Jestli něco píši doopravdy nerad, jsou to nekrology. Šetřím s nimi na Kose jak mohu. Jednak proto, že psát o ztrátě někoho či něčeho je doopravdy deprimující záležitost, ale především z toho důvodu, že se, tak říkajíc, už kácí v mém lese. A kdo si rád chce sáhnout na ostří nevyhnutelné pily, co se k němu blíží? I když ten dnešní za Jiřím Menzelem i ten minulý za Karlem Gottem je o poražených velkokmenech o půl generace starších ode mne. Nicméně na člověka, vedle nostalgie a velkého smutku, padne i strach. Říkající …. no však víte.
Ale dnes je tématem pan Jiří Menzel. Internet je momentálně plný rozjímání a vzpomínek opravdových osobností, ale především tzv. celebrit, z nich každá má zapotřebí sdělit, jak velká ztráta to pro ni osobně je, jak si s panem Jiřím ohromně rozuměli a vlastně fungovali jako jedno tělo jedna duše a k tomu přidá nějaké to společné selfíčko, aby to jako potvrdilo.
Ničím z tohohle vám neposloužím. Jen řeknu, že moje generace vlastně doprovázela narůstající filmografii pana Jiřího a brodila se s ní životem. Především tím normalizačním. Jeho filmy ji činily výrazně, opravdu výrazně – snesitelnější.
Nevím jak vy, co to pamatujete, ale pro mne, a to nejsem žádný filmový nadšenec a fanatik, ale já měl tenkrát s každým filmem typu Slavnosti sněženek, Konec starých časů, Vesničky střediskové či Postřižin na nějaký čas dojem, že otevřelo jakési normálně nepřístupné okno a dovolilo čerstvému, svěžímu vzduchu proniknout do té nehybné, šedivé a otupující bolševické zatuchliny.
Ano zatuchliny. Protože ta už neumožňovala to okno rozevřít naplno a zejména na pořád, jak se zdálo, že tomu je v samých začátcích Menzelova filmování. Viz jeho asi nejlepší tituly vůbec
Perličky na dně, Skřivánci na niti, Rozmarné léto a přirozeně oscarové Vlaky.
Tohle je můj osobní výběr z pozůstalosti pana Jiřího. Nikomu jej nevnucuji. Zejména ne těm, co přísahají na Cimrmany. Ale ti pro mne nic neznamenali a neznamenají v žádné podobě. Ani v té pana Jiřího.
Ale jak říkám, nikomu svůj názor ani výběr nevnucuji. Protože podstatná je jen jedna věc – žádný další nový film pana Jiřího už se nedočkáme. Škoda….
Opravdu škoda?
Když si prohlížím kompletní filmografický přehled Jiřího Menzela, pak se nemohu ubránit dojmu, že se skládá jako by ze tří částí
té počáteční, neváhám říci PREMIOVÉ – vše co natočil do roku 1969
té vysoce hodnotné, ale přeci jen už standardní – vše do roku 1990
a to potom
Za sebe dodávám, že TO POTOM mi nijak neschází. Takže opravdu škoda?
Ano, ale ve smyslu že škoda je každého dobrého člověka, co hodně umí a je schopen potěšit ostatní. To pan Jiří bezesporu dovedl. Takže s konečnou platností a definitivně – škoda!
Nemám žádnou osobní zkušenost s panem Jiřím. Současná záplava internetového dojetí z něj dělá div ne anděla s bělostnými křídly a svatozáří nad hlavou. Tomuhle cukrkandlovému sentimentu se dá lehce propadnout. A nejspíš bych do něj sklouznul v tomto textu také, kdyby.. kdybych si jako obyčejně nepamatoval pár věcí navíc, které se do toho cukrkandlu kolem Jiřího Menzela ani nehodí.
Například to jak veřejně sešlehal prutem v Karlových Varech na tradičním festivalu v roce 1998 Jiřího Sirotka, když se zásadně nepohodli o to, kdo z nich natočí film dle Hrabalovy knížky Obsluhoval jsem anglického krále. S patřičným komentářem.
Nebo na dávno zapomenutý skandál, kdy proti němu vyjela řada těch, co ho dnes blaho a svatořečí a nenechala na něm tehdy niť suchou. Když v roce 2013 na festivalu v indickém Goa, kde dostal cenu za celoživotní přínos světovému filmu ve svém laudáciu prohlásil:
„Podporuju cenzuru, protože někteří lidé nejsou dostatečně dospělí,“ konstatoval. ….“Doufám, že dnešní mladí lidé nebudou v příštích letech tak hloupí, jako byli ti starší.“…..“Veškerá mládež sleduje americké filmy, které jsou určeny lidem s mentalitou dvanáctiletých hochů,“….
Následovala těžká kanonáda proti panu Jiřímu od těch jedině a věčně správných! Dovolil si prohlásit, že cenzura v určité formě, kvůli nedospělosti nemalé části lidí je nutná. Aby bylo zastaveno šíření hlouposti,hulvátství, násilí. Nepřípustné, kacířské, bolševické, protidemokratické!!! Navíc v kombinaci s vymezením se proti hollywoodské produkci, takto vrcholu americké kulturní produkce – ještě nepřípustnější, kacířštější. Vždyť přece hollywoodské celebrity udávají světový tón liberální demokracie už nejméně dvě desetiletí! Nepřípustné! Dnes je tehdejšími kritiky, kteří v něm tehdy okamžitě rozpoznali postkomunistického ďábla, adorován co by anděl…. Zvláštní svět, na mou věru!
Ale to se dostáváme jinam. Já tyhle úvahy rozhodně dál rozvíjet nehodlám.
Po JiřímMenzelovi zde zůstanou jeho filmy. A co bude lidstvo lidstvem si je určitě bude promítat. Kvůli nadčasové poetice, moudrosti, radosti ze života, slušnosti, uměřenosti.
Přemýšlím nad tím, který z jeho filmů tak nějak popisuje jeho samého. A když si vzpomenu na ten varský incident se Sirotkem a jeho vyjádření v Goa, pak mi z toho vychází nejlépe Konec starých časů. A jeho hlavní protagonista. S Jiřím Menzelem k nám nepochybně dorazil konec starých časů.Nejméně těch filmových. Ty nové jsou plné braku. Toho prvoplánového či toho in, spojeného s „novými hodnotami“ a překrucováním vlastní historie. A sebepojímáním se „elit“.
A na závěr ještě něco – děsím se toho, že se nyní, zejména krátce před volbami, jeho odchodu zmocní oba hlavní čeští politikářští papaláši. Tak jako to učinili s Karlem Gottem. Doufám, že jim v tom vdova zabrání. Kvůli nám všem. Za sebe říkám, že ani trochu nestojím o to, aby se jeho památky ujmuli ty dva klony figury, kterou ve Skřiváncích na niti zosobnil Rudolf Hrušínský. Což ti oni hrozně rádi a s plnou kvalifikací. Jiří Menzel totiž vyznával slušnost. A nesnášel ty, co mají mentalitu dvanáctiletých hochů.To první ani jeden z nich nezná, to druhé oba využívají a zneužívají. Stejně tak mi bude vadit, když si nyní Jiřího Menzela budou zkoušet ukrást ti jedině správní, co mu po Goa spílali a spílali…
Nechme prosím pana Jiřího tiše spát, nerušme jeho konečné rozjímání a zapalme mu svíčku a přidejme tiché poděkování.