. I to je lidská přirozenost. Žádné spiknutí za tím není. I ten krach CCCP měl vliv spíš psychologický než faktický.

  17. Antonie napsal:

    „…veřejnost neví, co se děje, a dokonce ani neví, že to neví…“ No pokud nevíme, že nevíme to, co je přísně tajné, tak nevíme. Ale jinak informovanost virtuální je dnes neomezená a každý ví, co vědět chce a neví, co vědět nechce. Názor jako úsudek vyjadřuje člověka jaký je, podle jeho povahy, inteligence vzdělání a schopnosti, být sám sebou, anebo nechat se manipulovat a ovlivňovat okolím.

    A jestli si myslím, že 1+1=3 pak realitě je jedno, co si myslím. Ve skutečnostech pevně daných je omyl na základu reality omylem napravitelným a změnit názor je nutnost, pokud nechci být za blbce. V těchto případech „věcně chybný postoj úzce souvisí s mírou informovaností, s pojmovou neujasněností“, ne však s psychologickými faktory.

    Vedle věcí pevně daných totiž existují ještě skutečnosti relativní, a o každé z nich je možné tvrdit pravý opak, co pro jednoho je k životu podstatné, je pro jiného nepřijatelné a právě tyto věci jsou ovlivněny psychologickými faktory. A tady neexistuje názor dobrý nebo špatný ale jen jiný. Pochopitelně člověk s akademickými tituly nemůže myslet stejně jako, dělník. Každý je jiný a má svobodné právo být sám sebou takový, jaký je. Velikou pýchou a hrubým omylem je, když jeden o druhém si myslí, že je neinformovaný blbec. Člověk člověku diktátorem „podle sebe soudím tebe“ a o tom jsou rozbité mezilidské vztahy, o tom je demokracie, proto nefunguje, v tom je příčina všech bojů a válek..

    Rozdílná stupnice hodnot každého člověka takového, jaký je, nesouvisí se vzděláním, s informovaností či neinformovaností ale s morálkou. A morálka naprosto vůbec není závislá na vzdělanosti a na množství informací, ale odvíjí se u vzdělaného i nevzdělaného od ctností a neřestí. Prostě je úplně vedlejší, čím člověk je, důležité je, jaký ten člověk je, morální anebo nemorální. A nemorální by bylo nutit toho jinak myslícího, aby myslel stejně jako já.

    „neplést se lidem do jejich života do okamžiku, než tito lidé sami začnou fyzickým či jiným násilím poškozovat jiné“ Dokud toto si nevezmeme za své, bude čím dál hůř a řešení neexistuje.

  18. Edita napsal:

    Paní Antonie, morálka je lidský produkt par excellence a proto taky trpí všemi těmi lidskými nedostatky, které zde nechci vypočítávat, neboť byly řečeny mnohými moudrými mnohokrát a také mnohem lépe, než bych to dokázala já. Jakmile se někdo začne na morálku (myslím tím soubor lidmi napsaných a většinou nedodržovaných pravidel chování) příliš odvolávat, je mi to krajně podezřelé, ve velké většině případů to má skrytý, nepříliš kalý účel.

    • Antonie napsal:

      Morálka je jedna. Ta základní. Zmanipulovaný, přeinformavaný, složitý současný člověk je už ale tak pomýlený, že zločince od slušného člověka rozezná jen stěží anebo vůbec. Bez ohledu na vzdělání, nemorální je každý kdo povyšuje sebe nad jiného člověka a zločincem je každý, kdo lže, krade a zabíjí. Nebo se mýlím? Je to jinak?

    • zemedelec napsal:

      Paní Edita.
      Vím jak to myslíte,tak to uvedu po svém,když zloděj křičí chytě zloděje.

      • Edita napsal:

        Ano, přesně tak a ještě se ten zloděj, co chytá zloděje, o sobě domnívá, že je morálně čistý jako lilium.

        • Antonie napsal:

          Bez ohledu na to co si o sobě kdo myslí a co kdo křičí, rozhodují jsou fakta.

          • Šims. napsal:

            A taky je důležité, jak to vidí jiní. Osobní morálka se často neshoduje s morálkou obecnou. My všichni moc dobře víme, že kdyby bylo dodržováno desatero přikázání, tak mohou zrušit polovinu soudů, policistů a dalších složek. Jenomže mnoho pomazaných si myslí, že na to činí má nezadatelné právo a bohužel právo silnějšího. Tak to potom vypadá s demokracií, jsou lidi a pak nadlidi. To bychom se mohli dostat až ke Caligulovi, Neronovi a to jsem si vzala příklady, které snad už nikdo nemůže politizovat.

