napsal JV
Naprosto dominantním tématem současné slovenské politiky není ani covid, ani inflace, ani green deal, ani nic dalšího, nýbrž veřejný diskurs jasně ovládá snaha současných politických špiček uzavřít mezi Slovenskem a Spojenými státy cosi, co nám, pamětníkům, až příliš evokuje neblaze proslulou Smlouvu o dočasném pobytu sovětských vojsk na území ČSSR.
Tato vazalská záležitost, stavící Slovensko do pozice Kosova s jeho americkou základnou Bondsteele je protlačováná současnou vládní garniturou a to především ministrem zahraničí Korčokem a obrany Nagyem silou mocí. Krok za krokem. Přes zcela zjevný a masivní odpor minimálně silné části slovenské společnosti. Která dělá , co je v jejich silách, aby podepsání smlouvy zabránila.
Sám jsem se na tohle téma chystal několikrát, ale česká košile, tak říkajíc mi byla, přiznávám dobrovolně, vždycky bližší, než slovenský kabát, za což se slovenským čtenářům velmi a velmi omlouvám. Proto mi velmi přišel vhod čtenářský mail od slovenského kosíře JV, který tuto záležitost podal velmi kompaktně a přitom konzistentně. JV mne žádal, abych jej pomohl šířit. Nejlepší způsob, jak mu vyhovět, je tento mail vydat jako řádný příspěvek Kosy. Což tím rád to činím.
Preposielam mail s prílohou text zmluvy a pripomienky k zmluve, prosím prečítajte si ich, prepošlite ďalej,
DOHODA O SPOLUPRÁCI V OBLASTI OBRANY MEDZI VLÁDOU SLOVENSKEJ REPUBLIKY A VLÁDOU SPOJENÝCH ŠTÁTOV AMERICKÝCH,
Táto zmluva má označenie DCA – Defence Cooperation Agreement
- Jej predkladatelia sú minister obrany Naď, minister zahraničia Korčok, podpisuje ju predseda vlády Heger.
Vrchná veliteľka ozbrojených síl Čaputová sa zatiaľ k zmluve verejne nevyjadrila, aj keď má tým dobre platených poradcov. Dúfajme, že aspoň ona si zachová tvár pred občanmi Slovenska. - Táto zmluva zo svojej podstaty nie je vôbec obranná, nezaväzuje Američanov, obraňovať Slovensko, naopak, z textu zmluvy vyplýva, Slovensko musí na svojom území paradoxne chrániť armádu USA, zaväzuje slovenskú armádu dokonca za Američanov bojovať v prípade napadnutia „ich“ letísk na našom území.
- Slovensko aj USA sú súčasťou NATO, tak aký je dôvod naviac podpísať bilaterálnu zmluvu s USA?
- Z logiky vecí, rozmiestnenia US základní v EU a vyjadrenia určitých poslancov vyplýva, že zbrane a armáda USA na Slovensku je primárne určená na útok voči Rusku, kde rozhodujúca je rýchlosť útoku. Podpisom tejto zmluvy sa Slovensko stáva terčom Ruskej jadrovej odvety, USA ostane ako vždy mimo ohrozenia. Svoje skúsenosti s vlastizradou a nasledovným pobytom cudzích mocností už máme z roku 1968, a som presvedčený, že nik z našich občanov opakovanie takejto situácie nechce. Veď majú svoje rodiny, deti, Slovensko chce žiť v mieri, zaťahovanie do vojny a jadrovú apokalypsu si nik neželá. Starší ľudia si pamätajú, keď ZSSR sa pokúsil rozmiestniť niekoľko slabých rakiet na Kubu, USA okamžite pohrozilo jadrovým útokom, okamžite sa rakety museli stiahnuť.
- Skúsme porozmýšľať kde je logika, keď
740 miliónov Európanov žiada od
320 miliónov Američanov, aby ich ochránili pred
140 miliónmi Rusov
Naviac, keď americké vojenské základne sú umiestnené takmer okolo celého Ruska, okolo USA ruské základne rozmiestnené nie sú.
- Prosím prečítajte si text zmluvy, aj text pripomienok v prílohe. Aj keď nemáte právnické vedomosti, je úplne jasné, že takáto zmluva znevýhodňujúca Slovensko vo všetkých ohľadoch sa podpisovala pod nátlakom, alebo vydieraním. Predsa nie je možné, resp. nechceme veriť, že členovia vlády Naď, Korčok, Heger a prípadne Čaputová spáchali dobrovoľne zločin vlastizrady.
- K uvedenej zmluve, ktorá definitívne zaraďuje Slovensko medzi agresorov nestačí hlasovanie v parlamente, musí byť referendum, niekoľko podplatených politikov predsa nemôže rozhodovať o osude Slovenska.
- Slovensko, ako malá krajina, musí uprednostňovať vzájomne výhodnú spoluprácu so všetkými okolitými krajinami, v opačnom prípade budeme vystavení naplno energetickej, ekonomickej, bezpečnostnej a migračnej kríze. Covid môže byť len prechádzka ružovou záhradou.
- Prosím, nájdite si chvíľu času – je to veľmi dôležité a vypočujte si reláciu Slobodného vysielača, (stačí napríklad od 25 minúty)
https://hearthis.at/slobodnyvysielac/v-prvej-linii-2022-01-07-nabelek-a-chmelar/ - Stanovisko Štefana Harabina (bez zaujatia, aj keď sa vám nepáči)
ŠTEFAN HARABIN – OBRANNÁ DOHODA S USA
6. Názor aktivistky Michalíkovej – bývalej zamestnankyne Ministerstva zahraničných vecí SR
IVETA MICHALÍKOVÁ K OBRANNEJ DOHODE S USA
- Sprievodná dokumentácia (text zmluvy slovenský)
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/dokumenty/LP-2021-786
V rámci stránky je potrebné kliknúť na ikonu DOC súboru vpravo:
vlastny-material_DCA-Slovensky-alternat.doc 222 kB
2. Pripomienky ke zmluve od oponentov::
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy?p_p_id=processDetail_WAR_portletsel&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_processDetail_WAR_portletsel_cisloLP=LP%2F2021%2F786&_processDetail_WAR_portletsel_action=pplpZobrazPripomienky
Tolik JV a jeho mail. Slovensko nepochybně stojí na osudové křižovatce. Nepřísluší mi jeho občanům radit. Jsou to oni, kdo nakonec důsledky té smlouvy ponesou, jestli ji jejich současní papaláši protlačí.
Nicméně tohle té,a už Kosa kdysi pojednávala a sice 31. března 2019 v článku
Borískův dynamit byl opravdu dynamit, aneb smlouva mezi Slovenskem a Spojenými státy
Tehdy, ještě za vlády Roberta Fica, který je dnes velmi tvrdě proti patku Slovenska s USA vyjednával jeho vlastní ministr zahraničí Lajčák poloutajeně buď o tomtéž, či něčem velmi podobném.
Ale na veřejnost unikly detaily, které jsem si dovolil tenkrát konfrontovat právě se Smlouvou o dočasném pobytu sovětských vojsk.
Dovolím si část tehdejšího textu znovu přetisknout:
A než by k tomu jednání ve slovenském parlamentu došlo, rozhodně bych si, být jeho poslancem, sakra důkladně nastudoval
Smlouvu o dočasném pobytu Sovětských vojsk v Československu
a ve svém následném parlamentním vystoupení bych porovnal to málo, co by mi bylo známo o podmínkách, které do té nové tlačí Američané, s tím, co kdysi okupovanému Československu nadiktovali okupanti!!!
Zejména bych akcentoval článek 3- poslední dvě věty, čl. 4 – poslední dvě věty, článek 8 a především celý článek 9!!!!