          • Antonie napsal:

            Ale rozdíl mezi morálkou osobní a obecnou je právě příčina chaosu, v němž v těch konečných důsledcích rozeznat a odstranit příčinu je téměř nemožné. A ty nejrůznější názory na řešení problémů, vycházející z neblahých důsledků, o kterých si všichni myslíme, že jsou ty jediné správné, pak rozdělují a staví lidi proti sobě, každý máme tu svoji jedinou pravdu, jediný možný způsob řešení, problémy se zmateně prohlubují a narůstají až do neřešitelnosti.

            „Míry a váhy“ musí být přesně stanoveny a závazné ve věcech osobních i veřejných a pak bude poměrně snadné rozpoznat příčinu, vrátit se k ní a odstranit důsledky.

            Obrazně by to fungovalo jako takový bod obnovy 🙂 a pokusím se sama pro sebe na tomto základu, místo neplodné kritiky a pohoršování dobírat se ve věcech veřejných skutečné podstaty a příčiny problémů. Uvidím, kam mě to dovede 🙂

  19. jjozef napsal:

    Verejnost nevi,ze nevi /Chomski/

    Na rozdiel od „verejnosti“ takpovediac televiznej,citatel Chomskeho knih moze sa dozvediet,ze oslavovany idol Barack Hussein Obama si vysluzil nominaciu na funkciu prezidenta uplne vzornym hlasovanim za izraelske zaujmy,ze US politika je nezavisla,takmer uplne nezavisla na US plebse.Citatelia Chomskeho /ap./ tvoria zanedbatelne promile volicov.
    Kazdy viac,nez priemerne vzdelany politolog /i amater/ vie,ze US politiku tvoria strategovia korporacii /dominantne financneho kapitalu/,ze kongresman,ci prezident je len zaplateny a v spolahlivom prostredi uzavrety vykonny dostojnik,ktory presiel vitazne divadlom zvane volby,ze je to len „tvar“ politiky financneho kapitalu,ktorej zakladnou kvalifikaciou je herectvo,schopnost manipulacie a ochota byt absolutne poslusnym.
    A hoci to aj vzdelany politolog vie,hoci to ma naucene,aj tento informovany clovek neraz podlieha davovo-masmedialnej sugescii,vnima zaplatenu „tvar“ vladnucej financnej Megamafie ako osobnost sui generis,ako subjekt moci.Drzi palce /spravidla/ „demokratom“.

    Verejnost nevi,co nevi,o to sa stara ustredna armada moci,masmedia.
    Dnes veliaci masmedialni dostojnici intimne zazivaju skutocnost,ze kazda komunikacia aj ich osobna komunikacia,je Cisarom rise sledovana,ze lahko je do cisarskej mienkotvornej agentury,ci sekty vstupit,takmer nemozne je vsak z nej bez nejakeho urazu ujst.
    Media funguju v zazitom rezime permanentnej sugescie,ze su zodpovednym top hovorcom a strazcom zaujmov ludu,prinajmenej jeho elitnej casti,v sulade so standardmi „medzinarodneho spolocenstva“.
    Tito dostojnici mienkotvorby /zaujmovej a vojnovej propagandy/ spravidla stratili podstatnu cast,casto aj vsetku mravnost,ktoru pred vstupom do risskych agentur v sebe mali.

    Absolutna masmedialna moc laka k absolutnej svojvoli.Zarucuje beztrestnost.
    Vid dvojicky….
    Vid prepad Mezopotamie…

    Vojny v priamom prenose,s velkou pompou odstartovane po dobyti Moskvy, nie su mozne /clovek este celkom u nas nezdivel/,ak media nie su agenturne riadene,pod totalnou kontrolou.
    V hre „Pustna burka“ fungovalo zo dvadsat novinarov a asi 2000 agenturnych bojovnikov-propagandistov s preukazom novinara.Ak novinar v irelevantnom periodiku uverejnil,ze postupujuce tanky zahrabavali vzdavajucich sa Iracanov do piesku,nebrali do zajatia,lebo taky bol prikaz,nezdrziavat sa – ostatni mlcia. A sprava rychlo vyhnije aj v danom irelevantnom periodiku.
    Ak niekto niekde uverejnil,ze iracanmi braneny most bol dobyty medzinarodne zakazanymi zbranami – detto.
    Koho zaujimala sugescia americkej velvyslankyne v Bagdade,ze USA nebudu namietat proti irackej obrane svojich zaujmov v ropu kradnucej byvalej „provincii“ Kuvajt – tomu to po niekolkych rokoch spravidla vypadlo z pameti.

    Taky bol zaciatok 90.rokov. Po excelentnom dobyti Panamy/masaker,tisicky mrtvych civilistov/,
    v case vlady dolara v Jelcynovskej Moskve,v case „budovania jednotneho europskeho domu od Atlantiku po Ural“,ked prislusnici think tankovych divizii rise zhodovali sa v nazore na schopnost dolaroveho Cisara viest sucasne dve velke vojny – proti statom vytipovanym ako „darebacke“.
    S cielom postupneho a rychleho dosiahnutia globalnej moci tlaciarov dolara na tejto planete.

  20. Leo K napsal:

    Děkuji za diskusi, která se pokusila vnést některé nové pohledy a spektrum vlastních námětů. Snad bych se ohradil proti pocitu konspirace v pozadí nejen proto, že jí výslovně v článku vylučuji – viz: Přitom ale nejde o žádnou konspiraci. Manipulace se nedomlouvá na tajných dohodách v nějakých zakouřených špeluňkách, ale vyplývá jednoduše z faktu, že mnozí z těch, co nezávisle na sobě rozhodují, vycházejí ze stejného světonázoru, ze stejných hodnot, které si navzájem sjednocují, ať se tyto akce jmenují Bildenberg nebo Trilaterální komise…ale především proto, že mi připadá poněkud Don Quichotské vyhledávat například přes BlackRock,Inc. (BlackRock, Inc. je nadnárodní správce investičních aktiv se sídlem v New Yorku. Je největším světovým správcem aktiv s více než 4,77 $ bilionů spravovaných aktiv, tedy 4770 miliard – poznámka kvůli případné záměně evropského a amerického názvosloví.) jednotlivé držitelé aktiv, protože ať je to kdokoliv, tak platí, že v zájmu svého zisku jednají vždy ve shodě. V té poznámce se ještě zpochybňuje, že by stav mentálního ovládání masy byl masivnější, účinnější než dříve, aby o 4 řádky níže kontroval článku tvrzením, že lidé jsou sobečtí a vždy byli. Jde o dobrý doklad indoktrinace, která …nenápadně vnáší hodnotový žebříček založený na vlastnictví… (Dalibor Hejna, Člověk, pohyb a svět v Patočkově filosofii). Také to může být neporozuměním knize Sobecký gen. Sám R. Dawkin v knize říká: Kritici občas neporozuměli Sobeckému genu, v domnění, že nabízí sobeckost jakožto princip, podle něhož máme žít! Jiní, možná proto, že si z knihy přečetli pouze název nebo že se nikdy nedostali dál než na druhou stránku, si mysleli, že jsem tím říkal, že ať už se nám to líbí či ne, sobeckost a jiné nepříjemné vlastnosti jsou neodmyslitelnou částí našeho charakteru…(R. Dawkins, Sobecký gen, Dodatky, 2. Nejsem zastáncem morálky založené na zákonech evoluce, Mladá fronta 1998). Je zajímavé že někteří badatelé soudí, že je tomu obráceně. Jisté je, že homo sapiens sapiens by sobeckým chováním svůj druh určil k záhubě. A možná proto, ve chvílích, kdy mu hrozí nebezpečí a kdy je boj nebo útěk typickou reakcí na nebezpečnou situaci, příbuzenství je mnohem silnějším faktorem. Lidé se při takové situaci snaží spíše zachránit své blízké a postarat se o ně,“ říká psychiatr Srini Pillay, profesor psychiatrie na Harvard Medical School. (https://www.linkedin.com/in/drsrinipillay). „Sociální vazby mají v hierarchii lidských hodnot jednu z nejvyšších pozic. Touhu zachránit své blízké může přehlušit jen situace, kdy už neexistuje žádná jinou možnost než útěk.“ Trh státům vládne, ale vždy tomu tak nebylo. Existovalo ochranářství, celní bariéry , zákazy. A pokud dopustíme, aby ten trh opravdu státům vládl (teď se odehrává docela rozhodující kolo), tak se staneme něčím podobným jako laboratorní myši. Korporace se o nás postarají, výměnou za naše prostředky. Ještě snad pro nick piangendo: Vatikánskou theokracii nelze zaměňovat s nadnárodními korporacemi. Kdy byla první, teď nevím. Jisté je, že už v meziválečném období existovaly firmy s mezinárodním kapitálem např. IBM, Siemens, Philips, ale k vlastní globalizaci došlo až rozvojem informační technologie a v té chvíli získaly převahu finanční instituce. S uvolňováním finanční kázně, se zmírňováním regulace, získali tyto instituce obrovskou moc v prakticky libovolné části světa. To neušlo pozornosti manažerů velkých společností (Shell, British Petroleum ap.). Takže bych ten počátek globalizace viděl někdy v osmdesátých letech. Otázka jestli je prospěšné, aby jakákoliv nadnárodní korporace OBCHÁZELA demokratické rozhodovací procesy? Pro korporaci rozhodně. Demokracie je způsob, který ji může přivést do těžkostí. Proto hledá způsoby, jak demokratické rozhodování ovlivnit nebo obejít.
    Zítra se zase ztrácím z internetu, tak ještě jednou díky.