Dnes už je ta „nová smlouva“ k dispozici celá. A také námitky těch, co s ní nesouhlasí a hodlají dosáhnout celonárodního referenda. Zodpovědně mohu prohlásit, že Moskvou Československu vnucená „smlouva“ vykazuje pro menšího partnera neskonale více právního komfortu a daleko méně se dotýká jeho suverenity, než to, co se Korčákem s Naděm ukuchtit podle washingtonského receptu.
Nicméně uznávám, že většina z vás asi nebude ochotná se prohrabovat desítkami stran slovenské právničin nebo dávno neplatnou vnucenou smlouvou z roku 1968. Takže , aby bylo každému jasné, jak ta „smlouva“ vypadá z právního hlediska, dovolím si přebrat ze specializovaného slovenského právního webu Právné listy článek, který napsala JUDr. Dana Jelinková Dudzíková, LL.M., soudkyně Krajského soudu v Bratislavě. Je stručný a pregnantní:
Porovnávanie obranných zmlúv s USA z hľadiska zachovania princípov právneho štátu
Dohoda o spolupráci v oblasti obrany medzi vládou SR a vládou USA – porovnanie obranných zmlúv uzavretých medzi niektorými členskými štátmi NATO a USA v časti fungovania súdneho systému
Podľa agentúrnej správy z 14.12.2021 rezorty obrany a zahraničných vecí predstavili zmluvu o obrannej spolupráci s USA. V prípade ratifikácie by mala zmluva s USA pomôcť aj dvojici vojenských letísk, ktoré by získali viac ako 100 miliónov eur na modernizáciu.
„Minulý týždeň sa nám podarilo uzavrieť rokovania o Dohode o obrannej spolupráci medzi Slovenskom a USA. Je to úplne štandardná medzinárodná dohoda, ktorú má s USA podpísaných už 23 z 29 krajín NATO vrátane Maďarska či Poľska. Uľahčí nám to množstvo vecí a štandardizuje to už prebiehajúcu spoluprácu,“ vyhlásil v utorok po rokovaní vlády minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO).Spolu s rezortom obrany sa na rokovaniach o dohode podieľalo aj ministerstvo zahraničných vecí. „Ozbrojené sily Spojených štátov nebudú na Slovensku robiť nič bez vedomia a súhlasu Slovenskej republiky. Nie je to teda tak, ako sme počúvali, že je to krok na vytvorenie stálej prítomnosti USA na Slovensku alebo vytváranie základní. Práve tento aspekt suverenity dávam do pozornosti,“ ubezpečil rovnako minister zahraničných vecí Ivan Korčok (SaS).
V rámci medzirezortného pripomienkového konania nevznieslo Ministerstvo spravodlivosti SR voči vyššie uvedenému návrhu dohody žiadne pripomienky, a to napriek tomu, že dohodou sa výrazným a zásadným spôsobom zasahuje do fungovania súdneho systému, ako aj do práv a postavenia občanov SR.
Ministerstvo spravodlivosti SR, a ani predkladatelia návrhu dohody nepredložili verejnosti žiaden výstup v podobe porovnania obsahu s konkrétnymi ustanoveniami jednotlivých obranných zmlúv, a to najmä (ale nielen) v časti zmien súdneho fungovania v dôsledku navrhovanej dohody, na verifikáciu tvrdenia, že sa jedná o štandardnú zmluvu, ako aj na potvrdenie toho, že vyrokované znenie dohody zohľadňuje najlepší záujem občanov SR s dôrazom na zachovanie rešpektu a autority nezávislého súdnictva na území SR a práva slovenských občanov na prístup k spravodlivosti a súdu.
Z vyššie uvedeného dôvodu autorka tohto príspevku porovnala obsah obranných zmlúv uzavretých medzi USA a Chorvátskom, Rumunsko, Bulharskom, Českou republikou, Poľskom a Maďarskom.
Úmyslom bolo zamerať sa na ustanovenia týkajúce sa zachovania princípov právneho štátu a fungovania súdneho systému.