    • Gerd napsal:

      Pane Leo K,
      napsal jste velmi pečlivě zpracovaný článek na žhavé téma. Díky za způsob, jak jste se jej zhostil. Přesto současnému systému globálního kapitalismu zvoní hrana. Docházejí mu zákazníci s možností koupit si dané zboží. Ten proces je už nastartován a je jedno, jestli ke konci dospějeme za 10 nebo 100 nebo 1000 let. Skončí.
      Jednoho dne, až bude 1% lidí vlastnit 99% majetku, se najde někdo, kdo navrhne 99%, jak zbohatnout. Bude stačit jen obětovat to 1%. Historie a znalost lidské povahy nám říká, že to v té chvíli lidé udělají, protože pod slupkou moderní výchovy a náboženství tkví pravěký člověk starající se o přežití vlastních genů. Všichni ostatní jsou nepřátelé hodní likvidace.
      Motivy lidského chování a jednání se nezměnily. Jsme stále těmi zvířaty jen s moderními zbraněmi a poněkud komplikovanou metodou ovládání jiných.

  21. NavajaMM napsal:

    Pane Leo, ešte krátko k občianskej spoločnosti. Sama osebe to nie je zlá myšlienka, no možno mala opodstatnenie ako protiváha štátostrany s cieľom postupne ju nahradiť inými štruktúrami. V momente, keď štátostrana padla, moc ležala na chodníku a mali sme obnoviť demokraciu, bolo volanie po občianskej spoločnosti už len „šidítkom“, aby tú moc z chodníka mohol nepozorovane zdvihnúť niekto iný.
    Je číra ilúzia očakávať, že také bytostne nedemokratické štruktúry ako politické strany by mohli vybudovať demokratickú spoločnosť. (Viď Hodinu Vlka:)

    Co nám Ukrajina může závidět – oligarchu, kterému se říká předseda a jeho solicitátorovi, kterého titulují první místopředseda!

    Oranžová nuda v Praze


    *
    Občianska spoločnosť nemá zmysel ako „protiváha štátu“. Občianska spoločnosť v demokracii má význam len ako základ štátnej moci a náhrada bývalých (zrušených a zakázaných) politických strán.

  22. Puck napsal:

    Katastrofa přijde vždycky odtamtud, odkud ji člověk nejméně čeká. Hitler byl také zprvu všem pro smích. Dnes je problémem nadvláda kapitálu nad demokracií, nesmyslná občanská válka na Ukrajině, nesmyslná emigrace zatím jen statisíců lidí do zemí, které už jsou stejně přelidněné. Největší hrozbou ale je, podle mého názoru, soustavné životního prostředí člověkem.
    Přírodovědci mluví jasnou řečí, málokdo je poslouchá, protože ani oni nemají řešení. Měli by, jenže chybí jim odvaha, říkat věci naplno, aby se humanistům neznelíbili.
    Jediný způsob jak zamezit hromadnému zabíjení lidí ve válkách je řízená porodnost. Člověk ji umí zařídit, ale neumí ji realizovat plošně po celém světě. Kdo říká, že svět je pořád lepší, dokonalejší, přátelštější pro život, ten lže. Opak je pravdou a není to dobrá vizitka pro tvora, který si říká že je rozumný. Nakonec hlavu vzhůru, jak jsem napsal v úvodu, katastrofa přijde odtamtud, odkud ji člověk nejméně čeká. 🙂

    • Sidonius napsal:

      Vážený Pucku, myslím, že se mýlíte. Západní mocnosti, včetně USA, se Hitlerovi od třicátých let minulého století rozhodně nesmály. Maximálně se skrytě usmívaly. Viděly v něm totiž budoucí mocnou zbraň proti svému nejnenáviděnějšímu nepříteli – komunistickému SSSR. Proto také velkoryse přehlížely totální porušování Versailleské smlouvy, odklad a nakonec úplné zastavení plateb reparací. Dobře věděly, že Hitler buduje mocný zbrojní průmysl a armádu. Přesto ho mohutně financovaly jak přímo, tak prostřednictvím Bank for International Settlement. Klidně přihlíželi německému Drang nach Osten, ovšem jen do okamžiku podepsání smlouvy Molotov-Ribbentrop. Pak teprve se přestaly pod vousy usmívat. Naštěstí byl Hitler příliš velikášský šílenec.