Úvodom je potrebné poznamenať, že rámcový právny režim fungovania súdneho systému SR vo vzťahu k nášmu členstvu v NATO je obsahom multilaterálnych zmlúv, a predložený návrh bilaterálnej dohody SR a USA upravuje osobitným spôsobom, nad rámec uvedených multilaterálnych zmlúv, režim fungovania súdneho systému.
V súvislosti s deklarovaným benefitom v prospech Slovenskej republiky v znení „v prípade ratifikácie by mala zmluva s USA pomôcť aj dvojici vojenských letísk, ktoré by získali viac ako 100 miliónov eur na modernizáciu“ je potrebné konštatovať, že predmetná dohoda SR neobsahuje ustanovenia týkajúce sa povinnosti investície USA s konkrétnou výškou investície a lehotami splatnosti.
Chorvátsko[1] má s USA obrannú dohodu o spolupráci, ktorá obsahuje aj konkrétnu finančnú položku investície vo vzťahu k definovanému projektu, a v ktorej sú presne uvedené modely financovania a výška investície (článok 5 chorvátskej dohody). Takýto model a záväzok investície v konkrétnej výške dohoda SR neobsahuje.
Zo znenia článku 13 chorvátskej dohody nazvanej Zodpovednosť a nároky nevyplýva vzdanie sa jurisdikcie zo strany Chorvátska v takom rozsahu a znení, ako je to uvedené v navrhovanej dohode SR, ale nachádza sa v ňom špecifikácia a identifikácia rôznych nárokov s určením režimu, ktorým sa budú spravovať.
Z obrannej zmluvy uzavretej medzi Rumunskom a USA nevyplýva osobitné vzdanie sa jurisdikcie, tak ako sa k tomu zaväzujeme v dohode SR a USA.[2]
V navrhovanej dohode SR sa v prípade trestnoprávnej a občianskoprávnej zodpovednosti na určenie toho, či ku skutku došlo pri výkone služobnej povinnosti, je rozhodujúce osvedčenie od americkej autority bez možnosti prieskumu alebo napadnutia platnosti takéhoto osvedčenia zo slovenskej strany. Bulharsko si takúto možnosť prieskumu a vznesenia námietok platnosti osvedčenia americkej autority vymienilo a ponechalo, SR nie – čl. 12 odsek 5, čl. 15 odsek 1 našej dohody versus článok 11 a článok 15 odsek 4 bulharskej dohody.[3]
Česká republika[4] priamo v dohode s USA definovala, ktoré trestné činy majú pre ňu osobitný význam (článok 18 odsek 1 českej dohody), SR tak neurobila.
Česká republika sa tak nevzdala trestnoprávnej jurisdikcie v takom rozsahu a v takom znení ako je obsahom dohody SR.
Znenie je nasledovné:
Česká republika uznáva mimoriadny význam disciplinárnej kontroly vojenských orgánov Spojených štátov amerických nad príslušníkmi ozbrojených síl a vplyv, ktorý má takáto kontrola na operačnú pripravenosť. Spojené štáty americké uznávajú, že určité prípady, najmä tie, ktoré zahŕňajú podozrenie, že príslušník ozbrojených síl alebo civilnej zložky alebo závislá osoba spáchali čin, ktorý má za následok ťažké ublíženie na zdraví alebo smrť aspoň jednej osoby, ktorá nie je členom ozbrojených síl alebo civilnej zložky, prípadne závislý, majú pre Českú republiku značný význam. Preto podľa článku VII ods. 3 písm. c) NATO SOFA každá zmluvná strana súhlasí s tým, že bude s pochopením posudzovať žiadosť druhej zmluvnej strany o vzdanie sa primárneho práva vykonávať trestnú jurisdikciu nad príslušníkmi ozbrojených síl alebo civilnej zložky, alebo závislých osôb.
Vyššie uvedené je v kontraste so znením článku 12 odsek 1 našej dohody SR:
Slovenská republika uznáva osobitnú dôležitosť disciplinárnej kontroly ozbrojených síl USA nad jej príslušníkmi a vplyv, ktorý má taká kontrola na operačnú pripravenosť. Slovenská republika preto na žiadosť Spojených štátov a na podporu svojho záväzku o vzájomnej obrane týmto uplatňuje svoju suverénnu diskrečnú právomoc vzdať sa svojho prednostného práva na výkon trestnej právomoci podľa článku VII odseku 3 písm. c) NATO SOFA. V konkrétnych prípadoch trestných činov, ktoré majú pre Slovenskú republiku osobitný význam, môžu slovenské orgány toto vzdanie sa právomoci odvolať, a to písomným vyhlásením, ktoré sa predkladá príslušnému orgánu ozbrojených síl USA najneskôr do tridsiatich (30) dní od prijatia oznámenia uvedeného v odseku 2 tohto článku. Slovenské orgány môžu predložiť vyhlásenie aj pred prijatím tohto oznámenia.
Článok 12 odsek 2 našej dohody SR (ktorého znenie verejne spochybňoval v relácii TA3, moderátor P. Bielik, dňa 5.1.2022 pán Krupa, predseda Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť):
Ozbrojené sily USA oznámia slovenským orgánom každý prípad podľa odseku 1 tohto článku, s výnimkou trestných činov, za ktoré možno uložiť pokutu alebo trest odňatia slobody na menej ako (3) tri roky.
Česi majú osobitne prepracované znenie o vyšetrovaní trestných činov v článku 19 ich zmluvy, ktoré u nás absentuje.Česi majú rovnako ako Bulhari právo prieskumu a preverenia platnosti osvedčenia, ktoré má vydať americká autorita v súvislosti so spáchaním trestného činu príslušníkom ozbrojených síl ( čl 20). Ako už bolo vyššie uvedené, v našej dohode možnosť prieskumu a napadnutia platnosti takéhoto osvedčenia chýba. Česi majú osobitný režim pre posudzovanie jurisdikcie – článok 23.
Nároky na náhradu škody majú Česi prepracované podrobnejšie, pričom opätovne si Česká republika ponechala možnosť prieskumu alebo napadnutia platnosti osvedčenia americkej autority, na rozdiel od nás.
Poľsko[5] má napríklad v dohode s USA zakotvenú povinnosť nahradiť určité nároky do 12 týždňov – článok 18 odsek 7. Lehotu na úhradu nárokov my v dohode SR nemáme.
Poliaci majú (na rozdiel od našej dohody) aj osobitné ustanovenie k sporu o trestnoprávnu jurisdikciu – článok 14 odsek 3. Poľsko má napríklad aj ustanovenie o rovnocennom postavení svedkov a obetí z teritória Poľska s postavením svedkov a obetí podľa amerického práva (čl. 16 odsek 4). Takéto ustanovenie v dohode SR nie je.
Poľská dohoda má 50 strán, naša 35. Poliaci majú viaceré aspekty dopodrobna precizované, v ich prospech.
Poliaci majú tiež právo prieskumu a preverenia platnosti osvedčenia, ktoré má vydať americká autorita v súvislosti so spáchaním trestného činu príslušníkom ozbrojených síl – čl. 15, nám takéto ustanovenie v dohode chýba.
Maďarsko[6] sa nevzdalo jurisdikcie týkajúcej sa nárokov nad rámec dohody NATO SOFA – čl. 15 odsek 1, v plnom rozsahu a v takom znení, ako je obsahom dohody SR.
Maďari si tiež ponechali právo prieskumu osvedčenia americkej autority k vzniku nárokov a k trestnoprávnej právomoci, Slovensko si takéto právo prieskumu nevymienilo.
Záver:
Znenie obrannej dohody každého štátu je odlišné, v závislosti od vôle toho-ktorého štátu ohľadom definovania svojej pozície do budúcna – od pasívneho až po aktívneho participanta, od štátu, ktorý sa vzdáva kontroly a zásahov v plnom rozsahu až po štát, ktorý sa tejto kontroly a jurisdikcie nevzdáva nad rámec zmlúv NATO. Dĺžka jednotlivých zmlúv sa pohybuje od 20 až po 70 strán.