  23. Skogen napsal:

    Excelentní.

    – Hrůzy dvou válek a nukleárního pekla musely vyblednout. Příčinou je generační posun, který se dostává příliš hluboko do zprostředkované zkušenosti, která je pak nutně relativizována. Vlastně jde v pozitivním přístupu o prevenci fanatismu, protože i věci a společenské jevy se v čase mění.

    – Postdemokracie, oligarchie, je v podstatě neofeudalismus. Vlastnická skupina je rod, značka je erb, dceřinky jsou léno, manažeři vazalové a nejnižší kategorie zaměstnanců mohou dospět až k nevolnictví. Stát je nepřítel, protože ohrožuje přirozený (neo)feudální řád. Existence a podoba státu je proto vždy v rukou řadového občana a nikdy ne oligarchy nebo jeho vazala.

  24. Ernest napsal:

    Občanská společnost v kapitalismu není řešením současných problémů. Proces globalizace je následkem zákonité tendence kapitalismu – akumulace kapitálu a vlastnictvím výrobních prostředků. To je to, co se musí změnit. Někdo by mohl namítnout, že globální kapitál může „zkrotit“ globální stát. Ale tak to není, tak jako si globální kapitál „koupil“ národní státy, tak by si koupil i globální stát a ten by byl zase jenom nástrojem globálního kapitálu. Dokud bude existovat kapitál (jako vztah k majetku) nikdy nedosáhneme skutečné demokracie. Je to zřejmé i na současné EU, která v žádném případě není demokratická, je to jenom nástroj velkého kapitálu, jak ukázala například řecká krize. Typický je pro to výrok německého ministra – „To přece nejde, aby volby mohly cokoliv měnit!“ prohlásil podle Varufakise prý Schäuble. Řecké vládě prý bylo opakovaně vyhrožováno, že dojde na uzavření bank, pokud se helénská vláda nezaváže dodržovat memorandum podepsané předchozí vládou. Takto může pomocí dluhů kapitál a jím ovládané nadnárodní organizace „zatočit“ dnes s každým státem. Autor píše: „Ilona Švihlíková správně popisuje jak vyděšené státy pod tlakem „trhu“ a proti zkušenosti Islandu, napumpovaly do záchrany soukromých nadnárodních firem, které byly prý příliš velké na to, aby mohly padnout, tisíce miliard, na což si musely půjčit, jen aby se o několik let později, oslabeny dluhy, samy ocitly coby kořist spekulativního kapitálu pod obrovským tlakem“. Ale položte si otázku: Od koho si státy půjčily prostředky, které „napumpovaly do záchrany soukromých nadnárodních firem“ ? Samozřejmě od toho, kdo tyto prostředky má – od globálního kapitálu. A zavázaly se zaplatit je z prostředků koho? No přece občanů, protože jiné prostředky stát nemá. A jak správně autor píše, staly se kořistí globálního kapitálu. Toho kapitálu, který zachraňovaly, „protože je příliš velký na to, aby mohl padnout“. Na jiném místě autor píše: „mimořádná moc korporací a finančních institucí nevznikla rozhodnutím lidu. Byla vytvořena soudy a právníky při vytváření vývojové etapy, která slouží zájmům soukromé moci“. Ale kde je prvotní příčina moci kapitálu? Je to AKUMULACE KAPITÁLU. Lidově se říká – peníze dělají peníze. Existuje řešení – a není neznámé. Je jím zrušení společenského vztahu k výrobním prostředkům – kapitálu a zrušení funkce peněz jako zboží a ponechat jim jenom fukci prostředlu směny. Dnes jsem četl na Novinkách zprávu: „Nejbohatších 400 lidí přišlo za týden o 182 miliard dolarů. Nejbohatších 400 lidí světa přišlo tento týden kvůli prudkému poklesu akciových burz celkově o 182 miliard dolarů (4,3 biliónu Kč)“. Kam se podělo těch 182 miliard dolarů? Nikam. Nikdy nebyly. Všechny materiální hodnoty vytvořené lidskou prací existují dál. Zmizela jenom část vztahu k výrobním prostředkům. Takovéto spekulace jsou v podstatě podvody na občanech. A stát, který by měl občany bránit, je naopak nástrojem podvodu, kterým jsou občané obíráni. V TOMTO státě občanská společnost není řešením.

Komentáře nejsou povoleny.