[1]https://www.state.gov/17-724
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/02/17-724-Croatia-Defense-Cooperation.pdf
[2]https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/02/06-721-Romania-Defense-SOFA.pdf
[3]https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/02/06-612-Bulgaria-Defense-Cooperation.done_.pdf
[4]http://www.aic.cz/press/Agreement_on_status_us_forces.pdf
[5]https://www.state.gov/wp-content/uploads/2021/01/20-1113-Poland-EDCA.pdf
[6]https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/10/19-821-Hungary-Defense-TIMS-61984-Frank.pdf
Z uvedeného právního rozboru je zjevné, že Slovensko, ze všech sousedních států si vyjednalo zdaleka nejhorší znění smlouvy s USA. Ale jak už stojí výše – jde o věc tamních občanů a voličů.
A ještě něco přetisknu z toho dva roky starého textu Kosy. Tohle:
Čeští čtenáři Kosy, kterých je naprostá většina, by si mohli říkat – proč je to pro nás důležité, proč to vlku dáváš na Kosu, tohle je ryze slovenská věc, to se Česka netýká!
Omyl, hrubý omyl vážení! Týká a jak říká klasik s čírem – více než si myslíte! Jděte na detail v tom poslechu. A přidejte si k tomu, že nedávno jsme se Spojenými státy vyjednávali smlouvu o umístění radaru – samozřejmě proti iránským a severokorejským raketám! To snad pamatujete. Opravdu to není nijak dávno! Troufnu si tvrdit, že kdyby to Obama nebyl stopnul, tak smlouva, která by to byla zpečetila, by nebyla bývala ani o chlup lepší, spíše horší, než ta připravovaná slovenská!
Že radar je definitivně out?! Ano i ne! Neuplyne skoro den, aby z úst některého českého politikáře nezaznělo, jaká je škoda, že ten radar tu nemáme a jak by bylo fajn u nás mít americkou vojenskou základnu!!!! Stačí jen zkusit strejdu Googla. Dokud ještě může vyhledávat! Já to naprosto vidlácky zkusil a dostal na první nástřel třeba tohle:
a to ani zdaleka není celý výběr!!!
Troufnu si tvrdit, že jestliže Slovensko s USA tuhle smlouvu nakonec uzavře, což se velmi snadno může stát, nejpozději po příštích volbách, pak bych očekával něco obdobného i u nás! On totiž ten VVP Kuchyňa leží bezprostředně na česko slovenských hranicích! A Američani se tam jistě budou chtít dostávat i po zemi a sotva pojedou přes Rakousko.
Zatímco na Slovensku se do věci pustila skupina poslanců a ministr obrany, bez ohledu na to z jakých důvodů, si dovolil z celé záležitosti vycouvat, je zřejmé, že u nás by situace byla úplně jiná! Tady by se v parlamentu dala dohromady, pro podobnou věc, nikoli jen většina, ale zcela jistě i hodně nadústavní většina. A nikdo by do toho nešťoural. Nikdo by neobtěžoval veřejnost s nepříjemnými informacemi. Naopak, drželi by to v utajení, co by to šlo a až už by to nebylo možné – bylo by neustále zdůrazňováno, jak je to pro nás výhodné, jak jsme daleko lépe chráněni, jak americké peníze zajišťují modernizaci našich armádních zařízení /jak to vypadá v reálu na Slovensku, pokud už to nevíte, to tedy budete zírat!/, jak je dobře být solidární , atd.atd.
Vedle toho – i kdyby se pár poslanců přeci jen našlo, co by se o to , navíc kriticky zajímalo, budou označeni, v lepším případě za kverulanty, v tom horším za agenty Kremlu a zcela jistě by se nedostali do médií. A Slobodný vysielač v Česku věru nemáme!!!!